Hoi.
Komende zomer wordt er hier een extra garage cq werkplaats gezet.
Nu zit ik met 1 vraag wat betreft de electra.
De huidige electrainstallatie in de bestaande inpandige garage is 3x25A.
De huidige installatie is 25 jaar oud, en nog voorzien van stoppen ipv automaten.
Ik wil het liefste de nieuwe werkplaats voorzien van een eigen groepenkast.
Het probleem is echter dat ik een lasapparaat heb wat op 25A afgezekerd moet worden.
In de praktijk blijkt dat de meeste gebruikers melden dat 20 ampere afzekeren genoeg is, maar aangezien op het apparaat staat 25A wou ik dat aanhouden.
Nu zit hij op een 16A stopcontact, en kan ik enkel lassen met een maximale lasstroom van
175/180 ampere (terwijl de maximale lasstroom 200 ampere is)
Dat zou inhouden dat ik op de een of andere manier met 40A naar de nieuwe garage zal moeten.Dan kan ik daar een losse groepenkast realiseren, en toch een speciaal stopcontact realiseren op 25A (want dit stopcontact is dan 2 zekeringwaardes lager als 40A, dit schijnt verplicht te zijn, of wordt een 2e groepenkast niet gezien als eindverbruiker)
Ik ben er al achter dat de huidige hoofdaansluiting van 3x25A naar 3x35A/3x40A omgezet moet worden, maar wat dan, het schijnt dat Enexis zelf beslist of ze 3x35 of 3x40 stoppen monteren. Als ik 3x35 krijg betaal ik net zoveel als 3x40, maar in theorie is dat dan net niet genoeg , want 30 ampere zekeringen zijn er niet, en 35 naar 25A is dus maar 1 stap lichter)
-Mag ik vanuit de bestaande groepenkast (die misschien ook wordt vervangen door een nieuwe automaatgebaseerde kast) rechtstreeks en ongezekerd naar de 2e groepenkast in de nieuwbouwgarage (afstand 20 meter ondergronds)
Indien dat niet mag moet ik dan 3x63A aanvragen, de te leggen kabel afzekeren op 40A (want
2 waardes lager), en vervolgens naar de nieuwe kast om daar 1 25A stopcontact aan te leggen.
Het aanleggen is geen probleem, enkel in de praktijk geeft dat 2 stappen lager afzekeren een behoorlijk probleem.
Alvast bedankt voor de reacties.