Hm, ja, het kan voor hen natuurlijk wel een soort van "Oh, ja!" ervaring zijn. Soort van verklaring voor hoe ik ben en zij mij kennen zeg maar.quote:Op vrijdag 4 december 2015 09:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Als je er al lang werkt, zou ik het mijn collega's alleen maar vertellen als ik het ook zinvol acht (bijvoorbeeld als het toch niks gaat uitmaken als ik het niet vertel, dan zal ik het ook niet benoemen. Maar als je niet wilt dat ze jou ritalin zien slikken op de wc of zo, is het wel handig dat ze het wel van tevoren weten anders kan je misschien op een scheef oog rekenen. Zoiets?).
Vrienden en familie heb ik 't wel verteld, maar niet met haast.
Dus ik zeg het eigenlijk als het handig is en als erom gevraagd wordt en de vraag relevant is.
Volgens mij heet het nu allemaal ADHD. Heb zelf een gemengde vorm, maar noem het ADHD. Als mensen opmerken dat ik zo cool ben, dan geef ik aan dat het type 1 en 2 is.quote:Op vrijdag 4 december 2015 09:37 schreef Orbeatle het volgende:
Zo, ik heb deze week de diagnose ADHD gekregen.
Verrassend, die H erbij. Ik sta namelijk niet bekend als een heel druk en/of hyper persoon, maar mijn innerlijke onrust blijkt voldoende te zijn om niet ADD maar ADHD vast te stellen... Binnenkort krijg ik een adviesgesprek over behandelingen, medicatie, etc.
Heel spannend allemaal, compleet nieuw terrein voor mij. Ik ben ondanks het feit dat ik al (?) 31 ben hier pas een jaartje mee bezig. Met naar de huisarts gaan, psycholoog, psyq bedoel ik dan... Wel mooi dat heel veel dingen nu ineens op z'n plaats vallen en verklaarbaar zijn.
Ik zit echter nog wel met een dingetje; ga ik mijn directe collega's vertellen dat ik ADHD heb? Of sowieso mensen die vaak met mij te maken hebben? Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Die H wordt door buitenstaanders ook vaak verkeerd begrepen omdat ze geen kennis hebben wat ADHD precies inhoud.quote:Op vrijdag 4 december 2015 09:37 schreef Orbeatle het volgende:
Zo, ik heb deze week de diagnose ADHD gekregen.
Verrassend, die H erbij. Ik sta namelijk niet bekend als een heel druk en/of hyper persoon, maar mijn innerlijke onrust blijkt voldoende te zijn om niet ADD maar ADHD vast te stellen... Binnenkort krijg ik een adviesgesprek over behandelingen, medicatie, etc.
Heel spannend allemaal, compleet nieuw terrein voor mij. Ik ben ondanks het feit dat ik al (?) 31 ben hier pas een jaartje mee bezig. Met naar de huisarts gaan, psycholoog, psyq bedoel ik dan... Wel mooi dat heel veel dingen nu ineens op z'n plaats vallen en verklaarbaar zijn.
Ik zit echter nog wel met een dingetje; ga ik mijn directe collega's vertellen dat ik ADHD heb? Of sowieso mensen die vaak met mij te maken hebben? Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Puik filmpje! Allemaal heel erg herkenbaar inderdaad.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:21 schreef SonicNemo het volgende:
[..]
Die H wordt door buitenstaanders ook vaak verkeerd begrepen omdat ze geen kennis hebben wat ADHD precies inhoud.
Ik heb het niet aan collega's vertelt maar er zijn een paar die het al wel geraden hebben. Mijn leidinggevende weet het wel maar dat komt omdat ik door mijn diagnose ook mijn huidige baan heb gekregen.
Op Youtube kwam ik een filmpje tegen. Voor al dat gedeelte met die college en de uitleg en daar een stuk van missen herken ik in mijzelf vooral.
http://health.howstuffwor(...)s-for-dry-mouth1.htmquote:Op zaterdag 5 december 2015 12:34 schreef Unlabeled het volgende:
Hallo luitjes!
Ik heb nu alleen last van droge mond en hoofdpijn. Dat droge mond hebben begint wel erg vervelend te worden.../
Mijn vraag is, ritalin gebruikers die dit ook hebben gehad... is dit bij jullie vanzelf overgegaan?
En zijn er nog tips en tricks om mn mond vochtig te houden? Van google word ik niet bepaald helder.
Hoofdpijn lijkt me toch wel echt een serieus probleem. Ben je nog steeds zelf aan het experimenteren?quote:Op zaterdag 5 december 2015 12:34 schreef Unlabeled het volgende:
Hallo luitjes!
Ik heb nu alleen last van droge mond en hoofdpijn. Dat droge mond hebben begint wel erg vervelend te worden. Regelmatig water drinken helpt niet. Ik wil echt niet uit m'n mond stinken. Dan ben ik liever chaotisch in mn hoofd. Ik verzorg mijn gebit goed. Twee keer per dag (sochtend en savonds) twee minuten tanden poetsen, tong schrapen en mond spoelen. Dus met verzorging zit het wel goed.
Mijn vraag is, ritalin gebruikers die dit ook hebben gehad... is dit bij jullie vanzelf overgegaan?
En zijn er nog tips en tricks om mn mond vochtig te houden? Van google word ik niet bepaald helder.
Thanks! Dat drankje met baking soda ga ik dadelijk uitproberen. En ga zo een voorraad parsley kopen. Al ben ik er niet zo'n fan van.quote:Op zaterdag 5 december 2015 12:39 schreef funky_fart het volgende:
[..]
http://health.howstuffwor(...)s-for-dry-mouth1.htm
Hoofdpijn komt toch best vaak voor als bijwerking? Ik moet wel zeggen dat ik regelmatig last heb van migraineaanvallen. Het voelt dan ook eerder aan als migraine (steken aan één kant van mn voorhoofd). Dus ik weet niet of dit nou een bijwerking van ritalin is of gewoon iets waar ik altijd wekelijks last van heb.quote:Op zaterdag 5 december 2015 12:45 schreef Gray het volgende:
[..]
Hoofdpijn lijkt me toch wel echt een serieus probleem. Ben je nog steeds zelf aan het experimenteren?
Toen ik nog onder behandeling was zei de psych dat bij ophogen van de dosis de bijwerkingen zouden verminderen. Dat gaat in tegen alles dat ik weet van medicatie (of het moet via tolerantie werken), maar wie weet.
Peterselie?quote:Op zaterdag 5 december 2015 13:05 schreef Unlabeled het volgende:
[..]
Thanks! Dat drankje met baking soda ga ik dadelijk uitproberen. En ga zo een voorraad parsley kopen. Al ben ik er niet zo'n fan van.
Hoofdpijn had ik iig geen last van, dus daar kan ik je niet over adviseren verder.quote:[..]
Hoofdpijn komt toch best vaak voor als bijwerking? Ik moet wel zeggen dat ik regelmatig last heb van migraineaanvallen. Het voelt dan ook eerder aan als migraine (steken aan één kant van mn voorhoofd). Dus ik weet niet of dit nou een bijwerking van ritalin is of gewoon iets waar ik altijd wekelijks last van heb.
Werd je moe zonder ritalin en met minder? Dat is niet typisch voor ADHD.quote:Een positief puntje trouwens, ik voel me iets minder moe en heb geen behoefte om espresso of energydrink naar binnen te werken.
Wel waar. Van een chaotisch hoofd en druk doen (van buiten of alleen van binnen) word je moe.quote:Op zaterdag 5 december 2015 13:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Peterselie?
Werd je moe zonder ritalin en met minder? Dat is niet typisch voor ADHD.
Dit probleem had ik ook (droge ogen ook btw). Dit werd na een tijdje idd wel minder.quote:Op zaterdag 5 december 2015 12:34 schreef Unlabeled het volgende:
Hallo luitjes!
Ik heb nu alleen last van droge mond en hoofdpijn. Dat droge mond hebben begint wel erg vervelend te worden. Regelmatig water drinken helpt niet. Ik wil echt niet uit m'n mond stinken. Dan ben ik liever chaotisch in mn hoofd. Ik verzorg mijn gebit goed. Twee keer per dag (sochtend en savonds) twee minuten tanden poetsen, tong schrapen en mond spoelen. Dus met verzorging zit het wel goed.
Ja, klopt. Ik bedoelde het andersom.quote:Op zaterdag 5 december 2015 14:02 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Wel waar. Van een chaotisch hoofd en druk doen (van buiten of alleen van binnen) word je moe.
Nu ben ik lostquote:Op zaterdag 5 december 2015 14:13 schreef Gray het volgende:
[..]
Ja, klopt. Ik bedoelde het andersom.
Deze fout wijt ik geheel aan ADHD.
ik had het maar een beetje, maar het is vanzelf weggegaan. Net als alle andere bijwerkingen trouwens.quote:Op zaterdag 5 december 2015 12:34 schreef Unlabeled het volgende:
Hallo luitjes!
Wat je zegt klopt is wel waar maar wat wil je doen met die informatie; waarom acht je die voor jezelf belangrijk? Ben ik wel benieuwd naarquote:Op donderdag 10 december 2015 14:19 schreef Unlabeled het volgende:
Gegroet mensen!
Ik heb iets gevonden waar jullie misschien iets aan hebben gezien er recentelijk nog een discussie over was. Het gaat over het verschil tussen Ritalin en de generieke variant. Het is een quote van een vage website, maar als je googled kan je meer info vinden.
"...de stof kan hetzelfde zijn, en toch anders (de zogenaamde isomeren). Het tijden geleden zo befaamde 'rechtsdraaiend melkzuur' is daar een voorbeeld van. Chemisch gezien exact hetzelfde als linksdraaiend, maar toch zijn er verschillen. (De precieze uitleg voert wat ver, maar het zijn meestal 2 modellen in spiegelbeeld, zoals de 'd' en de 'b' erg op elkaar lijken maar niet hetzelfde zijn)
Bij de echte Ritalin zou dit mengsel zo gefilterd zijn dat vooral de nuttige variant overblijft, bij de generieke is dit minder of niet het geval."
Ik had ook nog iets gelezen over de verhoudingen dexmethylfenidaat en levomethylfenidaat die in methylfenidaat zoals we kennen 'verwerkt' zijn. In verhouding meer levomethylfenidaat betekent meer bijwerkingen (kan weer per individu anders zijn). Ik heb niks kunnen vinden over wat de precieze verhoudingen per merk zijn van de twee bovengenoemde, maar wat er in quote met "nuttige variant" bedoeld wordt is dexmethylfenidaat.
Edit: Fokkers die hier meer over weten te vertellen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |