abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158376680
Hallo allemaal! Ik wil even wat advies omtrent het omzetten van een lening.(niet in de vorm van, niet doen).

Ik heb bij de ING een studentenkrediet waar ik al jaren netjes op aflos maar ik ging eens kijken en het rentepercentage daarop is vrij hoog (10%) , daarnaast heb ik ook nog betalingsregelingen met de belastingdienst omdat die zich in 2014 hadden verrekend met de premie volksverzekeringen en omdat ze ik het verleden ook al zich (voor mij persoonlijk) hadden verrekend waardoor ik aardig wat zorg en huurtoeslag aan het terugbetalen ben. Op zich gaat dat prima maar het kan een stuk efficiënter, op dit moment betaal ik bij elkaar ongeveer 400 per maand af aan die zaken en dat is me wat gortig. Ik kan nu nog maar net aan 20 euro per maand sparen (ook voor m'n calamiteiten potje voor als wasmachine stuk gaat oid, laatst was het de droger dus zodoende is m'n potje weer wat leeg).

Ik zit nu dus te bedenken om voor m'n openstaande schulden 1 lening af te sluiten met lage rente waar ik bijvoorbeeld 100 euro per maand op kan aflossen en dan voor een euro of 3500 a 4000 lenen.

En ja ik snap best dat ik op de lange termijn goedkoper uit ben als ik zsm alles afbetaal maar ik moet ook nog fatsoenlijk kunnen leven en een ready to go buffer achter de hand hebben (mijn keuze).

Wat zou ik het beste kunnen doen qua rente/aflossen en welke leningenboer kan ik het beste nemen? En welke leenvorm?

Thanks!!
pi_158377904
Een persoonlijke lening en rentes vergelijken kan je op internet doen.
10% is inderdaad ridicuul hoog.

Ik denk niet dat je naar de 100 euro gaat incl aflossing, maar een stuk minder dan 400 moet wel lukken.

een tip: sluit alleen een persoonlijke lening zonder ook maar iets erbij. Als je iets erbij moet afnemen ga dan naar een concurrent.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_158378327
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 13:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een persoonlijke lening en rentes vergelijken kan je op internet doen.
10% is inderdaad ridicuul hoog.

Ik denk niet dat je naar de 100 euro gaat incl aflossing, maar een stuk minder dan 400 moet wel lukken.

een tip: sluit alleen een persoonlijke lening zonder ook maar iets erbij. Als je iets erbij moet afnemen ga dan naar een concurrent.
Ah thanks voor de tip, weet je toevallig of er een onafhankelijke vergelijkingssite bestaat? Als ik zoek op lening vergelijken krijg ik vooral sites van de meest uiteenlopende krediet verstrekkers die allemaal claimen de laagste percentages en beste voorwaarden te hebben, in de trant van: wij van wc-eend...

Ik heb ook geen idee welke daarvan te vertrouwen zijn, ik kwam freo tegen, dat zegt me wel iets maar ik heb het idee dat als ik naar de bekende grote banken stap dat ik redelijk genomen ga worden.
pi_158378521
Het is mij niet helemaal duidelijk. Is je huidige schuld 3500-4000 euro, of wil je dat bovenop je huidige schuld lenen?
pi_158378648
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 14:10 schreef The_Temp het volgende:
Het is mij niet helemaal duidelijk. Is je huidige schuld 3500-4000 euro, of wil je dat bovenop je huidige schuld lenen?
Dat is m'n huidige schuld die ik in 1 lening wil onderbrengen, dus niet er bovenop!
pi_158381808
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 14:02 schreef insanejochem het volgende:

[..]

Ah thanks voor de tip, weet je toevallig of er een onafhankelijke vergelijkingssite bestaat? Als ik zoek op lening vergelijken krijg ik vooral sites van de meest uiteenlopende krediet verstrekkers die allemaal claimen de laagste percentages en beste voorwaarden te hebben, in de trant van: wij van wc-eend...

Ik heb ook geen idee welke daarvan te vertrouwen zijn, ik kwam freo tegen, dat zegt me wel iets maar ik heb het idee dat als ik naar de bekende grote banken stap dat ik redelijk genomen ga worden.
Zolang je alleen en alleen een persoonlijke lening afsluit dan maakt de aanbieder niks uit. Het gaat mis bij alle koopsompolissen en overige beschermtroep.
Nodig ook geen adviseur uit als je denkt dat je zelf een persoonlijke lening kan afsluiten (iets wat je kan aangezien je kan typen).
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 20 december 2015 @ 18:09:18 #7
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_158385652
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 14:16 schreef insanejochem het volgende:

[..]

Dat is m'n huidige schuld die ik in 1 lening wil onderbrengen, dus niet er bovenop!
Dus je hebt 4k schuld en lost 400 euro per maand af. Waarom dan moeilijk doen over een potje hebben of herfinancieren. Heel veel goedkoper gaan persoonlijke leningen niet worden. Nu even 10 maand op een houtje bijten en je staat weer op 0. Schuld weer afgelost.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_158388160
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 18:09 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Dus je hebt 4k schuld en lost 400 euro per maand af. Waarom dan moeilijk doen over een potje hebben of herfinancieren. Heel veel goedkoper gaan persoonlijke leningen niet worden. Nu even 10 maand op een houtje bijten en je staat weer op 0. Schuld weer afgelost.
Ik ben er vanuit gegaan dat TS bedoelt dat zijn maandbedrag 400 euro is.
rentes van persoonlijke leningen fluctueren van 5-10%. Dus 5% is toch een halvering.

Je hebt wel gelijk dat sparen en een persoonlijke lening hebben of uberhaupt elke lening hebben niet echt slim is, maar een lagere rente is altijd handiger. Als het maandbedrag dan gelijk blijft ben je eerder van de schuld af.
pi_158393896
Je kunt een eventuele kapotte wasmachine natuurlijk ook op dat moment oplossen door een lening. Feitelijk is dat niet anders dan minder aflossen omdat je wil sparen.. alleen is het dan pas als de nood echt aan de man is. En als de nood uitblijft heb je sneller afgelost.
pi_158394438
Volgens mij is Freo één van de goedkopere kredietverstrekkers. Een PL van ¤5000 heb je daar tegen een rente van 6,9%. Een DL is iets voordeliger (6%), maar dan moet je wel zelfdiscipline hebben...
pi_158396615
Herfinancieren is een prima oplossing om de rentelasten naar beneden te krijgen, maar ik zal niet minder aflossen. Even 10 maanden buffelen en schuldenvrij.

(Overigens is 10 maanden geen wasdroger ook geen wereldramp, zie dat niet als calamiteit, eerder als fikse besparing op energierekening)
  zondag 20 december 2015 @ 23:51:37 #12
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_158397447
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 22:39 schreef sylvesterrr het volgende:
Volgens mij is Freo één van de goedkopere kredietverstrekkers. Een PL van ¤5000 heb je daar tegen een rente van 6,9%. Een DL is iets voordeliger (6%), maar dan moet je wel zelfdiscipline hebben...
Als TS af blijft lossen zoals hij nu doet is hij in een jaar van de schulden af. 10% rente op 4k is 400 euro op jaarbasis (effectief minder omdat je aflost de komende maanden), 6,9% van 4k is 276 euro. Dus voor een dikke honderd euro minder rente het komende jaar zou ik me niet druk maken. Gewoon volgas aflossen, even de tandjes op elkaar en voor kerst volgend jaar schuldenvrij.
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 19:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik ben er vanuit gegaan dat TS bedoelt dat zijn maandbedrag 400 euro is.
rentes van persoonlijke leningen fluctueren van 5-10%. Dus 5% is toch een halvering.

Je hebt wel gelijk dat sparen en een persoonlijke lening hebben of uberhaupt elke lening hebben niet echt slim is, maar een lagere rente is altijd handiger. Als het maandbedrag dan gelijk blijft ben je eerder van de schuld af.
Zoals je hierboven ziet, gaat dat echt niet het verschil maken. Ook al zou je naar 5% gaan, dan gaan de jaarlijkse rentekosten van 400 naar 200 euro. Er vanuit gaande dat TS 400 euro per maand aflost, is hij dan met de herziening 2 weken eerder van zijn schuld af... Los van het feit dat ik denk dat het je voor 5% niet gaat lukken om te herfinancieren.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
  maandag 21 december 2015 @ 00:02:41 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_158397857
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 23:29 schreef Holenbeer het volgende:
Herfinancieren is een prima oplossing om de rentelasten naar beneden te krijgen, maar ik zal niet minder aflossen. Even 10 maanden buffelen en schuldenvrij.

(Overigens is 10 maanden geen wasdroger ook geen wereldramp, zie dat niet als calamiteit, eerder als fikse besparing op energierekening)
Jij ZOU niet minder aflossen.

En wat versta jij onder een fikse besparing. Een wasdroger wordt altijd een energieslurper genoemd, maar ons tweepersoonshuishouden zou het hooguit vijf euro per maand schelen (apparaat vier jaar oud, drie keer drogen per week). Daar ga ik mijn beddengoed niet voor aan een wasrek hangen.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 21 december 2015 @ 11:42:12 #14
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_158405265
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 12:41 schreef insanejochem het volgende:
Hallo allemaal! Ik wil even wat advies omtrent het omzetten van een lening.(niet in de vorm van, niet doen).

Ik heb bij de ING een studentenkrediet waar ik al jaren netjes op aflos maar ik ging eens kijken en het rentepercentage daarop is vrij hoog (10%) , daarnaast heb ik ook nog betalingsregelingen met de belastingdienst omdat die zich in 2014 hadden verrekend met de premie volksverzekeringen en omdat ze ik het verleden ook al zich (voor mij persoonlijk) hadden verrekend waardoor ik aardig wat zorg en huurtoeslag aan het terugbetalen ben. Op zich gaat dat prima maar het kan een stuk efficiënter, op dit moment betaal ik bij elkaar ongeveer 400 per maand af aan die zaken en dat is me wat gortig. Ik kan nu nog maar net aan 20 euro per maand sparen (ook voor m'n calamiteiten potje voor als wasmachine stuk gaat oid, laatst was het de droger dus zodoende is m'n potje weer wat leeg).

Ik zit nu dus te bedenken om voor m'n openstaande schulden 1 lening af te sluiten met lage rente waar ik bijvoorbeeld 100 euro per maand op kan aflossen en dan voor een euro of 3500 a 4000 lenen.

En ja ik snap best dat ik op de lange termijn goedkoper uit ben als ik zsm alles afbetaal maar ik moet ook nog fatsoenlijk kunnen leven en een ready to go buffer achter de hand hebben (mijn keuze).

Wat zou ik het beste kunnen doen qua rente/aflossen en welke leningenboer kan ik het beste nemen? En welke leenvorm?

Thanks!!
Heel verstandig. Freo werd hier al genoemd, is mij ook als tip gegeven door een financieel adviseur.

Je kan kiezen voor een persoonlijke lening, maar dan heb je niet dat potje achter de hand.
Doorlopend Krediet is dan wellicht handiger, maar vereist wat meer discipline. Vaak kun je dan wel weer extra inlossen. Wat natuurlijk je absolute prioriteit zou moeten zijn.

Maar herfinancieren zorgt er vaak voor dat je op de lange termijn goedkoper uit bent.
Aan de andere kant, vaak is de rente hoger als je minder leent.

Een korte blik op de site van de hierboven genoemde boer:

Doorlopend Krediet
Leenbedrag 5.000
Maandbedrag 100
Looptijd 58 mnd
Rente 6%
Totale prijs 5.743,98
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_158414780
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 00:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Jij ZOU niet minder aflossen.

En wat versta jij onder een fikse besparing. Een wasdroger wordt altijd een energieslurper genoemd, maar ons tweepersoonshuishouden zou het hooguit vijf euro per maand schelen (apparaat vier jaar oud, drie keer drogen per week). Daar ga ik mijn beddengoed niet voor aan een wasrek hangen.
Zeikerd.
pi_158414898
Kijk, ik snap best wel dat je "even 10 maanden op je tanden/houtje kan bijten" en ga zo maar door.

Door alle aparte aflossingen / studentenkrediet kan/mag ik ook niet minder dan 400 per maand aflossen omdat het meerdere losse dingen zijn.

Ik verdien niet slecht hoor maar netto krijg ik maandelijks ongeveer 2100 over gemaakt. Dan is 400 gewoon een flinke smak geld (t is iets meer trouwens, 420 ofzo).

Buiten het feit dat ik er op de rente wat op kan winnen (wat niet extreem veel is, ja dat weet ik..) is het wel heel fijn als ik in elk geval 1x in de maand m'n vriendin mee uit eten kan nemen ofzo..

als ik al dat losse spul in 1x af los en daar een doorlopend krediet / lening voor gebruik, dan scheelt me dat effectief gezien 300 euro per maand, en ja, ik snap dat ik een paar honderd euro duurder uit ben aan het eind van de looptijd, dat neem ik dan voor lief, ik heb daar echt wel over nagedacht :)
  maandag 21 december 2015 @ 17:58:55 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_158414944
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:49 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Zeikerd.
Bedankt!
pi_158415211
quote:
14s.gif Op maandag 21 december 2015 17:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bedankt!
graag gedaan :)

Ontopic; je bent wel goedkoop met je wasdroger dan. 40ct per keer is een stuk minder dan gemiddeld. Zeker een dure machine met warmtepomp?
  maandag 21 december 2015 @ 18:44:52 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_158415990
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 18:14 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

graag gedaan :)

Ontopic; je bent wel goedkoop met je wasdroger dan. 40ct per keer is een stuk minder dan gemiddeld. Zeker een dure machine met warmtepomp?
Ik had een linkje waarin stond hoe de kosten naar gelang het recentere aankoopjaar daalden. 2010 stond op 30 ct, recenter op nog geen 20.

Linkje gevonden: http://www.greenem.nl/wat-kost-een-wasdroger-per-keer/
pi_158416685
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 18:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik had een linkje waarin stond hoe de kosten naar gelang het recentere aankoopjaar daalden. 2010 stond op 30 ct, recenter op nog geen 20.

Linkje gevonden: http://www.greenem.nl/wat-kost-een-wasdroger-per-keer/
http://www.vergelijk.nl/w(...)tDirection=ascending
  maandag 21 december 2015 @ 19:16:45 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_158416884
pi_158417416
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:55 schreef insanejochem het volgende:
als ik al dat losse spul in 1x af los en daar een doorlopend krediet / lening voor gebruik, dan scheelt me dat effectief gezien 300 euro per maand, en ja, ik snap dat ik een paar honderd euro duurder uit ben aan het eind van de looptijd, dat neem ik dan voor lief, ik heb daar echt wel over nagedacht :)
Dit snap ik niet :?
Met een PL leen je bijvoorbeeld 4000 euro en kies je een looptijd waaruit een maandbedrag komt.. Hoe komt je erbij dat je 300 euro kan besparen?
pi_158600618
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 19:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit snap ik niet :?
Met een PL leen je bijvoorbeeld 4000 euro en kies je een looptijd waaruit een maandbedrag komt.. Hoe komt je erbij dat je 300 euro kan besparen?
Misschien omschreef ik het verkeerd, ik bespaar dan niet per se 300 euro, ik bedoelde er mee dat m'n lasten dan met 300 per maand omlaag kan krijgen.

Nogmaals, door meerdere aflossingen in 1 product onder te brengen snap ik ook best wel dat ik langer moet aflossen en aan het einde van de rit het meer kost. Echter als ik 300 euro in de maand minder hoef af te lossen kan je snappen dat het me wat meer lucht geeft.

Ik heb een aantal berekeningen laten maken en het komt er zeker op neer dat ik dusdanig veel minder per maand zou kunnen aflossen.

Overigens nog wel een vraag, ik heb geen vast contract, ik weet dat dat bij een aantal krediet verstrekkers een issue kan zijn, iemand die weet bij welke verstrekkers dat wel mogelijk is?
pi_158601273
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 14:26 schreef insanejochem het volgende:

Nogmaals, door meerdere aflossingen in 1 product onder te brengen snap ik ook best wel dat ik langer moet aflossen en aan het einde van de rit het meer kost
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het lijkt me dat je toch wil dat je sneller vrij bent van de schulden met lagere kosten?
pi_158601694
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 14:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het lijkt me dat je toch wil dat je sneller vrij bent van de schulden met lagere kosten?
Ik kan me voorstellen dat het toch fijn is om een klein bedrag per maand 'over te houden' voor het geval je het nodig hebt. Ja, je hebt aan de andere kant nog steeds een schuld staan, maar je kan in ieder geval direct beschikken over contant geld mocht het nodig zijn. Een DL zou ideaal zijn als je jezelf vertrouwt. Je lost maandelijks verplicht een bepaald bedrag af (dat je weer kan opnemen), en als je wat overhoudt kan je extra aflossen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')