FOK!forum / Muziek / K3 #20 - Waar we met Karen tot in de ochtend opblijven
Gtaboy107
zaterdag 19 december 2015 @ 00:26
Na een zenuwslopende zoektocht hebben Karen, Kristel en Josje hun glitterstokje doorgegeven aan Hanne, Marthe en Klaasje. Hier mogen de die-hard K3(zoekt K3) fans zich verenigen! Tijdens een grote afscheidstour zijn Karen, Kristel, Josje, Hanne, Marthe en Kaasje samen op tour.
De combinatie van personality, de vrolijke deuntjes, leuke teksten en algemene aanstekelijkheid maken K3 al 17 jaar een succes. De ontwikkeling van de nieuwe dames is vooralsnog afwachten, maar het verleden is indrukwekkend.
Ik ken K3 niet, wat nu?!
quote:
Wikipedia zegt het volgende: K3 is van oorsprong een Belgische meidengroep met een Nederlandstalig pop repertoire voornamelijk gericht op een jeugdig publiek.
De naam van de groep verwijst naar de eerste letters van de voornamen van de oorspronkelijke bezetting. De Belgische zangeressen Karen Damen, Kristel Verbeke en Kathleen Aerts waren verantwoordelijk voor de doorbraak van K3. Aerts verliet in 2009 de groep en werd opgevolgd door de Nederlandse Josje Huisman.
Op 6 november 2015 zijn Karen, Kristel en Josje opgevolgd door Klaasje Meijer, Hanne Verbruggen en Marthe De Pillecyn. Deze opvolging is tot stand gebracht door K3 zoekt K3, een talentenshow op tv uitgezonden door SBS6 en VTM.
Maar natuurlijk ken je K3 wel, iedereen die Nederlands spreekt kent K3! Zo niet moet minimaal één van de onderstaande albums je op zijn minst bekend voorkomen:
Maar waarom praten jullie nog steeds over K3 in alle bezettingen, en die zoektocht? Omdat K3 cultuur is, jeugdherinneringen, omdat Karen Damen amazing is, en omdat er prachtig beeldmateriaal en situaties zijn ontstaan.
Hé, kan je niet sowieso gewoon iets anders in dat vakje invullen? "Alleen voor jou" heet helemaal niet zo, maar heet "Alleen door jou" en "Politie" heet "De politie", dus ik ga er van uit dat dit niet per se de enige tracks zijn die in hun systeem zitten, maar nummers die iemand anders al eens ingegeven heeft. Dat ze Oya Lele of Heyah Mama niet zouden hebben lijkt me sterk.
Hé, kan je niet sowieso gewoon iets anders in dat vakje invullen? "Alleen voor jou" heet helemaal niet zo, maar heet "Alleen door jou" en "Politie" heet "De politie", dus ik ga er van uit dat dit niet per se de enige tracks zijn die in hun systeem zitten, maar nummers die iemand anders al eens ingegeven heeft. Dat ze Oya Lele of Heyah Mama niet zouden hebben lijkt me sterk.
Fucking kusjesdag daarentegen.
De politie had ik afgekort, ik kan gewoon Yeke Yeke invullen ja. Heb alleen geen betaalmiddel dat werkt.
Die optredens deden ze trouwens best prima! Over Hanne ben ik inmiddels gewoon helemaal tevreden, en ik begin op een punt te komen dat het me al lastig word een andere line-up voor te stellen.. Ookal tippen ze niet aan KKJ, het begint te bezinken dat dit gewoon de huidige K3 is die ik nog best te pruimen vind Alleen Kipkluifje heeft afentoe nog wat zang waarvan ik denk 'amai..'
#ANONIEM
zaterdag 19 december 2015 @ 00:34
Interview is gruwelijk goed van Frank! Alleen hij kan dit, wat een baas is het toch. Laatste keer dat ik naar hem heb geluisterd was in de tijd van het pornopiepen en bassie en adriaanpiepen.
(En hij lult inderdaad maar wat weg, maar het is in ieder geval grappig)
Gtaboy107
zaterdag 19 december 2015 @ 00:34
Nou mensen, wat voor dingen zijn het beste te doen in een tijdsbestek van 6 uur?
Op zaterdag 19 december 2015 00:29 schreef Gtaboy107 het volgende: De politie had ik afgekort, ik kan gewoon Yeke Yeke invullen ja. Heb alleen geen betaalmiddel dat werkt.
Helaas heb ik na het kerstshoppen vandaag nog maar 48 cent op mijn eigen rekening staan, dus ik ga 't niet voor je kunnen doen.
Helaas heb ik na het kerstshoppen vandaag nog maar 48 cent op mijn eigen rekening staan, dus ik ga 't niet voor je kunnen doen.
Kerstshoppen?
showtimer
zaterdag 19 december 2015 @ 00:40
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 00:32 schreef Maartel het volgende: ik begin op een punt te komen dat het me al lastig word een andere line-up voor te stellen..
Dat gaat zelfs voor de die-hards onontkoombaar worden idd.
Ja, jongens, onder de kerstboom leggen we hier kadootjes die we aan onze leuke familieleden geven. Bij ons komt Sinterklaas een paar weken eerder door de schoorsteen inbreken maar enkel om kadootjes aan de brave kinderen te geven.
Ja, jongens, onder de kerstboom leggen we hier kadootjes die we aan onze leuke familieleden geven. Bij ons komt Sinterklaas een paar weken eerder door de schoorsteen inbreken maar enkel om kadootjes aan de brave kinderen te geven.
Wij vieren bij ons thuis geen Sinterklaas of Kerst met kado's.
Ik zet me al vast achter mijn computer zodat ik begin 2016 al een script naar Gertje kan opsturen.
Je zegt daar al iets.
bogtrotter
zaterdag 19 december 2015 @ 00:46
Karen: "Koffie smaakt niet zoals het ruikt. Het smaakt pas zoals het ruikt als ge daar kei veel melk en suiker in doet."
#ANONIEM
zaterdag 19 december 2015 @ 00:47
Ik zou Klaasje, Marthe en Hanne ook leuk vinden in Assepoester. Klaasje mag dan Assepoester spelen en Marthe en Hanne zijn dan de twee gemene dochters van de stiefmoeder. Past precies
Ik zou natuurlijk liever een 3 uur durend lesbisch epos van maken. "La vie de Lauren", of "Rainbow is the Warmest Color". Ook met zo'n zes minuten durende expliciete scène ('s nachts, op het podium van K3 zoekt K3; ik zou 'ns moeten opzoeken welk hoofdstuk dàt was.) plots.
Maar misschien dat Gert daar de commerciele waarde niet helemaal van inziet.
Op zaterdag 19 december 2015 00:57 schreef Gtaboy107 het volgende: Zo raar. Vroeger kon ik nooit slapen en nu kan ik juist niet wakker blijven. Man man man man man.
Je wordt echt oud. Maar is het een weddenschap ofzo? Of is het echt privéprivé? Want waarom zou je voor je lol tot 6 uur wakker blijven? School is het ook niet, anders had je niet op fok gezeten.
Gtaboy107
zaterdag 19 december 2015 @ 01:00
Klaasje die K3 wil vergelijken met iets van Stromae. Bitch pls.
Je wordt echt oud. Maar is het een weddenschap ofzo? Of is het echt privéprivé? Want waarom zou je voor je lol tot 6 uur wakker blijven? School is het ook niet, anders had je niet op fok gezeten.
Privéprivé. Ben zo dom geweest om te zeggen dat ik wel op zou blijven. Beetje lullig om die afspraak dan niet na te komen.
Gtaboy107
zaterdag 19 december 2015 @ 01:01
Maarten, als je geluk hebt verschijnt morgen het interview van 538 op hun YT kanaal.
Privéprivé. Ben zo dom geweest om te zeggen dat ik wel op zou blijven. Beetje lullig om die afspraak dan niet na te komen.
Hmja, series zijn echt wel een aanrader. Muziek luisteren ook. (en dan echt goede muziek, zoals trance bijvoorbeeld) Daar gaat de tijd meestal wel snel door. Je kunt nog eens de WK-finale van 2010 terugkijken, ook altijd leuk.
Ik zou natuurlijk liever een 3 uur durend lesbisch epos van maken. "La vie de Lauren", of "Rainbow is the Warmest Color". Ook met zo'n zes minuten durende expliciete scène ('s nachts, op het podium van K3 zoekt K3; ik zou 'ns moeten opzoeken welk hoofdstuk dàt was.) plots.
Maar misschien dat Gert daar de commerciele waarde niet helemaal van inziet.
Hmja, series zijn echt wel een aanrader. Muziek luisteren ook. (en dan echt goede muziek, zoals trance bijvoorbeeld) Daar gaat de tijd meestal wel snel door. Je kunt nog eens de WK-finale van 2010 terugkijken, ook altijd leuk.
WAT BEN JIJ VOOR LANDVERRAAIER?!
Ja maar als ik nu series kijk weet ik morgen niet meer de inhoud, dus dan heb ik er weinig aan. Muziek luisteren al vaak geprobeerd maar val dan wel weg. Heb nu nog de laptop bij mij dus dan kan ik al moeilijker slapen. Zit nu beetje te internetten.
Ja maar als ik nu series kijk weet ik morgen niet meer de inhoud, dus dan heb ik er weinig aan. Muziek luisteren al vaak geprobeerd maar val dan wel weg. Heb nu nog de laptop bij mij dus dan kan ik al moeilijker slapen. Zit nu beetje te internetten.
Haha dat was een geintje, ik kan die beelden nog steeds niet terugzien.
En tja, ik weet niet of je alle Hallo K3-afleveringen al gezien hebt? Ik heb ook weleens tot 3 uur naar die serie gekeken, dus misschien kun jij dat ook aan.
Ja maar als ik nu series kijk weet ik morgen niet meer de inhoud, dus dan heb ik er weinig aan. Muziek luisteren al vaak geprobeerd maar val dan wel weg. Heb nu nog de laptop bij mij dus dan kan ik al moeilijker slapen. Zit nu beetje te internetten.
om in K3-sferen te blijven, ga naar die facebook van Aaron ofzoiets, vol met oude afleveringen van de wereld van K3 en andere specials/filmpjes
DumpTruck
zaterdag 19 december 2015 @ 01:05
Stelletje spammers, ik speel ook eens een potje van een spelleke.
Gtaboy107
zaterdag 19 december 2015 @ 01:05
Nou ja ik ga nu mijn grote zwarte gat in, reddit. Daar zit ik echt uren op als het moet.
#ANONIEM
zaterdag 19 december 2015 @ 01:06
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 01:04 schreef nick333 het volgende: Klaasje is wel héél aanwezig in de interviews. Dat was al zo meteen na de finale en nu nog steeds. Alle aandacht gaat naar haar.
Ik vind dat niet terecht, maar wel onvermijdelijk. Als ze dat eerlijker hadden willen verdelen hadden ze toch knappere meisjes zoals Laura en Lisa moeten inzetten.
Klaasje is echt bizar knap, die springt er qua looks gewoon uit ten opzichte van de andere 2.
[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2015 01:07:30 ]
Hé, ik ben echt heel erg in de war. Ik vond Klierkoortsje tijdens K3 zoekt K3 echt altijd heel erg slecht tijdens alle interviews, maar hier is ze wel heel leuk. En daarstraks op de radio ook al. Het doet wat met een mens om zo van mening te moeten veranderen. Hier wordt ze natuurlijk ook wel fatsoenlijk geïnterviewd door mensen die weten hoe ze iemand moeten interviewen en niet door Gerard Jodelee.
Of misschien was ze destijds te hard afgeleid door Lauren (waarmee ze twee keer een opdracht won, hé) om te antwoorden op de vragen zonder te beginnen giechelen en gibberen. In ieder geval neemt ze nu wel leuk het voortouw en vind ik haar samen met Hanne ook echt best leuk. Met Lauren in plaats van Marthe, zou ik dan weer bang zijn dat Hanne net iets meer wegvalt, maar hier draagt ze juist het K3-gevoel.
Het is me wat. Het doet wat met een mens.
DumpTruck
zaterdag 19 december 2015 @ 01:08
Ohja poedelpoes of een andere vastje giffert: Ik krijg dit stukje niet leuk in beeld, en ik denk dat het aan de opname die wat ongelukkig is voor een gifje ligt. Maar kunnen jullie dit superboerse (en geweldige) stukje vastleggen?
Ik vind dat niet terecht, maar wel onvermijdelijk. Als ze dat eerlijker hadden willen verdelen hadden ze toch knappere meisjes zoals Laura en Lisa moeten inzetten.
Heb je Lisa's laatste Instagram post gezien? Zou wel goede oplossing zijn hahaha. Gewoon basically een extreem knappe k3. https://www.instagram.com/p/_cvtvfSQrY/
Hé, ik ben echt heel erg in de war. Ik vond Klierkoortsje tijdens K3 zoekt K3 echt altijd heel erg slecht tijdens alle interviews, maar hier is ze wel heel leuk. En daarstraks op de radio ook al. Het doet wat met een mens om zo van mening te moeten veranderen. Hier wordt ze natuurlijk ook wel fatsoenlijk geïnterviewd door mensen die weten hoe ze iemand moeten interviewen en niet door Gerard Jodelee.
Of misschien was ze destijds te hard afgeleid door Lauren (waarmee ze twee keer een opdracht won, hé) om te antwoorden op de vragen zonder te beginnen giechelen en gibberen. In ieder geval neemt ze nu wel leuk het voortouw en vind ik haar samen met Hanne ook echt best leuk. Met Lauren in plaats van Marthe, zou ik dan weer bang zijn dat Hanne net iets meer wegvalt, maar hier draagt ze juist het K3-gevoel.
Het is me wat. Het doet wat met een mens.
Dit is toch smelten geblazen?
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2015 01:30:46 ]
Heb je Lisa's laatste Instagram post gezien? Zou wel goede oplossing zijn hahaha. Gewoon basically een extreem knappe k3. https://www.instagram.com/p/_cvtvfSQrY/
Haha geniaal, ook gewoon zwart, blond, rood op één foto. Zou wel een heel volwassen K3 worden.
Moet ik Stu Bru ook even bellen over de avonturen die ik weet van mevrouw Damen?
Poedelpoes
zaterdag 19 december 2015 @ 01:32
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 01:08 schreef DumpTruck het volgende: Ohja poedelpoes of een andere vastje giffert: Ik krijg dit stukje niet leuk in beeld, en ik denk dat het aan de opname die wat ongelukkig is voor een gifje ligt. Maar kunnen jullie dit superboerse (en geweldige) stukje vastleggen?
In het begin van de zoektocht threadreeks heeft iemand het eens mooi uiteengezet. (Ik weet niet meer wie) Met Kristel wil je uit eten. Met Josje wil je gaan dansen/de club in. Met Karen wil je gewoon lekker de kroeg in; pinten pakken, slap lullen en je ding doen.
In het begin van de zoektocht threadreeks heeft iemand het eens mooi uiteengezet. (Ik weet niet meer wie) Met Kristel wil je uit eten. Met Josje wil je gaan dansen/de club in. Met Karen wil je gewoon lekker de kroeg in; pinten pakken, slap lullen en je ding doen.
Josje gaat maar zelf dansen. Met Karen ga ik wel lam worden en idd slap lullen.
DumpTruck
zaterdag 19 december 2015 @ 02:17
Huidig gespreksonderwerp: Piemels.
Gtaboy107
zaterdag 19 december 2015 @ 02:18
Poedel mist iets.
DumpTruck
zaterdag 19 december 2015 @ 02:20
Tof nummer dit, heeft de tand des tijds wel doorstaan imo.
*ben jij nog wakker Marie? Ja, ik doe alsof ik studeer en aangezien ik morgen om 8 al in de les moet zitten, heeft het nu toch niet veel zin meer om te gaan slapen.*
*ben jij nog wakker Marie? Ja, ik doe alsof ik studeer en aangezien ik morgen om 8 al in de les moet zitten, heeft het nu toch niet veel zin meer om te gaan slapen.*
Les op zaterdag? Amai zeg.
MarieAlice
zaterdag 19 december 2015 @ 02:26
Mja. Terreurdreiging in Brussel zorgde voor weggevallen lessen en dan moet dat nog ingehaald worden de laatst mogelijke dag voor de blok.
Ik stel voor de les te beginnen met een nummertje of drie K3. Byebye ochtendhumeur!
Gtaboy107
zaterdag 19 december 2015 @ 02:29
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 02:26 schreef MarieAlice het volgende: Mja. Terreurdreiging in Brussel zorgde voor weggevallen lessen en dan moet dat nog ingehaald worden de laatst mogelijke dag voor de blok.
Ik stel voor de les te beginnen met een nummertje of drie K3. Byebye ochtendhumeur!
Op zaterdag 19 december 2015 02:53 schreef DumpTruck het volgende: Ik ga pitten, morgen een verse fles Fleuril Black inwijden. What has become of my life and the things I take pleasure in
Eum. Mja, die heb ik hier ook niet zo in de schuif liggen, natuurlijk :p
MarieAlice
zaterdag 19 december 2015 @ 03:12
Ik heb net in mijn samenvatting geschreven over het os damen in plaats van het os sacrum. *facepalm*
Gtaboy107
zaterdag 19 december 2015 @ 03:13
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 03:12 schreef MarieAlice het volgende: Ik heb net in mijn samenvatting geschreven over het os damen in plaats van het os sacrum. *facepalm*
Sisiorange94
zaterdag 19 december 2015 @ 03:15
Ik ben heel even weg en gelijk is er 100x Yeke Yeke gepost
Ik was net nog een filmpje aan het kijken van het concert in Gent. Komt dat nu gewoon door het licht op die gouden glitterbroeken of zijn Klaasjes benen echt krom?
Gtaboy107
zaterdag 19 december 2015 @ 03:49
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 03:38 schreef MarieAlice het volgende: Ik was net nog een filmpje aan het kijken van het concert in Gent. Komt dat nu gewoon door het licht op die gouden glitterbroeken of zijn Klaasjes benen echt krom?
Geen idee, staat in het vorige topic wel een foto van haar benen. Ik ga in ieder geval slapen. Adios!
bogtrotter
zaterdag 19 december 2015 @ 04:03
Voor wie morgenochtend meeleest: net een heel leuk spelletje Waarheid-of-Geld-geven tussen Karen en Siska gemist. Navertellen wat Karen gezegd heeft is een beetje nutteloos.
Klaasje lijkt idd wel te voldoen aan het stereotype van aanwezige Ollanders onder Belgen.
showtimer
zaterdag 19 december 2015 @ 10:37
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 04:03 schreef bogtrotter het volgende: Voor wie morgenochtend meeleest: net een heel leuk spelletje Waarheid-of-Geld-geven tussen Karen en Siska gemist. Navertellen wat Karen gezegd heeft is een beetje nutteloos.
Websites blinken niet uit in overzichtelijkheid, dus als je het nog ergens tegenkomt.
Maartel
zaterdag 19 december 2015 @ 10:47
Hebbes!
Bij het Ayelelele deel staat als tekst ook 'hallo wereld! hello world!'. Is dat heeeel erg in de verte ook maar ergens te horen of is dat op zijn Wiels de betekenis van dat gejengel?
'Indianen doen een regendans' is in de lyrics dan weer nergens te bekennen en zal dus echt wel een soort lastminute 'vondst' wezen
DumpTruck
zaterdag 19 december 2015 @ 11:12
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 04:03 schreef bogtrotter het volgende: Voor wie morgenochtend meeleest: net een heel leuk spelletje Waarheid-of-Geld-geven tussen Karen en Siska gemist. Navertellen wat Karen gezegd heeft is een beetje nutteloos.
I have faith in Aaron's geweldige K3 archief.
Daarover gesproken: Dit komt uit een interview van 8 jaar terug (~1.5 jaar voor einde Kathleen) grappig om te zien hoe de naar de toekomst keken, maar ook hoe ze nooit veranderd zijn:
[ Bericht 17% gewijzigd door DumpTruck op 19-12-2015 11:23:02 ]
Bij het Ayelelele deel staat als tekst ook 'hallo wereld! hello world!'. Is dat heeeel erg in de verte ook maar ergens te horen of is dat op zijn Wiels de betekenis van dat gejengel?
Net even geluisterd. Op 2.41 ongeveer hoor je het op de achtergrond. Maar wel met veeeeel moeite.
Deze cover wordt over het algemeen gezien als één van de beste covers ooit gemaakt. Dus sorry, deze keer niet met je eens. Geweldige versie.
nick333
zaterdag 19 december 2015 @ 13:00
Het hele interview met Miguel.
SPOILER
DE TOEGIFT 2015 'K3 is een uitlaatklep waar ik toevallig veel geld aan verdien' Als populariteit de maatstaf is, dan is K3 het cultuurproduct van 2015. Een gesprek met Miguel Wiels, de componist-ondernemer die meeschreef aan alle 180 nummers van het meidentrio. 'Aan de linkse culturo's: luister naar die nummers, ontleed ze, en geef dan toe dat ze goed zijn.' PETER DE GROOTE In onze eindejaarsreeks 'De toegift' blikken we terug op het culturele jaar. Met mensen die in 2015 het verschil hebben gemaakt. Het is de marketingstunt van het jaar, maar Studio 100 deed het lijken alsof het niets was. Het entertainmentbedrijf van Hans Bourlon en Gert Verhulst trok de stekker uit het 'oude' K3, al 17 jaar een groot succes en een van de kaskoeien. Vervolgens rolde het via een talentenjacht op VTM de rode loper uit voor een nieuwe versie. De voorbije weken lokte die, samen met de oude formatie, bomvolle zalen en scoorde ze met '10.000 luchtballonnen' een nummer 1-hit. Binnenkort komt er zelfs een show voor volwassenen, zo groot is de hype. En de nieuwe K3-cd ligt pas sinds donderdag in de winkel, maar een dag eerder waren er al 100.000 stuks voorbesteld. Miguel Wiels (43), die samen met Alain Vande Putte en Peter Gillis alle K3-nummers schrijft, bekijkt het allemaal erg nuchter. In de studio van zijn huis in Beervelde in Oost-Vlaanderen, waar de nieuwe K3-lichting net een paar weken heeft gekampeerd om de nieuwe plaat in te zingen, vertelt hij dat hij al die jaren aan het wachten was op het einde van K3. 'Elk jaar dacht ik dat het het laatste zou zijn. Elk jaar dat er bijkwam, vond ik verbazingwekkend. Ik hoopte wel dat de inspiratie zou blijven komen, en dat de meisjes het graag zouden blijven doen. Maar K3 is nooit een deel van het plan geweest. Ik heb dat nooit gebudgetteerd.' Toch vind ik het raar dat u niet direct gewonnen was voor een nieuwe K3, zoals ik ergens las. Studio 100 heeft er financieel belang bij de groep in leven te houden. Als componist hebt u dat toch ook? Miguel Wiels: 'Ik ben me er heel erg van bewust dat het succes van K3 vooral te maken heeft met een bijna toevallige samenloop van factoren. Mijn liedjes zijn goede liedjes. En het waren de juiste meisjes op de juiste plaats. Zeventien jaar lang hebben goede factoren elkaar goed beïnvloed. Ik vind het gevaarlijk om de gezichten, een van de belangrijkste schakels, te vervangen. Net zoals ik het gevaarlijk vind dat K3 niet meer bij Studio 100 zou zitten, een bedrijf met goede, frisse ideeën. En net zoals ik het gevaarlijk vind dat ze plots de liedjes door iemand anders zouden laten schrijven.' U bent er dus niet gerust in dat het wat wordt met de nieuwe gezichten? Wiels: 'Er is een eerste grote stap gezet, maar de buit is nog niet binnen. Marketinggewijs is het allemaal fantastisch gedaan en goed uitgedraaid. Eigenlijk kon je de hype voorspellen. Maar eens die voorbij is, is het uitkijken.' Hoe belangrijk is het voor u dat het liedje blijft duren? Wiels: 'K3 is een stuk van mijn leven, maar we hebben nog nooit een liedje geschreven met het idee: 'Dit gaat ons zoveel geld opbrengen.' Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets zou te zeggen hebben over het voortbestaan van K3. Ik doe ook nog heel veel andere dingen. Ik ben volop aan het toeren met Paul De Leeuw in Nederland, ik schrijf muziek voor heel veel mensen. K3 is een uitlaatklep voor mijn inspiratie, het is wat ik graag doe. Iets waarin ik mijn ei kwijt kan. Ik heb het geluk gehad dat er voor dat ei een grote afzetmarkt was, en dat ik er al heel veel centen aan verdiend heb.' K3 is een uitlaatklep, zegt u. Leg eens uit hoe dat werkt. Borrelen er spon- taan K3-nummers bij u naar boven? Wiels: 'We hebben 'Heyah Mama' geschreven in een achterkamertje van het huis waar ik vroeger woonde. Jaren voor K3 bestond. Dat bewijst dat er geen formule is. Ik zit niet te zoeken naar trucs om hits te schrijven. Dat komt gewoon. Het is een soort buikgevoel.' ''Heyah Mama' heeft jaren in mijn schuif gelegen. Ik wist dat het een wereldhit was, maar ik had het gevoel dat het nummer niet af was. Ik liet het horen aan verschillende artiesten. En die zeiden allemaal: 'Bwaaaa...' Misschien hadden ze gelijk en had het bij hen niet gewerkt. En toen kwam K3, en was er een match tussen dat groepje en ons buikgevoel.' Goed, maar 180 nummers later is K3-nummers schrijven wellicht wel werken geworden. Wiels: 'Natuurlijk is het werken. Maar we schrijven die nummers wel vanuit ons hart. Nu loopt de tournee, en straks zullen we een paar maanden niks geschreven hebben. In januari-februari begint het dan weer het te kriebelen om in de studio te kruipen. Dan broebelt het. Ik hoor altijd dat de K3-liedjes 'beredeneerde muziek' zijn, maar dat klopt niet. Er wordt heel hard op gewerkt om ze helemaal goed te krijgen, dat wel.' Maar van al die 180 hebt u er vast enkele op automatische piloot geschreven, niet? Wiels: (schudt het hoofd) 'Het zou makkelijk zijn om te recycleren. We zouden de grootste twintig hits kunnen nemen en die dunnetjes overdoen. Dat doen we niet. We zijn met z'n drieën, en soms trapt een van ons tijdens het productieproces in die val. Maar dan zeggen de anderen: 'Stop.' En dat werkt.' 