abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:01:13 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158433203
quote:
Knot: 'Bezuinigen onvermijdelijk'
door Dorinde Meuzelaar en Martin Visser
AMSTERDAM -
Het kabinet ontkomt er hoogstwaarschijnlijk niet aan om opnieuw te bezuinigen. Zonder ingrepen zal het begrotingstekort de komende jaren weer verslechteren.
Dat zegt Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank (DNB), in een interview met De Financiële Telegraaf. „Als het structurele tekort oploopt, zal de politiek opnieuw kritisch naar de overheidsuitgaven moeten kijken. Dan moet men weer ombuigen om op een houdbaar pad te komen.”
Volgens ramingen van DNB blijft het begrotingstekort in 2016 en 2017 steken op 2,2 procent van het bruto binnenlands product. Daarmee komt het kabinet in de problemen met Brusselse regels. Dat het kabinet komend jaar 5 miljard euro uittrekt voor lastenverlichting vindt Knot te billijken. „Ik denk dat dat eenmalig een keer kan.”
Knot wil niet zeggen hoeveel er bezuinigd moet worden. Dat hangt ervan af of de raming bewaarheid wordt. Volgens hem moet het kabinet ’een buffer’ opbouwen
http://www.telegraaf.nl/d(...)vermijdelijk___.html

De Gouden Jaren en de tijd van potverteren is alweer voorbij. Het duurde ditmaal korter dan gedacht/gehoopt. De broekriem moet weer aan, want zelf met dit extreem lage niveau van geldlenen door de overheid zijn de inkomsten (belastingen) nog altijd te laag en de uitgaven te hoog.
Let wel, als de rente op staatsleningen straks naar een 'normale' 5 procent gaat, dan zijn de rapen pas echt gaat. De schuld staat nu op 475 miljard. 5% hiervan is 23 miljard. Die moeten ook ergens vandaan komen
The End Times are wild
pi_158433224
Maar wel jaarlijks 2 miljard netto aan Brussel blijven geven.

Verder kan je bezuinigen op cultuur en allerhande subsidies.
pi_158433239
@TS:

Als de rente naar 5% schiet betekent het niet dat we direct 23 miljard rentelasten krijgen. Pas bij het doorrollen van die schuld moet je het tegen 5% herfinancieren.
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:05:27 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158433241
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:05 schreef Zienswijze het volgende:
@TS:

Als de rente naar 5% schiet betekent het niet dat we direct 23 miljard rentelasten krijgen. Pas bij het doorrollen van die schuld moet je het tegen 5 miljard herfinancieren.
Dat klopt. Maar op termijn ga je dan daar wel naar toe.
The End Times are wild
pi_158433256
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar op termijn ga je dan daar wel naar toe.
Op termijn zal de rente stijgen. Maar je kan niet bij voorbaat zeggen dat we structureel op 5% zullen zitten.
pi_158433263
Trouwens, elk jaar 2 miljard aan de EU gegeven. In deze eeuw betekent dat 30 miljard aan Brussel te hebben gegeven. Die 30 miljard had je ook kunnen aanwenden om de staatsschuld te verlichten. Keuzes he.

En dan tel ik de naheffingen aan Brussel, waar Pechtold en Rutte zo dol op zijn, nog niet eens mee.
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:07:43 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158433266
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:06 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Op termijn zal de rente stijgen. Maar je kan niet bij voorbaat zeggen dat we structureel op 5% zullen zitten.
Het punt is eigenlijk dat we een hoge staatsschuld hebben opgebouwd die vooral dankzij de extreem lage rente nog goed te dragen is. Gaat de rente stijgen, dan stijgen die kosten op termijn ook, terwijl in zo'n situatie de economie het toch al moeilijker zal hebben. Dan zal de overheid dus verder moeten bezuinigen, wat weer verder op de groei drukt, etc. etc.
The End Times are wild
pi_158433272
De oplossing is natuurlijk meer vluchtelingen toelaten 8)7
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_158433282
Je mag toch een tekort van 3% hebben?
pi_158433286
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het punt is eigenlijk dat we een hoge staatsschuld hebben opgebouwd die vooral dankzij de extreem lage rente nog goed te dragen is. Gaat de rente stijgen, dan stijgen die kosten op termijn ook, terwijl in zo'n situatie de economie het toch al moeilijker zal hebben. Dan zal de overheid dus verder moeten bezuinigen, wat weer verder op de groei drukt, etc. etc.
Dat klopt. Je kan beter de staatsschuld verlichten (dus nu al bezuinigen) om verdere ellende te voorkomen.
pi_158433295
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:09 schreef hoas het volgende:
Je mag toch een tekort van 3% hebben?
Dat zijn Brusselse dictaten. Is dat uberhaupt verstandig?
pi_158433301
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:08 schreef Oud_student het volgende:
De oplossing is natuurlijk meer vluchtelingen toelaten 8)7
Er is nu eenmaal een tekort aan rakketgeleerden, hartchirurgen ect
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:11:01 #13
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_158433313
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:03 schreef Zienswijze het volgende:
Maar wel jaarlijks 2 miljard netto aan Brussel blijven geven.

Die vervolgens grotendeels naar het Oostblok gaan naar projecten waarvan helemaal niks terecht komt maar waar de uitvoerders leuke dure tripjes kunnen maken.

Ik was voorstander van de EU, maar wat een FAAL project is dit geworden zeg.
pi_158433328
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:11 schreef begaaierd het volgende:

[..]

Die vervolgens grotendeels naar het Oostblok gaan naar projecten waarvan helemaal niks terecht komt maar waar de uitvoerders leuke dure tripjes kunnen maken.

Zolang het stemvee met de onderbuik stemt zal er niets veranderen. Pechtold hoeft maar even op TV te brallen en de D66'stemmertjes zijn al helemaal omgekocht.

30 miljard over 15 jaar: steek die in je broekzak, Pechtold.
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:12:47 #15
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_158433340
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar is dat niet de reden dat de rente zo laag is?
Ik bedoel, de rente zal toch voorlopig niet veel verhoogd worden als daarmee de hele EU in gevaar komt?
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:14:41 #16
423584 begaaierd
pi_158433364
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:12 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Zolang het stemvee met de onderbuik stemt zal er niets veranderen. Pechtold hoeft maar even op TV te brallen en de D66'stemmertjes zijn al helemaal omgekocht.

30 miljard over 15 jaar: steek die in je broekzak, Pechtold.
Op zich sta ik nog steeds achter het idee van de EU. Ik denk dat dit de enige manier is om enige rol van betekenis te spelen in de wereld.
Alleen de uitvoering is zo gefaald en geld verslindend!
pi_158433365
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:12 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ik bedoel, de rente zal toch voorlopig niet veel verhoogd worden als daarmee de hele EU in gevaar komt?
Eurozone bedoel je. De niet-eurolanden in de EU hebben een eigen rentebeleid.
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:15:48 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158433377
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:11 schreef begaaierd het volgende:

[..]

Het punt is dat dit geld economisch gezien niet rationeel wordt uitgegeven. Pas nog hier een topic over geopend. Dan kwam er geld voor schoolfruit. Een politicus vond het belachelijk dat dit gesubsidieerd werd, maar nam het geld vanuit Brussel wel aan. Want anders waren we het kwijt.

En zo wordt er overal in Europa geïnvesteerd in projecten waar anders niemand een cent in zou steken. Omdat het economisch waanzin is dit te doen, totaal niet rendabel. Maar omdat dit het geld 'van een ander' is, nemen ze het toch aan. Het levert tenminste werkgelegenheid op.

Ik heb hier een zonneboiler op het dak liggen. Dat ding verdient zich nooit terug, het scheelt maar 100 euro op de gaskosten per jaar. Maar omdat ik 2000 euro kon krijgen als ik hem installeerde, en hij mij dus bijna niks meer kostte, heb ik het toch gedaan. Baat het niet dan schaad het niet.
The End Times are wild
pi_158433379
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:14 schreef begaaierd het volgende:

[..]

Op zich sta ik nog steeds achter het idee van de EU. Ik denk dat dit de enige manier is om enige rol van betekenis te spelen in de wereld.
Jammer dat er zo weinig mensen zijn die dit beseffen.
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:17:09 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158433395
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:14 schreef begaaierd het volgende:

[..]

Speel jij die rol van betekenis dan? Dat lijkt me wel leuk.
Zelf speel ik geen rol van betekenis op het wereldtoneel. Dat doen de (niet door mij verkozen) eurocraten en politici.
Ik zou liever een overheid hebben die zich inzette voor de burgers, in plaats van een rol te spelen op het wereldtoneel ten koste van de mensen van Europa.
The End Times are wild
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:18:12 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158433409
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:15 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Jammer dat er zo weinig mensen zijn die dit beseffen.
Het volledige falen van de EU en haar grootheidswaanzin zijn nu zo duidelijk zichtbaar geworden dat ook schapen die enkel de MSM volgen het in de gaten beginnen te krijgen. Wat dat betreft heb ik wel goede hoop.
The End Times are wild
pi_158433413
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Speel jij die rol van betekenis dan? Dat lijkt me wel leuk.
Zelf speel ik geen rol van betekenis op het wereldtoneel. Dat doen de (niet door mij verkozen) eurocraten en politici.
Ik zou liever een overheid hebben die zich inzette voor de burgers, in plaats van een rol te spelen op het wereldtoneel ten koste van de mensen van Europa.
Wij zijn trouwens een handelsland en moeten het hebben van handel over de hele wereld. Zwitserland heeft een vrijhandelsverdrag met Amerika en China. Wij mogen dat niet zelf van de EU afsluiten.
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:18:43 #23
423584 begaaierd
pi_158433421
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het punt is dat dit geld economisch gezien niet rationeel wordt uitgegeven.
Dus het wordt gewoon over de balk geflikkerd!! En wordt het wel in goede projecten gestoken dan blijft er altijd weer iets aan de strijkstok hangen wat ten dele valt aan de uitvoerders!
Ik denk dat je schrikt hoeveel geld er jaarlijks wordt uitgegeven aan projecten die totaal nergens op slaan.
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:19:52 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158433435
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:12 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Eigenlijk is die extreem lage rente, in combinatie met het bijdrukken van treinladingen vol geld, een manier om vooral die Zuid-Europese landen gratis van hun schulden af te helpen.
Dit gaat echter wel ten koste van de pensioenen, dus het is de vraag hoelang Duitsland en Nederland dit nog goed zullen keuren. Overigens is de particuliere schuld per Nederlander/Duitser veel hoger dan die van de Griek!!
The End Times are wild
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:20:21 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158433438
Bezuinigen is Haags Jargon voor lasten verzwaren en naar lokale overheden verschuiven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')