abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157753017
Hallo,

Ik ben thuis met een toets bezig maar ik loop tegen de volgende vraag aan. Hij is niet heel moeilijk, dus ik denk dat jullie me wel kunnen helpen.

Jacob is jarig en heeft 6 vrienden op bezoek. Zeven taartpunten staan op een schaal klaar om te worden gepresenteerd. De punten zijn zichtbaar verschillend van grootte. De moeder van Jacob gaat in één of andere volgorde langs de 6 vrienden en Jacob krijgt de overblijvende punt. Bereken in de volgende situatie hoeveel verschillende manieren er zijn:

Alle vrienden zijn netjes opgevoed en ze nemen de kleinste taartpunt die nog op de schaal ligt

Zelf ben ik geneigd 7! (7 faculteit) te zeggen, maar die heb ik al bij vraag a, waar wordt gevraagd op hoeveel manieren de 7 taartpunten over de 7 personen kunnen worden verdeeld.

Alvast bedankt!
Stijn
Stijn. nu ook in 3D
pi_157753088
Als ze allemaal de kleinste punt nemen, is er toch maar 1 manier :?
pi_157753103
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 22:22 schreef jatochneetoch het volgende:
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 22:22 schreef jatochneetoch het volgende:
Ja dat dacht ik ook maar de volgorde waarop de punten worden uitgedeeld is alsnog variabel
Stijn. nu ook in 3D
pi_157753106
Wodka.
pi_157753121
quote:
14s.gif Op zondag 22 november 2015 22:23 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Wodka.
idd lol
Stijn. nu ook in 3D
pi_157753130
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 22:23 schreef stijn010 het volgende:

[..]

[..]

Ja dat dacht ik ook maar de volgorde waarop de punten worden uitgedeeld is alsnog variabel
Dan zou ik zeggen 6!

Er zijn immers maar 6 vrienden toch. en Jacob is sowieso als laatst dus die doet niet mee.
pi_157753200
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 22:24 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Dan zou ik zeggen 6!

Er zijn immers maar 6 vrienden toch. en Jacob is sowieso als laatst dus die doet niet mee.
ja je hebt vgsmij gelijk
Stijn. nu ook in 3D
pi_157753210
7 6 5 4 3 2 1.
pi_157753237
Wat had ik een hekel aan deze vragen.
Standaard altijd A gekozen, zeg gewoon wat je bedoelt man,

Echt zo een door vrouwen gemaakte test
pi_157753259
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 22:27 schreef Geerd het volgende:

Vrouwen en wiskunde :')
pi_157753263
quote:

_O-
pi_157753424
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 22:28 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

_O-
Net zoals die appel sommetjes de boom had 6 appels jantje nam altijd 1, Dirk 3, hoeveel appels zijn er over?

Ik dacht altijd hoe kan ik dat nou weten?? Staat geen jaartal bij wanneer ze geplukt waren,
Die boom groeit misschien wel 8 appels dat jaar daarna,

Ik snapte en nog steeds geen fuck van
  zondag 22 november 2015 @ 22:35:22 #13
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_157753456
Je hebt vraag A sowieso fout g, daar gaat je wodka :W
leef de leven
pi_157753491
quote:
19s.gif Op zondag 22 november 2015 22:35 schreef RRuben het volgende:
Je hebt vraag A sowieso fout g, daar gaat je wodka :W
ik weet het ben daar nu mee bezig maar als jij t weet graag
Stijn. nu ook in 3D
  zondag 22 november 2015 @ 22:40:13 #15
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_157753599
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 22:36 schreef stijn010 het volgende:

[..]

ik weet het ben daar nu mee bezig maar als jij t weet graag
2*7!, maar nu wil ik wel een slokje van je wodka
leef de leven
pi_157753667
Dat wordt geen wodka meer, dat heb ik wel gezien.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_157753820
quote:
19s.gif Op zondag 22 november 2015 22:40 schreef RRuben het volgende:

[..]

2*7!, maar nu wil ik wel een slokje van je wodka
dank
Stijn. nu ook in 3D
  zondag 22 november 2015 @ 22:48:04 #18
27699 Ravage
thinking about you
pi_157753855
Die lul van een Jacob krijgt dus altijd het grootste stuk, terwijl z'n moeder al het werk doet.
i'm not living, i'm just killing time
pi_157754920
Op hoeveel manieren de 7 taartpunten over de 7 personen kunnen worden verdeeld?

De eerste persoon kan kiezen uit 7 taartpunten, de tweede persoon uit 6 taartpunten, de derde uit 5, etc... dus in totaal zijn er 7! = 5040 manieren.

De moeder van Jacob gaat in één of andere volgorde langs de 6 vrienden en Jacob krijgt de overblijvende punt. Alle vrienden zijn netjes opgevoed en ze nemen de kleinste taartpunt die nog op de schaal ligt.

Er staat al vast dat de grooste taartpunt naar Jacob gaat. Deze wordt dus nooit gekozen door één van de vrienden. Er staat ook al vast dat iedere vriend het kleinste taartpunt zal kiezen dat er op dat moment nog is, oftewel de keuze ligt altijd al vast. Het hangt nu dus alleen nog maar af van het aantal manieren dat moeder langs de 6 vrienden kan gaan.

Bij het weggeven van het eerste taartpunt kan ze kiezen uit 6 vrienden, bij het weggeven van het tweede taartpunt kan ze kiezen uit 5 vrienden, bij het weggeven van... enz. Totdat het grootste punt overblijft dat automatisch naar Jacob gaat. Dus 6! = 720 manieren.

Conclusie: Waarom krijgt moeder geen taart?!?!?!
pi_157754954
Moeders komt ook wel aan haar trekken hoor.
pi_157755199
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 23:24 schreef Banktoestel het volgende:
Op hoeveel manieren de 7 taartpunten over de 7 personen kunnen worden verdeeld?

De eerste persoon kan kiezen uit 7 taartpunten, de tweede persoon uit 6 taartpunten, de derde uit 5, etc... dus in totaal zijn er 7! = 5040 manieren.

De moeder van Jacob gaat in één of andere volgorde langs de 6 vrienden en Jacob krijgt de overblijvende punt. Alle vrienden zijn netjes opgevoed en ze nemen de kleinste taartpunt die nog op de schaal ligt.

Er staat al vast dat de grooste taartpunt naar Jacob gaat. Deze wordt dus nooit gekozen door één van de vrienden. Er staat ook al vast dat iedere vriend het kleinste taartpunt zal kiezen dat er op dat moment nog is, oftewel de keuze ligt altijd al vast. Het hangt nu dus alleen nog maar af van het aantal manieren dat moeder langs de 6 vrienden kan gaan.

Bij het weggeven van het eerste taartpunt kan ze kiezen uit 6 vrienden, bij het weggeven van het tweede taartpunt kan ze kiezen uit 5 vrienden, bij het weggeven van... enz. Totdat het grootste punt overblijft dat automatisch naar Jacob gaat. Dus 6! = 720 manieren.

Conclusie: Waarom krijgt moeder geen taart?!?!?!
Als je dit leest is het altijd zo simpel. Dat is het natuurlijk ook. Maar als je zo'n vraag dan zelf probeert op te lossen, dan zie je in ineens allerlei mogelijkheden en ben je de draad kwijt :')
pi_157755529
quote:

Oh heerlijk als mensen precies zeggen wat ik denk :D

Ik kreeg een keer een opdracht die een wijf had gemaakt, met een zeer onduidelijk diagrammetje die je moest invullen aan de hand van de tekst die er bij stond, dat diagram had je nodig om de opdracht verder af te maken. De tekst stond over twee kantjes a4 verspreid, maar was dubbelzijdig afgedrukt. Dus iedereen zat heel de tijd heen en weer te draaien met dat a4'tje en moest zes keer lezen om überhaupt de vraag te beantwoorden. Uiteindelijk had één iemand de vraag goed beantwoord, maar dat was nog min of meer per ongeluk. Toen we er achteraf naar vroegen zei die teef dat ze expres de vraag onduidelijk had gemaakt "om er voor te zorgen dat mensen de opdracht goed lezen". Nu ik daar aan terug denk ben ik weer in staat om dat kutje iets aan te doen. De arrogantie en domheid om zo'n aanpak "logisch" te vinden en vooral die belerende, arrogante, domme manier van denken staat mij echt enorm tegen.

Daarnaast was er een professor (man, uiteraard) die na een tentamen zélf zei dat de vraag niet geheel duidelijk was gesteld en het geen oefening in begrijpend lezen is, dus die vraag uiteraard niet mee telt met het eindresultaat. Gewoon, zoals wiskunde hoort te zijn.

Ik ben er van overtuigd dat je leerlingen of studenten hun interesse in wiskunde verhoogt door duidelijk te zijn in wat er verwacht wordt en gewoon duidelijke uitleg te geven, met duidelijke, eenduidige vraagstellingen. Als het lukt om vragen te beantwoorden wordt je immers gestimuleerd om méér vragen te maken en moeilijkere vragen aan te pakken. Helaas wordt het onderwijs gedomineerd hoor HBO-kutten die denken dat hun aanpak de enige juiste is en iedereen die daar moeite mee heeft is lui of niet geschikt. Walgelijk.

Zo was er laatst een filmpje van een wijf met dikke tieten die met één of andere achterlijke worstelriem natuurkundeles ging geven op een middelbareschool in een achterhoek van Nederland, je zag al aan dat hoofd dat zij zo'n figuur is dat roept "als je de vraag niet begrijpt, moet je beter lezen" en zich verder alleen kan inleven in soortgelijke huppeltroela's die netjes schrijven, maar verder niets kunnen, maar hey; ze zijn op tijd in de les en leveren hun huiswerk netjes op tijd in en die rare jongen die af en toe te laat komt is lui en krijgt daarom een lager cijfer. Precies wat ik heb meegemaakt op de middelbare school; behalve dat ik ondertussen ben afgestudeerd in wiskunde en die andere wijven op een hr-afdeling van een onbetekenend bedrijf zich dik zitten te eten met zelfgemaakte cupcakejes. Maar wel elke dag op tijd!
pi_157755594
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2015 23:59 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Oh heerlijk als mensen precies zeggen wat ik denk :D

Ik kreeg een keer een opdracht die een wijf had gemaakt, met een zeer onduidelijk diagrammetje die je moest invullen aan de hand van de tekst die er bij stond, dat diagram had je nodig om de opdracht verder af te maken. De tekst stond over twee kantjes a4 verspreid, maar was dubbelzijdig afgedrukt. Dus iedereen zat heel de tijd heen en weer te draaien met dat a4'tje en moest zes keer lezen om überhaupt de vraag te beantwoorden. Uiteindelijk had één iemand de vraag goed beantwoord, maar dat was nog min of meer per ongeluk. Toen we er achteraf naar vroegen zei die teef dat ze expres de vraag onduidelijk had gemaakt "om er voor te zorgen dat mensen de opdracht goed lezen". Nu ik daar aan terug denk ben ik weer in staat om dat kutje iets aan te doen. De arrogantie en domheid om zo'n aanpak "logisch" te vinden en vooral die belerende, arrogante, domme manier van denken staat mij echt enorm tegen.

Daarnaast was er een professor (man, uiteraard) die na een tentamen zélf zei dat de vraag niet geheel duidelijk was gesteld en het geen oefening in begrijpend lezen is, dus die vraag uiteraard niet mee telt met het eindresultaat. Gewoon, zoals wiskunde hoort te zijn.

Ik ben er van overtuigd dat je leerlingen of studenten hun interesse in wiskunde verhoogt door duidelijk te zijn in wat er verwacht wordt en gewoon duidelijke uitleg te geven, met duidelijke, eenduidige vraagstellingen. Als het lukt om vragen te beantwoorden wordt je immers gestimuleerd om méér vragen te maken en moeilijkere vragen aan te pakken. Helaas wordt het onderwijs gedomineerd hoor HBO-kutten die denken dat hun aanpak de enige juiste is en iedereen die daar moeite mee heeft is lui of niet geschikt. Walgelijk.

Zo was er laatst een filmpje van een wijf met dikke tieten die met één of andere achterlijke worstelriem natuurkundeles ging geven op een middelbareschool in een achterhoek van Nederland, je zag al aan dat hoofd dat zij zo'n figuur is dat roept "als je de vraag niet begrijpt, moet je beter lezen" en zich verder alleen kan inleven in soortgelijke huppeltroela's die netjes schrijven, maar verder niets kunnen, maar hey; ze zijn op tijd in de les en leveren hun huiswerk netjes op tijd in en die rare jongen die af en toe te laat komt is lui en krijgt daarom een lager cijfer. Precies wat ik heb meegemaakt op de middelbare school; behalve dat ik ondertussen ben afgestudeerd in wiskunde.
Echt he! Als ik terug kijk was heel het onderwijs toen der tijd zo opgebouwd.
Weet je wat we gaan ze het zo moeilijk mogelijk maken om de tekst te begrijpen.

Begrijpen ze de tekst hebben ze het antwoord alsnog fout !!! ahahahaha
Ik deed alles maar omdat het moest, maar echt
pi_157755618
En dan raar kijken waarom ze school etc niet leuk vinden
pi_157755661
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2015 00:04 schreef Geerd het volgende:

[..]

Echt he! Als ik terug kijk was heel het onderwijs toen der tijd zo opgebouwd.
Weet je wat we gaan ze het zo moeilijk mogelijk maken om de tekst te begrijpen.

Begrijpen ze de tekst hebben ze het antwoord alsnog fout !!! ahahahaha
Ik deed alles maar omdat het moest, maar echt
Of (ook meegemaakt); een hele punt aftrek op een wiskundetoets, omdat je twee keer een -dt fout hebt gemaakt in je uitleg. :r :r

Afschieten dat soort mensen. Of in ieder geval voor de rest van hun leven de toegang tot elke middelbareschool ontzeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')