abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159200816
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:41 schreef rubbereend het volgende:

[..]

scheelt dat die nauwelijks een loopbaan hebben weten op te bouwen in de (pop)muziek
Wacht maar tot er een onder de duim van kees de koning komt. :+
pi_159200911
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 08:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoeveel unieke clicks die jongetjes hebben, want bij de verkoop van 1 cd wordt deze gekocht door 1 persoon, terwijl de persoon de cd grijs kan draaien krijgt deze niet meer kliks erbij. Als de jeugd elkaar 10 * per dag dezelfde nummers laat luisteren dan schiet het snel op met de clicks.
youtube accepteert 3kliks per 24 uur per ip adres. Das de formule.

Het aantal kliks is voor ons vooral interessant in relatie tot de score van andere platen.

Het absoluten aantal is interessant voor de schrijvers en producenten van het nummer zelf. Zij "monetizen"immers hun product en kunnen een vergoeding van ongeveer 1200 dollar per 1 miljoen views tegemoet zien.
pi_159201025
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 09:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Muzikaal voeden kinderen zichzelf en elkaar op. Pop heeft altijd om het laatste en het nieuwste gedraaid, de PO heeft decennia hitlijsten uitgezonden en de laatste hits gedraaid en als zodanig verkoper voor de muziekindustrie gespeeld, gratis en voor niks. En nu moeten ze daar nog voor betalen ook. ...
Goede observatie

quote:

Maar een goed popliedje maken, eentje met evergreenpotentie, dat mensen de radio aan hebben en bij het intro denken 'he leuk' is ook wat waard, ook al is het niet het ultieme muziekgenot. Drank en Drugs in zo'n popliedje.
goede observatie

quote:

[..]

Ik vind het wel jammer dat de jeugd van tegenwoordig niet massaal de vrije beschikbaarheid van muziek gebruikt om alles te ontdekken wat er ooit gemaakt is en zichzelf zo op te voeden. ...
Oneens.

Van de 100 in Nederland in 2015 meest geklikte NL liedjes heeft MINDER dan de helft uberhaupt airplay gehad op Hilversum. Leg de airplay lijst en de most viewed lijs maar naast elkaar.

Kennelijk trekt het publiek (niet alleen de jeugd) zich dus vrij weinig meer aan van wat ze door de staatsmedia wordt voorgeschoteld (90 % engelstalige middle of the road meuk) en gaat ze zelf heel erg op zoek naar nieuwe horizonnen.

Internet maakt dat makkelijk.
pi_159201091
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 11:45 schreef Matip het volgende:

[..]

Mensen om mij heen vroeg zich ook af wat New Wave is, inclusief mijzelf.
Geeft hooguit aan dat er 2 Nederlanden zijn.

Dat roep ik allang hier.
pi_159201491
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:55 schreef riazop het volgende:

Het aantal kliks is voor ons vooral interessant in relatie tot de score van andere platen.

Dat is leuk maar dat geeft dus geen antwoord op mijn vraag hoeveel unieke clicks er waren, en bevestigt juist het geval dat jeugd een paar keer per dag op hetzelfde nummer kan klikken en dus meer views kan genereren.

Als er een nummer op de radio gedraaid wordt telt toch ook niet elke luisteraar mee in de vage statistieken die jullie erop los laten. :+
  maandag 18 januari 2016 @ 14:34:31 #231
192592 SureD1
------------------------------
pi_159201583
quote:

[..]

Muzikaal voeden kinderen zichzelf en elkaar op. Pop heeft altijd om het laatste en het nieuwste gedraaid, de PO heeft decennia hitlijsten uitgezonden en de laatste hits gedraaid en als zodanig verkoper voor de muziekindustrie gespeeld, gratis en voor niks. En nu moeten ze daar nog voor betalen ook.

Maar een goed popliedje maken, eentje met evergreenpotentie, dat mensen de radio aan hebben en bij het intro denken 'he leuk' is ook wat waard, ook al is het niet het ultieme muziekgenot. Drank en Drugs in zo'n popliedje.

Ik vind het wel jammer dat de jeugd van tegenwoordig niet massaal de vrije beschikbaarheid van muziek gebruikt om alles te ontdekken wat er ooit gemaakt is en zichzelf zo op te voeden. Maar van mijn generatie gebruikte ook maar een heel klein deel de mogelijkheden van toen, en beperkten de meesten zich tot het commercieel gemotiveerde aanbod van dat moment. Als je jong bent is alles van langer dan 3 maanden geleden oud. Youth is wasted on the young.
We zijn het grotendeels eens. Ik ben alleen niet overtuigd van de eeuwigheidswaarde van Drank & Drugs, maar dat zal de toekomst (en de top 2000 ;) ) leren... Het is gewoon niet mijn smaak

ik gun die jongens overigens alle goeds, en het is ook knap dat ze buiten de geijkte kanalen om zoveel mensen weten te bereiken. Ook dat is van alle tijden: Metallica was indertijd (zonder internet) bekend van het ruilen en doorgeven van cassettebandjes.

Wellicht is dit voor mij als hardopwegnaardeveertiger allemaal niet meer te volgen, en daar moet ik me daar dan maar bij neer leggen, en dan zet ik gewoon Nevermind nog eens op... op cd ja :)
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 januari 2016 @ 14:51:45 #232
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_159201984
quote:

[..]

heb je daar een bron voor, behalve een dikke duim?
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_159202443
quote:
4s.gif Op maandag 18 januari 2016 09:15 schreef Leonos het volgende:

[..]

:D :D :D
Dit is dan wel weer heel zuur en onwetend _O-
Gewoon een observatie, meer niet.
pi_159202500
quote:

[..]

Het absoluten aantal is interessant voor de schrijvers en producenten van het nummer zelf. Zij "monetizen"immers hun product en kunnen een vergoeding van ongeveer 1200 dollar per 1 miljoen views tegemoet zien.
Wanneer ga je eens openlijk vertellen wat precies jouw belang is in het pushen van artiesten als Ronnie Flex en Lil' Kleine?

Je spamt er namelijk voortdurend over en je weet iets te goed hoe het allemaal werkt met "kliks" per IP-adres, artiesten die muziek moeten "monetizen", enzovoort.

En wat bedoel je met: "het aantal kliks is voor ons interessant..." ?
pi_159203373
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 14:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is leuk maar dat geeft dus geen antwoord op mijn vraag hoeveel unieke clicks er waren, en bevestigt juist het geval dat jeugd een paar keer per dag op hetzelfde nummer kan klikken en dus meer views kan genereren.

Als er een nummer op de radio gedraaid wordt telt toch ook niet elke luisteraar mee in de vage statistieken die jullie erop los laten. :+
Bovendien: hoe wil je die views / kliks precies wegen in verhouding tot daadwerkelijke verkoop van muziek? Goed voorbeeld is "zangeres" / vlogger Monica Geuze, door riazop fanatiek gespamd op FOK! en andere fora.

Ervan uitgaande dat er niet is geknoeid met views, werd het clipje vaak bekeken. Maar het nummer heeft nooit de Top 50 van de kale verkooplijst gehaald. Kennelijk wordt dergelijke nederhop-meuk alleen bekeken door mensen die geen cent willen betalen voor muziek.
pi_159203661
quote:
_O- (vooral om het woord evergreenpotentie; echt, je moet komiek worden)

Drank en Drugs is een monotone backing track waar wat zwakzinnig, onsamenhangend gelul overheen is gesproken. Er zijn wel meer platen die op nummer-1 komen en daarna (terecht) weer compleet in de vergetelheid raken.

Laten we de nummer 14 van het jaar 2015 (want dat is Drank en Drugs namelijk) eens vergelijken met de nummer 6 van het jaar 2000, de nummer-1-hit "Jij bent de zon" van Jop.

Nou nou, wat wordt deze "evergreen" nog vaak gedraaid en wat staat -ie hoog in de Top 2000. "Drank en Drugs" is een waan-van-de-dag-hit; een "liedje" dat over een paar jaar compleet vergeten is. Het bezit geen lange houdbaarheid en wordt zeker geen evergreen.
pi_159203698
quote:
2s.gif Op maandag 18 januari 2016 12:05 schreef Mark het volgende:

[..]

Toendertijd was dat hip. Maar is idd een opvallend onopvallende naam in het rijtje winnaars.
In 2030 of 2031 wordt er ook zo gepraat over "New Wave". Hopelijk vragen mensen zich dan af wat deze generatie bezielde.
pi_159203704
quote:
10s.gif Op maandag 18 januari 2016 16:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

_O- (vooral om het woord evergreenpotentie; echt, je moet komiek worden)

Drank en Drugs is een monotone backing track waar wat zwakzinnig, onsamenhangend gelul overheen is gesproken. Er zijn wel meer platen die op nummer-1 komen en daarna (terecht) weer compleet in de vergetelheid raken.

Laten we de nummer 14 van het jaar 2015 (want dat is Drank en Drugs namelijk) eens vergelijken met de nummer 6 van het jaar 2000, de nummer-1-hit "Jij bent de zon" van Jop.

Nou nou, wat wordt deze "evergreen" nog vaak gedraaid en wat staat -ie hoog in de Top 2000. "Drank en Drugs" is een waan-van-de-dag-hit; een "liedje" dat over een paar jaar compleet vergeten is. Het bezit geen lange houdbaarheid en wordt zeker geen evergreen.
Maar dat is met iedere 'zomerhit', dat zijn over het algemeen gewoon platte stampers die leuk zijn op zweterige feestjes met een paar festivalbiertjes teveel op. Of draai jij Dragosta Din Tei en The Ketchup Song nog zo vaak? En waar stonden Guillermo en Tropical Danny eigenlijk in de top 2000?
pi_159204017
Of de niet te onderschatten Jody Bernal, Lou Bega en Treble
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_159213169
Ronnie Flex over de Popprijs: “Je leven wordt leuker als je mensen wat gunt'

Groningen - Na een jaar vol streamingrecords, Appelsap, Lowlands en een album met bijna alleen maar hits leek het een logische keuze: de Popprijs 2015 werd zaterdag in Groningen uitgereikt aan New Wave.
pi_159213410
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Bovendien: hoe wil je die views / kliks precies wegen in verhouding tot daadwerkelijke verkoop van muziek? Goed voorbeeld is "zangeres" / vlogger Monica Geuze, door riazop fanatiek gespamd op FOK! en andere fora.

Ervan uitgaande dat er niet is geknoeid met views, werd het clipje vaak bekeken. Maar het nummer heeft nooit de Top 50 van de kale verkooplijst gehaald. Kennelijk wordt dergelijke nederhop-meuk alleen bekeken door mensen die geen cent willen betalen voor muziek.
Zelfs in de top 100 (op basis van gestreamde verkopen) staat Ronnie Flex momenteel DRIE keer in de top 20 en die andere New wave act 1 keer:

1 1 9 Justin Bieber
Love Yourself DEF JAM
UNIVERSAL
100
2 2 12 Justin Bieber
Sorry DEF JAM
UNIVERSAL
85
3 3 8 Major Lazer feat. Nyla & Fuse ODG
Light It Up (Remix) BECAUSE
WARNER
85
4 4 10 Lukas Graham
7 Years WARNER BROS.
UNIVERSAL
76
5 5 20 Justin Bieber
What Do You Mean? DEF JAM
UNIVERSAL
65
6 6 17 Shawn Mendes
Stitches ISLAND
UNIVERSAL
57
7 16 5 Mike Posner
I Took A Pill In Ibiza [SeeB Remix] ISLAND
UNIVERSAL 53
8 10 16 Zara Larsson & MNEK
Never Forget You SONY
SONY
50
9 7 12 Adele
Hello XL
V2
48
10 11 6 Kygo feat. Maty Noyes
Stay ULTRA
SONY
43
11 8 23 Robin Schulz feat. Francesco Yates
Sugar TONSPIEL
WARNER
43
12 12 6 SFB feat. Broederliefde & Ronnie Flex
Nu sta je hier TOP NOTCH
UNIVERSAL
41
13 13 21 Zara Larsson
Lush Life EPIC
SONY
40
14 9 16 Mr Polska / Ronnie Flex
Niemand TOP NOTCH
UNIVERSAL
38
15 14 10 Coldplay
Adventure Of A Lifetime PARLOPHONE
WARNER
34
16 15 20 Drake
Hotline Bling CASH MONEY
UNIVERSAL
31
17 32 17 Broederliefde feat. Kalibwoy & SBMG
Alaka TOP NOTCH
UNIVERSAL
28
18 18 2 Ronnie Flex
Wij zijn altijd TOP NOTCH
UNIVERSAL
28
19 29 7 Shawn Mendes & Camila Cabello
I Know What You Did Last Summer ISLAND
UNIVERSAL
27
20 38 7 David Guetta feat. Sia & Fetty Wap
Bang My Head
pi_159213452
Niet dat ik dat soort promotielijstjes heel serieus neem.
Maar kennelijk ben jij er van wel onder de indruk...
pi_159213672
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 21:27 schreef riazop het volgende:
Niet dat ik dat soort promotielijstjes heel serieus neem.
Maar kennelijk ben jij er van wel onder de indruk...
Als je dat soort "promotielijstjes" niet serieus neemt, waarom neem je jezelf dan wél serieus?

Je doet hier in MUZ per slot van rekening niks anders dan het pushen en promoten van matige nederhop, op basis van de enige graadmeter die er voor jou toe doet: kliks.

Ik ben trouwens niet "onder de indruk" van de Single Top 100, want de single-markt is al jaren zo dood als maar kan. Maar wat betreft verkoop is het de enige zinnige graadmeter, omdat zaken als airplay niet meetellen; het is pure verkoop.
  maandag 18 januari 2016 @ 21:35:14 #244
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_159213795
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

verkooplijsten vandaag de dag nog serieus nemen :') Dan moet je wel echt een nog-net-niet-bejaarde zijn. Wie koopt er tegenwoordig nog muziek? Juist, dat zijn veertigers die het liefst luisteren naar een blanke man die drie akkoorden op z'n gitaar tokkelt en daaroverheen wat zwijmelt.
pi_159214033
quote:
10s.gif Op maandag 18 januari 2016 21:35 schreef Knuck-les het volgende:

[..]

verkooplijsten vandaag de dag nog serieus nemen :') Dan moet je wel echt een nog-net-niet-bejaarde zijn. Wie koopt er tegenwoordig nog muziek? Juist, dat zijn veertigers die het liefst luisteren naar een blanke man die drie akkoorden op z'n gitaar tokkelt en daaroverheen wat zwijmelt.
In de post hierboven heb ik al mijn kanttekeningen bij de verkooplijst geplaatst.

Maar omgekeerd: waarom zouden we alleen views / kliks serieus nemen? Die aantallen kun je op allerlei manieren manipuleren. Bovendien: je kunt best een clip bekijken en dan concluderen dat je het nummers niks aan. Dan is er wel een view geregistreerd. Een nummer kopen doe je alleen als je het leuk vindt.

De mentaliteit van "wie koopt er tegenwoordig nog muziek" is trouwens wel veelzeggend. De muziek van Ronnie Flex is zogenaamd goed, maar de artiest steunen door z'n album te kopen, ho maar.
  maandag 18 januari 2016 @ 21:53:25 #246
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_159214572
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 21:41 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

In de post hierboven heb ik al mijn kanttekeningen bij de verkooplijst geplaatst.

Maar omgekeerd: waarom zouden we alleen views / kliks serieus nemen? Die aantallen kun je op allerlei manieren manipuleren. Bovendien: je kunt best een clip bekijken en dan concluderen dat je het nummers niks aan. Dan is er wel een view geregistreerd. Een nummer kopen doe je alleen als je het leuk vindt.

De mentaliteit van "wie koopt er tegenwoordig nog muziek" is trouwens wel veelzeggend. De muziek van Ronnie Flex is zogenaamd goed, maar de artiest steunen door z'n album te kopen, ho maar.
Waarom je het serieus zou moeten nemen? Simpel. Dit zijn namelijk de kanalen waarin het grootste deel van de luisteraars muziek consumeert. Het is simpelweg de meest precieze manier. En daar zit inderdaad wat foutmarge in van mensen die het nummer aanklikken en niet afkijken. Maar op 40 miljoen zal dit niet echt significant zijn, me dunkt.

En wat betreft het steunen van een artiest door een cd te kopen is hier sprake van een redelijk generatiekloofje. Een artiest steun je vandaag de dag niet meer door een cd te kopen, maar door naar een optreden te gaan. Of nog moderner: het liken/sharen van de uitlatingen van de desbetreffende artiest op sociale media. En uitgaande van het tourschema en de fees die de jongens van new-wave kunnen vangen voor een schnabbel (die zijn hoog!), worden deze artiesten genoeg gesteund.
pi_159215506
quote:
7s.gif Op maandag 18 januari 2016 21:53 schreef Knuck-les het volgende:

[..]

Waarom je het serieus zou moeten nemen? Simpel. Dit zijn namelijk de kanalen waarin het grootste deel van de luisteraars muziek consumeert. Het is simpelweg de meest precieze manier. En daar zit inderdaad wat foutmarge in van mensen die het nummer aanklikken en niet afkijken. Maar op 40 miljoen zal dit niet echt significant zijn, me dunkt.

En wat betreft het steunen van een artiest door een cd te kopen is hier sprake van een redelijk generatiekloofje. Een artiest steun je vandaag de dag niet meer door een cd te kopen, maar door naar een optreden te gaan. Of nog moderner: het liken/sharen van de uitlatingen van de desbetreffende artiest op sociale media. En uitgaande van het tourschema en de fees die de jongens van new-wave kunnen vangen voor een schnabbel (die zijn hoog!), worden deze artiesten genoeg gesteund.
Iemand die alleen YouTube-clips kijkt, steunt de betreffende artiest nauwelijks. Ja, ik weet dat artiesten het grote geld niet met albumverkoop verdienen, maar met optredens. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je muziek die je leuk vindt natuurlijk kunt kopen. Maar daar hebben al die klikkers geen zin in.

En dan zijn er ook nog eens allerlei manieren om de YouTube-views op te krikken. Dat riazop precies weet hoe veel 'kliks' je per 24 uur per ip-adres kunt hebben, vind ik veelzeggend.
  maandag 18 januari 2016 @ 22:33:03 #248
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_159215960
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:19 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Iemand die alleen YouTube-clips kijkt, steunt de betreffende artiest nauwelijks. Ja, ik weet dat artiesten het grote geld niet met albumverkoop verdienen, maar met optredens. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je muziek die je leuk vindt natuurlijk kunt kopen. Maar daar hebben al die klikkers geen zin in.

En dan zijn er ook nog eens allerlei manieren om de YouTube-views op te krikken. Dat riazop precies weet hoe veel 'kliks' je per 24 uur per ip-adres kunt hebben, vind ik veelzeggend.
Waarom zou je iets kopen als het gratis kan? Als je dit puur doet om 'een artiest te steunen' ben je naar mijn mening nogal dom bezig. Je kan voor hetzelfde geld namelijk de artiest nog meer steunen en er zelf nog wat (leuks) voor terug te krijgen door naar een optreden te gaan.

Dat er gesjoemeld wordt met cijfers is niet iets nieuws. Er zijn zoveel zaken bekend waar 'vroegah' platenmaatschappijen massaal hun eigen singles hebben opgekocht om hoog in de hitlijsten te komen. Daar heeft de 'klik' an sich niets mee te maken.
  maandag 18 januari 2016 @ 22:40:03 #249
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_159216138
quote:
7s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:33 schreef Knuck-les het volgende:
Waarom zou je iets kopen als het gratis kan? Als je dit puur doet om 'een artiest te steunen' ben je naar mijn mening nogal dom bezig. Je kan voor hetzelfde geld namelijk de artiest nog meer steunen en er zelf nog wat (leuks) voor terug te krijgen door naar een optreden te gaan.
Mooie omgekeerde redenatie. Artiesten worden gedwongen om meer op te treden (en dure kaartjes te verkopen!) omdat men massaal gratis download. Je kunt het voor jezelf rechtpraten maar het is gewoon diefstal
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  maandag 18 januari 2016 @ 22:48:10 #250
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_159216331
quote:
2s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:40 schreef Mark het volgende:

[..]

Mooie omgekeerde redenatie. Artiesten worden gedwongen om meer op te treden (en dure kaartjes te verkopen!) omdat men massaal gratis download. Je kunt het voor jezelf rechtpraten maar het is gewoon diefstal
Diefstal? :') Nummers luisteren via spotify, youtube, etc is tegenwoordig diefstal? De muziekindustrie (en de muziek binnen deze industrie) evolueert nou eenmaal. Vroeger was het de platenmaatschappij die 'stal' van de artiest. Nu zijn het de grote internetbedrijven en een deel van de luisteraars.

Maargoed, deze discussie lijkt me niet echt van belang voor dit topic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')