abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158925605
Naar aanleiding van een ander topic: R&P / Sociaal uitgedaagde maagden op zoek naar de heilige graal
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 12:09 schreef K44S het volgende:
Wat ik mij ook afvraag: Wat nou, als we nog in riddertijdperk zouden leven?

Waren de introverte dan gewoon gaan leven in een hutje met een stel schapen en pijl + boog om zich te kunnen redden?
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 12:23 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Introversie betekend dat sociale interactie je energie kost in plaats van dat je er energie van krijgt. Verwar het niet met verlegenheid of anti sociaal gedrag.
----------------------------------------------------------------------
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 18:46 schreef Yiwei het volgende:

[..]

Sociale contacten is iets dynamisch; niet alleen situatie afhankelijk, maar ook cultuur en karakter afhankelijk. Niet teveel focussen of erover nadenken, het heeft geen zin. Als je gewoon doet, iets nieuws of iets anders, dan creër je nieuwe referentie punten of sommige bestaande referentie punten gaan verschuiven. Zo ga je dingen minder ''eng'' vinden en het gaat steeds natuurlijker/gemakkelijker worden naarmate je het vaker doet. Andere zaken zullen ook minder ''eng'' worden ervaren, etc.

Dit is een verschil tussen mensen die voornamenlijk analyseren (introverten) en de mensen die gewoon doen (extroverten). De eerste groep loopt achter door gebrek aan trial en error in de praktijk, daar waar het in de tweede groep allang de faalpunten achter zich heeft kunnen laten. Daar ging het ook niet vanaf het startpunt vlekkeloos, maar die hebben die fase al gehad.
quote:
13s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 10:02 schreef Chai het volgende:

[..]

Oké, toch maar een keer een apart topic openen dus. :') Waarom strooi je uberhaupt met termen waarvan je duidelijk geen idee hebt wat ze betekenen (en hoe je ze spelt)?
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 10:31 schreef Koral het volgende:

[..]

Wij mij betreft klopt het behoorlijk. Introverten doordenken over het algemeen eerst (dit wordt vaak opgevat alsof ze geen mening hebben), en moeten zich veilig voelen voordat ze zich uiten (hoe herkenbaar voor sociaal uitgedaagde maagden). Extraverten krijgen juist energie juist energie van omgang met andere mensen terwijl introverten juist meer behoefte hebben om op zichzelf te zijn.

De strekking van YiWei dat introverten minder snel op basis van trail en error zich zullen ontwikkelen om dingen te ondernemen (qua omgang met mensen) is niets op af te dingen. Het is gewoon tegen de natuur van introverte mensen om dat te doen. Dat maakt ze niet minder, maar vergt gewoon wat meer zorg/ moeite om uit de verf te komen (in vergelijking met extraverten, en voor zover men daar uberhaubt behoefte aan heeft).

Persoonlijk hoeft het ook geen nadeel te zijn dat je introvert bent, want als je partner dat ook is begrijp je prima elkaars grenzen van de comfortzones. Maar om eerst een partner te krijgen, als je continue te bewust bent van van met je eigen onzekerheden (omdat je buiten je comfortzone acteert), dan gaat je aandacht teveel daar naar uit en valt aandacht geven aan iemand anders ook niet mee?
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 12:05 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat is verlegenheid, géén introversie.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 12:16 schreef Chai het volgende:

[..]

Yiwei zegt dat er sprake is van een achterstand, dat is onjuist. Het is geen graadmeter voor hoe sociaal je bent, maar een spectrum wat weergeeft op wélke manier je dat bent.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 12:17 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Exact. Al is het wel zo dat bepaalde problemen zich eerder voor zullen doen bij introverte mensen dan bij extraverte mensen, maar dat is andersom net zo goed het geval.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 12:23 schreef Koral het volgende:

[..]

Verlegenheid is dat je 'bang' bent voor de mening van een ander? Introversie is meer onzekerheid over jezelf? Voor beide moet je je veilig kunnen voelen? Maar misschien iets voor een ander topic. Hoop dat we hetzelfde bedoelen maar anders verwoorden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 12:27 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Introversie heeft niks met angst of onzekerheid te maken, dat is neuroticisme. Kijk het TED filmpje maar als het je interesseert.
Beetje samen geraapte OP, maar Ok. :P
edit: 5 misverstanden
quote:
Introverten zijn verlegen
Introversie en verlegenheid worden weleens als synoniemen gebruikt. Of er wordt van uit gegaan dat wie verlegen is, ook introvert is en wie introvert is, zeker ook verlegen is.
Tijd om dit misverstand uit de wereld te helpen.

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die introvert zijn, maar verre van verlegen. In het boek 'Stil' verwijst Susan Cain bijvoorbeeld naar Bill Gates: gekend als introvert, maar zeker niet verlegen.

Introvert of extravert zijn , wordt voornamelijk bepaald door waar je je energie uithaalt.
Voor introverten is dit uit tijd alleen doorbrengen, ruimte hebben voor je gedachten en gevoelens, informatie en indrukken intern te verwerken. Je batterijen weer opladen door solotijd.

Verlegenheid heeft meer te maken met angst, je niet op je gemak voelen tegenover anderen. Angst voor wat men van je zal denken.

Sommige introverten hebben hier inderdaad ook last van, maar het is niet onlosmakelijk verbonden met introvert zijn.

Veel introverten zijn net wel op hun gemak bij anderen, nemen wel graag het woord of spreken graag voor publiek. Ze hebben enkel ook solotijd nodig om hun energiebalans op peil te houden.

Introversie is een motivatie: hoeveel en hoe je in gezelschap wil zijn.
Als introvert kan je het bijvoorbeeld prima vinden om een feestje vanuit een hoek te observeren Niet omdat je niet durft praten met anderen, maar omdat je geniet van het observeren. Verlegenheid is de angst om in gezelschap te zijn of om in interactie te gaan.

Introverten zijn niet graag in gezelschap
Over introverten wordt gezegd dat ze asociaal zijn, dat ze niet van mensen houden of zelfs dat ze beoordelend zijn (omdat een introvert nu eenmaal graag observeert).
Er zullen zeker introverten zijn die hier aan voldoen, maar net zo goed extraverten.

Laat ons duidelijk zijn: wie introvert is geniet van het alleen zijn en heeft ook nood aan het alleen zijn. Meer dan wie extravert is. Dit wil echter niet zeggen dat introversie betekent dat je niet graag in gezelschap bent of niet kan genieten van sociale interactie.
Het is echter op een andere manier dan bij extraversie.

Wie introvert is geniet voornamelijk van één-op-één gesprekken, of klein gezelschap.
Maar ook van grotere feesten of groepen kunnen introverten genieten: maar dan observerend. Kijken wat er gebeurt en dit in je eentje verwerken. Vanuit een rustige hoek kijken naar anderen, en deze indrukken verwerken en overdenken is vaak genieten.

Helaas wordt dit dan vaak ervaren als beoordelend of veroordelend door anderen. Of het wordt niet geïnterpreteerd als plezier hebben. Dan worden introverten verplicht mee te doen (de dansvloer opgesleurd worden, mee in de activiteit geduwd worden). Uit goede bedoelingen, om hen te betrekken, maar dat is nu net waar ze niet van genieten.

Introversie is niet hetzelfde als wantrouwig zijn, cynisme, pessimisme of mensenhater!
Wie introvert is, houdt wel van mensen, maar verkiest kwaliteit boven kwantiteit. Dus liever enkele intieme vrienden, dan een hele groep kennissen. Het is een andere stijl van interactie.

Introverten zijn geen goede sprekers of leiders

In de eerste plaats voel je je als introvert misschien niet direct aangetrokken tot een leidinggevende positie of om te spreken voor publiek. Dit wil echter niet zeggen dat je er niet goed in kan zijn.

Veel heeft te maken met het beeld dat ons van deze functies wordt opgedrongen: dat van de spring-in-'t-veld, onrustige, lawaaierige leider of spreker.

Je goede observaties, het inschatten van risico's, je luistervaardigheden, ... kunnen net een meerwaarde zijn voor een leidinggevende functie.

Wat spreken voor een publiek betreft: als het onderwerp iets is wat een introvert boeit, zijn het meestal wél bevlogen sprekers.
Als introvert overdenk je het thema grondig en bereid je je voor door alle aspecten van het thema te bekijken. De lezing zal goed doordacht en voorbereid zijn, wat een grote meerwaarde is voor je publiek.

Een introvert neemt geen risico's

Over het algemeen wordt beweerd dat het de extraverten zijn die de grote risico's nemen. En in zekere zin lijkt dat ook wel te kloppen.
Het hangt er echter sterk vanaf wat je onder het nemen van risico's verstaat.

Introverten doen meer aan introspectie en overdenken de situatie voor ze tot actie komen. Impulsieve risico's zijn dan veel minder aan de orde.
Maar na het analyseren van zichzelf en de situatie, worden er ook door introverten risico's genomen. Weloverwogen risico's, dat wel. Maar toch: ik ken voldoende introverten die zonder veel garanties op een warm eiland gaan wonen, alleen op reis gaan, een job opgeven om als ondernemer te starten...
Overdachte beslissingen, maar met een open einde.

Het is gemakkelijk een introvert of extravert te herkennen
Onze maatschappij voedt ons op om extravert te worden en verwacht extravert gedrag. Veel introverten hebben dus perfect gedrag aangeleerd om hun introvert zijn te vermommen.
Ze gedragen zich extravert in hun sociale omgeving, kleden zich extravert, en doen zich misschien enthousiaster en luider voor dan dat ze zich voelen, etc... maar hebben achteraf wel die recuperatietijd nodig.
Als je dit gedrag bewust en weloverwogen stelt in bepaalde situaties, is dat oké. Maar zorg dan ook voor die recuperatietijd.
Want ook met na de drukke conferentie, festiviteiten, ... alleen een wandeling maken of thuis in alle rust te lezen, is niets mis.
http://hildemarien.be/misverstanden-over-introverten/

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2016 14:54:43 ]
pi_158925618
_O_

:T zo even goed geformuleerd argument opstellen

en een mening vormen
pi_158925640
quote:
99s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 12:34 schreef TARDIS. het volgende:
_O_

:T zo even goed geformuleerd argument opstellen

en een mening vormen
En de TED talk kijken.
pi_158925785
Goed topique.
pi_158925818
Knip en plakwerk! Love it

_O_
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_158934224
OP nog even aangevuld.
  vrijdag 8 januari 2016 @ 17:55:20 #7
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_158934276
Zo dan!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_158948303
Je hoeft alleen maar de definitie van introversie op te zoeken en je weet dat het met energie te maken heeft, en niet met hoe druk iemand is. Mensen die dat niet willen aannemen zijn gewoon ignorant. :') Je kan niet echt discussieren over een feit.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_158948552
Ik ben zelf ook redelijk introvert maar heb me aangeleerd om in een en extroverte functie (projectmanager) te functioneren. Maar in mijn vrije tijd ben ik vrijwel altijd alleen bezig en meestal vind ik dat heerlijk. Mijn vrouw is ook introvert en in dat opzicht een goede match. Maar daardoor ontbreekt het aan mijn kant vaak wel aan inlevingsvermogen en energie om een bevredigende relatie te hebben. Hoewel ik in veel opzichten een succesvol leven heb ervaar ik daarom toch vaak veel spanning en onvrede. Ik ben benieuwd hoe ander intro's hiermee om gaan.
pi_158953090
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 00:53 schreef Sparafucile het volgende:
Ik ben zelf ook redelijk introvert maar heb me aangeleerd om in een en extroverte functie (projectmanager) te functioneren. Maar in mijn vrije tijd ben ik vrijwel altijd alleen bezig en meestal vind ik dat heerlijk. Mijn vrouw is ook introvert en in dat opzicht een goede match. Maar daardoor ontbreekt het aan mijn kant vaak wel aan inlevingsvermogen en energie om een bevredigende relatie te hebben. Hoewel ik in veel opzichten een succesvol leven heb ervaar ik daarom toch vaak veel spanning en onvrede. Ik ben benieuwd hoe ander intro's hiermee om gaan.
Waardoor? Door je drukke baan?

Het feit dat je 'op' bent na een extraverte werkdag lijkt me verder niet samen te hangen met inlevingsvermogen, maar misschien zie ik dat verkeerd.
pi_158953188
Daarbij, niet vergeten dat het een spectrum/schaal is, geen tweedeling. Sommige mensen zijn meer introvert, anderen meer extravert. Een heleboel mensen vallen een beetje in het midden van het spectrum, waarbij het ook nog eens stemming en situatie-afhankelijk kan zijn.

Ik ben zelf in veel opzichten meer introvert. Sociaal contact kost me energie en ik ben vaak meer van het observeren/luisteren dan het vertellen van hele verhalen. Daarentegen hou ik wel van feestjes en kan ik moeilijk alleen zijn, dan voel ik me leeg. Ik geniet dus van sociale contacten, maar ik ga er wel anders mee om. Heb veel behoefte om me soms even terug te trekken en weer op te laden.
  zaterdag 9 januari 2016 @ 10:49:16 #12
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_158953248
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 00:53 schreef Sparafucile het volgende:
Tja, wat zegt je vrouw erover? In welke opzichte vind ze dat je geen inlevingsvermogen hebt?

Mijn moeder noemt mij altijd egoïstisch en verwijt mij dat ik alleen aan mezelf denk. Al mijn andere sociale contacten vinden mij heel onbaatzuchtig en behulpzaam, zien me ook als een loyale en betrouwbare vriend.

Mijn moeder noemt me egoïstisch en dat soort dingen, omdat ik niet genoeg aandacht aan haar besteed of genoeg meehelpt in het huis. Ik doe uiteraard mijn best, maar dat vind ze niet genoeg. Natuurlijk ben ik ook veel bezig met mijn eigen doelen, zoals sociale kringen onderhouden, studie/werk en veel sporten. Eerst dacht ik dat het een gebrek aan inlevingsvermogen aan mijn kant was en dat mijn moeder gelijk had, maar nu denk ik er anders over. Helaas is ze een alleenstaande moeder en daardoor is de druk heel erg hoog bij haar, maar als haar zoon ben ik toch minder bezig met haar wensen en doelen en meer met mijn eigen. Dat is gewoon normaal. Ik heb niet genoeg energie om zowel mijn wensen en doelen achterna te gaan, en haar volledig tevreden te houden.

In jouw geval, hoor je al je aandacht aan je vrouw en haar wensen te besteden (als haar man zijnde), maar tegelijkertijd moet je ook rekening houden met jezelf en je wensen. En vooral de balans vinden tussen die twee.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_158953335
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 10:49 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Tja, wat zegt je vrouw erover? In welke opzichte vind ze dat je geen inlevingsvermogen hebt?

Mijn moeder noemt mij altijd egoïstisch en verwijt mij dat ik alleen aan mezelf denk. Al mijn andere sociale contacten vinden mij heel onbaatzuchtig en behulpzaam, zien me ook als een loyale en betrouwbare vriend.

Mijn moeder noemt me egoïstisch en dat soort dingen, omdat ik niet genoeg aandacht aan haar besteed of genoeg meehelpt in het huis. Ik doe uiteraard mijn best, maar dat vind ze niet genoeg. Natuurlijk ben ik ook veel bezig met mijn eigen doelen, zoals sociale kringen onderhouden, studie/werk en veel sporten. Eerst dacht ik dat het een gebrek aan inlevingsvermogen aan mijn kant was en dat mijn moeder gelijk had, maar nu denk ik er anders over. Helaas is ze een alleenstaande moeder en daardoor is de druk heel erg hoog bij haar, maar als haar zoon ben ik toch minder bezig met haar wensen en doelen en meer met mijn eigen. Dat is gewoon normaal. Ik heb niet genoeg energie om zowel mijn wensen en doelen achterna te gaan, en haar volledig tevreden te houden.

In jouw geval, hoor je al je aandacht aan je vrouw en haar wensen te besteden (als haar man zijnde), maar tegelijkertijd moet je ook rekening houden met jezelf en je wensen. En vooral de balans vinden tussen die twee.
Klinkt meer alsof jullie prioriteiten niet op elkaar aansluiten. Een verschil in waarden. Dat maakt jou niet egoïstisch. Je hebt maar zoveel tijd om dingen te doen, dan moet je keuzes maken.
pi_158953348
Ik vind dit een moeilijk onderwerp, omdat ik niet weet wat ik ben. Ik heb voornamelijk introvertre vrienden. Dus ik vind me zelf meer op een introvert iemand lijken, omdat ik rustig ben en bijna nooit hele verhalen vertel en soms alleen moet zijn. Maar ik word meestal energierijker van mensen en hoe groter de groep, hoe beter. Misschien ben ik een introvert in ontkenningsfase, of een extravert in ontdekkingsfase. Dus ik weet het niet. Wie weet? :P
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_158953379
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 10:58 schreef Mathemaat het volgende:
Ik vind dit een moeilijk onderwerp, omdat ik niet weet wat ik ben. Ik heb voornamelijk introvertre vrienden. Dus ik vind me zelf meer op een introvert iemand lijken, omdat ik rustig ben en bijna nooit hele verhalen vertel en soms alleen moet zijn. Maar ik word meestal energierijker van mensen en hoe groter de groep, hoe beter. Misschien ben ik een introvert in ontkenningsfase, of een extravert in ontdekkingsfase. Dus ik weet het niet. Wie weet? :P
Een beetje van beide. Ambivert. Je hoeft niet in een hokje te passen hoor. O+ Persoonlijkheid is super variabel, dat maakt het juist zo interessant.
pi_158955682
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 10:34 schreef -Strawberry- het volgende:

Waardoor? Door je drukke baan?

Het feit dat je 'op' bent na een extraverte werkdag lijkt me verder niet samen te hangen met inlevingsvermogen, maar misschien zie ik dat verkeerd.
Ik heb niet gezegd dat ik op ben na een drukke werkdag. Ik heb niet zo veel slaap nodig. Uiteraard is intro/extroversie geen label maar een schaal. Ik zit ten opzicht van het midden aan de introkant, maar ben geen extreem. Een vriend van mij heeft asperger, dan zit je echt aan de intro-kant. Maar wat ik wel merk is dat ik in het dagelijks leven al zoveel extraversie 'gebruik' dat ik in mijn privé leven daar niet opnieuw mee bezig wil zijn. Ik trek me dan terug in hobby's en andere activiteiten en laat de relatie verstoffen.
pi_158955823
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 13:09 schreef Sparafucile het volgende:

[..]

Ik heb niet gezegd dat ik op ben na een drukke werkdag.
Dat was inderdaad mijn invulling, aangezien je aangeeft introvert te zijn en de meeste introverte mensen na zo'n extraverte werkdag wel even moeten opladen. Anders snap ik ook niet waarom het je aan energie zou ontbreken voor je relatie, namelijk.

quote:
Ik heb niet zo veel slaap nodig. Uiteraard is intro/extroversie geen label maar een schaal. Ik zit ten opzicht van het midden aan de introkant, maar ben geen extreem. Een vriend van mij heeft asperger, dan zit je echt aan de intro-kant. Maar wat ik wel merk is dat ik in het dagelijks leven al zoveel extraversie 'gebruik' dat ik in mijn privé leven daar niet opnieuw mee bezig wil zijn. Ik trek me dan terug in hobby's en andere activiteiten en laat de relatie verstoffen.
Ook niet elke asperger is introvert, maar dat kan inderdaad wel.

Dat je terugtrekt in hobby's en solo activiteiten kan jouw manier zijn om weer op te laden.
pi_158955922
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 10:43 schreef -Strawberry- het volgende:
Daarbij, niet vergeten dat het een spectrum/schaal is, geen tweedeling. Sommige mensen zijn meer introvert, anderen meer extravert. Een heleboel mensen vallen een beetje in het midden van het spectrum, waarbij het ook nog eens stemming en situatie-afhankelijk kan zijn.

Ik ben zelf in veel opzichten meer introvert. Sociaal contact kost me energie en ik ben vaak meer van het observeren/luisteren dan het vertellen van hele verhalen. Daarentegen hou ik wel van feestjes en kan ik moeilijk alleen zijn, dan voel ik me leeg. Ik geniet dus van sociale contacten, maar ik ga er wel anders mee om. Heb veel behoefte om me soms even terug te trekken en weer op te laden.
Bijzonder dat je jezelf als enerzijds introvert beschouwd, maar anderzijds je leeg voelt als je alleen bent. Maar als ik kijk naar je reacties op dit forum zie ik bij jou een oprechte belangstelling in mensen. Hoe zitten ze in elkaar en kun je ze helpen. Deze interesse zou je volgens mij niet moeten verwarren met extraversie. Het is gewoon een interesse en dat vind je interessant om te onderzoeken. Mijn persoonlijke interesse (en dit wordt vaak als een negatieve eigenschap gezien) ligt helemaal niet bij mensen. Ik wordt altijd moe van persoonlijke verhalen. Ik kan wel genieten van contact met mensen over concrete dingen of gemeenschappelijke belangstellingen.
pi_158956911
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 13:19 schreef Sparafucile het volgende:

[..]

Bijzonder dat je jezelf als enerzijds introvert beschouwd, maar anderzijds je leeg voelt als je alleen bent. Maar als ik kijk naar je reacties op dit forum zie ik bij jou een oprechte belangstelling in mensen. Hoe zitten ze in elkaar en kun je ze helpen. Deze interesse zou je volgens mij niet moeten verwarren met extraversie. Het is gewoon een interesse en dat vind je interessant om te onderzoeken. Mijn persoonlijke interesse (en dit wordt vaak als een negatieve eigenschap gezien) ligt helemaal niet bij mensen. Ik wordt altijd moe van persoonlijke verhalen. Ik kan wel genieten van contact met mensen over concrete dingen of gemeenschappelijke belangstellingen.
Doe ik toch ook niet? Interesse in mensen staat verder los van hoeveel energie iets kost, al kan ik me voorstellen dat omgang met mensen nog meer energie kost wanneer je nauwelijks geïnteresseerd in ze bent.
pi_158957516
Ik ben ook vrij introvert. Kan heel makkelijk alleen zijn. Ook als er iemand naast me zit, zolang ik op dat punt mijn eigen ding kan doen.

Maar ik ga genoeg naar feestjes, concerten en vrienden.

Vroeger op Lowlands ging ik soms even alleen over het terrein lopen of in mijn tent wat lezen om op te laden.

Op castlefest met mijn ex deden we dat dan weer samen. Ik was aan het lezen en zij lag te dutten. Werkte goed.

Het grappige is dat mijn beste vriend zwaar extrovert is.
pi_158957795
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 10:43 schreef -Strawberry- het volgende:

Hmm, dat heb ik ook wel, maar ik weet van mezelf wel dat ik me vaker laat zien dat ik mij beter ga voelen... Ik zie het dan ook wel enigszins als een bepaalde spier. Als je hem niet traint word je steeds futlozer. Ook al kost sporten energie, op de lange termijn krijg je er meer energie van.

De vraag is alleen wanneer je je rust nodig hebt en wanneer je erop uit zou moeten gaan.
Ik heb ook echt van die autistische momenten dat ik echt geen zin heb om onder de mensen te zijn. Maar die komen in principe alleen als ik al voor langere tijd niet echt mezelf laat zien.

Maar wat is het idee van dit topic eigenlijk??
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_158962030
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 14:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hmm, dat heb ik ook wel, maar ik weet van mezelf wel dat ik me vaker laat zien dat ik mij beter ga voelen... Ik zie het dan ook wel enigszins als een bepaalde spier. Als je hem niet traint word je steeds futlozer. Ook al kost sporten energie, op de lange termijn krijg je er meer energie van.

De vraag is alleen wanneer je je rust nodig hebt en wanneer je erop uit zou moeten gaan.
Ik heb ook echt van die autistische momenten dat ik echt geen zin heb om onder de mensen te zijn. Maar die komen in principe alleen als ik al voor langere tijd niet echt mezelf laat zien.

Maar wat is het idee van dit topic eigenlijk??
Maar hangt dat dan samen met je persoonlijkheid of in hoeverre je in een dip zit/depressief bent?
pi_158985520
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 17:18 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Maar hangt dat dan samen met je persoonlijkheid of in hoeverre je in een dip zit/depressief bent?
Waarom niet beide?
Ik zie persoonlijkheid ook als iets hoe jij als persoon ergens op reageert, die reactie kan ervoor zorgen dat je in een dip komt.

Die dip/depressiviteit heeft effect op hoe jij je gedraagt uiteraard.. Anderzijds heeft hoe jij je gedraagt effect op hoe jij je voelt (en dus de mate van depressiviteit in die zin) Het is een samenspel tussen die twee elementen.

Maarehm, dat autistische waar ik het dus zegmaar over had, dat ik mezelf echt even moet afsluiten dat heb ik in principe alleen in de extremere variant als ik inderdaad niet lekker in mijn vel zit. (en op dat moment denk ik ook dat het hopeloos is om sociaal contact / erop uitgaan te forceren, op dat moment kun je beter denk ik beter even rustig aan doen)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_158996220
quote:
Introvert of extravert zijn , wordt voornamelijk bepaald door waar je je energie uithaalt.
Voor introverten is dit uit tijd alleen doorbrengen, ruimte hebben voor je gedachten en gevoelens, informatie en indrukken intern te verwerken. Je batterijen weer opladen door solotijd.

Maar ook van grotere feesten of groepen kunnen introverten genieten: maar dan observerend. Kijken wat er gebeurt en dit in je eentje verwerken. Vanuit een rustige hoek kijken naar anderen, en deze indrukken verwerken en overdenken is vaak genieten.

Helaas wordt dit dan vaak ervaren als beoordelend of veroordelend door anderen. Of het wordt niet geïnterpreteerd als plezier hebben. Dan worden introverten verplicht mee te doen (de dansvloer opgesleurd worden, mee in de activiteit geduwd worden). Uit goede bedoelingen, om hen te betrekken, maar dat is nu net waar ze niet van genieten.
erg herkenbaar dit
pi_158998978
Wat me vooral opvalt is dat een introvert (ben er zelf 1) vooral maar niet onzeker mag worden genoemd?

Waarom pas spreken als alles goed doordacht is?

Dat voorbeeld over de dansvloer op gesleurd worden, ja dat kost energie maar (voor mijn gevoel 9 van de 10 keer) net zogoed onzekerheid. Echter dan wordt het 'excuus' genieten van het observeren. :') dat kan een kwaliteit zijn ja, iets waar je goed in bent doet je meestal goed voelen (comfortzone, of zelfs onderdeel van identiteitsvorming) maar het staat me als introvert tegen om te pas en te onpas dingen die je energie kosten maar op introversie te gooien.

Soms heb je als introvert gewoon een schop onder je hol nodig. Niet om meer extravert te zijn, maar om assertiever te zijn. Als het je natuur is om te observeren en analyseren dan heb je dat al zovaak gedaan dat je de goede ideeen wel paraat hebt, maar hoevaak zie je niet dat ze pas hun mond open doen als ze persoonlijk om hun mening gevraagd worden? Dat is gewoon een kwestie van de volgorde waarin je dingen aanpakt veranderen. Pak je rust moment toch als men (en vooral die extraverten) druk bezig zijn om jouw informatie te verwerken. Heb je weer wat te observeren ;)

Inb4: alle introversie experts, er zal vast wel weer iets in staan dat gecorrigeerd kan worden. Ik besef me terdege dat ik op dit gebied minder welbespraakt en minder scherp/correct geformuleerd heb. Jullie krijgen bij voorbaat al gelijk. Ik wil het gewoon van me afschrijven.

Zoveel mensen met geweldige kwaliteiten die zich laten ondersneeuwen omdat ze ooit aangepraat kregen dat ze introvert zijn. Je doet jezelf enorm tekort!

Al dat gelul (even los van het feit dat de misverstanden in de OP je als introvert inzicht in jezelf kunnen geven) over misverstanden? Alsof je iemand een verklaring verschuldigd bent?

[ Bericht 3% gewijzigd door Hineni op 10-01-2016 22:48:32 ]
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')