abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158203216
M'n laptop heeft zo nu en dan periodes dat hij heel veel toetsaanslagen mist als ik aan het typen ben. In een gemiddelde zin zijn het zomaar 10-20 letters/spaties die hij mist. Net had hij er ook weer last. Eigenlijk wilde ik een voorbeeldje posten, maar nu gaat het weer goed.

Het valt me op dat het gebeurt als de fan maximaal draait, zou dit een probleem van oververhitting kunnen zijn? Ik had op dit moment alleen één topic open en winamp openstaan op pauze. Verder niets van zware programma's of video-sites als YouTube of dumpert. Fok! is wel redelijk zwaar met allerlei reclames en bewegende dingen.
  FOK!mycroftheld zaterdag 12 december 2015 @ 22:24:50 #2
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_158203619
Je kunt taakbeheer openen en kijken of er processen zijn die veel cpu cycles vreten. Mocht dit niet zo zijn dan kan het ook nog zijn dat je laptop last heeft van stof in de koeling. Kan ook een combi van beide zijn trouwens. Heb je al virusscanner erover gehaald?

Stof kun je zelf verwijderen maar als je dat doet zorg er dan wel voor dat de fan niet te snel gaat draaien. Een compressor erop richten is bijvoorbeeld geen goed idee, kun je de fan mee slopen. Als er echt veel stof in zit is het vaak beter om de machine open te maken.
pi_158203847
Met CPU cycles bedoel je het CPU percentage in taakbeheer? Dat ligt zo tussen de 30 en 40% op dit moment, met dezelfde programma's open als net. Met bijna het volledige percentage voor internet en nog een klein beetje bij wat andere processen. Zal eens opletten of het omhoog gaat als de fan hard draait. Als ik bij prestaties kijk, dan is de snelheid +/-1.7GHz en niet het maximum van 2.0GHz, maakt dat nog wat uit?

Een aparte virusscan heb ik niet meer. Voorheen had ik microsoft Essentials geloof ik, maar die is bij de upgrade naar windows 10 verdwenen denk ik.

Van binnen heb ik hem nooit echt schoongemaakt, maar de twee koelopeningen met koelribben zien er wel schoon uit, daar is niets van stof te herkennen.
  FOK!mycroftheld zaterdag 12 december 2015 @ 22:40:45 #4
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_158203976
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 22:35 schreef OngeschiktX het volgende:
Als ik bij prestaties kijk, dan is de snelheid +/-1.7GHz en niet het maximum van 2.0GHz, maakt dat nog wat uit?
Ook niet als de CPU belast wordt?

quote:
Een aparte virusscan heb ik niet meer. Voorheen had ik microsoft Essentials geloof ik, maar die is bij de upgrade naar windows 10 verdwenen denk ik.
Die was bij mij ook verdwenen na upgrade naar 10 idd, die heb je dus niet meer.

quote:
Van binnen heb ik hem nooit echt schoongemaakt, maar de twee koelopeningen met koelribben zien er wel schoon uit, daar is niets van stof te herkennen.
Wat voor laptop is het en wat voor CPU zit erin? Er zijn namelijk programma's waarmee je de temperatuur van je processor kunt achterhalen. Ik gebruik hier bijvoorbeeld Intel extreme tuning utility voor. Er zijn tal van andere programma's maar helaas is het bij een laptop maar de vraag of ze de sensoren uit kunnen lezen.
pi_158204354
Een intel core 2 Duo T6400. Niet al te nieuw meer dus.

Net even een benchmark-programma gedraaid om te kijken naar welke snelheid hij gaat. Hij gaat nooit naar maximaal, hoogste is 1.84GHz en net iets boven de 90%. Beetje jammer dat hij niet alles gebruikt wat hij moet kunnen.
pi_158204440
Dat programma geeft overigens ook CPU temperaturen, maar ik denk niet dat die kloppen. Core 1=84C en core 2=86C. Lijkt me niet realistisch?
  FOK!mycroftheld zaterdag 12 december 2015 @ 23:22:09 #7
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_158204858
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 23:03 schreef OngeschiktX het volgende:
Dat programma geeft overigens ook CPU temperaturen, maar ik denk niet dat die kloppen. Core 1=84C en core 2=86C. Lijkt me niet realistisch?
Laptops kunnen behoorlijk opwarmen. Dat je geen stof ziet hoeft overigens niet te betekenen dat het koelblok volledig schoon is. Heb al meegemaakt dat het blok schoon was maar er een tapijt van stof in de fan zelf zat, tegen de koelribben aan. Wat ook nog kan is dat de koelpasta af is en de warmte niet meer optimaal geleidt naar het koelblok.

Komt er extreem warme lucht uit?

Ow, en probeer deze anders nog even: https://www.techpowerup.com/realtemp/
  zaterdag 12 december 2015 @ 23:34:41 #8
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_158205165
Buffers in config.sys verhogen
pi_158205257
quote:
11s.gif Op zaterdag 12 december 2015 23:22 schreef bondage het volgende:

[..]

Laptops kunnen behoorlijk opwarmen. Dat je geen stof ziet hoeft overigens niet te betekenen dat het koelblok volledig schoon is. Heb al meegemaakt dat het blok schoon was maar er een tapijt van stof in de fan zelf zat, tegen de koelribben aan. Wat ook nog kan is dat de koelpasta af is en de warmte niet meer optimaal geleidt naar het koelblok.

Komt er extreem warme lucht uit?

Ow, en probeer deze anders nog even: https://www.techpowerup.com/realtemp/
85/86C, hetzelfde dus.

Dit programma en het andere bench mark programma geven overigens wel aan dat hij naar 100% gaat met een snelheid van 1995MHz, dus misschien is taakbeheer niet helemaal nauwkeurig.

De lucht die eruit komt is wel vrij warm. Warm genoeg om niet naast de fan die aan de zijkant zit te muizen, omdat het oncomfortabel wordt na een tijd. Niet zo warm dat je je handen eraan brandt, dat ook weer niet.

Maar zou een te warme CPU het missen van toetsaanslagen kunnen verklaren?
  zaterdag 12 december 2015 @ 23:40:13 #10
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_158205288
Een proces of malware die je processor maximaal gebruikt.
Begin eens met Malwarebytes antimalware
pi_158205372
Die 100% doet hij niet continue, maar tijdens de bench mark test en tijdens het runnen van de load bank van dat programma van bondage. Zonder die programma's zit hij op 30-40% als ik internet open heb staan, dus dat lijkt wel normaal.
pi_158205388
Wellicht wel verstandig om een te scannen op virussen en dat soort dingen, maar die programma's vind ik vaak net zo irritant als virussen zelf.
  FOK!mycroftheld zaterdag 12 december 2015 @ 23:50:23 #13
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_158205535
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 23:38 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Maar zou een te warme CPU het missen van toetsaanslagen kunnen verklaren?
Blijft erg warm en de vraag is even waardoor. Nog geen vastlopers gehad trouwens?

Een te warme processor kan raar gedrag gaan vertonen, zal me niet verbazen als het missen van toetsaanslagen daar ook toe behoort.
pi_158214142
Vastlopers heb ik nooit last van eigenlijk. Het enige wat weleens gebeurde is dat het scherm even zwart werd en daarna weer terug kwam met onderin een melding dat het beeldscherm stuurprogramma is hersteld of iets in die trant. Verder geen blauwe schermen of andere onverwachte dingen.

Ik zal wel eens kijken of ik m'n laptop binnenkort open kan maken en kijken of het erg stoffig is. Die warranty stickers zijn inmiddels toch niets waard meer. :P
pi_158214596
Wat is het merk en model van de laptop. Asus F serie toevallig?
pi_158221847
Net even de laptop opengemaakt, van stof is nauwelijks sprake:

Ziet er best schoon uit voor een 7 jaar oude laptop, die nooit eerder open is geweest.
pi_158221892
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 14:15 schreef oheng het volgende:
Wat is het merk en model van de laptop. Asus F serie toevallig?
Een MSI EX720

Overigens had ik het net heel kort weer en hij mist niet alleen toetsaanslagen, ook muiskliks. Muisbewegingen lijken wel goed te gaan.
pi_158222013
Controleer de stof/vuiligheid onder je toetsjes eens ;).
pi_158223223
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 22:59 schreef OngeschiktX het volgende:
Een intel core 2 Duo T6400. Niet al te nieuw meer dus.

Net even een benchmark-programma gedraaid om te kijken naar welke snelheid hij gaat. Hij gaat nooit naar maximaal, hoogste is 1.84GHz en net iets boven de 90%. Beetje jammer dat hij niet alles gebruikt wat hij moet kunnen.
Dit zie je vaker bij laptops. De koeling is toch iets minder goed dan bij desktops, en bij langdurige belasting betekent dat dat thermische throtteling de beperkende factor is. Dat de temperaturen tegen de 90 graden zitten onderschrijft dat.

Los daarvan is het niet normaal dat je computer toetsaanslagen volledig mist. Traag reageren OK, maar missen is niet goed. Dat lijkt me een software fout.
Dat je systeem idle al 30-40% CPU gebruikt klopt ook niet. Dat idee om op virussen te scannen is misschien wel slim.

Heb zelf een laptop met T6600. Hoewel het bepaald geen krachtpatser meer is zou je er echt nog wel mee overweg moeten kunnen.
  FOK!mycroftheld zondag 13 december 2015 @ 21:17:16 #20
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_158224464
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 19:43 schreef OngeschiktX het volgende:

[ afbeelding ]

Ziet er best schoon uit voor een 7 jaar oude laptop, die nooit eerder open is geweest.
Heb je ook het metalen plaatje welke boven de fan zit eraf gehad? Daaronder gaat stof zich namelijk ophopen, zie je in de eerste instantie niet.
pi_158232519
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 19:43 schreef OngeschiktX het volgende:

[ afbeelding ]

Je hebt waarschijnlijk een "stof matje" in de koelribben zitten.

Grijze plaatje eraf schroeven, het stofmatje zit waar de koperen heatpipes naartoe gaan. Dus tussen je fan en de fan uitgang.
pi_158383271
quote:
11s.gif Op zondag 13 december 2015 21:17 schreef bondage het volgende:

[..]

Heb je ook het metalen plaatje welke boven de fan zit eraf gehad? Daaronder gaat stof zich namelijk ophopen, zie je in de eerste instantie niet.
Net even gedaan. Het plaatje zelf kon er niet af, maar wel de fan samen met dat plaatje. Daaronder was het hol en zat niet zoveel. Ik kon daardoor wel bij de andere kant van de koelribben in de behuizing van de laptop, daar zaten wel twee kleine propjes stof.

Net nog een keer de benchmark test gedraaid en de temperatuur is tot 55C gestegen, de vorige keer was het 85C. De laptop staat wel minder lang aan, dus misschien dat het nog wat verder stijgt, maar het lijkt wel een heel stuk beter dan eerst. Bizar wat twee van die kleine propjes kunnen doen.

Er ontbrak ook nog een voetje aan één kant van de laptop, zo'n rubber ding. Die heb ik nu van de ene naar de andere kant verplaatst, zodat hij een aantal mm hoge staat waar de fan lucht aan zuigt. Wellicht dat dat ook nog wat scheelt.

Nu hopen dat het missen van toetsaanslagen ook is opgelost.

Ik dacht trouwens dat de CPU altijd onder de fan zat, maar bij mijn laptop is het waarschijnlijk dat ding dat er naast zit? Onder het metalen plaatje met 4 schroefjes en de heatpipe? Wat is dan het andere ding met een heatpipe erop?
pi_158384902
De ene koperen heatpipe gaat naar de CPU, de andere heatpipe gaat meestal naar de videokaart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')