Zo heb ik t ook gedaan, alleen nog 1 x 230 er bij voor de zonnepanelen. Ik heb t allemaal bekeken toen, en een onderverdeelkast maken is gewoon lastig als je selectiviteit wil behouden, en t werd in mijn geval duurder dan 4 kabels trekken.quote:Op woensdag 2 december 2015 22:51 schreef bluemoon23 het volgende:
Waarom wil je eigenlijk een aparte meterkast in de schuur ?
1x 400v kabel en 1x een 230v kabel naar de schuur die elk zijn afgezekerd in de meterkast is dat niet handiger ?
Desnoods 1x400v en 2x een 230v kabel, elk apart afgezekerd
Ja, die selectiviteit vergeten heel veel.quote:Op donderdag 3 december 2015 10:20 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb t allemaal bekeken toen, en een onderverdeelkast maken is gewoon lastig als je selectiviteit wil behouden, en t werd in mijn geval duurder dan 4 kabels trekken.
Soms is dat inderdaad veel makkelijker; zeker als de afstand van de woning naar de schuur/garage niet heel groot isquote:Op donderdag 3 december 2015 10:20 schreef Makrolon het volgende:
Zo heb ik t ook gedaan, alleen nog 1 x 230 er bij voor de zonnepanelen. Ik heb t allemaal bekeken toen, en een onderverdeelkast maken is gewoon lastig als je selectiviteit wil behouden, en t werd in mijn geval duurder dan 4 kabels trekken.
Je moet hem in ieder geval gaan voorbeveiligen met een aparte zekering.quote:Op donderdag 3 december 2015 10:20 schreef Makrolon het volgende:
Moet de kabel tussen huis en garage eigenlijk ook niet achter een ALS zitten?
Zonde van het geld van die groepenkast dan. Aangezien het dan 50/50 is of je alsnog naar je meterkast in huis kan om de boel te resettenquote:Op donderdag 3 december 2015 22:27 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik denk dat er in heel wat schuren en werkplaatsjes extra groepenkasten hangen, waar ze nooit rekening hebben gehouden met selectiviteit......
Het is niet helemaal duidelijk wat de afstand is van de schuur tot je meterkast....quote:Op zaterdag 5 december 2015 21:24 schreef beunmipje het volgende:
Ik wil graag een meterkast in mijn schuur omdat dat mij een kabel lengtes scheelt.
Grondkabel YMVK-as 5x4 of 5x6 mm² is best heel erg aan de prijs kan ik je vertellenquote:Op zaterdag 5 december 2015 21:24 schreef beunmipje het volgende:
Goedeavond
Bedankt voor alle reacties.
Ik bedoel met mijn tekst max 25A gebruiken om mijn kabeldikte goed te hebben. Zal het nooit gebruiken maar beter safe then ...
Ik wil graag een meterkast in mijn schuur omdat dat mij een kabel lengtes scheelt.
Mijn vraag opnieuw
Kan het met 5 x 4mm2 of moet ik 5 x 6mm2 gebruiken.
Ja ik snap kan ook 6 kopen dan zit ik goed maar 4 gaat veel makkelijker onderhuis en buiten leggen.
Dat is inderdaad een goede tussenweg; zo heb ik dat hier ook aangelegd.quote:Op zondag 6 december 2015 12:31 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik heb een 50mm pvc buis in de grond gelegd voor de kabels van mijn schuur.
Deze loopt van de kruipruimte van het huis, onder het terras door en komt weer omhoog door de betonvloer van de schuur.
Op deze manier kan ik er altijd nog een kabel doorheen trekken als dat nodig is.
En de pvcbuis dient ook als mantel, daarom heb ik ook geen grondkabel gebruikt maar goedkopere kabel
Van het huis naar de schuur loopt een 5x4mm2 ymvk voor de krachtstroom, en een 3x2,5mm2 ymvk voor de rest.
Goedeavondquote:Op zaterdag 5 december 2015 22:18 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Het is niet helemaal duidelijk wat de afstand is van de schuur tot je meterkast....
Maar waarschijnlijk is het goedkoper om 1 of 2 extra kabels naar de schuur te brengen dan een extra groepenkast voor in de schuur.
1 krachtstroom kabel heb je sowieso al nodig van de meterkast naar de schuur, dan doe je er nog 1 of 2 230V kabels bij voor de verlichting en de "gewone" stopcontacten.
En als je echt veel zware machines tegelijk wilt gebruiken dan misschien nog een extra krachtstroom kabel.
Dan heb je helemaal geen extra groepenkast nodig.
Heb je voor jezelf al een rekensommetje gemaakt ?
Mijn nieuwe schuur komt tegen mijn bijkeuken aan dus heb geen grondkabel nodig. Blijf over het hele traject onder de ''woning''quote:Op zondag 6 december 2015 11:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Grondkabel YMVK-as 5x4 of 5x6 mm² is best heel erg aan de prijs kan ik je vertellen![]()
https://grondkabels.nl/ym(...)uCx8kCFVXGGwodDgkBFQ
Hoe ver is de afstand van de woning tot de schuur ?
16Aquote:Op donderdag 3 december 2015 18:55 schreef Vonkenboer het volgende:
Je moet hem in ieder geval gaan voorbeveiligen met een aparte zekering.
Is je hoofdzekering in huis 25 A moet je de kabel al twee hele stappen lager gaan voorzekeren.
Dus je houdt dan maar 10A over
5mm2 Heb ik alleen in Japan meegemaaktquote:Op zondag 13 december 2015 23:50 schreef beunmipje het volgende:
Als ik mijn schuur dak helemaal vol leg met zonnepannelen dan raden ze mij 6 x 5 mm2 aan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |