abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158149456
Een ander probleem is dat de crowd in deze gevallen vertegenwoordigd wordt door een partij die niet vanzelfsprekend dezelfde belangen heeft als die crowd. Een CF-platform wil niet in het nieuws komen met dat ze het matrasje uit de wieg van de dochter van de mislukte ondernemer verkoopt. Het tot stand komen van een regeling lijkt soms belangrijker dan de inhoud daarvan. Zo'n regeling kan zijn dat 'alles' wordt terugbetaald in 30 jaar, waarbij 'alles' dan alleen de hoofdsom betreft. Eigenlijk niet anders dan hoe de regering en de EU de steun aan Griekenland verkoopt aan de bevolking.

Een default volledig afschrijven is in het geval van hoofdelijke aansprakelijkheid volgens mij niet nodig, maar ik zou er niet op rekenen dat je alles (hoofdsom+rente) terugkrijgt.
pi_158150211
Ik heb zojuist de rechten op alle topics gekocht en ga het in boekvorm uitbrengen :)
merchandising met actie figuurtjes van de diverse forumleden volgt later
pi_158150227
Een default betekend inderdaad niet direct dat het geld weg is, maar de kans is zeker aanwezig. Default kan ook door meerdere oorzaken komen. Denk aan het stoppen van het bedrijf, failliet gaan, het bedrijf stopt simpelweg met betalen etc. Uit voorzorg schrijf ik het persoonlijk wel af. Het kan dan uiteindelijk alleen maar meevallen.
pi_158150264
@zyxxyz: Eventueel botsende belangen van platform en investeerders bij een default lijkt mij niet.
Hooguit de wijze van afhandeling kan je in van mening verschillen.
pi_158150341
@najra: Met zo'n houding geef je m.i. een verkeerd signaal af naar het platform.
Ik verwacht, nee eis.... volledig commitment bij het invorderen.

Bij het eerste signaal dat daar een loopje mee wordt genomen is de eerste stap een investeringsstop en vervolgens liggen er dan serieus juridische stappen op de loer.
pi_158150581
Maar even voor de statistieken.
Een twintigtal defaults bij KoM.

Bij hoeveel van de defaults zijn er enige afspraken gemaakt over hoe het geld terugkomt?

Ik weet dat er bij QB iets is afgesproken. Je wordt er wel niet vrolijk van maar er is wel een afspraak.
Met de ijsboer is het wat lastig afspreken wegens persoonlijke omstandigheden. (los er van zijn we ook daar gewoon een schuldijser bij de afwikkeling van het failliet)

Maar wat is er bij de overige 18 defaults afgesproken.
Voor mijn gevoel niet meer dan wat een pech centen weg.
En die 18 waren, naar ik aanneem, wel hoofdelijk aansprakelijk.

[ Bericht 5% gewijzigd door RavigotteSaus op 10-12-2015 14:36:26 ]
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_158150773
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 14:30 schreef RavigotteSaus het volgende:
Maar even voor de statistieken.
Een twintigtal defaults bij KoM.

Bij GvE bedoel je denk ik
pi_158150779
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 14:17 schreef bleyenburg het volgende:
@najra: Met zo'n houding geef je m.i. een verkeerd signaal af naar het platform.
Ik verwacht, nee eis.... volledig commitment bij het invorderen.

Bij het eerste signaal dat daar een loopje mee wordt genomen is de eerste stap een investeringsstop en vervolgens liggen er dan serieus juridische stappen op de loer.
Geen zorgen ;) ik schrijf het zelf af op mn balans, maar blijf met regelmaat de nieuwsberichten volgen en ik durf daar ook gewoon om te vragen bij de platformen. Ik hoop en verwacht dus nog steeds dat het geld terugkomt, misschien dan ook niet helemaal juist om het af te schrijven, maar ik heb liever meevallers dan valse hoop.
pi_158150950
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 13:39 schreef zyxxyz het volgende:
Een CF-platform wil niet in het nieuws komen met dat ze het matrasje uit de wieg van de dochter van de mislukte ondernemer verkoopt.
Kijk en dat is nou het hele probleem. Een CF-platform wil nieuwe ondernemers trekken en niet in het nieuws komen dat je via dat platform geen geld moet lenen. Nieuwe ondernemers, daar verdienen ze hun geld mee. Ze hebben er geen belang bij dat de investeerder zijn geld terugkrijgt. De afhandeling kost ze geld.

Als inversteerder zou je eigenlijk je geld moeten uitlenen daar waar dat matrasje wel verkocht wordt. (je hebt er recht op)
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_158151072
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 14:49 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Kijk en dat is nou het hele probleem. Een CF-platform wil nieuwe ondernemers trekken en niet in het nieuws komen dat je via dat platform geen geld moet lenen. Nieuwe ondernemers, daar verdienen ze hun geld mee. Ze hebben er geen belang bij dat de investeerder zijn geld terugkrijgt. De afhandeling kost ze geld.

Als inversteerder zou je eigenlijk je geld moeten uitlenen daar waar dat matrasje wel verkocht wordt.
Kun je dat wel zo scherp zeggen? Het platform heeft er zeker belang bij dat de investeerder zijn geld terug krijgt, zo niet dan gaat de investeerder wel, zoals je zelf ook al (terecht) zegt, naar een ander platform. Geen investeerders = geen nieuwe klanten.

Begrijp me goed, ik ben ook voorstander van hard aanpakken. Gelukkig nog geen echte default meegemaakt dus geen ervaring met hoe een platform dit aanpakt maar het lijkt mij dat een platform investeerders niet zomaar links kan laten liggen.
pi_158151177
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 14:55 schreef MSR het volgende:
Kun je dat wel zo scherp zeggen? Het platform heeft er zeker belang bij dat de investeerder zijn geld terug krijgt, zo niet dan gaat de investeerder wel, zoals je zelf ook al (terecht) zegt, naar een ander platform. Geen investeerders = geen nieuwe klanten.
Zolang de meeste projecten ruim binnen de tijd vollopen durf ik wel te zeggen dat het lastiger is om ondernemers te vinden dan inversteerders.
quote:
Begrijp me goed, ik ben ook voorstander van hard aanpakken.
Ik zei niet dat ik daar voorstander van ben. Ik zei dat je daar als investeerder beter je geld heen kan sturen.
pi_158151201
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 14:49 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Als inversteerder zou je eigenlijk je geld moeten uitlenen daar waar dat matrasje wel verkocht wordt.
Ik ben dit niet met je eens... pas met een platform gesproken en mijn zorgen ge-uit. Zij gaven aan wel degelijk zich 100% in te spannen voor de investeerder, maar dat kost tijd. Een huis wordt liever op de normale markt verkocht dan op een veiling, puur omdat dit meer geld opbrengt voor de investeerder. Er zijn ook daadwerkelijk beslagleggingen gedaan. Het nadeel is dat dit in Nederland gewoon heel lang duurt en er moet eerst geprobeerd worden om geschillen minnelijk op te lossen. Ik baal enorm van het feit dat het zo lang duurt en ben van mening dat er iets meer en met meer regelmaat informatie moet komen. Daarintegen ben ik er wel van overtuigd dat er alles aan wordt gedaan om dat geld terug te krijgen op een wijze die zowel voor de investeerder als de ondernemer goed is. Soms kost dat helaas iets langer.

Ook snap ik daarbij dat men soms bewust hun mond houden. Als een bedrijf nog operationeel is EN een in default is, heb je er niks aan als al die info op het internet komt (zoals hier op dit forum). Dit kan een bedrijf kapot maken, waardoor de uiteindelijke opbrengst voor de investeerder minder is... ik maak me dus wel degelijk zorgen over mn geld, maar heb vertrouwen in de inspanningen van de platformen.
pi_158151250
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2015 15:02 schreef najra1990 het volgende:
Er zijn ook daadwerkelijk beslagleggingen gedaan.
Kijk dat wist ik dus niet. Zoals ik een paar berichten eerder al zei heb ik zelf geen defaults meegemaakt en was er volgens dit forum alleen een regeling met QB.
quote:
Daarintegen ben ik er wel van overtuigd dat er alles aan wordt gedaan om dat geld terug te krijgen op een wijze die zowel voor de investeerder als de ondernemer goed is. Soms kost dat helaas iets langer.
Dat zijn goede berichten.
pi_158151262
geldleners zijn de klanten
investeerders zijn de leveranciers.
platform is de handelaar.

defaults = leverancier niet betalen = op termijn geen handel meer, want geen handelswaar op de plank.

beide zijden zijn belangrijk.
pi_158151297
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 15:06 schreef bleyenburg het volgende:
geldleners zijn de klanten
investeerders zijn de leveranciers.
platform is de handelaar.

defaults = leverancier niet betalen = op termijn geen handel meer, want geen handelswaar op de plank.

beide zijden zijn belangrijk.
Dat snap ik allemaal.

Toch lees ik op het forum alleen wat er in defauls is maar niet dat er regelingen zijn getroffen.
Ik ging er daarom (blijkbaar onterecht) van uit dat die ook niet zijn getroffen.

Op het vlak dat er geen regelingen zijn getroffen zal ik dan mijn woorden terugnemen.
(en dat hoef echt niet dat matrasje te zijn wat mij betreft)
pi_158151357
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 15:05 schreef RavigotteSaus het volgende:

Kijk dat wist ik dus niet. Zoals ik een paar berichten eerder al zei heb ik zelf geen defaults meegemaakt en was er volgens dit forum alleen een regeling met QB.

Dat is dus ook in mijn ogen een nadeel van een forum zoals deze... verhalen gaan hun eigen leven leiden. Ik denk dat hier een verbeterpunt ligt voor de platformen: geef voldoende informatie om te voorkomen dat er spookverhalen komen, maar pas ervoor op dat er niet teveel informatie gedeeld wordt wat een bedrijf uiteindelijk de kop kan kosten.
pi_158151534
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2015 15:11 schreef najra1990 het volgende:
geef voldoende informatie om te voorkomen dat er spookverhalen komen,
daar gaat het om!

Dus kwantitatieve informatie over alle defaults op de site van het cf platform zonder naam details. En goede informatie over voorrtgang afhandeling met naam en rugnummer over de individuele default aan de investeerder in het falende project per mail of in de eigen omgeving van de investeerder op de site.
pi_158151624
(ik zou bijna een keer een default mee willen maken om te ondekken wat het platform dan voor me betekend)

Is het misschien een idee om bij de defaults in de OP op te merken als er afspraken zijn gemaakt over terugbetalingen? Een default die is/wordt terugbetaald oogt alweer minder pijnlijk namelijk.
pi_158151637
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 15:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

daar gaat het om!

Dus kwantitatieve informatie over alle defaults op de site van het cf platform zonder naam details. En goede informatie over voorrtgang afhandeling met naam en rugnummer over de individuele default aan de investeerder in het falende project per mail of in de eigen omgeving van de investeerder op de site.
Lijkt mij ook een goed idee. Ik denk wel dat er binnen dit forum ook een afspraak moet komen dat niet de mails van de platforms direct hier gepubliceerd worden. Ben soms toch verbaasd hoe snel dat gebeurt als er ook maar een vertraging is of een kleine hick up.
pi_158151711
Helemaal mee eens. Een hickup van een week boeit iemand die niet in het project zit echt niet.
(als ik er in zit boeit het me trouwens ook niet, kan het toch niet veranderen).

Maar voor de beeldvorming van de defaults is een korte status wel handig. 20 defaults bij GvE vind ik gewoon heel pijnlijk klinken. Maar nu blijkt dus veel minder aan de hand dan ik dacht.Nieuwe inversteerders zullen ook schrikken als ze eerst tegen een lange lijst met defaults aanlopen.

Die van KoM heb ik nog geen oordeel over kunnen vellen want die is nog vers. Of hebben de investeerders ook al langer info? (hoef niet te weten wat, alleen JA of NEE)
pi_158151738
quote:
3s.gif Op donderdag 10 december 2015 12:12 schreef µ het volgende:
Als we een lijst met KVK-nummers kunnen verzamelen met zijn allen met beschrijving, kan ik kijken of zo'n check kan werken.

Moet ik wel bij rechtspraak access aanvragen naar de webservice.

Voegt dit veel toe?
Dit lijkt me een uitstekend idee. Het geeft ook wat druk richting de platformen om tijdig te communiceren en niet zoals nu pas maanden later. Daarnaast lijkt het me ook goed om naar de suggesties te kijken van wat er mogelijk is met bedrijven op hetzelfde adres / zelfde persoon etc.
Is het mogelijk om eerst in kaart te brengen welke info er mogelijk geautomatiseerd opgehaald kan worden en welke gegevens daarvan nodig zijn? Als we dan ook de oude projecten in kaart brengen, dan kunnen we in ieder geval het in 1 keer goed doen.
Wellicht met een aparte database die voor een selecte groep toegankelijk is? Die kan dan als basis voor de mailer gebruikt worden, waardoor iedereen er profijt van heeft.
pi_158152031
Het probleem zit hem niet in 99% die het met bovenstaande eens is, maar in die 1% die het alsnog op internet knalt....
pi_158152259
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 15:48 schreef najra1990 het volgende:
Het probleem zit hem niet in 99% die het met bovenstaande eens is, maar in die 1% die het alsnog op internet knalt....
Informatie die wij al op internet kunnen vinden is al publiek beschikbaar.
Als op kvk nummer kan zien dat een bedrijf op een insolventielijst staat dan kan een leverancier dat ook. Het is dan dus al op internet geknalt.

Mails dus vooral voor jezelf houden. Behalve dan om een default in de TT wat af te zwakken.
En alles wat je verder op internet vind vooral niet voor jezelf houden. Neem als voorbeeld de goede samenwerking met de dierenservice. Dat waren allemaal publieke bronnen.

[ Bericht 6% gewijzigd door RavigotteSaus op 10-12-2015 16:06:28 ]
pi_158152348
Eens, maar laten we mails die in vertrouwen verstuurd worden niet meer posten...
pi_158152388
Overigens ook dit is weer perfect te regelen als we een ''eigen' forum starten.
Als een project vol zit kan je het project afsluiten voor buitenstaanders kunnen leden napraten wat ze willen.

Ik zit op verschillende van dit soort forums en daar zijn onderwerpen ook voor google onvindbaar.
Eigenlik 1 grote spoiler dus. Tenzij je lid bent.

[ Bericht 29% gewijzigd door RavigotteSaus op 10-12-2015 16:16:00 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')