abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157310420
Hoi FOK!kers,

Ik ben bezig met mijn scriptie en vanuit de opleiding is er een harde eis: naast eigen onderzoek moet je moet minstens drie mensen uit de praktijk interviewen die voldoende kennis hebben binnen je afstudeeronderwerp en deze kennis verwerken in je stuk. Meestal zijn dat hoogleraren of hoge medewerkers van een bedrijf. Vooraf wist ik al dat het lastig zou worden, maar ik ben nu al twee weken bezig om kandidaten te benaderen voor een interview maar naast een handjevol afwijzingen laat het grootste gedeelte niks horen. Ik heb ook geprobeerd om ze te benaderen via telefoon of social media maar hier wordt je vaak ook afgescheept. Ik heb dit probleem reeds aangekaart op school en die erkennen dat het lastig is, maar de eis blijft. Zonder interviews geen scriptie. En ze moeten dus wel representatief zijn. Ik kan niet random mensen gaan vragen.

Momenteel heb ik alle "A''' namen waarvan je weet dat ze nee zeggen, maar toch voor de zekerheid waagt al geprobeerd. De B-categorie mensen is ook al bijna opgedroogd en de C-categorie weet je eigenlijk al dat de opleiding er niet mee akkoord gaat dus is een beetje verspilde moeite.

Ik stuur altijd een persoonlijke mail waarom ik juist diegene wil interviewen, maak mijn onderwerp en richting helder en geef aan hoelang het gesprek ongeveer duurt.. Als student zit je toch in een rare situatie: de mensen die je benadert werken al dus die moeten vaak kostbare tijd vrijmaken, geen zin in, veel mailtjes dagelijks etc. Bovendien is mijn branche al relatief elitair dus ze doen vaak alleen mee als Pietje van bedrijf X meedoet maar die doet alleen mee als Jantje van bedrijf J meedoet maar ze willen allebei niets vooraf toezeggen ;(

Afstuderen is toch al geen pretje maar dit stemt me best teleur. Zeker nu de feestdagen langzaam komen en half Nederland in december niet bereikbaar is wegens jaarbesprekingen e.d.

Uiteindelijk zal het vast wel lukken, maar voor de mensen die het al hebben meegemaakt: wat is jullie ervaring met het regelen van interviews als iedereen de boot afhoudt?

P.S. onderwerp en branche noemen is niet belangrijk. Ik heb een hele lijst van namen die ik kan benaderen in deze toch al kleine doelgroep. Aan namen geen gebrek, toezeggingen wel. Maar ik had niet verwacht dat zoveel mensen gewoon niks meer laten horen. Iedereen is ooit student geweest toch?

[ Bericht 3% gewijzigd door DatIsJammurZeg op 04-11-2015 11:54:03 ]
pi_157310815
Heb je geen bevriende afgestudeerde studenten van een jaar hoger die al ergens werken?
pi_157311004
Kan je niet via FOK iemand regelen? Ik zou best willen als ik er verstand van heb.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 4 november 2015 @ 12:22:04 #4
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_157311051
Wedden dat je mede studenten
- precies het zelfde probleem hebben
- precies de zelfde mensen hebben benaderd
en dat veel van die mensen (jij bent tenslotte - neem ik aan - niet de eerste jaargang van die studie) er helemaal geen zin in hebben om wéér met een vage student te praten?

Het beste wat je kunt doen is van te voren nadenken over wat jouw specifieke scriptie (onderwerp) voor die praktijkmensen te bieden kan hebben; VERKOOP jezelf / je scriptie in dat opzicht, dan heb je meer kans op respons (de geïnterviewden hebben er tenslotte dan zelf misschien ook voordeel van).

Maar helaas is de respons bij bijna alles teleurstellend laag (of het nou om een interview aanvraag gaat of een sollicitatie of een stageplek of wat dan ook).
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_157311186
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 12:22 schreef BaardaapAd het volgende:
Wedden dat je mede studenten
- precies het zelfde probleem hebben
- precies de zelfde mensen hebben benaderd
en dat veel van die mensen (jij bent tenslotte - neem ik aan - niet de eerste jaargang van die studie) er helemaal geen zin in hebben om wéér met een vage student te praten?

Het beste wat je kunt doen is van te voren nadenken over wat jouw specifieke scriptie (onderwerp) voor die praktijkmensen te bieden kan hebben; VERKOOP jezelf / je scriptie in dat opzicht, dan heb je meer kans op respons (de geïnterviewden hebben er tenslotte dan zelf misschien ook voordeel van).

Maar helaas is de respons bij bijna alles teleurstellend laag (of het nou om een interview aanvraag gaat of een sollicitatie of een stageplek of wat dan ook).
Dat doe ik al, ik leg uit waarom ik juist die persoon kies en wat mijn eigen onderzoeksbevindingen min of meer zijn. Ik heb inderdaad menig mailtje voorbij zien komen van medestudenten en daar schaam ik me inderdaad de pleuris voor en niet zo gek dat die gasten gek worden van zulke mail, totaal onpersoonlijk. Maar dat klopt: klein wereld, weinig experts, dus veel verzoeken, weinig tijd... heb ik niks aan op dit moment ;)
  woensdag 4 november 2015 @ 12:32:39 #6
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_157311231
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 12:22 schreef BaardaapAd het volgende:
Daarom moet je ook zoveel mogelijk proberen die mensen te bellen of bij ze langs te gaan en ze zo direct te vragen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 4 november 2015 @ 12:58:40 #7
434283 topdeck
graag op anoniem
pi_157311734
Ga fysiek langs bedrijven en vraag of iemand x min een interview wil afleggen. Persoonlijk nee zeggen is altijd moeilijker
graag op anoniem
pi_157328295
Ik snap niet dat die hoogleraren allemaal nee zeggen? Probeer het daarnaast ook bij bijv. overheidsinstanties die wat met je onderwerp te maken hebben en je zou ook kunnen zeggen dat het bedrijf met logo op je scriptie komt oid als een soort van tegenprestatie. Daarnaast ook bij de PR afdeling van zo'n bedrijf proberen want die kunnen misschien wel wat voor je regelen.
Play hard, go pro.
pi_157335339
Heb je LinkedIn? Zoja, plaats een berichtje dat je iemand zoekt voor een interview. Leg wel alles netjes uit natuurlijk. Misschien dat dat wat schot in de zaak brengt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')