'Er waren periodes dat mijn melodieën niet bijster origineel waren. Dan zeggen de collega's: 'Miguel, been there, done that.' Of als Alain een keer te veel met hetzelfde afkomt: 'Alain, we gaan toch iets anders moeten zoeken dan een regenboog.' Natuurlijk zijn er nummers waarvan ik achteraf denk dat ze scherper hadden gekund. Maar bij de songs die het heel goed gedaan hebben, zat het ook echt goed. Daar zat magie in. Dat zijn de liedjes waaraan we hebben doorgewerkt tot het laatste puntje op de i stond.' En toch blijft de kritiek: K3, dat is muziek uit de fabriek. Doet dat pijn? Wiels: 'Wij steken er veel werk in. Daarom raakt die kritiek me. Ik ben trots op die nummers. Ik kan er veel mensen het nakijken mee geven. Tegen mijn criticasters zeg ik: 'Ontleed die song eens. Zie eens hoe goed die in elkaar zit.' Maar pijn? Het is crying all the way to the bank, hè. (lacht) Ik voel me niet miskend. Het zou flauw zijn over pijn te praten, terwijl het zo'n succes is.' Voelt u dan totaal niet de drang om uw werk te verdedigen? Wiels: 'Ik ga me niet verdedigen tegen haters. Slongs Dievanongs (artiestennaam van de Antwerpse rapster Charissa Parassiadis, red.) deed onlangs smalend over K3-liedjes. Ze nam aanstoot aan het nummer 'Jij bent de bom'. Ze vond de rollenpatronen te klassiek. Helemaal niet waar, trouwens. Dan heb ik haar wel een sms gestuurd. Omdat ik vond dat het niet collegiaal was. Ik dacht: 'Slongs, lees de teksten goed. En als je het toch slecht vindt, zeg dat dan niet publiek.' Ik heb niet de behoefte haar uitspraken te weerleggen in de pers, maar kijk, ik doe het nu toch. Het is gewoon makkelijk om K3 af te doen als kindermuziek.' K3 mag ook wel eens een MIA, een Vlaamse muziekindustrie-award, krijgen, zei u een paar jaar geleden. Wiels: 'Ik vond dat niet meer dan normaal. Ik erger me aan vooroordelen. Je hebt geloofwaardige en ongeloofwaardige muziek. Radio 1 draait sommige nummers enkel en alleen om wie ze heeft gemaakt. Laat Will Tura of Niels Destadsbader hetzelfde zingen, en ze komen nooit op de radio. Die reflex merk ik bij veel linkse culturo's: als iets uit een bepaalde hoek komt, is het slecht. Muziek is goed als ze goed is, punt. Met films is het net zo. Een film van Jan Verheyen kan ook goed zijn, maar die wordt vaak afgekraakt omdat net Jan Verheyen hem heeft gemaakt.' Is er een link tussen hoe populair en hoe goed iets is? Wiels: 'Dat denk ik niet. Iets slechts kan ook populair zijn. Maar ik vind wel dat een kunstenaar op een of andere manier de plicht heeft een publiek aan te spreken. Wie een theaterstuk maakt waar vijf man en een paardenkop naar komen kijken, doet zijn maatschappelijke plicht niet.' Waarom niet? Wiels: 'Het klopt gewoon niet. Met het bestaande subsidiesysteem worden sommige toneelhuizen gesubsidieerd terwijl ze geen volk trekken. Zo creëer je ook geen drang om een publiek aan te spreken. Eerder een mentaliteit à la 'ik doe mijn ding en ze zullen later wel zien hoe geniaal het is'. Het is makkelijk om slapend en gesubsidieerd door het leven te gaan.' Hebt u alles zelf verdiend? Wiels: 'Van de eerste frank tot de laatste euro. Ik ben een ondernemer, ja. Eén die het altijd belangrijk heeft gevonden om correct te worden vergoed. Ik ben geen schlemiel die aan het korste eind trekt. Nooit geweest ook.' 'Op mijn 16de kocht ik mijn eerste piano: mijn vader, een autoverkoper, schoot mij geld voor. Ik ging spelen in hotels en restaurants om alles terug te betalen. Toen ik 18 was, heb ik geld geleend om een huis te kopen. Gewoon omdat ik het gevoel had dat dat verstandig was.' 'Ik ben eigenlijk altijd verstandig met geld omgegaan: ik heb belegd, een huis met een zwembad gebouwd, maar nooit een Porsche gekocht. Ik geniet gigantisch, maar ik verbras niets.' Voelt u niet de drang om u nog eens geweldig te bewijzen met iets anders dan K3? Wiels: 'Nee. Wat moet ik trouwens nog bewijzen? Ik werk met Paul De Leeuw. In Nederland is dat zowat het hoogste dat je kan bereiken. En ik moet morgen niet met een klassiek album afkomen. Dat zal niet worden gewaardeerd. Er is nu eenmaal die mastodont K3 die afstraalt op mij. Dat is een klein schaduwkantje, maar ik ben perfect gelukkig met mijn positie. Ik componeer nog veel dingen, maar ik kom daar niet mee naar buiten. Het moet eruit, maar dat blijft hier liggen. Ik moet er niet per se een podium mee op.' Hoe zou u uw talent omschrijven? Wiels: 'Ik ben een goede muzikant, maar in Gent zitten werkloze pianisten op café die veel beter zijn dan ik. Ik kom nog niet tot aan de hielen van iemand als Jef Neve. Ik denk dat ik het maximum uit mijn talenten heb gehaald. Eigenlijk heb ik altijd kunnen doen waar ik goed in was. Ik schrijf liedjes, en toevallig horen veel mensen die graag.' 'Ik ben geen goede presentator, maar wel een goede sidekick. Ik heb een vrij nuchtere, zakelijke kijk. En ik heb altijd gewerkt. Fucking hard gewerkt: K3, optredens met Café Flamand, the Magical Flying Thunderbirds, met mijn vrouw Free Souffriau, ik heb veel tv-programma's gedaan. Gewoon omdat het plezierig is. De puzzel is altijd goed gevallen.' Welke muziek inspireert u? Wiels: 'Ik luister thuis bijna nooit naar muziek. Dan begin ik te analyseren. Onlangs heb ik vier luister-cd's gekregen van mijn vrouw: de Belgische econoom Koen Schoors over financieel en economisch verval sinds 2008. Gewoon gebabbel op de radio, daar hou ik ook van. Radio Maria. Geweldig! Dat ontspant me gigantisch.' 'Maar ik hou wel van Billy Joel, ABBA, Elton John, Randy Newman, Stevie Wonder, Michael Jackson... Maar ik heb het niet voor Prince. Ik voel het niet, de muziek niet en de mens ook niet. Ik koketteer daarmee, want dan hebben ze langs alle kanten zin om op mijn bakkes te slaan. (glimlacht) Ik hou van Franse chanson, Aznavour, van Sinatra ook. Coldplay en Keane, dat is ook geweldig. Maar vooral de popmuziek van de jaren tachtig inspireert me. Nik Kershaw, Billy Joel... Als ik naar Billy Joel luister, denk ik: 'Fuck, dit is zo goed.' Ik moet er gewoon mee stoppen.' En dan? Wat zou u doen als u met muziek stopte? Wiels: 'Dan word ik misschien wel bestuurder bij AA Gent, mijn favoriete club. Als ze me daar zouden willen. En ik zou een goede advocaat zijn geweest. Recht boeit me enorm, al heel mijn leven. En ik kan het goed uitleggen.' Zet u ooit een plaat van K3 op? Wiels: 'Nooit. Hoogstens eens in een vlaag van nostalgie. Of omdat het moet, zoals nu met de herlancering. Mijn zoon haat K3, trouwens. Waarom? Omdat zijn zus het zo goed vindt, denk ik.' BIO Miguel Wiels (43) is een klassiek geschoold musicus. Hij studeerde aan het Conservatorium in Gent. Vandaag schrijft hij muziek voor tal van artiesten, onder wie K3, Niels Destadsbader en Samson & Gert. Hij begeleidt ook artiesten op de piano. Midden jaren negentig sloeg hij de handen in elkaar met Peter Gillis en Alain Vande Putte. Het trio schrijft tot vandaag alle K3-nummers. Wiels schrijft de muziek, Vande Putte de tekst en Gillis gaat in tweede instantie met een nummer aan de slag. Wat K3 betreft, puurt Wiels inkomsten uit auteursrechten. Daarnaast heeft hij 'sinds 2006-2007 een langetermijndeal met Studio 100'. Zijn bvba boekte vorig jaar 151.000 euro bedrijfswinst en kan terugvallen op een eigen vermogen van 1,09 miljoen euro. ZO KOMT EEN K3-HIT TOT STAND 'Het begint bijna altijd met Alain Vande Putte en mij, in de studio aan de piano. Soms met een zin, een woord, een melodie of een onderwerp. Als je al 180 nummers hebt geschreven, is alles wel al eens aan bod gekomen. Je kan het niet opnieuw over verliefdheid hebben. Maar vrede is nu wel actueel. Ik zat met '99 Luftballons' van Nena in mijn hoofd. Al snel zaten we aan 10.000 luchtballonnen. En er was dat pianoriedeltje. Met dat themaatje staat of valt alles. 'Eigenlijk gaat het allemaal heel organisch. Er is een riedeltje, je zingt er wat brabbeltaal op en je zet 'zijn op weg naar jou' na '10.000 luchtballonnen'. Het skelet van dat liedje was in vier minuten geschreven. Daarna is het nog weken werken voor het helemaal goed zit. Iedereen trekt met de demo's naar huis en gaat er vanuit zijn domein mee aan de slag. De muziek moet zowel geschikt zijn voor de radio als voor op café en in een discotheek. Het moet een brede sound hebben die inhaakt op het geluid van de tijd.' 'Alles in de tekst moet kloppen. In geen enkel K3-nummer zit ook maar een spatje negativisme. De juf is stout of jij bent lelijk, vergeet het. We gaan ook heel breed. Een kind van vier moet het nummer kunnen zingen, maar ook andere generaties moeten ermee weg zijn. De nieuwe plaat van K3 was op twee, drie weken geschreven, maar het hele productieproces duurt veel langer. Over het kleinste kreetje is tot in het absurde nagedacht.'
Straks komt nog een filmpje met Karen van vannacht!
Deze cover wordt over het algemeen gezien als één van de beste covers ooit gemaakt. Dus sorry, deze keer niet met je eens. Geweldige versie.
Noel en Liam haten beiden Wonderwall. Niet zo gek, als je dat elk optreden moet noemen. Ik vind het ook een minder nummer(vergelijken met wat ze nog meer hebben). Sws haat Noel heel erg op Oasis, het derde album haat hij vurig(Beste album misschien wel) dus wat hij zegt neem ik niet altijd meer mee.
DE TOEGIFT 2015 'K3 is een uitlaatklep waar ik toevallig veel geld aan verdien' Als populariteit de maatstaf is, dan is K3 het cultuurproduct van 2015. Een gesprek met Miguel Wiels, de componist-ondernemer die meeschreef aan alle 180 nummers van het meidentrio. 'Aan de linkse culturo's: luister naar die nummers, ontleed ze, en geef dan toe dat ze goed zijn.' PETER DE GROOTE In onze eindejaarsreeks 'De toegift' blikken we terug op het culturele jaar. Met mensen die in 2015 het verschil hebben gemaakt. Het is de marketingstunt van het jaar, maar Studio 100 deed het lijken alsof het niets was. Het entertainmentbedrijf van Hans Bourlon en Gert Verhulst trok de stekker uit het 'oude' K3, al 17 jaar een groot succes en een van de kaskoeien. Vervolgens rolde het via een talentenjacht op VTM de rode loper uit voor een nieuwe versie. De voorbije weken lokte die, samen met de oude formatie, bomvolle zalen en scoorde ze met '10.000 luchtballonnen' een nummer 1-hit. Binnenkort komt er zelfs een show voor volwassenen, zo groot is de hype. En de nieuwe K3-cd ligt pas sinds donderdag in de winkel, maar een dag eerder waren er al 100.000 stuks voorbesteld. Miguel Wiels (43), die samen met Alain Vande Putte en Peter Gillis alle K3-nummers schrijft, bekijkt het allemaal erg nuchter. In de studio van zijn huis in Beervelde in Oost-Vlaanderen, waar de nieuwe K3-lichting net een paar weken heeft gekampeerd om de nieuwe plaat in te zingen, vertelt hij dat hij al die jaren aan het wachten was op het einde van K3. 'Elk jaar dacht ik dat het het laatste zou zijn. Elk jaar dat er bijkwam, vond ik verbazingwekkend. Ik hoopte wel dat de inspiratie zou blijven komen, en dat de meisjes het graag zouden blijven doen. Maar K3 is nooit een deel van het plan geweest. Ik heb dat nooit gebudgetteerd.' Toch vind ik het raar dat u niet direct gewonnen was voor een nieuwe K3, zoals ik ergens las. Studio 100 heeft er financieel belang bij de groep in leven te houden. Als componist hebt u dat toch ook? Miguel Wiels: 'Ik ben me er heel erg van bewust dat het succes van K3 vooral te maken heeft met een bijna toevallige samenloop van factoren. Mijn liedjes zijn goede liedjes. En het waren de juiste meisjes op de juiste plaats. Zeventien jaar lang hebben goede factoren elkaar goed beïnvloed. Ik vind het gevaarlijk om de gezichten, een van de belangrijkste schakels, te vervangen. Net zoals ik het gevaarlijk vind dat K3 niet meer bij Studio 100 zou zitten, een bedrijf met goede, frisse ideeën. En net zoals ik het gevaarlijk vind dat ze plots de liedjes door iemand anders zouden laten schrijven.' U bent er dus niet gerust in dat het wat wordt met de nieuwe gezichten? Wiels: 'Er is een eerste grote stap gezet, maar de buit is nog niet binnen. Marketinggewijs is het allemaal fantastisch gedaan en goed uitgedraaid. Eigenlijk kon je de hype voorspellen. Maar eens die voorbij is, is het uitkijken.' Hoe belangrijk is het voor u dat het liedje blijft duren? Wiels: 'K3 is een stuk van mijn leven, maar we hebben nog nooit een liedje geschreven met het idee: 'Dit gaat ons zoveel geld opbrengen.' Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets zou te zeggen hebben over het voortbestaan van K3. Ik doe ook nog heel veel andere dingen. Ik ben volop aan het toeren met Paul De Leeuw in Nederland, ik schrijf muziek voor heel veel mensen. K3 is een uitlaatklep voor mijn inspiratie, het is wat ik graag doe. Iets waarin ik mijn ei kwijt kan. Ik heb het geluk gehad dat er voor dat ei een grote afzetmarkt was, en dat ik er al heel veel centen aan verdiend heb.' K3 is een uitlaatklep, zegt u. Leg eens uit hoe dat werkt. Borrelen er spon- taan K3-nummers bij u naar boven? Wiels: 'We hebben 'Heyah Mama' geschreven in een achterkamertje van het huis waar ik vroeger woonde. Jaren voor K3 bestond. Dat bewijst dat er geen formule is. Ik zit niet te zoeken naar trucs om hits te schrijven. Dat komt gewoon. Het is een soort buikgevoel.' ''Heyah Mama' heeft jaren in mijn schuif gelegen. Ik wist dat het een wereldhit was, maar ik had het gevoel dat het nummer niet af was. Ik liet het horen aan verschillende artiesten. En die zeiden allemaal: 'Bwaaaa...' Misschien hadden ze gelijk en had het bij hen niet gewerkt. En toen kwam K3, en was er een match tussen dat groepje en ons buikgevoel.' Goed, maar 180 nummers later is K3-nummers schrijven wellicht wel werken geworden. Wiels: 'Natuurlijk is het werken. Maar we schrijven die nummers wel vanuit ons hart. Nu loopt de tournee, en straks zullen we een paar maanden niks geschreven hebben. In januari-februari begint het dan weer het te kriebelen om in de studio te kruipen. Dan broebelt het. Ik hoor altijd dat de K3-liedjes 'beredeneerde muziek' zijn, maar dat klopt niet. Er wordt heel hard op gewerkt om ze helemaal goed te krijgen, dat wel.' Maar van al die 180 hebt u er vast enkele op automatische piloot geschreven, niet? Wiels: (schudt het hoofd) 'Het zou makkelijk zijn om te recycleren. We zouden de grootste twintig hits kunnen nemen en die dunnetjes overdoen. Dat doen we niet. We zijn met z'n drieën, en soms trapt een van ons tijdens het productieproces in die val. Maar dan zeggen de anderen: 'Stop.' En dat werkt.' 'Er waren periodes dat mijn melodieën niet bijster origineel waren. Dan zeggen de collega's: 'Miguel, been there, done that.' Of als Alain een keer te veel met hetzelfde afkomt: 'Alain, we gaan toch iets anders moeten zoeken dan een regenboog.' Natuurlijk zijn er nummers waarvan ik achteraf denk dat ze scherper hadden gekund. Maar bij de songs die het heel goed gedaan hebben, zat het ook echt goed. Daar zat magie in. Dat zijn de liedjes waaraan we hebben doorgewerkt tot het laatste puntje op de i stond.' En toch blijft de kritiek: K3, dat is muziek uit de fabriek. Doet dat pijn? Wiels: 'Wij steken er veel werk in. Daarom raakt die kritiek me. Ik ben trots op die nummers. Ik kan er veel mensen het nakijken mee geven. Tegen mijn criticasters zeg ik: 'Ontleed die song eens. Zie eens hoe goed die in elkaar zit.' Maar pijn? Het is crying all the way to the bank, hè. (lacht) Ik voel me niet miskend. Het zou flauw zijn over pijn te praten, terwijl het zo'n succes is.' Voelt u dan totaal niet de drang om uw werk te verdedigen? Wiels: 'Ik ga me niet verdedigen tegen haters. Slongs Dievanongs (artiestennaam van de Antwerpse rapster Charissa Parassiadis, red.) deed onlangs smalend over K3-liedjes. Ze nam aanstoot aan het nummer 'Jij bent de bom'. Ze vond de rollenpatronen te klassiek. Helemaal niet waar, trouwens. Dan heb ik haar wel een sms gestuurd. Omdat ik vond dat het niet collegiaal was. Ik dacht: 'Slongs, lees de teksten goed. En als je het toch slecht vindt, zeg dat dan niet publiek.' Ik heb niet de behoefte haar uitspraken te weerleggen in de pers, maar kijk, ik doe het nu toch. Het is gewoon makkelijk om K3 af te doen als kindermuziek.' K3 mag ook wel eens een MIA, een Vlaamse muziekindustrie-award, krijgen, zei u een paar jaar geleden. Wiels: 'Ik vond dat niet meer dan normaal. Ik erger me aan vooroordelen. Je hebt geloofwaardige en ongeloofwaardige muziek. Radio 1 draait sommige nummers enkel en alleen om wie ze heeft gemaakt. Laat Will Tura of Niels Destadsbader hetzelfde zingen, en ze komen nooit op de radio. Die reflex merk ik bij veel linkse culturo's: als iets uit een bepaalde hoek komt, is het slecht. Muziek is goed als ze goed is, punt. Met films is het net zo. Een film van Jan Verheyen kan ook goed zijn, maar die wordt vaak afgekraakt omdat net Jan Verheyen hem heeft gemaakt.' Is er een link tussen hoe populair en hoe goed iets is? Wiels: 'Dat denk ik niet. Iets slechts kan ook populair zijn. Maar ik vind wel dat een kunstenaar op een of andere manier de plicht heeft een publiek aan te spreken. Wie een theaterstuk maakt waar vijf man en een paardenkop naar komen kijken, doet zijn maatschappelijke plicht niet.' Waarom niet? Wiels: 'Het klopt gewoon niet. Met het bestaande subsidiesysteem worden sommige toneelhuizen gesubsidieerd terwijl ze geen volk trekken. Zo creëer je ook geen drang om een publiek aan te spreken. Eerder een mentaliteit à la 'ik doe mijn ding en ze zullen later wel zien hoe geniaal het is'. Het is makkelijk om slapend en gesubsidieerd door het leven te gaan.' Hebt u alles zelf verdiend? Wiels: 'Van de eerste frank tot de laatste euro. Ik ben een ondernemer, ja. Eén die het altijd belangrijk heeft gevonden om correct te worden vergoed. Ik ben geen schlemiel die aan het korste eind trekt. Nooit geweest ook.' 'Op mijn 16de kocht ik mijn eerste piano: mijn vader, een autoverkoper, schoot mij geld voor. Ik ging spelen in hotels en restaurants om alles terug te betalen. Toen ik 18 was, heb ik geld geleend om een huis te kopen. Gewoon omdat ik het gevoel had dat dat verstandig was.' 'Ik ben eigenlijk altijd verstandig met geld omgegaan: ik heb belegd, een huis met een zwembad gebouwd, maar nooit een Porsche gekocht. Ik geniet gigantisch, maar ik verbras niets.' Voelt u niet de drang om u nog eens geweldig te bewijzen met iets anders dan K3? Wiels: 'Nee. Wat moet ik trouwens nog bewijzen? Ik werk met Paul De Leeuw. In Nederland is dat zowat het hoogste dat je kan bereiken. En ik moet morgen niet met een klassiek album afkomen. Dat zal niet worden gewaardeerd. Er is nu eenmaal die mastodont K3 die afstraalt op mij. Dat is een klein schaduwkantje, maar ik ben perfect gelukkig met mijn positie. Ik componeer nog veel dingen, maar ik kom daar niet mee naar buiten. Het moet eruit, maar dat blijft hier liggen. Ik moet er niet per se een podium mee op.' Hoe zou u uw talent omschrijven? Wiels: 'Ik ben een goede muzikant, maar in Gent zitten werkloze pianisten op café die veel beter zijn dan ik. Ik kom nog niet tot aan de hielen van iemand als Jef Neve. Ik denk dat ik het maximum uit mijn talenten heb gehaald. Eigenlijk heb ik altijd kunnen doen waar ik goed in was. Ik schrijf liedjes, en toevallig horen veel mensen die graag.' 'Ik ben geen goede presentator, maar wel een goede sidekick. Ik heb een vrij nuchtere, zakelijke kijk. En ik heb altijd gewerkt. Fucking hard gewerkt: K3, optredens met Café Flamand, the Magical Flying Thunderbirds, met mijn vrouw Free Souffriau, ik heb veel tv-programma's gedaan. Gewoon omdat het plezierig is. De puzzel is altijd goed gevallen.' Welke muziek inspireert u? Wiels: 'Ik luister thuis bijna nooit naar muziek. Dan begin ik te analyseren. Onlangs heb ik vier luister-cd's gekregen van mijn vrouw: de Belgische econoom Koen Schoors over financieel en economisch verval sinds 2008. Gewoon gebabbel op de radio, daar hou ik ook van. Radio Maria. Geweldig! Dat ontspant me gigantisch.' 'Maar ik hou wel van Billy Joel, ABBA, Elton John, Randy Newman, Stevie Wonder, Michael Jackson... Maar ik heb het niet voor Prince. Ik voel het niet, de muziek niet en de mens ook niet. Ik koketteer daarmee, want dan hebben ze langs alle kanten zin om op mijn bakkes te slaan. (glimlacht) Ik hou van Franse chanson, Aznavour, van Sinatra ook. Coldplay en Keane, dat is ook geweldig. Maar vooral de popmuziek van de jaren tachtig inspireert me. Nik Kershaw, Billy Joel... Als ik naar Billy Joel luister, denk ik: 'Fuck, dit is zo goed.' Ik moet er gewoon mee stoppen.' En dan? Wat zou u doen als u met muziek stopte? Wiels: 'Dan word ik misschien wel bestuurder bij AA Gent, mijn favoriete club. Als ze me daar zouden willen. En ik zou een goede advocaat zijn geweest. Recht boeit me enorm, al heel mijn leven. En ik kan het goed uitleggen.' Zet u ooit een plaat van K3 op? Wiels: 'Nooit. Hoogstens eens in een vlaag van nostalgie. Of omdat het moet, zoals nu met de herlancering. Mijn zoon haat K3, trouwens. Waarom? Omdat zijn zus het zo goed vindt, denk ik.' BIO Miguel Wiels (43) is een klassiek geschoold musicus. Hij studeerde aan het Conservatorium in Gent. Vandaag schrijft hij muziek voor tal van artiesten, onder wie K3, Niels Destadsbader en Samson & Gert. Hij begeleidt ook artiesten op de piano. Midden jaren negentig sloeg hij de handen in elkaar met Peter Gillis en Alain Vande Putte. Het trio schrijft tot vandaag alle K3-nummers. Wiels schrijft de muziek, Vande Putte de tekst en Gillis gaat in tweede instantie met een nummer aan de slag. Wat K3 betreft, puurt Wiels inkomsten uit auteursrechten. Daarnaast heeft hij 'sinds 2006-2007 een langetermijndeal met Studio 100'. Zijn bvba boekte vorig jaar 151.000 euro bedrijfswinst en kan terugvallen op een eigen vermogen van 1,09 miljoen euro. ZO KOMT EEN K3-HIT TOT STAND 'Het begint bijna altijd met Alain Vande Putte en mij, in de studio aan de piano. Soms met een zin, een woord, een melodie of een onderwerp. Als je al 180 nummers hebt geschreven, is alles wel al eens aan bod gekomen. Je kan het niet opnieuw over verliefdheid hebben. Maar vrede is nu wel actueel. Ik zat met '99 Luftballons' van Nena in mijn hoofd. Al snel zaten we aan 10.000 luchtballonnen. En er was dat pianoriedeltje. Met dat themaatje staat of valt alles. 'Eigenlijk gaat het allemaal heel organisch. Er is een riedeltje, je zingt er wat brabbeltaal op en je zet 'zijn op weg naar jou' na '10.000 luchtballonnen'. Het skelet van dat liedje was in vier minuten geschreven. Daarna is het nog weken werken voor het helemaal goed zit. Iedereen trekt met de demo's naar huis en gaat er vanuit zijn domein mee aan de slag. De muziek moet zowel geschikt zijn voor de radio als voor op café en in een discotheek. Het moet een brede sound hebben die inhaakt op het geluid van de tijd.' 'Alles in de tekst moet kloppen. In geen enkel K3-nummer zit ook maar een spatje negativisme. De juf is stout of jij bent lelijk, vergeet het. We gaan ook heel breed. Een kind van vier moet het nummer kunnen zingen, maar ook andere generaties moeten ermee weg zijn. De nieuwe plaat van K3 was op twee, drie weken geschreven, maar het hele productieproces duurt veel langer. Over het kleinste kreetje is tot in het absurde nagedacht.'
Straks komt nog een filmpje met Karen van vannacht!
Poedelpoes
zaterdag 19 december 2015 @ 13:18
Heb ik nog speciale dingen gemist?
Poedelpoes
zaterdag 19 december 2015 @ 13:25
Ik ben nog steeds niet over de bridge van Jij bent de bom heen. Het had zo mooi kunnen zijn.
DumpTruck
zaterdag 19 december 2015 @ 13:31
Werk met een goed loon ligt voor het oprapen, als je dat niet vind ben je een schlemiel hoor, op je 18e gewoon geld lenen om een huis te kopen kan iedereen, Vooral anno 2015. Ik vind Miguel echt een kwal de laatste tijd, die was vroeger veel leuker of hij verborg het beter. Volgens mij bedoelt hij het niet eens zo erg als ik het hier oppak, maar toch klinkt het een beetje zo.
Verder heeft hij wel gelijk m.b.t. dat er in de K3 liedjes echt wel talent zit en het gewoon kunst het het fris te houden. En dat kwalitatief kinderentertainment ook gewoon een volwaardige skillset is.
[ Bericht 22% gewijzigd door DumpTruck op 19-12-2015 13:41:44 ]
#ANONIEM
zaterdag 19 december 2015 @ 13:42
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 13:31 schreef DumpTruck het volgende: Werk met een goed loon ligt voor het oprapen, als je dat niet vind ben je een schlemiel hoor, op je 18e gewoon geld lenen om een huis te kopen kan iedereen, Vooral anno 2015 Ik vind Miguel echt een kwal de laatste tijd, die was vroeger veel leuker of hij verborg het beter. Volgens mij bedoelt hij het niet eens zo erg als ik het hier oppak, maar toch klinkt het een beetje zo.
Verder heeft hij wel gelijk m.b.t. dat er in de K3 liedjes echt wel talent zit en het gewoon kunst het het fris te houden. En dat kwalitatief kinderentertainment ook gewoon een volwaardige skillset is.
Ik vind Miguel kortweg gezegd een arrogante lul. En inderdaad, werk ligt niet voor het oprapen, dus dat is gewoon onzin.
Zonder dansje.. nogal weinig energie. Hanne en Klaasje trekken het weer niet, Marthe roept weer als een idioot. Zo goed als ik ze gisteren vond, zo slecht zijn ze vandaag.
Zonder dansje.. nogal weinig energie. Hanne en Klaasje trekken het weer niet, Marthe roept weer als een idioot. Zo goed als ik ze gisteren vond, zo slecht zijn ze vandaag.
Poedelpoes
zaterdag 19 december 2015 @ 16:37
Wat ligt hun haar eigenlijk dood erbij. En ook weer geen dansje.
Ik begrijp dat dansje van 10.000 luchtballonnen echt nog altijd niet. Is het echt gewoon de bedoeling dat het er telkens uitziet alsof ze net niet meer helemaal weten wat het dansje is en ze de lerares die aan de kant verstopt staat proberen na te dansen? Dat krampachtige armpje dat altijd bij alle drie op een ander moment een heel klein cirkeltje maakt - ik begrijp het niet.
Poedelpoes
zaterdag 19 december 2015 @ 16:39
Oke, wat hebben ze gezongen? ik heb alleen 2 min van 66balloons mee gekregen.
Op zaterdag 19 december 2015 16:54 schreef showtimer het volgende: Klaasje had het ook gewoon over feesten in de 'living'. Zou Kristel tekstkaartjes hebben geschreven?
Godver inderdaad. Past-Me is me toch een wordsmith.
Riparius
zaterdag 19 december 2015 @ 18:12
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 13:00 schreef nick333 het volgende: K3 mag ook wel eens een MIA, een Vlaamse muziekindustrie-award, krijgen, zei u een paar jaar geleden.
Dank voor de integrale tekst van het interview, dan hoef ik het niet met het derderangs excerpt van HLN te doen.
Enkele passages uit de tekst die mij zijn opgevallen:
Het entertainmentbedrijf van Hans Bourlon en Gert Verhulst trok de stekker uit het 'oude' K3, al 17 jaar een groot succes en een van de kaskoeien.
Is dat zo? Ons is toch steeds wijsgemaakt dat het een gezamelijke beslissing was van Karen, Kristel en Josje om te stoppen? Wat is het nu?
Miguel Wiels: 'Ik ben me er heel erg van bewust dat het succes van K3 vooral te maken heeft met een bijna toevallige samenloop van factoren. Mijn liedjes zijn goede liedjes. En het waren de juiste meisjes op de juiste plaats. Zeventien jaar lang hebben goede factoren elkaar goed beïnvloed. Ik vind het gevaarlijk om de gezichten, een van de belangrijkste schakels, te vervangen.
Dat denk ik dus ook, en heb ik hier al eerder opgemerkt.
Als je al 180 nummers hebt geschreven, is alles wel al eens aan bod gekomen. Je kan het niet opnieuw over verliefdheid hebben.
Tja, maar dat doet hij natuurlijk wél en dat is hem ook niet kwalijk te nemen.
Maar vrede is nu wel actueel. Ik zat met '99 Luftballons' van Nena in mijn hoofd. Al snel zaten we aan 10.000 luchtballonnen. En er was dat pianoriedeltje. Met dat themaatje staat of valt alles.
Hij geeft in ieder geval eerlijk toe dat Nena de inspiratie was. Maar daar kan hij natuurlijk ook moeilijk onderuit.
Alles in de tekst moet kloppen. In geen enkel K3-nummer zit ook maar een spatje negativisme. De juf is stout of jij bent lelijk, vergeet het.
Ik ken de teksten van het volledige K3 œuvre niet goed genoeg om dit te kunnen beoordelen, maar ik kan dit moeilijk geloven. Heeft iemand een tegenvoorbeeld?
Een kind van vier moet het nummer kunnen zingen, maar ook andere generaties moeten ermee weg zijn.
Ja, maar zou een kind van vier begrijpen wat metafysica is? Ik ken mensen van 80 die het nog niet begrijpen, maar het woord komt nochtans voor in het nummer Lawine.
Over het kleinste kreetje is tot in het absurde nagedacht.
Doe het héél zachtjes. Geen kreetjes en geen lachjes ...
Dank voor de integrale tekst van het interview, dan hoef ik het niet met het derderangs excerpt van HLN te doen.
Enkele passages uit de tekst die mij zijn opgevallen:
Het entertainmentbedrijf van Hans Bourlon en Gert Verhulst trok de stekker uit het 'oude' K3, al 17 jaar een groot succes en een van de kaskoeien.
Is dat zo? Ons is toch steeds wijsgemaakt dat het een gezamelijke beslissing was van Karen, Kristel en Josje om te stoppen? Wat is het nu?
Miguel Wiels: 'Ik ben me er heel erg van bewust dat het succes van K3 vooral te maken heeft met een bijna toevallige samenloop van factoren. Mijn liedjes zijn goede liedjes. En het waren de juiste meisjes op de juiste plaats. Zeventien jaar lang hebben goede factoren elkaar goed beïnvloed. Ik vind het gevaarlijk om de gezichten, een van de belangrijkste schakels, te vervangen.
Dat denk ik dus ook, en heb ik hier al eerder opgemerkt.
Als je al 180 nummers hebt geschreven, is alles wel al eens aan bod gekomen. Je kan het niet opnieuw over verliefdheid hebben.
Tja, maar dat doet hij natuurlijk wél en dat is hem ook niet kwalijk te nemen.
Maar vrede is nu wel actueel. Ik zat met '99 Luftballons' van Nena in mijn hoofd. Al snel zaten we aan 10.000 luchtballonnen. En er was dat pianoriedeltje. Met dat themaatje staat of valt alles.
Hij geeft in ieder geval eerlijk toe dat Nena de inspiratie was. Maar daar kan hij natuurlijk ook moeilijk onderuit.
Alles in de tekst moet kloppen. In geen enkel K3-nummer zit ook maar een spatje negativisme. De juf is stout of jij bent lelijk, vergeet het.
Ik ken de teksten van het volledige K3 œuvre niet goed genoeg om dit te kunnen beoordelen, maar ik kan dit moeilijk geloven. Heeft iemand een tegenvoorbeeld?
Een kind van vier moet het nummer kunnen zingen, maar ook andere generaties moeten ermee weg zijn.
Ja, maar zou een kind van vier begrijpen wat metafysica is? Ik ken mensen van 80 die het nog niet begrijpen, maar het woord komt nochtans voor in het nummer Lawine.
Over het kleinste kreetje is tot in het absurde nagedacht.
Doe het héél zachtjes. Geen kreetjes en geen lachjes ...
Jezus hij doet alsof ze hem een Grammy zouden moeten geven
Al is Miss Meijer ook wel veel meer extravert dan H&M. In die backstage van Ghost Rockers krijg je bijna een natuurlijke selectie van voor- en achtergrondmateriaal.
En toch was het vanmiddag (volgens mij) Marthe die iedereen aanspoorde zeker het album te kopen als je dit nog niet had gedaan.
Alles in de tekst moet kloppen. In geen enkel K3-nummer zit ook maar een spatje negativisme. De juf is stout of jij bent lelijk, vergeet het.
Ik ken de teksten van het volledige K3 œuvre niet goed genoeg om dit te kunnen beoordelen, maar ik kan dit moeilijk geloven. Heeft iemand een tegenvoorbeeld?
Nou, er krijgt in ieder geval iemand een grote nul in Lollypopland
Nee, Jodelee zit er niet tussen omdat de studioversie toch beter is. Alleen de belangrijke vier rips uit de liveshow.
[ Bericht 4% gewijzigd door Banaanhangwagen op 19-12-2015 21:23:49 ]
bogtrotter
zaterdag 19 december 2015 @ 21:12
WANT M'N HART STAAT OP SPRINGEN EN IK WEET NIET WAAROM, OOH, HEAVEN IS A PLACE ON EARTH. THEY SAY IN HEAVEN, LOVE COMES FIRST JIJ BENT DE ALLERMOOISTE, JIJ BENT DE BOM
Ik zou graag willen maar het zou volledig onterecht zijn.
Zo'n donkerbruin vermoeden had ik al.
Poedelpoes
zaterdag 19 december 2015 @ 21:15
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 21:12 schreef bogtrotter het volgende: WANT M'N HART STAAT OP SPRINGEN EN IK WEET NIET WAAROM, OOH, HEAVEN IS A PLACE ON EARTH. THEY SAY IN HEAVEN, LOVE COMES FIRST JIJ BENT DE ALLERMOOISTE, JIJ BENT DE BOM
Ik wil een meiden van de brandweer/jij bent de bom mash-up tbh
Ik wil een Mamasé/10.000 Luchtballonnen/The Riddle mashup.
DumpTruck
zaterdag 19 december 2015 @ 21:19
Gewoon alle nummers over verliefd zijn samen, alle nummers over kleuren en regenbogen, alle nummers met als hoofdthema "kijk een verzonnen taal" samen.
bogtrotter
zaterdag 19 december 2015 @ 21:21
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 21:19 schreef DumpTruck het volgende: Gewoon alle nummers over verliefd zijn samen, alle nummers over kleuren en regenbogen, alle nummers met als hoofdthema "kijk een verzonnen taal" samen.
Hey mama sé mama kuma kuma hé mama loko loko la oja oja lé lé
Op zaterdag 19 december 2015 21:39 schreef nick333 het volgende: Op de site staat enkel 10 duizend luchtballonnen dus heb ik het volledige optreden van vandaag ook even online gezet.
Optreden ( Spoiler: bij de 4e minuut zit Klaasje er wel héél ver naast. ) Wil iemand eens tellen hoe vaak ze het publiek smeken om mee te doen?
Op zaterdag 19 december 2015 21:39 schreef nick333 het volgende: Op de site staat enkel 10 duizend luchtballonnen dus heb ik het volledige optreden van vandaag ook even online gezet.
Optreden ( Spoiler: bij de 4e minuut zit Klaasje er wel héél ver naast. ) Wil iemand eens tellen hoe vaak ze het publiek smeken om mee te doen?
Oye Lele is zelfs nog goed, omdat dat liedje 90% van de tijd 3-stemmig playback is Jij bent de bom wil je ze niet horen verkrachten. Energieloze zoutzakken. En die uitschieters van Klaasje. En nul power van Hanne en Marthe Ze kennen de choreo er ook niet meer goed van lijkt het.
[ Bericht 1% gewijzigd door Banaanhangwagen op 19-12-2015 22:24:42 ]
Oye Lele is zelfs nog goed, omdat dat liedje 90% van de tijd 3-stemmig playback is Jij bent de bom wil je ze niet horen verkrachten. Energieloze zoutzakken. En die uitschieters van Klaasje. En nul power van Hanne Ze kennen de choreo er ook niet meer goed van lijkt het.
Natuurlijk moet je je altijd van je beste kant laten zien in de showbizz, maar ik kan me goed voorstellen dat die meiden kapot zijn. Die worden zo ontiegelijk geleefd...
Poedelpoes
zaterdag 19 december 2015 @ 21:53
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 21:51 schreef Banaanhangwagen het volgende: Oye Lele is zelfs nog goed, omdat dat liedje 90% van de tijd 3-stemmig playback is Jij bent de bom wil je ze niet horen verkrachten. Energieloze zoutzakken. En die uitschieters van Klaasje. En nul power van Hanne Ze kennen de choreo er ook niet meer goed van lijkt het.
Haha jezus, jaa ik zag het niet was zo'n leuk dansje. Is JIj bent de bom trouwens het eerste nieuwe liedje dat ze live brengen openbaar (buiten de shows)? Zou wel een verassing zijn als dat de nieuwe single (of eig die 2de mv die ze hebben opgenomen) zou worden.
Poedelpoes
zaterdag 19 december 2015 @ 21:55
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 21:53 schreef Sunshine1982 het volgende: Natuurlijk moet je je altijd van je beste kant laten zien in de showbizz, maar ik kan me goed voorstellen dat die meiden kapot zijn. Die worden zo ontiegelijk geleefd...
Dan hadden ze niet voor deze meisjes moeten kiezen. Ik denk dat Jindra of Lauren zouden er niet zo uitgeleeft zouden hebben gezien.
bogtrotter
zaterdag 19 december 2015 @ 21:56
Omg. Ben ik de eerste die opmerkt dat Klaverjasje tijdens de brug van "Rettetet" (@2:35) na het zinnetje "Raad maar eens als je durft" in de achtergrond "Oeh, wat ga je daar mee doen?" gilt?
Dit is het beste nummer dat ooit gemaakt is.
Poedelpoes
zaterdag 19 december 2015 @ 21:58
Vind overigens dat Hanne het t leukste doet om het publiek mee te krijgen. Klaasje en Marthe smeken bijna.
Op zaterdag 19 december 2015 21:56 schreef bogtrotter het volgende: Omg. Ben ik de eerste die opmerkt dat Klaverjasje tijdens de brug van "Rettetet" (@2:35) na het zinnetje "Raad maar eens als je durft" in de achtergrond "Oeh, wat ga je daar mee doen?" gilt?
Hier een bewerkte versie met de andere vocals naar omlaag gesleurd zodat je het extra goed hoort
Kudo's dat je zoiets opviel. Kan ertussendoor geslopen zijn. Wie weet wat Miguel aan het uitspoken met haar was in de studio Erg lekker deuntje overigens
Poedelpoes
zaterdag 19 december 2015 @ 22:06
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 21:56 schreef bogtrotter het volgende: Omg. Ben ik de eerste die opmerkt dat Klaverjasje tijdens de brug van "Rettetet" (@2:35) na het zinnetje "Raad maar eens als je durft" in de achtergrond "Oeh, wat ga je daar mee doen?" gilt?
Dit is het beste nummer dat ooit gemaakt is.
AHAHAHHAHAH IK HOORDE HET OMFG GEWELDIG
Deze gedempte versie hoor je wanneer je vertrappelt bent door de toeterende olifant.
Ik was effe in Audition aan het kijken of ik gemakkelijk een instrumentale versie van deze nummers zou kunnen maken, of die hoge schrille stemmetjes en het hoge schrille gepiep van de synthesizer te veel op elkaar leken. En toen plots sprong Komodovaraantje er uit.
Ik was effe in Audition aan het kijken of ik gemakkelijk een instrumentale versie van deze nummers zou kunnen maken, of die hoge schrille stemmetjes en het hoge schrille gepiep van de synthesizer te veel op elkaar leken. En toen plots sprong Komodovaraantje er uit.
Als je een hele versie van dat Rettettet deuntje heb dan moet je hem echt delen
Tijdens de refreinen zitten de vocals op alle kanalen, maar tijdens de strofes kan ik het grootste deel van de zang in alle nummers wel weghalen. Ik ben er mee bezig.
Gtaboy107
zaterdag 19 december 2015 @ 22:22
Man man man man man het bandje herhaalt gewoon even het eerste refrein ipv het laatste. Miguel, doek jezelf eens op man en die meiden ook. Nep tribute band.
Gtaboy107
zaterdag 19 december 2015 @ 22:23
Ze mogen wel tijdens de liveshows de hogere refreinen pakken, anders is het wel heel erg.
Ik ga uit frustratie maar douchen. Man man man man man.
Banaanhangwagen
zaterdag 19 december 2015 @ 22:26
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 22:22 schreef Gtaboy107 het volgende: Man man man man man het bandje herhaalt gewoon even het eerste refrein ipv het laatste. Miguel, doek jezelf eens op man en die meiden ook. Nep tribute band.
Ik was effe in Audition aan het kijken of ik gemakkelijk een instrumentale versie van deze nummers zou kunnen maken, of die hoge schrille stemmetjes en het hoge schrille gepiep van de synthesizer te veel op elkaar leken. En toen plots sprong Komodovaraantje er uit.
Komodo van Mauro Pikoto! Briljant nummer en briljante woordspeling. (Want er zit inderdaad een varaan in die clip)
Edit: oh Komodo is het eiland waar die beesten leven.
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2015 22:30:25 ]
bogtrotter
zaterdag 19 december 2015 @ 22:31
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 22:29 schreef Maartenfr12 het volgende: Komodo van Mauro Pikoto! Briljant nummer en briljante woordspeling. (Want er zit inderdaad een varaan in die clip)
[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2015 22:42:52 ]
MarieAlice
zaterdag 19 december 2015 @ 22:51
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 21:39 schreef nick333 het volgende: Op de site staat enkel 10 duizend luchtballonnen dus heb ik het volledige optreden van vandaag ook even online gezet.
Optreden ( Spoiler: bij de 4e minuut zit Klaasje er wel héél ver naast. ) Wil iemand eens tellen hoe vaak ze het publiek smeken om mee te doen?
Gewoon net zoals ik blijven shinen als je fout zit en/of betrapt bent op een edit.
Riparius
zaterdag 19 december 2015 @ 22:58
quote:
Op zaterdag 19 december 2015 21:39 schreef nick333 het volgende: Op de site staat enkel 10 duizend luchtballonnen dus heb ik het volledige optreden van vandaag ook even online gezet.
Optreden ( Spoiler: bij de 4e minuut zit Klaasje er wel héél ver naast. ) Wil iemand eens tellen hoe vaak ze het publiek smeken om mee te doen?
Die sendvid dingen werken bij mij niet. Is ook geen wonder, want het is kennelijk weer iets idioots van Apple (foutmelding: FLASH: srcnotfound). Zet het alsjeblieft ergens anders neer.
Gewoon net zoals ik blijven shinen als je fout zit en/of betrapt bent op een edit. [ afbeelding ]
Lol, ik dacht echt dat bogtrotter een geniale woordspeling in gedachten had en ook fan van dat nummer was. Ik kende alleen het dier 'varaan' en het nummer 'komodo'. (Een van de beste trancenummers ooit, maar niemand geeft een fuck)
Ik word nu al voorzien in mijn Hallo K3-achtigs acteerspul behoefte Wordt extra leuk omdat ze nog minimaal gemediatraind zijn Misschien is deze week een test of ze dit nieuwe huis in de plaats voor Hallo K3 gaan doen.
Lol, ik dacht echt dat bogtrotter een geniale woordspeling in gedachten had en ook fan van dat nummer was. Ik kende alleen het dier 'varaan' en het nummer 'komodo'. (Een van de beste trancenummers ooit, maar niemand geeft een fuck)