Er moest een smiley achter staan. Sorry.quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:29 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Hoezo dat? Manipuleren door dominante types was niet duidelijk genoeg?
Mij maakt het niet uit. Maar kennelijk leeft bij anderen het idee dat 'ze' weer een of ander labeltje hebben bedacht.quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:34 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wat maakt dat uit? Zolang het maar bruikbaar is...en dat is het zeker!
Dat van dat labeltje is toch een argument dat bijna elke tegenstander van een bepaald onderwerp standaard maakt in de desbetreffende topics op fok?quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mij maakt het niet uit. Maar kennelijk leeft bij anderen het idee dat 'ze' weer een of ander labeltje hebben bedacht.
Ik vind het vooral storend dat alles een naam moet hebbenquote:Op dinsdag 17 november 2015 20:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mij maakt het niet uit. Maar kennelijk leeft bij anderen het idee dat 'ze' weer een of ander labeltje hebben bedacht.
Ik zou niet weten waarom dat storend zou zijn.quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:43 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik vind het vooral storend dat alles een naam moet hebben
Dat het al langer bestaat maakt dat niet minder storend wmb.
Niet iedereen doet het, maar er was volgens mij maar één iemand die zei dat "zo'n beetje iedereen" dit doet en de rest zei dingen die een nog lagere strekking hadden (weet niet of "lagere" hier klopt btwquote:Op dinsdag 17 november 2015 21:11 schreef LLgetikt het volgende:
Gaslighting is geen normaal gedrag, en niet iedereen doet dat, dat is onzin. Goede post hierboven
Dat hoef jij ook niet te weten toch.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom dat storend zou zijn.
Je hebt gelijk, ik las niet goed ''bijna'' is idd niet ''iedereen''.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Niet iedereen doet het, maar er was volgens mij maar één iemand die zei dat "zo'n beetje iedereen" dit doet en de rest zei dingen die een nog lagere strekking hadden (weet niet of "lagere" hier klopt btw).
Dat is dus niet helemaal iedereen...en niet iedereen doet het in dezelfde mate, het is niet gewoon een aan/uit knop, het gebruik ervan is ontzettend breed.
En idd, op youtube stonden vergelijkbare verhalen
Het beschrijft volgens mij prima een vorm van manipulatie die typisch is voor narcisten. Het valt niet per se samen met 'narcisme'.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:27 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat hoef jij ook niet te weten toch.
Ik had het nl over mij, dat IK dat vind.
En ik heb wel iemand meegemaakt die mij zo behandelde.
Hij is een narcist. Geen gaslighterIk vind gaslighting ook gewoon een raar woord/term.
Dat zei ik ook niet, dat het narcisme is, ik zei dat degene die mij op die manier heeft behandeld een narcist is.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het beschrijft volgens mij prima een vorm van manipulatie die typisch is voor narcisten. Het valt niet per se samen met 'narcisme'.
Prima term. Heel verhelderend ook.
Goed hoor.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:46 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Dat zei ik ook niet, dat het narcisme is, ik zei dat degene die mij op die manier heeft behandeld een narcist is.
Ik noem hem manipulatief en een narcist, daar heb ik, persoonlijk, geen andere term bij nodig meer.
Ik word er gewoon een beetje moe van. Dat mag toch?
Hoe jij het omschrijft, zo heb ik het ook meegemaakt met die vriend van me.quote:Op dinsdag 17 november 2015 18:53 schreef LLgetikt het volgende:
[..]
Het was me huisgenote, we werden vriendinnen.. hoe ik ermee om ging. In het begin was er niks aan de hand de eerste 3 maanden.. leuk gezellig positief. Toen merkte ik dat ze het steeds erger werd. Met kleine dingen.. commentaar op mij hoe ik met mensen omging bijv. Altijd aandacht nodig hebben.. en er was echt serieus elke dag drama (heb er 7 maanden gewoond) Ik gaf toe aan haar grillen om van het gezeik af te zijn (ik was voor een reden het huis uitgegaan en wou het gewoon alleen oplossen). Ze had me in een situatie gebracht dat ik afhankelijk werd van haar. Ik kan er nog veel meer over typen maar.. om lang verhaal kort te maken. Ze isoleerde me van me vrienden, niemand geloofde mij meer nog (deed ze achter me rug om) ze beheersde me volledig als persoon tot dat ik niks meer was. Robot achtig (was gewoon depressief achteraf). Op gegeven moment kon ik er niet meer tegen. Maar zelfs toen heeft ze me op een vieze zieke manier genaaid financieel. (daar wil ik niet zoveel over kwijt). En mensen zeggen wel van ja waarom laat je het zover komen. Omdat ik het in eerste instantie niet doorhad, en voor dat ik wist was het nachtmerrie en zag door de bomen het bos niet meer.
Hoe ik van haar af ben gekomen verhuisd naar een andere stad. Anders zou ze me nooit met rust laten. (was toen 19)
best wel bizar dan.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:47 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe jij het omschrijft, zo heb ik het ook meegemaakt met die vriend van me.
Ja, het was gewoon schadelijk. Hij ging heel subtiel over mij roddelen bij andere vrienden en gezamenlijke contacten, op een gegeven moment was ik "the bad guy". Anderen vonden mij niet te vertrouwen, gemeen, asociaal, onempathisch, enz. Ik ging toen ook door een moeilijke tijd, dus mensen hadden een reden om mij minder sympathiek te vinden, maar hij maakte het 100 keer erger. het lukte me ook niet meer om mijn reputatie goed te krijgen. Mensen vonden hem charmanter en interessanter, waardoor hij met veel wegkwam. Hij heeft veel mensen schade gedaan, terwijl ik hem vroeger beste vriend noemen.quote:
maar als ik et goed begrijp Is het toch juist jóu een slecht gevoel geven over jezelf, niet anderen?quote:Op dinsdag 17 november 2015 23:13 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja, het was gewoon schadelijk. Hij ging heel subtiel over mij roddelen bij andere vrienden en gezamenlijke contacten, op een gegeven moment was ik "the bad guy". Anderen vonden mij niet te vertrouwen, gemeen, asociaal, onempathisch, enz. Ik ging toen ook door een moeilijke tijd, dus mensen hadden een reden om mij minder sympathiek te vinden, maar hij maakte het 100 keer erger. het lukte me ook niet meer om mijn reputatie goed te krijgen. Mensen vonden hem charmanter en interessanter, waardoor hij met veel wegkwam. Hij heeft veel mensen schade gedaan, terwijl ik hem vroeger beste vriend noemen.
Nu zien steeds meer mensen wat voor persoon hij is en ik krijg steeds meer een goede reputatie en respect. Maar ik ben verder gegaan met mijn leven en laat anderen voor wat ze zijn.
Nee, in mijn geval ging ik ook aan mezelf twijfelen. Ik ging mezelf haten en verafschuwen. Vond mezelf walgelijk en onbekwaam, vanwege de dingen die hij deed.quote:Op dinsdag 17 november 2015 23:24 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
maar als ik et goed begrijp Is het toch juist jóu een slecht gevoel geven over jezelf, niet anderen?
Als je zelf nog wel in jezelf en je goedheid geloofde, was hij je dus niet aan het gaslighten, maar je reputatie aan het schaden.
Dat is niet t zelfde begrijp ik uit t filmpje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |