abonnement Unibet Coolblue
pi_157957776


Dit topic gaat over genderdysforie. Dit is een discrepantie tussen het fysieke geslacht en het belevingsgeslacht. De bekendste vorm hiervan is transseksualiteit, waarbij mensen zich niet thuis voelen in het lichaam waarin ze geboren zijn, en daar vaak iets aan laten doen door middel van hormonen en operaties. Mensen kunnen ook androgyn zijn, waarbij ze zich mannelijk én vrouwelijk of juist geen van beide voelen. Op Wikipedia kun je terecht voor meer informatie.

Behandelcentra
Er zijn in Nederland twee genderteams. Eén in Amsterdam en één in Groningen. Voor de zuidelijke bewoners van Nederland kan het genderteam in het Vlaamse Gent ook nog een optie zijn.

Gent [BE]
Groningen [NL]
Amsterdam [NL]

Er is ook een alternatieve route, via de Psycho Informa Groep. Bij deze route moet er door de cliënt meer zelf geregeld worden als het om behandelingen en ingrepen gaat.

De verschillen
- Drag King = een vrouw die als een man verkleedt gaat en zich zo ook gedraagt, voor de show.
- Drag Queen = een man die als een vrouw verkleedt gaat en zich zo ook gedraagt, voor de show.
- Transgender = iemand die leeft als het andere geslacht, maar (nog) niet in behandeling is (geweest).
- Transseksueel = iemand die een geslachtsaanpassende behandeling ondergaan heeft en/of ermee bezig is.
- Travestiet = iemand die af en toe verkleed gaat als het andere geslacht, tegenwoordig wordt dat ook "Drag Queen" en "Drag King" genoemd.
- Cross dresser = iemand die zich in het dagelijks leven soms in de kleding van het andere geslacht hult, al dan niet voor seksuele bevrediging.


Termen en afkortingen
- Post-op = geopereerd.
- Non-op = kan of wil niet geopereerd worden.
- Pre-op = (nog) niet geopereerd.
- SRS = sex reassignment surgery (= geslachtsoperatie).
- Hesje/Binder = een top die de borsten plat maakt, vaak gemaakt van spandex.
- Packer = penisprothese, als broekvulling en/of STP (stand to pee) en/of voor seks.
- FFS = facial feminization surgery (operatie(s) om het gezicht vrouwelijker te maken).
- FtM = female to male, transmannen, mannen die met een vrouwenlichaam geboren zijn.
- MtF = male to female, transvrouwen, vrouwen die met een mannenlichaam geboren zijn.
- RLE = real life experience, de tijd waarin de persoon in kwestie in de sociale geslachtsrol leeft voor hij of zij groen licht krijgt voor de operatie(s).
- Transitie = het hele proces van geslachtsverandering inclusief psychologische begeleiding, de real life experience (RLE), hormoonbehandeling en (eventuele) operaties.
- Stealth = een transseksueel die volledig als zijn of haar gender door het leven gaat, diegene vertelt niet dat hij of zij van geslacht is veranderd en is dus volledig geïntegreerd in de samenleving.
- Ombouwen = het woord ombouwen, om de behandeling aan te duiden, wordt door transgenders als kwetsend ervaren, ombouwen is iets wat men doet met een gebruiksvoorwerp. Bij een mens kan je spreken over een operatie, transitie of behandeling.

Stappenplan naam en geslacht wijzigen met deskundigenverklaring
- Ga met een identiteitsbewijs en de deskundigenverklaring naar de burgerlijke stand van de gemeente waar je bent geboren. Hier mag je je voornaam (of meerdere) en geslacht veranderen. Dit is gratis! Let erop dat niet alle gemeentes hetzelfde proces hanteren. Sommige gemeentes doen het digitaal, kijk hiervoor op de site van jouw gemeente.
- Als je niet in de gemeente woont waar je bent geboren wordt het opgestuurd, waardoor het iets langer duurt.
- De verwerking duurt maximaal vier weken, afhankelijk van de grootte van de gemeente. Tot nu toe is het meeste binnen 1-2 weken afgerond.
- Nieuwsgierig of het al is veranderd? Je kunt het onder persoonsgegevens BRP zien op mijn.overheid.nl.
- Als het is veranderd kun je je nieuwe documenten aanvragen. Neem je oude id-kaart of paspoort mee en voor de zekerheid een kopie van de deskundigenverklaring of bevestiging dat jouw BRP is veranderd.

