Fulltime danwel parttime, de vraag is of het de moeite is. En dat hangt dus af van wat er nog af gaat.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 19:13 schreef mergbot het volgende:
Wil je het fulltime gaan doen?
Je kunt dan ook nog combineren met prijsvragen uit weekbladen.
Dat was me allang duidelijk, maar hoe? Is het soms beter om een eenmanszaak op te zetten voor startersaftrek etc en het op die manier op te geven? Kan dat uberhaupt? Is allemaal weinig tot niets concreets over te vinden.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 19:23 schreef Twinkle20 het volgende:
In beginsel is het volgens mij verplicht om al je inkomsten op te geven, ziehttp://www.belastingdiens(...)aat_uit_overig_werk/
Wanneer kom je daar dan niet voor in aanmerking?quote:Op zaterdag 2 januari 2016 20:31 schreef Travel. het volgende:
dan kom je in aanmerking voor de algemene heffingskorting.
Dus kunnen we redelijkerwijs stellen dat het zelf selecteren van dergelijke microtasks (surveys, producten categoriseren etc) tegen een betaling varierend van een paar cent tot hooguit een euro niet valt onder zelfstandigheid, aangezien de inhoud van het daadwerkelijke werk (de microtask) niet door de uitvoerende persoon wordt ingevuld? Ondanks dat er geen autoriteit bestaat die het werk toekent?quote:Op zaterdag 2 januari 2016 20:29 schreef Travel. het volgende:
In beginsel zal het worden aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden. Althans, eerst zou het kunnen worden gezien als winst uit ondernemer. Er wordt voordeel beoogd cq redelijkerwijs verwacht. Deelname aan het economische verkeer lijkt me ook nog wel verdedigbaar. Ik vermoed alleen dat er niet voldaan wordt aan het zelfstandigheidsvereiste. De taalcurssen verricht je namelijk namens de organisatie waardoor er een onderlinge gezagsverhouding is.
Mocht er wel een grote mate van zelfstandigheid zijn of wordt het gezien als een ZZP'er dan is het inderdaad mogelijk om als ondernemer te worden gekwalifcieerd. Maar houd er dan wel rekening mee dat je ook btw zal moeten gaan rekenen.
Met 0 tot 500 per maand blijft dit nog altijd binnen de 6000 euro, en is er dus effectief geen belasting over te heffen vanwege de algemene heffingskorting. De inkomstenbelasting zal pas worden toegepast als de inkomsten boven de 6000 per jaar uitkomen. Dus kunnen we stellen dat de belastingdruk nihil is zolang het jaarlijkse totaal onder de 6000 blijft?quote:Op zaterdag 2 januari 2016 20:31 schreef Travel. het volgende:
Voor je belastingdruk moet je een concreet maandelijks bedrag noemen, 200 tot 500 euro per maand is te breed om een acuraat beeld te geven. Wel zal de heffingskorting ervoor zorgen dat je over ongeveer 6000 euro geen belasting betaald. Dus mocht je maximaal 6000 euro verdienen, dan kom je in aanmerking voor de algemene heffingskorting.
Staat een beetje haaks op elkaar, vind je ook niet?quote:Op zaterdag 2 januari 2016 20:29 schreef Travel. het volgende:
Mocht er wel een grote mate van zelfstandigheid zijn of wordt het gezien als een ZZP'er dan is het inderdaad mogelijk om als ondernemer te worden gekwalifcieerd. Maar houd er dan wel rekening mee dat je ook btw zal moeten gaan rekenen.
Een eenmanszaak zal het nooit zijn. Jij voert de opdrachten op/namens de site uit, maar je zou het nooit tot uiting kunnen laten brengen in een venootschap met of zonder rechtspersoonlijkheid.
Met een inkomen van EUR 6.000 en alleen de algemene heffingskorting blijft er nog steeds een bedrag aan te betalen belasting over.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 20:31 schreef Travel. het volgende:
Voor je belastingdruk moet je een concreet maandelijks bedrag noemen, 200 tot 500 euro per maand is te breed om een acuraat beeld te geven. Wel zal de heffingskorting ervoor zorgen dat je over ongeveer 6000 euro geen belasting betaald. Dus mocht je maximaal 6000 euro verdienen, dan kom je in aanmerking voor de algemene heffingskorting.
Mvg.
Volgens mij ga je het ondernemerschap voor de IB nu als vereiste stellen om als ondernemer voor de BTW te worden aangemerkt.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 23:23 schreef infernix het volgende:
[..]
Want in dat geval is een kwalificatie als ondernemer gewoon niet reeel en blijft dit soort werk, en ook het taalles geven voor enkele centen per minuut, dus altijd resultaat uit overige werkzaamheden. En komt er dus geen BTW om de hoek kijken. Want hoe zou dat uberhaupt te doen zijn? Hoe kan er BTW geheven worden op dit soort werk als een buitenlands bedrijf een Nederlandse burger voor betaalt? Er is immers geen sprake van het versturen van een factuur voor de geleverde werkzaamheden?
Je weet dat de regels met betrekking tot de BTW heffing zijn gewijzigd voor met name de elektronische dienstverlening?quote:Op zondag 3 januari 2016 00:07 schreef Jaarsma93 het volgende:
Dit valt waarschijnlijk onder resultaat uit overige werkzaamheden zoals anderen hierboven ookal zeiden. Btw technisch zal jij niet btw plichtig zijn in Nederland(tenslotte bied je de dienst aan aan een ander bedrijf dus plaats van heffing Is dan vaak het land waar dat bedrijf gevestigd Is). Hierdoor zou je in theorie facturen op kunnen/moeten maken met 0% btw.
Dan heb ik het niet goed verwoord, mijn fout. Wat ik bedoelde te zeggen Was dat hij geen btw in Nederland hoeft te betalen omdat het elders belast wordt. Wel zal hij idd een aangifte moeten doen waarbij alles bij het 0 tarief ingevuld wordt. (zoals jij ookal zei)quote:Op zondag 3 januari 2016 10:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je weet dat de regels met betrekking tot de BTW heffing zijn gewijzigd voor met name de elektronische dienstverlening?
En ook al zou je 0% BTW in rekening mogen brengen, dan nog wil dat niet zeggen dat je niet BTW-plichtig bent en dan gewoon (net als iedere andere BTW-ondernemer) aangifte moet doen.
Als iemand geen ander werk kan vinden en geen andere bron van inkomsten heeft, waarom niet? Het kan met wat moeite soms uitkomen tussen de 6 en 10 euro per uur. Maar dan moet er dus niet nog een groot bedrag afgaan, anders houd men er niks aan over.quote:Op zondag 3 januari 2016 09:09 schreef kikoooooo het volgende:
Waarom zou je dat 'werk' überhaupt doen?
En hoe kom ik er dan achter wat er moet worden betaald? Daar is maar geen antwoord op te vinden. Stel dat het inderdaad op 6000 euro uitkomt wat via buitenlandse bedrijven op Paypal binnenkomt, hoe weet ik dan wat er daarvan aan belasting moet worden betaald?quote:Op zondag 3 januari 2016 10:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Met een inkomen van EUR 6.000 en alleen de algemene heffingskorting blijft er nog steeds een bedrag aan te betalen belasting over.
De persoon waar het hier om gaat heeft geen recht op uitkering of enige andere vorm van overheidssteun, maar dat zal inderdaad zeker waar zijn.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:37 schreef MaJo het volgende:
Heb je ook nog een uitkering? Dat lijkt me wel als dit je enige inkomsten zijn. Let wel dat daar de loonheffingskorting al wordt toegepast en je waarschijnlijk gekort wordt op je uitkering wegens inkomsten.
Arbeidskorting is ook lager als je minder dan 20.000 inkomen hebt.. Bij de bedragen waar TS het over heeft zal het gaan om minder dan 2% van het inkomen.quote:Op zondag 3 januari 2016 15:54 schreef Feestkabouter het volgende:
vervolgens is er ook nog de arbeidskorting: 3103 euro bij 20000 euro inkomen uit arbeid. ook lager als je meer inkomen uit arbeid hebt.
ja dat vergat ik misschien een beetje te noemen ja. goeie aanvulling.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:47 schreef 8008135 het volgende:
[..]
Arbeidskorting is ook lager als je minder dan 20.000 inkomen hebt.. Bij de bedragen waar TS het over heeft zal het gaan om minder dan 2% van het inkomen.
De belastingdienst biedt de helpende hand:quote:Op zondag 3 januari 2016 13:59 schreef infernix het volgende:
[..]
En hoe kom ik er dan achter wat er moet worden betaald? Daar is maar geen antwoord op te vinden. Stel dat het inderdaad op 6000 euro uitkomt wat via buitenlandse bedrijven op Paypal binnenkomt, hoe weet ik dan wat er daarvan aan belasting moet worden betaald?
En de belasting die betaald moet worden in de landen waar zijn afnemer zit? Het klopt dat het geen NL BTW is maar een buitenlandse variant ervan. Deze laat je voor het gemak buiten de boeken?quote:Op zondag 3 januari 2016 11:50 schreef Jaarsma93 het volgende:
[..]
Dan heb ik het niet goed verwoord, mijn fout. Wat ik bedoelde te zeggen Was dat hij geen btw in Nederland hoeft te betalen omdat het elders belast wordt. Wel zal hij idd een aangifte moeten doen waarbij alles bij het 0 tarief ingevuld wordt. (zoals jij ookal zei)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |