abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159216496
quote:
2s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:40 schreef Mark het volgende:

[..]

Mooie omgekeerde redenatie. Artiesten worden gedwongen om meer op te treden (en dure kaartjes te verkopen!) omdat men massaal gratis download. Je kunt het voor jezelf rechtpraten maar het is gewoon diefstal
Ik denk niet dat downloaden nog echt een issue is bij "muziek"-liefhebbers die massaal de clips van Ronnie Flex aanklikken. Die klikken dat gewoon steeds weer aan op YouTube, gratis.

Verder is de gedachte dat muziek gratis moet zijn natuurlijk een absurde, dat klopt.
pi_159216783
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:19 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Iemand die alleen YouTube-clips kijkt, steunt de betreffende artiest nauwelijks. Ja, ik weet dat artiesten het grote geld niet met albumverkoop verdienen, maar met optredens. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je muziek die je leuk vindt natuurlijk kunt kopen. Maar daar hebben al die klikkers geen zin in.

We hebben deze discussie al vaker gevoerd.

Ook youtubekijkers betalen een prijs, dat vindt google tenminste, want ze besteden hun tijd aan het kijken en luisteren naar een filmpje. Daar krijgt de producent van dat filmpje gewoon voor betaald, en google wordt weer betaald met de reclames die ze mee laten draaien.

Het is misschien een iets complexer verdienmodel dan wat jouw generatie ooit deed, een winkel binnelopen en een plaatje kopen, maar het komt op hetzelfde neer.

Het is heel mooi dat die streams er zijn, maar het is geen liefdadigheid.

Een essentieel verschil met het vorige verdienmodel is WEL dat nu IEDEREartiest zijn WAAR kan verkopen, zonder braaf naar en platenmaatschappij of radiostation te gaan.
En dat iedere consument toegang heeft tot 30 miljoen verschillende platen uit duizenden culturen, zonder dat hij hoeft te wachten tot een fossiel in hilversum zijn plaatje een keer draait.
pi_159216853
quote:
7s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:33 schreef Knuck-les het volgende:

[..]

Waarom zou je iets kopen als het gratis kan? Als je dit puur doet om 'een artiest te steunen' ben je naar mijn mening nogal dom bezig. ...
Inderdaad.
  maandag 18 januari 2016 @ 23:11:53 #254
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_159216860
quote:
7s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:48 schreef Knuck-les het volgende:

[..]

Diefstal? :') Nummers luisteren via spotify, youtube, etc is tegenwoordig diefstal? De muziekindustrie (en de muziek binnen deze industrie) evolueert nou eenmaal. Vroeger was het de platenmaatschappij die 'stal' van de artiest. Nu zijn het de grote internetbedrijven en een deel van de luisteraars.

Maargoed, deze discussie lijkt me niet echt van belang voor dit topic.
Maar je kunt niet ontkennen dat hierdoor het verdienmodel van de artiest zwaar onder druk komt te staan. Je zegt zelf al dat artiesten het dan maar via optredens moeten terugverdienen, maar die komen daar amper van rond. Er zijn veel minder artiesten die ook echt kunnen leven van hun muziek dan je zou denken; en een groot deel van degenen die er een dik belegde boterham van kunnen eten heeft voor een beetje doorgewinterde muziekliefhebber ook weinig te bieden. Ik zie honderden bands per jaar live, en een hoop daarvan zijn toch grotendeels afhankelijk van juist de verkoop van merchandise (inclusief CD's/platen) om in elk geval geen verlies te lijden tijdens hun tours. Touren is echt reteduur. Ook als je vele honderdduizenden platen hebt verkocht, zoals bijvoorbeeld een band als Grizzly Bear.
http://www.tonedeaf.com.a(...)-bands-big-money.htm
http://diymusician.cdbaby(...)rd-costs-of-touring/
http://www.metalinjection(...)/bands-money-touring

Plus doe je nu degenen die het aanschaffen van fysieke geluidsdragers nog gewoon volhouden (en dat zijn echt niet alleen maar veertigplussers, vraag maar na bij een willekeurige platenzaak) verder af als "nogal dom". Me dunkt dat je daar een mate van weerstand mee losmaakt... Dan moet je niet schrikken als iemand je daar op aanspreekt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Grobbel op 18-01-2016 23:17:05 ]
  maandag 18 januari 2016 @ 23:12:12 #255
192592 SureD1
------------------------------
pi_159216867
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:09 schreef riazop het volgende:

[..]


