FOK!forum / Travel / [Reisverslag] Patagonië (zuid Argentinië / Chili)
SeLangdonderdag 17 december 2015 @ 21:35
Reisverslag Patagonië (zuid Argentinië / Chili)

Hier het verslag van mijn reis naar Patagonië 27 okt - 3 dec 2015. Zoals je gaat lezen in dit verslag: het was een schitterende reis!

Het doel van deze reis was vooral trekking, wandelen, genieten van landschap / natuur en natuurlijk vogeltjes spotten. Daarom heb ik zoveel mogelijk gekampeerd. Van totaal 35 overnachtingen heb ik slechts 6 keer in een budget hotel geslapen (alleen in de steden Bariloche en Puerto Natales) en voor de rest in mijn eigen tentje.

Ik bezocht deze regio nogal vroeg in het seizoen. Ten eerste om de mensen massa's voor te zijn. De plaatsen die ik bezocht zijn erg populair en plekken als El Chaltén en Torres del Paine zijn zelfs in het schouderseizoen eigenlijk al veel te druk naar mijn smaak - ik moet er niet aan denken hoe dat is in het hoogseizoen!

De andere reden om zo vroeg te gaan is dat het dan lente is op het zuidelijk halfrond en in de lente is de natuur altijd zo mooi: vogeltjes zingen en zijn druk in de weer met nestjes en later ook met jongen. Ik heb veel van dit moois gezien en ik ben dus ook achteraf erg blij met de seizoenskeuze. Daarnaast maakt veel overgebleven sneeuw in de bergen het landschap ook interessanter vind ik.

Route kaart

35240315980_3712ddc817_b.jpg

Route
1 Bariloche (Argentinië)
2 El Bolson (Argentinië)
3 El Calafate (Argentinië)
4 El Chaltén / Parque Nacional Los Glaciares (Argentinië)
5 Puerto Natales (Chili)
6 Parque Nacional Torres del Paine (Chili)
7 Ushuaia / Tierra del Fuego (Argentinië)

Bariloche

De reis startte in Bariloche. Eigenlijk is dit niet Patagonië maar het Lake District. De stad heeft een prachtige ligging aan een meer en aan de rand van besneeuwde bergen. Het geeft een beetje een Zwitserland gevoel.

35240322580_8e2fb134a5_b.jpg
Dit is geen Zwitserland maar Argentinië (Bariloche)

De eerste middag na aankomst heb ik wat rondgekeken in Bariloche, informatie ingewonnen, geld gewisseld en een buskaart gekocht. De eerste volledige dag in Bariloche heb ik een bus gepakt naar Llao Llao, zo'n 20km buiten Bariloche. Dit is een mooi gebied voor makkelijke relaxte wandelingen door een prachtige omgeving en er valt veel te zien op vogel gebied. Perfect voor een eerste dag.

35459083572_e0b5c2df50_b.jpg
Op mijn eerste dag kwam ik in de bossen bij Llao Llao al gelijk één van de meest iconische vogelsoorten van Patagonië tegen: de Magellanic Woodpecker (♂). Het mannetje heeft een rode kop, het vrouwtje is helemaal zwart. (Bariloche, Argentinië)

De volgende dag begon ik aan een trek van twee dagen in de bergen, startend vanaf de bushalte bij Cerro Catedral. Ik had geluk want het was stralend weer. Schitterende wandeling met eerst mooi uitzicht en daarna door een mooi bos met veel vogeltjes, dus ik nam er goed de tijd voor. Ik heb overnacht bij Refugio Frey. De volgende dag weer teruggelopen.

35459090302_b4cd0dd7d5_b.jpg
In de bergen is het nog steeds winter. Hier het laatste stukje naar Refugio Frey (Bariloche, Argentinië)

Overdag was het heerlijk weer maar s'avonds werd het bitter koud op 1700m hoogte. Er stond ook een enorm harde wind op de plek waar ik kampeerde. Gelukkig kon ik mijn tent neerzetten achter een soort geimproviseerd muurtje.

35587733246_d229b460a8_b.jpg
De volgende morgen maakte ik deze foto van mijn tentje. Op de achtergrond zie je Refugio Frey. Toen ik de middag ervoor mijn tent opzette was het al lastig om sommige tentharingen in de bevroren grond te krijgen en s'morgens moest ik ze met een steen los beuken omdat ze zaten vastgevroren. Mijn waterfles was ook in een blok ijs veranderd. Wel heerlijk geslapen. (Bariloche, Argentinië)

Omdat het hier zo mooi is wou ik ondanks de sneeuw toch proberen om een rondje te maken via een andere refugio (Jacob) en zo de trek te verlengen naar 3 dagen in plaats van de zelfde weg terug te lopen. Normaal wordt dat pas gedaan vanaf december en nu is het pas eind oktober... Ik ben dus begonnen aan die trek om te zien hoe dat zou gaan maar na een klein uurtje ben ik terug gegaan omdat ik het niet verantwoord vond zonder crampons.

35459084342_e5c422d8ab_b.jpg
Ik kijk hier uit over een bevroren meertje bij Refugio Frey. De route naar Refugio Jacob gaat naar de bergkam rechts achter. Ik had nauwelijks grip want de aangevroren sneeuw was spekglad, dus ik ben weer omgekeerd. (Bariloche, Argentinië)

Terug gelopen naar de bushalte van Cerro Catedral en vanaf daar een bus genomen naar het busstation van Bariloche. Aldaar heb ik een bus gepakt naar El Bolson, dat ongeveer 2 uur rijden van Bariloche ligt. De reis alleen al is de moeite waard want je komt door een prachtig berglandschap. In El Bolson was ik nog net op tijd om een bus te nemen (er zijn er maar twee per dag) naar de campsite in Wharton waar ik die avond wou kamperen.

El Bolson

34818255543_11b81b8586_b.jpg
El Bolson is een leuk plaatsje en een stuk meer relaxed dan het drukke Bariloche. De bergen zijn wel wat minder spectaculair. (El Bolson, Argentinië)

De volgende morgen begon ik aan een trek van 3 dagen met overnachtingen bij Refugio Natación en Cajón del Azul. In tegenstelling to de trek in Bariloche die erg druk was kwam ik hier geen hond tegen, althans op het eerste (hogere) gedeelte.

35240321800_88d898d5a1_b.jpg
Hoewel minder hoog en minder spectaculair dan de trek in Bariloche was de eerste dag van deze trek veel zwaarder. Er moest totaal zo'n 1200m worden geklommen en een groot deel daarvan was in de felle zon. Maar uiteindelijk kom je dan in dit mooie winterbos terecht. (El Bolson, Argentinië)

Vooral het laatste stuk van de eerste dag was erg mooi: winterbos met hier en daar open plekken waar ganzen en andere vogels zoeken naar eten. En heerlijk stil...

35240322820_4a3a647fc9_b.jpg
Ashy-headed Goose op een sneeuwveld in de buurt van Refugio Natación. (El Bolson, Argentinië)

35496707501_053f258294_b.jpg
Hier kampeerde ik op een hoog plateau net naast Refugio Natación. Voor me ligt een half bevroren meertje. (El Bolson, Argentinië)

De volgende dag is alleen maar omlaag. De afdaling is wel wat tricky want op sommige plekken zeer steil. Uiteindelijk bereik ik Cajón del Azul met, zoals de naam suggereert, mooi blauw-groen water.

35459084052_8b99a11f67_b.jpg
Cajón del Azul (El Bolson, Argentinië)

35240321700_86017b4944_b.jpg
Ik kampeer aan de rivier, waar de hele tijd Ringed Kingfishers langs vliegen. (El Bolson, Argentinië)

35459087992_6e97419b32_b.jpg
Ringed Kingfisher (♂) (El Bolson, Argentinië)

De volgende morgen is het maar een klein stukje terug lopen naar Wharton en vanaf daar heb ik de bus genomen terug naar El Bolson, waar ik kampeerde aan de rand van de stad. Op het kampeerveldje broeden Southern Lapwings (een soort kiviet) die je aanvallen als je te dicht bij hun nest komt.

35496707421_0401b831aa_b.jpg
Laid back El Bolson

De volgende dag moet ik vroeg inpakken voor de bus terug naar Bariloche, want vanaf Bariloche vlieg ik die ochtend naar El Calafate veel verder naar het zuiden. Het is mooi helder weer en ik geniet van het uitzicht op de Andes vanuit het vliegtuig.

El Calafate / Glaciar Perito Moreno

El Calafate is voor de meeste mensen vooral een verbindingsknooppunt naar El Chaltén / Parque Nacional Los Glaciares en naar Torres del Paine in Chili en het is een handige plek om voorraden te kopen voor trekking in de regio.

Een verplicht uitje dat iedereen doet vanuit El Calafate is natuurlijk de beroemde Glaciar Perito Moreno. Dit is een indrukwekkende gletsjer waar je heel dichtbij kunt komen. Maar indrukwekkend als het is, het voelt toch een beetje als een tourist trap. Prijs voor vervoer en toegang is hoog: alles bij elkaar ben je gewoon US$50 kwijt voor dit uitje (en veel meer als je ook nog op de gletsjer wilt lopen of met een bootje er naartoe wilt varen).

35240320180_1068833ea3_b.jpg
De zeer indrukwekkende Perito Moreno gletsjer, zelfs met rolstoel toegankelijk! De voorkant is zo'n 5km breed en het ijs steekt gemiddeld 74 meter boven het water oppervlak uit. (Glaciar Perito Moreno, Argentinië)

35240320250_c6b477eb39_b.jpg
Als je geduldig wacht dan zie je af en toe stukken ijs ter grootte van een flatgebouw in Lago Argentino storten. Erg spectaculair! (Glaciar Perito Moreno, Argentinië)

35240320320_70f582aa62_b.jpg
Nog een kijkje op de gletsjer. (Glaciar Perito Moreno, Argentinië)

El Chaltén / Parque Nacional Los Glaciares

De volgende dag vertrok ik naar El Chaltén. Die reis van ca 2 uur ging in een dubbeldekker bus en omdat ik als eerste op het busstation was kon ik bovenin helemaal vooraan zitten (= panorama uitzicht!).

34818262303_8a3cb5c921_b.jpg
Door de Patagonische steppe naar El Chaltén voor 6 dagen wandelen in Parque Nacional Los Glaciares. Voor me ligt de indrukwekkende Fitz Roy range en Cerro Torre. Tijdens de busreis zag ik ook veel guanaco's, Darwin's Rhea's (een soort struisvogels) en een grijze Patagonische vos. (El Chaltén, Argentinië)

Bij aankomst in El Chaltén stopt de bus eerst bij de national park office waar iedereen een instructie krijgt wat je wel en niet mag doen. In scherp contrast met de Perito Moreno gletsjer is dit park helemaal gratis en je kunt er ook gratis kamperen (alleen op de campsites). Onbegrijpelijk want het is een wereldklasse national park dat druk wordt bezocht en het onderhoud van trails, rangers, etc kost toch veel geld zou je denken.

35496707371_bba1bfe686_b.jpg
Bij aankomst in El Chaltén kampeerde ik de eerste nacht op een campsite in het plaatsje zelf. Campsites in Argentinië zijn meestal niet heel geweldig, maar hier stond je tussen de gele bloemen op een grasveldje bij een beek met uitzicht op bergen en overal vogeltjes om je tent! (El Chaltén, Argentinië)

Het is stralend weer dus gelijk als mijn tentje staat maak ik een wandeling over een paar trailtjes in de buurt, o.a. naar een paar mooie uitzichtpunten. Prachtige natuur hier. Ik zie o.a. Condors, American Kestrel en Austral Parakeets.

35459089032_541379c205_b.jpg
Uitzicht op El Chaltén vanaf een hoger gelegen punt. (El Chaltén, Argentinië)

35459084522_c87c7dd995_b.jpg

American Kestrel (♂) aan de rand van de Patagonische steppe. Dit is het neefje van onze Torenvalk op het Amerikaanse continent (El Chaltén, Argentinië)

35459084442_8b7cb280b7_b.jpg
Dit zijn Austral Parakeets. Geen enkele andere papegaaien soort ter wereld komt zo ver in het zuiden voor. Hier gefotografeerd in El Chaltén maar ik kwam ze tijdens mijn hele reis tegen. Zelfs zo zuidelijk als Tierra del Fuego! (El Chaltén, Argentinië)

De volgende dag begin ik aan een trek van 4 dagen. Op zich zijn de afstanden van de meeste wandelingen hier kort genoeg om alles te kunnen doen als dagtocht vanuit El Chaltén met alleen een daypack, maar ter plekke kamperen is natuurlijk leuker. En het geeft je ook de mogelijkheid om s'avonds of s'morgens vroeg op de mooiste plekjes te zijn.

De eerste dag vertrek ik naar campsite Poincenot, vlak bij het meest iconische uitzichtpunt van het park: Laguna de Los Tres.

34818262143_33d022421c_b.jpg
Uitzicht op de rivierdelta aan het begin van de wandeling (El Chaltén, Argentinië)

Het is bijna de hele dag zwaar bewolkt en de bergtoppen zitten helaas in de wolken. Maar laat in de middag begint de bewolking voorzichtig open te breken. Mijn tentje staat dan al en ik besluit om de steile klim van 5km naar het uitzichtpunt Laguna de Los Tres alvast te maken. Daar aangekomen breekt de bewolking helemaal open en ik heb een prachtig uitzicht. Ik blijf van het uitzicht genieten totdat de zon achter de bergen verdwijnt.

De volgende morgen is het opnieuw mooi weer, dus ik klim gewoon nog een keer naar het uitzichtpunt, dat nu zelfs nog iets mooier is dan de avond ervoor.

35459083982_ba6a2bddfc_b.jpg
Laguna de Los Tres, misschien wel het mooiste uitzichtpunt van de hele reis. De hoge pieken van Fitz Roy en het diep blauwe meertje daaronder, met ijs dat er in rond drijft. Je ziet af en toe ook sneeuw naar beneden vallen in het meer. (El Chaltén, Argentinië)

35496704471_044c749dac_b.jpg
Hoe bar en kaal een landschap ook is, er is altijd wel een vogeltje dat er kan leven. Deze Black-billed Shrike-Tyrant landde vlak naast me toen ik op de rotsen van het uitzicht zat te genieten. (El Chaltén, Argentinië)

Nadat ik s'ochtends opnieuw van Laguna de Los Tres had zitten genieten pakte ik mijn tent in en ging door naar Piedra del Fraile. Hier was het mooi maar niet zo indrukwekkend als de dag ervoor. S'avonds liep er een Patagonische grijze vos bij de campsite.

35496707321_9d6015a7a8_b.jpg
De blauwgrijs gekleurde gletsjer rivier bij Piedra del Fraile (El Chaltén, Argentinië)

De volgende dag liep ik terug via een route die op trekking maps staat maar niet op het kaartje dat je bij de national park office krijgt, dus erg rustig. Je loopt dan voor de Piedras Blancas gletsjer langs. (El Chaltén, Argentinië)

35459083932_c21f46b184_b.jpg
De Piedras Blancas gletsjer. Dit is de enige plek gedurende mijn hele reis waar ik door een (ondiep) riviertje heb moeten waden. (El Chaltén, Argentinië)

Ik zet nu koers naar campsite De Agostini, gelegen aan een gletsjer meer.

35240321420_51337d3af4_b.jpg
Onderweg kan ik weer genieten van een prachtig uitzicht op de Fitz Roy range. (El Chaltén, Argentinië)

35459089282_5494c8befb_b.jpg
Ik passeer Laguna Hija y Madre (El Chaltén, Argentinië)

35459089192_518a8f1536_b.jpg
Uiteindelijk wordt Cerro Torre in de verte zichtbaar als een scherpe naald. (El Chaltén, Argentinië)

35240321110_293d8f8c2d_b.jpg
Deze prachtige Fire-eyed Diucon maakt gebruik van het stoffige pad om even een lekker zandbad te nemen! (El Chaltén, Argentinië)

Aangekomen op campsite De Agostini zet ik mijn tent op. Deze campsite is prachtig gelegen vlak bij Laguna Torre. Helaas slaat het weer om en is er wind, (mot)regen en mist dus ik kan niet van het uitzicht genieten. De volgende morgen is het zwaar bewolkt maar in de loop van de dag breekt dat steeds verder open.

35459083882_a0c994999b_b.jpg
Laguna Torre, waarin ijs rond drijft afkomstig van Glaciar Torre. Cerro Torre zit helaas in de wolken maar het blijft prachtig. (El Chaltén, Argentinië)

[IMG]httphttps://farm5.staticflickr.com/4214/35240321270_dbbeae063f_b.jpg[/IMG]
Een wandeling van een paar kilometer brengt mij bij het uitzichtpunt Mirador Maestri dat dit fantastische uitzicht biedt op Glaciar Torre! Voor mij één van de hoogtepunten van deze reis. (El Chaltén, Argentinië)

Vanaf hier loop ik weer terug naar El Chaltén, waar ik mijn tentje opzet op dezelfde campsite als de eerste dag. Morgen ga ik een wandeling maken naar Loma del Pliegue Tumbado en daar kun je niet kamperen dus dat wordt heen en terug lopen met een daypack.

35459083842_68059828f4_b.jpg
Uitzicht bij Loma del Pliegue Tumbado. Helaas zit Cerro Torre hier in de wolken maar het blijft mooi. De wind was hier zo hard dat het bijna niet mogelijk was om rechtop te blijven staan! (El Chaltén, Argentinië)

El Calafate / Reserva Laguna Nimez

De volgende dag reisde ik weer terug naar El Calafate. Deze stad was voor mij een stuk interessanter dan alleen maar een doorreis- en hervoorradingspunt. Aan Lago Argentina een paar kilometer van het centrum ligt namelijk een mooi reservaat: Laguna Nimez. Een natuur liefhebber mag dit absoluut niet missen!

Helaas was het niet mogelijk om een extra dag te blijven want dan kon ik geen bus krijgen naar Puerto Natales (of ik moest twee extra dagen blijven, wat weer net teveel is). Dus moest ik het doen met slechts één middag in het reservaat Laguna Nimez. Gelukkig heb ik die middag wel veel kunnen zien.

35459084192_bbda28a416_b.jpg
De meest in het oog springende vogels in Laguna Nimez zijn Chilean Flamingo's zoals deze. Je ziet ze veel in de steppes van Patagonië want ze houden van meertjes met een hoog zout gehalte. Echter, die plekken zie je meestal alleen maar vanuit een rijdende bus. In Laguna Nimez kun je er zelf dicht bij komen. (El Calafate, Argentinië)

35459089952_f3581a11cb_b.jpg
Al het leven in dit reservaat trekt roofvogels aan zoals Chimango- en Crested Caracara, American Kestrels en deze prachtige Cinereous Harrier (♂) met zijn blauw-grijze veren en fel gele ogen. Hij lijkt veel op de Blauwe Kiekendief die ook in Nederland voorkomt en jaagt ook op dezelfde manier. (El Calafate, Argentinië)

35459083232_9d9ba82816_b.jpg
Eén van mijn favoriete vogeltjes tijdens deze reis: de Spectacled Tyrant. (El Calafate, Argentinië)

Puerto Natales

De volgende dag reis ik door naar Puerto Natales in Chili, de toegangspoort naar het sublieme Parque Nacional Torres del Paine. Bij de grensovergang maak ik me wat zorgen over de etenswaren die ik bij me heb (vooral de trailmix, wat technisch gezien zaden en gedroogde vruchten zijn) aangezien ze hier zeer streng op zijn. Maar ik kom er zonder problemen door.
In Puerto Natales heb ik twee overnachtingen in een goedkoop hostal. Het is er tijdens mijn verblijf het grootste deel van de tijd koud en nat weer. De budget kamer (privé) met verwarming voelt als pure luxe.

Als ik laat in de middag aankom en ben ingecheckt ga ik als eerste naar de (zeer goede) tourist information office (wat ze trouwens sowieso zeer goed voor elkaar hebben in Argentinië en Chili) voor informatie over Torres del Paine. Dingen als bus tijden, prijzen en een wandelkaartje.

De volgende dag heb ik een volle dag in Puerto Natales. Het is geen mooi weer maar ik beleef toch een mooie dag met een wandeling langs de kust waarin ik allerlei mooie dingen zie.

35240315990_359e40c3fc_b.jpg
Puerto Natales heeft al een beetje een "end of the world" gevoel. (Puerto Natales, Chili)

35459090102_a36ce08b06_b.jpg
Bij een wandeling langs de zee in Puerto Natales zijn deze niet te missen: Black-necked Swans zwemmen hier rond in grote groepen. (Puerto Natales, Chili)

35459088642_8ecde574f7_b.jpg
Magellanic Oystercatchers zijn familie van onze Scholeksters, maar ze hebben een gele ring om hun oog. (Puerto Natales, Chili)

Parque Nacional Torres del Paine

Nadat ik in het hostal verhalen heb gehoord van mensen die net terug zijn uit Torres del Paine en alleen maar dagenlang in de regen hebben gelopen en weinig hebben gezien van de mooie bergen vertrek ik de volgende ochtend met de bus naar Torres del Paine.

Het is echter mooi droog half bewolkt weer als ik daar aankom. Het plan is om in 9 dagen het zogenaamde "O-circuit" te lopen, wat een rondje is om het hele massief heen (plus een paar zij-uitstapjes naar mooie uitzichtpunten).

Al mijn eten voor 9 dagen trekking (plus reserve) had ik al in El Califate gekocht (vanwege het goede aanbod daar) en dat zat dus allemaal in mijn rugzak die daardoor in het begin redelijk zwaar was (ca 7kg aan eten).

De eerste dag loop ik naar Campamento Torres, gelegen dicht onder het meest iconische uitzichtpunt van het park.

35459087362_672671c053_b.jpg
De trail volgt het dal naar boven (Torres del Paine, Chili)

Als ik mijn tentje heb opgezet volg ik de trail naar Mirador Las Torres. Ik heb geluk want het uitzicht is prima! En omdat ik er laat op de dag ben zijn de meeste (dagjes-)mensen al weg dus het is er lekker rustig.

35496706181_928dfb24dc_b.jpg
Mirador Las Torres, het beroemdste uitzichtpunt van het park. (Torres del Paine, Chili)

Ik blijf hier tot de zon achter de bergen verdwijnt. In de schaduw wordt het dan gelijk erg koud en ik merk meteen dat het aan de grond alweer vriest. Tijdens het teruglopen rollen er plotseling wolken binnen en begint het zachtjes te sneeuwen.

35459087202_0e7e013d07_b.jpg
Teruglopen naar Campamento Torres. De "mist" die je ziet is hele fijne sneeuw die uit de lucht valt. (Torres del Paine, Chili)

35459087132_1fc0b2162b_b.jpg
Er groeien hier natuurlijke "bonsai" boompjes. Klein gebleven door de kou en krom gegroeid door de voortdurend harde wind. (Torres del Paine, Chili)

De volgende dag is een lange (maar mooie) dag. Het is het mooi weer dus ik maak opnieuw het klimmetje naar Mirador Las Torres om te genieten van het uitzicht. Daarna ga ik terug naar Campamento Torres om mijn tent in te pakken en verder te trekken naar Campamento Serón.

35459087512_f2fd3dd392_b.jpg
Eenden zijn vaak een beetje saai maar deze Torrent Duck (♂) is is een klasse apart! Hij dobbert niet lui in een slootje maar duikt in kolkende bergriviertjes en zwemt dan onder water op zoek naar insektenlarven. In Torres del Paine heb ik ze ook met jongen gezien. Van die kleine donsbolletjes in het wilde water, prachtig om te zien! (Torres del Paine, Chili)

35459087092_ae9bdb5b0a_b.jpg
Dit soort gasten op paard kom je ook af en toe tegen. (Torres del Paine, Chili)

35459087032_79b98055c1_b.jpg
Eén van de dingen die ik zo mooi vond in Torres del Paine was de felle rood / oranje Chilean Firebush en hoe dat contrasteert met de witte sneeuw en het blauw in de lucht. Helaas komt het op foto's minder uit de verf. (Torres del Paine, Chili)

De volgende dag gaat van Campamento Serón naar Campamento Dickson.


35459086932_c1881467c0_b.jpg
Onderweg kom ik deze prachtige oranje koepels tegen. Als ik het goed heb gegoogled is dit Anarthrophyllum desideratum, maar wat maakt het uit? Prachtig! (Torres del Paine, Chili)

35459086892_0193f838aa_b.jpg
Ik hou van dit soort aparte landschappen met prachtige kleuren. (Torres del Paine, Chili)

35459086772_91c8412d16_b.jpg
Hier nader ik Campamento Dickson. De "mist" die je ziet rond de bergen is weer hele fijne sneeuw die uit de lucht valt. (Torres del Paine, Chili)

35459086662_8ceef241ab_b.jpg
Campamento Dickson heeft een schitterende ligging aan een gletsjermeer waar ijs in rond drijft en is omringd door mooie bergen. Op de foto zie je ook de refugio en de tentjes.(Torres del Paine, Chili)

35459086612_43c116c5c0_b.jpg
Direct achter de campsite is een kiezelstrandje aan het meer, waarin grote ijsblokken ronddrijven. Er stond hier een harde en koude wind. (Torres del Paine, Chili)

De volgende dag ga ik verder naar Campamento Los Perros wat niet zo ver is. Bijna de hele dag sneeuwt het zachtjes, wat bijdraagt aan de sfeer. Er staat wel een enorm harde wind die van voren komt. Ik verwacht daarom voor morgen een lastige oversteek van Paso John Gardner, want die bergpas heeft de reputatie lastig te zijn bij slecht weer.

Aan het einde van de dag klaart het op en wandel ik nog wat rond bij een gletsjermeertje in de buurt. Hier vind ik nog twee leuke eendjes (Spectacled Duck, status = "near threatend")

35459086552_f73c870501_b.jpg
Glaciar Los Perros. (Torres del Paine, Chili)

De volgende dag zou de enige lastige dag van deze trek moeten zijn, namelijk de John Gardner pas over. Het stelt echter weinig voor. Tot mijn verbazing is het bijna windstil! Vlak voor de laatste klim is er een vlak stuk met veel vogeltjes, maar ik blijf niet te lang hangen omdat ik een moeilijke / zware tocht verwacht. Achteraf was ik liever nog even gebleven.

35459086492_c6638647ea_b.jpg
Hier ben ik bijna op de top van de pas en kijk terug naar waar ik vandaan kom. (Torres del Paine, Chili)

35496705291_8aa970f5ce_b.jpg
Op de top van de pas opent zich nu weer een nieuw uitzicht: Glaciar Grey en de bergen erachter. (Torres del Paine, Chili)

Het eerste stuk van de afdaling gaat supersnel. Er ligt een dikke laag (10-20cm) stuifsneeuw dus je kunt lekker snel naar beneden stampen / glijden. Die pret eindigt als ik het bos bereik. Daar loopt een heel steil trailtje met aangevroren sneeuw en ijs wat echt spekglad is. Hier valt bijna niet te lopen zonder uit te glijden. Maar ik kom uiteindelijk zonder kleerscheuren beneden en zet mijn tent neer op Campamento Paso.

Het was de hele dag zwaar bewolkt (en af en toe hele lichte sneeuw) maar s'avonds klaart het op en krijg ik een prachtig uitzicht op Glaciar Grey.

35240317920_122705a3af_b.jpg
Glaciar Grey in de late middag. Het strijklicht laat mooi de structuur van het ijs zien. Ik heb hier lange tijd zitten genieten en in de zon was het gewoon lekker warm! (Torres del Paine, Chili)

De volgende dag gaat de trek verder naar Campamento Grey. Ik loop nu boven langs Glaciar Grey. Torres del Paine kent verschillende microklimaten en nu ga ik geleidelijk aan weer naar het zonniger en drogere deel van het park.

35240317870_6848ec5b37_b.jpg
Glaciar Grey is een enorm grote gletsjer, net zoals Perito Moreno eerder in Argentinië. (Torres del Paine, Chili)

34818257083_2cd3d6c87a_b.jpg
Het vooraanzicht van Glaciar Grey. (Torres del Paine, Chili)

Vanaf hier wordt de trail weer erg druk. Ik heb het gedeelte van de trek achter het bergmassief voltooid en nu zit ik weer op het "W-circuit" dat door veel meer mensen wordt gelopen dan het complete rondje (het "O-circuit"). Daarnaast veel dagjesmensen met alleen een daypack die met de boot over het meer zijn gekomen.

35240317820_2af8d2bd02_b.jpg
Nog even achterom kijken voor een laatste blik op Glaciar Grey (Torres del Paine, Chili)

35459083172_7d82fd0db7_b.jpg
Uitzicht naar de andere kant: Lago Grey met ronddrijvende ijsblokken. (Torres del Paine, Chili)

35459083322_b371f53f9e_b.jpg
Waarschijnlijk het meest voorkomende vogeltje op deze reis, een Rufous-collared Sparrow. (Torres del Paine, Chili)

Ik bereik Paine Grande. Hier maakt de trail een draai en loop ik door naar Campamento Italiano

34818256933_fcfaea8924_b.jpg
Indrukwekkende bergen liggen nu voor me, opgefleurd met een voorgrond van Chilean Firebush (Torres del Paine, Chili)

Op Campamento Italiano staat het bos vol met kleine tentjes. Echt veel te druk! Een ranger vertelde me dat hier in het hoogseizoen wel 400 mensen kamperen! Daar moet je toch niet aan denken. Aan de positieve kant: over het algemeen zijn dit toffe lui en het is s'avonds erg gezellig als iedereen achter z'n gasbrandertje zit te koken op de enige plek waar dat is toegestaan (ze zijn hier als de dood voor bosbranden).

Mijn tentje blijft hier twee nachten staan (tegen de regels in) want de volgende dag maak ik een dagtocht in de prachtige Valle del Francés. Dat voelt als een soort rustdag, zonder zware rugzak.

35496705091_1d14dc2874_b.jpg
Wandelen in de prachtige Valle del Francés. (Torres del Paine, Chili)

35240317710_b1956181a8_b.jpg
Eén van de uitzichten vanaf de Mirador (Torres del Paine, Chili)

35496703471_296a1a650e_b.jpg
Tijdens het terug lopen heb ik dit uitzicht op het prachtige blauwe Lago Nordenskjold. (Torres del Paine, Chili)

De volgende dag is alweer de laatste dag van de "O-ciruit" trek, terug naar het startpunt bij Hotel Torres.

35240317570_00d5ac67a5_b.jpg
Ik ga dit missen... (Torres del Paine, Chili)

35240317500_ef30d46295_b.jpg
Torres del Paine is zo mooi door de afwisseling. En zelfs de vlakkere stukken zijn adembenemend mooi. (Torres del Paine, Chili)

Ik heb nu het "O-Circuit" voltooid, maar omdat Torres del Paine zo mooi is besluit ik om nog een extra dag te blijven en die te besteden aan een wandeling die maar weinig mensen doen: van Laguna Amarga naar Lago Sarmiento en weer terug. Dit ligt in een droger gebied aan de rand van de steppe en heeft daarom weer andere begroeiing en beestjes. Het zou één van de mooiste dagen worden van mijn hele reis.

S'morgens loop ik eerst (relatief snel) over de stoffige weg van de campsite bij Hotel Torres naar het ranger station bij Laguna Amarga en vanaf daar op de doodstille trail naar Lago Sarmiento.

35459082692_3bcb96b58a_b.jpg
Guanaco's zijn de wilde voorvaderen van de gedomesticeerde lama's en alpaca's die je ziet in Zuid-Amerika. Je ziet ze altijd vanuit de bus maar niet op de meeste treks omdat ze grazen op de vlakkere steppes en niet zozeer in de bergen waar de meeste treks worden gedaan. Maar tijdens deze wandeling liep ik constant tussen de Guanaco's. (Torres del Paine, Chili)

35459083672_64950b1eb7_b.jpg
Deze prachtige Long-tailed Meadowlark (♂) zie je bijna overal in Patagonië waar gras is. Een fantastische verschijning als de zon op zijn fel oranje borst schijnt. De vrouwtjes hebben iets minder oranje. (Torres del Paine, Chili)

35496705021_fa1406c1b4_b.jpg
Wat is het hier toch mooi... (Torres del Paine, Chili)

34818256723_f5882528f3_b.jpg
Langs een deel van de trail bloeien deze prachtige orchideeën: Zapatito de la Virgen, Calceolaria uniflora. (Torres del Paine, Chili)

35587733336_a88a31137f_b.jpg
De Austral Negrito (of Patagonian Negrito) is ook één van de eerste vogeltjes die je tegenkomt op een reis naar Patagonië. Ze houden van water en nat gras. (Torres del Paine, Chili)

35459084802_48245b1c4d_b.jpg
Het trailtje loopt door dit soort landschap. Een soort overgangsgebied tussen bergen en steppe. Deze verandering van habitat leverde weer 5 nieuwe vogelsoorten op voor deze reis. (Torres del Paine, Chili)

35459082642_744d0573d1_b.jpg
Onbekend bij veel mensen is dat er hier oude rotstekeningen zijn . Er is niet heel veel te zien maar het is herkenbaar. Dit is de enige plek waar ik deze dag andere mensen tegenkwam (een aantal mensen met gids). (Torres del Paine, Chili)

35240322070_8cc6f50bbd_b.jpg
Maar bij de rotstekeningen werd ik al snel afgeleid door de roep van deze Chilean Flicker, een spechtensoort. (Torres del Paine, Chili)

35459084792_3103f435f3_b.jpg
Tijdens de hele wandeling bleef ik op de uitkijk naar poema's, want die hebben deze guanaco's als prooi. Omdat ik er vanuit ging dat de guanaco's de poema's veel sneller zouden spotten dan ikzelf keek ik vooral naar het gedrag van de guanaco's. Er was een klein kansje want de rangers vertelden me dat de poema's ongeveer rond 6-7pm tevoorschijn beginnen te komen en ik was er nog rond die tijd. Helaas niets gezien. (Torres del Paine, Chili)

S'avonds terug op de stoffige weg naar de campsite bij Hotel Torres kreeg ik direct een lift van twee Chileense dames dus ik was nog mooi voor het donker thuis.

Puerto Natales (opnieuw)

De volgende dag ben ik met de bus teruggereisd naar Puerto Natales. Daar wachtte me een kleine teleurstelling. Eigenlijk wou ik gelijk de volgende dag doorreizen naar Ushuaia in Argentijns Tierra del Fuego maar er was op die dag geen bus dus had ik een extra dag in Puerto Natales. Maar achteraf was dat niet eens zo slecht. Een keertje een rustdag is best okee.

35496706661_c707807bb9_b.jpg
Terug in Puerto Natales heb ik weer wat langs de kust gewandeld, dit keer met mooi weer. (Puerto Natales)

Tierra del Fuego / Ushuaia

Tenslotte mijn laatste bestemming: Ushuaia in Argentijns Tierra del Fuego. Vanaf Puerto Natales is dat een reis van 14 uur. Lang, maar ik beleefde er veel plezier aan (behalve het urenlang wachten bij de grens). Vanuit de bus zie je veel van het landschap en ook weer veel guanaco's en Darwin's Rhea (een soort struisvogels).

Het hoogtepunt was echter de oversteek van de Estrecho de Magallanes (Strait of Magellan), het stuk zee dat Tierra del Fuego scheidt van de rest van Zuid-Amerika.

35459088312_bc4e8eb089_b.jpg
Hier de veerboot voor de oversteek van de Estrecho de Magallanes. Tijdens de overtocht zag ik twee dolfijnen soorten: de zwart-witte Commerson's dolphin en Peale's dolphin. Verder zwommen er Magellanic penguins en vlogen er een hoop verschillende vogels. Het voelde bijna als een wildlife cruise! (Strait of Magellan, Chili)

Op het laatste stuk van de busreis dicht bij Ushuaia steek je nog een pas over, wat ook erg mooi is. Even voor 21:00 kwam ik aan in Ushuaia en vanaf daar was het nog een uur lopen naar de campsite die ik in gedachten had. Bij aankomst was echter het hek dicht met een slot erop! (Later bleek: camping definitief gesloten, site verkocht aan een ontwikkelaar). Buurtbewoners die ik ernaar vroeg haalden hun schouders op en zeiden: dan ga je daar toch gewoon staan? Ik ben dus maar over het hek geklommen en heb daar heerlijk rustig gekampeerd. Geen faciliteiten natuurlijk maar dat heb ik als wild-kampeerder natuurlijk ook niet nodig.

Ushuaia bleek een leuk stadje en de omgeving en natuur bleken boven verwachting. Een prachtige finale voor deze reis!

35459084672_3103f435f3_b.jpg
Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld (Ushuaia, Argentinië)

34818256473_75bd3200b6_b.jpg
In Ushuaia is het leuk wandelen langs het water (Ushuaia, Argentinië)

De ligging aan het Beagle Channel betekent dat er veel natuur is te zien midden in Ushuaia.

35459084232_bf4291978c_b.jpg
Blackish Oystercatcher. Lijkt op onze Scholekster maar deze is helemaal zwart en heeft een veel dikkere snavel. (Ushuaia, Argentinië)

35459090172_89be0c543e_b.jpg
Deze prachtige Black-crowned Night-heron doet zijn naam geen eer aan door midden op de dag te staan vissen. Eén van de weinige vogels hier die ook in Europa veel voorkomt. (Ushuaia, Argentinië)

35459084092_58f2b23745_b.jpg
Deze Dolphin Gulls houden zich bezig met hun lente dingetjes. Een mooie meeuw van de zuidelijke streken die niet wit is maar lichtgrijs. (Ushuaia, Argentinië)

35240321040_e51eb1cdb4_b.jpg
Dit is een Southern Giant Petrel, familie van de Albatros. Deze vogels hebben een spanwijdte tot wel 2 meter! Echte zeevogels die echter gewoon in de haven van Ushuaia komen. (Ushuaia, Argentinië)

35459082562_38e19494f5_b.jpg
De Falkland oorlog daar zijn ze nog steeds niet overheen in Argentinië. In de haven van Ushuaia staat dit bord. (Ushuaia, Argentinië)

35496704841_49175477a6_b.jpg
...Maar de volgende oorlog gaan ze in elk geval niet winnen met deze ouwe troep. (Ushuaia, Argentinië)

Een bezoek aan Ushuaia is natuurlijk niet compleet zonder een boottocht op het Beagle Channel. De meeste mensen kiezen voor een groot gemotoriseerd schip met tientallen mensen. Maar het leek me veel leuker om met een zeilbootje te gaan met een groep van maximaal 10 mensen. Lekker rustig en door de koude wind en af en toe een plens water "beleef" je het Beagle Channel pas echt!

