abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158191989
Ik heb een Mercedes sprinter bakwagen met een Dhollandia laadklep (750KG). Hiervan heb ik de olie ververst (ISO 22 volgens boekje), na het verversen zoog hij geen olie meer aan. Toen heb ik boven op het hydrauliekblok boven op de pomp een bout los gedraaid in hier olie in gegoten zodat hij weer kan aanzuigen. Hij gooit nu inmiddels de olie weer door het systeem maar de laadklep heeft geen hef kracht. Ik moet hem zelf omhoog duwen en dan blijft hij wel staan.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Alvast dank.
pi_158192024
Ontluchten al geprobeerd?
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_158192031
Lucht in het systeem denk ik.

Was de vuldop/bout er nog af toen je de laadklep handmatig dicht deed?

Zo nee, toch nog maar even doen dan kan het lucht eruit.
pi_158192125
volgens de handleiding zou ontluchten moeten door de klep volledig omlaag te doen en dan deze knoppen 20 seconden in te houden. Dit het ik gedaan. Ik heb ook de bus omhoog gezet zodat de cilinders volledig kunnen bewegen. De klep heb ik dicht gekregen door hem met de knoppen omhoog en dicht te doen en dan zelf omhoog gedrukt.De bout zat er toen dus weer in. Als ik de pomp laat draaien met die bout eruit zal hij niet werken denk ik. Ontluchten door de retour leiding los te draaien of iets dergelijks misschien een optie?
pi_158192264
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 13:23 schreef koeler het volgende:
volgens de handleiding zou ontluchten moeten door de klep volledig omlaag te doen en dan deze knoppen 20 seconden in te houden. Dit het ik gedaan. Ik heb ook de bus omhoog gezet zodat de cilinders volledig kunnen bewegen. De klep heb ik dicht gekregen door hem met de knoppen omhoog en dicht te doen en dan zelf omhoog gedrukt.De bout zat er toen dus weer in. Als ik de pomp laat draaien met die bout eruit zal hij niet werken denk ik. Ontluchten door de retour leiding los te draaien of iets dergelijks misschien een optie?
Ik zou eerst eens die bout eruit halen dan kan het lucht weg.
pi_158192982
Even getest maar als ik deze los draai en laat pompen dan spuit de olie er direct uit. Helaas dus niet de oplossing denk ik
pi_158194083
Ik heb geen verstand van laadkleppen maar wil tóch even een suggestie doen.

Zou het misschien kunnen helpen om de klep een aantal keren op en neer te doen om op die manier eventuele lucht uit het systeem te krijgen?
Als bij een auto de stuurbekrachtiging wordt bijgevuld ontlucht je dat in feite ook door het stuur een aantal keer van links naar rechts en andersom te draaien.

Nogmaals: Ik heb er geen verstand van maar het lijkt me wel het proberen waard.
pi_158194769
Dat heb ik geprobeerd maar helaas ook zonder succes. Nog andere ideeën?
pi_158194934
Ik ben door mijn ideëen heen, sorry.
Zal vanavond eens googelen, ik snap namelijk dat dit een groot probleem voor je kan zijn.
Dat ding moet het gewoon doen!

Als ik tips kan vinden zal ik ze hier posten, als ik niks post dan heb ik dus niks gevonden.
pi_158196957
Is een heel andere laadklep maar misschien kun je hier iets mee? Principe is hetzelfde lijkt mij...
76 pagina's die ik niet zelf heb gelezen maar onderhoud en storingen worden er ook in beschreven.

http://www.dhollandia.com/files/275363_Passagiers_NDL.pdf
pi_158196979
Kan zo'n pomp niet kapot raken, door zonder oliedruk te draaien?
.
pi_158197028
En deze nog, gaat wel specifiek over vrachtwagenlaadkleppen.
102 pagina's, veel leesplezier! :+

http://docplayer.nl/32762(...)-uitgave-2009-1.html
pi_158197800
Bedankt! Deze handleidingen had ik zelf ook gevonden en de originele zat nog bij de bus. Maar de oplossing krijg ik hier ook niet in gevonden. Ik heb ook al naar de leverancier gebeld en die dacht aan een kapotte pomp. Maar dit lijkt me toch vreemd als hij voor het olie verversen nog goed werkte? Ik heb wel de pomp inderdaad even laten draaien om de oude olie eruit te persen, maar zou hij hier van kapot kunnen gaan? Hij pompt nu nog wel maar lijkt niet op volle kracht te werken?
pi_158198307
Ja, door geen of onvoldoende smering gaan de plunjers vreten en kan de pomp onvoldoende druk opbouwen door te veel inwendige lekkage.

[ Bericht 2% gewijzigd door Chuck-N0rr1s op 12-12-2015 19:24:13 ]
pi_158198885
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2015 18:52 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Ja, door geen of onvoldoende smering gaan de plunderaars vreten en kan de pomp onvoldoende druk opbouwen door te veel inwendige lekkage
Ook als zo'n pomp maar heel kort droog draait?
pi_158199060
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 19:15 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ook als zo'n pomp maar heel kort droog draait?
In theorie wel. Eigenlijk moet ts de druk meter voor en na de pomp
pi_158199267
Zo'n idee had ik. Dat zo'n pomp er slecht tegen kan, als hij onvoldoende druk kan opbouwen, door bijvoorbeeld lucht of lekkage.
.
pi_158202745
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2015 19:24 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

In theorie wel. Eigenlijk moet ts de druk meter voor en na de pomp
Thanks, was een stukje nieuwsgierigheid van mij.

Verder: Zit er op de pomp zelf ook een mogelijkheid om te ontluchten?
pi_158202800
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 21:45 schreef vannelle het volgende:

[..]

Thanks, was een stukje nieuwsgierigheid van mij.

Verder: Zit er op de pomp zelf ook een mogelijkheid om te ontluchten?
NP. Vragen staat vrij.

Geen idee
  zondag 13 december 2015 @ 02:42:54 #20
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_158208708
Je hebt in je "zoektocht" naar ontluchtingsbouten ed niet per ongeluk aan een stelbout gedraait?
Ik ben bang dat de "vulbout" die jij bedoelt ( die zelden/nooit op een tandwielpomp zit) in werkelijkheid de drukregelaar/overstort is en die is nu ontregelt.
Als het nog ff meer tegenzit kan het binnenwerk van de overstort(een veertje+ een kogeltje/kegeltje) nu op straat liggen, er uit geperst toen je de pomp even aanzette zonder de bout er in....
Hij pompt dan wel maar kan alleen rondpompen en zal nul druk leveren.
of wellicht iets soortgelijks toen je de pomp leeg pompte?, wat heb je daarbij losgedraaid?
Of nog beter; waar heb je allemaal aan gezeten/los gedraaid?

Vrachtwagenklep pomp systeempje is supersimpel:
-tandwielpompje-tankje-zuig/retour filter (een plunjerpomp is te kostbaar voor een laadklep en ook onnodig)
-1 ventiel om te schakelen tussen dalen/stijgen
- soms 1 onbediend ventiel (voorgestuurde terugslagklep-Vtsk)die er voor zorgt dat de laadklep niet heel langzaam wegzakt onder last als het schakelventiel niet 100% lekdicht is.
-een (soms 2) overstort klep die de druk(=hef kracht) limiteert<<<<<<<<<<<<<<!!!!!!!
-een snelheidsregelventiel (een simpel kraantje) om de daalsnelheid van de laadklep te limiteren, de daalsnelheid word geregeld door de UITGAANDE oliestroom van de cilinder te knijpen en NIET de toevoer stroom, een veelgemaakte denkfout.

meer zit er meestal niet in en als er weinig om veiligheid word gegeven kan het met nog minder, meestal is het hele systeem in 1 "blok" (compact unit) gebouwd.
Zeeeer uitgebreid kun je er zo nog een hele handvol aan ventielen in kwijt die de veiligheid of comfort verhogen maar dat is zelden het geval,laadkleppen zijn relatief goedkope techniek en een sluitpost op de truck.

Ergens in de leiding dicht bij/op de cilinders kun je ook nog een slangbreukbeveiliging(sbb) vinden die ervoor zorgt dat je klep niet naar beneden lazert als je een gebroken slang/pijp hebt, zo'n sbb zie je meestal niet , het is een kleine insert die binnen in een pijpkoppeling word geplaatst of in de aansluiting op de cilinder is geplaatst.
Systemen met sbb icm een Vtsk zijn soms wel eens slecht te ontluchten, dat hangt mede af van het leiding en slangen werk en of daar ergens een zwanehals in zit waarin lucht kan blijven hangen, zo'n luchtbel is dan alleen weg te bleeden door een hoger/verder gelegen koppeling los te draaien.
Laadklep systemen zijn echter doorgaans volledig 100% zelf ontluchtend, gewoon de klep een paar keer op en neer is voldoende om alle lucht er uit te halen.

Als je aan de overstort hebt gedraait kan de hefkracht lager worden tot aan geheel wegvallen, en dat hoeft echt niet veel te zijn, bv 1/2 slag of minder uit draaien kan al genoeg zijn om de maximale persdruk van de pomp te verlagen van bv 200 bar naar 150 bar, eea hangt af van het type veer die in de overstort(=een veerbelaste klep) zit.

Een goed werkende tandwielpomp die meer dan een uurtje in bedrijf is geweest kan overigens doorgaans zonder problemen wel een 15 a 30 seconden zonder olie draaien, het kleine restje olie in de pomp smeert de pomp wel en aangezien er geen druk word opgebouwd is de mechanische belasting in de pomp nagenoeg nul dus word er ook weinig warmte ontwikkeld.
Ik heb er ooit wel eens eentje per ongeluk iets van 20 minuten laten draaien zonder noemenswaardige schade, dat gezegd: ik zou dat niet proberen te herhalen maar minder dan een minuut moet wel kunnen, zeker als het een al wat ouder pompje is die volledig is ingelopen.

een bezoekje aan een ordentelijke hydrauliek toko zou dit in een half uurtje oid moeten kunnen oplossen tenzij er echt iets stuk is dan gaat het uiteraard wat langer duren en meer kosten.

Ik kan je er misschien verder mee helpen maar dat begint met een serie gedetaileerde fotos van het systeem, ik kan je dan als het meezit iig vertellen wat welk onderdeel doet en/of hoe je systeempje werkt.

[ Bericht 16% gewijzigd door robber57 op 13-12-2015 04:06:13 ]
pi_158212924


Bedankt voor alle reacties.Hierbij een foto en schema van de kast.
Ik heb de olie eraf gelaten door de slang bij punt 1 los te halen, deze komt rechtstreeks vanaf het olie vatje. En daarna heb ik de pomp even laten lopen om de rest van de olie uit de cilinders te krijgen. Na het opnieuw vullen zat er denk ik teveel lucht in om aan te kunnen zuigen. Hierop heb ik de bout van punt 3 los gemaakt en olie erin gegoten. Overigens is dit geen standaard bout maar een holle bout met een gaatje erin, hier zal de olie doorheen moeten lopen? Nu wil hij wel weer in beweging komen maar heeft onvoldoende kracht om zelfstandig te bewegen in ik moet de klep dus helpen. Als ik de klep open laat gaan en weer dicht doet dan gaat dit tot aan de horizontale positief. Zodra hij iets over de horizontale positief komt dan gaat hij niet meer omhoog. De beweging maakt hij ook heel erg langzaam. De schroef om de druk te regelen zit bij punt 3, deze heb ik ook al verder ingedraaid om de druk te verhogen maar hierbij merk ik geen verschil. Zou ik aan een nieuwe pomp unit moeten?
pi_158213271
Ik las iets over een aanzuigfilter (in de tank?) heb je dat schoongemaakt?
.
pi_158216456
De aanzuigfilter zie ik zo niet zitten, ik zie alleen de slang rechtstreeks uit de tank komen. Als ik deze los haal dan stroom de olie er rustig uit. Er komt een straaltje uit ten grootte van de helft van de slang ongeveer. Moet er niet een dikkere straal uitkomen als de tank bijna volledig is gevuld?

[ Bericht 33% gewijzigd door koeler op 13-12-2015 16:29:31 ]
  maandag 14 december 2015 @ 00:16:38 #24
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_158229449
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 15:31 schreef koeler het volgende:
De aanzuigfilter zie ik zo niet zitten, ik zie alleen de slang rechtstreeks uit de tank komen. Als ik deze los haal dan stroom de olie er rustig uit. Er komt een straaltje uit ten grootte van de helft van de slang ongeveer. Moet er niet een dikkere straal uitkomen als de tank bijna volledig is gevuld?
De olie is natuurlijk niet zo dun als benzine en de inhoud van dat tankje is ook geen 5m³ dus nee zo keihard stroomt dat er niet uit.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_158313550
Ik heb inmiddels de complete pomp unit vervangen en nu werkt het weer. Bedankt voor de reacties allemaal.
pi_158313703
Volgende keer niet meer zonder oliedruk draaien dus?
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')