En dat iedere consument toegang heeft tot 30 miljoen verschillende platen uit duizenden culturen, zonder dat hij hoeft te wachten tot een fossiel in hilversum zijn plaatje een keer draait.
Dit is pure winst inderdaad, zo kom ik aan obscure Cash nummers, of Woody Guthrie en zo...
pi_159216990
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:09 schreef riazop het volgende:

[..]

We hebben deze discussie al vaker gevoerd.

Ook youtubekijkers betalen een prijs, dat vindt google tenminste, want ze besteden hun tijd aan het kijken en luisteren naar een filmpje. Daar krijgt de producent van dat filmpje gewoon voor betaald, en google wordt weer betaald met de reclames die ze mee laten draaien.

Het is misschien een iets complexer verdienmodel dan wat jouw generatie ooit deed, een winkel binnelopen en een plaatje kopen, maar het komt op hetzelfde neer.

Het is heel mooi dat die streams er zijn, maar het is geen liefdadigheid.

Een essentieel verschil met het vorige verdienmodel is WEL dat nu IEDEREartiest zijn WAAR kan verkopen, zonder braaf naar en platenmaatschappij of radiostation te gaan.
En dat iedere consument toegang heeft tot 30 miljoen verschillende platen uit duizenden culturen, zonder dat hij hoeft te wachten tot een fossiel in hilversum zijn plaatje een keer draait.
Je hoeft mij de muziekwereld niet uit te leggen. Ik ben bekend met de verdienmodellen, de opmars van streaming, enzovoort. Ik struin wekelijks Spotify en diverse andere bronnen af op zoek naar nieuwe muziek en ik luister nauwelijks radio.

Waar het mij om gaat, is dat jouw "klikkers" gratis naar clips kijken en geen cent uitgeven aan muziek van de artiest (tenzij ze naar een concert gaan). De Single Top 100, die jij afkraakt, is een pure verkooplijst. Dat zijn mensen die wél een nummer kopen.

Verder vertel je alleen dit soort algemeenheden die we allang weten, maar over jouw betrokkenheid / belang hij het promoten van Ronnie Flex, Lil' Kleine en dergelijke, houd je de kaken stijf op elkaar.
pi_159217043
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 21:32 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je doet hier in MUZ per slot van rekening niks anders dan het pushen en promoten van matige nederhop, ...
In Nederland is waar Ronnie Flex de afgelopen twee jaar mee bezig is wel een dingetje hoor.

Ik vind de heer Flex trouwens veel meer een POPartiest dan een rapper.


quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 21:32 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

...op basis van de enige graadmeter die er voor jou toe doet: kliks..
Een hele belangrijke graadmeter idd. Gewoon omdat je dingen kunt vergelijken en kwantificeren.\

Maar ik blijf er altijd bij zeggen, dat je werkjes op individueel niveau met minder kliks ERRRRG mooi kan en mag vinden.

Ik vermoed echter dat jij dat nu net voortdurend door elkaar haalt.

Zo vond ik 1 van de hoogtepuntjes uit 2015 de plaat van Woensel-Noord met slechts 97.000 kliks.

WoenselNoord - Ze Willen Me Niet Zien
  maandag 18 januari 2016 @ 23:22:15 #258
192592 SureD1
------------------------------
pi_159217160
Als ik toch moest kiezen tussen dit


Of dit


Dan wist ik het wel....
pi_159217322
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:16 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Waar het mij om gaat, is dat jouw "klikkers" gratis naar clips kijken en geen cent uitgeven aan muziek van de artiest (tenzij ze naar een concert gaan). ...
"Jouw klikkers" betreft inmiddels 4,2 miljard mensen. Hoeveel mensen die platen kopen zijn er nog? Een paar miljoen?

Verder hebben vrijwel alle artiesten in heel de wereld de nieuwe kansen van het internet gegrepen en zich snel aangepast.

Er is nu veel meer een gelijk speelveld gekomen. Een zegen voor nieuwe artiesten en een zegen voor de consument. De laatste betaalt muziek met zijn tijd en put uit een onuitputelijke bibliotheek, terwijl de artiest ongelimiteerd toegang heeft tot de hele wereld.
pi_159217397
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:28 schreef riazop het volgende:

[..]

"Jouw klikkers" betreft inmiddels 4,2 miljard mensen. Hoeveel mensen die platen kopen zijn er nog? Een paar miljoen?

Verder hebben vrijwel alle artiesten in heel de wereld de nieuwe kansen van het internet gegrepen en zich snel aangepast.

Er is nu veel meer een gelijk speelveld gekomen. Een zegen voor nieuwe artiesten en een zegen voor de consument. De laatste betaalt muziek met zijn tijd en put uit een onuitputelijke bibliotheek, terwijl de artiest ongelimiteerd toegang heeft tot de hele wereld.
Je gaat gewoon verder met algemeenheden vertellen die we allang weten en je reageert gewoon niet op de vraag wat precies jouw belang of betrokkenheid is bij het promoten / spammen van Ronnie Flex, Lil' Kleine en dergelijke muziek op dit forum en op andere fora.
pi_159217485
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:22 schreef SureD1 het volgende:
Als ik toch moest kiezen tussen dit



Dan wist ik het wel....
Laten we eens kiezen uit de beste NEW Wave track...

Verdomd moeilijk, maar voor mij zeker GEEN d en d
  maandag 18 januari 2016 @ 23:37:18 #262
192592 SureD1
------------------------------
pi_159217529
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:35 schreef riazop het volgende:

[..]

Laten we eens kiezen uit de beste NEW Wave track...

Verdomd moeilijk, maar voor mij zeker GEEN d en d
Ik ken verder weinig van hun werk, maar ik klik toch liever op OG hiphop ;)

pi_159217612
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:37 schreef SureD1 het volgende:

[..]

Ik ken verder weinig van hun werk, maar ik klik toch liever op OG hiphop ;)
Dis de kliklijst van New wave clips. In miljoenen views.

Lil’ Kleine & Ronnie Flex – Drank & Drugs 20,6 m
Lil’ Kleine & Ronnie Flex – Zeg Dat Niet 11,6 m
Bokoesam, Def Major, Lil’ Kleine, Jandro, Idaly & Ronnie Flex – No Go Zone 9 m
SFB, Ronnie Flex, Lil’ Kleine & Bokoesam – Investeren In De Liefde 8,6 m
Ronnie Flex, Jandro, Cartiez & Lijpe – Vallen in de Club 6,4 m
Ronnie Flex & SFB – N*gga Als Ik 5,1 m
Lil’ Kleine, Bokoesam & Cartiez – Dom Dom Dom 4,2 m
Lil’ Kleine, Ronnie Flex & Jonna Fraser – Liegen voor de Rechter 2,9m
Ronnie Flex, Idaly, Lil’ Kleine, Bokoesam & Jonna Fraser – Hoog/Laag 2,3 m
Frenna & Jonna Fraser - Famous 2,1 m
SFB – Jij Kan Chillen Met Mij 2 m
Frenna – Langste SMS 0,5 m

En dan moeten er in 2016 nog 6 videoclips worden getrokken van het album
  maandag 18 januari 2016 @ 23:44:42 #264
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_159217674
quote:
7s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:11 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Maar je kunt niet ontkennen dat hierdoor het verdienmodel van de artiest zwaar onder druk komt te staan. Je zegt zelf al dat artiesten het dan maar via optredens moeten terugverdienen, maar die komen daar amper van rond. Er zijn veel minder artiesten die ook echt kunnen leven van hun muziek dan je zou denken; en een groot deel van degenen die er een dik belegde boterham van kunnen eten heeft voor een beetje doorgewinterde muziekliefhebber ook weinig te bieden. Ik zie honderden bands per jaar live, en een hoop daarvan zijn toch grotendeels afhankelijk van juist de verkoop van merchandise (inclusief CD's/platen) om in elk geval geen verlies te lijden tijdens hun tours. Touren is echt reteduur. Ook als je vele honderdduizenden platen hebt verkocht, zoals bijvoorbeeld een band als Grizzly Bear.
http://www.tonedeaf.com.a(...)-bands-big-money.htm
http://diymusician.cdbaby(...)rd-costs-of-touring/
http://www.metalinjection(...)/bands-money-touring

Plus doe je nu degenen die het aanschaffen van fysieke geluidsdragers nog gewoon volhouden (en dat zijn echt niet alleen maar veertigplussers, vraag maar na bij een willekeurige platenzaak) verder af als "nogal dom". Me dunkt dat je daar een mate van weerstand mee losmaakt... Dan moet je niet schrikken als iemand je daar op aanspreekt.
Ben het grotendeels met je eens. Echter is het leven van het gros van de muzikanten in de geschiedenis nooit een vetpot geweest. De top verdient het grote geld. Dat is nu zo en is altijd zo geweest. Enkel de inkomstenstromen en de partijen die het afromen zijn veranderd. Dat nu partijen als spotify zoveel macht hebben en druk kunnen uitoefenen is inderdaad een kwalijke zaak, maar dat zie ik in de nabije toekomst nog wel veranderen.

Verder veroordeel ik het kopen van oude geluidsdragers niet. Enkel het kopen van geluidsdragers omdat je daarmee 'de artiest steunt' (en het daarom verheven voelen) wel. Koop zelf ook nog wel eens vinyl, maar dat doe ik alleen graag omdat ik een bepaalde plaat wil horen op een excellente kwaliteit en omdat het leuk staat in mijn kast. Dat heeft weinig met het wel of niet steunen van een artiest te maken.
  maandag 18 januari 2016 @ 23:52:51 #265
192592 SureD1
------------------------------
pi_159217846
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:41 schreef riazop het volgende:

[..]

Dis de kliklijst van New wave clips. In miljoenen views.

Lil’ Kleine & Ronnie Flex – Drank & Drugs 20,6 m
Lil’ Kleine & Ronnie Flex – Zeg Dat Niet 11,6 m
Bokoesam, Def Major, Lil’ Kleine, Jandro, Idaly & Ronnie Flex – No Go Zone 9 m
SFB, Ronnie Flex, Lil’ Kleine & Bokoesam – Investeren In De Liefde 8,6 m
Ronnie Flex, Jandro, Cartiez & Lijpe – Vallen in de Club 6,4 m
Ronnie Flex & SFB – N*gga Als Ik 5,1 m
Lil’ Kleine, Bokoesam & Cartiez – Dom Dom Dom 4,2 m
Lil’ Kleine, Ronnie Flex & Jonna Fraser – Liegen voor de Rechter 2,9m
Ronnie Flex, Idaly, Lil’ Kleine, Bokoesam & Jonna Fraser – Hoog/Laag 2,3 m
Frenna & Jonna Fraser - Famous 2,1 m
SFB – Jij Kan Chillen Met Mij 2 m
Frenna – Langste SMS 0,5 m

En dan moeten er in 2016 nog 6 videoclips worden getrokken van het album
Ja dat begrijp ik, dat je wat hebt met kliklijstjes... Ik heb wat met kwaliteit dus ik ga lekker Run DMC klikken als ik zin heb in hiphop, of beastie boys, of weet ik veel wat voor goud uit de jaren 80 in plaats van dit...
  dinsdag 19 januari 2016 @ 12:16:28 #266
245636 Jazzpert
Stranger in a strange land
pi_159224983
Want ik loop mank, op Uggs.
  dinsdag 19 januari 2016 @ 12:56:55 #267
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_159225676
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:18 schreef riazop het volgende:

[..]

Zo vond ik 1 van de hoogtepuntjes uit 2015 de plaat van Woensel-Noord met slechts 97.000 kliks.

WoenselNoord - Ze Willen Me Niet Zien
Waarom heeft deze dan 'maar' +/- 100.000 kliks? Dit zou toch goed moeten vallen bij de 'New wave'-jeugd (flexkids? :P)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Robert Moog died for our synths
  dinsdag 19 januari 2016 @ 12:58:00 #268
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_159225697
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:41 schreef riazop het volgende:

[..]
Frenna – Langste SMS 0,5 m
Niet whatsappen :')
Robert Moog died for our synths
pi_159225780
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 12:56 schreef Gehenna het volgende:

Waarom heeft deze dan 'maar' +/- 100.000 kliks? Dit zou toch goed moeten vallen bij de 'New wave'-jeugd (flexkids? :P)

Valt niet onder topnotch, dus hebben niet de sociale media promotiemannen zoals riazop erop zitten. :D
  dinsdag 19 januari 2016 @ 13:02:36 #270
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_159225784
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 13:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Valt niet onder topnotch, dus hebben niet de sociale media promotiemannen zoals riazop erop zitten. :D
precies!
Robert Moog died for our synths
pi_159228666
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 12:56 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Waarom heeft deze dan 'maar' +/- 100.000 kliks? ...
1) doet geen grote naam mee
2) niet op groot label (TopNotch) gepubliceerd
3) voorlopers: voorzien van een beat zoals je ze nu in de Franse rap hoort
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')