Het is nu nog maar een week tot release, de vooravond van het live-debuut, de samples zijn uit, en ongetwijfeld kort tot het onvermijdelijke lek, dus ik zal voor zij die nieuwsgierig zijn eens wat plagiaat uit eigen materiaal plegen en hier wat dingen posten die ik al eerder elders schreef. Natuurlijk hier al het een en ander van gepost...
quote:
Op dinsdag 23 februari 2016 16:16 schreef sander26 het volgende:[..]
Maar even terug naar TLSP; zojuist wat beschrijvingen gelezen van wat zekere iemanden op het AMUS forum die het album al hebben gehoord.
"And 'The Dream Synopsis'... Well, it's exactly that. If you love 'No. 1 Party Anthem' or the sweeter sides of for example 'Stuck On The Puzzle' or 'Cornerstone' you're gonna shed one or two tears at this one. Too good to spoil." "Turner got the touch for a perfect album closer back, something he seemed to have lost for 7 years. It’s melancholic, beautiful, sweet, surprising, satisfying. This song has got ‘Submarine’-like quality sweetness/melancholy. Here in a slow “lighters out” tempo, slower than ‘I Wanna Be Yours’/‘Anthem’, slower than any song in his catalogue bar ‘Only Ones Who Know’. Think ‘Stuck On The Puzzle’, with (partially) the same rhythm and even key. With the big difference, that song is almost quirky, with all the twist and turns and pauses. This song has got a straightforward structure, and is piano-chord driven. Not in the way of ‘Anthem’ at all though, really just chords, which the whole song is build on, with the guitar not coming out until a few short yearning slide solos in between verses/chorusses which got slight echoes of ‘Only Ones Who Know’ (2009 live/Tony Christie-arrangement). This one will be in his Hall Of Fame."En over Sweet Dreams, TN:
"Alex Turner goes Brel. It's like a triumphal march. Not dreary by any means. The 'Calm Like You'-intro rhythm. A crooner, declaring his love. That's why the out of context lyrical snippets really do this a disfavour, because it's more sweet/funny than horny. It's romantic, very direct. But it's not really a ballad, it's too explosive for that."Beide tracks kijk ik misschien wel het meeste naar uit. Crooner-Alex is mijn favoriet. Stuck On The Puzzle één van mijn favoriete Alex-liedjes en de brug in No. 1 Party Anthem één van mijn AM-hoogtepunten. KAN-NIET-WACHTEN!!!
...want wat een mooie quotes hierboven

. Ja, die 2 gaan harten sneller doen kloppen. Maar hou je ook stevig vast voor…
quote:
Op dinsdag 23 februari 2016 21:01 schreef MilanILF het volgende:"And there's a reverbed almost unhearable high harmony in 'Miracle Aligner', which is a bit too high to be a male not being Gerard Joling, from which I can only assume it's co-writer Alexandra Savior."Nog een mooie vergelijking met Geer van onze Aisu. [..]
…de track waar niemand mij om gevraagd heeft

. Dat is sowieso mijn favoriet, een klasse apart.
Ik heb vorige maand nog veel meer vragen beantwoord - tot "omschrijf de riff tijdens de brug van track 8" aan toe - aldaar, enkel omdat de host mij voor de bus wierp. Want zoals gezegd, ik heb hier met opzet vermeden om tracks die niet te horen te zijn uit te pluizen, maar de tijd lijkt rijp. Ik ben gestart met te vertellen wat ik hier eerder zei, over wat voor een vertekend beeld uitgeschreven muzikale elementen kunnen hebben blah blah. En vooral de negatieve tendens over een paar lyric-snippets in die tijd was echt niet in proportie, dus dat wilde ik wel rechtbreien.
Tot het punt: ‘Miracle Aligner’, ‘Sweet Dreams, TN’ en ‘The Dream Synopsis’ linea recta in de Turner Hall Of Fame, onvermijdelijk. Een paar van de mooiste en indrukwekkendste dingen die hij ooit heeft gedaan. Die eerste de gedoodverfde kandidaat voor tweede single. Ik kan de rest allemaal wel gaan noemen, maar ik denk zelf dat er geen echt slecht liedje op staat. Kant A is gewoon vuur-vuur-vuur-vuur-vuur.
Hier komt een kritisch punt, spoiler-waardig:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1. Aviation = Miles Kane (Alex Turner/Miles Kane)
2. Miracle Aligner = Alex Turner (Alex Turner/Alexandra Savior)
3. Dracula Teeth = Alex Turner (Alex Turner/Miles Kane)
4. Everything You’ve Come To Expect = Alex Turner (Alex Turner/Miles Kane)
5. The Element Of Surprise = Alex Turner (Alex Turner/Miles Kane)
6. Bad Habits = Miles Kane (Alex Turner/Miles Kane)
7. Sweet Dreams, TN = Alex Turner (Alex Turner)
8. Used To Be My Girl = Miles Kane eerste couplet, Alex Turner tweede, rest samen (Alex Turner/Miles Kane)
9. She Does The Woods = Alex Turner (Alex Turner/Miles Kane)
10. Pattern = Miles Kane (Alex Turner/Miles Kane)
11. The Dream Synopsis = Alex Turner (Alex Turner)
![0887828037124.jpg]()
Waarrrrr is de streep tussen track 5 en 6

?!
En weer verder onder de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beter dan het debuut? Echt niet te vergelijken, maar als je me voor het blok zet zeg ik zelf van wel. Maar het is echt alsof je moet kiezen tussen WPSIA/FWN of AM. Het nieuwe materiaal is zo veel meer gelaagd, volwassener, gevarieerder, maar je kunt nooit meer het oude vuur van de begintijden vangen of de magie uit die tijd reproduceren. De gigs zullen ook heel anders zijn. Maar absoluut niet slechter, dat durf ik nu al wel te zeggen. Ik denk dat ik nog wel een tijdje heen-en-weer zal gaan tussen album 1 en 2, “deze is toch echt wel de beste”. Ik was 18 toen ik TLSP1 live zag, ik denk ook dat er zo veel nostalgie in vermengd zit dat ik dit nooit meer realistisch en objectief kan vergelijken.
Cijfers? Iemand behoefte aan cijfers?! Eerste die in me opkomen:
Aviation - 8,0
Miracle Aligner - 9,5
Dracula Teeth - 9,0
Everything You’ve Come To Expect - 8,0
The Element Of Surprise - 8,5
Bad Habits - 8,0
Sweet Dreams, TN - 9,5
You Used To Be My Girl - 8,5
She Does The Woods - 7,5
Pattern - 7,5
The Dream Synopsis - 9,5
Disclaimer: al die paar mensen die het album in zijn geheel gehoord hebben, lijken totaal andere favorieten te hebben. Dat lijkt me een goed teken. Al durf ik wel te beweren dat niemand De Drie Reuzen kan passeren.
Voor de mensen die zich dit afvragen:
De strijkers op 0:14-0:21 zijn elementen uit 'Aviation', 0:21-0:22 zijn die briljante nuances uit 'Bad Habits', 0:24-0:46 is 'You Used To Be My Girl', de stem op 0:32-0:36 is een harmonie-vocaal uit ‘Dracula Teeth', 0:45-0:47 is een element uit 'Miracle Aligner', en de laatste seconden zijn opnieuw ‘You Used To be My Girl’, de drums.
Ik ben iemand die het niet kan laten om die previews te beluisteren. Ik vind ze geweldig. Klinkt erg veelbelovend! Vooral benieuwd naar Dracula Teeth.
Maandag Miracle Aligner bij Zane Lowe!
I Want You (She's So Heavy) schijnt op de setlist te staan vanavond. Rare keus!
Over tien minuten begint het. Ben benieuwd! 😊