Links
Genderdysforie
Transman
COC Nederland
Transgendervereniging Nederland
pi_157957918
Laatste posts vorige deel
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 11:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
Iemand had al eerder een vergelijkbare link geplaatst, maar als ik volgende nieuwsbericht mag geloven (en gezien de kwaliteit van nieuwsberichten mag er best wel het één en ander in twijfel getrokken worden, ook al heb ik niks tegen de conclusies van dit bericht, mocht het idd kloppen) dan is er geen sprake van typisch mannelijke en typisch vrouwelijke hersenen.

Wel opmerkelijk dat het dan zo lang geduurd heeft voordat men met wetenschappelijk onderzoek heeft kunnen concluderen dat er geen (significante) verschillen zijn tussen mannenhersenen en vrouwenhersenen.

Link: http://www.nu.nl/wetensch(...)hersenkenmerken.html
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:52 schreef Ferinia het volgende:
Interessant, zie ook: http://www.latimes.com/sc(...)-20151130-story.html

http://news.sciencemag.or(...)ifferent-study-finds

Er is nog zoveel onbekend over de hersenen :3
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:56 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik vind het echt heel vreemd dat iets wat gewoon niet eens lijkt te kloppen, voor zo'n lange tijd door de wetenschap als vaststaand gegeven is gezien.

Maar ja, er is vast wel meer wat ik niet begrijp.
pi_157960185
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 23:01 schreef magnetronkoffie het volgende:
Laatste posts vorige deel

[..]

[..]

[..]

Tja de wetenschap vergist zich nog wel eens. Maakt niet uit toch, we voelen hoe we ons voelen. En daarbij al mochten de hersenen dan allemaal gelijk zijn, hormonen zullen toch ook wel hun invloed hebben, mompelt iets met pms.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_157960325
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 00:59 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Tja de wetenschap vergist zich nog wel eens. Maakt niet uit toch, we voelen hoe we ons voelen. En daarbij al mochten de hersenen dan allemaal gelijk zijn, hormonen zullen toch ook wel hun invloed hebben, mompelt iets met pms.
Dat is waar wat je zegt. Maar ik vind het persoonlijk toch wel nogal slordig als de wetenschap meent te weten dat er verschillen zijn terwijl die er gewoon niet blijken te zijn in de hersenen, maar ze die verschillen wel menen te zien omdat mannen en vrouwen zich anders gedragen (wat idd heel goed door hormonen verklaard zou kunnen worden).
Blijkbaar ziet de wetenschap soms dingen die er gewoon helemaal niet zijn. Rare jongens hoor die wetenschappers :P
pi_157961709
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 01:20 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat is waar wat je zegt. Maar ik vind het persoonlijk toch wel nogal slordig als de wetenschap meent te weten dat er verschillen zijn terwijl die er gewoon niet blijken te zijn in de hersenen, maar ze die verschillen wel menen te zien omdat mannen en vrouwen zich anders gedragen (wat idd heel goed door hormonen verklaard zou kunnen worden).
Blijkbaar ziet de wetenschap soms dingen die er gewoon helemaal niet zijn. Rare jongens hoor die wetenschappers :P
Ach zie het als in de astronomie. Daar rammelt het ook allemaal en dat is op het moment (tenminste 1 theorie die zegt) donkere materie. Kunnen het niet zien, meten, ruiken of wat dan ook. Maar het heelal bestaat dan dus uit 85% donkere materie.
Zoiets als 1+1+-85=2 euh oh nee 87 dan wel -83 voor als het niet bestaat. Nou dan vanuitgaande dat we amper weten hoe de hersenen werken of hoe de zee er beneden de 1 km uitziet en wat daar gebeurd. Ach neem dan alles wat wetenschappers zeggen maar met een korrel zout.
Freud met zijn duim in de kont zat er ook hopeloos naast _O-
Hopeloos offtopic natuurlijk maar wilde het gewoon even zeggen.

On-topic, zei ik laatste (begin november) joepie naar huis kan ik weer wat leuks doen. Wel sinds die tijd wel 5 dagen nu thuis geweest en dus al 1 keer weer iets met mijn vrouwelijke kant kunnen doen. Werkgevers die bellen omdat je collega ziek is, je naar canada vliegt, boot terug vaart. Tada weer 12 dagen verder. Toen nog even een cursus van 4 dagen.
Dan nu eindelijk thuis maar wel met een of andere allergische reactie, laat ik het zo zeggen als ik nu een panty aantrek is het een mooi bont geheel.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_157961837
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 12:09 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Ach zie het als in de astronomie. Daar rammelt het ook allemaal en dat is op het moment (tenminste 1 theorie die zegt) donkere materie. Kunnen het niet zien, meten, ruiken of wat dan ook. Maar het heelal bestaat dan dus uit 85% donkere materie.
Zoiets als 1+1+-85=2 euh oh nee 87 dan wel -83 voor als het niet bestaat. Nou dan vanuitgaande dat we amper weten hoe de hersenen werken of hoe de zee er beneden de 1 km uitziet en wat daar gebeurd. Ach neem dan alles wat wetenschappers zeggen maar met een korrel zout.
Freud met zijn duim in de kont zat er ook hopeloos naast _O-
Hopeloos offtopic natuurlijk maar wilde het gewoon even zeggen.
Ik zie het in dit geval toch anders.

Die donkere materie is raar maar wel herhaaldelijk zo berekend (vraag me niet hoe precies :P ) en ze hebben daar (nog) geen verklaring voor.

Wat die hersenen betreft is het raar dat ze blijkbaar consequent en herhaaldelijk wel een verschil zagen waar die gewoon helemaal niet blijkt te bestaan, maar toch werd het herhaaldelijk vastgesteld. Als dat al niet raar is, dan is dat wel achterlijk _O- ze kunnen dan toch op z'n minst gaan kijken waar de fout in heeft gezeten om dit soort fratsen in de toekomst beter te kunnen uitsluiten? Want er gaat ergens toch iets niet helemaal lekker zo :D :P
quote:
On-topic, zei ik laatste (begin november) joepie naar huis kan ik weer wat leuks doen. Wel sinds die tijd wel 5 dagen nu thuis geweest en dus al 1 keer weer iets met mijn vrouwelijke kant kunnen doen. Werkgevers die bellen omdat je collega ziek is, je naar canada vliegt, boot terug vaart. Tada weer 12 dagen verder. Toen nog even een cursus van 4 dagen.
Dan nu eindelijk thuis maar wel met een of andere allergische reactie, laat ik het zo zeggen als ik nu een panty aantrek is het een mooi bont geheel.
Arts raadplegen? Want echt lekker klinkt dit niet helemaal -O-

[ Bericht 0% gewijzigd door magnetronkoffie op 02-12-2015 13:20:42 (oepsie :@) ]
  woensdag 2 december 2015 @ 18:50:10 #7
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_157969649
Misschien waren de verschillen in hersenen vroeger groter en zijn we naar elkaar toe gegroeid... kan ook nog. Dat ze nu iets vinden wil niet zeggen dat het altijd zo geweest is ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_157969964
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 18:50 schreef wonderer het volgende:
Misschien waren de verschillen in hersenen vroeger groter en zijn we naar elkaar toe gegroeid... kan ook nog. Dat ze nu iets vinden wil niet zeggen dat het altijd zo geweest is ;)
Dat zou inderdaad wel kunnen, maar ik wacht denk ik maar gewoon af welke conclusies de wetenschap zelf gaat trekken :P
pi_157983099
Ten eerste is hersenonderzoek op zich heel erg moeilijk en weet men al dat men maar heel weinig weet...
Ten tweede wodt onderzoek gedaan via proefpersonen en niet de hele bevolking.
Een volgende groep proefpersonen kan dus theoretisch altijd weer een ander resultaat geven dan een vorige groep, ongeacht waar men naar zocht.
Ten derde wordt een onderzoek gedaan naar aanleiding van een vraagstelling en zoekt men dus eigenlijk alleen naar dat specifieke antwoord, dat er wel eens voor zorgt dat andere dingen genegeerd worden en resultaten soms zelfs gemanipuleerd, al of niet bewust.

Oftewel resultaten zijn eigenlijk bijna nooit hetzelfde als in vorige onderzoeken. Dat wil niet meteen zeggen dat die fout waren. Voor die groep klopte het toen, maar gewoon niet voor iedereen....

Er wordt trouwens nog steeds gesproken over meerderheid dus niet iedereen...
  donderdag 3 december 2015 @ 14:39:37 #10
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_157987211
Als je groep maar groot genoeg is (en 1400 is flink groot) en, belangrijker, werkelijk random, zullen de resultaten van een andere groep met dezelfde grootte en willekeur niet veel afwijken. Daar is statistiek op geënt ;)

Ik zat me wel af te vragen waarom transmannen statistisch gezien meer wit hersenweefsel hebben, wat in dat bewuste onderzoek werd aangemerkt als mannelijk. Dat zou namelijk dan ook niet moeten kloppen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 4 december 2015 @ 10:05:39 #11
106219 NoktetMort
*wants to be petted*
pi_158005242
Je zou het rapport eens moeten lezen, daar hebben ze alleen gekeken naar de fysische, 'uiterlijke' kenmerken van hersenen. Het is net alsof je 2 appels naast elkaar legt en zegt: goh, ziet er hetzelfde uit zeg. Onderzoekje van de open-deur-universiteit....

Er is dus niet gekeken naar de neurologische samenhang.
Verder heeft Dick Swaab hier ook onderzoek naar gedaan en is het onderzoek wat hier is aangehaald nog niet eens door het "ballotage-comité"
pi_158175423
Dit in hoeverre het waar mag zijn want Televaag natuurlijk. Maar toch is dat nou transgender of baby gedrag of hoe dat ook mag heten. Voor mij is dit toch meer een hele rare fetish of zoals ik tegen mijn vrouw zei "ronduit weird", zei kent mij wel als TV zijnde, doch vond dit toch wel een heel wazig iets.

http://www.telegraaf.nl/f(...)-jarig_meisje__.html
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  vrijdag 11 december 2015 @ 17:40:00 #14
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158175527
Ze zegt letterlijk dat ze nu een de kindertijd wil meemaken die haar vroeger ontzegd is. Dat snap ik wel. Denk ook dat het tijdelijk is.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 11 december 2015 @ 23:21:32 #15
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158184756
In de hypothetische situatie dat ik aan HR vertel dat ik trans ben, en niet wil dat ze het doorvertellen, hoe beschermd ben ik als ze het wel doen? Is dat wettelijk geregeld? Staat me iets van bij namelijk.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_158193903
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 17:32 schreef Tikbalang het volgende:
Dit in hoeverre het waar mag zijn want Televaag natuurlijk. Maar toch is dat nou transgender of baby gedrag of hoe dat ook mag heten. Voor mij is dit toch meer een hele rare fetish of zoals ik tegen mijn vrouw zei "ronduit weird", zei kent mij wel als TV zijnde, doch vond dit toch wel een heel wazig iets.

http://www.telegraaf.nl/f(...)-jarig_meisje__.html
Duidelijk een deel van een therapie (je komt niet zomaar aan" adoptie ouders"). Voor haar is het wellicht makkelijker om van meisje in vrouw te groeien dan de plotselinge overgang van man en vader naar volwassen vrouw te maken.
pi_158194024
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 23:21 schreef wonderer het volgende:
In de hypothetische situatie dat ik aan HR vertel dat ik trans ben, en niet wil dat ze het doorvertellen, hoe beschermd ben ik als ze het wel doen? Is dat wettelijk geregeld? Staat me iets van bij namelijk.
Lijkt mij wel, Iets van privacy schending/bescherming?
pi_158201717
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2015 23:21 schreef wonderer het volgende:
In de hypothetische situatie dat ik aan HR vertel dat ik trans ben, en niet wil dat ze het doorvertellen, hoe beschermd ben ik als ze het wel doen? Is dat wettelijk geregeld? Staat me iets van bij namelijk.
Ik ben een beetje rond aan het zoeken en kom het volgende tegen:

Als ik je trans-zijn als een medisch iets beschouw, dan mág HR het niet eens weten. In je personeelsdossier mag bij medische zaken niet staan wat de aard van een ziekte of reden van ziekteverlof is. Het enige wat in je dossier mag, zijn dingen die je niet kan, zelfs 'rugklachten' mag al niet zo worden genoemd, liever wordt er dan 'niet tillen' geregistreerd. Ook je arbodienst/bedrijfsarts mag allen de meest strikt noodzakelijke informatie terugkoppelen aan de werkgever, alle rest is medisch beroepsgeheim. Daar is in het verleden nogal eens over te doen geweest, omdat die informatie ook bij verzuimverzekeraars terecht kwam.

Behalve dat staat het je natuurlijk vrij om aan je werkgever extra informatie te verstrekken. En als je een naamswijziging doorvoert is het natuurlijk lastig om de achterliggende reden geheim te houden.

Volgens deze link: http://rechtennieuws.nl/2(...)ersoonsgegevens.html valt een personeelsdossier onder de Wet Becherming Persoonsgegevens. Alleen noodzakelijke informatie mag worden verstrekt aan belanghebbenden, bijvoorbeeld aan een salarisadministratiekantoor. (Naam, adres, rekeningnummer, gewerkte uren, uurloon). Mocht je benadeeld worden dan heb je recht op een schadeloosstelling door de veroorzaker, in dit geval dus je werkgever.

Je zou informatie kunnen inwinnen bij het College Bescherming Persoonsgegevens, die zijn het orgaan dat die wet moet uitvoeren en kunnen sancties opleggen.
  zaterdag 12 december 2015 @ 21:17:19 #19
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158202039
Pfft, je kunt die lui alleen maar bellen...

Volgens het "hoofd" van de diversity groep, die met HR gepraat heeft, werken er op mijn kantoor geen transgender personen, dus doen ze daar ook niks voor. Nu wil ik wel met HR gaan praten, maar ik heb weinig behoefte aan dat mijn transstatus wordt doorgebriefd. Het is wel handig als ik dan een stok achter de deur heb.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_158231295
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2015 21:17 schreef wonderer het volgende:
Pfft, je kunt die lui alleen maar bellen...

Volgens het "hoofd" van de diversity groep, die met HR gepraat heeft, werken er op mijn kantoor geen transgender personen, dus doen ze daar ook niks voor. Nu wil ik wel met HR gaan praten, maar ik heb weinig behoefte aan dat mijn transstatus wordt doorgebriefd. Het is wel handig als ik dan een stok achter de deur heb.
Ik had 3 maand geleden een meeting op ons kantoor in Sweden, of eigenlijk op het zeiljacht van de eigenaar, in ieder geval 30 collega's bij elkaar. HR kwam daar met verhaal aanzetten over discriminatie en dat tov transgenders ondermeer. Voor zover ik weet en in mijn omgang met HR vertellen ze dat soort dingen nooit en te nimmer, en mag waarschijnlijk ook niet.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_158849774
Hey allemaal :W
Vanavond komt Hij is een zij weer op tv, zag er net ook een preview van bij Eva Jinek. Ben erg benieuwd hoe het nu met ze gaat. http://www.metronieuws.nl(...)e-een-zij-wil-worden

Ik vind het trouwens ook interessant dat er in de media vaak meer gesproken wordt over man>vrouw dan dan vrouw>man. Is ''uitdagender'' ofzo, geen idee, komt volgens mij ook vaker voor.
pi_158851579
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 16:23 schreef Butti het volgende:
Hey allemaal :W
Vanavond komt Hij is een zij weer op tv, zag er net ook een preview van bij Eva Jinek. Ben erg benieuwd hoe het nu met ze gaat. http://www.metronieuws.nl(...)e-een-zij-wil-worden

Ik vind het trouwens ook interessant dat er in de media vaak meer gesproken wordt over man>vrouw dan dan vrouw>man. Is ''uitdagender'' ofzo, geen idee, komt volgens mij ook vaker voor.
Lees zelf ook niet veel over mensen die zeg maar ergens tussenin zitten :P.
pi_158867264
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 17:27 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Lees zelf ook niet veel over mensen die zeg maar ergens tussenin zitten :P.
Nee de tusseninners worden natuurlijk ook gewoon vaak weggeschreven als fetish en dan kom je vanzelf bij Jambers, Buch (RIP), Jerry Springer ed. Of schijf ik nu dingen als waarbij je me nu kunt wegzetten als ouwe lul ;)
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_158868000
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 10:35 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Nee de tusseninners worden natuurlijk ook gewoon vaak weggeschreven als fetish en dan kom je vanzelf bij Jambers, Buch (RIP), Jerry Springer ed. Of schijf ik nu dingen als waarbij je me nu kunt wegzetten als ouwe lul ;)
Nope, ik geef liever de voorkeur aan mensen die ruimdenkend zijn :P.
pi_158882268
Ik ga over twee weken weer eens langs bij het Vumc, heb alle onderzoeken doorlopen en ben nu wel eens benieuwd of ze met een diagnose aankomen.
En mijn vriendin is zo'n persoon ergens tussenin: genderfluid
Ik noem haar altijd met vrouwelijke voornaamwoorden e.d. en dat vindt ze helemaal prima.
Zij noemt zich nogal tomboyish :3
Vond dat programma van Arie Boomsma eigenlijk best wel ok ergens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')