Dit is een forum, geen service dienst, iedere input is dus welkom.quote:Op zondag 22 november 2015 18:47 schreef ikweethetookniet het volgende:
Fffff aan cvboer vragen![]()
Tot hij er is fff geduld
Het is een Remeha calenta 28 van 1 jaar oud, verder een standaard kamerthermostaat, het gaat mij niet om de stroom maar om de warmteafgifte van de radiatoren, want wat is beter met die lage temp, stilzetten of doordraaien?quote:Op zondag 22 november 2015 19:24 schreef klipper het volgende:
Met zo'n aanvoertemperatuur moet dan zeer ruim zijn.
Hoeveel koelt de cv temperatuur af in die 15 minuten?
Hoe korter de pomp draait des te meer je kan besparen.
De pompnadraaitijd is bedoeld o. Te voorkomen dat het water in de cv ketel te hoog oploopt tijdens stilstand.
Maar hoe langer je romdpompt des te meer warmteverlies er optreed in de ketel zelf.
Een en ander is ook afhankelijk van hoe je de ketel aanstuurt.
Gaat dit via een ruimtethermostaat, dan kun je de nadraaitijd best wat terug brengen.
Met de meeste moderne ketels schiet het niet echt op met besparen, kost je eerder meer.
De ketelinhoud is bij moderne ketels zo klein dat dit amper warmteverliezen oplevert, is natuurlijk anders als je nog zo'n groot gietijzeren blok heb.
Als je met zulke lage temperaturen stookt, kan de nalooptijd zeer kort zijn, anders heb je te veel warmteverlies. De nadraaitijd is in te stellen met P7, die zet je dan op 1 minuut.quote:Op zondag 22 november 2015 18:44 schreef hoas het volgende:
Situatie radiatoren door het hele huis, geen vloerverwarming max temp cv-aanvoer
50C° nalooptijd cv-pomp staat op 15 minuten.
Is dat genoeg of moet hij langer?
Gedaan, bedanktquote:Op maandag 23 november 2015 19:27 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Als je met zulke lage temperaturen stookt, kan de nalooptijd zeer kort zijn, anders heb je te veel warmteverlies. De nadraaitijd is in te stellen met P7, die zet je dan op 1 minuut.
Niet alle credits naar mij he, das niet eerlijk tegenover Klipper.quote:
Vertel?quote:Op dinsdag 24 november 2015 18:18 schreef Resonancer het volgende:
Moderne ketels pompen constant door.
Mijn moeder heeft net nieuwe ketel, Maat van mijn broer, ex nefit medewerker installeerde hem. Hij vertelde dat fabriek af de pomp altijd draait, wel minimaal.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |