abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157542650

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:

Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet

Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Zwarte Piet mag gewoon zwart zijn

Pietennieuws
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Vergulde Piet lijdt ook tot ophef.

En het advies van de mensenrechtencommissie van de V.N.
quote:
VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af

DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.

Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.

quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.

Disclaimer: Elke gelijkenis van Sinterklaas en Zwarte Piet met bestaande personen berust op louter toeval.
pi_157542666
Zijn er al relpieten gesignaleerd ?
pi_157542679
Is het waar? Amerigo lijkt teveel op een plaats in amerika? :') over een naam, serieus?
pi_157542688
Prima balans tussen de 'gewone ' piet en de roetveegpieten ed.
Laten we dit gewoon de intocht noemen :)
Discussie gesloten
The secret of getting ahead is getting started
  zaterdag 14 november 2015 @ 12:44:58 #5
3542 Gia
User under construction
pi_157542693
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:44 schreef Scorpie het volgende:
Hoop dat ze niet in beeld komen.
pi_157542705
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:44 schreef Scorpie het volgende:
Wou ik net vragen, onze vrienden van 'Kick Out Zwarte Piet'
pi_157542735
Denk dat het uiterlijk van de Sint veel te veel lijkt op een geestelijke figuur die ontucht pleegt met kindertjes achterin de kerk <O)
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_157542737
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:44 schreef Vlaggenroof het volgende:
Is het waar? Amerigo lijkt teveel op een plaats in amerika? :') over een naam, serieus?
DUDE!!!
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_157542742
Liedjes zijn ook veranderd, roe en jutten zak zijn ook weg. Beetje jammer dat je niet meer die uitdrukking kan gebruiken tegen kinderen.
  zaterdag 14 november 2015 @ 12:47:08 #10
3542 Gia
User under construction
pi_157542758
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:45 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Wou ik net vragen, onze vrienden van 'Kick Out Zwarte Piet'
Die heten nu "'k Houd van Zwarte Piet"0
pi_157542775
Jochem _O-
pi_157542806
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:46 schreef Vlaggenroof het volgende:
Liedjes zijn ook veranderd, roe en jutten zak zijn ook weg. Beetje jammer dat je niet meer die uitdrukking kan gebruiken tegen kinderen.
Doorgeslagen! Het is nu niet dat kinderen vroeger bang werden door de roe en de juten zak. Natuurlijk weerhoudt niets de mensen om het gewoon te zingen zoals het is, je bepaalt zelf of dat je meedoet aan die 'modernisering'.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157542828
Dat is dan weer jammer. De meest prominente plek, die van de begeleider van het paard (constant in beeld vanaf nu), is voor een politiek correcte multiculler.

En ik mis de jute zakken echt heel erg. wtf.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_157542837
De zwarte Sint schijnt ook gearriveerd te zijn...
DJSabroso twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 12:43:45 De nieuwe zwarte Sint werd net met luid applaus verwelkomt. #FreedomRideToMeppel #Stopblackface #zwartepiet reageer retweet
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_157542848
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:47 schreef RobbieRonald het volgende:
Jochem _O-
Jochem is echt de held van dit programma
pi_157542849
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:44 schreef Poison-Ivy het volgende:
Prima balans tussen de 'gewone ' piet en de roetveegpieten ed.
Laten we dit gewoon de intocht noemen :)
Laten we dat vooral niet doen en een fatsoenlijke intocht organiseren die zich wel richt op 99% van de Nederlandse bevolking.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 14 november 2015 @ 12:52:08 #17
3542 Gia
User under construction
pi_157542909
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Doorgeslagen! Het is nu niet dat kinderen vroeger bang werden door de roe en de juten zak. Natuurlijk weerhoudt niets de mensen om het gewoon te zingen zoals het is, je bepaalt zelf of dat je meedoet aan die 'modernisering'.
Och, da's met alles.
Kinderen moeten tegenwoordig ook bereikbaar zijn voor de ouders, anders is het niet veilig.
Als ze gaan spelen bij vriendjes, worden ze weggebracht en gehaald, en op straat spelen zie je al bijna niet meer.

Wij kregen vroeger moeders' aardappelmesje mee voor landjepik. Mag niet meer!
pi_157542968
En ook bij de intocht in Scheveningen zijn de pieten, zwart _O_
Zonder wrijving geen glans
pi_157542972
Zijn nu al die kinderen die ik zie langs de drang hekken Racistjes omdat ze de zwarte pieten toe juichen ?
En de vaders en moeders ? Zijn die schuldig aan het racistisch maken van de hun kinderen ?

Ik ben blij dat de pieten gewoon Zwart zijn *O*
pi_157542974
En ook overal zichtbaar politie.. Ook beetje jammer, natuurlijk moet je wel beveiliging hebben, maar had het anders aangepakt.
  zaterdag 14 november 2015 @ 12:54:46 #21
3542 Gia
User under construction
pi_157542980
Die piet naast het paard is volgens mij ziek
pi_157543026
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:54 schreef haags_kwartiertje het volgende:
En ook bij de intocht in Scheveningen zijn de pieten, zwart _O_
Echt? Allemaal? Ik dacht dat Den Haag was gebogen?

#waarisdejutezak?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_157543038
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:54 schreef Gia het volgende:
Die piet naast het paard is volgens mij ziek
Die heeft er zichtbaar geen zin in inderdaad :')
pi_157543044
D Blok word ook niet ouder :)
pi_157543045

Verontschuldiging voor de baggerkwaliteit van de foto, (heb even vlug een foto gemaakt) maar deze man loopt inmiddels rond in Meppel en werd warm onthaald door de demonstranten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')