Die draait al een tijdje mee hoor.quote:Op donderdag 7 januari 2016 18:51 schreef Elfletterig het volgende:
>> Empress Of
Hoort wat meer bij 2015 dan bij 2016. Deze jongedame bracht een uitstekend, volledig zelf geproduceerd album uit. Pop/dance met een experimenteel randje.
Ik weet dat Empress Of al een tijdje meedraait. Een eerdere track van haar heeft in 2013 de Top 20 van mijn jaarlijst gehaald. Ik plaatste haar dan ook onder het kopje eervolle vermeldingen, met artiesten die ik - om wat voor reden dan ook - niet op mijn lijstje voor 2016 heb gezet. In dit geval omdat ik haar meer bij 2015 dan bij 2016 vind horenquote:Op vrijdag 8 januari 2016 01:12 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Die draait al een tijdje mee hoor.Volgens mij ook de enige artiest in je hele lijstje die ook door de (semi)indie-media wordt gecoverd; van de rest ken ik alleen Seinabo Sey (pre-Kygo-verkrachting).
Ik ben meer dan prima bij qua nieuwe muziek, maar mijn bronnen/interesses overlappen niet echt met de jouwe lijkt het wel.
Ik deel je visie niet. Er komt meer dan genoeg interessante nieuwe muziek uit, je moet alleen zelf op onderzoek uit willen gaan. Ik heb een broertje dood aan radiozenders als 3FM (al moet worden gezegd dat ze voorop liepen in het draaien van Jack Garratt, de uiteindelijke winnaar van dit jaar).quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:03 schreef Spezza19 het volgende:
Als ik puur even naar de lijst van de BBC kijk zie je wel dat de muziek tien jaar geleden nog interessant was. Nu is het allemaal eenheidsworst met eenzelfde sound, zelfde soort zang en stem. ..
Verfrissend vernieuwend en onderscheidend is het allemaal allang niet meer.
Je kan het scharen onder de 3FM sound. Alles is hetzelfde tegenwoordig en snap ook werkelijk niet dat mensen lyrisch kunnen zijn over de scorende muziek van nu.
Ja natuurlijk zal er een enkeling zijn die er bovenuit springt, maar het gros is allemaal hetzelfde.
Want ja platenmaatschappijen hebben nu eenmaal een probleem dus produceren ze aan de lopende band dezelfde muziek om maar geld te kunnen verdienen met nietszeggende onehitwonders.
Het klopt inderdaad dat deze lijst ontzettend smakeloos en generiek is ja, maar dit is dan ook totaal niet representatief. Wat volgens mij ooit begon als iets om aan te tonen van welke artiesten we muzikaal gezien veel konden verwachten in het komend jaar, is nu gewoon een plugfestijn geworden voor de BBC. Voor elke artiest in de lijst die wat unieks en goed maakt, zijn er vijf die ontzettende generieke, gladde pop maken dat iedereen over vijf jaar al vergeten is.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:03 schreef Spezza19 het volgende:
Als ik puur even naar de lijst van de BBC kijk zie je wel dat de muziek tien jaar geleden nog interessant was. Nu is het allemaal eenheidsworst met eenzelfde sound, zelfde soort zang en stem. ..
Verfrissend vernieuwend en onderscheidend is het allemaal allang niet meer.
Je kan het scharen onder de 3FM sound. Alles is hetzelfde tegenwoordig en snap ook werkelijk niet dat mensen lyrisch kunnen zijn over de scorende muziek van nu.
Ja natuurlijk zal er een enkeling zijn die er bovenuit springt, maar het gros is allemaal hetzelfde.
Want ja platenmaatschappijen hebben nu eenmaal een probleem dus produceren ze aan de lopende band dezelfde muziek om maar geld te kunnen verdienen met nietszeggende onehitwonders.
quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:42 schreef Arn0 het volgende:
Voor elke artiest in de lijst die wat unieks en goed maakt, zijn er vijf die ontzettende generieke, gladde pop maken dat iedereen over vijf jaar nu al vergeten is.
Misschien was ik niet duidelijk in mijn post, maar jij zegt nu hetzelfde als ik.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:36 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik deel je visie niet. Er komt meer dan genoeg interessante nieuwe muziek uit, je moet alleen zelf op onderzoek uit willen gaan. Ik heb een broertje dood aan radiozenders als 3FM (al moet worden gezegd dat ze voorop liepen in het draaien van Jack Garratt, de uiteindelijke winnaar van dit jaar).
Zenders als 3FM maken maar een heel beperkte selectie uit het beschikbare aanbod van nieuwe muziek. Dat aanbod is elke week weer enorm. Op een dag als vandaag (New Music Friday) komen tientallen nieuwe tracks uit; elke week weer. Op 3FM en dat soort zenders hoor je er maar een paar.
Het is ook niet zo dat alle muziek hetzelfde is. En veel artiesten zijn ook helemaal niet van een platenmaatschappij afhankelijk om hun muziek te produceren. Je kunt op je zolderkamertje met beperkte middelen fantastische tracks in elkaar zetten anno 2016.
NB: Mijn kritiek op de BBC-lijst is dat het te verplicht van alles wat is. Een bandje, een hiphop-act, een beetje soul, een beetje pop, van alles wat. Ik vind dat je gewoon het lef moet hebben om geen bandje in de longlist te zetten als er geen leuk nieuw bandje is dat eruit springt.
Mijn eigen toevoegingen (mijn lijst van 11, zeg maar) heb ik puur gedaan op basis van smaak en het voorgevoel dat er voor die artiesten misschien meer in het vat zit. Dit klinkt misschien wat arrogant, maar ik denk enig verstand van dit soort dingen te hebben. Zo stond Hozier al in de Top 10 van mijn jaarlijst in 2013 met Take Me To Church, dat pas in 2014 een grote hit werd. Ook Clean Bandit had ik al vroegtijdig in mijn jaarlijst (ver voor Rather Be). Recent is 3FM nog begonnen met het draaien van Kid Astray en "Back To The Ordinary", een track uit mijn jaarlijst van 2014.
Ah, leukquote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:20 schreef Elfletterig het volgende:
En de WINNAAR van de BBC Sound of 2016-lijst is een terechte: Jack Garratt:
http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-35253690
Zie ook: BBC: Jack Garratt hét talent van 2016
Goed nieuws: 3FM is wakker geworden en heeft ze tot Serious Talent benoemd:quote:Klyne is een electropop-duo uit ons eigen Nederland. Terwijl 3FM ze nauwelijks oppikt, heeft de BBC wel aandacht voor ze. Zanger Nick Klein en producer Ferdous Dehzad hebben inmiddels een EP met vier tracks uit. Bij de nummers "Paralyzed" en "Closer" zijn ook clips gemaakt.
Misschien wíllen mensen dergelijke muziek juist wel.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 12:18 schreef Spezza19 het volgende:
Ik snap totaal niet waarom mensen enthousiast zijn over James Bay, War on Drugs en nog vele andere geprezen artiesten die eigenlijk hele saaie 13 in dozijn muziek maken.
3FM is sowieso echt DE zender van de eenheidsworst geworden.
Ik snap vooral niet waarom je de muurbloempjesmuzak van James Bay in dezelfde adem noemt als een prima band als War On Drugs. Of wat dat met 3FM te maken heeft.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 12:18 schreef Spezza19 het volgende:
Ik snap totaal niet waarom mensen enthousiast zijn over James Bay, War on Drugs en nog vele andere geprezen artiesten die eigenlijk hele saaie 13 in dozijn muziek maken.
3FM is sowieso echt DE zender van de eenheidsworst geworden.
Vet, een handige manier om wat nieuwe artiesten te leren kennen. Eens even kijken luisteren. Zullen we Youtube-filmpjes van hen in de OP plakken? Wel zo gemakkelijk. Ik wil er wel een paar aandragen.quote:Op donderdag 17 december 2015 03:33 schreef Elfletterig het volgende:
Elk jaar stelt de BBC een lijst samen met veelbelovende nieuwe artiesten van wie we volgend jaar veel gaan horen: The Sound Of... (gevolgd door het jaartal van komend jaar). Een uitgebreid panel van muziekdeskundigen werkt mee aan de samenstelling van de lijst.
Eerdere winnaars van deze "Sound of" zijn onder meer Keane, Mika, Adele, Sam Smith en Years & Years. Inmiddels is de longlist voor 2016 bekend:
[ afbeelding ]
De criteria om in aanmerking te komen zijn vrij simpel: het moet gaan om nieuwe muziek en de artiest in kwestie mag voor 30 oktober 2015 geen top 20-hit (single of album) in het Verenigd Koninkrijk hebben gehad. Personen die allang bekend zijn (zoals de zanger van een boyband die solo gaat), komen ook niet in aanmerking.
Via deze link kun je meer lezen en horen van de genomineerde artiesten: http://www.bbc.co.uk/prog(...)xLwHWNs/the-longlist
Hieronder een overzicht van alle voorgaande edities. De eerste vijf namen vormden de top-5 van dat jaar.
[..]
Het doel van dit topic is om een discussie over goede nieuwe muziek (nieuwe artiesten, bands, acts, hoe je het ook wilt noemen) op gang te brengen. Het gaat hierbij om artiesten met internationaal appeal.
Welke van de artiesten uit de longlist van 2016 ken je? Ben je het eens met de longlist? Ontbreken er namen?
Hoe word je een producer op 28-jarige leeftijd? Je hebt daar toch dure apparatuur voor nodig? + connecties?quote:Op zaterdag 26 december 2015 00:46 schreef Elfletterig het volgende:
Weer twee namen uit mijn lijstje van 11 voor 2016:
[ afbeelding ]WDL is een Zweedse producer die fraai geproduceerde muziek aflevert. In 2014 bracht Johan Wedel zijn debuut-EP uit, met een vrij elektronische sound. Het nummer "Stardust" (met zangeres/rapper Elliphant) uit november 2015 is de voorloper van een compleet album. De sound neigt wat meer naar hiphop met elektronische invloeden. Als WDL meer van dit soort tracks uit z'n mouw kan schudden, wordt 2016 een heel mooi jaar voor hem.
[ afbeelding ]Noonie Bao is een 28-jarige zangeres, songwriter en producent uit Zweden. Hoewel ze in 2012 al een eigen album uitbracht, lag de nadruk de laatste jaren vooral op songs schrijven en produceren voor anderen. Zo was ze betrokken bij "Dust Clears" van Clean Bandit en "I could be the one" van Avicii en Nicky Romero. In november 2015 verscheen haar EP "Noonia", met onder meer de singles "I'm In Love" en "Pyramids".
Je kunt tegenwoordig al heel veel met relatief beperkte middelen. Goede muzieksoftware zoals Logic, Reason of Ableton kost een paar honderd euro. Daarmee heb je eigenlijk al een complete thuisstudio op je computer.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 17:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe word je een producer op 28-jarige leeftijd? Je hebt daar toch dure apparatuur voor nodig? + connecties?
Ik ben nu naar Billie Marten aan het luisteren.
Jawel en dat is geweldig voor ambitieuze amateurs die de vrijheid krijgen om zich helemaal uit te leven zonder zich arm te betalen en die hierbij misschien wel 80% van de kwaliteit krijgen voor een zeer klein deel van de prijs maar daarmee heb je nog geen professionele kwaliteit. Ik wil geloven dat je met die software perfect kan mengen en equalizen en zo maar ik kan me voorstellen dat je ook nog vrij dure microfoons en zo nodig hebt als je de optimale geluidskwaliteit wil.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:01 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je kunt tegenwoordig al heel veel met relatief beperkte middelen. Goede muzieksoftware zoals Logic, Reason of Ableton kost een paar honderd euro. Daarmee heb je eigenlijk al een complete thuisstudio op je computer.
Een goede microfoon hoeft niet zo absurd duur te zijn.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jawel en dat is geweldig voor ambitieuze amateurs die de vrijheid krijgen om zich helemaal uit te leven zonder zich arm te betalen en die hierbij misschien wel 80% van de kwaliteit krijgen voor een zeer klein deel van de prijs maar daarmee heb je nog geen professionele kwaliteit. Ik wil geloven dat je met die software perfect kan mengen en equalizen en zo maar ik kan me voorstellen dat je ook nog vrij dure microfoons en zo nodig hebt als je de optimale geluidskwaliteit wil.
Hoe dan ook, het is indrukwekkend als je op die leeftijd dat alle drie doet.
Wat noem jij goed? Heb jij er ervaring mee? Mijn ervaring is vooralsnog beperkt tot hoofdtelefoons maar dat is in essentie dezelfde technologie, voor een echt goede geluidskwaliteit ben je minstens 500-1000 euro kwijt, voor het allerbeste 4000 euro of zo, daarvoor gebruiken ze een geheel andere techniek (elektrostatisch) die veel duurder is.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een goede microfoon hoeft niet zo absurd duur te zijn.
Ik heb niet zo veel verstand van microfoons.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat noem jij goed? Heb jij er ervaring mee? Mijn ervaring is vooralsnog beperkt tot hoofdtelefoons maar dat is in essentie dezelfde technologie, voor een echt goede geluidskwaliteit ben je minstens 500-1000 euro kwijt, voor het allerbeste 4000 euro of zo, daarvoor gebruiken ze een geheel andere techniek (elektrostatisch) die veel duurder is.
Een korte uitleg dan. Microfoons en speakers gebruiken exact dezelfde technologie, alleen andersom. Waar een speaker een elektrische spanning en stroom gebruikt om te bewegen zorgt bij een microfoon de beweging (door de luchtverplaatsing die wij waarnemen als geluid) voor het opwekken van een bepaalde spanning en stroom. Om die reden kan je elke hoofdtelefoon gebruiken als microfoon. Probeer het maar eens uit, verbind je hoofdtelefoon met je computer (gewoon op de normale manier maar dan in het microfoongat) en gebruik een functie van een programma (bijv. het gratis Audacity) om op te nemen, je klikt dus gewoon op de microfoon-knop, praat/zing daar waar een speaker van je hoofdtelefoon zit.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 22:38 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb niet zo veel verstand van microfoons.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |