Toch jammer dat de Dienstplicht is afgeschaft.....
Ik moest in m'n diensttijd met een z.g.n Punt.50 leren schieten, omdat ik plots wapenmeester was geworden. Ik werd pas later wapenmeester, omdat ze geen raad met me wisten. Het schrobben van de wasbakken en snoeien van de heggen was al mislukt. Na het stappen alsnog in de wasbak gepist. De overdaad aan takken en bladeren in het padje op weg naar de officiers-kantine iets te rigoureus gesnoeid. 'Soldaat van Tongerlo, kunt u een beetje met een heggenschaar overweg ?' 'Is de paus Katholiek ?' 'Deze weg ga ik weer mooi begaanbaar maken.' Geen idee verder wat een heggenschaar was. Kon mij het rotte. De rest lag drie weken op oefening in Duitsland in een tentje te verkleumen.
Soldaat van Tongerlo aan het snoeien, alsof het een lieve lust was. Bij bosjes vielen de takken om, als bladeren aan de boom sneuvelden ze. Dit schoot op. Ben een perfectionist, maakte het mooi strak. Kwam er een officier langs: 'Hoort dit zo lineaal recht te zijn?' 'Zeker officier, hoe strakker hoe beter, dan hebben ze de ruimte om te ademen.' Hoeveel struiken en bomen ik in de kiem heb uitgemoord zullen we nooit weten.
Kwam in de wapenkamer. Drie weken voor het afzwaaien. Na drie keer een weekend te hebben vastgezeten, wegens tegendraads gedrag en ondermijning van het gezag, heette ik plots wapenmeester van Tongerlo i.p.v. 'De te vernederen onderdanige soldaat van Tongerlo.' In dienst gebruiken ze, net als stoere jongens op de middelbare school, alleen maar achternamen. Sommige van die boeren-sergeanten hadden daar wel moeite mee, die namen een koe altijd van achteren, met de voornaam. Niet bij de horens.
Om op die punt.50 terug te komen. Dat was een algemene-cursus voor wapenmeesters uit Nederland. Duurde een week, en was in Den Helder. Duidelijk dat het me geen ene reet interesseerde. Dacht wel, even het uitgaansleven checken. De eerste kroeg, een bruin café. Zei de kastelein dat we moesten uitkijken met wat we deden. Er waren veel mariniers in Den Helder, die deden niet moeilijk als ze last van je dachten te hebben. Even een bijzinnende-bij-zin. Qua mariniers klopt het. In de Spin(kroeg in Bommel), heeft met carnaval een marinier uit Groningen, die de regels van carnaval niet kende, mijn neus gebroken. Ik zei alleen maar 'Kuthoer' toen ie Marion lastig viel. Zat naast me op de kruk. Dan zie je niet dat iemand twee meter is.
Later op de avond hoor ik plots achter me: 'Hé van Tongerlo.' Dick van Heusden. Werkte daar in zijn diensttijd als koksmuts. Toeristische rondrit door Den Helder volgde. De andere dag de theoretische cursus. Was half dronken, kater van Dickie Dik meegekregen. Geen Dikkertje Dap die ladderzat. Ze waren gewend dat er een 100% score was bij het theoretische gedeelte. Kwam er een instructeur achter me staan. 'Ik zou nu A invullen als ik jou was.' Ik netjes A ingevuld. Hij zag dat m'n aandacht verslapte, en zei : 'Nu B.' Werd me te veel en heb 'Geen idee' ingevuld.
Dag later het praktijk-gedeelte. Op het brede strand van Den Helder. Moesten we in de lucht met de Punt.50 op de achter een vliegtuigje hangende vlag schieten. Was niet aan dovenmans-oren gezegd. Headset opgedaan, Jefferson Airoplaine. Zelf fan van de Jetsons en Jetsers begon ik als een wilde op het vliegtuigje te schieten.
Bij de uitreiking van de diploma's en het verkondigen van de resultaten, haalden ze dat jaar 98%. Er werd nog bij vermeld, dat diegene zei last te hebben van z'n geheugen. Echt tegen 'm gezegd. Zo sneu anders voor mensen die in de normale maatschappij niet kunnen functioneren. Soms heb ik een feilloos geheugen. Net als van Heusden. Met vlag en wimpel gezakt. En Dick ? Die zocht me later samen met John Tims nog op in Lloret de Mar.
Wat daar allemaal gebeurd is zien jullie later lieve kijkbuiskindertjes.
[ Bericht 1% gewijzigd door tong80 op 28-12-2015 12:01:48 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !