Nog meer info: https://www.wilweg.nl/vol(...)g/studiefinancieringquote:Volledige studie in het buitenland? Maak aanspraak op meeneembare studiefinanciering
Volg je je hele studie in het buitenland en wil je aanspraak (blijven) maken op studiefinanciering, dan gelden dezelfde voorwaarden voor studiefinanciering in Nederland plus drie extra voorwaarden:
de 3 uit 6-eis. Dit houdt in dat je van de zes jaar voorafgaand aan de studie tenminste drie jaar in Nederland hebt gewoond.
de buitenlandse opleiding moet van voldoende kwaliteit zijn.
je ontvangt geen toelage van een buitenlandse overheid.
Uitzonderingen 3 uit 6-eis
Als je niet aan de 3 uit 6-eis voldoet, dan maak je alsnog kans op studiefinanciering in het buitenland als je:
De status hebt van migrerend werknemer
Werkt voor een Nederlandse overheidsorganisatie in het buitenland
Je vader of moeder werkt voor een Nederlandse overheidsorganisatie in het buitenland
In de grensstreek gaat studeren
Toen ik studeerde was het nog IBGroep en was een account niet mogelijk aangezien ik niet in NL was geboren maar nationaliteit had gekregen via mijn ouders. (Belgie)quote:Op woensdag 25 november 2015 16:38 schreef Skv het volgende:
Je krijgt die post toch ook gewoon digitaal?
Wat staat er als je inlogt op de DUO-website, heb je daar niet al die post gewoon ontvangen?
Dit was gewoon mogelijk.quote:Op woensdag 25 november 2015 16:40 schreef Skv het volgende:
Heb je overigens in het buitenland wel aangevraagd dat je stufi mee wil nemen?
http://www.mijnstudentenl(...)-het-buitenland.html
[..]
Nog meer info: https://www.wilweg.nl/vol(...)g/studiefinanciering
Maar als je inlogt op de website van DUO, staat jouw belgische diploma daar dan (met vermelding dat deze mogelijk niet telt voor prestatiebeurs?) of helemaal niks?quote:Op woensdag 25 november 2015 16:43 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Dit was gewoon mogelijk.
Woonde in Belgie, studeerde in Belgie.
Kon door mijn nationaliteit geen BE studiefinanciering krijgen maar wel in NL onder de vorm prestatiebeurs.
Is al meer dan 6 jaar geleden dat ik ben afgestudeerd dus goed mogelijk dat regels veranderd zijn.
Maar euh: 6 jaar lang brieven sturen volgens hun en nu ineens een incasso brief die wel aankomt....??
Ik kan niet inloggen. Heb ook geen digiID of iets dergelijks.quote:Op woensdag 25 november 2015 16:44 schreef Skv het volgende:
[..]
Maar als je inlogt op de website van DUO, staat jouw belgische diploma daar dan (met vermelding dat deze mogelijk niet telt voor prestatiebeurs?) of helemaal niks?
https://digid.nl/aanvragenquote:Op woensdag 25 november 2015 16:45 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Ik kan niet inloggen. Heb ook geen digiID of iets dergelijks.
Heb naar hun gebeld en volgens hun heb ik mijn diploma nooit gehaald
Daarvoor moet ik een activatiecode ophalen in NL. Dat schiet niet op...quote:
Bovendien moet je in het RNI (Register Niet Ingezetenen) staan. Als je nooit in Nederland gewoond of gewerkt hebt, sta je daar waarschijnlijk niet in.quote:Op woensdag 25 november 2015 16:59 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Daarvoor moet ik een activatiecode ophalen in NL. Dat schiet niet op...
Inderdaad...quote:Op woensdag 25 november 2015 17:00 schreef freako het volgende:
[..]
Bovendien moet je in het RNI (Register Niet Ingezetenen) staan. Als je nooit in Nederland gewoond of gewerkt hebt, sta je daar waarschijnlijk niet in.
En speciaal daarvoor naar NL vliegen?quote:Op woensdag 25 november 2015 17:08 schreef Renesite het volgende:
Eens een afspraak maken bij een servicekantoor?
Helaas te simpel denk ik.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef H.FR het volgende:
Ehm, en als je ze nu gewoon (evt. eerst per mail, later wellicht een officiële notariskopie) een kopie van je behaalde diploma stuurt?
Of denk ik nu te simpel?
oh. Dacht in belgie woonachtig.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:19 schreef Puala het volgende:
[..]
En speciaal daarvoor naar NL vliegen?
Ja. Dat heb ik. Afgestudeerd in 2009. Dus ruim binnen de max 10 jaar. Maar volgens hun was het nu dus te laat.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:47 schreef Ou-Tannu het volgende:
je hebt zelf wel een rechtsgeldig diploma die je evt zou kunnen overleggen?
had DUO niet eerder moeten reageren dat er op geen enkele brief gereageerd werd?quote:Op woensdag 25 november 2015 17:55 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Ja. Dat heb ik. Afgestudeerd in 2009. Dus ruim binnen de max 10 jaar. Maar volgens hun was het nu dus te laat.
Hoe kan ik een incasso afwijzen?quote:Op woensdag 25 november 2015 18:08 schreef Hahug13 het volgende:
Je kunt natuurlijk ook gewoon dat incasso terugboeken en vervolgens rustig achter je diploma aangaan. Als ze geld van je willen bellen ze meestal vanzelf wel een keer.
Inderdaad. Telefoon en mail van 2005-2009 doen het ook nog steeds. Makkelijk zat dus om mij te contacteren.quote:Op woensdag 25 november 2015 18:20 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
had DUO niet eerder moeten reageren dat er op geen enkele brief gereageerd werd?
Want? Is je diploma over zijn houdbaarheidsdatum ofzo?quote:Op woensdag 25 november 2015 17:07 schreef Virus3000 het volgende:
Degene met wie ik belde bij ibgroep zij dat als ze mijn diploma zouden hebben ontvangen ik inderdaad niets moest terugbetalen....
Maar ze betwijfel of ze mijn diploma nu nog zouden accepteren...
Ik zou me daar dus weinig van aantrekken en alsnog (een kopie van) je diploma opsturen. En als je toch aan het kopiëren bent, maak er dan gelijk ook eentje voor de deurwaarder, mocht die toch nog langskomenquote:Op woensdag 25 november 2015 17:26 schreef Virus3000 het volgende:
Helaas te simpel denk ik.
Want: zij zei dat het te laat was.
Ja. Ik geef je helemaal gelijk. Die b*tch aan de telefoon was gewoon erg grof en haar kan het natuurlijk allemaal niet schelen.quote:Op woensdag 25 november 2015 20:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Want? Is je diploma over zijn houdbaarheidsdatum ofzo?
[..]
Ik zou me daar dus weinig van aantrekken en alsnog (een kopie van) je diploma opsturen. En als je toch aan het kopiëren bent, maak er dan gelijk ook eentje voor de deurwaarder, mocht die toch nog langskomen
Ik zou zekerheidshalve toch officieel bezwaar maken bij DUO waarbij je de brief van het incassobureau als kennisgeving/besluit aanmerkt en meestuurt. Daarnaast kun je bij de rechtbank een voorlopige voorziening vragen om de betalingsplicht op te schorten en een deurwaarder van je nek te houden. Tenslotte zou ik bij DUO een klacht indienen over hun abominabele werkwijze.quote:Op woensdag 25 november 2015 20:44 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Ja. Ik geef je helemaal gelijk. Die b*tch aan de telefoon was gewoon erg grof en haar kan het natuurlijk allemaal niet schelen.
Vraag me af hoe dat met deurwaarders en incasso zit omdat ik in het buitenland woon. Kan een deurwaarder zo maar spullen in beslag nemen of komt er sowieso eerst een rechtzaak?
En indien een rechtzaak vraag ik me dus af hoe dat gaat aangezien ik niet in NL woon...
Hoop gewoon dat DUO professioneel genoeg is om de fout gewoon recht te zetten zonder moeilijk te gaan doen over hun eigen belachelijke regels (diploma te laat)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |