abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157657417
Na diverse bedrijven gesproken te hebben, nog steeds geen oplossing voor mijn probleem. Hopelijk kan iemand op dit forum mij helpen.

Vorig jaar hebben wij een woning uit 1993 gekocht. Waarna een flinke verbouwing heeft plaatsgevonden. Waaronder ook de aanleg van een vloerverwarming om die lelijke radiatoren uit de woonkamer te krijgen. Alleen sindsdien hebben we het huis nog niet comfortabel gekregen. De woonkamer komt wel op temperatuur, maar dat wordt niet zo ervaren. Alle thermometers in huis geven het aan, maar met name mijn vriendin voelt een koude stroom. Aan de achterzijde hebben wij een grote glasgevel waarbij de ruiten al vervangen zijn door hr++ ruiten. Een extreme koudeval wordt ook niet gemeten. De vloerverwarming installatie en de ketel is al door diverse bedrijven nagekeken en we hebben al een aantal isolatiebedrijven over de vloer gehad welke ook op diverse plekken de temperatuur hebben gemeten en aangaven dat het huis voldoende geisoleerd is. Niemand kan het probleem boven water krijgen. Niemand kan ons ook vertellen bij wat voor bedrijf we moeten zijn om ons verder te adviseren. De laatste 'conclusie' is nu dat we stralingswarmte van de radiatoren missen en daardoor de warmte van vloerverwarming niet als voldoende warm ervaren.
pi_157657687
Hoe warm stook je dan? En hoelang voor het echt op temperatuur is?
pi_157657887
Al diverse temperaturen geprobeert. Staat nu op 21, maar ook al tijdje 21,5 aangehouden. We zetten de temperatuur niet terug. Dag en nacht constante temperatuur.
pi_157658065
Ketel temperatuur staat op 60 of 70 graden. Thermostaat van de verdeler staat op 40 graden. Het is een robot verdeler met grundfos alpha 2 pomp.
  woensdag 18 november 2015 @ 21:00:53 #5
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_157658166
Waar bestaat je cv-systeem uit? alleen vloerverwarming of zijn er ook nog radiatoren aanwezig?
Share your talent, move the world.
pi_157658409
Vloerverwarming als hoofdverwarming wordt meestal alleen toegepast bij goedgeisoleerde nieuwbouw huizen 12cm spouwmuur isolatie, 20cm dakisolatie enz.

Hoe is de vloerverwarming opgebouwd? Wat is de H op H afstand van de buizen? Wat is de retour temp van de vloerverwarming?

Ik heb ook een huis uit 1995 met vloerverwarming als hoofdverwarming maar na aanraden van de installateur toch een aantal loze verwarmingsleidingen gelegd (just in case). Mocht ik nu de houthaard niet hebben gehad dan zou ik deze leidingen meteen aansluiten en voorzien van radiatoren omdat je annders inderdaad deze stralingswarmte enorm mist.
pi_157658920
Er liggen 6 groepen van ca 100m in slakkenhuis hoh 10 cm. Ingefreest onder een pvc vloer. Alle radiatoren op de begane grond zijn weg. Op de 1e verdieping zitten wel radiatoren, maar die staan bijna nooit aan. Op zolder een kleine radiator die standaard open staat zodat de cv wel warmte kwijt kan.

Het probleem is niet dat het huis niet op temperatuur komt. Diverse thermometers geven aan dat het de ingestelde temperatuur heeft, maar dit wordt niet zo ervaren.
pi_157659047
Met wierook stokjes door het huis gelopen om te controleren of en waar het tocht. Maar je ziet wel iets, maar niets extreems. Ook de koudeval bij de raampartij aan de achterzijde lijkt wel mee te vallen.
pi_157659234
Je zou eventueel zo'n goedkoop electrische convectie radiatortje kunnen proberen om te kijken of dit meer comfort biedt.
  woensdag 18 november 2015 @ 21:44:49 #10
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_157659459
Goede gordijnen plafond tot vloer kan veel helpen.
Wij hebben een flink verbouwd huis uit '26 met VV. Voel wel toch en koudeval bij kozijnen / ramen, maar dit wordt merkbaar minder bij het sluiten van de gordijnen. Voelt veel comfortabeler dan.
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_157659544
Ik heb ook enkel vloerverwarming beneden in een huis van 1925 en ik heb wel wat tocht, maar het is absoluut comfortabel. Dus het is prima haalbaar om dat te willen.

Kan het de voordeur niet zijn? En heeft ze plekken waar t erger is dan anders?
pi_157659663
Ramen geven koudeval en koudestraling.

Knap vervelend!

21 graden is 21 graden, maar als straling en tocht het verpest is dat waar je naar moet kijken.
Laat die handjes wapperen!
pi_157659711
Zo'n electrische radiator hebben we al kunnen lenen. Helpt om hetsnel even iets warmer te krijgen maar niet structureel. We hebben een jaar lang gordijnen gehad, maar nu dubbelkamer duettes hangen. Die hebben ook isolerende functie. De kou wordt door de gehele benedenverdieping gevoeld.
pi_157660175
Misschien heb je er wat aan en misschien niet, bij ons was sprake van een jojo effect de ketel ging stoken en schoot dan 1-1,5 C° door waardoor je dus of in de kou of net te warm zat, de ketel stond op 90C° nu hij op 50 staat hebben wij nergens geen last meer van
pi_157660410
Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat je misschien ergens een enorme koude brug hebt. (Stalen balk aanbouw) of dat je vloer niet voldoende aan de onderkant geïsoleerd is. Vloerverwarming reageert heel erg langzaam en als de warmte snel uit de woonkamer kan wegvloeien onrstaan er dalingen welke niet snel genoeg opgevangen kunnen worden.
pi_157661175
Misschien moet je eens (laten) kijken met een warmtebeeldcamera waar er een warmtelek of koudebrug zit in je huis.
Op dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1527049/0 op tweakers zitten wel users met een warmtebeeldcamera die dat doen.
pi_157661696
21 graden is 21 graden. Dus als er geen tocht is en de temperatuur is overal gelijk, dan vraag ik mij af of er wel echt iets aan de hand is.

Zou luchtvochtigheid misschien nog iets uitmaken voor jullie comfortgevoel?
Eerst denken, dan typen
pi_157666776
Ik kan op mn werk ook de warmtebeeldcamera meenemen. Ook wel eens m'n huis mee doorgelopen.
In welke regio woon je?
pi_157666873
Ik snap het probleem niet zo. De temperatuur is correct maar wordt als te koud ervaren. Dan schroef je toch de temperatuur omhoog?
pi_157669098
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 11:49 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik snap het probleem niet zo. De temperatuur is correct maar wordt als te koud ervaren. Dan schroef je toch de temperatuur omhoog?
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 11:49 schreef Cracka-ass het volgende:
Nee dat is te simpel.

Maar inderdaad, blijkbaar is de gevoelstemperatuur van ts hoger dan 21 graden.
Misschien moet deze wel naar 23 graden of hoger.

Raampartijen geven vaak wat meer tochtval, vaak wordt hier de vloerverwarming dan ook met een kleinere hoh gelegd.

Vloertemperatuur van 40 graden is wat hoog, misschien deze eens op 35 zetten en kijken of de temperatuur dan beter constant blijft.

Een kleine nachtverlaging is wel aan te raden.
pi_157672365
Ik ben bang dat de expert gelijk heeft en het een gebrek aan stralingswarmte is.
Je hebt van die panelen die je aan het plafond kan hangen die stralingswarmte afgeven.

Er vaar het bij mij thuis ook bij de convector put voor de tuindeuren. Het voelt daar gewoon koud aan wanneer je er zit.

https://www.polarheat.nl/infrarood-panelen-informatie
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_157673653
In onze vorige jaren 30 woning welke slecht geisoleerd was, voelde 20 of 20,5 wel als voldoende warm. Daar hadden we convectorput en radiator. Warmer stoken zijn we nu maar wee aan het proberen.

@aegir regio utrecht
pi_157674847
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 17:55 schreef Indekou het volgende:
In onze vorige jaren 30 woning welke slecht geisoleerd was, voelde 20 of 20,5 wel als voldoende warm. Daar hadden we convectorput en radiator. Warmer stoken zijn we nu maar wee aan het proberen.

@aegir regio utrecht
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 17:55 schreef Indekou het volgende:

@aegir regio utrecht
Is appels met peren.

De meeste mensen hebben een lagere temperatuur ingesteld bij vloerverwarming dan bij verwarming via radiatoren.

Een huis dat slecht geisoleerd is lijkt misschien beter op temperatuur met een lagere temperatuur, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk doordat de installatie meer draaiuren maakt om de warmteverliezen op te vangen en zodoende lijkt het beter doordat je meer stralingswarmte heb.

Voordeel van radiatoren is echte stralingswarmte, gevoelstemperatuur doet hier minder aan toe.
Zat mensen die aangeven bij radiatoren het is te koud, kom je daar staat de verwarming op 20 graden en als je deze dan hoger instelt wordt de radiatoren ook goed warm, krijg je als argument dat 20 graden voldoende moet zijn, blijkbaar niet, want de installatie werkt gewoon en nu is het zelfs 23 graden, ja maar dat kost veel gas, ja en wat wil je nu lekker op temperatuur en een mooie gasrekening of een hele mooie gasrekening en koukleumen.
Aan een installatie die goed functioneert kun je niets veranderen behalve de temperatuur verhogen of kou intrede voorkomen.

Vloerverwarming heeft een hele gelijkmatige temperatuur maar geen stralingswarmte, veel mensen hebben dan ook een kleine sfeerhaard bijvoorbeeld.
pi_157692438
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 16:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik ben bang dat de expert gelijk heeft en het een gebrek aan stralingswarmte is.
Ik sluit me hierbij aan.
Ik heb toevallig ook een huis uit 1993 en sinds augustus ook vloerverwarming.
(in laten frezen in de dekvloer) hoh van 10 cm en 6 groepen van 100 meter op 55m2 vloeroppervlak.
Ook wij hadden de verwachting dat de thermostaat een graadje lager kon. Het werd helaas een graadje hoger en nog steeds voelt het niet behaaglijk.
De thermostaat staat op 21 en ik heb die waarde met verschillende thermometers (en op verschilende plaatsen) gecontrolleerd.
Het is dus niet koud maar zo voelt het wel.
pi_157698089
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2015 14:27 schreef Clubman het volgende:

[..]

Ik sluit me hierbij aan.
Ik heb toevallig ook een huis uit 1993 en sinds augustus ook vloerverwarming.
(in laten frezen in de dekvloer) hoh van 10 cm en 6 groepen van 100 meter op 55m2 vloeroppervlak.
Ook wij hadden de verwachting dat de thermostaat een graadje lager kon. Het werd helaas een graadje hoger en nog steeds voelt het niet behaaglijk.
De thermostaat staat op 21 en ik heb die waarde met verschillende thermometers (en op verschilende plaatsen) gecontrolleerd.
Het is dus niet koud maar zo voelt het wel.
Ben ook geen voorstander van infrezen moet ik zeggen, vaak gaan ze niet diep genoeg en zit de slang echt in de dekvloer ipv op het beton.
Mooiste is natuurlijk beton vloer, vloerverwarming anhydrietvloer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')