abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 december 2015 @ 14:35:45 #1
431881 BredeBrenda
Net zo breed als mijn broeder
pi_158056301
Dag iedereen,

Ik ben benieuwd naar de invloed van de confirmation bias op BNW-onderwerpen. Ik zie geregeld topics voorbij komen waarin mensen bepaalde informatie wel geloven, en andere informatie weer niet, terwijl die informatie van bijvoorbeeld dezelfde bron komt.

Hieronder kort iets over wat de confirmation bias is.

De confirmation bias, oftewel 'voorkeur voor bevestiging' verwijst naar de neiging van mensen om meer aandacht en waarde te hechten aan informatie de de eigen ideeën of hypotheses bevestigt. Tegelijkertijd is er de neiging om minder aandacht te besteden aan informatie die eigen ideeën tegenspreekt.

quote:
De confirmation bias is een type cognitieve bias waar over het algemeen veel mensen gevoelig voor zijn. Een aantal wetenschappelijke studies uit de jaren ’60 toonde aan dat mensen de neiging hebben om eigen bestaande opvattingen te bevestigen. De bias houdt verder in dat mensen niet alleen zoeken naar informatie die hun ideeën bevestigt, maar ze interpreteren nieuwe informatie ook op een manier die in lijn is met de eigen ideeën. Tevens zullen mensen informatie of gebeurtenissen zich herinneren op een manier zodanig dat hun bestaande attitudes daarmee bevestigd worden. De confirmation bias gaat dus over de neiging van mensen om selectief informatie te verzamelen of te onthouden.

De bias heeft een sterkere invloed wanneer het gaat om emotioneel beladen kwesties of voor diepgewortelde ideeën. Ook wanneer het bewijs voor een bepaald standpunt ambigu is, hebben mensen de neiging dit bewijs in hun eigen voordeel te gebruiken. Dit kan leiden tot overmoedigheid en versterking van persoonlijke opvattingen, ook al is er juist bewijs dat deze opvattingen tegenspreekt. Deze bias verklaart ook waarom het soms zo lastig is om van een bestaande overtuiging af te wijken. Het maakt het moeilijker om objectief naar een situatie te kijken, en helaas kan het daardoor ook leiden tot onjuiste conclusies of beslissingen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Hoe denken jullie hier over???????
  zondag 6 december 2015 @ 14:36:18 #2
431881 BredeBrenda
pi_158056313
Als ik voorbeelden voorbij zie komen zal ik ze wel even posten hier.
pi_158056347
Ja hoor. Alles is de schuld van de zionisten en anders is het niet waar.
  zondag 6 december 2015 @ 14:38:52 #4
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_158056362
Ik geef het topic weinig kans. Naar ik meen Ali Boo had jl iets in die trant geopend, werd al snel gesloten vanwege de nutteloze discussie. Maar je weet nooit ditmaal.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  zondag 6 december 2015 @ 15:29:24 #5
269692 Divje
brr brr patapim
pi_158057675
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 14:36 schreef BredeBrenda het volgende:
Als ik voorbeelden voorbij zie komen zal ik ze wel even posten hier.
Ik kijk er naar uit Brenda

Een pets en een poot van Poez
oh ah toma toma vem vem vem vem
  zondag 6 december 2015 @ 15:40:25 #6
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_158058041
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 14:35 schreef BredeBrenda het volgende:

Stierenpoep.

Heeft niets met BNW in het algemeen te maken, maar is persoonlijk.
Conformation bias komt overal voor, in NWS, SPT, en ieder willekeurig ander forum. En zo ook buiten FOK!. Verder sluit ik me aan bij wat cad schreef.
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_158067363
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 14:35 schreef BredeBrenda het volgende:
Dag iedereen,

Ik ben benieuwd naar de invloed van de confirmation bias op BNW-onderwerpen. Ik zie geregeld topics voorbij komen waarin mensen bepaalde informatie wel geloven, en andere informatie weer niet, terwijl die informatie van bijvoorbeeld dezelfde bron komt.

Hieronder kort iets over wat de confirmation bias is.

De confirmation bias, oftewel 'voorkeur voor bevestiging' verwijst naar de neiging van mensen om meer aandacht en waarde te hechten aan informatie de de eigen ideeën of hypotheses bevestigt. Tegelijkertijd is er de neiging om minder aandacht te besteden aan informatie die eigen ideeën tegenspreekt.

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Zit natuurlijk zeker een waarheid achter. Je bent sneller geneigd bronnen als correct te accepteren als je zelf achter de materie staat.

Een mens kan van nature slecht tegen kritiek. Iets met eigen beeld en je eigen "ik".

(werkt allebei de kanten op he, zowel skeptici als gelovers)
pi_158067978
-edit-topickaap

[ Bericht 55% gewijzigd door Dance99Vv op 06-12-2015 22:45:07 ]
-
pi_158068624
-edit- en dit noem jij normaal discussiëren?
Iets met die hand in eigen boezem steken.

[ Bericht 30% gewijzigd door Dance99Vv op 06-12-2015 22:44:08 ]
-
  zondag 6 december 2015 @ 22:40:12 #10
431881 BredeBrenda
pi_158068975
quote:
10s.gif Op zondag 6 december 2015 22:29 schreef Lichtkogel het volgende:

[..]

Dat de TS lijdt aan Normalcy bias en ergens tussen het zoeken door naar 'tips om je haar te krullen' op het ietwat moeilijke woord "Confirmation bias" is gestuit en dacht "Hey! Dat is wel een goeie om in de BNW te gooien en zo lijk ik heel intelligent ten opzichte van al die domme complotgekkies op FOK"
Als je alleen maar met persoonlijke aanvallen gaat strooien mag je ook wel wegblijven uit dit topic.

Daarnaast begrijp ik niet waarom ik zou lijden aan normalcy bias maar dat zal wel aan mijn eigen domheid liggen, niet?

[ Bericht 7% gewijzigd door Dance99Vv op 06-12-2015 22:46:07 ]
pi_158069207
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 22:40 schreef BredeBrenda het volgende:

Daarnaast begrijp ik niet waarom ik zou lijden aan normalcy bias maar dat zal wel aan mijn eigen domheid liggen, niet?
Om even op je bovengenoemde stelling in te gaan; er zijn tal van aantoonbare feiten dat de realiteit die ons wordt voorgesteld heel anders is dan ons wordt voorgehouden.

Ik weet niet of je zelf ooit wel eens bepaalde BNW documentaires hebt gekeken..?

Kan er anders wel 1 naar je doorsturen, zodat je zelf kan zien over wat voor zaken hier gesproken wordt?
-
  zondag 6 december 2015 @ 22:48:48 #12
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_158069245
Geen topic voor in BNW
There is only one religion
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')