http://www.demorgen.be/op(...)jaarsbrief-b5820420/quote:Het heeft er de aard naar. De oorlog is niet meer ver weg. Het geweld heeft onze voordeur ingebeukt. IS heeft de oorlog verklaard aan onze manier van leven. Vrijheid, blijheid het bevalt hen niet. We hadden moeten beseffen dat dit er aan kwam maar we hebben onze kop in het zand gestoken. Niet in het stuivende, vluchtige woestijnzand, maar in de harde Vlaamse klei die symbool staat voor vastigheid en onvergankelijkheid. Wat is er nog over van onze vastigheid en onvergankelijkheid?
Ikzelf heb definitief mijn geïdealiseerde kijk op het Midden-Oosten en de moslimwereld begraven. Dat heeft moeite gekost. Als mens van goede wil heb ik decennialang empathisch gekeken naar die manier van leven en denken. Ik heb - onbewust misschien - alle tekenen miskend die er waren, die ik nochtans moet hebben genoteerd tijdens mijn vele reizen in de Arabische wereld. De onvrijheid van vrouwen, de harde dominantie van mannen, het oog om oog, tand om tand, het onwrikbare geloof in zogenaamd heilige boeken, het afwijzen van wetenschap. Met schaamte moet ik erkennen dat mijn blik versluierd werd door nood aan exotisme, ginder en hier.
Zeer lang heb ik gedacht dat een osmose van twee culturen vooruitgang brengt, maar wat ik heb gezien en ervaren is een groeiende eilandvorming. Lang wilde ik niet geloven dat we evolueerden naar ijsbergen die elkaar kil zouden voorbij drijven in de nacht van de geschiedenis. Erger nog, dat we met de rug naar elkaar zouden gaan staan, overtuigd van het eigen gelijk. Of nog erger: dat het zou ontaarden in een oorlog die brutaal gebruikmaakt van wat eigen is aan de westerse maatschappij van de eenentwintigste eeuw, de grenzeloze communicatie tussen mensen. Een oorlog die religie, waarvan men alle heil beweert te verwachten, verbindt met het meest crapuleuze misdaadmilieu.
[...]
Dat klopt. Het gaat om het behoud van die veiligheid.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:19 schreef Buitendam het volgende:
In de gehele geschiedenis van mensheid is men nog nooit zo welvarend en veilig geweest als vandaag de dag.
IS is ook eng. Met hun rare fratsen.quote:Lekker bang blijven en klagen, he? Vooral veel klagen, want IS en eng en terrorisme en we worden allemaal opgeblazen enzulks.
Ik wens je alle succes met bang zijn. Geniet ervan.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt. Het gaat om het behoud van die veiligheid.
[..]
IS is ook eng. Met hun rare fratsen.
Er is een verschil tussen onterecht bang zijn en je terecht zorgen maken, Chamberlain!quote:Op maandag 4 januari 2016 21:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik wens je alle succes met bang zijn. Geniet ervan.
En als je leeft in het veiligste tijdperk der mensheid maak je je niet echt terecht zorgen, Hans.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen onterecht bang zijn en je terecht zorgen maken, Chamberlain!
Welke 'men' bedoel je nu? De Syrische Christen? De Koerdische strijdster die iedere dag haar leven waagt om haar vrijheid te verdedigen?quote:Op maandag 4 januari 2016 21:19 schreef Buitendam het volgende:
In de gehele geschiedenis van mensheid is men nog nooit zo welvarend en veilig geweest als vandaag de dag.
Vooral bagatelliseren en doen alsof er niets aan de hand is.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:19 schreef Buitendam het volgende:
Lekker bang blijven en klagen, he? Vooral veel klagen, want IS en eng en terrorisme en we worden allemaal opgeblazen enzulks.
Hans?quote:Op maandag 4 januari 2016 21:23 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En als je leeft in het veiligste tijdperk der mensheid maak je je niet echt terecht zorgen, Hans.
In principe alle mensen die niet op vakantie gaan naar Syrie.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:23 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Welke 'men' bedoel je nu? De Syrische Christen? De Koerdische strijdster die iedere dag haar leven waagt om haar vrijheid te verdedigen?
En volgens mij hebben we ook nog nooit zoveel schulden gehad.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:19 schreef Buitendam het volgende:
Lekker bang blijven en klagen, he? Vooral veel klagen, want IS en eng en terrorisme en we worden allemaal opgeblazen enzulks.
In 1938 was het ook aangenaam vertoeven ten opzichte van 1917. 2 jaar laten stond heel Europa in brand.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:19 schreef Buitendam het volgende:
Doe je ook niet. Gaat ook niet gebeuren.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hans?
Ja, het is veilig en ja, het is welvarend. Ik vind dat we die veiligheid en welvarendheid nu zinloos op de waagschaal gooien.
Tegenover iedere schuldenaar staat een schuldeiser.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:25 schreef MisterCe het volgende:
[..]
En volgens mij hebben we ook nog nooit zoveel schulden gehad.
Daar denken die meisjes in Keulen anders over denk ik.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:23 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En als je leeft in het veiligste tijdperk der mensheid maak je je niet echt terecht zorgen, Hans.
Dat was IS?quote:Op maandag 4 januari 2016 21:26 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Daar denken die meisjes in Keulen anders over denk ik.
Ja, maar vertel dat de mensen maar niet die nog op een pensioen hopenquote:Op maandag 4 januari 2016 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tegenover iedere schuldenaar staat een schuldeiser.
Het zou me niet verbazen als die gasten de IS een warm hart toedragen. Gezien hun opvattingen jegens vrouwen is de kans daarop erg groot.quote:
Nee, wel het bijproduct van IS. Landverraders die hierheen vluchten in plaats van voor hun eigen geloof, familie en land te vechten.quote:
Rare vergelijking als je kijkt naar de internationale betrekkingen. Rusland kan een lijntoestel vol Nederlandse toeristen uit de lucht schieten en zelfs de handel wordt met geen euro verminderd. Zou in de tijden die jij aanhaalt wel anders zijn. De wereld is honderdmiljoenmiljard keer veiliger.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:25 schreef Proximo het volgende:
[..]
In 1938 was het ook aangenaam vertoeven ten opzichte van 1917. 2 jaar laten stond heel Europa in brand.
Dat het nu leuk en welvarend is zegt totaal niets over de toekomst.
IS is geen gevaar in Europa. En die 20 of 200 mensen die zich willen opofferen om uit naam van IS aanslagen te plegen ook niet.quote:
Aha, interessant. Een verkrachter met Noord-Afrikaans uiterlijk is IS sympathisant.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:28 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Het zou me niet verbazen als die gasten de IS een warm hart toedragen. Gezien hun opvattingen jegens vrouwen is de kans daarop erg groot.
Wat dat zou jij doen, ontzettende internetheldquote:Op maandag 4 januari 2016 21:28 schreef ElDinosaur het volgende:
[..]
Nee, wel het bijproduct van IS. Landverraders die hierheen vluchten in plaats van voor hun eigen geloof, familie en land te vechten.
Anders onderbouw je ook even waarom je dat vindt.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hans?
Ja, het is veilig en ja, het is welvarend. Ik vind dat we die veiligheid en welvarendheid nu zinloos op de waagschaal gooien.
Die mensen hebben een houten bek omdat de ECB, om de Grieken te helpen, de inflatie aanwakkert en de rente naar nul drukt. Je moet je nu eerder druk maken als je vermogen hebt dan wanneer je schulden hebt! Het beste leen je geld om 'assets' te kopen.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:27 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Ja, maar vertel dat de mensen maar niet die nog op een pensioen hopen
De kans daarop is groter dan dat het een Boeddhist is.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:29 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Aha, interessant. Een verkrachter met Noord-Afrikaans uiterlijk is IS sympathisant.
En bij welke groepering sympathiseert een Nederlandse verkrachter?quote:Op maandag 4 januari 2016 21:31 schreef MisterCe het volgende:
[..]
De kans daarop is groter dan dat het een Boeddhist is.
Daarom moet je dit ook niet vertellen aan alle mensen die nog op een pensioen hopen. Helaas is het voor de gewone man niet weggelegd om tegen 0% te lenen.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die mensen hebben een houten bek omdat de ECB, om de Grieken te helpen, de inflatie aanwakkert en de rente naar nul drukt. Je moet je nu eerder druk maken als je vermogen hebt dan wanneer je schulden hebt! Het beste leen je geld om 'assets' te kopen.
quote:Op maandag 4 januari 2016 21:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die mensen hebben een houten bek omdat de ECB, om de Grieken te helpen, de inflatie aanwakkert en de rente naar nul drukt. Je moet je nu eerder druk maken als je vermogen hebt dan wanneer je schulden hebt! Het beste leen je geld om 'assets' te kopen.
Dan moet het wel zo zijn natuurlijk.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:31 schreef MisterCe het volgende:
[..]
De kans daarop is groter dan dat het een Boeddhist is.
Kort dan.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:30 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Anders onderbouw je ook even waarom je dat vindt.
Een solitaire groepering. Autochtonen verkrachten doorgaans niet in groepen.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En bij welke groepering sympathiseert een Nederlandse verkrachter?
Basic economie, heeft niks met links of rechts te maken. Lees het FD eens. Maar gezien jouw irrationele manier van redeneren doe je waarschijnlijk een gamma-studie en heb je van logica geen kaas gegeten.quote:
Ik bedoelde bij welke groepering een autochtoon hoort als een allochtoon volgens jouw theorie snel neigt naar IS. Breivik voor de autochtoon?quote:Op maandag 4 januari 2016 21:33 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Een solitaire groepering. Autochtonen verkrachten doorgaans niet in groepen.
Zoek anders de betekenis van het woord "kans" eens op. Teringquote:Op maandag 4 januari 2016 21:33 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dan moet het wel zo zijn natuurlijk.
Tering
Via een omweggetje is dat niet zo moeilijk hoor! Als jij bijvoorbeeld (met een klein kapitaaltje) opties schrijft, is de rekenrente daarvan ook iets van 0,1%. Dat kun je zo slim doen (hedgen) dat het niet uitmaakt of de beurs daalt of stijgt.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:32 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Daarom moet je dit ook niet vertellen aan alle mensen die nog op een pensioen hopen. Helaas is het voor de gewone man niet weggelegd om tegen 0% te lenen.
Dat is lastiger te zeggen. Autochtonen verkrachten meestal niet uit ideologie.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik bedoelde bij welke groepering een autochtoon hoort als een allochtoon volgens jouw theorie snel neigt naar IS. Breivik voor de autochtoon?
quote:Op maandag 4 januari 2016 21:36 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Dat is lastiger te zeggen. Autochtonen verkrachten meestal niet uit ideologie.
Jij beweert dat omdat het nu veiliger en welvarender is dan in het verleden we ons gelukkig moeten prijzen.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:28 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Rare vergelijking als je kijkt naar de internationale betrekkingen. Rusland kan een lijntoestel vol Nederlandse toeristen uit de lucht schieten en zelfs de handel wordt met geen euro verminderd. Zou in de tijden die jij aanhaalt wel anders zijn. De wereld is honderdmiljoenmiljard keer veiliger.
Dat kun je wel grappig vinden, maar verkrachting wordt in grote delen van de -jawel, islamitische wereld- ingezet als wapen.quote:
Wanneer heb jij voor het laatst een groep van 1000 autochtone mannen gezien die op rooftocht ging door een Nederlandse stad?quote:
Schilderswijk afgelopen zomer deed wel een pogingquote:Op maandag 4 januari 2016 21:39 schreef ElDinosaur het volgende:
[..]
Wanneer heb jij voor het laatst een groep van 1000 autochtone mannen gezien die op rooftocht ging door een Nederlandse stad?
Het heeft te maken met waar ik eerder al aan refereerde: internationale betrekkingen die steeds hechter worden. Eenzame landen die in hun eentje lekker oorlog gaan voeren is uitgesloten. Dat hele sprookje dat het in 1917 en 1938 net zo prima ging en ineens de hele wereld brandde is uitgesloten in dit tijdvak.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:37 schreef Proximo het volgende:
[..]
Jij beweert dat omdat het nu veiliger en welvarender is dan in het verleden we ons gelukkig moeten prijzen.
De huidige stand van welvaart zegt niets over de mogelijkheid tot een conflict, 20 jaar geleden waren deze dingen niet aan de horizon nee, nu wel.
Rusland heeft te maken met laffe regeringen die handel boven alles stellen, en heeft dus niets met veiligheid te maken.
Onderbouwing + bron?quote:Op maandag 4 januari 2016 21:33 schreef LXIV het volgende:
De EU ondermijnt de nationale identiteit en soevereiniteit. Dat is ook een officiële doelstelling van ze.
Massale instroom?quote:Daarnaast zal door de massale instroom van Derde Wereldbevolkingen
Eh..? Nooit.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:39 schreef ElDinosaur het volgende:
[..]
Wanneer heb jij voor het laatst een groep van 1000 autochtone mannen gezien die op rooftocht ging door een Nederlandse stad?
WOIII wordt niet tussen staten gevoerd maar wordt een soort langdurige, op ideologie/religie, wereldwijd gevoerde burgeroorlog met soms pieken van intensiteit (Parijs) en periodes van relatieve rust.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:40 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het heeft te maken met waar ik eerder al aan refereerde: internationale betrekkingen die steeds hechter worden. Eenzame landen die in hun eentje lekker oorlog gaan voeren is uitgesloten. Dat hele sprookje dat het in 1917 en 1938 net zo prima ging en ineens de hele wereld brandde is uitgesloten in dit tijdvak.
Jij betrekt Nederlanders in de recente gebeurtenis in Keulen. Ik vroeg me gewoon af waar die vergelijking vandaan komt, aangezien hij totaal irrelevant is.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Eh..? Nooit.
Ook geen allochtonen, trouwens. Of vrouwen, Of bejaarden.
Wat een rare vraag eigenlijk
Dat bepaalde landen nu als blok zijn gaan werken doet niets af aan het feit dat een conflict alsnog kan ontstaan.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:40 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het heeft te maken met waar ik eerder al aan refereerde: internationale betrekkingen die steeds hechter worden. Eenzame landen die in hun eentje lekker oorlog gaan voeren is uitgesloten. Dat hele sprookje dat het in 1917 en 1938 net zo prima ging en ineens de hele wereld brandde is uitgesloten in dit tijdvak.
Dit soort mensen zijn de schuldigen als heel Europa in een soort libanon veranderd. Met hun *nood aan exotisme*quote:De onvrijheid van vrouwen, de harde dominantie van mannen, het oog om oog, tand om tand, het onwrikbare geloof in zogenaamd heilige boeken, het afwijzen van wetenschap. Met schaamte moet ik erkennen dat mijn blik versluierd werd door nood aan exotisme, ginder en hier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |