abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157936740
Best triest om als volwassen persoon jezelf te identificeren met een fictief figuur uit een kinderverhaaltje en je daar dan ook nog beledigd door voelen. Negeer het dan zou ik zeggen!
pi_157936899
Hier een heel stuk over de docu van Arnold-Jan scheer, wanneer en of hij op tv komt is nog niet duidelijk. De grote tv bazen negeren de docu.

http://nieuws.nl/exclusie(...)e-piet-van-het-jaar/

Geen Stijl kondigt aan "hij komt de docu Wild geraas" maar kan daar ook niet vinden of hij op tv gaat uitgezonden worden

http://www.geenstijl.nl/m(...)ver_zwarte_piet.html
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_157937919
Ik heb net even de herhaling zitten kijken van RTL late night, maar man man man...... Dit gaat de discussie in Nederland echt niet helpen. Weer een stukje propoganda wat de beide kampen alleen maar verder uit elkaar duwt. Humberto zei het wel netjes. Het wordt tijd dat beide kampen eens hun verstand gaan gebruiken en hun emoties opzij zetten en vooral de festiviteiten rond kinderen met rust laten. Als er normaal gediscussieerd gaat worden komt er heus wel een passende oplossing. (En dan kan Piet gerust zwart blijven, vermoed ik)
  dinsdag 1 december 2015 @ 08:10:26 #204
168739 Red_85
'echt wel'
pi_157938746
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:59 schreef john2406 het volgende:
Nederland kent toch ook autochtone getinte mensen of zit ik daar fout mee?
Suriname Aruba etc etc waar vroeger de Nederlandse vlag waaide.
Idd en dat zijn gewoon NL'ers in mijn ogen. Net zoals de Indische gemeenschap die hier na de onafhankelijkheid kwam in grote getallen.

En ik heb die getinte mensen nooit gezien als naarlingen of racistisch, totdat ene quincy gario kwam en het latente racisme wat bij een deel binnen die groep aanwezig was, bijzonder aanwezig maakte. Ga je verder kijken, merk je dat er toch best veel binnen die groep fout zit. En daar moeten wij onze unieke folklore op aanpassen? Omdat een aantal foute zeurpieten wat schreeuwen en doordrammen?

Lijken wel gek.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 1 december 2015 @ 08:14:13 #205
168739 Red_85
'echt wel'
pi_157938757
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 23:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee tegen mij en mijn soort

ik heb bloed zweet en tranen opgeofferd voor dit land in twee flinke internationale brandhaarden, wat heb jij gedaan om de boel te beschermen naast belasting betalen?

niets zeker

ik zou meer rechten moeten hebben dan jou op dit gebied
^O^
1947-2016
pi_157938758
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 00:20 schreef maryen65 het volgende:
Hier een heel stuk over de docu van Arnold-Jan scheer, wanneer en of hij op tv komt is nog niet duidelijk. De grote tv bazen negeren de docu.

Geen Stijl kondigt aan "hij komt de docu Wild geraas" maar kan daar ook niet vinden of hij op tv gaat uitgezonden worden

Natuurlijk negeren de linkse omroepen deze docu. Had iemand verwacht dat de media objectief zou zijn?
  dinsdag 1 december 2015 @ 08:25:21 #207
168739 Red_85
'echt wel'
pi_157938822
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 02:07 schreef Robar het volgende:
En dan kan Piet gerust zwart blijven, vermoed ik)
Daar gaat niemand mee in bij kozp, de bp, zwarte wijven uit het nrc en de qg's van deze wereld. Alles wat ze aan de slavernij doet denken moet er uit voordat zij tevreden zullen zijn en gaan stoppen. Zelfs als er een willekeurig figuur naast Sinterklaas loopt, wordt het gezien als herinnering..
En als jij een aanpassing voorstelt om ZP te veranderen, wordt dat gezien als een geste tegenover hun wat ook weer verkeerd gaat vallen bij de antipieten. Sommige blanken willen dit wel, maar wordt toch niet geaccepteerd. Ook wil niemand dat de piet totaal verdwijnt. Dus een gecreëerde patstelling.

http://www.nrc.nl/handels(...)ns-luisteren-1553271
quote:
Het lastigst is dat misschien nog wel voor de mensen die menen dat ze in de discussie aan de ‘goede’ kant staan. Peter R. de Vries en Tanja Jess die op tv pleiten voor een ander uiterlijk van Zwarte Piet – „gevaarlijk”, vindt Arzu Aslan. „De juiste posities moeten worden bekeken door de juiste mensen. Je kunt pas werkelijk spreken van emancipatie als Zwarte Piet verandert omdat een zwarte zegt dat hij moet veranderen; anders is het een gunst van een witte.”
Er is geen uitweg in deze discussie en waarom? Die hele antipieten brigade wil dat ZP uiteindelijk verdwijnt en gebruikt deze discussie gewoon voor de schadevergoedingen die ze willen. De witten moeten gewoon betalen, ze zijn immers allemaal afstammelingen van slavenhouders en zo gedragen ze zich nog steeds, die neokoloniale racisten. Allemaal.

Racistisch tot op het bot.
1947-2016
  dinsdag 1 december 2015 @ 08:25:50 #208
168739 Red_85
'echt wel'
pi_157938825
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 december 2015 08:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Natuurlijk negeren de linkse omroepen deze docu. Had iemand verwacht dat de media objectief zou zijn?
Gelukkig is er zoiets als internet tegenwoordig.
1947-2016
pi_157938957
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 00:20 schreef maryen65 het volgende:

De media heeft alleen oog voor het gejank van de kleine groep klagers, niet door feiten gehinderd. Alles draait om emotie, associatie en foute aannames.

De feiten doen er voor die mensen niet toe. Ze weten namelijk heel goed dat ze dan geen poot hebben om op te staan. Wie zich ook maar even in de feiten verdiept, wie de werkelijke herkomst van Zwarte Piet onderzoekt, ontdekt namelijk al snel dat Zwarte Piet niks met racisme heeft te maken.

Maar ik snap omroepen als WNL en PowNed ook niet. Die zouden "Wild Geraas" gewoon op de buis kunnen brengen, maar ze verzaken in hun taak.
pi_157938970
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 08:47 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De media heeft alleen oog voor het gejank van de kleine groep klagers, niet door feiten gehinderd. Alles draait om emotie, associatie en foute aannames.

De feiten doen er voor die mensen niet toe. Ze weten namelijk heel goed dat ze dan geen poot hebben om op te staan. Wie zich ook maar even in de feiten verdiept, wie de werkelijke herkomst van Zwarte Piet onderzoekt, ontdekt namelijk al snel dat Zwarte Piet niks met racisme heeft te maken.

Maar ik snap omroepen als WNL en PowNed ook niet. Die zouden "Wild Geraas" gewoon op de buis kunnen brengen, maar ze verzaken in hun taak.
Ik denk dat die gewoon kijken naar de potentie aan kijkcijfers. Volgens mij zijn veel mensen de zwarte piet discussie volkomen zat. Zo merk ik dat in mijn omgeving. En dan gaat men niet nog eens naar zo'n docu kijken.
pi_157938986
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 08:49 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik denk dat die gewoon kijken naar de potentie aan kijkcijfers. Volgens mij zijn veel mensen de zwarte piet discussie volkomen zat. Zo merk ik dat in mijn omgeving. En dan gaat men niet nog eens naar zo'n docu kijken.
Daar heb je wel een punt, inderdaad. In Nederland zijn we allang klaar met deze "discussie", die in werkelijkheid vooral een hetze was en geen discussie. Het anti-kamp doet al enige tijd niks anders dan de kwestie internationaal maken. Ik vind dat ze internationaal gezien meer weerwoord moeten krijgen.
  dinsdag 1 december 2015 @ 09:07:27 #212
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_157939146
Deze hele kwestie is denk ik redelijk onoplosbaar.

Als de cijfers die ik gisteren gehoord hebt kloppen (80% voor en 13% tegen), waarbij die 80% geen flauw idee heeft waar de tegenstanders het over hebben (of dat in ieder geval blijven volhouden) dan is er geen oplossing en zullen de verhoudingen alleen maar verharden.

Ik denk ook niet dat je van bovenaf tradities kunt veranderen, dit moet van onderop komen. En als het overgrote deel al niet eens begrijpt waarom dat misschien nodig is, dan gaat het niet lukken.

Maar Umberto Tan had wel gelijk toen hij de vergelijking met Sjors en Sjimmie maakte.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_157939170
En dat kost bakken gemeenschapsgeld. Jeroen Pauw alleen al een half miljoen per jaar. Mag wat kosten dus dat staatspropaganda. Bijna letterlijk tyfus en schijterij.
pi_157939176
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 08:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Daar heb je wel een punt, inderdaad. In Nederland zijn we allang klaar met deze "discussie", die in werkelijkheid vooral een hetze was en geen discussie. Het anti-kamp doet al enige tijd niks anders dan de kwestie internationaal maken. Ik vind dat ze internationaal gezien meer weerwoord moeten krijgen.
Internationaal begrijpt men duidelijk dit feest en de achtergrond niet. En die man die Nederland + inwoners wegzet als racistisch is niet goed bij zijn hoofd en weet kennelijk niet wat racisme is. Daarnaast zou het aardig zijn als zwarte mensen eens kritisch zouden kijken naar de rol van zwarte Afrikaanse mensen in de slavenhandel.
  dinsdag 1 december 2015 @ 09:13:09 #215
85962 ioko
I Appear Missing
pi_157939205
De traditie van sinterklaas en zwarte piet is al een tijd aan het veranderen, bijvoorbeeld door de invulling van het sinterklaas journaal.

Wat de discussie zo lastig maakt is dat veel mensen (oprecht) niets kwaads zien in Zwarte piet en er alleen maar positieve associaties mee hebben als kindervriend.

Wanneer we nog wat verder weg blijven van het stereotype van een zwarte slaaf, hoeft zwarte piet volgens mij niet geheel te verdwijnen.

We hebben de roe, het Surinaamse accent, de oorringen, de onderdanige houding en soms de rode lippen al aangepast, dus we zijn al een eind op weg.

Jammer dat de tegenstanders de discussie zo zwart wit maken door te doen alsof de traditie rechtsreeks zonder aanpassingen uit de 17de eeuw komt.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  dinsdag 1 december 2015 @ 09:17:23 #216
85962 ioko
I Appear Missing
pi_157939246
Waar ik trouwens wel echt klaar mee ben in de discussie, is om de halve wereld erbij te halen om te bewijzen dat onze tradities zo onschuldig zijn.

De discussie zou erg gebaat zijn bij wat minder uitspraken als:

Ja maar, in de VS en Afrika zijn veel ergere dingen aan de hand.
Ja maar, er waren ook blanke slaven
Ja maar, zij mogen zich niet vervelend voelen, want er zijn ook donkere mensen die piet leuk vinden.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_157939268
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:17 schreef ioko het volgende:
Waar ik trouwens wel echt klaar mee ben in de discussie, is om de halve wereld erbij te halen om te bewijzen dat onze tradities zo onschuldig zijn.

Ja maar, zij mogen zich niet vervelend voelen, want er zijn ook donkere mensen die piet leuk vinden.
Je kan het er prima bijhalen. Want de traditie IS onschuldig. En als ik bijv. aangeef dat ik dit feest in Afrika gevierd heb met zwarte mensen die het geweldig vinden zegt dat zeker iets. Dat mijn deels zwarte/half getinte familie de hele discussie belachelijk vindt zegt ook iets. Het geeft gewoon aan dat het over een bepaald klein groepje gaat die met deze onzin discussie ook nog eens niets gaat bereiken.
pi_157939314
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Internationaal begrijpt men duidelijk dit feest en de achtergrond niet. En die man die Nederland + inwoners wegzet als racistisch is niet goed bij zijn hoofd en weet kennelijk niet wat racisme is. Daarnaast zou het aardig zijn als zwarte mensen eens kritisch zouden kijken naar de rol van zwarte Afrikaanse mensen in de slavenhandel.
En bijna net zo belangrijk: hun oogkleppen afzetten wat betreft de werkelijke herkomst van Zwarte Piet, die totaal niks met blackface heeft te maken.
pi_157939328
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:24 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

En bijna net zo belangrijk: hun oogkleppen afzetten wat betreft de werkelijke herkomst van Zwarte Piet, die totaal niks met blackface heeft te maken.
Men wíl het gewoon als fout zien. En volgens die docu figuur zou het zelfs de racistische inborst aangeven van de gemiddelde Nederlander. Als je zo eens rond vraagt bij allochtonen en nieuwe Nederlanders blijkt het met racisme reuze mee te vallen.
pi_157939347
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:17 schreef ioko het volgende:

Een blik buiten Nederland om is nodig om de precieze herkomst van Zwarte Piet te begrijpen. Het zwart schminken van gezichten gebeurt bij diverse feesten, tradities en gebruiken in Europa en daarbuiten, al eeuwenlang. Hieruit blijkt eens te meer dat Zwarte Piet niks te maken heeft met blackface en overigens ook niet met slavernij. De bedenker van Zwarte Piet in z'n huidge vorm was zelfs een verklaard tegenstander van de slavernij. Zo liggen de feiten.

Wat resteert, zijn sentimenten van mensen die zich om wat voor reden dan ook gekwetst voelen en die allerlei verbanden leggen die er niet zijn. Overigens mogen mensen het van mij allemaal best vervelend vinden. Dat is alleen geen legitieme reden om Zwarte Piet af te schaffen of om een kinderfeest jaarlijks te gaan verzieken met een hetze tegen Zwarte Piet.

Ik vind ook wel eens iets niet leuk. Als je Zwarte Piet en Sinterklaas niet leuk vindt, prima. Negeer gewoon het feest, doe er niet aan mee. Niemand verplicht je ertoe.
pi_157939424
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:29 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Een blik buiten Nederland om is nodig om de precieze herkomst van Zwarte Piet te begrijpen. Het zwart schminken van gezichten gebeurt bij diverse feesten, tradities en gebruiken in Europa en daarbuiten, al eeuwenlang. Hieruit blijkt eens te meer dat Zwarte Piet niks te maken heeft met blackface en overigens ook niet met slavernij. De bedenker van Zwarte Piet in z'n huidge vorm was zelfs een verklaard tegenstander van de slavernij. Zo liggen de feiten.

Wat resteert, zijn sentimenten van mensen die zich om wat voor reden dan ook gekwetst voelen en die allerlei verbanden leggen die er niet zijn. Overigens mogen mensen het van mij allemaal best vervelend vinden. Dat is alleen geen legitieme reden om Zwarte Piet af te schaffen of om een kinderfeest jaarlijks te gaan verzieken met een hetze tegen Zwarte Piet.

Ik vind ook wel eens iets niet leuk. Als je Zwarte Piet en Sinterklaas niet leuk vindt, prima. Negeer gewoon het feest, doe er niet aan mee. Niemand verplicht je ertoe.
Het vervelende van dit alles is ook er voor kinderen een totaal onnodige zwaarte op het feest komt te hangen.
pi_157939575
Ik vind de uitzending van Tan eigenlijk wel een beetje van niveau.
Ben het dan ook eens met hem.

Maar wat duidelijk is en al was, is dat mensen zich helemaal niet willen inleven in een ander waar ze zich niet mee kunnen identificeren.

Als je ziet dat iemand als Tan het ook niet echt leuk vond, is hij ook meteen een zwarte aap die terug moet naar Afrika.
En als je daar in studio je na ieder argument waar jij achter staat keihard gaat zitten juichen, getuigt dat ook niet van niveau.

Mogen dit nu juist de groepen zijn die genegeerd zouden moeten worden, door niet te gaan reageren op iedere scheet die ze laten.
pi_157939613
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:51 schreef anonymoussie het volgende:
Ik vind de uitzending van Tan eigenlijk wel een beetje van niveau.
Ben het dan ook eens met hem.

Maar wat duidelijk is en al was, is dat mensen zich helemaal niet willen inleven in een ander waar ze zich niet mee kunnen identificeren.

Als je ziet dat iemand als Tan het ook niet echt leuk vond, is hij ook meteen een zwarte aap die terug moet naar Afrika.
En als je daar in studio je na ieder argument waar jij achter staat keihard gaat zitten juichen, getuigt dat ook niet van niveau.

Mogen dit nu juist de groepen zijn die genegeerd zouden moeten worden, door niet te gaan reageren op iedere scheet die ze laten.
Mensen willen zich gewoon niet inleven in een gezocht 'probleem' dat nooit een probleem was.
pi_157939649
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:07 schreef DustPuppy het volgende:
Deze hele kwestie is denk ik redelijk onoplosbaar.

Als de cijfers die ik gisteren gehoord hebt kloppen (80% voor en 13% tegen), waarbij die 80% geen flauw idee heeft waar de tegenstanders het over hebben (of dat in ieder geval blijven volhouden) dan is er geen oplossing en zullen de verhoudingen alleen maar verharden.

Ik denk ook niet dat je van bovenaf tradities kunt veranderen, dit moet van onderop komen. En als het overgrote deel al niet eens begrijpt waarom dat misschien nodig is, dan gaat het niet lukken.

Maar Umberto Tan had wel gelijk toen hij de vergelijking met Sjors en Sjimmie maakte.
De kwestie is onoplosbaar omdat elkaars argumenten totaal niet met elkaar overeenkomen. Zwarte Piet als folklorefiguur heeft niets te maken met het slavenverleden van Nederland. Zolang tegenstanders van Zwarte Piet dat niet willen begrijpen is iedere verdere discussie zinloos.

Ga een aparte discussie aan over het slavenverleden zonder dit traditioneel kinderfeest erbij te betrekken. Zeker als je ziet dat het protest averechts werkt en racisme juist in de hand werkt.

De tegenstanders worden ook steeds radicaler en brutaler. Ze intimideren ouders en kinderen die wel het Sinterklaasfeest met ZP willen vieren. Als je daarbij ook nog baretjes opzet in de stijl van the Black Panters (een radicale Amerikaanse zwarte organisatie) dan druipt de wanhoop er zichtbaar vanaf.
  dinsdag 1 december 2015 @ 09:56:13 #225
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_157939653
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:53 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Mensen willen zich gewoon niet inleven in een gezocht 'probleem' dat nooit een probleem was.
Humberto vertelde ook dat hij al vanaf kinds af aan negatieve zaken ervoer naar aanleiding van Zwarte Piet. En zo heb ik meer verhalen gehoord van donkere mensen.

Dus dat dit nooit een probleem was is pertinent onjuist. Dat dit nooit een probleem was voor het merendeel van de bevolking is wat anders.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  dinsdag 1 december 2015 @ 09:56:13 #226
85962 ioko
I Appear Missing
pi_157939654
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:29 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Op andere plekken in Europa maken mensen hun gezicht ook zwart voor feestelijk tradities, zeg je. Zijn die figuren ook:
1. De assistent van een witte man, gekleed als heilige?
2. Aangekleed als page (felle kleuren, pofmouwen, witte kraag, hoedje met een veer, korte pofbroek)?
3. Met kroeshaar, rode lippen en soms ringen in hun oren?

Alle uiterlijke kenmerken zijn vrij eenvoudig te herleiden naar een situatie in de historie waar donkere mensen in Nederland een totaal andere positie hadden, dan nu het geval is.

Of de bedenker dit nu zo bedoeld heeft of niet, hij heeft deze kenmerken gebruikt en deze zijn lange tijd zonder kritiek overgenomen. Die tijd is nu voorbij.

En als jij het lef hebt om te zeggen dat je 'ook wel eens iets niet leuk vindt' en dat op hetzelfde niveau stelt als een donker persoon die zich tweederangs burger voelt door deze traditie, is er wat mij betreft iets mis met je gevoel voor empathie. Maar daar hebben veel mensen last van in deze discussie.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_157939669
quote:

[..]

Ik sluit me aan bij het Sjimmie- argument. De meesten hier weten dat wel van mij. Ben je het niet met mij eens? Ook goed.
pi_157939670
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:56 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Humberto vertelde ook dat hij al vanaf kinds af aan negatieve zaken ervoer naar aanleiding van Zwarte Piet. En zo heb ik meer verhalen gehoord van donkere mensen.

Dus dat dit nooit een probleem was in pertinent onjuist. Dat dit nooit een probleem was voor het merendeel van de bevolking is wat anders.
Wat is negatief?
pi_157939678
Het racisme komt ook altijd maar van een kant.
Dat er ook blanken slaven waren wordt overal doodgezwegen.
Dat er negers zijn die hun hoofden wit verven/poederen zowel als voor hun cultuur of om blanken voor gek te zetten. Niemand komt in opstand en zegt ho eens even.
Dat men het blijkbaar alleen op zwarte piet gemunt heeft en niet op zwarte geschminkte figuren uit andere landen zoals Iran met Hadji Firoez die zelfs op de beschermde lijst staat. Dat is merkwaardig te noemen. Zal dat ermee te maken hebben dat men denkt dat hier in Nederland iets te halen valt en in Iran niet?

De conclusie is duidelijk. Nederlanders komen niet genoeg voor zichzelf op. Ze kunnen beginnen om netflix te adviseren de racistische film "White Chicks" te verwijderen. Ze zouden eventueel geld kunnen gaan eisen voor het leed dat de blankenslavernij heeft gebracht. Ook die Dhr Gario aanspreken op zijn "witte" uitspraken die tamelijk racistisch getint zijn is een mogelijkheid.

Maar dat gaat nooit gebeuren. Blanke Nederlanders komen namelijk niet voor zichzelf op. Alleen op internet gaan ze te keer als het onderwerp een keer te sprake komt. Ze laten het zich over hun heenkomen, spuiten hun gal op het internet en dan draaien ze weg zoals er niets gebeurt is. Ze nemen blankenhaat en zichzelf niet eens serieus en daar gaat het fout.
  dinsdag 1 december 2015 @ 09:58:16 #230
85962 ioko
I Appear Missing
pi_157939691
quote:

[..]

Correctie. Dat voor jou nooit een probleem was.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_157939701
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:57 schreef Hicham. het volgende:
Het racisme komt ook altijd maar van een kant.
Dat er ook blanken slaven waren wordt overal doodgezwegen.
Dat er negers zijn die hun hoofden wit verven/poederen zowel als voor hun cultuur of om blanken voor gek te zetten. Niemand komt in opstand en zegt ho eens even.
Dat men het blijkbaar alleen op zwarte piet gemunt heeft en niet op zwarte geschminkte figuren uit andere landen zoals Iran met Hadji Firoez die zelfs op de beschermde lijst staat. Dat is merkwaardig te noemen. Zal dat ermee te maken hebben dat men denkt dat hier in Nederland iets te halen valt en in Iran niet?

De conclusie is duidelijk. Nederlanders komen niet genoeg voor zichzelf op. Ze kunnen beginnen om netflix te adviseren de racistische film "White Chicks" te verwijderen. Ze zouden eventueel geld kunnen gaan eisen voor het leed dat de blankenslavernij heeft gebracht. Ook die Dhr Gario aanspreken op zijn "witte" uitspraken die tamelijk racistisch getint zijn is een mogelijkheid.

Maar dat gaat nooit gebeuren. Blanke Nederlanders komen namelijk niet voor zichzelf op. Alleen op internet gaan ze te keer als het onderwerp een keer te sprake komt. Ze laten het zich over hun heenkomen, spuiten hun gal op het internet en dan draaien ze weg zoals er niets gebeurt is. Ze nemen blankenhaat en zichzelf niet eens serieus en daar gaat het fout.
Bepaalde groepen hebben het alleen recht op het roepen over racisme. Vreemd is ook (na die uitspraken van die man over slavenhandel en racistisch Nederland) dat er dan zoveel zwarte mensen hier zijn komen wonen die nog erg met de slavenhandel in hun maag zitten blijkbaar.
pi_157939715
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:58 schreef ioko het volgende:

[..]