35459082472_76534effb1_b.jpg
Heerlijk zeilen op het Beagle Channel! Op de achtergrond kun je Ushuaia zien liggen. (Tierra del Fuego, Argentinië)

35496704721_63ac0abf18_b.jpg
We zeilden langs deze kolonie van Imperial Cormorants. Op de achtergrond zie je de prachtige bergen van Isla Navarino in Chileens Tierra del Fuego, een wild en moeilijk toegankelijk gebied. (Tierra del Fuego, Argentinië)

35459083742_71da32dfa0_b.jpg
Imperial Cormorants (Tierra del Fuego, Argentinië)

35459083262_134f5a251f_b.jpg
Daarna kwamen we langs een eilandje met zeeleeuwen (Tierra del Fuego, Argentinië)

35459087872_8bcbffcecd_b.jpg
Zeeleeuwen op het eilandje. (Tierra del Fuego, Argentinië)

35496706421_13bd5218f3_b.jpg
Misschien nog wel toffer dan de zeeleeuwen is deze Snowy Sheathbill. Echt een vogel van de meest zuidelijke streken (broedt op het Antarctisch schiereiland en wat eilandjes daar in de buurt) en als ze niet broeden hangen ze rond in iets noordelijker streken, meestal bij pinguïn- of zeeleeuwen kolonies (Tierra del Fuego, Argentinië)

35459090232_3e2bb3b772_b.jpg
Vanaf de boot zien we ook Black-browed Albatross (links) en Southern Giant Petrel (rechts) over het water vliegen als zweefvliegtuigen in de harde wind. De Black-browed Albatross is een relatief kleine albatros soort maar dan nog hebben we het over een spanwijdte van 2.0-2.4 meter. De Southern Giant Petrel haalt 1.9-2.1 meter (Tierra del Fuego, Argentinië)

35459084592_ab09c7fb2d_b.jpg
We leggen aan bij Isla-H, waar deze operator (Tres Marias) exclusief recht op heeft. Dat betekent: rust! Geen andere toeristen, alleen ons groepje van tien. (Tierra del Fuego, Argentinië)

35459082422_f138ac9493_b.jpg
Isla-H is een prachtig eilandje met baaien, rotsen begroeid met gekleurde korstmossen en grote mos kussens. (Tierra del Fuego, Argentinië)

35496706491_2fef0eb3a6_b.jpg
Op Isla-H is ook een kolonie Rock Cormorants, die op dit moment aan het broeden zijn. (Tierra del Fuego, Argentinië)

Ik vond deze zeiltocht op het Beagle Channel zo mooi dat ik maar gelijk de volgende zeiltocht boek voor 3 dagen later naar een ander gedeelte van het Beagle channel!

Maar eerst ga ik voor een paar dagen naar Tierra del Fuego National Park. S'middags na de zeiltocht loop ik terug naar de campsite, pak mijn tentje in en begin dan te lopen naar het national park dat zo'n 15km verder begint. Ik loop ongeveer de helft tot waar de weg splitst richting het park en probeer vanaf daar een lift te krijgen, wat vrijwel direct lukt (de mensen zijn zo vriendelijk hier!). Vanaf de park ingang loop ik naar de campsite die ik in gedachten had (Ensenada), waar ik de enige kampeerder ben.

De volgende dag loop ik via de Costera Trail (door het bos langs de zee) naar de volgende campsite (Cauquenes).

35459087612_3326309a73_b.jpg
Uitzicht op Lapataia Bay vanaf de Costera Trail. (Tierra del Fuego National Park, Argentinië)

35459088912_3592225852_b.jpg
Flightless Steamer-duck (of Fuegian Steamer-duck) in de Lapataia Bay. Deze eenden leven uitsluitend op zee en hebben hun vermogen om te kunnen vliegen verloren, wat je ook kunt zien aan de zeer korte vleugels. (Tierra del Fuego, Argentinië)

35459083772_c6af35c109_b.jpg
S'avonds zag ik bij de campsite deze Fuegan Red Fox, die alleen maar voorkomt op Tierra del Fuego en nergens anders ter wereld. Erg tam en ongetwijfeld op zoek naar etensresten van kampeerders. (Tierra del Fuego, Argentinië)

35240322160_b1bd1ff352_b.jpg
Ook aanwezig (bijna overal op deze reis): lawaaiige Black-faced Ibis! (Tierra del Fuego, Argentinië)

De volgende morgen laat ik mijn tentje staan en maak een wandeling in de buurt van Lapataia Bay. S'morgens is het nog rustig (het voordeel van hier kamperen), later op de dag komen de grote groepen toeristen.

35240320860_812ba6398b_b.jpg
Kelp Goose (♀) met jong. Deze leven langs de kust en eten vooral zeewier en andere planten die in zee groeien. Het mannetje van deze soort is geheel wit. (Tierra del Fuego, Argentinië)

35496706301_b1a2f6e300_b.jpg
In Tierra del Fuego wonen veel bevers (helaas niet gezien). Maar dat is een geïntroduceerde soort die nu veel schade aanricht. Op deze foto zie je een bever dam. Best indrukwekkend als je het niveauverschil ziet van het water links en rechts van de dam! (Tierra del Fuego, Argentinië)

S'middags pak ik mijn tent in en begin terug te lopen richting Ushuaia. Ondertussen hoop ik een lift te krijgen maar dat viel niet mee want ik zit nu diep in het park en daar is nauwelijks verkeer. Maar na ongeveer een uur wordt ik opgepikt door een super aardig bejaard echtpaar. De vrouw laat trots haar trouwring zien: ze is nu 3 jaar getrouwd en ze kennen elkaar via Facebook!

Ik ga terug naar dezelfde kampeerplek in Ushuaia. Het hek is nu open en er zijn mensen. Aanvankelijk vertellen ze me dat de camping dicht is en dat ik er niet kan kamperen maar na vriendelijk vragen en uitleggen dat ik verder niets nodig heb krijg ik toestemming om mijn tentje toch neer te zetten.

De volgende dag is mijn laatste dag van deze reis, maar wel een hele mooie! Ik ga opnieuw mee met een zeiltocht, maar dit keer in de buurt van een pinguïn kolonie. Daarvoor moeten we eerst een uur met een busje naar een klein plaatsje (Puerto Almanza) en vanaf daar gaan we dan zeilen.

35496704651_b510c28be3_b.jpg
Mooi weer maar erg harde wind op deze tocht... wat natuurlijk tof is met zeilen! (Tierra del Fuego, Argentinië)

We komen langs een kolonie met 3 soorten pinguïns. De meesten zijn Magellanic Penguins maar er zijn ook enkele tientallen Gentoo Penguins en er waren 2 King Penguins!

35459083632_f170ac7722_b.jpg
Magellanic Penguins op Isla Martillo (Tierra del Fuego, Argentinië)

35240320530_d2b8ed59a4_b.jpg
Magellanic Penguin in het water (Tierra del Fuego, Argentinië)

35459088742_18ca54a285_b.jpg
Er waren hier ook twee King Penguins! Normaal gesproken zitten die verder naar het zuiden maar je hebt er af en toe ook een paar op Tierra del Fuego. Omdat ze zo groot zijn en rechtop staan kun je ze al vanaf grote afstand zien. (Tierra del Fuego, Argentinië)

35459088832_592a4f26a0_b.jpg
Imperial Cormorants op een ander eilandje (Tierra del Fuego, Argentinië)

35459082362_f283cda985_b.jpg
Nog een eilandje met zeeleeuwen (Tierra del Fuego, Argentinië)

35496706451_a6ed3f828b_b.jpg
Niet alleen mooi kwa beestjes maar ook landschappelijk, met de bergen van Chileens Tierra del Fuego op de achtergrond. (Tierra del Fuego, Argentinië)

35459087772_3fc634f89e_b.jpg
Sommige zeeleeuwen zijn zwanger. Daarom zie je linksboven een Turkey-vulture die geduldig wacht op een feestmaal: placenta's van zeeleeuwen (Tierra del Fuego, Argentinië)

Wat een schitterende afsluiting van deze reis! Na de zeiltocht heb ik aan de chauffeur van het busje terug naar Ushuaia gevraagd om me af te zetten bij de vuilnisbelt, want daar komen alle roofvogels en ik hoopte nog iets nieuws te zien (niet gelukt). Haha! ja echt, mijn laatste middag heb ik doorgebracht op een vuilnisbelt! Daarna terug gelift naar Ushuaia.

De volgende morgen vroeg naar het vliegveld gelopen (dat gewoon in de stad ligt). In het vliegtuig heerlijk horizontaal geslapen, want ik had een hele rij voor mij alleen en heerlijk gedroomd over deze prachtige reis.

Statistiek:
Dagen ter plekke: 36 (Argentinië:23, Chili:13)
Overnachtingen: 29 in eigen tent, 6 in hostal (eigen kamer)
Geïdentificeerde vogelsoorten: 101 (totale lijst: zie spoiler in volgende post)

Kosten:
Vliegtickets: ¤1054
Ter plekke uitgegeven: ¤710
Overig (reisgids, bus thuis, etc): ¤66
Totaal: ¤1830

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 30-06-2017 20:49:50 (Links gerepareerd) ]
SeLangdonderdag 17 december 2015 @ 21:36
Totale lijst geïdentificeerde vogelsoorten:
SPOILER
1 Albatross, Black-browed - Thalassarche melanophris
2 Blackbird, Austral - Curaeus curaeus
3 Buzzard-Eagle, Black-chested - Geranoaetus melanoleucus
4 Canastero, Austral - Asthenes anthoides
5 Canastero, Sharp-billed - Asthenes pyrrholeuca
6 Caracara, Chimango - Milvago chimango
7 Caracara, Southern Crested - Caracara plancus
8 Caracara, White-throated - Phalcoboenus albogularis
9 Cinclodes, Buff-winged - Cinclodes fuscus
10 Cinclodes, Dark-bellied - Cinclodes patagonicus
11 Cinclodes, Grey-flanked - Cinclodes oustaleti
12 Condor, Andean - Vultur gryphus
13 Coot, Red-gartered - Fulica armillata
14 Cormorant, Neotropic - Phalacrocorax brasilianus
15 Diucon, Fire-eyed - Xolmis pyrope
16 Duck, Bronze-winged - Speculanas specularis
17 Duck, Crested - Lophonetta specularioides
18 Duck, Flying Steamer - Tachyeres patachonicus
19 Duck, Fuegian Steamer - Tachyeres pteneres
20 Duck, Lake - Oxyura vittata
21 Duck, Torrent - Merganetta armata
22 Earthcreeper, Scaly-throated - Upucerthia dumetaria
23 Elaenia, White-crested - Elaenia albiceps
24 Finch, Common Diuca - Diuca diuca
25 Finch, Grey-hooded Sierra - Phrygilus gayi
26 Finch, Patagonian Sierra - Phrygilus patagonicus
27 Finch, Plumbeous Sierra - Phrygilus unicolor
28 Finch, Yellow-bridled - Melanodera xanthogramma
29 Flamingo, Chilean - Phoenicopterus chilensis
30 Flicker, Chilean - Colaptes pitius
31 Goose, Ashy-headed - Chloephaga poliocephala
32 Goose, Kelp - Chloephaga hybrida
33 Goose, Upland - Chloephaga picta
34 Grebe, Great - Podiceps major
35 Grebe, White-tufted - Rollandia rolland
36 Gull, Brown-hooded - Chroicocephalus maculipennis
37 Gull, Dolphin - Leucophaeus scoresbii
38 Gull, Kelp - Larus dominicanus
39 Harrier, Cinereous - Circus cinereus
40 Hawk, Variable - Buteo polyosoma
41 Heron, Black-crowned Night - Nycticorax nycticorax
42 Huet-huet, Black-throated - Pteroptochos tarnii
43 Ibis, Black-faced - Theristicus melanopis
44 Kestrel, American - Falco sparverius
45 Kingfisher, Ringed - Megaceryle torquata
46 Lapwing, Southern - Vanellus chilensis
47 Meadowlark, Long-tailed - Sturnella loyca
48 Miner, Common - Geositta cunicularia
49 Miner, Rufous-banded - Geositta rufipennis
50 Negrito, Austral - Lessonia rufa
51 Oystercatcher, Blackish - Haematopus ater
52 Oystercatcher, Magellanic - Haematopus leucopodus
53 Parakeet, Austral - Enicognathus ferrugineus
54 Penguin, Gentoo - Pygoscelis papua
55 Penguin, King - Aptenodytes patagonicus
56 Penguin, Magellanic - Spheniscus magellanicus
57 Petrel, Southern Giant - Macronectes giganteus
58 Pigeon, Chilean - Patagioenas araucana
59 Pintail, Yellow-billed - Anas georgica
60 Pipit, Correndera - Anthus correndera
61 Plantcutter, Rufous-tailed - Phytotoma rara
62 Quail, California - Callipepla californica
63 Rayadito, Thorn-tailed - Aphrastura spinicauda
64 Rhea, Lesser - Rhea pennata
65 Sandpiper, Baird's - Calidris bairdii
66 Sandpiper, White-rumped - Calidris fuscicollis
67 Shag, Imperial - Leucocarbo atriceps
68 Shag, Rock - Phalacrocorax magellanicus
69 Sheathbill, Snowy - Chionis albus
70 Shoveler, Red - Anas platalea
71 Shrike-Tyrant, Black-billed - Agriornis montanus
72 Siskin, Black-chinned - Carduelis barbata
73 Skua, Chilean - Stercorarius chilensis
74 Snipe, South American - Gallinago paraguaiae
75 Sparrow, House - Passer domesticus
76 Sparrow, Rufous-collared - Zonotrichia capensis
77 Swallow, Blue-and-white - Notiochelidon cyanoleuca
78 Swallow, Chilean - Tachycineta leucopyga
79 Swan, Black-necked - Cygnus melancoryphus
80 Swan, Coscoroba - Coscoroba coscoroba
81 Tapaculo, Chucao - Scelorchilus rubecula
82 Tapaculo, Magellanic - Scytalopus magellanicus
83 Teal, Cinnamon - Anas cyanoptera
84 Teal, Yellow-billed - Anas flavirostris
85 Tern, South American - Sterna hirundinacea
86 Thrush, Austral - Turdus falcklandii
87 Tit-Spinetail, Plain-mantled - Leptasthenura aegithaloides
88 Tit-Tyrant, Tufted - Anairetes parulus
89 Treerunner, White-throated - Pygarrhichas albogularis
90 Tyrant, Cinnamon-bellied Ground - Muscisaxicola capistratus
91 Tyrant, Dark-faced Ground - Muscisaxicola maclovianus
92 Tyrant, Ochre-naped Ground - Muscisaxicola flavinucha
93 Tyrant, Spectacled - Hymenops perspicillatus
94 Vulture, Black - Coragyps atratus
95 Vulture, Turkey - Cathartes aura
96 Wigeon, Chiloe - Anas sibilatrix
97 Woodpecker, Magellanic - Campephilus magellanicus
98 Woodpecker, Striped - Veniliornis lignarius
99 Wren, House - Troglodytes aedon
100 Yellowlegs, Greater - Tringa melanoleuca
101 Yellowlegs, Lesser - Tringa flavipes
Bart2002donderdag 17 december 2015 @ 22:40
quote:
Geweldig reisverhaal weer
Nog niet helemaal gelezen, maar wat een prachtverslag!
En verbluffend dat dit alles met zo (relatief) weinig geld kan.
U is een bevoorrecht mens.

Edit: mijn god wat is het daar mooi.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bart2002 op 17-12-2015 22:52:48 ]
victorinoxdonderdag 17 december 2015 @ 23:11
Prachtige foto's en een erg mooi gebied. Zeker die hoge bergen en gletsjers.
Wat voor fototoestel heb je meegenomen, dat je die vogels zo dichtbij kunt fotograferen?
Pizzabroodjedonderdag 17 december 2015 @ 23:14
Wat een prachtig reisverslag en verbluffende foto's! Dit soort reizen staan ook zeker op mijn bucketlist.
roos85donderdag 17 december 2015 @ 23:16
Wat een tof reisverslag! En die foto's WOW _O_ wat schitterend!
Geraltdonderdag 17 december 2015 @ 23:31
Ik ben niet zo van dit soort reizen en alles, dus misschien stel ik wel een domme vraag, maar hoe zit dat met wilde dieren daar als je zo alleen in the middle of nowhere in een tentje zit?

Zoek je dat van te voren uit of daar gevaarlijke wilde dieren zitten? Heb je dingen bij je om je te verdedigen? Maak je elke avond een kampvuur om de beesten op afstand te houden?

Hoe werkt zoiets?

Ik zou denk ik best wel stiekem een beetje bang zijn zo in mijn eentje in het pikkendonker in een tentje ver weg van de bewoonde wereld als ik dan een raar geluid hoorde waarvan ik me voor zou kunnen stellen dat het van een gevaarlijk beest is of iets :@

Mooie foto's wel. Zal hendig een sjieke reis geweest zijn, maar helaas zie ik mezelf dit soort avonturen echt niet beleven :X

Mooi hoor :)
SeLangvrijdag 18 december 2015 @ 09:03
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 23:11 schreef victorinox het volgende:

Wat voor fototoestel heb je meegenomen, dat je die vogels zo dichtbij kunt fotograferen?
Een kleine pocketcamera die in mijn broekzak past :D . Maar wel met superzoom (Lumix DMC-TZ70). Hiervoor gebruikte ik een Canon S95 die eigenlijk beter is (vind ik) maar die komt wat tele range tekort.

quote:
7s.gif Op donderdag 17 december 2015 23:31 schreef Geralt het volgende:
Ik ben niet zo van dit soort reizen en alles, dus misschien stel ik wel een domme vraag, maar hoe zit dat met wilde dieren daar als je zo alleen in the middle of nowhere in een tentje zit?
Wilde beesten zijn hier geen probleem. Een poema bij mijn tent daar heb ik hard op gehoopt maar dat gebeurt natuurlijk niet.

quote:
Zoek je dat van te voren uit of daar gevaarlijke wilde dieren zitten? Heb je dingen bij je om je te verdedigen? Maak je elke avond een kampvuur om de beesten op afstand te houden?
Dat is bijna nergens echt een issue, behalve misschien op sommige plekken in Afrika of Svalbard ofzo waar je ijsberen hebt die jou als prooi zien. Open vuur is streng verboden in de national parks in Patagonië want ze zijn als de dood voor bosbranden. Onweer komt daar niet voor (iig niet in het zuidelijkste deel) dus bosbranden zijn daar geen natuurlijk verschijnsel en de natuur is er dus niet op ingesteld.

quote:
Ik zou denk ik best wel stiekem een beetje bang zijn zo in mijn eentje in het pikkendonker in een tentje ver weg van de bewoonde wereld als ik dan een raar geluid hoorde waarvan ik me voor zou kunnen stellen dat het van een gevaarlijk beest is of iets :@
Wat betreft deze reis lijkt het allemaal wat avontuurlijker dan het is want de plekken waar ik heb gekampeerd zijn gewoon campsites waar ook andere mensen kamperen. Wild kamperen is hier (helaas maar begrijpelijk) niet toegestaan.

Ik heb wel redelijk in the middle of nowhere gekampeerd in Zweden (zie o.a. mijn Kungsleden verslag) en daar heb je ook beren, maar die zijn doodsbang voor jou! Ik had toen wel arctic foxes ( O+ ) dicht bij mijn tent.

S'nachts hoor je inderdaad wel eens wat. Uilen ( O+ ) en in Zweden graasden er s'nachts rendieren rond mijn tentje. Zo dichtbij dat ik ze kon horen ademen. Toen was ik wel een beetje bang dat ze terwijl ik lig te slapen per ongeluk over mijn tent zouden lopen. Ik heb ook van iemand gehoord die zijn tent achter een hek had staan en s'nachts sprong er een hert over dat hekje bovenop zijn tent.

Maar als je s'nachts iets hoort dan zijn het meestal knaagdieren die rondsnuffelen bij je tent. Ik heb in Schotland meegemaakt dat er eentje een gat begon te knagen in mijn tent! Hij rook waarschijnlijk de broodjes die ik in mijn tent had liggen. Gelukkig zag ik het op tijd. Daarom moet je eten eigenlijk ophangen aan een boom ofzo.

Verreweg het grootste gevaar dat je loopt zijn andere mensen. Gelukkig is dat in Patagonië geen issue.
pahlawanvrijdag 18 december 2015 @ 09:43
Wat een prachtige reis! En wat is het daar mooi.

Kook je zelf of eet je in de refugio's?
Geraltvrijdag 18 december 2015 @ 10:50
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 09:03 schreef SeLang het volgende:
Daarom moet je eten eigenlijk ophangen aan een boom ofzo.
Wel uitkijken voor eekhoorntjes dan! :D
Roger_vrijdag 18 december 2015 @ 15:00
mooi verhaal, en mooie foto's !
ik moet toch echt ook eens die kant op gaan
Rene_Frogervrijdag 18 december 2015 @ 22:59
Mooie foto's, mooi gebied. De Chilean flicker, en long-tailed meadowlark en spectacled tyrant vind ik heel fraai om te zien.
polariteitzaterdag 19 december 2015 @ 13:14
Heel gaaf reisverslag weer SeLang, leuk geschreven en mooie foto's. Lijkt me een schitterende regio met al die bergen, gletsjers en wildlife.

quote:
7s.gif Op donderdag 17 december 2015 23:31 schreef Geralt het volgende:
Ik ben niet zo van dit soort reizen en alles, dus misschien stel ik wel een domme vraag, maar hoe zit dat met wilde dieren daar als je zo alleen in the middle of nowhere in een tentje zit?

Zoek je dat van te voren uit of daar gevaarlijke wilde dieren zitten? Heb je dingen bij je om je te verdedigen? Maak je elke avond een kampvuur om de beesten op afstand te houden?

Hoe werkt zoiets?

Ik zou denk ik best wel stiekem een beetje bang zijn zo in mijn eentje in het pikkendonker in een tentje ver weg van de bewoonde wereld als ik dan een raar geluid hoorde waarvan ik me voor zou kunnen stellen dat het van een gevaarlijk beest is of iets :@

Mooie foto's wel. Zal hendig een sjieke reis geweest zijn, maar helaas zie ik mezelf dit soort avonturen echt niet beleven :X

Mooi hoor :)
Als ik even kijk naar het kamperen in de Amerikaanse wildernis, dan zijn er een aantal voorzorgsmaatregelen die je kan nemen om te voorkomen dat er wilde dieren op je af komen. In 'Bear Country' moet je bijvoorbeeld absoluut geen eten in je tent laten liggen, maar dit opbergen.
Geraltzaterdag 19 december 2015 @ 13:17
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2015 13:14 schreef polariteit het volgende:
In 'Bear Country' moet je bijvoorbeeld absoluut geen eten in je tent laten liggen, maar dit opbergen.
Ja opbergen waar? Je zit in een tent. Het is niet dat je dat eten even verderop in je koelkast kan opslaan is het wel? :P
SeLangzaterdag 19 december 2015 @ 14:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 09:43 schreef pahlawan het volgende:

Kook je zelf of eet je in de refugio's?
Nee zelf eten meegenomen en gekookt. In Torres del Paine had ik de eerste dag voor 9-10 dagen eten in mijn rugzak zitten. Rugzak wordt daarna elke dag ~0,7kg lichter :)

quote:
7s.gif Op zaterdag 19 december 2015 13:17 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja opbergen waar? Je zit in een tent. Het is niet dat je dat eten even verderop in je koelkast kan opslaan is het wel? :P
Daar zijn speciale "bear containers" voor zodat de beren het eten niet kunnen ruiken. In sommige parken in de VS zijn die ook verplicht als je daar gaat kamperen. Zelf (nog) geen ervaring mee. Maar goed, in Patagonië heb je dat soort problemen dus niet.
MissGumpzaterdag 19 december 2015 @ 22:02
WOW!! Stond al erg hoop mijn lijstje, nu nog hoger!
tjoptjopmaandag 21 december 2015 @ 02:53
Prachtig _O_
jdelmaandag 21 december 2015 @ 11:51
Wow! Wat een prachtige reis!
komradmaandag 21 december 2015 @ 11:57
_O_ Fantastisch

Het is dat je niet meer gaat werken, maar een tweede carrière in de begeleiding van avontuurlijke reizen zou anders best een idee zijn.
EenzameFietsermaandag 21 december 2015 @ 14:39
Leuk verslag en aantal mooie foto's. Het staat bij mij iig nog op de lijst van reizen die (hopelijk) nog gemaakt gaan worden.
Smash-itdinsdag 22 december 2015 @ 14:27
Leuk om te zien en te lezen. Ik heb dezelfde plekken in maart-mei 2010 bezocht, zag er heel anders uit toen. Leuk om te zien. Ik vond Torres del Paine ook prachtig. Had jij alleen geen last van muizen op de campsites? Die knaagden bij ons door de tent heen en liepen zo over je slaapzak ondanks dat we geen eten in onze tent hadden.
LievePoetindinsdag 22 december 2015 @ 19:52
Man je kunt wel een vogelboek laten drukken :D
Irremwoensdag 23 december 2015 @ 17:50
Wow! Wat een gave reis en mooie foto's O+

Ben zelf alleen tot de Perito Moreno Gletsjer gegaan en niet zuidelijker, dat gaat zeker
nog een keer gebeuren
Susidinsdag 5 januari 2016 @ 11:57
Mooi verslag, SeLang!
Boterbartjedinsdag 5 januari 2016 @ 18:33
Prachtig! :D ^O^
flipsenzondag 10 januari 2016 @ 16:10
Prachtig (foto)verslag weer, jammer dat we niet een biertje konden doen in Bariloche, maar ik zie nu aan de data dat ik op dat moment toch niet thuis was, maar juist in Nederland. Je bent wel langs mijn huis gereden, we wonen vlakbij het Llaollao hotel :)

Die Southern Lapwing wordt hier "Tero" genoemd, het zijn de favoriete speelkamaraadjes van één van onze honden: die rent erop af, de vogels vliegen op, Bella rent terug en de vogels vallen haar staart aan. En dat herhaalt zich dan een paar keer, altijd erg leuk om te zien :) Maar ze kunnen inderdaad zelfs mensen "aanvallen" vanuit de lucht. Zien er ook lekker dreigend uit:

hqdefault.jpg

De Darwins Rhea heeft hier de naam Choique, maar is ook beter bekend als ñandu. Ze zeggen dat de tekenfilm Roadrunner gebaseerd is op deze loopvogel :)

Ik vind het trouwens bijzonder knap dat je zo goedkoop uit bent geweest, maar goed, je hebt dan ook niet in (dure) hotels overnacht natuurlijk. Mijn klanten betalen toch echt wel wat meer dan dat :P
Bart2002zondag 10 januari 2016 @ 16:37
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 09:03 schreef SeLang het volgende:
Een kleine pocketcamera die in mijn broekzak past . Maar wel met superzoom (Lumix DMC-TZ70). Hiervoor gebruikte ik een Canon S95 die eigenlijk beter is (vind ik) maar die komt wat tele range tekort.
Het blijft jammer dat je geen echte camera wilt.
De TZ70 is compact en de foto's geven een goede impressie. Dat wel.
De vrouw heeft er ook 1 gekregen op onze Zuid-Afrika reis. Foto's zijn... mwah...
Met een echt goede travelcamera zoals de Pana FZ-1000 kun je wellicht nog geld verdienen aan de reisfoto's. Dat zal niet de intentie zijn denk ik maar het levert wel briljante plaatjes op.
De FZ-1000 is wel veel groter dan de TZ70 en pas niet in de broekzak.

Je hebt wel eens geschreven dat je je niet al te veel wilt laten afleiden t.b.v. het maken van foto's waarvoor respect. En je hebt w.s. gelijk hierin. Maar ook een beetje jammer.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 10-01-2016 17:08:00 ]
SeLangzondag 10 januari 2016 @ 19:32
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 16:10 schreef flipsen het volgende:
Prachtig (foto)verslag weer, jammer dat we niet een biertje konden doen in Bariloche, maar ik zie nu aan de data dat ik op dat moment toch niet thuis was, maar juist in Nederland. Je bent wel langs mijn huis gereden, we wonen vlakbij het Llaollao hotel :)

Die Southern Lapwing wordt hier "Tero" genoemd, het zijn de favoriete speelkamaraadjes van één van onze honden: die rent erop af, de vogels vliegen op, Bella rent terug en de vogels vallen haar staart aan. En dat herhaalt zich dan een paar keer, altijd erg leuk om te zien :) Maar ze kunnen inderdaad zelfs mensen "aanvallen" vanuit de lucht. Zien er ook lekker dreigend uit:
Ze zijn inderdaad zonder vrees en erg lawaaiig.

quote:
De Darwins Rhea heeft hier de naam Choique, maar is ook beter bekend als ñandu. Ze zeggen dat de tekenfilm Roadrunner gebaseerd is op deze loopvogel :)
Inderdaad ñandu. Die benaming gebruikte ik daar ook in conversaties met locals (zelfs in het Engels - ze kennen van de meeste vogels natuurlijk niet de Engelse benaming). Ook in het Engels zijn er twee namen voor dezelfde vogel: Darwin's Rhea en Lesser Rhea.

De tekenfilm Roadrunner is echter niet gebaseerd op deze vogel maar op de vogelsoort die ook gewoon Roadrunner heet (Geococcyx, waar dan weer 2 varianten van zijn). Daarvoor moet je echter naar Noord Amerika. Hopelijk zie ik die op mijn volgende reis (Mexico, over ruim 3 weken) :)

quote:
Ik vind het trouwens bijzonder knap dat je zo goedkoop uit bent geweest, maar goed, je hebt dan ook niet in (dure) hotels overnacht natuurlijk. Mijn klanten betalen toch echt wel wat meer dan dat :P
Vooral Argentinië was veel goedkoper dan verwacht, want vaak gratis national parks en vaak gratis kamperen. Het was zelfs zo dat ik een groot deel van mijn pesos halverwege de reis aan een paar Belgische toeristen heb verkocht (met winst >:) ) omdat ik bang was dat ik teveel over zou houden. Ik had in Bariloche $700 gewisseld tegen 15,2 voor een dollar en dat geld ging maar niet op... :D

quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 16:37 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het blijft jammer dat je geen echte camera wilt.
De TZ70 is compact en de foto's geven een goede impressie. Dat wel.
De vrouw heeft er ook 1 gekregen op onze Zuid-Afrika reis. Foto's zijn... mwah...
Met een echt goede travelcamera zoals de Pana FZ-1000 kun je wellicht nog geld verdienen aan de reisfoto's. Dat zal niet de intentie zijn denk ik maar het levert wel briljante plaatjes op.
De FZ-1000 is wel veel groter dan de TZ70 en pas niet in de broekzak.

Je hebt wel eens geschreven dat je je niet al te veel wilt laten afleiden t.b.v. het maken van foto's waarvoor respect. En je hebt w.s. gelijk hierin. Maar ook een beetje jammer.
Foto's zijn voor mij echt maar een bijzaak. Ik neem foto's als het kan, maar ik wil mijn reizen niet door de zoeker van een camera beleven en ik wil al helemaal geen zware camera meeslepen. Foto's zijn achteraf leuk om te hebben omdat het helpt om je enthousiasme te delen met andere mensen maar ik beleef weinig plezier aan het nemen ervan. Dan ben je vooral bezig met technische zaken zoals sluitertijd, het licht, compositie in plaats van gewoon genieten van hoe mooi alles is. Vooral met de natuur is dat zo: observeren is veel leuker dan fotograferen en die dingen gaan niet goed samen vind ik.

Tot voor kort had ik overigens een mooie DSLR camera met goede kwaliteit lenzen maar nadat die 6 jaar ongebruikt stof had liggen happen (want veel te zwaar) heb ik het meeste van dat spul op eBay verkocht. Het beschouw het als de grootste miskoop van mijn leven.

En wat betreft geld verdienen aan reisfoto's, als je dat doet dan wordt het werk! En werken, dat is iets uit mijn vorige leven. Dat ga ik niet nog een keer doen :)
Bart2002zondag 10 januari 2016 @ 19:40
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 19:32 schreef SeLang het volgende:
Foto's zijn voor mij echt maar een bijzaak. Ik neem foto's als het kan, maar ik wil mijn reizen niet door de zoeker van een camera beleven en ik wil al helemaal geen zware camera meeslepen. Foto's zijn achteraf leuk om te hebben omdat het helpt om je enthousiasme te delen met andere mensen maar ik beleef weinig plezier aan het nemen ervan. Dan ben je vooral bezig met technische zaken zoals sluitertijd, het licht, compositie in plaats van gewoon genieten van hoe mooi alles is. Vooral met de natuur is dat zo: observeren is veel leuker dan fotograferen en die dingen gaan niet goed samen vind ik.

Tot voor kort had ik overigens een mooie DSLR camera met goede kwaliteit lenzen maar nadat die 6 jaar ongebruikt stof had liggen happen (want veel te zwaar) heb ik het meeste van dat spul op eBay verkocht. Het beschouw het als de grootste miskoop van mijn leven.

En wat betreft geld verdienen aan reisfoto's, als je dat doet dan wordt het werk! En werken, dat is iets uit mijn vorige leven. Dat ga ik niet nog een keer doen
Je hebt helemaal gelijk. Maar als je ziet wat zo'n FZ-1000 doet... Je maakt dan wel onvergetelijke platen die over 1000 jaar nog steeds mooi zijn. Maar ik heb respect voor hoe je er over denkt en dat in de praktijk brengt. Geen verkeerd leven lijkt me. ;)
#ANONIEMzondag 10 januari 2016 @ 19:41
Heel brutaal, maar welke leeftijd heb jij (u) :P dan eigenlijk SeLang, dat je al gestopt bent met werken? Je komt niet echt over als een ouwe lul :7
SeLangzondag 10 januari 2016 @ 19:53
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 19:41 schreef Toto69 het volgende:
Heel brutaal, maar welke leeftijd heb jij (u) :P dan eigenlijk SeLang, dat je al gestopt bent met werken? Je komt niet echt over als een ouwe lul :7
Ik begin inmiddels best een ouwe lul te worden :P ;( Maar reizen houdt je jong *O*
Het is natuurlijk wel een reis tegen de klok ;( ;(

SPOILER
Inmiddels 47, gestopt op m'n 39-ste. Maar dat is een ander topic
#ANONIEMzondag 10 januari 2016 @ 19:56
quote:
9s.gif Op zondag 10 januari 2016 19:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik begin inmiddels best een ouwe lul te worden :P ;( Maar reizen houdt je jong *O*
Het is natuurlijk wel een reis tegen de klok ;( ;(

SPOILER
Inmiddels 47, gestopt op m'n 39-ste. Maar dat is een ander topic
:D
Ik had je jonger geschat (waarmee ik niet bedoel dat je kinderachtig over komt of zo :') :P)
Maar keep up the good work mbt je reisverslagen. Standaard leesvoer ^O^
flipsenzondag 10 januari 2016 @ 20:46
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 19:32 schreef SeLang het volgende:
De tekenfilm Roadrunner is echter niet gebaseerd op deze vogel maar op de vogelsoort die ook gewoon Roadrunner heet (Geococcyx, waar dan weer 2 varianten van zijn). Daarvoor moet je echter naar Noord Amerika. Hopelijk zie ik die op mijn volgende reis (Mexico, over ruim 3 weken)
En weer wat geleerd :)
mattie010maandag 11 januari 2016 @ 15:05
Heerlijk verslag weer! Leest lekker weg!

Overigens is de hondachtige die achter de roadrunner (grote renkoekoek) aanzit een coyote en die vind je volgens mij ook niet in Zuid-Amerika ^^
Appietjewoensdag 13 januari 2016 @ 16:36
Prachtig verhaal. Erg inspirerend! ^O^

Hoe doe jij dat op je trips met dagtripjes als je aan het kamperen bent en je neemt niet je hele rugzak mee (dat beschrijf je soms; zonder 20kg). Laat je dat dan ergens veilig achter of op hoop van zege?

Keep up the good work!
SeLangwoensdag 13 januari 2016 @ 17:20
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 16:36 schreef Appietje het volgende:

Hoe doe jij dat op je trips met dagtripjes als je aan het kamperen bent en je neemt niet je hele rugzak mee (dat beschrijf je soms; zonder 20kg). Laat je dat dan ergens veilig achter of op hoop van zege?
Dan laat ik gewoon mijn tent staan met alle spullen erin. Met dit soort reizen is dat risico ook niet zo groot want andere trekkers gaan niet zo snel met jouw spullen aan de haal. En het enige wat echt veel waard is (mijn verrekijker) neem ik sowieso altijd mee.
Appietjewoensdag 13 januari 2016 @ 20:36
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 17:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dan laat ik gewoon mijn tent staan met alle spullen erin. Met dit soort reizen is dat risico ook niet zo groot want andere trekkers gaan niet zo snel met jouw spullen aan de haal. En het enige wat echt veel waard is (mijn verrekijker) neem ik sowieso altijd mee.
En heb jij dan een speciale backpack met losse (aansluit) rugzak bij je die je dan meeneemt voor die dag?
SeLangdonderdag 14 januari 2016 @ 10:36
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 20:36 schreef Appietje het volgende:

[..]

En heb jij dan een speciale backpack met losse (aansluit) rugzak bij je die je dan meeneemt voor die dag?
Als het even kan dan neem ik helemaal geen tas mee en doe ik alleen wat snacks in mijn broekzakken en jaszakken en eventueel een Sawyer Minifilter zodat ik kan drinken uit waterbronnen mocht ik gedehydrateerd raken.

Als ik wel wat moet meenemen (vogelgids, extra kleding etc) dan haal ik de bovenkant van mijn Osprey Aether rugzak af en gebruik die als bumbag of als schoudertas. Dat is een handige optie die die rugzak heeft en ik gebruik dat veel.

Of als alternatief gooi ik gewoon mijn hele rugzak leeg in de tent en gebruik de grote rugzak als daypack. In het verleden nam ook wel eens een klein opvouwbaar lichtgewicht daypack mee in mijn grote rugzak voor dit doel.

Bij daytrips in steden draag ik vrijwel nooit een daypack omdat je er dan veel te interessant uitziet voor criminelen. Alles wat ik nodig heb doe ik dan in een plastic tasje van de lokale supermarkt.
mouzzerdonderdag 14 januari 2016 @ 11:26
Mooi verslag met veel herkenning, leuk om al die bekende plekken terug te zien op je foto's. Vijf jaar geleden ben ik 4 weken in Patagonie geweest en heb daar 3 trekkingen gedaan, het O circuit in Torres Del Paine, 3 dagen in Los Glaciares National Park en 5 dagen (werden er 6 doordat we vanwege storm vast kwamen te zitten) op Isla Navarino. Tof dat je ook King Penguins hebt gezien op Isla Martillo! Heb op laatste dag in Ushuaia een dagtourtje naar dat eilandje gedaan en daar een pinguin verscheurd zien worden door een sea leopard. Had toch liever een King Penguin gezien :)

Laguna de Los Tres, Mirador Maestri bij Lago Torre, Loma del Pliegue Tumbado, Campamento Dickson, lopen langs de Grey glacier, het uitzicht/landschap tijdens de gehele O trek in Torres Del Paine en de gehele trekking op Isla Navarino waren mijn hoogtepunten. Echt prachtige gebieden waar ik zeker nog wel een keertje naar toe wil en dan ook het gebied rond Bariloche meepakken.
StarGazerzaterdag 16 januari 2016 @ 16:01
Wat een prachtig, inspirerend verhaal _O_

En die foto's, wauw!
C.L.Wernerdinsdag 19 maart 2019 @ 15:49
Hoe doe je dat die kosten zo laag houden
SeLangdinsdag 19 maart 2019 @ 16:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 15:49 schreef C.L.Werner het volgende:
Hoe doe je dat die kosten zo laag houden
In dit geval vooral kamperen in mijn eigen tentje (29 van de 35 overnachtingen)
flipsendinsdag 19 maart 2019 @ 19:14
Dank voor de kick C.L.Werner, heb het verslag nog maar eens gelezen en bekeken :)

Nog een kleine opmerking over dit:
quote:
In scherp contrast met de Perito Moreno gletsjer is dit park helemaal gratis en je kunt er ook gratis kamperen (alleen op de campsites). Onbegrijpelijk want het is een wereldklasse national park dat druk wordt bezocht en het onderhoud van trails, rangers, etc kost toch veel geld zou je denken.
Dat is dan weer het "mooie" van de Nationale Parken in Argentinië. De druk bezochte parken heffen flinke entreegelden, maar uiteindelijk wordt alles op een grote hoop gegooid en daar worden dus ook de "gratis" en de niet toegankelijke Nationale Parken van onderhouden ^O^
MissRelindinsdag 19 maart 2019 @ 21:10
Wow! Staat ook nog heel hoog op mijn lijstje om ooit nog die kant op te gaan (maar goed, er staat nog heel veel meer op het lijstje en die geldboom is helaas nog steeds niet uitgevonden...)