quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Wat een krampachtig gedoe weer.quote:RTL haalt gekleurde Pieten van de buis
De afgelopen dagen werd de kijker met korte filmpjes al warm gedraaid voor de speciale uitzending van Ik hou van Holland op Sinterklaasavond bij RTL 4. In deze promo's waren gekleurde Pieten te zien. Vanmorgen heeft RTL Nederland ervoor gekozen deze uit de uitzending te halen.
RTL: ,,We hebben besloten de gekleurde Pieten, die de opening vormen van Ik hou van Holland te verwijderen. Het standpunt van RTL is dat we dit jaar hebben gekozen om het uiterlijk van onze Pieten NIET aan te passen. Er is miscommunicatie geweest rondom het officiële standpunt van RTL richting het team van Ik hou van Holland. Deze heeft vervolgens met goede bedoelingen gekleurde Pieten ingezet. De Pieten-discussie is jammer genoeg heel gecompliceerd en roept veel emotie op. Het blijkt moeilijk om een eenduidige oplossing te vinden die recht doet aan de Nederlandse traditie van Sinterklaas en waarin tegelijkertijd niemand wordt gekwetst. Mocht op termijn de uitkomst van de brede maatschappelijke discussie vragen om een verandering van het uiterlijk van Piet, dan zal RTL daarin volgen."
Het statement van RTL Nederland gaat verder met de woorden: ,,Wij vinden het belangrijk om open te staan voor alle zienswijzen en maken daarom ook deel van uit een gespreksgroep onder leiding van Minister Asscher. Wat de uitkomst van deze discussie ook zal zijn, boven alles vinden wij dat dit mooie kinderfeest behouden moet blijven voor alle Nederlandse kinderen, van welke culturele achtergrond dan ook. En dat de saamhorigheid die dit typisch Nederlandse feest zo kenmerkt, zo snel mogelijk terugkeert. Sinterklaas brengt tenslotte gezinnen, kinderen en hele buurten en gemeenschappen samen. Dat is naast gezelligheid en vrolijkheid de kracht van dit Nederlandse feest. En Piet is daar onlosmakelijk mee verbonden."
De kijker zal overigens niets merken van het 'uitsnijden' van de Pieten. Volgens RTL Nederland was het vrij simpel om de beelden er uit te halen.
Bron: Telegraaf
Ik dacht dat ik pas die Humberto nog gehoord had dat een afschaffing van zwarte piet op termijn de juiste stap was.quote:
Er is altijd wel iemand die zich gekwetst voelt. Dat hou je toch... Daar hoor je gewoon geen drama van te maken.quote:Het blijkt moeilijk om een eenduidige oplossing te vinden die recht doet aan de Nederlandse traditie van Sinterklaas en waarin tegelijkertijd niemand wordt gekwetst.
Het gehaat op Zwarte Piet vind ik erg maar het geneuzel met gekleurde pieten niet minder erg. Als je een ander probeert te manipuleren dan kun je dat beter niet zo opzichtig doen. "piet" is niet hetzelfde als Zwarte Piet.quote:
Je kunt nog altijd Blauwe Jan introduceren.quote:Op zaterdag 5 december 2015 13:48 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het gehaat op Zwarte Piet vind ik erg maar het geneuzel met gekleurde pieten niet minder erg. Als je een ander probeert te manipuleren dan kun je dat beter niet zo opzichtig doen. "piet" is niet hetzelfde als Zwarte Piet.
En nergens in de verklaring hebben ze het over "Zwarte" Piet, maar slechts over Piet. Dat gaat de goede kant op.quote:
Dan worden de smurfen boos.quote:Op zaterdag 5 december 2015 16:03 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je kunt nog altijd Blauwe Jan introduceren.
Maar er zijn wél Zwarte Pieten.quote:Op zaterdag 5 december 2015 16:09 schreef Ceberut het volgende:
[..]
En nergens in de verklaring hebben ze het over "Zwarte" Piet, maar slechts over Piet. Dat gaat de goede kant op.
"miscommunicatie"quote:
En terecht.quote:Op zaterdag 5 december 2015 16:31 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ook volgend jaar zal zwarte piet gewoon weer in 95% van de intochten volop te bewonderen zijn.
https://www.google.nl/sea(...)MQdjVuHNCcbgO7z8pqACquote:Op zaterdag 5 december 2015 16:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb heel dat stuk van Sylvana Simons niet gezien. Was ze echt goed of praatte ze poep zoals ze over alle onderwerpen doet?
quote:Op zaterdag 5 december 2015 16:36 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[ afbeelding ]
En gewoon zwarte pieten vandaag achter de kassa in de Albert Heijn. Niks veranderen!
Op naar het volgende feest?quote:Op zaterdag 5 december 2015 17:08 schreef Odaiba het volgende:
Ik ben persoonlijk helemaal klaar met dit feest.
Jumbo bij mij in de buurt waren deze week ook zwarte pietenquote:Op zaterdag 5 december 2015 16:20 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Goed besluit van RTL.
Vandaag bij de Jumbo was er een echte Zwarte Piet, inclusief gouden oorbellen en rode lippen aanwezig om kinderen te vermaken![]()
Ik denk dat dit de keuze van een zelfstandige uitbater van een supermarkt is, want Jumbo heeft landelijk helaas geen stevig standpunt ingenomen vóór onze tradities en tegen het luisteren naar schreeuwers.
Welke vestiging is dit?quote:Op zaterdag 5 december 2015 16:36 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[ afbeelding ]
En gewoon zwarte pieten vandaag achter de kassa in de Albert Heijn. Niks veranderen!
Ik ben gewoon benieuwd. Ergens in het zuiden/oosten van het land?quote:Op zaterdag 5 december 2015 17:49 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ga je dan een boze mail schrijven?
Ben benieuwd of je antwoord krijgt, dan plaats ik die op het niveau van deze.quote:Op zaterdag 5 december 2015 17:50 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik ben gewoon benieuwd. Ergens in het zuiden/oosten van het land?
En nu in het Nederlands.quote:Op zaterdag 5 december 2015 17:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ben benieuwd of je antwoord krijgt, dan plaats ik die op het niveau van deze.
Of tewel die vraag stelling van die asielzoeker, de domme geeft antwoord weet ja niet wat je met die vraag bewerkstelen wilt, je kunt wel zeggen benieuwd maar voor hetzelfde geld ga ja toch een mail ernaar toe sturen of niet?
Nou antwoord niet hoor ik heb toch een uitgelezen gedachte, of mening.
Op twitter staan er een paar in ieder geval. Even doorsturen naar het AH-hoofdkantoor om te vragen of het vooraf is afgestemd.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:07 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Schijnen meerdere vestigingen te zijn die deze actie hadden.
Dat is vooraf afgestemd, maar ga vooral je gang.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:16 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Op twitter staan er een paar in ieder geval. Even doorsturen naar het AH-hoofdkantoor om te vragen of het vooraf is afgestemd.
Overal, hier waren er vijf vestigingen waar ik ben geweest, allemaal zwarte pieten.quote:Op zaterdag 5 december 2015 17:50 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik ben gewoon benieuwd. Ergens in het zuiden/oosten van het land?
Ik laat het je nog weten.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is vooraf afgestemd, maar ga vooral je gang.
Waar is "hier"?quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Overal, hier waren er vijf vestigingen waar ik ben geweest, allemaal zwarte pieten.
Dat interesseert ze geen reet. En terecht overigens.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:16 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Op twitter staan er een paar in ieder geval. Even doorsturen naar het AH-hoofdkantoor om te vragen of het vooraf is afgestemd.
Laat even weten wanneer je een melding doet, kan ik en achterhalen hoe je heet en waar je woont.quote:
quote:The U.S. is a creation of Europe. Blackfacing is a European creation and also took place in Europe. The reporting that the Dutch media does on Zwarte Piet is biased because they are protecting racism by labeling it "culture" and "tradition". There is only one side to the blackface caricature Zwarte Piet, it's a form of racism. Roger agreed with me that there are similarities between the movement in the Netherlands and the Civil Rights movement in the states. I guess a filmmaker with two Oscar's is ridiculous as well. No one is saying that its [sic] exactly the same. Thats [sic] what you are making of it because you don't want to admit that there are problems within the Dutch society. Roger said that the Netherlands has a bad case of denial that is caused by white privilege. He believes that white's [sic] in the Netherlands have been condition [sic] for years to believe that they are superior over people of color.
Weet niet of het ze niet interesseert. Ten slotte hebben ze als winkel er voor gekozen om afstand te nemen van Zwarte Piet en het neutraal te houden. Als wat franchisehouders dan op eigen houtje dat beleid gaan ondermijnen, dan ziet dat er niet goed uit.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:20 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Dat interesseert ze geen reet. En terecht overigens.
Leuk, maar dat doe ik natuurlijk onder een alias en dmv een wegwerp sim die ze op elke hoek uitdelen.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Laat even weten wanneer je een melding doet, kan ik en achterhalen hoe je heet en waar je woont.
Die gast is gewoon een enorme teringmongool. Lekker laten gaan zo'n figuur, hij heeft zelf white guilt die hij probeert weg te spoelen.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:23 schreef UltraR het volgende:
Was een kleine discussie aangegaan met Kevin P. Roberson, de vaste filmer van de anti-Zwarte Piet kliek, over de hardnekkige en overduidelijke leugen dat Zwarte Piet hetzelfde is als de Amerikaanse Blackface wat weer naar voren kwam in die CNN docu van Roger Ross Williams.
Vervolgens wist hij me toch weer te verbazen met de extreme slachtofferrol en het racistische wereldbeeld dat deze figuren erop nahouden.
[..]![]()
![]()
Ik voel me gewoon oprecht diep beledigd.
Oh, dat kan je doen, maar dan nemen ze je niet echt serieus.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:25 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Leuk, maar dat doe ik natuurlijk onder een alias en dmv een wegwerp sim die ze op elke hoek uitdelen.
Wat er ook niet zo goed uit ziet is de Armeense genocide. Wanneer gaat Turkije daar eindelijk eens zijn excuses voor aanbieden?quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:24 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Weet niet of het ze niet interesseert. Ten slotte hebben ze als winkel er voor gekozen om afstand te nemen van Zwarte Piet en het neutraal te houden. Als wat franchisehouders dan op eigen houtje dat beleid gaan ondermijnen, dan ziet dat er niet goed uit.
Nee hoor, AH heeft uitgesproken dat alle pieten, zowel zwart als gekleurd, mogen in de winkel en dat discussies daarover met klanten niet worden aangegaan.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:24 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Weet niet of het ze niet interesseert. Ten slotte hebben ze als winkel er voor gekozen om afstand te nemen van Zwarte Piet en het neutraal te houden. Als wat franchisehouders dan op eigen houtje dat beleid gaan ondermijnen, dan ziet dat er niet goed uit.
Ze hoeven me niet serieus te nemen, ze hoeven niet te antwoorden. Ik verwijs naar de diverse uitlatingen op social media en zal de vraag neerleggen of dit company policy is met een cctje naar diverse organisaties.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oh, dat kan je doen, maar dan nemen ze je niet echt serieus.
Maar goed, wie doet dat ondertussen nog wel hè ?
Ze hebben er geen afstand van genomen. Ze hebben het beleid afgestemd op de buurt waarin een supermarkt staat.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:24 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Een franchisenemer is vooral bezig met winst maken. Als er meer omzet gedraaid wordt met Zwarte Piet, zal hij dit gewoon vaker doen.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:24 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |