abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26024764
Neue welle roeleert.

Mijn bijdrage:
Peter Schilling - Major Tom

Waarschijnlijk is hij al voorbij gekomen (zoniet: schande!!!!) , maar ik heb geen tijd om nu het hele topic door te gaan spitten.
War. War never changes.
pi_26024781
Grappige is dat toen Interpol gevraagd werd hoe groot de invloed van bovengenoemde bands was geweest, ze antwoorden dat ze nog nooit van bands als The Chameleons, The Sound etc. gehoord hadden, laat staan beinvloed zijn.
  Trouwste user 2022 woensdag 6 april 2005 @ 15:19:36 #228
7889 tong80
Spleenheup
pi_26024811
Kan ik me wel iets bij voorstellen.The Sound was net als Fischer Z vrijwelonbekend bij de Britten. De zanger van de Sound woonde zelfs in Nederland.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_26024952
Ik weet het, hij (Adrian Borland) woonde tot zijn zelfmoord in Haarlem.

Na een optreden met mijn bandje vertelde iemand me dat we op The Sound leken, zodoende heb ik ze ontdekt.

Begreep dat ze alleen maar in Nederland populair waren?

Schande natuurlijk, want met name Into the lion's mouth, hun tweede album, is een van de beste postpunk/new wave-albums!
  Trouwste user 2022 woensdag 6 april 2005 @ 15:26:53 #230
7889 tong80
Spleenheup
pi_26025010
Hoe heette hun cult-hit ook alweer ? Missiles ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_26025170
Nummer staat op hun debuut Jeapordy, was dat een cult-hit?
Kwam waarschijnlijk door de toen zeer actuele anti-kernrakketten tekst.

"Who the hell makes those missiles, when they what they can do...."
  Trouwste user 2022 woensdag 6 april 2005 @ 15:34:17 #232
7889 tong80
Spleenheup
pi_26025235
Het was een typisch VPRO-nummer voor de doom-generatie..

pi_26026825
Dat waren nog eens (koude-oorlogs)tijden!

Ook sterk vind ik de postpunk-bands van eind jaren zeventig/begin jaren tachtig, zoals P.I.L., Psychedelic Furs, Gang of Four en (vooral) Wire.

Was een band als Wire nou eigenlijk bekend in hun hoogtijdagen en met welke band van nu zou je hun status toendertijd kunnen vergelijken?
  Trouwste user 2022 woensdag 6 april 2005 @ 16:37:54 #234
7889 tong80
Spleenheup
pi_26026935
Wire begon eind jaren 70 midden in de punktijd. Hun album Pink Flag is een klassieker uit die tijd. Daarna werd het softer en meer experimenteel, wel new wave idd.

Misschien vergelijkbaar met Radiohead, niet kwa status maar kwa zichzelf vernieuwen en niet blijven hangen in hetgeen waar ze meedoorbraken.

pi_26027075
Interpol is overigens een Amerikaanse band.
Aldus.
  woensdag 6 april 2005 @ 17:08:20 #236
57095 Ninjin
Salvation
pi_26027720
Ik zag deze er zo snel niet bijstaan:

Mekanik Commando (uit NL)

en

Scooter - You (Belgie)

Deze laatste wordt nog regelmatig op Studio Brussel gedraaid.
Kleuren inspireren mij enorm
pi_26028791
quote:
Op woensdag 6 april 2005 16:37 schreef tong80 het volgende:
Wire begon eind jaren 70 midden in de punktijd. Hun album Pink Flag is een klassieker uit die tijd. Daarna werd het softer en meer experimenteel, wel new wave idd.

Misschien vergelijkbaar met Radiohead, niet kwa status maar kwa zichzelf vernieuwen en niet blijven hangen in hetgeen waar ze meedoorbraken.

Ik vind de opvolger van Pink Flag, Chairs Missing, de beste van Wire.
De opvolger 154 ook sterk, maar een beetje uit de bocht vliegen qua experimenten.

Enkele weken heb ik trouwens een dubbel dvd/cd van ze gekocht, met een optreden bij Rockpalast uit '79.
Grappig om het hippie achtige-publiek te zien, dat duidelijk niet klaar is voor de vernieuwende klanken van Wire.
  Trouwste user 2022 woensdag 6 april 2005 @ 18:52:53 #238
7889 tong80
Spleenheup
pi_26030173
Rockpalast 1979 dat is de tijd van Rory Gallaghar en Southside Johnnie.

Ik zie het al voor me dat Wire daar tussen staat

pi_26030376
Het is alsof ze met een tijdmachine uit de verre toekomst zijn geteleporteerd.

Ondanks het ontbreken van de vele studio-effecten op de albums, blijven de nummers trouwens moeiteloos overeind.
Grappig is dat ze vooral lange, ontoegankelijke nummers spelen en de helft van 154, die dan nog opgenomen moet worden!

Aan het einde zit ook nog een interview met de band, waar ze zich moeten verdedigen omdat de muziek te kil, afstandelijk en experimenteel wordt gevonden.
  woensdag 6 april 2005 @ 19:02:51 #240
89892 Lo-lo-lo-LOLA
tastes just like cherry-cola
pi_26030384
quote:
Op woensdag 6 april 2005 16:37 schreef tong80 het volgende:
[...]

Tong!
Snel! Edit je bericht en bash die Radiohead-huilies, wil je, zoals je betaamt!
Oh..let's bomb the factory that makes all the wannabe's! Let's burst all the bubbles that brainwash the masses!
  Trouwste user 2022 woensdag 6 april 2005 @ 19:06:07 #241
7889 tong80
Spleenheup
pi_26030453
Ach die lezen dit toch niet die zitten elkaar een veer in de reet te lullen in hun eigen topicje

pi_26033741
quote:
Op woensdag 6 april 2005 15:18 schreef Kolkus het volgende:
Grappige is dat toen Interpol gevraagd werd hoe groot de invloed van bovengenoemde bands was geweest, ze antwoorden dat ze nog nooit van bands als The Chameleons, The Sound etc. gehoord hadden, laat staan beinvloed zijn.
The Sound, ook al zo'n geniale band. Hun tweede (From the Lion's Mouth) staat toch wel in mijn top 3 van favoriete albums.

Je maakt me trouwens niet wijs dat geen enkel lid van Interpol ooit van die band gehoord heeft, het staat vast 'cool' om dat te zeggen, en Interpol is in dat opzicht een geheel ander soort band dan de bands waar ze door beinvloed zijn. Veel meer trendgericht, duidelijker bewust van hun reputatie etc.

Joy Division, The Sound, Echo and The Bunnymen en The Chameleons, stuk voor stuk echter en oprechter dan Interpol. (met alle respect trouwens, ik vind hun nummers best te pruimen)
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_26033838
quote:
Op woensdag 6 april 2005 15:26 schreef tong80 het volgende:
Hoe heette hun cult-hit ook alweer ? Missiles ?

Ik denk dan eerder 'Winning'. Toch wel het bekendste nummer van The Sound en een bescheiden hitje in new wave- en postpunk-kringen.
  Trouwste user 2022 woensdag 6 april 2005 @ 21:50:36 #244
7889 tong80
Spleenheup
pi_26033984
Ja die twee nummers

Trouwste user 2022 woensdag 6 april 2005 @ 21:52:17 #245
7889 tong80
Spleenheup
pi_26034018
Over Echo and the Bunnymen gesproken Crocodiles stond bij veel Engelsen in hun decenium lijstjes. Bij mij staat Ocean Rain in de top tien of all time met de geniale Seven Seas en Killing moon.

pi_26034184
quote:
Op woensdag 6 april 2005 21:52 schreef tong80 het volgende:
Over Echo and the Bunnymen gesproken Crocodiles stond bij veel Engelsen in hun decenium lijstjes. Bij mij staat Ocean Rain in de top tien of all time met de geniale Seven Seas en Killing moon.

Ik heb beide albums en vind de ontwikkeling die Echo door heeft gemaakt wel te vergelijken met die van The Beatles. De songs van hun Crocodiles zijn veelal rechttoe rechtaan, rock 'n roll (of postpunk, zo je wilt) maar natuurlijk erg goed. Later werden hun nummers psychedelischer en complexer, met strijkers etc.. Ocean Rain zou je kunnen zien als hun Sgt. Peppers.

Ik ga overigens ook voor Ocean Rain, Killing Moon is sowieso 1 van mijn beste nummers allertijden.
pi_26034899
Ik heb alleen Ocean Rain en dat is inderdaad een ijzersterk album.
The Killing Moon vind ik trouwens wel met kop en schouders boven de rest uitsteken.
Die zanger heeft in een bescheiden bui trouwens aangegeven dat dit het beste nummer aller tijden is....
Op hun site kun je trouwens de clip van The Killing Moon en nog een paar anderen bekijken.

Verder ken ik niks van ze, Crodiles (hun debuut toch?) is dus een goede tweede aanschaf?

Een tijdje geleden heb ik een verzamel-box van The Comsat Angels (de eerste drie albums) gekocht, iemand bekend met deze band?
Staan net als The Sound hoog aangeschreven bij de critici, maar zijn door het publiek zo goed als geheel genegeerd..
  Trouwste user 2022 woensdag 6 april 2005 @ 22:30:06 #248
7889 tong80
Spleenheup
pi_26034993
Ian McGulloch de zanger komt uit Liverpool, en had destijds woorden met andere Liverpoolse bands zoals Teardrops Explodes van jJulian Cope en The Mighty Wah. Ze maakten elkaar af in de media terwijl ze elkaar hielpen bij plaatopnamen.

Dat hoorde erbij, puur om te provoceren. En media aandacht te krijgen. Stone Roses Happy Mondays en andere Manchetser bandjes deden later hetzelfde. Puur een gimmick.

Maar Echo blijft de beste.

woensdag 6 april 2005 @ 22:37:02 #249
13973 ranja
image means nothing
pi_26035161
Tja, ik vind Wah/Pete Wylie toch beter dan Echo. Of Cope. En dan te bedenken dat die 3 (Wylie, Cope en McCullough) ooit samen in 1 band zaten. Raar dat die maar 1 maand bestaan heeft
  Trouwste user 2022 woensdag 6 april 2005 @ 22:37:58 #250
7889 tong80
Spleenheup
pi_26035179
Ja raar drie van die ego's

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')