Idd en dat zijn gewoon NL'ers in mijn ogen. Net zoals de Indische gemeenschap die hier na de onafhankelijkheid kwam in grote getallen.quote:Op maandag 30 november 2015 22:59 schreef john2406 het volgende:
Nederland kent toch ook autochtone getinte mensen of zit ik daar fout mee?
Suriname Aruba etc etc waar vroeger de Nederlandse vlag waaide.

quote:Op maandag 30 november 2015 23:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee tegen mij en mijn soort
ik heb bloed zweet en tranen opgeofferd voor dit land in twee flinke internationale brandhaarden, wat heb jij gedaan om de boel te beschermen naast belasting betalen?
niets zeker
ik zou meer rechten moeten hebben dan jou op dit gebied

Natuurlijk negeren de linkse omroepen deze docu. Had iemand verwacht dat de media objectief zou zijn?quote:Op dinsdag 1 december 2015 00:20 schreef maryen65 het volgende:
Hier een heel stuk over de docu van Arnold-Jan scheer, wanneer en of hij op tv komt is nog niet duidelijk. De grote tv bazen negeren de docu.
http://nieuws.nl/exclusie(...)e-piet-van-het-jaar/
Geen Stijl kondigt aan "hij komt de docu Wild geraas" maar kan daar ook niet vinden of hij op tv gaat uitgezonden worden
http://www.geenstijl.nl/m(...)ver_zwarte_piet.html

Daar gaat niemand mee in bij kozp, de bp, zwarte wijven uit het nrc en de qg's van deze wereld. Alles wat ze aan de slavernij doet denken moet er uit voordat zij tevreden zullen zijn en gaan stoppen. Zelfs als er een willekeurig figuur naast Sinterklaas loopt, wordt het gezien als herinnering..quote:Op dinsdag 1 december 2015 02:07 schreef Robar het volgende:
En dan kan Piet gerust zwart blijven, vermoed ik)
Er is geen uitweg in deze discussie en waarom? Die hele antipieten brigade wil dat ZP uiteindelijk verdwijnt en gebruikt deze discussie gewoon voor de schadevergoedingen die ze willen. De witten moeten gewoon betalen, ze zijn immers allemaal afstammelingen van slavenhouders en zo gedragen ze zich nog steeds, die neokoloniale racisten. Allemaal.quote:Het lastigst is dat misschien nog wel voor de mensen die menen dat ze in de discussie aan de ‘goede’ kant staan. Peter R. de Vries en Tanja Jess die op tv pleiten voor een ander uiterlijk van Zwarte Piet – „gevaarlijk”, vindt Arzu Aslan. „De juiste posities moeten worden bekeken door de juiste mensen. Je kunt pas werkelijk spreken van emancipatie als Zwarte Piet verandert omdat een zwarte zegt dat hij moet veranderen; anders is het een gunst van een witte.”

Gelukkig is er zoiets als internet tegenwoordig.quote:Op dinsdag 1 december 2015 08:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Natuurlijk negeren de linkse omroepen deze docu. Had iemand verwacht dat de media objectief zou zijn?

De media heeft alleen oog voor het gejank van de kleine groep klagers, niet door feiten gehinderd. Alles draait om emotie, associatie en foute aannames.quote:Op dinsdag 1 december 2015 00:20 schreef maryen65 het volgende:
Hier een heel stuk over de docu van Arnold-Jan scheer, wanneer en of hij op tv komt is nog niet duidelijk. De grote tv bazen negeren de docu.
http://nieuws.nl/exclusie(...)e-piet-van-het-jaar/
Geen Stijl kondigt aan "hij komt de docu Wild geraas" maar kan daar ook niet vinden of hij op tv gaat uitgezonden worden
http://www.geenstijl.nl/m(...)ver_zwarte_piet.html

Ik denk dat die gewoon kijken naar de potentie aan kijkcijfers. Volgens mij zijn veel mensen de zwarte piet discussie volkomen zat. Zo merk ik dat in mijn omgeving. En dan gaat men niet nog eens naar zo'n docu kijken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 08:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De media heeft alleen oog voor het gejank van de kleine groep klagers, niet door feiten gehinderd. Alles draait om emotie, associatie en foute aannames.
De feiten doen er voor die mensen niet toe. Ze weten namelijk heel goed dat ze dan geen poot hebben om op te staan. Wie zich ook maar even in de feiten verdiept, wie de werkelijke herkomst van Zwarte Piet onderzoekt, ontdekt namelijk al snel dat Zwarte Piet niks met racisme heeft te maken.
Maar ik snap omroepen als WNL en PowNed ook niet. Die zouden "Wild Geraas" gewoon op de buis kunnen brengen, maar ze verzaken in hun taak.

Daar heb je wel een punt, inderdaad. In Nederland zijn we allang klaar met deze "discussie", die in werkelijkheid vooral een hetze was en geen discussie. Het anti-kamp doet al enige tijd niks anders dan de kwestie internationaal maken. Ik vind dat ze internationaal gezien meer weerwoord moeten krijgen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 08:49 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik denk dat die gewoon kijken naar de potentie aan kijkcijfers. Volgens mij zijn veel mensen de zwarte piet discussie volkomen zat. Zo merk ik dat in mijn omgeving. En dan gaat men niet nog eens naar zo'n docu kijken.

Internationaal begrijpt men duidelijk dit feest en de achtergrond niet. En die man die Nederland + inwoners wegzet als racistisch is niet goed bij zijn hoofd en weet kennelijk niet wat racisme is. Daarnaast zou het aardig zijn als zwarte mensen eens kritisch zouden kijken naar de rol van zwarte Afrikaanse mensen in de slavenhandel.quote:Op dinsdag 1 december 2015 08:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt, inderdaad. In Nederland zijn we allang klaar met deze "discussie", die in werkelijkheid vooral een hetze was en geen discussie. Het anti-kamp doet al enige tijd niks anders dan de kwestie internationaal maken. Ik vind dat ze internationaal gezien meer weerwoord moeten krijgen.

Je kan het er prima bijhalen. Want de traditie IS onschuldig. En als ik bijv. aangeef dat ik dit feest in Afrika gevierd heb met zwarte mensen die het geweldig vinden zegt dat zeker iets. Dat mijn deels zwarte/half getinte familie de hele discussie belachelijk vindt zegt ook iets. Het geeft gewoon aan dat het over een bepaald klein groepje gaat die met deze onzin discussie ook nog eens niets gaat bereiken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:17 schreef ioko het volgende:
Waar ik trouwens wel echt klaar mee ben in de discussie, is om de halve wereld erbij te halen om te bewijzen dat onze tradities zo onschuldig zijn.
De discussie zou erg gebaat zijn bij wat minder uitspraken als:
Ja maar, in de VS en Afrika zijn veel ergere dingen aan de hand.
Ja maar, er waren ook blanke slaven
Ja maar, zij mogen zich niet vervelend voelen, want er zijn ook donkere mensen die piet leuk vinden.

En bijna net zo belangrijk: hun oogkleppen afzetten wat betreft de werkelijke herkomst van Zwarte Piet, die totaal niks met blackface heeft te maken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:09 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Internationaal begrijpt men duidelijk dit feest en de achtergrond niet. En die man die Nederland + inwoners wegzet als racistisch is niet goed bij zijn hoofd en weet kennelijk niet wat racisme is. Daarnaast zou het aardig zijn als zwarte mensen eens kritisch zouden kijken naar de rol van zwarte Afrikaanse mensen in de slavenhandel.

Men wíl het gewoon als fout zien. En volgens die docu figuur zou het zelfs de racistische inborst aangeven van de gemiddelde Nederlander. Als je zo eens rond vraagt bij allochtonen en nieuwe Nederlanders blijkt het met racisme reuze mee te vallen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
En bijna net zo belangrijk: hun oogkleppen afzetten wat betreft de werkelijke herkomst van Zwarte Piet, die totaal niks met blackface heeft te maken.

Een blik buiten Nederland om is nodig om de precieze herkomst van Zwarte Piet te begrijpen. Het zwart schminken van gezichten gebeurt bij diverse feesten, tradities en gebruiken in Europa en daarbuiten, al eeuwenlang. Hieruit blijkt eens te meer dat Zwarte Piet niks te maken heeft met blackface en overigens ook niet met slavernij. De bedenker van Zwarte Piet in z'n huidge vorm was zelfs een verklaard tegenstander van de slavernij. Zo liggen de feiten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:17 schreef ioko het volgende:
Waar ik trouwens wel echt klaar mee ben in de discussie, is om de halve wereld erbij te halen om te bewijzen dat onze tradities zo onschuldig zijn.
De discussie zou erg gebaat zijn bij wat minder uitspraken als:
Ja maar, in de VS en Afrika zijn veel ergere dingen aan de hand.
Ja maar, er waren ook blanke slaven
Ja maar, zij mogen zich niet vervelend voelen, want er zijn ook donkere mensen die piet leuk vinden.

Het vervelende van dit alles is ook er voor kinderen een totaal onnodige zwaarte op het feest komt te hangen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een blik buiten Nederland om is nodig om de precieze herkomst van Zwarte Piet te begrijpen. Het zwart schminken van gezichten gebeurt bij diverse feesten, tradities en gebruiken in Europa en daarbuiten, al eeuwenlang. Hieruit blijkt eens te meer dat Zwarte Piet niks te maken heeft met blackface en overigens ook niet met slavernij. De bedenker van Zwarte Piet in z'n huidge vorm was zelfs een verklaard tegenstander van de slavernij. Zo liggen de feiten.
Wat resteert, zijn sentimenten van mensen die zich om wat voor reden dan ook gekwetst voelen en die allerlei verbanden leggen die er niet zijn. Overigens mogen mensen het van mij allemaal best vervelend vinden. Dat is alleen geen legitieme reden om Zwarte Piet af te schaffen of om een kinderfeest jaarlijks te gaan verzieken met een hetze tegen Zwarte Piet.
Ik vind ook wel eens iets niet leuk. Als je Zwarte Piet en Sinterklaas niet leuk vindt, prima. Negeer gewoon het feest, doe er niet aan mee. Niemand verplicht je ertoe.

Mensen willen zich gewoon niet inleven in een gezocht 'probleem' dat nooit een probleem was.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:51 schreef anonymoussie het volgende:
Ik vind de uitzending van Tan eigenlijk wel een beetje van niveau.
Ben het dan ook eens met hem.
Maar wat duidelijk is en al was, is dat mensen zich helemaal niet willen inleven in een ander waar ze zich niet mee kunnen identificeren.
Als je ziet dat iemand als Tan het ook niet echt leuk vond, is hij ook meteen een zwarte aap die terug moet naar Afrika.
En als je daar in studio je na ieder argument waar jij achter staat keihard gaat zitten juichen, getuigt dat ook niet van niveau.
Mogen dit nu juist de groepen zijn die genegeerd zouden moeten worden, door niet te gaan reageren op iedere scheet die ze laten.

De kwestie is onoplosbaar omdat elkaars argumenten totaal niet met elkaar overeenkomen. Zwarte Piet als folklorefiguur heeft niets te maken met het slavenverleden van Nederland. Zolang tegenstanders van Zwarte Piet dat niet willen begrijpen is iedere verdere discussie zinloos.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:07 schreef DustPuppy het volgende:
Deze hele kwestie is denk ik redelijk onoplosbaar.
Als de cijfers die ik gisteren gehoord hebt kloppen (80% voor en 13% tegen), waarbij die 80% geen flauw idee heeft waar de tegenstanders het over hebben (of dat in ieder geval blijven volhouden) dan is er geen oplossing en zullen de verhoudingen alleen maar verharden.
Ik denk ook niet dat je van bovenaf tradities kunt veranderen, dit moet van onderop komen. En als het overgrote deel al niet eens begrijpt waarom dat misschien nodig is, dan gaat het niet lukken.
Maar Umberto Tan had wel gelijk toen hij de vergelijking met Sjors en Sjimmie maakte.

Humberto vertelde ook dat hij al vanaf kinds af aan negatieve zaken ervoer naar aanleiding van Zwarte Piet. En zo heb ik meer verhalen gehoord van donkere mensen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:53 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mensen willen zich gewoon niet inleven in een gezocht 'probleem' dat nooit een probleem was.

Op andere plekken in Europa maken mensen hun gezicht ook zwart voor feestelijk tradities, zeg je. Zijn die figuren ook:quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een blik buiten Nederland om is nodig om de precieze herkomst van Zwarte Piet te begrijpen. Het zwart schminken van gezichten gebeurt bij diverse feesten, tradities en gebruiken in Europa en daarbuiten, al eeuwenlang. Hieruit blijkt eens te meer dat Zwarte Piet niks te maken heeft met blackface en overigens ook niet met slavernij. De bedenker van Zwarte Piet in z'n huidge vorm was zelfs een verklaard tegenstander van de slavernij. Zo liggen de feiten.
Wat resteert, zijn sentimenten van mensen die zich om wat voor reden dan ook gekwetst voelen en die allerlei verbanden leggen die er niet zijn. Overigens mogen mensen het van mij allemaal best vervelend vinden. Dat is alleen geen legitieme reden om Zwarte Piet af te schaffen of om een kinderfeest jaarlijks te gaan verzieken met een hetze tegen Zwarte Piet.
Ik vind ook wel eens iets niet leuk. Als je Zwarte Piet en Sinterklaas niet leuk vindt, prima. Negeer gewoon het feest, doe er niet aan mee. Niemand verplicht je ertoe.

Ik sluit me aan bij het Sjimmie- argument. De meesten hier weten dat wel van mij. Ben je het niet met mij eens? Ook goed.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:53 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mensen willen zich gewoon niet inleven in een gezocht 'probleem' dat nooit een probleem was.

Wat is negatief?quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:56 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Humberto vertelde ook dat hij al vanaf kinds af aan negatieve zaken ervoer naar aanleiding van Zwarte Piet. En zo heb ik meer verhalen gehoord van donkere mensen.
Dus dat dit nooit een probleem was in pertinent onjuist. Dat dit nooit een probleem was voor het merendeel van de bevolking is wat anders.

Correctie. Dat voor jou nooit een probleem was.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:53 schreef Jaroon het volgende:
[..]

Bepaalde groepen hebben het alleen recht op het roepen over racisme. Vreemd is ook (na die uitspraken van die man over slavenhandel en racistisch Nederland) dat er dan zoveel zwarte mensen hier zijn komen wonen die nog erg met de slavenhandel in hun maag zitten blijkbaar.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:57 schreef Hicham. het volgende:
Het racisme komt ook altijd maar van een kant.
Dat er ook blanken slaven waren wordt overal doodgezwegen.
Dat er negers zijn die hun hoofden wit verven/poederen zowel als voor hun cultuur of om blanken voor gek te zetten. Niemand komt in opstand en zegt ho eens even.
Dat men het blijkbaar alleen op zwarte piet gemunt heeft en niet op zwarte geschminkte figuren uit andere landen zoals Iran met Hadji Firoez die zelfs op de beschermde lijst staat. Dat is merkwaardig te noemen. Zal dat ermee te maken hebben dat men denkt dat hier in Nederland iets te halen valt en in Iran niet?
De conclusie is duidelijk. Nederlanders komen niet genoeg voor zichzelf op. Ze kunnen beginnen om netflix te adviseren de racistische film "White Chicks" te verwijderen. Ze zouden eventueel geld kunnen gaan eisen voor het leed dat de blankenslavernij heeft gebracht. Ook die Dhr Gario aanspreken op zijn "witte" uitspraken die tamelijk racistisch getint zijn is een mogelijkheid.
Maar dat gaat nooit gebeuren. Blanke Nederlanders komen namelijk niet voor zichzelf op. Alleen op internet gaan ze te keer als het onderwerp een keer te sprake komt. Ze laten het zich over hun heenkomen, spuiten hun gal op het internet en dan draaien ze weg zoals er niets gebeurt is. Ze nemen blankenhaat en zichzelf niet eens serieus en daar gaat het fout.

Bij het merendeel van de bevolking niet. Er was nooit een band met slavernij of een link met racisme.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:58 schreef ioko het volgende:
[..]
Correctie. Dat voor jou nooit een probleem was.

Nog even terugkomend op Tan.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:53 schreef Jaroon het volgende:
[..]

Nee. Ik vraag wat die negatieve ervaringen dan waren.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:00 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Nog even terugkomend op Tan.
Jij vind dat zijn beschreven ervaringen ermee zijn gelogen?
Over overdreven?

Heeft ie gisteravond verteld.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:01 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Nee. Ik vraag wat die negatieve ervaringen dan waren.

Klopt, veel mensen zagen (en zien) geen link met racisme. Ze hebben geen negatieve associaties met zwarte piet. Dat blijft zeker zwaar onder belicht in de kritiek vanuit het buitenland.quote:Op dinsdag 1 december 2015 09:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Bij het merendeel van de bevolking niet. Er was nooit een band met slavernij of een link met racisme.

Dan kan jij het toch ook even uitleggen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:06 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Heeft ie gisteravond verteld.
Is er een pro Pieter die dat wel heeft gezien en daar even op wil reageren?

Dat een bepaalde kleine groep mensen zich ineens beledigd ziet. Misschien moet men ook eens een beetje over het verleden heen stappen. Dat doet men blijkbaar in Curacauo ookquote:Op dinsdag 1 december 2015 10:07 schreef ioko het volgende:
[..]
Klopt, veel mensen zagen (en zien) geen link met racisme. Ze hebben geen negatieve associaties met zwarte piet. Dat blijft zeker zwaar onder belicht in de kritiek vanuit het buitenland.
Echter, er is zeker een link met slavernij door het uiterlijk van zwarte piet, ook als deze wit zou zijn geweest. Het zwarte deel maakt de link alleen extra duidelijk en gevoelig.
Veel mensen leggen die link met slavernij en racisme in het verleden niet. Ze verzinnen argumenten waarom de link er niet is, omdat ze er NU niet zo naar kijken. Dat wil niet zeggen dat die link er niet is.
Dan ontstaat de vreemde situatie dat donkere mensen zich beledigd kunnen voelen door deze traditie, terwijl vrijwel niemand in Nederland (zelfs veel donkere mensen) er nog een negatieve associatie mee heeft.

Ik weet het niet letterlijk meer:quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:06 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Heeft ie gisteravond verteld.
Is er een pro Pieter die dat wel heeft gezien en daar even op wil reageren?

Ik vind dit een belangrijk punt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:07 schreef ioko het volgende:
[..]
Klopt, veel mensen zagen (en zien) geen link met racisme. Ze hebben geen negatieve associaties met zwarte piet. Dat blijft zeker zwaar onder belicht in de kritiek vanuit het buitenland.

Lijkt mij allemaal niet schokkend.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:10 schreef ioko het volgende:
[..]
Ik weet het niet letterlijk meer:
- hij sprak over het Surinaamse accent dat Piet had, terwijl hij uit Spanje komt.
- Zwarte piet was een angstaanjagend figuur die als afschrikking werd gebruikt.
- De tekst, ook al is hij zwart als roet, hij meent het toch goed vond hij ook raar. Hij en sommige vriendjes waren immers ook zwart als roet.

Gelukkig hebben we nog sbs, RTL, powned, wakker Nederland.quote:Op dinsdag 1 december 2015 08:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Natuurlijk negeren de linkse omroepen deze docu. Had iemand verwacht dat de media objectief zou zijn?

Het is een mooi voorbeeld waarin je ziet hoe sterk de positieve associatie is en hoe het in de cultuur van zelfs de Antillen is verweven. Maar ook op de Antillen zullen er mensen zijn die de stereotypering van piet vervelend vinden.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:09 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat een bepaalde kleine groep mensen zich ineens beledigd ziet. Misschien moet men ook eens een beetje over het verleden heen stappen. Dat doet men blijkbaar in Curacauo ook

Helemaal eens. Dit zorgt voor veel boosheid.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:11 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ik vind dit een belangrijk punt.
Want vele voelen zich voor racist uitgemaakt, terwijl ze dat oprecht niet zijn. Ik begrijp heel goed dat dit kwetsend is. En veroorzaker van de vele negatieve reacties.

Dat zijn vooral bepaalde blanken las ik.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:14 schreef ioko het volgende:
[..]
Het is een mooi voorbeeld waarin je ziet hoe sterk de positieve associatie is en hoe het in de cultuur van zelfs de Antillen is verweven. Maar ook op de Antillen zullen er mensen zijn die de stereotypering van piet vervelend vinden.

Nee. Moet dat? Ik heb wel deels zwarte familie. Zegt dat ook iets? Ik zie er niets traumatisch in. Anders kan ik ook wel gaan klagen hoe delen van bepaalde groepn in nederland met blanke Nederlanders omgaan. Kortom: overal een probleem van maken.quote:

het is niet iets schokkends, zolang het niet uit zijn context wordt getrokken.. wat al die anti-pieten wel lijken te doen..quote:

En je kunt ook alle vervelende gevoelens van iemand kleiner maken, zonder dat je zelf in die situatie hebt gezeten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:17 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Nee. Moet dat? Ik heb wel deels zwarte familie. Zegt dat ook iets? Ik zie er niets traumatisch in. Anders kan ik ook wel gaan klagen hoe delen van bepaalde groepn in nederland met blanke Nederlanders omgaan. Kortom: overal een probleem van maken.

Dat doet men inderdaad. Marokkanen hebben er soms ook een handje van dingen neer te zetten als vreselijk terwijl een deel van hun eigen groep niets anders doet op straat tegenover niet Marokkanen. Maar daar is dan weer geen aandacht voor.quote:Op dinsdag 1 december 2015 10:18 schreef mschol het volgende:
[..]
het is niet iets schokkends, zolang het niet uit zijn context wordt getrokken.. wat al die anti-pieten wel lijken te doen..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |