http://www.hemnet.se/quote:Op maandag 23 november 2015 16:04 schreef Leandra het volgende:
Doe eens een linkje naar een Zweedse huizensite? Ze hebben vast wel een variant op Funda.
In verhouding tot loon e.d. valt het allemaal wel mee in Nederland.quote:Op maandag 23 november 2015 16:10 schreef Janneke141 het volgende:
De vraagstelling in de TT klopt niet helemaal, lijkt me.
Komt omdat iedereen naar de stad wil, mijn schoonouders wonen op 26KM van de eerste plaats met fatsoenlijke winkel die hebben een huis gekocht waarin drie gezinsappartementen zaten voor 30K totaal. Mijn god wat een ruimte hebben die mensen.quote:Op maandag 23 november 2015 16:08 schreef Burdie het volgende:
In de stad schijnt het wel duur te zijn, maar in de dorpjes waar wij waren gingen de prijzen eerder richting de 30k dan richting het tienvoudige daarvan.
Dit lijkt me wel vergelijkbaar met Amstelveen qua afstand....quote:Op maandag 23 november 2015 16:08 schreef Manolo_Rojas het volgende:
[..]
http://www.hemnet.se/
Zoek maar even in Goteborg of Stockholm. Bedenk je ook even dat dit uitgangsprijzen zijn. Als je een bod op een huis wilt doen, wordt er pas melding van gemaakt indien je een zo'n 20 procent er boven zit. Veiling gaat per opbod en een huis met een uitgangprijs van 5 mln. staat meestal ongezien al gauw op 7 mln.
De paarse rondjes zijn overigens huurhuizen. De prijs die genoemd wordt is het recht dat je koopt om erin te mogen wonen.
Ja heerlijk hequote:Op maandag 23 november 2015 16:23 schreef hottentot het volgende:
[..]
Komt omdat iedereen naar de stad wil, mijn schoonouders wonen op 26KM van de eerste plaats met fatsoenlijke winkel die hebben een huis gekocht waarin drie gezinsappartementen zaten voor 30K totaal. Mijn god wat een ruimte hebben die mensen.
Dit gaat echt niet voor die prijs weg hoor.quote:Op maandag 23 november 2015 16:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit lijkt me wel vergelijkbaar met Amstelveen qua afstand....
http://www.hemnet.se/bost(...)jarnvagen-13-8406235
Overigens lijkt me een villa van 220m² in Amstelveen voor ¤ 465.000 ook een uitzondering.
Je overdrijft schromelijk TS.quote:Op maandag 23 november 2015 16:31 schreef Manolo_Rojas het volgende:
[..]
Dit gaat echt niet voor die prijs weg hoor.
465 was in de kwakel voor een nieuwe villa.
Ik weet niet zoveel van Stockholm maar in Goteborg moet je, je bedenken dat de klasseverschillen veel groter zijn dan in Nederland. Als je niet het gevaar wilt lopen iedere dag een bom in je straat te hebben, dien je in het zuiden te wonen langs de kust. Ik woon zelf op 40km afstand van mijn werk en daar zijn de huizenprijzen echt wel een stuk hoger dan in Amstelveen.
Als je een goede link kunt plaatsenquote:Op maandag 23 november 2015 16:39 schreef hoas het volgende:
http://www.huisenaanbod.n(...)L=Zweden&P=Gotaland-(ZUID)&R=Vastra-Gotalands-lan&AdvId=1981979&order=sortRand&orderstyle=ASC&loopvorig=8&loopvolgend=8&sLand=Zweden&Koophuur=K&loc=SE:::::::;&oc=&ot=&lan=
Wanneer kan ik emigreren?
Of dit bedoel je.quote:Op maandag 23 november 2015 16:36 schreef Leandra het volgende:
Ik een leuke voor je gevonden TS:
http://www.hemnet.se/bost(...)valavagen-54-8252836
Vlakbij Malmo, 300 m² en ¤ 431.000
Jij doet kennelijk alsof Amstelveen de rijke uitwijkgemeente van Amsterdam is... Amstelveen is niet bepaald t Gooi, dus als je het ene villadorp met het andere villadorp wilt vergelijken, vergelijk het dan maar met Laren (NH).quote:Op maandag 23 november 2015 16:45 schreef Manolo_Rojas het volgende:
Of dit bedoel je.
http://www.hemnet.se/bost(...)tarstigen-39-7933816
Dit is meer vergelijkbaar met Amstelveen.
100m2 al voor 5 ton...quote:Op maandag 23 november 2015 15:55 schreef Manolo_Rojas het volgende:
Een villa van 220m2 voor 465k. Daar kun je toch niet eens het huis zelf van bouwen? Hier kun je er wel een villa voor krijgen, maar wel 1 van 100m2.
Ook daar zijn er volop simpele krotten, zelfs dusdanig en op zulke locaties dat men het niet ééns meer te koop zet maar gewoonweg achterlaat. En nog geen kraker die erin wil wonen.quote:Op maandag 23 november 2015 16:57 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Wat opvalt bij huizen bekijken in Zweden is dat het afwerkingsniveau over het algemeen erg hoog is.
Dat zie je hier wel eens anders.
Wel oppassen met vocht en isolatie/stookkosten et cetera.
En snel internet is niet overal (help geen FOK! )
Behalve in Noord-Oost Groningen, maar dan hoef je het huis ook niet te slopen, dat doet de NAM langzaamaan.quote:Op maandag 23 november 2015 18:42 schreef LXIV het volgende:
De steden in Nederland zijn wellicht niet echt duur in vergelijking met grote steden in het buitenland. Maar in Zweden kun je ook voor 100.000 euro een huis met heel veel grond buiten de stad kopen. En dat heb je in Nederland dan weer niet.
Voor de helft van die ton heb je een prima huis met een paar duizend meter grond eromheen, kost echt geen drol in the middle of nowhere.quote:Op maandag 23 november 2015 18:42 schreef LXIV het volgende:
De steden in Nederland zijn wellicht niet echt duur in vergelijking met grote steden in het buitenland. Maar in Zweden kun je ook voor 100.000 euro een huis met heel veel grond buiten de stad kopen. En dat heb je in Nederland dan weer niet.
Dat is wat ik wilde posten!quote:Op maandag 23 november 2015 16:08 schreef Burdie het volgende:
Huh? Wij waren twee jaar geleden in Zweden en zeiden nog tegen elkaar dat we beter een huis daar konden kopen dan twee weken huren, bijna even duur.
In de stad schijnt het wel duur te zijn, maar in de dorpjes waar wij waren gingen de prijzen eerder richting de 30k dan richting het tienvoudige daarvan.
Hier is dat dus precies hetzelfde. Behalve wanneer je in de zorg werkt is er buiten de grote steden niet veel werk te vinden. Iedereen is 65+ buiten de grote steden en het handjevol 65 minnners werkt voor niet al te veel geld of is werkloos. HBO banen kun je echt vergeten daar (behalve in de zorg).quote:Op dinsdag 24 november 2015 07:52 schreef LXIV het volgende:
Het fijne van hele goedkope huizen met veel grond ,al liggen ze achteraf, is dat je de mogelijkheid hebt om jezelf (met een klein beetje vermogen) uit het gekkenhuis van de moderne stad te onttrekken.
Je koopt gewoon je huisje met 2 hectare grond, zorgt dat je hout kunt hakken, voor je moestuin en je kippen en dergelijke, en je bent al een heel eind op weg! Als je dan nog een paar honderd euro weet bij te verdienen, wat niet zo moeilijk is, dan ben je autonoom.
In Nederland is dat bijna onmogelijk, want als je voor zo'n huis met grond 4 ton betaalt dan moet je wel een baan hebben om de hypotheek te betalen en schiet je er dus niks mee op!
Sommige mensen werken zich krom en kunnen met de opbrengsten daarvan dan eigenlijk weinig meer dan blijven werken. Die wonen bijvoorbeeld in Amsterdam, moeten 800 euro huur betalen, veel geld om te parkeren, geen tijd voor een moestuin of hout zagen en dergelijke. Die geven de helft van hun salaris uit aan kosten om te werken en de andere helft meteen aan de belastingen.
Net had je het nog over Amstelveen. Nu over De Kwakel. Amstelveen is een luxe buitenwijk (ja, ik weet dat het een zelfstandige gemeente is) van Amsterdam. Dan komt Bovenkerk (klein dorpje), dan Uithoorn (stadje vol tokkies en wat normale burgers, weinig sjieks) en pas dan komt het achterlijke tuindersdorp De Kwakel. Logisch dat dat een stuk goedkoper is dan Amstelveen.quote:Op maandag 23 november 2015 16:31 schreef Manolo_Rojas het volgende:
[..]
Dit gaat echt niet voor die prijs weg hoor.
465 was in de kwakel voor een nieuwe villa.
Ik weet niet zoveel van Stockholm maar in Goteborg moet je, je bedenken dat de klasseverschillen veel groter zijn dan in Nederland. Als je niet het gevaar wilt lopen iedere dag een bom in je straat te hebben, dien je in het zuiden te wonen langs de kust. Ik woon zelf op 40km afstand van mijn werk en daar zijn de huizenprijzen echt wel een stuk hoger dan in Amstelveen.
Maar je kunt toch buiten de stad wonen en in de stad werken! Je hoeft toch niet naast je werk te wonen?quote:Op dinsdag 24 november 2015 09:02 schreef Manolo_Rojas het volgende:
[..]
Hier is dat dus precies hetzelfde. Behalve wanneer je in de zorg werkt is er buiten de grote steden niet veel werk te vinden. Iedereen is 65+ buiten de grote steden en het handjevol 65 minnners werkt voor niet al te veel geld of is werkloos. HBO banen kun je echt vergeten daar (behalve in de zorg).
In de grote steden heb je wel meer keuze vwb de banen maar dan ben je dus aagewezen op huizenprijzen die werkelijk zo'n 40 procent hoger liggen dan in Nederland.
Iedere dag 2 uur kwijt zijn aan woon-werkverkeer is ook zonde van je tijd. Als ik de keuze moest maken tussen kleiner wonen en weinig reistijd vs ruimer wonen en veel reistijd, dan koos ik voor kleiner wonen.quote:Op woensdag 25 november 2015 09:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar je kunt toch buiten de stad wonen en in de stad werken! Je hoeft toch niet naast je werk te wonen?
Een uur reizen heen en een uur terug moet toch genoeg zijn om lekker goedkoop buiten te wonen, lijkt me.
En vergeet niet dat men in Zweden iets anders tegen afstanden aan kijkt, die malen niet om een uurtje.quote:Op woensdag 25 november 2015 10:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iedere dag 2 uur kwijt zijn aan woon-werkverkeer is ook zonde van je tijd. Als ik de keuze moest maken tussen kleiner wonen en weinig reistijd vs ruimer wonen en veel reistijd, dan koos ik voor kleiner wonen.
Gelukkig woon ik ruim en heb ik weinig reistijd, dat kan natuurlijk ook.
Ja, maar ook daar lijkt het me vervelend om iedere dag twee uur te rijden. Ze beschikken wel over meer afstand, maar niet over meer tijd.quote:Op woensdag 25 november 2015 10:51 schreef hottentot het volgende:
[..]
En vergeet niet dat men in Zweden iets anders tegen afstanden aan kijkt, die malen niet om een uurtje.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)or-zelfde-loon.dhtmlquote:Op woensdag 25 november 2015 11:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook daar lijkt het me vervelend om iedere dag twee uur te rijden. Ze beschikken wel over meer afstand, maar niet over meer tijd.
Als ze die 2 uur in de auto zitten dan hebben ze er ook weinig aan!quote:Op woensdag 25 november 2015 11:02 schreef Twiitch het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)or-zelfde-loon.dhtml
Je hebt nog gelijk ook, de Zweden die ik ken zijn een slechte maatstafquote:Op woensdag 25 november 2015 11:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook daar lijkt het me vervelend om iedere dag twee uur te rijden. Ze beschikken wel over meer afstand, maar niet over meer tijd.
http://www.telecompaper.c(...)d-productive--421397quote:Nederlandse werknemers hebben een gemiddelde woon-werk reistijd van 4,7 uur per week, terwijl werknemers in het Verenigd Koninkrijk gemiddeld 7 uur per week aan woon-werk reistijd kwijt zijn. In Spanje en Zweden is dit respectievelijk 5,5 uur en 3,7 uur.
Ach welnee, dat huis wat ik bij Göteborg liet zien ligt op nog geen 30 km van Göteborg.... daar doe je echt geen uur enkele reis over hoor.quote:Op woensdag 25 november 2015 11:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ze die 2 uur in de auto zitten dan hebben ze er ook weinig aan!
Maar Goteborg is dan ook niet de hoofdstad, maar eerder een provinciestad. Het is best mogelijk iets vergelijkbaars te vinden in een straal van 30km rond Apeldoorn, Eindhoven of Arnhem.quote:Op woensdag 25 november 2015 11:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ach welnee, dat huis wat ik bij Göteborg liet zien ligt op nog geen 30 km van Göteborg.... daar doe je echt geen uur enkele reis over hoor.
Je moet behoorlijk je best doen om iets vergelijkbaars in een cirkel van 30 km rond Amsterdam te vinden.
Qua inwoners ontloopt het elkaar niet veel met Stockholm, daarbij vroeg TS zelf om Göteborg en vergelijkt hij het zelf met Amsterdam.quote:Op woensdag 25 november 2015 11:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar Goteborg is dan ook niet de hoofdstad, maar eerder een provinciestad. Het is best mogelijk iets vergelijkbaars te vinden in een straal van 30km rond Apeldoorn, Eindhoven of Arnhem.
Verder zijn er nu eenmaal meer vierkante meters per Zweed dan per Nederlander, dus helemaal gelijk zal het nooit worden.
Als je geen landbouw bedrijft is een tuin van 2000m2 ook meer dan genoeg voor wat je nog zinnig er mee kan doen. Dat is in NL bereikbaar voor veel mensen.
Goteborg is voor de zweden wel wat meer dan die andere steden voor Nederland, het is de grootste stad in honderden kilometers omtrek.quote:Op woensdag 25 november 2015 11:16 schreef LXIV het volgende:
Maar Goteborg is dan ook niet de hoofdstad, maar eerder een provinciestad. Het is best mogelijk iets vergelijkbaars te vinden in een straal van 30km rond Apeldoorn, Eindhoven of Arnhem.
Huisprijzen in Zweden varieren enorm.quote:Op maandag 23 november 2015 16:08 schreef Burdie het volgende:
Huh? Wij waren twee jaar geleden in Zweden en zeiden nog tegen elkaar dat we beter een huis daar konden kopen dan twee weken huren, bijna even duur.
Klopt maar ik woon bv in een dorp met treinstation, alle voorzieningen, 4 supermarkten, allerlei andere winkels vlakbij en net onder de lijn Oslo - Stockholm.quote:Op maandag 23 november 2015 16:23 schreef hottentot het volgende:
[..]
Komt omdat iedereen naar de stad wil, mijn schoonouders wonen op 26KM van de eerste plaats met fatsoenlijke winkel die hebben een huis gekocht waarin drie gezinsappartementen zaten voor 30K totaal. Mijn god wat een ruimte hebben die mensen.
Zij zitten tussen Ulricehamn en Fallkoping in (1,5 uur van Goteborg) toen zij het kochten had het dorp nog een school en winkels, die zijn inmiddels allemaal gesloten, het treinstation is vervallen en de bus rijd niet al te vaakquote:Op woensdag 25 november 2015 16:38 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Klopt maar ik woon bv in een dorp met treinstation, alle voorzieningen, 4 supermarkten, allerlei andere winkels vlakbij en net onder de lijn Oslo - Stockholm.
Huis kostte nog geen 25.000 euro....
Prijzen in Zweden verschillen gewoon enorm veel
Goh ja. Fallköping is zo'n 1.5u zuidelijker van mij. Het is daar in de buurt inderdaad erg stil, kleine dorpjes, geen enkele stad in de buurt.quote:Op woensdag 25 november 2015 16:47 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zij zitten tussen Ulricehamn en Fallkoping in (1,5 uur van Goteborg) toen zij het kochten had het dorp nog een school en winkels, die zijn inmiddels allemaal gesloten, het treinstation is vervallen en de bus rijd niet al te vaak
Huizen in dat dorp worden verkocht voor prijzen waar wij echt om lachen, meerdere huizen zijn inmiddels van stedelingen die er af en toe een weekend komen, en de rest word veelal opgekocht om verhuurd te worden aan oostblokkers. Buiten het dorp dus echt in het bos worden de huizen gewoon leeg achtergelaten, toch niemand die ze wil hebben, of men steekt ze in de brand voor de verzekeringspremie.
Wat me overigens wel opvalt is dat er zoveel verschil is tussen oude en nieuwe huizen in Zweden. Zelfs hier in de betere plekken van Goteborg kun je nog best wel een redelijk grote woning vinden waarbij de prijs bijna gelijk is aan de prijs van de grond. Zelf gisteren nog een veiling verloren voor een stuk grond van 2,5 mln terwijl er een kilometer verder een huis te koop staat voor net boven de 2 mln.quote:Op donderdag 26 november 2015 08:54 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Goh ja. Fallköping is zo'n 1.5u zuidelijker van mij. Het is daar in de buurt inderdaad erg stil, kleine dorpjes, geen enkele stad in de buurt.
In mijn dorp zijn de huizenprijzen bijna met 50% gestegen afgelopen 3 jaar.
Ik woon op 40min van Örebro (150.000 inwoners) en 50min van Karlstad (90.000 inwoners) en vlakbij Karlskoga (30.000 inwoners).
Door deze 3 steden is hier werk genoeg. Ik werk bij een internationaal IT bedrijf (zit ook in NL) en woon nu op 10km van mijn werk af.
Er zijn dus nog genoeg kleine plaatsen in Zweden met erg goedkope huizen waar genoeg werk te vinden is.en in
Afstanden zijn vaak groter dan in NL maar je hebt hier dan ook nooit files dus dat scheelt enorm.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |