abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158337439
Er is nu een telescoop bij de Lidl in de aanbieding met de volgende specificaties:
vergroting: 35x tot 525x
brandpuntafstand 700 mm
objectief: 70 mm
glasmateriaal: BK9

het bestaat uit o.a.:
5 x 24 zoekertelescoop
zenit-spiegel
omkeerlens
barlow-lens 3x
2 oculairen 20 mm en 4 mm

volgens mij is de standaars bijgeleverd

alles bij elkaar voor 90 euro

is dit de moeite waard wanneer je wilt beginnen met het spotten van hemellichamen? En wat kan ik dan zoal zien? Het zou me vet lijken als ik hiermee de banden van Jupiter, de Galileīsche manen en de ringen van Saturnus kan zien
pi_158337488
Volgens mij kan je het beste een computergestuurde zoeken als je er zelf weinig verstand van hebt?
pi_158337765
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 december 2015 20:34 schreef Xetran het volgende:
Volgens mij kan je het beste een computergestuurde zoeken als je er zelf weinig verstand van hebt?
en die zijn hoeveel euro's?
pi_158338056
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 20:42 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

en die zijn hoeveel euro's?
dan moedde gij ff op google kiekn
pi_158338583
500 euro minimaal

mijn budget is wel beperkt
pi_158339232
Ik kreeg ooit de tip: als je een telescoop wil, koop meteen een goeie. Als je een goedkope neemt, en je ziet daarmee weinig/niets/slecht/etc., dan verlies je heel snel interesse, wat jammer zou zijn. Met een redelijk apparaat zie je veel meer en veel beter.
pi_158349066
Wat Inaithnir zegt... die telescoop is vermoedelijk niet veel beter dan een goedkope verrekijker.

Als je een beetje leuk aan amateurastronomie wilt doen dan kun je beter echt investeren in een goede telescoop of er anders niet aan beginnen.

Ik heb zelf een 30x75 monokijker (eigenlijk bedoeld voor vogelspoten, maar hij heeft al een behoorlijke vergroting), en daarmee kan ik jupiter netaan zien. Maar dan zonder enig detail, zeker geen herkenbare banden.

En dat ding is al ver over je budget.

Goed glas kost geld helaas.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_158352927
Mijn eerste telescoop had een objectief van 60mm. De rest van de specificaties weet ik zo niet meer. Maar daarmee kon je alles wat jij in de OP noemt wel zien. Koste dacht ik ook zo rond de 90 euro.
Цой жив
pi_158362276
Dan stel ik het nog maar uit totdat mijn budget wel toereikend is. Goed glas is wel belangrijk.
pi_158368299
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 20:33 schreef Pulzzar het volgende:
Er is nu een telescoop bij de Lidl in de aanbieding met de volgende specificaties:
vergroting: 35x tot 525x
brandpuntafstand 700 mm
objectief: 70 mm
glasmateriaal: BK9

het bestaat uit o.a.:
5 x 24 zoekertelescoop
zenit-spiegel
omkeerlens
barlow-lens 3x
2 oculairen 20 mm en 4 mm

volgens mij is de standaars bijgeleverd

alles bij elkaar voor 90 euro

is dit de moeite waard wanneer je wilt beginnen met het spotten van hemellichamen? En wat kan ik dan zoal zien? Het zou me vet lijken als ik hiermee de banden van Jupiter, de Galileīsche manen en de ringen van Saturnus kan zien
Als je eerst eens bij een lokale sterrenkunde vereniging of een sterrenwacht langsgaat...
Daar eens door een telescoop kijkt en informatie verzamelt.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_158635639
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 23:10 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Als je eerst eens bij een lokale sterrenkunde vereniging of een sterrenwacht langsgaat...
Daar eens door een telescoop kijkt en informatie verzamelt.
Dit, hoewel het altijd voorgesteld wordt, lijkt bijna niemand het te doen.

Het gaat voornamelijk om de aantal keer dat de telescoop vergroten kan.
Bij 10x kan je Jupiter al zien (naja, je ziet net de band in het midden).

Lager, mjah... Zou ik al blij zijn als ik de kleinere kraters op de maan kan zien.

Wil je echt dingen zien, zoals je voorgeschoteld krijgt op Discovery Channel: Forget it.
Voor kleur (je ziet alleen zwart-wit op deze planetaire afstanden) heb je long-exposure nodig wat daarmee weer haar technische problemen mee brengt (rotatie van aarde + rotatie van het hemellichaam).

Voor het beginnen moet ik eerlijk zeggen: enige wat je nodig hebt is een verrekijker.
To tea or not to tea, only coffee matters.
pi_158668843
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 15:01 schreef Amsanity het volgende:

[..]

Dit, hoewel het altijd voorgesteld wordt, lijkt bijna niemand het te doen.

Het gaat voornamelijk om de aantal keer dat de telescoop vergroten kan.
Bij 10x kan je Jupiter al zien (naja, je ziet net de band in het midden).

Lager, mjah... Zou ik al blij zijn als ik de kleinere kraters op de maan kan zien.

Wil je echt dingen zien, zoals je voorgeschoteld krijgt op Discovery Channel: Forget it.
Voor kleur (je ziet alleen zwart-wit op deze planetaire afstanden) heb je long-exposure nodig wat daarmee weer haar technische problemen mee brengt (rotatie van aarde + rotatie van het hemellichaam).

Voor het beginnen moet ik eerlijk zeggen: enige wat je nodig hebt is een verrekijker.
Eh?

Het gaat helemaal niet om de magnificatie... Vergroting is het laatste waar je naar moet kijken bij een telescoop. Simpelweg omdat de vergroting aangepast kan worden met andere oculairs.

Waar je naar moet kijken ligt aan een aantal factoren:
- Wat ga je met de telescoop bekijken? Planeten en de Maan? Of ga je DeepSky objecten bekijken?
- Hoe ga je de telescoop gebruiken? Wil je hem meenemen? Ga je er astrofotografie mee doen?

Je kijkt eerst naar wat je wil gaan bekijken... Wil je DeepSky gaan doen, ga dan voor een Reflector, ga je alleen binnen ons zonnestelsel aan de gang? Refractor. Ga je combineren? Reflector of Catadioptrisch.

Ga je iets met fotografie doen? Zorg dan dat je een standaard maat oculair-houder op de kijker hebt. Daar kun je dan ringen op zetten om je camera op te monteren, al dan niet met oculair. Een auto-tracker/trackingcomputer is dan eigenlijk ook een must.

Nu heb je een lijst met kijkers die voldoen aan je gebruikseisen... Het eerste wat je dan gaat bekijken is: Hoe veel licht vangen de kijkers op. Verreweg het meest belangrijke bij een telescoop is het apertuur. Ofwel, de grootte van de spiegel/objectieflens van de kijker. Hoe groter de opening, hoe meer licht er in kan vallen, en hoe meer licht, hoe meer oplossend vermogen je kijker heeft (zie het als pixels op een scherm, hoe meer pixels, hoe scherper het beeld, bij een telescoop is het hoe meer licht, hoe meer details te onderscheiden zijn).

Ga geen belachelijk grote vergrotingen proberen te krijgen. Als je lichtopbrengst niet hoog genoeg is ga je alleen maar een wazig beeld vergroten tot een heel wazig beeld. De atmosfeer beweegt ook nog eens, en hoe meer je vergroot hoe zichtbaarder dit wordt. Het maximum voor normaal gebruik ligt op ongeveer 300x. Groter heeft geen enkel nut. Voor het beste resultaat is een vergroting van ongeveer 30x tot 50x aan te raden. Daarmee zorg je dat je geen last hebt van atmosferische flikkering, en met de hoge lichtopbrengst van je kijker krijg je hiermee de helderste en scherpste beelden. Dit is uiteraard een beetje afhankelijk van de kijker die je hebt.

Koop een set oculairs (als ze er niet al bij zitten) voor je kijker, zodat je wel kan spelen met de vergroting. Ga ook hier geen 50 oculairs kopen. 3 of 4 is ruim voldoende. Je wilt kleine vergroting voor grote objecten als de maan, of als je heel veel tijd wilt doorbrengen met fotograferen de Andromeda nevel (is 9x de diameter van de maan). Een middelgrote vergroting voor planeten (30 tot 50x), en een grote vergroting (200x +) voor DeepSky objecten. Eventueel een oculair voor tussen de 50 en 200x kan er dan nog bij.

Probeer zo min mogelijk glas tussen jou en het object te krijgen (dus geen extra barlow lenzen er tussen of zo), want elke lens heeft een afwijking, hoe goed geslepen ook en die ga je zien in het plaatje. Hoewel je die keus zelf moet maken raad ik het af. Een Barlow lens is een negatieve lens die de brandpuntsafstand van de hele telescoop verlengt (en dus de vergroting verhoogt). Dat is een goedkope manier om je setje oculairs effectief te verdubbelen, want elk oculair kan nu ook gebruikt worden voor dezelfde vergroting x 2 of x 3 (afhankelijk van de barlow die je hebt).
pi_158704991
Ik raad je aan om eens rond te snuffelen op astroforum.nl

Het stikt daar van de ervaren astronomen. Op hun advies kocht ik voor ¤300,- een 200 mm Dobson. Daar heb ik erg veel plezier van.

De maan tot in detail, wolkenbanden op Jupiter, de Nevels in de buurt van Orion. Allen zichtbaar met m'n Dobson.
Op het scherp van de snede.
pi_158735457
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 19:49 schreef Pulzzar het volgende:

Dan stel ik het nog maar uit totdat mijn budget wel toereikend is. Goed glas is wel belangrijk.
Het belangrijkste is, zoals hierboven gezegd, dat je een helder idee hebt van wat je er precies mee wilt gaan doen, en wat je daar minimaal voor nodig hebt.

Wat dat betreft valt het zeker aan te bevelen om eens een sterrenwacht te bezoeken of anderszins te gaan praten met iemand die echt verstand heeft van telescopen.

Afhankelijk van wat je er precies mee wilt doen zijn er verschillende technieken die elk zo hun voor- en nadelen hebben: soorten telescopen.

90 euro is natuurlijk niet veel, maar toch best een hoop geldt als het uiteindelijk niet doet wat je wilt. (Ik vind het persoonlijk heel lastig om dat te beoordelen, heb betrekkelijk weinig ervaring met telescopen.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_158875775
Met een objectiefgrootte van 70mm, is je maximaal bruikbare vergroting ongeveer 140x. Vuistregel is twee maal de grootte van de objectief.

Zodra je met een oculair gaat kijken waarmee de vergroting (zoals in de advertentie) 525x wordt, dan kan je er net zo goed met je ogen dicht door kijken.

Tevens is voor zo'n vergroting een zwaar en stevig statief nodig, omdat je anders alsog niets ziet. Ook niet als het objectief en oculair goed op elkaar afgestemd zijn.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')