http://www.telegraaf.nl/f(...)naar_AvroTros__.htmlquote:van onze redactie
Arjen Lubach heeft op social media hard uitgehaald naar een medewerker van de omroep AvroTros. De presentator uitte zijn ongenoegen over de werkwijze van de eindredacteur van Wie is de Mol?
Lubach was twee jaar te zien als presentator van Moltalk, dat destijds alleen op internet werd uitgezonden. Hij kreeg onlangs per e-mail een uitnodiging om aan te schuiven tijdens de nabeschouwing van het nieuwe seizoen van Wie is de Mol? Daar bedankte hij voor.
Op Facebook legt hij uit waarom hij niet ingaat op de uitnodiging. Een paar jaar geleden schreef hij een e-mail aan de eindredacteur van Wie is de Mol? met het idee om een WIDM-talkshow op te zetten. Met gasten, oud-deelnemers, tussenstanden en publieksreacties. Lubachs idee werd goedgekeurd door AvroTros, waarna hij het ook zelf ging presenteren. Na twee jaar kreeg Lubach zijn eigen talkshow en kon hij in dat jaar Moltalk, dat inmiddels op tv werd uitgezonden, niet presenteren. Hij sprak met eindredacteur Clemens van der Grinten af dat ze bij het volgende seizoen contact zouden hebben. Maar dat contact is er nooit geweest.
De presentator neemt het Clemens kwalijk dat hij nooit contact heeft opgenomen. "Ik kan niet anders dan concluderen dat Clemens van der Grinten een totaal andere visie heeft op fatsoen". Op de uitnodiging om bij de nabeschouwing te zijn, gaat Lubach dan ook niet in. Tenzij Clemens zijn excuses aanbiedt.
"Ik kom graag meteen de eerste aflevering, op 2 januari, maar alleen als de Avrotros 5.000 euro overmaakt naar KIKA, Clemens van der Grinten tijdens de live-uitzending in de eerste minuten aan tafel komt staan en mij een bescheiden bos bloemen overhandigt, met de woorden: 'Namens de Avro hartelijk dank voor uw frisse idee waar we nog jaren mee vooruit kunnen, meneer Lubach.'"
De omroep wilde vanavond niet reageren op de kwestie.
quote:Beste redacteur van de AVROTROS,
Hartelijk dank voor jouw mail met de vraag of ik een keer te gast wil zijn bij Moltalk, het praatprogramma over Wie is de Mol..? Je schrijft dat Moltalk vanaf volgend seizoen niet meer slechts via internet, maar op NPO1 te zien is, direct na Wie is de Mol. Gefeliciteerd met de promotie! Je legt vervolgens ook nog uit wat het programma Moltalk precies inhoudt. Dank daarvoor, maar de kans is klein dat ik ga langskomen. De reden staat hieronder.
Op 1 mei 2012 stuurde ik een bericht naar de makers van Wie is de Mol. Omdat ik een groot fan was van het programma en vond dat er iets meer moest gebeuren met de enorme buzz ten tijde van de uitzendingen, had ik een plan. “Ik heb een idee,” schreef ik aan de eindredacteur, “Mag ik volgend jaar niet een WIDM-talkshow presenteren om de uitzendingen heen? Met gasten, oud-deelnemers, tussenstanden, publieksreacties?” Ze reageerden dolenthousiast. Van het concept van een talkshow naar aanleiding van een spelprogramma hadden ze nog nooit gehoord. De eindredacteur verwees me door naar jouw werkgever, de AVRO, want de omroep was verantwoordelijk voor alle secundaire activiteiten rond het programma.
Een half jaar later zat ik dan ook aan tafel met de mensen van de AVRO, jouw voorgangers, zeg maar. Ook zij waren erg enthousiast over mijn plan voor ‘Moltalk’. In eerste instantie hoopte ik dat het programma op televisie zou worden uitgezonden, meteen na de uitzendingen, maar dat bleek onhaalbaar op korte termijn. Zodoende werd het een programma op internet. Dat maakte mij niet uit, ik was allang blij dat mijn wilde idee werkelijkheid zou worden.
Je snapt dat het allemaal low-budget moest. Daarom werd Moltalk geen talkshow in een studio, maar kwamen we terecht in een gezellig souterrain aan de Heregracht in Amsterdam. Ik kreeg een bescheiden vergoeding als presentator, want zoals Clemens van der Grinten – jouw baas bij de AVRO – meermalen zei: “Mocht het allemaal een succes worden, dan kijken we weer verder.” Ook was er geen geld beschikbaar voor het verzinnen van het concept, maar hier gold eveneens: “we praten wel weer verder als het aanslaat.” Zo presenteerde ik twee jaar lang met veel plezier Moltalk, een talkshow met oud-deelnemers, oud-presentatoren, internetpolls, tweets en speltheorieën van fans.
Vorig jaar rond deze tijd werd ik weer gebeld door Clemens. Moltalk was in die paar jaar dat we op internet bezig waren een groot succes gebleken, we konden doorgroeien naar een echte studio, steeds meer zoals ik het ooit voor me zag. Omdat ik inmiddels in die periode een eigen televisieshow had moest ik mijn rol als presentator voor dat jaar afstaan aan anderen. Ik wenste mijn vervangers veel succes en op Twitter schreef ik: “Ben blij dat mijn geesteskind in goede handen is.” Clemens sloot ons telefoongesprek af met de woorden: “Dan hebben we volgend jaar wel weer contact over het nieuwe seizoen.”
Dat contact is er nooit geweest. Tot ik een paar weken geleden jouw uitnodiging ontving om te gast te zijn in de uitzending, begeleid door een paar zinnen informatie over wat ik kan verwachten en wat het programma inhoudt. Niemand van de AVRO heeft me van tevoren gebeld en laten weten dat Moltalk eindelijk naar televisie gaat.
In de veronderstelling dat er een vergissing is begaan, werd er deze week contact gezocht. Misschien was er een volledige nieuwe ploeg op het programma gezet en was de ontstaansgeschiedenis onduidelijk geworden? Dat bleek niet zo te zijn. Clemens van der Grinten is nog steeds degene die verantwoordelijk is voor Moltalk. Tijdens een telefoongesprek werd hem gevraagd hoe hij mijn rol als bedenker, ontwikkelaar en eerste presentator van het programma nu zag, nu het eindelijk de kinderschoenen was ontgroeid? Hij haastte zich te zeggen dat ik nergens aanspraak op kan maken. Moltalk is enkel en alleen van de AVRO en het programma wordt inmiddels gewoon door anderen gepresenteerd. Een vergoeding voor het NPO1-waardige plan is niet aan de orde (dat was overigens nooit mijn insteek) en ook de standaard ‘naar een idee van...’-credit is wat Clemens betreft absoluut uitgesloten.
Beste redacteur, toen ik Zondag met Lubach ben gaan maken, heb ik bewust een groep mensen om me heen verzameld van wie ik weet dat ze geen dubbele agenda hebben. Op die manier werk ik het liefst, met sympathieke en eerlijke mensen die elkaar dingen gunnen. Ik weet uit ervaring en verhalen dat er in de televisiewereld veel mensen zijn die zelf weinig oorspronkelijk ideeën hebben en dus de voorkeur geven aan de makkelijke, maar achterbakse manier van televisie maken. Ik kan niet anders dan concluderen dat Clemens van der Grinten een totaal andere visie heeft op fatsoen.
Uiteraard weet jij als redacteur natuurlijk niets van bovenstaande gang van zaken, maar ik wilde het toch even uitleggen. Dus, terugkomend op jouw vraag of ik aankomend seizoen een keer te gast wil zijn, kan ik kort zijn: ik kom graag meteen de eerste aflevering, op 2 januari, maar alleen als de AVROTROS vijfduizend euro overmaakt naar KIKA, Clemens van der Grinten tijdens de live-uitzending in de eerste minuten aan tafel komt staan en mij een bescheiden bos bloemen overhandigt, met de woorden: “Namens de AVRO hartelijk dank voor uw frisse idee waar we nog jaren mee vooruit kunnen, meneer Lubach.”
Ik hoor het wel,
Shine bright like a diamond, Arjen.
Ok, verder heb je het topic niet gelezen zekerquote:Op vrijdag 27 november 2015 07:04 schreef DonDruiper het volgende:
Ik heb Arjen Lubach eigenlijk nooit leuk gevonden.
Jawel hoor. Hij heeft groot gelijk.quote:Op vrijdag 27 november 2015 07:05 schreef Paul het volgende:
[..]
Ok, verder heb je het topic niet gelezen zeker
Die laatste zin snap ik niet. Zo klinkt het alsof Moltalk aanstaande januari pas voor het eerst op tv komt, maar het was afgelopen januari ook al op tv. Wat bedoelt-ie?quote:Op vrijdag 27 november 2015 07:03 schreef Paul het volgende:
Vorig jaar rond deze tijd werd ik weer gebeld door Clemens. Moltalk was in die paar jaar dat we op internet bezig waren een groot succes gebleken, we konden doorgroeien naar een echte studio, steeds meer zoals ik het ooit voor me zag. Omdat ik inmiddels in die periode een eigen televisieshow had moest ik mijn rol als presentator voor dat jaar afstaan aan anderen. Ik wenste mijn vervangers veel succes en op Twitter schreef ik: “Ben blij dat mijn geesteskind in goede handen is.” Clemens sloot ons telefoongesprek af met de woorden: “Dan hebben we volgend jaar wel weer contact over het nieuwe seizoen.”
Dat contact is er nooit geweest. Tot ik een paar weken geleden jouw uitnodiging ontving om te gast te zijn in de uitzending, begeleid door een paar zinnen informatie over wat ik kan verwachten en wat het programma inhoudt. Niemand van de AVRO heeft me van tevoren gebeld en laten weten dat Moltalk eindelijk naar televisie gaat.
Ik dacht dat Moltalk tot nu toe alleen via internet te streamen was (wel live, na de uitzending)quote:Op vrijdag 27 november 2015 09:32 schreef Arcee het volgende:
[..]
Die laatste zin snap ik niet. Zo klinkt het alsof Moltalk aanstaande januari pas voor het eerst op tv komt, maar het was afgelopen januari ook al op tv. Wat bedoelt-ie?
Nee, het was nog niet op TV.quote:Op vrijdag 27 november 2015 09:32 schreef Arcee het volgende:
[..]
Die laatste zin snap ik niet. Zo klinkt het alsof Moltalk aanstaande januari pas voor het eerst op tv komt, maar het was afgelopen januari ook al op tv. Wat bedoelt-ie?
quote:Op vrijdag 27 november 2015 09:36 schreef Ravage het volgende:
Ik dacht dat Moltalk tot nu toe alleen via internet te streamen was (wel live, na de uitzending)
Oh, okee. Nou ja, dat meende ik hier uit op te moeten maken:quote:
Maar een opname in een echte studio kan ook nog steeds best alleen op internet worden uitgezonden.quote:Vorig jaar rond deze tijd werd ik weer gebeld door Clemens. Moltalk was in die paar jaar dat we op internet bezig waren een groot succes gebleken, we konden doorgroeien naar een echte studio, steeds meer zoals ik het ooit voor me zag. Omdat ik inmiddels in die periode een eigen televisieshow had moest ik mijn rol als presentator voor dat jaar afstaan aan anderen. Ik wenste mijn vervangers veel succes en op Twitter schreef ik: “Ben blij dat mijn geesteskind in goede handen is.” Clemens sloot ons telefoongesprek af met de woorden: “Dan hebben we volgend jaar wel weer contact over het nieuwe seizoen.”
Er was met hem afgesproken dat er contact met hem zou worden opgenomen. Dat is niet gebeurd, dat is slordig. Lubach is daar terecht boos over. Dat zou ik ook zijn als iemand een gemaakte afspraak niet nakomt.quote:Op vrijdag 27 november 2015 07:12 schreef nickhguitar het volgende:
Huilverhaal zeg. Boehoe, ik had een ideetje en nou hebben ze mij niet eens gevraagd. Misschien is er een reden dat ze je links lieten liggen Arjan
Hoe noem je vragen of hij regelmatig aan wil schuiven dan, als het geen contact is?quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er was met hem afgesproken dat er contact met hem zou worden opgenomen. Dat is niet gebeurd, dat is slordig. Lubach is daar terecht boos over. Dat zou ik ook zijn als iemand een gemaakte afspraak niet nakomt.
Het ging om contact over het programma, vooraf, over de opzet. Het contact dat jij noemt, is de vraag of Lubach als gast wil aanschuiven. Dat is niet hetzelfde.quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:38 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Hoe noem je vragen of hij regelmatig aan wil schuiven dan, als het geen contact is?
Na een telefoomgesprek over Lubachs rol in het programma, sloot de beste man af met de belofte volgend seizoen wel weer contact te hebben. Over zijn rol in het programma dan dus natuurlijk, daar hadden ze het immers over.quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het ging om contact over het programma, vooraf, over de opzet. Het contact dat jij noemt, is de vraag of Lubach als gast wil aanschuiven. Dat is niet hetzelfde.
Topkomedianten doen dat.quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:25 schreef Quyxz_ het volgende:
Waarom heeft die vent twee dassen om op de foto?
quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:51 schreef Hyperdude het volgende:
Topkomedianten doen dat.
Dit niet weten.
Is dat code dat je bi bent?quote:
Een overduidelijke kopie van Jon Stewart met het uiterlijk van Conan.quote:Op vrijdag 27 november 2015 07:04 schreef DonDruiper het volgende:
quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:25 schreef Quyxz_ het volgende:
Dit dus. Ik zie trouwens dat AvroTros nu die 5000 euro wel gaat overmaken aan het goede doel.quote:Op vrijdag 27 november 2015 10:53 schreef timmmmm het volgende:
Walgelijk gedoe weer dit. Als een klein kind je ruzietjes in de openbaarheid uitvechten. Natuurlijk nog even een goed doel erbij zodat je maximale aandacht en sympathie krijgt.
Misselijk.
Hij wil het zelf niet presenteren omdat hij geen tijd heeft. Dan vinden ze een andere (vaste) presentator die het ideetje van hem, waar hij al twee jaar als presentator de credits van opstreek. Lijkt mij de normaalste zaak van de wereld.
Ze komen overeen dat er volgend seizoen verder contact opgenomen wordt. In al Lubachs blinde arrogantie gaat hij ervan uit dat de nieuwe presentator dan zielloos aan de kant geschoven wordt in zijn voordeel. Nee, het contact bestaat eruit of hij aan wil schuiven als gast. Meteen huilen in de media natuurlijk.
Wat een paardenlul. Ook nog meermaals zeggen dat hij maar een bescheiden vergoeding heeft gehad en daarna dat hij verder geen geld heeft gehad nu het op tv komt maar je natuurlijk wel haasten te zeggen dat het niet om het geld gaat... Daar noem je het net iets te vaak voor Lubach
Ik ook niet.quote:Op vrijdag 27 november 2015 07:04 schreef DonDruiper het volgende:
Precies: http://www.rtlnieuws.nl/b(...)en-voor-arjen-lubachquote:Op vrijdag 27 november 2015 13:28 schreef Piepfiets het volgende:
[..]
Dit dus. Ik zie trouwens dat AvroTros nu die 5000 euro wel gaat overmaken aan het goede doel.
Omdat drie nogal flets er uit ziet.quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:25 schreef Quyxz_ het volgende:
Nee moltalk was altijd te zien via internet na afloop van 'Wie is de Mol' Nu komt Moltalk voor het eerst op tv. Ik geef Arjen gelijk vind het niet netjes van Avrotros .quote:Op vrijdag 27 november 2015 09:32 schreef Arcee het volgende:
Natuurlijk niet. Maar als organisatie kan je niet zeggen: je hebt ongelijk dus dat goede doel kan de tering krijgen. Daarok verwerkt die achterbakse vent dat goede doel er ook in.quote:Op vrijdag 27 november 2015 14:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Precies: http://www.rtlnieuws.nl/b(...)en-voor-arjen-lubach
Het was dus gewoon een terechte klacht van Lubach, om maar in KLB-termen te spreken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |