abonnement Unibet Coolblue
pi_159833373
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 23:05 schreef June. het volgende:

[..]

Intensive care is eigenlijk ook grotendeels zaalwerk met wat ziekere patiënten en moeilijkere infusen :P
Ik heb nogsteeds nachtmerries van die fragiele oudjes met van die verdwijnende aders op het moment dat je prikt.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_159950045
Hoi! Mijn vriendin gaat binnenkort toelatingstoetsen maken voor zij-instroom Geneeskunde (is ze al een tijdje voor aan het leren). Hebben jullie misschien nog handige tips of voorbeeldvragen waarmee ik haar een beetje kan helpen? Ze gaat het oa. in Groningen en Utrecht (SUMMA) proberen. :)
pi_160067741
-

[ Bericht 99% gewijzigd door aarsman op 20-02-2016 19:19:11 ]
pi_160068017
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 14:37 schreef aarsman het volgende:
Mijn vraag aan jullie is of jullie wel nog plezier zien in het leven als medisch professional (zowel tijdens studie als daarna), ondanks de competitie voor de zeldzame opleidingsplekken, werkdruk, bureaucratie, noem het maar op. Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
Ik heb er zeker plezier in, ondanks het feit dat ik tijdens mijn studie veel getwijfeld heb. Vind mijn baan heel erg leuk en heb er veel zin in om met de opleiding te beginnen binnenkort.
Zo te horen denk je er goed over na en ga je een weloverwogen keuze maken. Van tevoren kun je echter lastig inschatten of je uiteindelijk tevreden zal zijn met je opleiding en baan. De beste manier om daar achter te komen is ermee te beginnen en te ervaren hoe het is. En zelfs dan zul je nog wel twijfelen, dat hoort er ook een beetje bij.
Succes met kiezen in ieder geval ^O^
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_160070518
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 14:53 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Ik heb er zeker plezier in, ondanks het feit dat ik tijdens mijn studie veel getwijfeld heb. Vind mijn baan heel erg leuk en heb er veel zin in om met de opleiding te beginnen binnenkort.
Zo te horen denk je er goed over na en ga je een weloverwogen keuze maken. Van tevoren kun je echter lastig inschatten of je uiteindelijk tevreden zal zijn met je opleiding en baan. De beste manier om daar achter te komen is ermee te beginnen en te ervaren hoe het is. En zelfs dan zul je nog wel twijfelen, dat hoort er ook een beetje bij.
Succes met kiezen in ieder geval ^O^
Dankjewel voor je reactie! Mag ik vragen in welk vak je werkzaam bent?
pi_160071270
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 16:47 schreef aarsman het volgende:

[..]

Dankjewel voor je reactie! Mag ik vragen in welk vak je werkzaam bent?
Ik stuur het je via DM, zet het liever niet op FOK.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_160595393
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 21:57 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

. Anderzijds kun je met geneeskunde alsnog alle kanten op, je hoeft geen arts te worden.
Valt wel tegen hoor.

Je wordt niet zomaar advocaat of geoloog. Dan mag je eerst weer in de collegebanken zitten, naast dat je wellicht nog huis moet afbetalen en kindermonden moet voeden (indien je je al gesettled hebt)...

[ Bericht 0% gewijzigd door Godshand op 11-03-2016 21:44:01 ]
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 21:20:17 #208
268911 Repelsteeltju
Sousou da ze.
pi_160600800
quote:
4s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 17:52 schreef Godshand het volgende:

[..]

Valt wel tegen hoor.

Je wordt niet zomaar advocaat of geoloog. Dan mag je eerst weer in de collegbanken zitten, naast dat je wellicht nog huis moet afbetalen en kindermonden moet voeden (indien je je al gesettled hebt)...
Je kunt ook het onderzoek in gaan, artsenbezoeker worden, je kunt bezig houden met beleidsvorming omtrent de volksgezondheid je kunt een adviespositie innemen binnen tal van organisaties.

Volgens de brochures kiest ongeveer 10% ervoor om iets anders relevants met de opleiding geneeskunde te gaan doen. Als je iets radicaal anders wilt gaan doen dan moet je jezelf daar natuurlijk voor laten opleiden, maar er zijn daarnaast ook veel dingen die waar elke universitaire opleiding (ongeacht welke) goed genoeg voor is.
“An interesting thing is a good thing.”
  zondag 13 maart 2016 @ 02:57:34 #209
108913 Godshand
guide4you
pi_160628606
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 21:20 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Je kunt ook het onderzoek in gaan, artsenbezoeker worden, je kunt bezig houden met beleidsvorming omtrent de volksgezondheid je kunt een adviespositie innemen binnen tal van organisaties.

Volgens de brochures kiest ongeveer 10% ervoor om iets anders relevants met de opleiding geneeskunde te gaan doen. Als je iets radicaal anders wilt gaan doen dan moet je jezelf daar natuurlijk voor laten opleiden, maar er zijn daarnaast ook veel dingen die waar elke universitaire opleiding (ongeacht welke) goed genoeg voor is.
Die beleidsvorming valt wel mee hoor...
De studenten politicologie en bestuurskunde streven je voorbij...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  zondag 13 maart 2016 @ 13:41:25 #210
268911 Repelsteeltju
Sousou da ze.
pi_160634287
quote:
4s.gif Op zondag 13 maart 2016 02:57 schreef Godshand het volgende:

[..]

Die beleidsvorming valt wel mee hoor...
De studenten politicologie en bestuurskunde streven je voorbij...
Ik geloof het meteen. Slechts 3% van de afgestudeerde artsen bij Leiden gaan voor de overheid werken. Een fractie daarvan zal zich bezig houden met beleidsvorming.

“An interesting thing is a good thing.”
pi_160740960
Mag ik hier een vraag stellen, waarop jullie mogelijk antwoord op weten?

Bloed in stolbuis (zowel met en zonder gel) stolt niet (hooguit wat lobbiger). Duidt dat mogelijk ergens op of technisch mankement? Laatste lijkt mij niet, ik heb dit namelijk nog nooit eerder gezien.
pi_161050383
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 17:01 schreef MaxC het volgende:

[..]

AIOS Cardiologie, nu net 2e jaar begonnen.

Kijk enorm uit naar de later jaren met hartkatheterisaties, echo's maken, pacemakers inbrengen etc. Alleen doe je in je eerste jaar met name veel zaalwerk op de afdeling bij de Interne. Ben best wel klaar met die randzaken die erbij komen kijken. Gelukkig vanaf volgend maand een half jaar Intensive Care :)
Is het moeilijk om in opleiding te komen bij cardiologie? Ik ben nu derdejaars, en het lijkt mij wel een interessant vakgebied.
A signature (from Latin signare, "sign") is a handwritten (and sometimes stylized) depiction of someone's name, nickname or even a simple "X" that a person writes on documents as a proof of identity and intent.
pi_161080176
Ik ben drie keer centraal uitgeloot en wil nu de zij-instroom proberen.
Inmiddels heb ik nog een half jaar over van mijn masterstudie..

Wellicht kunnen jullie mij helpen... :)

-Welke boeken of websites zijn handig ter voorbereiding op de zij-instroom?
-Met welke boeken kan ik daarnaast mijn basiskennis medisch/biologie opfrissen?
(Bijvoorbeeld de kennis van het eerste jaar geneeskunde).
pi_161088690
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 20:42 schreef MaxC het volgende:
Sinds ik werk als arts wel regelmatig twijfels over een andere carrière :')

Het vak zelf vind ik nog steeds fantastisch maar de randzaken (met name de enorme doorgeslagen bureaucratie, verzekeraars, financiering en het gezeur dat je als zaalarts moet aanhoren)

Vroeg laatst tijdens een borrel aan zes collega's of ze nog een keer geneeskunde zouden kiezen als ze het opnieuw mochten doen. Niemand zei ja.

Daar tegenover heb je soms weer een leuke dag waarin je een interessante diagnose stelt, een hele leuke patiënt hebt of dat je mensen snel beter ziet worden. Daarnaast weet ik niet zo goed wat ik anders moet doen :P
Ik twijfel nooit. Ik twijfelde wel soms op de universiteit, maar niet sinds ik ben afgestudeerd en aan het werk ben. Hoe dat komt weet ik niet zo goed, maar er moet gewoon brood op de plank en dan is dit toch een prima beroep. Soms heb ik zeker de balen (soms zelfs wel vaak) maar dat heb je met een andere baan ook en dus pieker ik er niet over iets anders te gaan doen. Want ik weet dat ik het nergens anders leuker ga krijgen.

Moet er wel bij zeggen dat ik geen workaholic ben, mijn vrije tijd is heilig en daar haal ik mijn kracht uit. Maar ik loop ook niet de kantjes ervanaf als ik dan wel aan het werk ben. Gaat allemaal om balans. Mijn motto is: Hard werken ten tijde van werk, maar echt niet om middernacht met kleine oogjes studeren.

[ Bericht 7% gewijzigd door _Lily_ op 01-04-2016 01:03:20 ]
pi_161255379
quote:
Minister: coassistenten moeten gewoon lenen

Geneeskundestudenten kunnen na hun afstuderen ruimschoots voldoen aan de aflossingsverplichting van een studieschuld. Minister Jet Bussemaker van Onderwijs vindt het daarom niet nodig een speciale regeling te treffen voor geneeskundestudenten die in hun coschapfase zitten, zo schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

Bussemaker rekent in haar brief voor dat een uitwonende coassistent tijdens de coschapfase van twee jaar gemiddeld een schuld opbouwt van 7104 euro (288,95 euro p/m plus 2,5 % rente). Een thuiswonende coassistent bouwt volgens Bussemaker een schuld op van 2551 euro (103,78 p/m plus 2,5 % rente). Het gemiddelde bruto-inkomen na een studie geneeskunde is anderhalf jaar na afstuderen 3200 euro, terwijl dat van andere academici gemiddeld 2550 euro is. De extra investering die geneeskundestudenten tijdens de coschapsfase hebben gedaan, betaalt zich volgens Bussemaker dus al aan het begin van de carrière uit.

Ook schrijft Bussemaker dat coschappen niet aangemerkt kunnen worden als stage (waardoor coassistenten dus niet in aanmerking komen voor een stagevergoeding). Dat zou zijn benadrukt tijdens een overleg met de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). Coschappen zijn een onderwijswerkvorm; volgens Bussemaker is er bijvoorbeeld geen sprake van arbeidsproductiviteit en geen bevoegdheid tot zelfstandig handelen.

De minister schrijft verder dat zij met de NFU heeft overlegd over aanpassing van de programma’s van de coschappen, zodat deze makkelijker te combineren zijn met een bijbaan. Dit blijkt echter onmogelijk, omdat aanpassing gevolgen zou hebben voor de kwaliteit van de masteropleiding.
Ik denk dat ik morgen mijn arbeidsproductiviteit maar eens tot 0 verlaag, we zullen zien hoe goed mijn poliprogramma dan loopt :')
pi_161257632
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 15:00 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik morgen mijn arbeidsproductiviteit maar eens tot 0 verlaag, we zullen zien hoe goed mijn poliprogramma dan loopt :')
Ga huilen dan.
Wat is er productief aan met 4 co's en een arts naar een patiënt te kijken?
pi_161263672
gewoon natuurlijk een keiharde leugen van bussemaker. Co assistenten doen wel degelijk arbeidsproductie. Een lukraak voorbeeld --> Ze doen toch avonddienst op de SEH waarbij ze zelfstandig patienten zien? (ja, wel met supervisie daarna, maar dat doet niet terzake. Arts-assistent wordt ook gesuperviseerd)

Of al die chirurgie-coassistenten die de hele dag de camera voor de chirurg moet vasthouden terwijl die zn lap chols en gastric bypasses afwerkt. Omdat zn AIOS dat werk te min vindt
pi_161264472
Tuurlijk doen co-assisten wel productief werk, maar het leren staat voorop. En co-assisten moeten ook worden begeleid, waardoor artsen weer minder productief zijn. Dus netto kun je wel zeggen dat de productie van een co-assistent nul is. Dus waarover is Bussemaker aan het liegen dan? Ook is deze periode gewoon een verplicht onderdeel van de studie, er bestaan weinig andere WO studies waar je een dergelijke stage hebt. Dus is coschappen lopen ook niet vergelijkbaar met stages die studenten van andere studies bij bedrijven/instellingen buiten het studieprogramma lopen.

En ook met hbo stages is het niet te vergelijken, omdat hbo'ers met weinig inwerktijd al productie kunnen draaien. Een verpleegkunde student kan bijvoorbeeld al meer productie draaien tijdens de stages dan een geneeskunde student die alles nog moet zien en leren.
pi_161264678
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 21:09 schreef uvastudentje het volgende:
Tuurlijk doen co-assisten wel productief werk, maar het leren staat voorop. En co-assisten moeten ook worden begeleid, waardoor artsen weer minder productief zijn. [...]
Dat geldt toch voor de meeste stages?

quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 21:09 schreef uvastudentje het volgende:Ook is deze periode gewoon een verplicht onderdeel van de studie, er bestaan weinig andere WO studies waar je een dergelijke stage hebt.
Dit ook. Ik zie niet in waarom het uitmaakt of dit op het WO nog meer voorkomt.
pi_161264791
Maar de afdeling krijgt ¤600 per maand om te compenseren voor de tijd die ik hen kost, dus waarom zou ik dan niet een beetje gecompenseerd worden voor het werk dat ik wel voor ze doe?
pi_161264960
Bij de meeste stages leer je natuurlijk ook wat, maar je kunt ook zelfstandig productie draaien. Ook is het voor bedrijven een mogelijkheid om kennis te maken met studenten, zodat ze na het afronden van de studie wellicht een aanbod kunnen krijgen van het bedrijf. Dit geldt niet voor coschappen.

Het tweede zei ik, omdat er door geneeskundestudenten vaak wordt gewezen naar stages van andere studenten, hiermee probeer ik te zeggen dat het niet vergelijkbaar is. Ik zou ook wel betaald willen worden voor het volgen van mijn studie. ;)
pi_161265294
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 21:18 schreef Merel1808 het volgende:
Maar de afdeling krijgt ¤600 per maand om te compenseren voor de tijd die ik hen kost, dus waarom zou ik dan niet een beetje gecompenseerd worden voor het werk dat ik wel voor ze doe?
Die ¤600 wordt dan ook gewoon vergoed door het ministerie van OCW. Ik vind dat de co-assisten pas over een vergoeding moeten praten als die ¤600 compensatie niet meer nodig is voor ziekenhuizen. En dan kunnen ze onderhandelen met de universitaire centra. Stagiairs krijgen immers ook niet stagevergoeding van het ministerie, maar van de instellingen/bedrijven zelf.
pi_161275305
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 21:09 schreef uvastudentje het volgende:
Tuurlijk doen co-assisten wel productief werk, maar het leren staat voorop. En co-assisten moeten ook worden begeleid, waardoor artsen weer minder productief zijn. Dus netto kun je wel zeggen dat de productie van een co-assistent nul is. Dus waarover is Bussemaker aan het liegen dan? Ook is deze periode gewoon een verplicht onderdeel van de studie, er bestaan weinig andere WO studies waar je een dergelijke stage hebt. Dus is coschappen lopen ook niet vergelijkbaar met stages die studenten van andere studies bij bedrijven/instellingen buiten het studieprogramma lopen.

En ook met hbo stages is het niet te vergelijken, omdat hbo'ers met weinig inwerktijd al productie kunnen draaien. Een verpleegkunde student kan bijvoorbeeld al meer productie draaien tijdens de stages dan een geneeskunde student die alles nog moet zien en leren.
Niet mee eens. Begeleiding co-assistent gebeurt tijdens/naast het werk, waarbij het werk in hetzelfde tempo doorgaat. In mijn geval althans en ik denk bij de meeste mensen

schiet wel even in de lach hier --> stel dat de baas belt en vraagt of ik al klaar ben met visite lopen en dan zeg ik: nee, want ik heb hier een coassistent *gaat dit uittesten*
  vrijdag 8 april 2016 @ 14:35:35 #224
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_161279220
Niet productief :') haha..
Zie ook comments onder het artikel van MC
http://www.medischcontact(...)ten-gewoon-lenen.htm

of de redenatie van deze knakkers:
quote:
"De LAD is verbijsterd omdat de Universiteit Maastricht huisartsopleiders adviseert coassistenten geen stagevergoeding uit te betalen.

Wij verbazen ons over het argument als zou de overheid ervan uitgaan dat de student deels in zijn eigen inkomen moet voorzien middels bijverdiensten. Omdat een coassistent meer dan 40 uur op de stageplaats aanwezig is, zou dat niet kunnen. Dit is een zorgwekkend standpunt.

Niets in het studiefinancieringsysteem wijst erop dat de student zou moeten werken om in onderhoud te voorzien. De beurs kent een basisbeurs, de mogelijkheid om te lenen en een aanvullende beurs, afhankelijk van het inkomen van de ouders. Samen 937 euro per maand. In principe voldoende om van te kunnen leven en studeren.

Met 40 uur per week stage blijft er 128 uur per week over. Trek daar 70 uur af voor slapen, eten en douchen, dan resteren nog 58 uur. 10 uur reistijd naar de stageplaats, 5 uur studeren (dat is wat coassistenten ook doen), 35 uur vrije tijd per week en dus 8 uur om te werken (als de 900 euro niet genoeg is).

Blijkbaar acht de LAD 40 uur per week studieactiviteit voor studenten te veel om nog bij te verdienen. Dan moeten we ook alle andere masterstudenten in Nederland meer betalen, die een programma hebben dat vergelijkbare eisen stelt.

Het is onduidelijk wie de rekening gaat betalen. Maar voor een gemiddelde geneeskundefaculteit gaat het om (ruim) duizend studenten die tien maanden per jaar stage lopen. Met 250 euro per maand is dat 2,5 miljoen per jaar. Voor heel Nederland kunt u dit bedrag met tien vermenigvuldigen. Dat burgers dit extra belastinggeld moeten opbrengen, is niet goed uit te leggen. Bovendien is de studiefinanciering maar een deel van de maatschappelijke bijdrage aan de opleiding van artsen.

Maastricht, januari 2011

prof. dr. Albert Scherpbier, arts, directeur geneeskundefaculteit Maastricht

dr. Gerard Bos, internist, mastercoördinator geneeskundefaculteit Maastricht
http://www.medischcontact(...)t-uit-te-betalen.htm
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_161280580
Als ze zo productief zijn moet de overheid eerst maar eens stoppen met de genoemde ¤600,- p/m bijdrage en dan kijken of afdelingen/maatschappen nog bereid zijn om een stagevergoeding te geven. Dan wil ik de co's nog wel spreken die de opleiding niet kunnen afronden, omdat ze geen stageplek kunnen vinden. Of om überhaupt plaatsen te bieden voor co's. Het niet naast de studie kunnen werken is zoals genoemd in het artikel natuurlijk een kul argument hé, dan zouden studenten van andere richtingen (bijv. beta's) ook een vergoeding moeten krijgen voor het studeren?

En comments bij MC zijn toch niet serieus te nemen? Wat een zeikerds altijd onder die artikelen, altijd hebben de verzekeraars en de politiek het gedaan. Kritisch naar jezelf kijken is zou ook eens goed zijn.
pi_161280691
Ook kun je van de overheid toch niet verwachten dat ze nog meer geld gaan bijdragen aan één van de duurste opleidingen? De geneeskundestudent hoeft hier niets voor bij te dragen en dat vind ik dan ook wel terecht. Echter, om nog meer geld te "eisen" lijkt mij onterecht en ik begrijp ook goed dat de minister de boot afhoudt.
pi_161280837
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:30 schreef uvastudentje het volgende:
Ook kun je van de overheid toch niet verwachten dat ze nog meer geld gaan bijdragen aan één van de duurste opleidingen? De geneeskundestudent hoeft hier niets voor bij te dragen en dat vind ik dan ook wel terecht. Echter, om nog meer geld te "eisen" lijkt mij onterecht en ik begrijp ook goed dat de minister de boot afhoudt.
snap dat wel, maar het is niet niks. Denk dat een deel van het knelpunt ook erin zit dat het niet een beetje schuld opbouwen is, maar enkele tienduizenden euros. Anno 2016 durft geen enkele student dat vooruitzicht meer aan. Maakt niet uit dat je het later wel in een twintigtal jaren kan terugbetalen als arts --> gedurende die 2 decennia heb je dan wel prima salaris maar krijg je zeker geen hypotheek gezien die studieschuld. Kan me voorstellen dat er dan zomaar ineens minder studenten kiezen voor de opleiding geneeskunde.

Wat opzich niet erg is. Maar wel een beetje tegen de cultuur alhier dat alles voor iedereen toegankelijk moet zijn
pi_161280866
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:26 schreef uvastudentje het volgende:

En comments bij MC zijn toch niet serieus te nemen? Wat een zeikerds altijd onder die artikelen, altijd hebben de verzekeraars en de politiek het gedaan. Kritisch naar jezelf kijken is zou ook eens goed zijn.
Ben jij een Uva-geneeskundestudent? Dan zou het heel goed kunnen dat die *zeikerds* jouw latere bazen zijn, mister
En als jij ziek wordt ren je net zo snel naar die zeikerds
pi_161281257
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:37 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ben jij een Uva-geneeskundestudent? Dan zou het heel goed kunnen dat die *zeikerds* jouw latere bazen zijn, mister
En als jij ziek wordt ren je net zo snel naar die zeikerds
Nee, aan de andere universiteit van de hoofdstad. Maar doe nog een andere studie aan de UvA.
Zou best kunnen ja, maar ik zie gelukkig ook een heel andere generatie artsen die meedenken met het beleid en begrijpen dat er niet voor alles geld vrijgemaakt kan worden. En natuurlijk is een studieschuld vervelend, maar het perspectief om het terug te betalen is goed. En anders wordt een deel gewoon kwijtgescholden. En dat er minder mensen voor geneeskunde kiezen is nog niet het geval geweest de afgelopen 30 jaar, waarom zou dat nu anders zijn? Natuurlijk zorgt het leenstelsel voor meer kosten, maar dit geldt voor alle studenten.
pi_161281326
En als ik ziek zou worden, zou ik het kunnen dat ik naar een zeiker ga ja. Op medisch gebied zijn deze mensen best capabel, maar constant in de slachtofferrol stoort mij gewoon.
pi_161282338
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:55 schreef uvastudentje het volgende:

[..]

Nee, aan de andere universiteit van de hoofdstad. Maar doe nog een andere studie aan de UvA.
Zou best kunnen ja, maar ik zie gelukkig ook een heel andere generatie artsen die meedenken met het beleid en begrijpen dat er niet voor alles geld vrijgemaakt kan worden. En natuurlijk is een studieschuld vervelend, maar het perspectief om het terug te betalen is goed. En anders wordt een deel gewoon kwijtgescholden. En dat er minder mensen voor geneeskunde kiezen is nog niet het geval geweest de afgelopen 30 jaar, waarom zou dat nu anders zijn? Natuurlijk zorgt het leenstelsel voor meer kosten, maar dit geldt voor alle studenten.
Bank denkt er niet zo over als je een huis voor je gezin wil kopen. Ik pas voor zoveel studieschuld hoor, maakt me niet uit dat ik toekomstperspectief heb om het terug te betalen

Maar goed, niet mijn probleem nu. Heb geen studieschuld en ben wel arts. Maar ik voel het wel voor die co-assistenten, snap het heel goed. En toen ik mijn huis kocht vroeg de bank mooi wel naar mijn studieschuld!
Ik: Maakt het uit dan?
zij: ja
Ik: met mijn salaris?
Bank: Tsja.....

En dat is het enige wat je van een bank te horen krijgt. Zit je daar met je goede intenties en 30k schuld als je pech hebt
pi_161293931
Studieschuld geldt net zo goed voor andere studenten, daarmee zijn geneeskunde studenten niet uniek. Ook kun je verzwijgen, maar dat is niet handig voor de nhg. Direct iets kopen is ook niet verstandig natuurlijk,tenzij je aios bent. Knap dat je zonder studieschuld bent afgestudeerd. Dat is voor de meesten nu inderdaad niet haalbaar.
  zaterdag 9 april 2016 @ 08:32:38 #233
208890 June.
Seriously?
pi_161297918
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 23:39 schreef uvastudentje het volgende:
Studieschuld geldt net zo goed voor andere studenten, daarmee zijn geneeskunde studenten niet uniek. Ook kun je verzwijgen, maar dat is niet handig voor de nhg. Direct iets kopen is ook niet verstandig natuurlijk,tenzij je aios bent. Knap dat je zonder studieschuld bent afgestudeerd. Dat is voor de meesten nu inderdaad niet haalbaar.
NHG krijg je toch bijna niet meer, bovendien heb je dan een intentieverklaring nodig en die krijg je meestal niet als co-assistent of aios.

Vind trouwens wel dat co-assistenten zorgen voor minder productie. In de tijd dat ik een halfuur een patient nabespreek, kan ik ook andere nieuwe patient of controle patiënten zien op de poli. Niet dat dat erg is, vind het juist leuk, maar tijd kost het zeker.
Shine bright like a diamond.
pi_161324123
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 23:39 schreef uvastudentje het volgende:
Studieschuld geldt net zo goed voor andere studenten, daarmee zijn geneeskunde studenten niet uniek. Ook kun je verzwijgen, maar dat is niet handig voor de nhg. Direct iets kopen is ook niet verstandig natuurlijk,tenzij je aios bent. Knap dat je zonder studieschuld bent afgestudeerd. Dat is voor de meesten nu inderdaad niet haalbaar.
De tijden zijn nu anders. Het is niet een grote prestatie, het is nu gewoon lastiger dan toen ik student was tussen de 5 en 10 jaar geleden. Om te beginnen kreeg ik hulp van mijn ouders (500 euro pm), dat kan ook niet iedere ouder ophoesten. Dat icm bijbaantje + stufi kon ik alles dekken en zelfs sparen. Volgens mij is dat tegenwoordig bij lange na niet meer genoeg om van rond te komen. Tijdens de coschappen werkte ik niet, want geen tijd en toen heb ik dat bekostigd van het geld dat ik tijdens de 4 jaar bijbaantje had gespaard.
  zondag 10 april 2016 @ 15:25:13 #235
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_161328239
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 11:17 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

De tijden zijn nu anders. Het is niet een grote prestatie, het is nu gewoon lastiger dan toen ik student was tussen de 5 en 10 jaar geleden. Om te beginnen kreeg ik hulp van mijn ouders (500 euro pm), dat kan ook niet iedere ouder ophoesten. Dat icm bijbaantje + stufi kon ik alles dekken en zelfs sparen. Volgens mij is dat tegenwoordig bij lange na niet meer genoeg om van rond te komen. Tijdens de coschappen werkte ik niet, want geen tijd en toen heb ik dat bekostigd van het geld dat ik tijdens de 4 jaar bijbaantje had gespaard.
Daar heb je zeker gelijk in. Als ik bijvoorbeeld al kamerprijzen vergelijk, Maastricht is altijd al goedkoop geweest en ik heb altijd een kamer gehad voor rond de 300 euro, maar tegenwoordig kan je daar makkelijk 50 tot 100 bij tellen, soms zelfs meer. In de randstad is dat nog steeds peanuts behalve als je erg veel geluk hebt.

Maar goed, qua startsalaris hebben we idd niet erg te klagen. Je zal sowieso met 3000+/maand starten, ook als matige student. In economie etc kan je ook met 3000+ starten, maar een matige student zal eerder met 2000-2500 beginnen.
  zondag 10 april 2016 @ 16:17:54 #236
208890 June.
Seriously?
pi_161329448
Alleen liggen de anios banen niet meer voor het oprapen, tenzij je psychiater of verpleeghuisarts wilt worden.
Shine bright like a diamond.
  zondag 10 april 2016 @ 21:22:30 #237
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_161337979
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 16:17 schreef June. het volgende:
Alleen liggen de anios banen niet meer voor het oprapen, tenzij je psychiater of verpleeghuisarts wilt worden.
Of de arbo of verzekeringsgeneeskunde, maar neemt niet weg dat je daar direct voor een dik salaris aan de slag kan. 3000 netto als startsalaris is niet mis, voor een 9-5 baan als verzekeringsarts, terwijl je daar zeker niet de allerbeste voor hoeft te zijn.
pi_161341120
En waar kan ik die 3000 netto ophalen? Dat is het salaris bijna van een beginnend specialist in de academie...
pi_161344103
Jullie bedoelen bruto, toch?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  maandag 11 april 2016 @ 10:36:34 #240
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_161345781
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 22:39 schreef elby1988 het volgende:
En waar kan ik die 3000 netto ophalen? Dat is het salaris bijna van een beginnend specialist in de academie...
Bij verschillende verzekeringsartskantoren. Geen leuk werk verder, dat geven ze direct toe, maar prima om te cashen voor een jaar en daarna verder te gaan met leuke dingen.

Bij beginnende twijfel nog ff voorzichtig nagevraagd, 3000 netto was incl reiskosten vergoeding en nog wat, maar daar maak je natuurlijk zelf dan ook al kosten aan. Laten we het dan op 3800 bruto houden, dat kan je wel krijgen.

[ Bericht 14% gewijzigd door chriztiaan op 11-04-2016 11:14:18 ]
  maandag 11 april 2016 @ 10:38:21 #241
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_161345820
quote:
10s.gif Op maandag 11 april 2016 07:17 schreef Njosnavelin het volgende:
Jullie bedoelen bruto, toch?
Volgens cao ziekenhuizen 2016 zit het startsalaris nu rond 3400-3500 bruto voor een anios. Vaak krijg je daar nog onregelmatigheidstoeslag bovenop etc.

3000 netto haal je in het ziekenhuis niet, maar wel daar buiten (zie post hierboven).
  zaterdag 23 april 2016 @ 23:01:36 #242
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_161660763
Nou jongens het is zo ver, per 1 oktober ga ik toch maar eens beginnen aan m'n opleiding tot specialist. Misschien dat ik dan eindelijk die beloofde 3000 euro netto ga halen ;)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_161661140
Geen 3000e netto per maand verdienen :')

:P
I feel kinda Locrian today
pi_161661189
Gefeliciteerd *O*
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  zondag 24 april 2016 @ 09:14:49 #245
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_161667134
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 23:12 schreef starla het volgende:
Geen 3000e netto per maand verdienen :')

:P
Vieze uitknijperts zijn het in de academie. ;) van onderzoek word je niet rijk
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  zondag 24 april 2016 @ 09:52:53 #246
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_161667521
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 23:01 schreef Pluizel het volgende:
Nou jongens het is zo ver, per 1 oktober ga ik toch maar eens beginnen aan m'n opleiding tot specialist. Misschien dat ik dan eindelijk die beloofde 3000 euro netto ga halen ;)
Gefeliciteerd! Wat ga je doen?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zondag 24 april 2016 @ 11:22:38 #247
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_161668914
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 09:52 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Wat ga je doen?
Interne! Heb m'n opleidingsplek al 3 jaar binnen, maar ik wilde eerst promoveren.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  zondag 24 april 2016 @ 13:26:54 #248
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_161671676
gefeliciteerd *O* Met de excellentietoelage (max 8% van je salaris) zal het grote geld nu wel binnenkomen :D :P
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  zondag 24 april 2016 @ 16:24:50 #249
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_161675382
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 11:22 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Interne! Heb m'n opleidingsplek al 3 jaar binnen, maar ik wilde eerst promoveren.
Wat goed
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zondag 24 april 2016 @ 16:32:50 #250
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_161675561
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 13:26 schreef ZwarteSteen het volgende:
gefeliciteerd *O* Met de excellentietoelage (max 8% van je salaris) zal het grote geld nu wel binnenkomen :D :P
Excellentie toelage? Ik dacht dat je daarvoor grootse academische prestaties moest leveren
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  zondag 24 april 2016 @ 16:44:39 #251
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_161675888
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 16:32 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Excellentie toelage? Ik dacht dat je daarvoor grootse academische prestaties moest leveren
Oh, dat weet ik niet precies, wel nog snel gevonden dat "vanwege krappe financiële marges op afdelingsniveau" de excellentietoelage in de meeste UMC's niet wordt uitgekeerd. :N -O- Daar gaan de vergulde golfclubs.
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  maandag 25 april 2016 @ 07:01:37 #252
208890 June.
Seriously?
pi_161694287
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 11:22 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Interne! Heb m'n opleidingsplek al 3 jaar binnen, maar ik wilde eerst promoveren.
O+

Tijd gaat snel, ben inmiddels ook alweer aan mijn derde jaar begonnen.
Shine bright like a diamond.
pi_162747678
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 23:01 schreef Pluizel het volgende:
Nou jongens het is zo ver, per 1 oktober ga ik toch maar eens beginnen aan m'n opleiding tot specialist. Misschien dat ik dan eindelijk die beloofde 3000 euro netto ga halen ;)
Hier hetzelfde, maar dan een kwartaal later. Ook eerst promoveren voor mij, nu in het laatste jaar
pi_163426095
Tot welk lotnummer ben je vrijwel zeker binnen bij geneeskunde Erasmus MC?
Er zijn 410 plaatsen
  vrijdag 1 juli 2016 @ 07:19:32 #255
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_163427717
Als ik verder zou willen gaan met onderzoek en promotietraject etc zou ik dat pas doen als specialist, denk ik. Combinatie met opleiding lijkt me zwaar.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  donderdag 7 juli 2016 @ 00:01:50 #256
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_163572743
Zijn er mensen hier die overwogen hebben om uit te wijken voor een opleidingsplaats naar het buitenland (belgië/duitsland)? Of dit juist niet wilden.

Nu het einde van m'n studie langzaam in zicht begint te komen met de trend dat het aantal opleidingsplaatsen zal blijven dagen probeer ik me breder te oriënteren. Nu hoor ik van de huidige ANIOSen eigenlijk nooit echt dat zij het buitenland als mogelijkheid beschouwen maar enkel blijven doorgaan met ANIOSen/extra onderzoek uitvoeren om opnieuw in de sollicitatiemolen terecht te komen.
Er is ook maar bar weinig echt goede informatie op het internet te vinden over zulke trajecten en om de voor-nadelen op een rijtje te krijgen.
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_163573959
Ik heb in België gestudeerd en daar waren heel wat Nederlanders die hun opleiding tot specialist daar verder zetten (en dus in Nederland geneeskunde hadden gedaan). Oa chirurgie, kindergeneeskunde, interne, neurologie en dermatologie. Vooral kindergeneeskunde was een Hollandse enclave :D
Zelf heb ik het juist andersom gedaan, dat komt minder vaak voor is tot dusver mijn indruk.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_163574580
Ik hoor wel eens iets over Duitsland, Zwitserland, Schotland, maar ken persoonlijk niemand die daarheen vertrokken is.
Ik zou zelf veel moeite hebben met de taalbarriere, zelfs na allerlei cursussen kun je je in een vreemde taal toch minder goed uitdrukken en minder goed nuances oppikken denk ik.
  donderdag 7 juli 2016 @ 09:06:41 #259
316232 Lutte
duimelut
pi_163574680
Ik heb een promotieplek in Zwitserland aangeboden gekregen, met als ik de taal spreek ook een grote kans op een opleidingsplek. Ik maak me zelf niet zo druk om de taalbarrière op zichzelf, maar vooral om cultuurverschillen. Je merkt al zulke grote verschillen tussen de verschillende regio's in Nederland, laat staan in een toch wel eigenaardig land :P
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
  donderdag 7 juli 2016 @ 09:17:53 #260
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_163574768
Één van mijn beste vriendinnen promoveert nu in Denemarken omdat ze in Nederland niet verder kwam. Ze is de taal heel snel aan het leren, en overweegt nu zelfs om haar specialisatie daar te doen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  donderdag 7 juli 2016 @ 09:37:24 #261
208890 June.
Seriously?
pi_163575049
Collega van mij is samen met haar vriend (aios kno) naar Duitsland vertrokken. Daar konden ze wel allebei in opleiding.

Ik zou zoiets ook sterk overwegen als ik niet in Nederland in opleiding zou komen.
Shine bright like a diamond.
pi_163589401
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 07:19 schreef Njosnavelin het volgende:
Als ik verder zou willen gaan met onderzoek en promotietraject etc zou ik dat pas doen als specialist, denk ik. Combinatie met opleiding lijkt me zwaar.
Combinatie met specialist ook....
Gewoon kliniek voor kortere of langere tijd onderbreken en dan komt het goed
  vrijdag 8 juli 2016 @ 00:01:36 #263
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_163593218
Wat ik zo tegenkom over duitsland is dat er wel een intensieve taalcursus aangeboden wordt. De taalzou ik dan zo zelf ook niet als barrière zien. Wel is de structurering, financiering, takenpakket en bescherming (urenrestricties etc) van een AIOS/ "ASO" anders in het buitenland. Daar waar in NL je opleiding bijna geheel uitgestippeld is zul je Duitsland her en der moeten solliciteren om al je aftekeningen bij elkaar te sprokkelen daar elk ziekenhuis een opleidingsziekenhuis is.
Ook het gepromoveerd zijn binnen een populair vakgebied lijkt niet meer de "garantie" te geven om in opleiding te komen als pakweg een aantal jaar geleden.
;(

quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 07:13 schreef Njosnavelin het volgende:
Ik heb in België gestudeerd en daar waren heel wat Nederlanders die hun opleiding tot specialist daar verder zetten (en dus in Nederland geneeskunde hadden gedaan). Oa chirurgie, kindergeneeskunde, interne, neurologie en dermatologie. Vooral kindergeneeskunde was een Hollandse enclave :D
Zelf heb ik het juist andersom gedaan, dat komt minder vaak voor is tot dusver mijn indruk.
Dit heeft o.a te maken dat er in Belgie en quotum staat op "buitenlanders" waardoor het voor NL'ers makkelijk(er) is om in opleiding te komen.

[ Bericht 21% gewijzigd door ZwarteSteen op 08-07-2016 00:07:27 ]
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  vrijdag 8 juli 2016 @ 08:04:51 #264
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_163595174
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 00:01 schreef ZwarteSteen het volgende:
Dit heeft o.a te maken dat er in Belgie en quotum staat op "buitenlanders" waardoor het voor NL'ers makkelijk(er) is om in opleiding te komen.
Een quotum? Is toch juist dat zij buiten het beperkte aantal plaatsen vallen dat per opleiding beschikbaar is? Ik dacht ook dat dat niet voor alle opleidingen gold, wel oa voor kindergeneeskunde.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_168253804
Grote kick :P

Ik ben eerstejaars geneeskunde in Utrecht, en heb dus elke week medisch technische vaardigheden-les, waarbij we lichamelijk onderzoek op elkaar oefenen.

Nou heb ik eigenlijk altijd last van extreem koude handen (en voeten), en dan kun je zeggen "dat is normaal bij vrouwen", maar ik heb voor de lol laatst even getemperatuurd op werk met zo'n laserpistooltje, en toen waren ze 13 graden...
Nu heb ik daar gewoon best wel last van bij het doen van lichamelijk onderzoek. Ik moest vandaag bijvoorbeeld reflexen slaan, maar die persoon had zn spieren zo erg aangespannen als reactie op mn koude hand, dat er geen reflex kwam :')

Ik neem aan dat er wel meer mensen met koude handen zijn hier, hoe lossen jullie dat op? Ik probeer wel in mn handen te wrijven enzo, maar daar wordt alleen de buitenkant heel even een klein beetje warm van, daarna koelen ze weer vrolijk af tot ijspegeltjes :')
pi_168255444
Ik ben best goed doorbloed, dus ik heb er niet zoveel last van, helpt het misschien om je handen langer te wassen met goed warm water?
  woensdag 18 januari 2017 @ 21:28:29 #267
208890 June.
Seriously?
pi_168255512
Tja. Niet. Ik heb er ook last van, maar ik zet mijn spreekkamer wat warmer en doe soms mijn handen ff onder de warme kraan.
Shine bright like a diamond.
  donderdag 19 januari 2017 @ 15:19:28 #268
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_168268982
Ik ben ook van de ijsklontjes als handen. Belangrijkste is denk ik dat ik m'n patiënten van te voren even waarschuw dat ik koude handen heb. Verder is het niet anders. Moeten ze me maar niet verplichten om met korte mouwen te lopen
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_168270020
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 20:50 schreef Broccolitaartje het volgende:
Grote kick :P

Ik ben eerstejaars geneeskunde in Utrecht, en heb dus elke week medisch technische vaardigheden-les, waarbij we lichamelijk onderzoek op elkaar oefenen.

Nou heb ik eigenlijk altijd last van extreem koude handen (en voeten), en dan kun je zeggen "dat is normaal bij vrouwen", maar ik heb voor de lol laatst even getemperatuurd op werk met zo'n laserpistooltje, en toen waren ze 13 graden...
Nu heb ik daar gewoon best wel last van bij het doen van lichamelijk onderzoek. Ik moest vandaag bijvoorbeeld reflexen slaan, maar die persoon had zn spieren zo erg aangespannen als reactie op mn koude hand, dat er geen reflex kwam :')

Ik neem aan dat er wel meer mensen met koude handen zijn hier, hoe lossen jullie dat op? Ik probeer wel in mn handen te wrijven enzo, maar daar wordt alleen de buitenkant heel even een klein beetje warm van, daarna koelen ze weer vrolijk af tot ijspegeltjes :')
3 borrels van tevoren, worden ze wel warm. Leerstof opnemen gaat dan alleen lastiger :+

Non alcoholische oplossingen:
-handen in warm water wassen
-goed hard in je handen slaan
-handen vantevoren onder je oksels houden
-aan goede seks denken, wordt je ook warmer van in het hele lijf :)

Succes!
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_168272807
Weer actie in dit topic!

Deze maand met mijn 3e jaar als AIOS Cardiologie begonnen. Blij dat ik klaar ben met de Interne. Gaat nu pas echt beginnen met echo's maken en hartkatheterisaties te leren :)

Zit er nog wel te denken om een deel in het buitenland te doen. Nog AIOS hier die een deel van de opleiding in het buitenland hebben gedaan?
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_168274287
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2016 21:22 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Of de arbo of verzekeringsgeneeskunde, maar neemt niet weg dat je daar direct voor een dik salaris aan de slag kan. 3000 netto als startsalaris is niet mis, voor een 9-5 baan als verzekeringsarts, terwijl je daar zeker niet de allerbeste voor hoeft te zijn.
Ik ben via een hoop gezwerf in verschillende ANIOS functies (SEH, IC, Heelkunde, Interne) uitgekomen bij de arbo. Wel relaxter werk, leukere omgeving ook. Verdient beter dan in de kliniek (zeker als je omrekend naar gewerkte uren, maar dan verdient bijna iedereen meer dan een ANIOS). Alleen 3k netto haal je ook hier niet. Het UWV had 2 jaar geleden nog startsalarissen van 4200 bruto (voor anios verzekeringsgeneeskunde) maar dat is ook niet meer zo.
pi_168274476
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 20:50 schreef Broccolitaartje het volgende:
Grote kick :P

Ik ben eerstejaars geneeskunde in Utrecht, en heb dus elke week medisch technische vaardigheden-les, waarbij we lichamelijk onderzoek op elkaar oefenen.

Nou heb ik eigenlijk altijd last van extreem koude handen (en voeten), en dan kun je zeggen "dat is normaal bij vrouwen", maar ik heb voor de lol laatst even getemperatuurd op werk met zo'n laserpistooltje, en toen waren ze 13 graden...
Nu heb ik daar gewoon best wel last van bij het doen van lichamelijk onderzoek. Ik moest vandaag bijvoorbeeld reflexen slaan, maar die persoon had zn spieren zo erg aangespannen als reactie op mn koude hand, dat er geen reflex kwam :')

Ik neem aan dat er wel meer mensen met koude handen zijn hier, hoe lossen jullie dat op? Ik probeer wel in mn handen te wrijven enzo, maar daar wordt alleen de buitenkant heel even een klein beetje warm van, daarna koelen ze weer vrolijk af tot ijspegeltjes :')
Sildenafill

quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 19:23 schreef Asgard het volgende:

[..]

Ik ben via een hoop gezwerf in verschillende ANIOS functies (SEH, IC, Heelkunde, Interne) uitgekomen bij de arbo. Wel relaxter werk, leukere omgeving ook. Verdient beter dan in de kliniek (zeker als je omrekend naar gewerkte uren, maar dan verdient bijna iedereen meer dan een ANIOS). Alleen 3k netto haal je ook hier niet. Het UWV had 2 jaar geleden nog startsalarissen van 4200 bruto (voor anios verzekeringsgeneeskunde) maar dat is ook niet meer zo.
Je ANIOS werkplekken bevielen toch niet zo of niet in opleiding kunnen komen?
:)
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_168274641
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 20:50 schreef Broccolitaartje het volgende:
Grote kick :P

Ik ben eerstejaars geneeskunde in Utrecht, en heb dus elke week medisch technische vaardigheden-les, waarbij we lichamelijk onderzoek op elkaar oefenen.

Nou heb ik eigenlijk altijd last van extreem koude handen (en voeten), en dan kun je zeggen "dat is normaal bij vrouwen", maar ik heb voor de lol laatst even getemperatuurd op werk met zo'n laserpistooltje, en toen waren ze 13 graden...
Nu heb ik daar gewoon best wel last van bij het doen van lichamelijk onderzoek. Ik moest vandaag bijvoorbeeld reflexen slaan, maar die persoon had zn spieren zo erg aangespannen als reactie op mn koude hand, dat er geen reflex kwam :')

Ik neem aan dat er wel meer mensen met koude handen zijn hier, hoe lossen jullie dat op? Ik probeer wel in mn handen te wrijven enzo, maar daar wordt alleen de buitenkant heel even een klein beetje warm van, daarna koelen ze weer vrolijk af tot ijspegeltjes :')
Calciumantagonisten nemen :P
I feel kinda Locrian today
pi_168278670
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 18:21 schreef MaxC het volgende:
Weer actie in dit topic!

Deze maand met mijn 3e jaar als AIOS Cardiologie begonnen. Blij dat ik klaar ben met de Interne. Gaat nu pas echt beginnen met echo's maken en hartkatheterisaties te leren :)

Zit er nog wel te denken om een deel in het buitenland te doen. Nog AIOS hier die een deel van de opleiding in het buitenland hebben gedaan?
Ik heb de geneeskunde opleiding in Brussel gedaan en doe nu de specialisatie in Nederland. Maar België is vast niet het buitenland waar je op doelt :P
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  vrijdag 20 januari 2017 @ 09:07:09 #275
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_168286539
Ik zit nu in het staartje van mijn eerste dienstenblok sinds mijn promotie. Was wel even weer wennen, maar gelukkig is het net fietsen. Nog 3 nachten en dan heb ik de rest van de week vrij!
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_168287864
Hahaha okee, fijn in ieder geval dat het een herkenbaar probleem is.
Bedankt voor alle tips, ik denk dat ik maar eerst even de niet-medicamenteuze opties ga proberen voor ik met viagra en calciumantagonisten aan de haal ga :P
pi_168320683
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2017 10:30 schreef Broccolitaartje het volgende:
Hahaha okee, fijn in ieder geval dat het een herkenbaar probleem is.
Bedankt voor alle tips, ik denk dat ik maar eerst even de niet-medicamenteuze opties ga proberen voor ik met viagra en calciumantagonisten aan de haal ga :P
Genoeg mensen die het gegoogled hebben en de komende tijd leuke google advertenties zullen zien :P >:)

Viagra kan off-label worden voorgeschreven voor het Raynaud-fenomeen 8-) :7
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_168322898
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 14:29 schreef ZwarteSteen het volgende:

[..]

Genoeg mensen die het gegoogled hebben en de komende tijd leuke google advertenties zullen zien :P >:)

Viagra kan off-label worden voorgeschreven voor het Raynaud-fenomeen 8-) :7
Oh wauw dat wist ik niet :P
En dát terwijl we sildenafil al wel behandeld hebben :')
pi_168324228
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 16:41 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Oh wauw dat wist ik niet :P
En dát terwijl we sildenafil al wel behandeld hebben :')
Leren jullie dan ook al het off-label gebruik? Want dan ben je wel even bezig...
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  zaterdag 21 januari 2017 @ 22:20:01 #280
208890 June.
Seriously?
pi_168330867
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 18:16 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Leren jullie dan ook al het off-label gebruik? Want dan ben je wel even bezig...
Lijkt me sterk. Meerendeel van de co's is alweer vergeten wat clindamycine of lisinopril ook alweer is.
Shine bright like a diamond.
pi_168471131
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 19:32 schreef ZwarteSteen het volgende:

[..]

Sildenafill

[..]

Je ANIOS werkplekken bevielen toch niet zo of niet in opleiding kunnen komen?
:)
ANIOS werkplekken bevielen erg goed, zeer veel geleerd (en gedaan). Maar de kliniek is geen omgeving waar ik in pas of mezelf gedurende de komende 40 jaar zie werken. Met name vanwege de cultuur op veel afdelingen, omgang van AIOS onderling etc. Ik was eigenlijk de arbo in gegaan om eens buiten het ziekenhuis te oriënteren met het oog op tzt aan te melden voor de huisartsenopleiding. Maar dit beviel zo goed dat ik ben blijven hangen.
  zondag 29 januari 2017 @ 14:04:13 #282
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_168514741
Dag mensen!

Ik had een vraag over epidurale bloedingen en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Bij een epidurale bloeding komt het vaak voor dat er sprake is van een ruptuur van de a. meningea media. Het resultaat is dan een epiduraal hematoom, maar ik vroeg me af of dat hematoom zich nou echt tussen het schedeldak (periosteum) en het endostale blad van de dura mater bevindt of juist tussen het endostale blad en meningeale blad van de dura mater. Ik vind dit nog een beetje onduidelijk en ik kan nergens echt een concreet antwoord vinden, ook niet in mijn neuroanatomieboek.
Alvast bedankt voor de reacties!

Grt. molletjebolletje
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
  zondag 29 januari 2017 @ 14:30:19 #283
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_168515614
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 18:09 schreef Asgard het volgende:

[..]

ANIOS werkplekken bevielen erg goed, zeer veel geleerd (en gedaan). Maar de kliniek is geen omgeving waar ik in pas of mezelf gedurende de komende 40 jaar zie werken. Met name vanwege de cultuur op veel afdelingen, omgang van AIOS onderling etc. Ik was eigenlijk de arbo in gegaan om eens buiten het ziekenhuis te oriënteren met het oog op tzt aan te melden voor de huisartsenopleiding. Maar dit beviel zo goed dat ik ben blijven hangen.
Ah jammer, toch is de cultuur op veel afdelingen ook locatie gebonden heb ik zo gemerkt. Arbo was het co-schap met de fijnste werkuren en elke dag een wandeling na de lunch :D

quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 14:04 schreef molletjebolletje het volgende:
Dag mensen!

Ik had een vraag over epidurale bloedingen en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Bij een epidurale bloeding komt het vaak voor dat er sprake is van een ruptuur van de a. meningea media. Het resultaat is dan een epiduraal hematoom, maar ik vroeg me af of dat hematoom zich nou echt tussen het schedeldak (periosteum) en het endostale blad van de dura mater bevindt of juist tussen het endostale blad en meningeale blad van de dura mater. Ik vind dit nog een beetje onduidelijk en ik kan nergens echt een concreet antwoord vinden, ook niet in mijn neuroanatomieboek.
Alvast bedankt voor de reacties!

Grt. molletjebolletje
De bromfietsarterie! Bevindt zich tussen het schedeldak en het endostale blad van de dura mater. De ruimte tussen het endostale en meningeale blad is de "sinus duralis" met als functie veneuze afvloed.

Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  zondag 29 januari 2017 @ 14:45:59 #284
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_168516163
quote:
[..]

De bromfietsarterie! Bevindt zich tussen het schedeldak en het endostale blad van de dura mater. De ruimte tussen het endostale en meningeale blad is de "sinus duralis" met als functie veneuze afvloed.

Ah oke, top! Super bedankt voor je snelle reactie!
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
  zondag 29 januari 2017 @ 16:34:22 #285
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_168519967
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 14:45 schreef molletjebolletje het volgende:

[..]

Ah oke, top! Super bedankt voor je snelle reactie!
Een standaard toetsvraag is trouwens welke hersenzenuw als eerste uitvalt bij a. m. media bloeding ;) Een rondje pils als deze vraag langskomt *) :D
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  zondag 29 januari 2017 @ 17:04:48 #286
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_168520820
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 16:34 schreef ZwarteSteen het volgende:

[..]

Een standaard toetsvraag is trouwens welke hersenzenuw als eerste uitvalt bij a. m. media bloeding ;) Een rondje pils als deze vraag langskomt *) :D
Oh goede vraag... Ik denk de NIII, omdat de zenuwkernen van de NIII vrij hoog liggen in de hersenstam en dus het eerst aangedaan zullen worden door compressie van de hersenen. Maar ik weet het niet zeker.
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
pi_168533596
Hallo, ik heb een vraagje over de decentrale selectie in Rotterdam mbt je CV. Wanneer je iets hebt gedaan in de zorg of op school (organisatie) mag je dit pas op je CV zetten wanneer je dit minimaal 4 uur per week doet voor een jaar lang. Nu kan ik me niet inbeelden dat leerlingen op de middelbare school 4 uur lang iedere week bezig zijn met organisatorische activiteiten. En hoe zit het met vakanties? Ik ben hier in iedergeval geen 4 uur per week mee bezig.

Wel ben ik al meer dan een jaar BHV'er in een distributiecentrum (soms wel 16 uur per week)en heb ik een EHBO en reanimatie diploma. Telt dit wel mee? Ook doe ik vrijwilligers werk voor de EHBO vereniging, maar gaan 4 uur per week....

Ik ben namelijk bang dat ik met mijn cv niet veel kans maakt en dat ik hierdoor nooit wordt aangenomen.
Te kort.
pi_168533715
Soms moet je er een paar uur bij tellen. Als je terugkomt van de EHBO moet je vast even bezinnen. Dat kun je vast als indirecte tijd rekenen.
Beetje creatief zijn!
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_168555301
Dat lijkt me niet zo slim, het schijnt dat ze heel goed controleren en nabellen of je wel aan je uren komt. Ik ga dat risico niet nemen.
Te kort.
  maandag 30 januari 2017 @ 23:55:20 #290
208890 June.
Seriously?
pi_168558173
Van alle studenten? Lijkt me stug. Denk dat ze alleen bellen als iets ongeloofwaardig veel uren kost.
Shine bright like a diamond.
pi_168568955
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 14:04 schreef molletjebolletje het volgende:
Ik kan nergens echt een concreet antwoord vinden
Bij deze bloeding hoopt zich bloed op in de ruimte tussen het schedelbot en de dura mater

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Epidurale_bloeding

:D
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 31 januari 2017 @ 23:56:57 #292
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_168581794
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 16:29 schreef starla het volgende:

[..]

Bij deze bloeding hoopt zich bloed op in de ruimte tussen het schedelbot en de dura mater

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Epidurale_bloeding

:D
Nja, ik de dura mater bestaat uit twee lagen en volgens sommigen hoort het endostale blad eigenlijk bij de schedel :p Nouja mijn vraag was al beantwoord, maar bedankt voor je toevoeging ;)
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
pi_168629850
ik vroeg 2 weken geleden over of iemand tips had voor mijn altijd koude handen.

Open ik vandaag het farmacotherapeutisch kompas:
"Dexamfetamine en het fenomeen van Raynaud - Het lareb vraagt uw aandacht voor een bijwerking van dexamfetamine"
Gemeld op 13 januari

Dat verklaart een boel bij deze dex-gebruiker :')
pi_168636489
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_168661907
Die lijst is al zo oud :D


Wat een overtrokken reacties weer :N
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_168662240
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 23:09 schreef Broccolitaartje het volgende:
ik vroeg 2 weken geleden over of iemand tips had voor mijn altijd koude handen.

Open ik vandaag het farmacotherapeutisch kompas:
"Dexamfetamine en het fenomeen van Raynaud - Het lareb vraagt uw aandacht voor een bijwerking van dexamfetamine"
Gemeld op 13 januari

Dat verklaart een boel bij deze dex-gebruiker :')
Dexamfetamine _O_

Het is een sympathicomimeticum dus nogal logisch idd dat je koude handjes krijgt.
I feel kinda Locrian today
pi_168662247
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 14:09 schreef ZwarteSteen het volgende:
Die lijst is al zo oud :D
[ afbeelding ]

en onprofessioneel

[ Bericht 8% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 04-02-2017 14:42:46 ]
pi_168662574
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 14:09 schreef ZwarteSteen het volgende:
Die lijst is al zo oud :D
[ afbeelding ]

Wat een overtrokken reacties weer :N
Mwoah...ik weet niet of het zo overtrokken is, van de patiënten die reageren neem ik aan?

Het is gewoon een verdomd lastig klachtenpatroon c.q. aandoening die mijns inziens inderdaad in de medische wereld totaal niet serieus genomen wordt.

Werden epilepsiepatiënten ook niet want dat waren maar hyperseksuele hysterische mensen
voor meer duidelijk werd. En nog daarvoor waren ze bezeten door een duivel o.i.d. en kon je zelfs op de brandstapel belanden omdat je epilepsie had.

De crux is: voortschrijdend inzicht. Dikke cliché natuurlijk, maar clichés zijn alleen clichés omdat
ze waar zijn.

Anno 2017 weten we niet alles. We weten niet eens hoe paracetamol werkt. Dus om fibromyalgie af te doen als: 'het bestaat niet of die mensen zijn aanstellers' vind ik getuigen van arrogantie van het hoogste niveau.

Vond de grap/vragenlijst ook helemaal niet leuk eigenlijk. Beetje niveau Claudia de Breij.
I feel kinda Locrian today
pi_168664504
Nog iemand tips voor stage?
Ik ga anatomie alvast grondig herhalen en het boek 'oxford handbook op clinical medicine' werd me ook vaak aangeraden! Uiteraard steeds wat nakijken over de afdeling waar ik sta.
Nog iemand die interessante boeken kent ?
pi_168664535
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 16:31 schreef chento het volgende:
Nog iemand tips voor stage?
Ik ga anatomie alvast grondig herhalen en het boek 'oxford handbook op clinical medicine' werd me ook vaak aangeraden! Uiteraard steeds wat nakijken over de afdeling waar ik sta.
Nog iemand die interessante boeken kent ?
Je boekenlijst misschien?

Of bedoel je specifiek handboekjes die je bij je kunt dragen? Dat hangt van het specialisme af...
I feel kinda Locrian today
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')