FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Contract met Energiedirect opzeggen
Sunri5edinsdag 1 december 2015 @ 19:43
De situatie is als volgt:

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht die in mei 2016 opgeleverd wordt. Hiervoor betaal ik nu al rente en aflossing op mijn hypotheek. Ik woon momenteel in een huurwoning en ga die in de eerste week van januari tijdelijk verlaten en bij mijn ouders wonen omdat ik nu met netto lasten van ongeveer 1900 euro zit.

Ik heb op mijn huidige adres een energiecontract van 1 jaar bij Energiedirect lopen. Dit contract loopt 26 januari af. Twee weken later dus dan dat ik deze woning uit ga. Ik heb netjes Energiedirect gebeld om te melden dat ik 26 januari mijn woning uit ga en dus geen energie meer van ze afneem. Ze wisten mij te melden dat volgens de algemene voorwaarde ik een boete van 100 euro moet betalen omdat ik contractbreuk pleeg. Ik vind dit buitensporig omdat ik maandelijks een energierekening heb van 80 euro en ik 2 weken eerder opzeg. Dit kon niet anders volgens hen. Ik zit gewoon vast aan een boete van 100 euro. Toen heb ik aangegeven dat ik niet opzeg en dat ik het contract dan maar gewoon door laat lopen t/m 26 januari maar ik niets meer verbruik en alleen nog maar vastrecht betaal. Daar gingen ze niet mee akkoord en eisen nu van mij dat ik die boete ga betalen die ik buitensporig en niet passend vind.

Kan ik hier nog wat mee of staan zij helemaal in hun recht?
Innisdemondinsdag 1 december 2015 @ 19:47
Je hebt nog niets getekend of schriftelijk vastgelegd over het eerder willen beeindigen van het contract?

Ze kunnen je niet dwingen te verbruiken, dus gewoon niet meer communiceren, behalve schriftelijk opzeggen per 26/1
Sunri5edinsdag 1 december 2015 @ 19:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:47 schreef Innisdemon het volgende:
Je hebt nog niets getekend of schriftelijk vastgelegd over het eerder willen beeindigen van het contract?

Ze kunnen je niet dwingen te verbruiken, dus gewoon niet meer communiceren, behalve schriftelijk opzeggen per 26/1
Maar wat gebeurd er als de nieuwe bewoner een contract afsluit?
Innisdemondinsdag 1 december 2015 @ 19:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:48 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Maar wat gebeurd er als de nieuwe bewoner een contract afsluit?
Vrij weinig. Hij heeft de beginstand op van het moment dat hij de woning aanvaardt, en geeft dat door aan zijn leverancier.

Hij heeft niets met jouw contract te maken, ook niets als hij vóór 26/1 een contract afsluit.
Rewimodinsdag 1 december 2015 @ 19:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:43 schreef Sunri5e het volgende:
Dit contract loopt 26 januari af. Twee weken later dus dan dat ik deze woning uit ga. Ik heb netjes Energiedirect gebeld om te melden dat ik 26 januari mijn woning uit ga en dus geen energie meer van ze afneem. Ze wisten mij te melden dat volgens de algemene voorwaarde ik een boete van 100 euro moet betalen omdat ik contractbreuk pleeg. Ik vind dit buitensporig omdat ik maandelijks een energierekening heb van 80 euro en ik 2 weken eerder opzeg.
Je contract loopt tot 26 januari en je zegt per 26 januari op. En dan krijg je evengoed een boete? Dat is raar. Als jij je contract uitdient is er geen sprake van een boete. Zeg je eerder op, dan pleeg je contractbreuk. Daar heb je voor getekend/ben je mee akkoord gegaan toen je het contract afsloot.
Sunri5edinsdag 1 december 2015 @ 19:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:50 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Je contract loopt tot 26 januari en je zegt per 26 januari op. En dan krijg je evengoed een boete? Dat is raar. Als jij je contract uitdient is er geen sprake van een boete. Zeg je eerder op, dan pleeg je contractbreuk. Daar heb je voor getekend/ben je mee akkoord gegaan toen je het contract afsloot.
Ja dan krijg ik een boete want ik had bij verhuizing op moeten zeggen. Met andere woorden, ze verplichten mij om die boete te betalen omdat ze vinden dat ik contractbreuk pleeg terwijl ik gewoon netjes die maand door wil betalen (ook al gebruik ik geen energie meer).
Innisdemondinsdag 1 december 2015 @ 19:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:55 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ja dan krijg ik een boete want ik had bij verhuizing op moeten zeggen. Met andere woorden, ze verplichten mij om die boete te betalen omdat ze vinden dat ik contractbreuk pleeg terwijl ik gewoon netjes die maand door wil betalen (ook al gebruik ik geen energie meer).
haha laat ze het lekker heen-en-weer krijgen. Jij zit netjes je contract uit, (en je gaat het nog opzeggen ook) dus er is nul grond voor een boeteclausule.
qlteldinsdag 1 december 2015 @ 20:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:48 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Maar wat gebeurd er als de nieuwe bewoner een contract afsluit?
Vraag of de nieuwe bewoner daarmee wil wachten tot 26/1
Rewimodinsdag 1 december 2015 @ 20:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:55 schreef Sunri5e het volgende:

Ja dan krijg ik een boete want ik had bij verhuizing op moeten zeggen. Met andere woorden, ze verplichten mij om die boete te betalen omdat ze vinden dat ik contractbreuk pleeg terwijl ik gewoon netjes die maand door wil betalen (ook al gebruik ik geen energie meer).
Dat kan dus niet. Als je je contract uitdient krijg je geen boete. Dus gewoon bellen en zeggen dat je pas per de 26e opzegt. Eerdere opzegging intrekken. Laat je niet afschepen, dit kan gewoon. Desnoods zeg je dat je het huis onvoorzien twee weken later oplevert en daarom de datum 2 weken wilt opschuiven. Je bent ruim op tijd, administratief is dat geen probleem. Met de nieuwe bewoner afspreken dat hij zich per 26-1 aanmeldt bij een leverancier. 2 weken stroom op jouw kosten is een stuk goedkoper dan die boete ;)
fs180dinsdag 1 december 2015 @ 20:09
les 1)

WAT STAAT IN HET CONTRACT
sjorsie1982dinsdag 1 december 2015 @ 20:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:09 schreef fs180 het volgende:
les 1)

WAT STAAT IN HET CONTRACT
Het zal wel een standaard contract zijn die alle aanbieders hanteren.
Waarom neem je energiedirect niet mee naar je nieuwe adres en sluit je dan een nieuw contract af met een andere aanbieder? Dat doe je door niks te zeggen tegen hun en te doen alsof dit telefoontje niet heeft plaatsgevonden.
https://www.energiedirect.nl/klantenservice/verhuizing-doorgeven#
zo doet iedereen het. Bij verhuizen neem je je aanbieder mee en als je na het contract veranderen wil ga je naar gaslicht.com
Sunri5edinsdag 1 december 2015 @ 20:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het zal wel een standaard contract zijn die alle aanbieders hanteren.
Waarom neem je energiedirect niet mee naar je nieuwe adres en sluit je dan een nieuw contract af met een andere aanbieder? Dat doe je door niks te zeggen tegen hun en te doen alsof dit telefoontje niet heeft plaatsgevonden.
Omdat er op mijn tijdelijke adres al een energieleverancier is. Mijn nieuwbouwwoning die in mei opgeleverd wordt heeft stadsverwarming en Energiedirect wil het contract niet opschorten tot mei.
sjorsie1982dinsdag 1 december 2015 @ 20:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:13 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Omdat er op mijn tijdelijke adres al een energieleverancier is. Mijn nieuwbouwwoning die in mei opgeleverd wordt heeft stadsverwarming en Energiedirect wil het contract niet opschorten tot mei.
Niks zeggen en gewoon je verhuizing doorgeven aan energiedirect.
Niznodinsdag 1 december 2015 @ 20:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Niks zeggen en gewoon je verhuizing doorgeven aan energiedirect.
Dan krijgt ze op haar tijdelijke adres een probleem aangezien EnergieDirect dan gaat leveren bij haar ouders. Die zitten daar vast niet op te wachten.

Heel cru gezegd is het inderdaad zo dat als je tijdens een lopend contract naar een woning gaat waar al een leverancier is waardoor je op wilt zeggen dat ze een boete in rekening kunnen brengen.
Alleen wel slecht dat ze hierover om 2 weken moeilijk gaan doen.

Ik zou voorstellen om het eerst te 'accepteren' en dan bezwaar te maken als je je afrekening hebt, waarbij je aangeeft dat het slechts om 2 weken gaat en dan hopen op een medewerker die het woord coulance kent.
Leandradinsdag 1 december 2015 @ 20:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Niks zeggen en gewoon je verhuizing doorgeven aan energiedirect.
En dan zegt energiedirect het contract van z'n ouders op en is TS volgens hen de nieuwe bewoner?
Wespensteekdinsdag 1 december 2015 @ 20:23
https://www.consuwijzer.n(...)nergiecontract-stopt

zie: "Hoeveel opzegvergoeding moet u betalen?"

Verder kun je eens bellen met de geschillencommissie en hun oordeel vragen.
Leandradinsdag 1 december 2015 @ 20:24
Nou ja, je weet iig al dat je nooit meer een contract met energiedirect hoeft aan te gaan, les geleerd.
Rewimodinsdag 1 december 2015 @ 20:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:23 schreef Wespensteek het volgende:
https://www.consuwijzer.n(...)nergiecontract-stopt

zie: "Hoeveel opzegvergoeding moet u betalen?"

Verder kun je eens bellen met de geschillencommissie en hun oordeel vragen.
Die 100 euro klopt gewoon. Het is 50 euro per product. Maar als TS opzegt per de 26e mag die boete gewoon niet in rekening worden gebracht.
Wespensteekdinsdag 1 december 2015 @ 20:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:53 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Die 100 euro klopt gewoon. Het is 50 euro per product. Maar als TS opzegt per de 26e mag die boete gewoon niet in rekening worden gebracht.
Hij neemt zijn contract niet mee naar zijn nieuwe adres en ik denk niet dat je een contract kunt hebben op een adres waar je niet meer woont. Volgens mij is er dus wel een probleem omdat TS een bepaalde periode nergens energie kan laten leveren.
Rewimodinsdag 1 december 2015 @ 21:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 20:56 schreef Wespensteek het volgende:

Hij neemt zijn contract niet mee naar zijn nieuwe adres en ik denk niet dat je een contract kunt hebben op een adres waar je niet meer woont. Volgens mij is er dus wel een probleem omdat TS een bepaalde periode nergens energie kan laten leveren.
Het is alleen een probleem als hij voor de 26e opzegt. Als hij pas per de 26e opzegt heeft EnergieDirect geen reden voor een boete, dan dient hij zijn contract gewoon uit. Moet je alleen even met de nieuwe bewoner overleggen dat die zich pas per de 26e aanmeldt.
Wespensteekdinsdag 1 december 2015 @ 21:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:00 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Het is alleen een probleem als hij voor de 26e opzegt. Als hij pas per de 26e opzegt heeft EnergieDirect geen reden voor een boete, dan dient hij zijn contract gewoon uit. Moet je alleen even met de nieuwe bewoner overleggen dat die zich pas per de 26e aanmeldt.
Volgens de algemene voorwaarden moet hij meewerken aan de leveringsverplichtingen en o.a. adreswijzigingen doorgeven. Ik denk niet dat het zo eenvoudig is om daar onderuit te komen.
dramslagdinsdag 1 december 2015 @ 21:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:00 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Het is alleen een probleem als hij voor de 26e opzegt. Als hij pas per de 26e opzegt heeft EnergieDirect geen reden voor een boete, dan dient hij zijn contract gewoon uit. Moet je alleen even met de nieuwe bewoner overleggen dat die zich pas per de 26e aanmeldt.
En hopen dat de nieuwe bewoner geen kwekerij van bepaalde plantjes of een zonnestudio begint...
Rewimodinsdag 1 december 2015 @ 21:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:02 schreef dramslag het volgende:

En hopen dat de nieuwe bewoner geen kwekerij van bepaalde plantjes of een zonnestudio begint...
Tja. Dan is die 100 euro weer niet zo'n gek idee :P
hottentotdinsdag 1 december 2015 @ 21:07
Energiedirect voert uit waar TS voor getekend heeft, ik zie het probleem niet zo.

TS heeft nog geluk dat hij geen welkomstcadeau's heeft gekregen. Anders kon hij nog een keer 100,- betalen.
Poepoogdinsdag 1 december 2015 @ 21:12
Hoezo zou de ts eigenlijk "genaaid" zijn?

Beetje rare aanname.
Leandradinsdag 1 december 2015 @ 21:18
quote:
9s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:12 schreef Poepoog het volgende:
Hoezo zou de ts eigenlijk "genaaid" zijn?

Beetje rare aanname.
¤ 100 opzegboete, ook als je niet voor einde contractdatum opzegt maar het contract die 2 weken dat je er niet meer woont gewoon laat doorlopen?
Dat is naaien.
dramslagdinsdag 1 december 2015 @ 21:19
quote:
9s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:12 schreef Poepoog het volgende:
Hoezo zou de ts eigenlijk "genaaid" zijn?

Beetje rare aanname.
Ik had ook verwacht dat er een monteur in het verhaal voor zou komen.
Sunri5edinsdag 1 december 2015 @ 21:25
quote:
9s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:12 schreef Poepoog het volgende:
Hoezo zou de ts eigenlijk "genaaid" zijn?

Beetje rare aanname.
Omdat mijn contract 2 weken door laten lopen mij alleen vastrecht kost omdat ik geen energie meer verbruik maar Energiedirect dwingt mij om op te zeggen en daardoor moet ik 100 euro boete betalen.
Poepoogdinsdag 1 december 2015 @ 21:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

¤ 100 opzegboete, ook als je niet voor einde contractdatum opzegt maar het contract die 2 weken dat je er niet meer woont gewoon laat doorlopen?
Dat is naaien.
Nee, dat is aan het contract houden, oder?
Niznodinsdag 1 december 2015 @ 21:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:25 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Omdat mijn contract 2 weken door laten lopen mij alleen vastrecht kost omdat ik geen energie meer verbruik maar Energiedirect dwingt mij om op te zeggen en daardoor moet ik 100 euro boete betalen.
Maar jij breekt de contractsperiode. Ja dan wel met maar 2 weken maar zij kunnen in die 2 weken niet meer leveren op jouw adres. Dit kunnen zij niet terugverdienen over die twee weken. Jij zegt wel vast recht maar het verbruik is waar een leverancier voor inkoopt en dus winst of verlies op kan maken.
Leandradinsdag 1 december 2015 @ 21:30
quote:
9s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:27 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Nee, dat is aan het contract houden, oder?
Hij kan zich niet aan het contract houden volgens Energiedirect?
Hij heeft geen andere keuze.... opzeggen op verhuisdatum kost hem een opzegboete, 2 weken laten doorlopen tot einde contract kost hem diezelfde opzegboete.

Hoe kan hij zich aan het contract houden dan?
r_onedinsdag 1 december 2015 @ 21:35
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:27 schreef Nizno het volgende:

[..]

Maar jij breekt de contractsperiode. Ja dan wel met maar 2 weken maar zij kunnen in die 2 weken niet meer leveren op jouw adres. Dit kunnen zij niet terugverdienen over die twee weken. Jij zegt wel vast recht maar het verbruik is waar een leverancier voor inkoopt en dus winst of verlies op kan maken.
En als TS de laatste 2 weken op wintersport gaat? Pleegt hij dan ook contractbreuk? EnergieDirect kan TS toch niet verplichten het pand niet te verlaten op straffe van een boete?
Niznodinsdag 1 december 2015 @ 21:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:35 schreef r_one het volgende:

[..]

En als TS de laatste 2 weken op wintersport gaat? Pleegt hij dan ook contractbreuk? EnergieDirect kan TS toch niet verplichten het pand niet te verlaten op straffe van een boete?
Dan had TS niet moeten melden dat hij/zij die twee week eerder al het huis uit gaat en met de nieuwe bewoners een afspraak moeten maken.
Ja het is cru, maar het is ook een contract waar EnergieDirect iemand aan houdt.

Zoals ik eerder al zei, accepteer het eerst en zodra de afrekening komt kun je proberen om alsnog proberen coulance te krijgen.
r_onedinsdag 1 december 2015 @ 21:40
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:38 schreef Nizno het volgende:

[..]

Dan had TS niet moeten melden dat hij/zij die twee week eerder al het huis uit gaat en met de nieuwe bewoners een afspraak moeten maken.
Ja het is cru, maar het is ook een contract waar EnergieDirect iemand aan houdt.
Dan annuleert TS toch de voorbarige opzegging?

En gaat 2 weken op wintersport O-)
quote:
Zoals ik eerder al zei, accepteer het eerst en zodra de afrekening komt kun je proberen om alsnog proberen coulance te krijgen.
Het is hier WGR, niet WGC.
Sunri5edinsdag 1 december 2015 @ 21:41
Ik heb nog niets definitief opgezegd. Dat wilde ik doen tot dat ze melde dat het me 100 euro boete zou gaan kosten. Toen heb ik aangegeven dat ik dus niet op ga zeggen.
Niznodinsdag 1 december 2015 @ 21:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:40 schreef r_one het volgende:

[..]

Dan annuleert TS toch de voorbarige opzegging?
Dat zou een optie kunnen zijn, maar dan moet de nieuwe bewoner zich ook pas na de 26e aanmelden.
quote:
[..]

Het is hier WGR, niet WGC.
agree. Maar recht heeft ED in deze.
r_onedinsdag 1 december 2015 @ 21:43
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:42 schreef Nizno het volgende:

[..]

Dat zou een optie kunnen zijn, maar dan moet de nieuwe bewoner zich ook pas na de 26e aanmelden.
En als de nieuwe bewoner daaraan meewerkt, wat wil ED dan nog?
quote:
agree. Maar recht heeft ED in deze.
Disagree.
Niznodinsdag 1 december 2015 @ 21:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:41 schreef Sunri5e het volgende:
Ik heb nog niets definitief opgezegd. Dat wilde ik doen tot dat ze melde dat het me 100 euro boete zou gaan kosten. Toen heb ik aangegeven dat ik dus niet op ga zeggen.
Proberen om met de nieuwe bewoners het op een akkoordje te gooien dat zij de standen wel van de sleuteloverdracht gebruiken maar pas per de 26e/27e (tot of tot en met de 26e (ik weet niet tot welke datum het precies loopt) aanmelden.
Ivo1985dinsdag 1 december 2015 @ 21:45
Laten doorlopen geeft problemen wanneer de nieuwe bewoner zich aanmeldt op het adres voor een nieuw energiecontract.

De nieuwe bewoner zal de datum van sleuteloverdracht opgeven als ingangsdatum van het contract, waarmee automatisch per die datum het contract van TS eindigt. Ook wanneer TS het niet zelf opzegt per die datum. Simpelweg omdat er per aansluiting maar één lopend contract kan zijn.

De énige optie om de - geheel terechte - boete te voorkomen is door met de verhuurder en nieuwe huurder af te spreken dat er pas per 27 januari een nieuw energiecontract wordt afgesloten.
Niznodinsdag 1 december 2015 @ 21:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:43 schreef r_one het volgende:

[..]

En als de nieuwe bewoner daaraan meewerkt, wat wil ED dan nog?
Dat is er uiteraard geen contractbreuk meer
quote:
[..]

Disagree.
Een contract aangaan voor de termijn tot of tot en met de 26e en voortijdig opzeggen staat gewoon een boetebedrag voor.
Dat staat in de voorwaarden duidelijk beschreven.
r_onedinsdag 1 december 2015 @ 21:52
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:45 schreef Nizno het volgende:
Een contract aangaan voor de termijn tot of tot en met de 26e en voortijdig opzeggen staat gewoon een boetebedrag voor.
Fixed.

(je viel over wél vastrecht maar géén verbruik over de laatste 2 weken dus dan is einde contract 26/01 ;) )
Rewimodinsdag 1 december 2015 @ 21:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:40 schreef r_one het volgende:
Dan annuleert TS toch de voorbarige opzegging?
Ja, dit dus. Is gewoon mogelijk, 2 weken later afmelden. Met nieuwe bewoner afspreken dat je allebei de standen van de sleuteloverdracht opgeeft maar als contractdatum 26 januari aanhoudt.
r_onedinsdag 1 december 2015 @ 21:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:53 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, dit dus. Is gewoon mogelijk, 2 weken later afmelden. Met nieuwe bewoner afspreken dat je allebei de standen van de sleuteloverdracht opgeeft maar als contractdatum 26 januari aanhoudt.
Wél de opzegtermijn van 1 maand in de gaten houden ;)

Of is die er niet bij BT?
Niznodinsdag 1 december 2015 @ 21:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:52 schreef r_one het volgende:

[..]

Fixed.

(je viel over wél vastrecht maar géén verbruik over de laatste 2 weken)
ik val heul niet, zit gewoon op mijn stoel.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:54 schreef r_one het volgende:

[..]

Wél de opzegtermijn van 1 maand in de gaten houden ;)

Of is die er niet bij BT?
Opzegtermijn is niet aan de orde aan het eind van een contract gas en stroom.
Rewimodinsdag 1 december 2015 @ 21:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:54 schreef r_one het volgende:
Wél de opzegtermijn van 1 maand in de gaten houden ;)
In de praktijk niet nodig. Contract eindigt per 26 januari en wordt als TS niets zou doen omgezet in een variabel contract met onbepaalde looptijd dat onmiddellijk opzegbaar is. Vanaf de 26e is TS vrij om op te stappen.
r_onedinsdag 1 december 2015 @ 22:20
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:56 schreef Nizno het volgende:

[..]

ik val heul niet, zit gewoon op mijn stoel.
Je 'viel óver', op een stoel kun je ook overvallen worden hoor
Luxuriadinsdag 1 december 2015 @ 22:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:41 schreef Sunri5e het volgende:
Ik heb nog niets definitief opgezegd. Dat wilde ik doen tot dat ze melde dat het me 100 euro boete zou gaan kosten. Toen heb ik aangegeven dat ik dus niet op ga zeggen.
Dan heb je dus niet opgezegd en is er geen probleem.
Niznodinsdag 1 december 2015 @ 22:23
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:22 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Dan heb je dus niet opgezegd en is er geen probleem.
Tenzij de nieuwe bewoners op de datum van sleuteloverdracht een nieuw contract nemen.
Wespensteekwoensdag 2 december 2015 @ 12:55
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:23 schreef Nizno het volgende:

[..]

Tenzij de nieuwe bewoners op de datum van sleuteloverdracht een nieuw contract nemen.
Omdat ze anders met hetzelfde probleem komen te zitten???
hottentotwoensdag 2 december 2015 @ 12:59
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 12:55 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Omdat ze anders met hetzelfde probleem komen te zitten???
_O-

Sterk ^O^
Niznowoensdag 2 december 2015 @ 14:13
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 12:55 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Omdat ze anders met hetzelfde probleem komen te zitten???
omdat het contract van TS wordt beëindigd als er een nieuwe leverancier op de lijn komt, ongeacht of dat op haar eigen naam is of de naam van nieuwe bewoners. Dat krijgt ED niet te horen tenzij de nieuwe bewoners zich toevallig ook bij ED melden voor hun levering.
Jaimy_Lucawoensdag 2 december 2015 @ 14:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:25 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Omdat mijn contract 2 weken door laten lopen mij alleen vastrecht kost omdat ik geen energie meer verbruik maar Energiedirect dwingt mij om op te zeggen en daardoor moet ik 100 euro boete betalen.
Die andere bewoner gebruikt toch energie? Echt wat is hun probleem in hemelsnaam?!
hottentotwoensdag 2 december 2015 @ 14:52
quote:
99s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:13 schreef Nizno het volgende:

[..]

omdat het contract van TS wordt beëindigd als er een nieuwe leverancier op de lijn komt, ongeacht of dat op haar eigen naam is of de naam van nieuwe bewoners. Dat krijgt ED niet te horen tenzij de nieuwe bewoners zich toevallig ook bij ED melden voor hun levering.
Maar stel nu dat de nieuwe bewoners hun contract mee moeten nemen om zelf geen boete te krijgen, moeten zij dan ook weer de boel 2 weken uitstellen, word nogal een kettingreactie op deze manier. Zo bedoelt Wespensteek dit.

Zeker bij vijf jaar vast en als je kado's hebt gekregen kan het boetebedrag oplopen tot 350,-
hottentotwoensdag 2 december 2015 @ 14:53
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:30 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Die andere bewoner gebruikt toch energie? Echt wat is hun probleem in hemelsnaam?!
Zij hebben geen probleem en houden zich gewoon aan de afspraak die met TS is gemaakt :)
Niznowoensdag 2 december 2015 @ 14:57
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:52 schreef hottentot het volgende:

[..]

Maar stel nu dat de nieuwe bewoners hun contract mee moeten nemen om zelf geen boete te krijgen, moeten zij dan ook weer de boel 2 weken uitstellen, word nogal een kettingreactie op deze manier. Zo bedoelt Wespensteek dit.

Zeker bij vijf jaar vast en als je kado's hebt gekregen kan het boetebedrag oplopen tot 350,-
Dat is inderdaad wel het gevaar van de nieuwe bewoner idd. Zo had ik de reactie van Wesp niet gelezen.

Hoewel ik wel moet zeggen dat bedrijven over een weekje/2 weekjes onderbreking niet moeilijk doen. Echter het is ook nogal iets om aan een nieuwe bewoner te vragen.

Vandaar nogmaals de verwijzing naar mijn eerdere advies ondanks dat het WGR en niet WGC is, wachten tot de eindafrekening en dan verzoeken om coulance aangezien het maar 2 week is en hopen dat je een redelijke medewerker treft.
Leandrawoensdag 2 december 2015 @ 14:57
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:52 schreef hottentot het volgende:

[..]

Maar stel nu dat de nieuwe bewoners hun contract mee moeten nemen om zelf geen boete te krijgen, moeten zij dan ook weer de boel 2 weken uitstellen, word nogal een kettingreactie op deze manier. Zo bedoelt Wespensteek dit.

Zeker bij vijf jaar vast en als je kado's hebt gekregen kan het boetebedrag oplopen tot 350,-
Mwah, best kans dat de nieuwe bewoners die 2 weken meer dan goed kunnen gebruiken en helemaal niet in de problemen komen als ze niet direct hun contract van hun oude huis naar het nieuwe kunnen meenemen.
hottentotwoensdag 2 december 2015 @ 15:01
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mwah, best kans dat de nieuwe bewoners die 2 weken meer dan goed kunnen gebruiken en helemaal niet in de problemen komen als ze niet direct hun contract van hun oude huis naar het nieuwe kunnen meenemen.
Het was dan ook een hypothetische situatie, net zoals er nog vele andere situaties denkbaar zijn.

Tot en met: "Oh goddank dat je dit aan ons vraagt, ik realiseer mij nu pas dat wij de verhuizing nooit hebben doorgegeven aan de leverancier, we willen je dan wel het abonnement en het verbruik betalen voor die 2 weken, zeg maar hoeveel je van ons krijgt"

Alles is mogelijk :)
Niznowoensdag 2 december 2015 @ 15:11
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 15:01 schreef hottentot het volgende:

[..]

Het was dan ook een hypothetische situatie, net zoals er nog vele andere situaties denkbaar zijn.

Tot en met: "Oh goddank dat je dit aan ons vraagt, ik realiseer mij nu pas dat wij de verhuizing nooit hebben doorgegeven aan de leverancier, we willen je dan wel het abonnement en het verbruik betalen voor die 2 weken, zeg maar hoeveel je van ons krijgt"
Dat hoeft niet eens, als je beiden de meterstanden van de sleuteloverdracht gebruikt om op eindcontract en start van nieuwe contract is er geen leverancier die er naar kraait.
Het vast recht, ja daar zou een afspraak over gemaakt kunnen worden, maar wat je zegt: vele situaties zijn denkbaar.
hottentotwoensdag 2 december 2015 @ 15:15
quote:
99s.gif Op woensdag 2 december 2015 15:11 schreef Nizno het volgende:

[..]

Dat hoeft niet eens, als je beiden de meterstanden van de sleuteloverdracht gebruikt om op eindcontract en start van nieuwe contract is er geen leverancier die er naar kraait.
Het vast recht, ja daar zou een afspraak over gemaakt kunnen worden, maar wat je zegt: vele situaties zijn denkbaar.
Maar om eerlijk te zijn zou ik als energiedirect zijn poot stijf houd, voor dit bedrag helemaal dat gezeik niet willen hebben dat je met de nieuwe bewoners in overleg gaat treden e.d. vooropgesteld dat je die mensen al zou kennen, en dat zij inderdaad hun eigen verhuizing niet al doorgegeven hebben.
eightvrijdag 4 december 2015 @ 00:22
Typisch Energie Direct. Een zeer klantonvriendelijk bedrijf. Ik ben blij dat ik er weg ben
Sunri5evrijdag 4 december 2015 @ 08:05
quote:
13s.gif Op vrijdag 4 december 2015 00:22 schreef eight het volgende:
Typisch Energie Direct. Een zeer klantonvriendelijk bedrijf. Ik ben blij dat ik er weg ben
Ik snap ook niet waarom ze dit doen. Zouden ze niet begrijpen dat ik de aankomende 40/50/60 jaar nooit meer een contract bij ze af ga sluiten?
Postbus100vrijdag 4 december 2015 @ 08:49
Dit is normaal bij alle energieleveranciers, hoor. En in hun recht staan ze. Heb die boetebedragen ook wel gezien bij één dag te vroeg overstappen. Tja...

Afmelden per 26-1 en nieuwe bewoners vragen om zich 27-1 aan te melden met meterstanden van 12-1. Ben je van alle gezeik af.

Aansturen op achteraf coulance vragen is geen goed idee, krijg je toch niet.

Edit: wanneer ga je eigenlijk die woning uit? In OP staat 26-1, maar dan zou er geen probleem moeten zijn. Iets in die data klopt niet...
Rolfieovrijdag 4 december 2015 @ 10:25
quote:
13s.gif Op vrijdag 4 december 2015 00:22 schreef eight het volgende:
Typisch Energie Direct. Een zeer klantonvriendelijk bedrijf. Ik ben blij dat ik er weg ben
Aan de andere kant, TS en ED gaan met elkaar een contact aan. Die TS nu eerder wil afbreken. Waarom is ED dan klant onvriendelijk? Ze zijn samen toch een overeenkomst aan gegaan, waarin zowel TS als ED bepaalde verplichtingen met elkaar zijn aangegaan.

Dat heet nu eenmaal een contact....
hottentotvrijdag 4 december 2015 @ 10:29
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 08:05 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ik snap ook niet waarom ze dit doen. Zouden ze niet begrijpen dat ik de aankomende 40/50/60 jaar nooit meer een contract bij ze af ga sluiten?
Moet je niet te vaak verhuizen, want dan houd je geen leverancier meer over.
hottentotvrijdag 4 december 2015 @ 10:34
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 08:49 schreef Postbus100 het volgende:
Dit is normaal bij alle energieleveranciers, hoor. En in hun recht staan ze. Heb die boetebedragen ook wel gezien bij één dag te vroeg overstappen. Tja...

Afmelden per 26-1 en nieuwe bewoners vragen om zich 27-1 aan te melden met meterstanden van 12-1. Ben je van alle gezeik af.

Aansturen op achteraf coulance vragen is geen goed idee, krijg je toch niet.

Edit: wanneer ga je eigenlijk die woning uit? In OP staat 26-1, maar dan zou er geen probleem moeten zijn. Iets in die data klopt niet...
De OP is inderdaad wat onduidelijk en tegenstrijdig, maar het verhaal is wel te raden :)

TS zegt bijvoorbeeld ook dat hij de woning tijdelijk verlaat, dat klopt natuurlijk ook niet :P
hottentotvrijdag 4 december 2015 @ 10:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 10:25 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Aan de andere kant, TS en ED gaan met elkaar een contact aan. Die TS nu eerder wil afbreken. Waarom is ED dan klant onvriendelijk? Ze zijn samen toch een overeenkomst aan gegaan, waarin zowel TS als ED bepaalde verplichtingen met elkaar zijn aangegaan.

Dat heet nu eenmaal een contact....
Contact, ik weet niet of de relatie zo innig was ;)
Sunri5evrijdag 4 december 2015 @ 10:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 10:25 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Aan de andere kant, TS en ED gaan met elkaar een contact aan. Die TS nu eerder wil afbreken. Waarom is ED dan klant onvriendelijk? Ze zijn samen toch een overeenkomst aan gegaan, waarin zowel TS als ED bepaalde verplichtingen met elkaar zijn aangegaan.

Dat heet nu eenmaal een contact....
Nee, ik wil het contract niet eerder afbreken. Ik wil het gewoon uitdienen door het vastrecht te betalen de laatste 2 weken. Alleen mag ik dat niet van Energie Direct.
Rewimovrijdag 4 december 2015 @ 10:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 10:52 schreef Sunri5e het volgende:

Nee, ik wil het contract niet eerder afbreken. Ik wil het gewoon uitdienen door het vastrecht te betalen de laatste 2 weken. Alleen mag ik dat niet van Energie Direct.
Dat is ook geen reële eis van je. Je betaalt gewoon je maandelijkse voorschotten en die worden verrekend met je verbruik op je eindafrekening. Het slaat nergens op om voor 2 weken een voorschot te verlagen, dat kan niet eens omdat je een voorschot maandelijks betaalt. Heb je te veel betaald dan krijg je dat gewoon terug op je eindafrekening. Als het huis nou maanden leeg zou staan heb je wel een punt, dan kun je leegstandstarief aanvragen.
Sunri5evrijdag 4 december 2015 @ 11:00
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 10:58 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat is ook geen reële eis van je. Je betaalt gewoon je maandelijkse voorschotten en die worden verrekend met je verbruik op je eindafrekening. Het slaat nergens op om voor 2 weken een voorschot te verlagen, dat kan niet eens omdat je een voorschot maandelijks betaalt. Heb je te veel betaald dan krijg je dat gewoon terug op je eindafrekening. Als het huis nou maanden leeg zou staan heb je wel een punt, dan kun je leegstandstarief aanvragen.
Mijn part betaal ik gewoon het voorschot dan ben ik nog goedkoper uit dan die boete.
Rewimovrijdag 4 december 2015 @ 11:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 11:00 schreef Sunri5e het volgende:

Mijn part betaal ik gewoon het voorschot dan ben ik nog goedkoper uit dan die boete.
Het is een voorschot, staat compleet los van een eventuele boete. En nogmaals, als jij je contract uitdient krijg je geen boete. Dat moet je dus proberen te regelen met de nieuwe bewoner.

De boete die ze berekenen is voor de energie die ze vooraf inkopen voor jou. Jij zegt immers toe dat je een jaar lang energie afneemt bij ze. Als jij je contract niet uitdient hebben ze voor jou energie ingekocht die je niet gaat gebruiken en betalen. Dan mogen ze die boete in rekening brengen als vergoeding voor het inkopen van jouw energie. Die boetes zijn niet willekeurig en de bedragen liggen vast. Dien jij je contract uit dan mogen ze je die boete niet geven. Anderzijds ben jij door het aangaan van je contract akkoord gegaan met het krijgen van een boete als je je contract niet uitdient.

Heb je al opnieuw gebeld om je af te melden per 26 januari? Want dat moet je dus wel doen.
Rolfieovrijdag 4 december 2015 @ 11:14
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 10:52 schreef Sunri5e het volgende:
Nee, ik wil het contract niet eerder afbreken. Ik wil het gewoon uitdienen door het vastrecht te betalen de laatste 2 weken. Alleen mag ik dat niet van Energie Direct.
Zo werkt het alleen niet.....

Maar heb je de algemene voorwaarden wel eens gelezen?

Sowieso is 18.2,A,B,C van toepassing voor jouw situatie. Officeel kan je dus niet even op een andere datum opzeggen, icm met de nieuwe huurders. Persoonlijk zou ik dit ook nooit doet. Kan alleen maar ellende van komen. En dat zou mij die 100 euro niet waard zijn.

Volgens mij is trouwens gewoon 18.5 van toepassing op jouw situatie en zou de oplossing moeten zijn denk ik.
Postbus100vrijdag 4 december 2015 @ 14:14
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 10:52 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Nee, ik wil het contract niet eerder afbreken. Ik wil het gewoon uitdienen door het vastrecht te betalen de laatste 2 weken. Alleen mag ik dat niet van Energie Direct.
Het mag niet van energie direct omdat het niet mag van de netbeheerder /wetgever. Je hebt als consument de verplichting om een contract te hebben ten tijde dat je daar woont. Energie Direct kan dan niet officieel uitventen dat je dan ook wel twee weken langer een contract kan hebben. Dat moet je gewoon zelf onderhands regelen en Energie Direct er niet op aankijken dat ze de regels naleven.