Hij geeft er een bepaalde context aan, dat het positief gezien kan worden. Dat zeg je toch zelf ook in eerdere posten? Of ga je jezelf nu tegenspreken?quote:Op woensdag 18 november 2015 19:06 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Volgens mij zei hij juist dat er al teveel mensen waren die gaslighting op een destructieve manier gebruiken (das toch niet positief? En ik krijg ook niet de indruk dat verteller dat als iets positiefs ziet) en ik heb nergens gezien dat hij gaslighting als positieve term omschrijft. Hij legt ook uit dat gaslighting een manier is om anderen aan het twijfelen te maken..iets wat ik niet bepaald als positief iets van gaslighting zou zien en volgens mij ziet verteller dat ook niet zo.
Hij doet inderdaad voor hoe het gebruikt wordt, maar dat hij aan zou sporen het daadwerkelijk te gebruiken (en al helemaal niet op de negatieve manier) zie ikzelf niet.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:14 schreef Operc het volgende:
[..]
Naar mijn mening niet nee.(Maar andere users zien dat anders.
)
[..]
Hij doet voor hoe je gaslighting op een negatieve manier gebruikt en spoort mensen aan de techniek te gebruiken. Als hij slachtoffers had willen helpen of op zijn minst neutraal had willen zijn, dan had hij de techniek besproken op een neutrale manier en uitgelegd hoe je je ertegen kunt weren. Dat doet hij niet.
Neen, hij geeft aan dat het -ook- op een positieve manier gezien zou kunnen worden, maar het merendeel van zijn filmpje gaat over de negatieve aspecten, evenals zijn uitleg over hoe hij ziet dat gaslighting gedefinieerd is.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:15 schreef LLgetikt het volgende:
[..]
Hij geeft er een bepaalde context aan, dat het positief gezien kan worden. Dat zeg je toch zelf ook in eerdere posten? Of ga je jezelf nu tegenspreken?
Hij zegt letterlijk "use it on people", geeft weinig ruimte voor een andere interpretatie lijkt me.quote:Op woensdag 18 november 2015 19:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
Hij doet inderdaad voor hoe het gebruikt wordt, maar dat hij aan zou sporen het daadwerkelijk te gebruiken (en al helemaal niet op de negatieve manier) zie ikzelf niet.
Klopt, ik laat het hierbij.quote:En @ jullie beiden: Ik denk dat we het toch niet met elkaar eens gaan zijn
Gaslighting is altijd negatief en niet te vergelijken met een leugentje om bestwil. Maar goed, ik laat het hierbij, want die discussie opnieuw voeren heeft weinig zin.quote:Op donderdag 19 november 2015 08:28 schreef Keep_Walking het volgende:
Iemand kan de technique op een positieve manier gebruiken, door bijvoorbeeld waarheden van de andere te veranderen op een positieve manier. "Hey man, ik zag dat meisje stiekem naar je kijken toen je omdraaide", terwijl het niet waar is. Maar zelfs dat kan schadelijk zijn.
Het lijkt er mij op dat je zinsdelen uit de context sloopt en die vervolgens als losstaande items gaat interpreteren, dan kan je er idd alles van makenquote:Op donderdag 19 november 2015 09:04 schreef Operc het volgende:
[..]
Hij zegt letterlijk "use it on people", geeft weinig ruimte voor een andere interpretatie lijkt me.
Ik bedenk me trouwens net dat je in principe dit mechanisme (en dan doel ik op één van de methodes die gebruikt wordt om mensen mee te manipuleren) kunt gebruiken om een grap te formuleren, het is idd heel breed inzetbaar.quote:Op donderdag 19 november 2015 08:28 schreef Keep_Walking het volgende:
Iemand kan de technique op een positieve manier gebruiken, door bijvoorbeeld waarheden van de andere te veranderen op een positieve manier. "Hey man, ik zag dat meisje stiekem naar je kijken toen je omdraaide", terwijl het niet waar is. Maar zelfs dat kan schadelijk zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |