Zou kunnen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 03:55 schreef bolivian het volgende:
[..]
Is dat de titel van een album van Suske en Wiske?
Vergeet ik Lampo zomaar te noemen,quote:Op zaterdag 21 januari 2006 03:54 schreef bolivian het volgende:
[..]
Vandeloo kan uiteraard niet tippen aan magisch-realist bij uitstek Daisne.
Maar toegegeven, het leest aardig weg.
Ach, ik vind De aanslag ook een goed en degelijk boek, niks mis mee. Eerst stukgehypet, dat wel, maar tegenwoordig schijn je d'r als Mulisch-hater weer helemaal bij te horen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 03:57 schreef Clourhide het volgende:
In Vlaanderen staat Jos Vandeloo echt wel bekend als saaie katholieke, op school verplichte lectuur. Een beetje zoals "De aanslag".
Pretendeer ik ook niet. Maar Vandeloo was een van de eerste 'volwassen' schrijvers die ik las en dus heb ik er een zwak voor. Ik las zijn boeken achterelkaardoor toen ik 15 was en ik ben er nooit literatuur door gaan haten, integendeel.quote:Er is ook geen enkele literatuurgeschiedenis die een gedrocht als Jos Vandeloo een belangrijke plaats geeft hoor. Get real.
quote:Lees Elsschot, Boon, Claus, Raes, Pol Hoste, Stefan Hertmans, Kristien Hemmerechts, Paul Claes of Annelies Verbeke, als je dan toch Vlaamse literatuur wil hebben.
Niks plat, de aarde is plat.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 04:10 schreef broer het volgende:
Ja, uhm... Leest! Allen! Joe! Speedboot! Van! Tommy! Wieringa!
Beetje plat, maar desondanks tot de nok toe gevuld met prachtige zinnen en observaties.
Welk boek we zouden moeten verbranden zou ik niet weten. Of het zou het oeuvre van AFTh moeten zijn...
En terecht. Mulisch is een zeepbel, en is dat altijd al geweest. Net zols Reve, overigens. Ik hou veel meer van Hermans, Krol, Ferron, Meijsing, en vele anderen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 04:24 schreef Capa het volgende:
[..]
Ach, ik vind De aanslag ook een goed en degelijk boek, niks mis mee. Eerst stukgehypet, dat wel, maar tegenwoordig schijn je d'r als Mulisch-hater weer helemaal bij te horen.![]()
Wel, des te beter voor jou.quote:[..]
Pretendeer ik ook niet. Maar Vandeloo was een van de eerste 'volwassen' schrijvers die ik las en dus heb ik er een zwak voor. Ik las zijn boeken achterelkaardoor toen ik 15 was en ik ben er nooit literatuur door gaan haten, integendeel.
Met Boon kan ik het nooit oneens zijn. Dat is de enige werkelijke Vlaamse volksschrijver uit de vorige eeuw, en nog eens literair interessant ook.quote:[..]Vooruit dan: Louis Paul Boon, Mijn kleine oorlog. Hartverscheurend mooie zinnen.
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 04:36 schreef Clourhide het volgende:
En terecht. Mulisch is een zeepbel, en is dat altijd al geweest. Net zols Reve, overigens.
Hermans is geniaal. Daar valt verder niet over te discussiëren.quote:Ik hou veel meer van Hermans, Krol, Ferron, Meijsing, en vele anderen.
Tijdens het college Moderne Literatuur stond idd Het Boek Alfa van Michiels op het menu. Ik heb die maaltijd destijds aan mij voorbij laten gaan. Heb toen wel Mannekino van Sybren Polet gelezen. Intrigerend, dat omschrijft nog het beste wat ik ervan vond.quote:Het eerste boek dat ik moest lezen was "Het Boek Alfa" van Ivo Michiels, nog zo'n experimentele Vlaamse prozaschrijver die in Nederland volledig in de vergetelheid is gesukkeld. Zoek maar eens wat boeken van hém op, je ogen zullen open gaan.
"SCHOP DE MENSEN TOT ZIJ EEN GEWETEN KRIJGEN!!"quote:Met Boon kan ik het nooit oneens zijn. Dat is de enige werkelijke Vlaamse volksschrijver uit de vorige eeuw, en nog eens literair interessant ook.![]()
![]()
![]()
(Je weet hopelijk wel dat het "Vlaams" dat Boon in zijn boeken gebruikt een zelf verzonnen mengeling is van verschillende Vlaamse dialecten? Goed zo!)
ik wou eigenlijk net mijn huis uitgaan maar op deze vraag moet ik antwoord gevenquote:Op zaterdag 21 januari 2006 12:53 schreef sefer het volgende:
Ik zie 'Gabriel García Márquez - Honderd jaar eenzaamheid' vaak voorbij komen.. Wat is het voor boek?
Heerlijk boek! Onverteerbaar zou het boek (voor mij) pas worden als het als droge familiekroniek werd verhaald.quote:Op zondag 22 januari 2006 22:38 schreef ginder het volgende:
.
.
Van de boeken die ik heb gelezen vind ik Madame Bovary van Gustave Flaubert het beste.
Alles is zeer zorgvuldig geschreven ( Flaubert deed er vijf jaar over) in een bijzonder mooie stijl. Realistisch zonder het magische wat b.v. 'Honderd jaar eenzaamheid' heeft en voor mij dat boek onverteerbaar maakt.(Er gebeuren daar wel erg wonderlijke dingen.)
Ik ook niet hoorquote:Op dinsdag 7 februari 2006 15:37 schreef Gellius het volgende:
Ik zou Madame Bovary nu niet bepaald een dorre familiekroniek willen noemen, hoor.
ôhja, zo kan je het ook lezen ja. Ik dacht even dat je blij was dat "Honderd jaar..." niet een dorre kroniek was zoals Madame Bovary. Dat boek ligt mij na aan het hart namelijk.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 16:10 schreef la-nina het volgende:
[..]
Ik ook niet hoor![]()
'Honderd jaar eenzaamheid' zou misschien een droge familiegeschiedenis zijn zonder de fantastische
verwikkelingen en wonderlijkheden waar de schrijver zich zo heerlijk van bedient.
Ik wil helemaal niet stellen dat Mme Bovary een dorre kroniekis omdat het puur realistisch is geschreven
(ik zou het niet eens weten), enkel dat ik 'honderd jaar eenzaamheid' lang niet zo geweldig zou vinden zónder dat magische.![]()
Mooiquote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:12 schreef Gellius het volgende:
Ik dacht even dat je blij was dat "Honderd jaar..." niet een dorre kroniek was zoals Madame Bovary. Dat boek ligt mij na aan het hart namelijk..
Dat is toch een flinterdun boekje? En volgens mij is Hemingway's stijl nu niet bepaald barok, of wel?quote:Op woensdag 8 februari 2006 17:31 schreef LedZep het volgende:
Offtopic: boek dat je imho absoluut niet moet lezen is The old man and the sea...pagina's lang voortkrabbelend over helemaal niks dan het voorttrekking van een boot door een vis. Jezus wat saai. Meningen hierover?
Ja flinterdun inderdaad. Iets van 60 pagina's dik waarvan er minstens 30 gaan over die vis die de boot voorttrektquote:Op woensdag 8 februari 2006 17:34 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is toch een flinterdun boekje? En volgens mij is Hemingway's stijl nu niet bepaald barok, of wel?
De Nobelprijs verdien je doorgaans voor een heel oeuvre.quote:Op woensdag 8 februari 2006 17:39 schreef LedZep het volgende:
Ja flinterdun inderdaad. Iets van 60 pagina's dik waarvan er minstens 30 gaan over die vis die de boot voorttrekt. Dat die vent daar de nobelprijs voor heeft gewonnen is mij een raadsel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |