Prachtige serie. Zie dit topic nu pas, anders had ik wel eerder gereageerd.
Onlangs weer een herhaling op BBC-First en ik blijf maar kijken.
Staat ook op mijn verlanglijstje voor mijn as. verjaardag.
Aanvankelijk vond ik de romance tussen Anna en Bates zo lief en aandoenlijk, maar een paar afleveringen verder word ik wel een beetje gallisch van hun rechtschapenheid. Volgens mij is dit lovecouple heel erg geinspireerd op Jane Eyre en haar Mr. Rochester.
O'Brien is een zwakke afspiegeling van Mrs. Danvers uit Rebecca. Griezelig en achterbaks met hier en daar een flintertje menselijkheid.
Mary en Mathew zijn de equivalenten van Cathy en Heathcliff uit Wuthering Heights.
Sybil is Beth uit Little women en Edith is tja. Ik kan dit karakter niet zo goed plaatsen.
Is ze gefrustreerd, jaloers, bezeten of wat?
Lord en Lady Grantham zijn de oervader en -moeder. Soort Adam en Eva die nooit voor de verleiding zijn bezweken. Uniek want ze vullen elkaar perfect aan ondanks hun verschillen.
De twee besjes zijn mijn favoriet Dat heerlijke gekissebis tussen Violet en Isobel, echt genieten.
Carson is natuurlijk de butler uit 'Remains of the day'.
Mrs. Hughes is de goedaardige huishoudster uit 'The Innocents'.
Daisy is zoals haar naam. Een mooi en lieflijk bloemetje. Ik hoor dat liedje dan weer: 'Ach Margrietje'.
Thomas is een opportunistisch stuk verdriet. Die toch ondanks dat, toch heel menselijk kan zijn, vooral als het zijn eigenbelang betreft.
Mosely is een lulletje rozewater. Maakt steeds opnieuw de verkeerde keuzes.
Patmore is een echte kok. Kijk naar 'Chef' en je weet wat ik bedoel.
Maar toch wel lief. Want kwetsbaar.
Kortom, een prachtserie met vele sympathieke en minder sympathieke karakters.
Ik denk dat ik niet wacht tot mijn verjaardag met het bestellen van deze topserie.
En de film natuurlijk.