abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158537124
Hoi.

Komende zomer wordt er hier een extra garage cq werkplaats gezet.
Nu zit ik met 1 vraag wat betreft de electra.

De huidige electrainstallatie in de bestaande inpandige garage is 3x25A.
De huidige installatie is 25 jaar oud, en nog voorzien van stoppen ipv automaten.

Ik wil het liefste de nieuwe werkplaats voorzien van een eigen groepenkast.
Het probleem is echter dat ik een lasapparaat heb wat op 25A afgezekerd moet worden.
In de praktijk blijkt dat de meeste gebruikers melden dat 20 ampere afzekeren genoeg is, maar aangezien op het apparaat staat 25A wou ik dat aanhouden.

Nu zit hij op een 16A stopcontact, en kan ik enkel lassen met een maximale lasstroom van
175/180 ampere (terwijl de maximale lasstroom 200 ampere is)

Dat zou inhouden dat ik op de een of andere manier met 40A naar de nieuwe garage zal moeten.Dan kan ik daar een losse groepenkast realiseren, en toch een speciaal stopcontact realiseren op 25A (want dit stopcontact is dan 2 zekeringwaardes lager als 40A, dit schijnt verplicht te zijn, of wordt een 2e groepenkast niet gezien als eindverbruiker)

Ik ben er al achter dat de huidige hoofdaansluiting van 3x25A naar 3x35A/3x40A omgezet moet worden, maar wat dan, het schijnt dat Enexis zelf beslist of ze 3x35 of 3x40 stoppen monteren. Als ik 3x35 krijg betaal ik net zoveel als 3x40, maar in theorie is dat dan net niet genoeg , want 30 ampere zekeringen zijn er niet, en 35 naar 25A is dus maar 1 stap lichter)

-Mag ik vanuit de bestaande groepenkast (die misschien ook wordt vervangen door een nieuwe automaatgebaseerde kast) rechtstreeks en ongezekerd naar de 2e groepenkast in de nieuwbouwgarage (afstand 20 meter ondergronds)

Indien dat niet mag moet ik dan 3x63A aanvragen, de te leggen kabel afzekeren op 40A (want
2 waardes lager), en vervolgens naar de nieuwe kast om daar 1 25A stopcontact aan te leggen.

Het aanleggen is geen probleem, enkel in de praktijk geeft dat 2 stappen lager afzekeren een behoorlijk probleem.

Alvast bedankt voor de reacties.
pi_158537335
Kan je niet beter je las apparaat verkopen en een krachtstroom lasapparaat kopen? Dan kom je makkelijk weg met de huidige installatie. Hogere waarden dan 25A zijn behoorlijk duur per jaar aan kosten.
pi_158537343
Heb je je ook verdiept in de transport tarieven en vastrecht kosten voor een 3x35/40A of 63A aansluiting?
Ik denk dat je dan wel schikt en evt die 3x20A stoppen zal gaan overwegen..

Verder of je 3x35A of 3x40A krijgt, ligt aan je huidige hoofdzekeringenkast.
Zijn dit nu smelpatronen (stoppen); dan krijg je 3x35A.
Zijn dit nu automaten; dan krijg je 3x40A want 3x35A karakteristiek bestaat niet in automaten.

Waar ik woon komt er een 3x80A aansluiting binnen en zit je al op bijna 1000 euro per maand aan vastrecht.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 26 december 2015 @ 12:05:08 #4
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_158537735
Hier kun je de tarieven van alle netbeheerders opzoeken. https://www.acm.nl/nl/pub(...)%3A104&zf[]=qu%3ARNB

Zoek uit wat goedkoper is: maandelijks (veel) meer betalen aan netbeheerskosten of eenmalig een ander lasapparaat kopen. Ik denk dat ik wel weet wat het antwoord is ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_158537963
Een ander lasappaaraat is GEEN optie, er is in huis geen krachtgroep aanwezig.
Die is wel te realiseren,maar dan nog is dat in de bestaande garage.
Ik wil juist een 2e aparte garage om de huidige garage wat leger te krijgen.

Het prijsverschil tussen 3x25 en 3x35A is voor mijzelf te overzien,maar dan nog is dit niet aan te sluiten aangezien ik maar 3x35A krijg omdat de huidige kast nog smeltpatronen heeft.

Dan zal ik eerst de huidige kast moeten vervangen voor een automaatgebaseerde kast, dan krijg ik voor hetzelfde geld 3x40A en dan kan het wel.

Mag ik met 25A gezekerd naar 1 stopcontact in de garage, en van daaruit naar de 2e stoppenkast, of moet ik 2 25A groepen toevoegen in de huidige kast en met 2 kabels naar de nieuwe garage, 1 voor het lassapparaatstopcontact, en de 2e voor de groepenkast.

[ Bericht 25% gewijzigd door Impreza_driving_Nutcase op 26-12-2015 12:27:39 ]
pi_158538309
Dus je wil in die 2de garage een nieuwe aansluiting hebben vanaf de weg? En niet vanuit de oude garage / woonhuis?

Besef wel dat een 3 x 35A of 40A jaarlijks 4 a 500 euro scheelt. Daar kan je na een aantal jaar een heel mooi las apparaat van kopen..
pi_158538386
Nee, ik wil vanuit de huidige kast naar achter.

Probleem is echter dat ik achter eigenlijk 25 (maar minimaal 20) ampere over wil houden, en dat is gezien de selectiviteit van de installatie eigenlijk niet mogelijk zonder over te gaan op 3x35/3x40

Dat je na een aantal jaren een heel mooi lasapparaat kan kopen is allemaal leuk en aardig, maar zolang er hier in huis (laat staan achter in de nieuwe garage) geen krachtstroom aanwezig is schiet ik daar weinig mee op.

Het aanleggen van een krachtgroep in de garage kan wel, maar als ik dan uitreken wat een Miller of Lincoln kost op 380 die kan wat de huidige Chinees op 220 aan features heeft ben ik ook al weer minimaal 1500¤ kwijt.
Alle lasapparaten die op 230volt 200 ampere lasvermogen leveren hebben minimaal een 20 ampere afzekering nodig, dus met het wegdoen van het huidige apparaat schiet ik niets op.

Al zou ik de eis van 20 ampere minimaal laten vallen is het nog niet mogelijk om in de garage een 2e groepenkast te plaatsen met 16 ampere zekeringen, want de huidige aansluiting van 25 ampere in de hoofdmeterkast zou een afgezekerde maximale waarde van 16ampere geven op de 2e kast. Daar heb ik niets aan, want dan zou ik dus 2 waardes lager af moeten zekeren voor alle gebruikers op die kast ivm de selectiviteit (6 ampere)

[ Bericht 67% gewijzigd door Impreza_driving_Nutcase op 26-12-2015 12:53:05 ]
  Moderator zaterdag 26 december 2015 @ 12:45:55 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_158538473
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 11:26 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
speciaal stopcontact realiseren op 25A
Dat wordt dan een CEE stopcontact van 32A.
25 A is geloof ik geen maat :)
pi_158538686
Ja inderdaad.
Maar of dat mogelijk is met een 3x35A hoofdaansluiting is bij mij de eigenlijke vraag.
Zoals ik het nu lees is een 25A aansluitwaarde niet eens te realiseren in de huidige garage, laat staan achter een 2e groepskast in de nieuwe garage.

Zoals ik het nu lees moet ik:
-De huidige kast vervangen voor eentje met automaten.
-3x40A aanvragen
-Vanuit de huidige kast 2x met 25A naar achter, eentje naar een 32A 3 polige CEE, de 2e naar een groepenkast en dan kan ik in de 2e garage met 16A afzekeren.

Zelfs al zou ik de 25A wens laten vervallen en voor het lassaparaat met 20A af te zekeren is het dus niet mogelijk om in de 2e garage een groepenkast te installeren met 16A automaten als de hoofdaansluiting slechts 3x25A is.

[ Bericht 76% gewijzigd door Impreza_driving_Nutcase op 26-12-2015 13:03:41 ]
  Moderator zaterdag 26 december 2015 @ 13:19:04 #10
92034 crew  Vonkenboer
pi_158539177
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:55 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Ja inderdaad.
Maar of dat mogelijk is met een 3x35A hoofdaansluiting is bij mij de eigenlijke vraag.

Ik zou in je huidige meterkast een (kracht)groep bij plaatsen, geschikt voor 25A.
En een voldoende dikke kabel vanuit de bestaande verdeelkast naar de nieuwe garagebox leggen.
En die daar afmonteren op een rood CEE wandcontactdoos.

Voor het algemene 230V (verlichting/algemene wandcontactdozen) in de andere garage zou ik een 16A automaatje er bij plaatsen en die apart met een kabel van de bestaande verdeler naar de nieuwe garagebox leggen.
  Moderator zaterdag 26 december 2015 @ 13:19:59 #11
92034 crew  Vonkenboer
pi_158539198
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 11:26 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:

Ik wil het liefste de nieuwe werkplaats voorzien van een eigen groepenkast.
De huidige verdeelkast vernieuwen en verzwaren blijkt denk ik in de praktijk handiger en eenvoudiger.
pi_158542561
Het vernieuwen/verzwaren is inderdaad ook een mogelijkheid.
De bekabeling van een al eerder dichtgegooide vijver ligt er nog, deze is 3x2.5mm.
Die zou ik kunnen verlengen voor de garage.

Dan is de enige vraag nog of je met een 3x25ampere hoofdaansluiting wel 25A krachtstroom kan hebben, je afzekering is dan net zo zwaar als je hoofdzekering, of mag je dan omdat je bij krachtstroom juist gebruik maakt van alle 3 de fases??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')