Dubbele damkater in Emmen![B821031612Z.1_20151126075719_000%2BGN7M7USS.4.jpg]()
Het strijdplan van Team KNDB is simpel: Wouter Sipma stopt Alexander Georgiev en Roel Boomstra en Jan Groenendijk verdelen de titel. Het wordt een dubbele damkater, waarin Roel Boomstra er niet doorheen komt en Jan Groenendijk de wereldtitel voor zijn ogen ziet weggegrist.
Een kwartiertje nadat het drama zich heeft voltrokken, lopen Jean Marc-Njofang en Freddy Loko in het centrum van Emmen Alexander Georgiev tegen het lijf. De titelverdediger maakt een ommetje nadat Wouter Sipma hem geen enkele kans op structureel voordeel heeft gegund. Hij heeft zich verzoend met de tweede stek, want Jan Groenendijk staat na een ijzersterk middenspel op winst tegen Arnaud Cordier.
Zijden draadjeOndertussen is het zijden draadje waaraan de titelkansen van Roel Boomstra sinds enkele dagen hangen, dan eindelijk geknapt. Zoals in vrijwel al zijn partijen heeft de Europees kampioen het betere spel, maar het is niet voldoende. Nog voor de vijftigste zet tekent Boomstra voor de remise en bezegelt daarmee zijn sportieve deceptie. Evenals in 2013 is hij derde en mist daarmee ook een match om de wereldtitel. Professioneel staat hij even later de pers te woord. ,,Mijn tegenstander Ganjabar verdedigde zich knap, zoals hij eigenlijk al het hele toernooi doet. Mijn voordeel was gewoon niet voldoende voor de winst. Afgelopen weekend heb ik mijn kansen niet kunnen verzilveren dus nu moet Jan het maar doen.”
Geen wereldkampioenEn het ziet er geweldig uit voor de 17-jarige vwo-scholier uit Wageningen. Familie en vrienden zijn afgereisd naar Emmen, om de apotheose van nabij mee te maken. Groenendijk is vast van plan om zijn prachtige reeks met een voltreffer af te sluiten en zet Cordier vanuit de opening onder druk. De Parijzenaar heeft na de aanslagen in zijn stad twee weken op de toppen van zijn kunnen gepresteerd, maar in de slotfase is het beste er wel af. Groenendijk pakt alle strategische velden en koerst regelrecht op een lastig maar winnend eindspel aan. Het wordt een seconden spel, waarin Groenendijk zoekt naar de winnende opstelling en dan een gruwelijke fout maakt. Hij valt met een van zijn twee dammen een witte schijf aan maar overziet de verrassende meerslagwending, waarmee Cordier de partij meteen remise maakt. De euforie van de damgemeenschap in Hotel ten Cate is op slag verdwenen. Weer geen wereldkampioen.
,,Alexander, proficiat!! roepen Ndjofang en Loko in hartje Emmen vrolijk naar Georgiev. De Rus kijkt ze verbaasd aan. Hij kampioen? ,,Ik geloof er niks van”, zegt hij vriendelijk als altijd, maar als Ndjofang zich bereid toont er een paar flessen wijn onder te verwedden, beseft hij dat het ongelooflijke gebeurd is.
Dubbele katerEn zo eindigt een historisch WK voor Nederland in een dubbele kater. Vooral voor Roel Boomstra zijn de druiven zuur. Hij heeft evenveel punten als Groenendijk maar deze heeft een partij meer gewonnen. Boomstra's fraaie zege in het onderlinge duel was pas beslissend geweest als de Europees kampioen gelijk was geëindigd met Georgiev.
Het heeft niet zo mogen zijn. Toch mag het team van Rob Clerc en Rik Keurentjes met opgeheven hoofd naar huis. Jan Groenendijk speelt een match om de wereldtitel, terwijl Nederland met Groenendijk (2de), Boomstra (3de), Baljakin (5de) en Sipma (8ste ) maar liefst vier spelers bij de eerste acht heeft. Op wereldniveau telt de vaderlandse damsport weer mee en is mogelijk een nieuwe bloeiperiode van deze prachtige denksport ingeluid.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.