Hoi FOK!kers,
Ik ben bezig met mijn scriptie en vanuit de opleiding is er een harde eis: naast eigen onderzoek moet je moet minstens drie mensen uit de praktijk interviewen die voldoende kennis hebben binnen je afstudeeronderwerp en deze kennis verwerken in je stuk. Meestal zijn dat hoogleraren of hoge medewerkers van een bedrijf. Vooraf wist ik al dat het lastig zou worden, maar ik ben nu al twee weken bezig om kandidaten te benaderen voor een interview maar naast een handjevol afwijzingen laat het grootste gedeelte niks horen. Ik heb ook geprobeerd om ze te benaderen via telefoon of social media maar hier wordt je vaak ook afgescheept. Ik heb dit probleem reeds aangekaart op school en die erkennen dat het lastig is, maar de eis blijft. Zonder interviews geen scriptie. En ze moeten dus wel representatief zijn. Ik kan niet random mensen gaan vragen.
Momenteel heb ik alle "A''' namen waarvan je weet dat ze nee zeggen, maar toch voor de zekerheid waagt al geprobeerd. De B-categorie mensen is ook al bijna opgedroogd en de C-categorie weet je eigenlijk al dat de opleiding er niet mee akkoord gaat dus is een beetje verspilde moeite.
Ik stuur altijd een persoonlijke mail waarom ik juist diegene wil interviewen, maak mijn onderwerp en richting helder en geef aan hoelang het gesprek ongeveer duurt.. Als student zit je toch in een rare situatie: de mensen die je benadert werken al dus die moeten vaak kostbare tijd vrijmaken, geen zin in, veel mailtjes dagelijks etc. Bovendien is mijn branche al relatief elitair dus ze doen vaak alleen mee als Pietje van bedrijf X meedoet maar die doet alleen mee als Jantje van bedrijf J meedoet maar ze willen allebei niets vooraf toezeggen

Afstuderen is toch al geen pretje maar dit stemt me best teleur. Zeker nu de feestdagen langzaam komen en half Nederland in december niet bereikbaar is wegens jaarbesprekingen e.d.
Uiteindelijk zal het vast wel lukken, maar voor de mensen die het al hebben meegemaakt: wat is jullie ervaring met het regelen van interviews als iedereen de boot afhoudt?
P.S. onderwerp en branche noemen is niet belangrijk. Ik heb een hele lijst van namen die ik kan benaderen in deze toch al kleine doelgroep. Aan namen geen gebrek, toezeggingen wel. Maar ik had niet verwacht dat zoveel mensen gewoon niks meer laten horen. Iedereen is ooit student geweest toch?
[ Bericht 3% gewijzigd door DatIsJammurZeg op 04-11-2015 11:54:03 ]