Correctie. Dat voor jou nooit een probleem was.
Bij het merendeel van de bevolking niet. Er was nooit een band met slavernij of een link met racisme.
pi_157939729
quote:

[..]

Nog even terugkomend op Tan.
Jij vind dat zijn beschreven ervaringen ermee zijn gelogen?
Of overdreven?
pi_157939745
quote:
5s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:00 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Nog even terugkomend op Tan.
Jij vind dat zijn beschreven ervaringen ermee zijn gelogen?
Over overdreven?
Nee. Ik vraag wat die negatieve ervaringen dan waren.
pi_157939821
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Nee. Ik vraag wat die negatieve ervaringen dan waren.
Heeft ie gisteravond verteld.

Is er een pro Pieter die dat wel heeft gezien en daar even op wil reageren?
  dinsdag 1 december 2015 @ 10:07:15 #236
85962 ioko
I Appear Missing
pi_157939832
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 09:59 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Bij het merendeel van de bevolking niet. Er was nooit een band met slavernij of een link met racisme.
Klopt, veel mensen zagen (en zien) geen link met racisme. Ze hebben geen negatieve associaties met zwarte piet. Dat blijft zeker zwaar onder belicht in de kritiek vanuit het buitenland.

Echter, er is zeker een link met slavernij door het uiterlijk van zwarte piet, ook als deze wit zou zijn geweest. Het zwarte deel maakt de link alleen extra duidelijk en gevoelig.

Veel mensen leggen die link met slavernij en racisme in het verleden niet. Ze verzinnen argumenten waarom de link er niet is, omdat ze er NU niet zo naar kijken. Dat wil niet zeggen dat die link er niet is.

Dan ontstaat de vreemde situatie dat donkere mensen zich beledigd kunnen voelen door deze traditie, terwijl vrijwel niemand in Nederland (zelfs veel donkere mensen) er nog een negatieve associatie mee heeft.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_157939843
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:06 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Dan kan jij het toch ook even uitleggen?
pi_157939875
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:07 schreef ioko het volgende:

[..]

Klopt, veel mensen zagen (en zien) geen link met racisme. Ze hebben geen negatieve associaties met zwarte piet. Dat blijft zeker zwaar onder belicht in de kritiek vanuit het buitenland.

Echter, er is zeker een link met slavernij door het uiterlijk van zwarte piet, ook als deze wit zou zijn geweest. Het zwarte deel maakt de link alleen extra duidelijk en gevoelig.

Veel mensen leggen die link met slavernij en racisme in het verleden niet. Ze verzinnen argumenten waarom de link er niet is, omdat ze er NU niet zo naar kijken. Dat wil niet zeggen dat die link er niet is.

Dan ontstaat de vreemde situatie dat donkere mensen zich beledigd kunnen voelen door deze traditie, terwijl vrijwel niemand in Nederland (zelfs veel donkere mensen) er nog een negatieve associatie mee heeft.
Dat een bepaalde kleine groep mensen zich ineens beledigd ziet. Misschien moet men ook eens een beetje over het verleden heen stappen. Dat doet men blijkbaar in Curacauo ook
  dinsdag 1 december 2015 @ 10:10:39 #239
85962 ioko
I Appear Missing
pi_157939894
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:06 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Ik weet het niet letterlijk meer:
- hij sprak over het Surinaamse accent dat Piet had, terwijl hij uit Spanje komt.
- Zwarte piet was een angstaanjagend figuur die als afschrikking werd gebruikt.
- De tekst, ook al is hij zwart als roet, hij meent het toch goed vond hij ook raar. Hij en sommige vriendjes waren immers ook zwart als roet.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_157939910
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:07 schreef ioko het volgende:

[..]

Ik vind dit een belangrijk punt.
Want vele voelen zich voor racist uitgemaakt, terwijl ze dat oprecht niet zijn. Ik begrijp heel goed dat dit kwetsend is. En veroorzaker van de vele negatieve reacties.
pi_157939931
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:10 schreef ioko het volgende:

[..]

Ik weet het niet letterlijk meer:
- hij sprak over het Surinaamse accent dat Piet had, terwijl hij uit Spanje komt.
- Zwarte piet was een angstaanjagend figuur die als afschrikking werd gebruikt.
- De tekst, ook al is hij zwart als roet, hij meent het toch goed vond hij ook raar. Hij en sommige vriendjes waren immers ook zwart als roet.
Lijkt mij allemaal niet schokkend.
  † In Memoriam † dinsdag 1 december 2015 @ 10:13:32 #242
230491 Zith
pls tip
pi_157939940
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 december 2015 08:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Gelukkig hebben we nog sbs, RTL, powned, wakker Nederland.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  dinsdag 1 december 2015 @ 10:14:34 #243
85962 ioko
I Appear Missing
pi_157939958
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat een bepaalde kleine groep mensen zich ineens beledigd ziet. Misschien moet men ook eens een beetje over het verleden heen stappen. Dat doet men blijkbaar in Curacauo ook
Het is een mooi voorbeeld waarin je ziet hoe sterk de positieve associatie is en hoe het in de cultuur van zelfs de Antillen is verweven. Maar ook op de Antillen zullen er mensen zijn die de stereotypering van piet vervelend vinden.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  dinsdag 1 december 2015 @ 10:15:10 #244
85962 ioko
I Appear Missing
pi_157939969
quote:
3s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:11 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Ik vind dit een belangrijk punt.
Want vele voelen zich voor racist uitgemaakt, terwijl ze dat oprecht niet zijn. Ik begrijp heel goed dat dit kwetsend is. En veroorzaker van de vele negatieve reacties.
Helemaal eens. Dit zorgt voor veel boosheid.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_157939971
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:14 schreef ioko het volgende:

[..]

Het is een mooi voorbeeld waarin je ziet hoe sterk de positieve associatie is en hoe het in de cultuur van zelfs de Antillen is verweven. Maar ook op de Antillen zullen er mensen zijn die de stereotypering van piet vervelend vinden.
Dat zijn vooral bepaalde blanken las ik.
  dinsdag 1 december 2015 @ 10:15:23 #246
85962 ioko
I Appear Missing
pi_157939974
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:12 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Jij bent zelf zwart?
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_157940012
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:15 schreef ioko het volgende:

[..]

Jij bent zelf zwart?
Nee. Moet dat? Ik heb wel deels zwarte familie. Zegt dat ook iets? Ik zie er niets traumatisch in. Anders kan ik ook wel gaan klagen hoe delen van bepaalde groepn in nederland met blanke Nederlanders omgaan. Kortom: overal een probleem van maken.
pi_157940017
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:12 schreef Jaroon het volgende:

[..]

het is niet iets schokkends, zolang het niet uit zijn context wordt getrokken.. wat al die anti-pieten wel lijken te doen..
  dinsdag 1 december 2015 @ 10:19:48 #249
85962 ioko
I Appear Missing
pi_157940037
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:17 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Nee. Moet dat? Ik heb wel deels zwarte familie. Zegt dat ook iets? Ik zie er niets traumatisch in. Anders kan ik ook wel gaan klagen hoe delen van bepaalde groepn in nederland met blanke Nederlanders omgaan. Kortom: overal een probleem van maken.
En je kunt ook alle vervelende gevoelens van iemand kleiner maken, zonder dat je zelf in die situatie hebt gezeten.

Dat jij het niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.

Ik denk wel dat veel negatieve aspecten van zwarte piet al zijn aangepast de laatste jaren. Zijn ervaringen gaan natuurlijk langere tijd terug.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_157940043
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 10:18 schreef mschol het volgende:

[..]

het is niet iets schokkends, zolang het niet uit zijn context wordt getrokken.. wat al die anti-pieten wel lijken te doen..
Dat doet men inderdaad. Marokkanen hebben er soms ook een handje van dingen neer te zetten als vreselijk terwijl een deel van hun eigen groep niets anders doet op straat tegenover niet Marokkanen. Maar daar is dan weer geen aandacht voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')