Artikel uit Haagsche Courant van 15-03-2002
Nieuwe raad lacht om vreemde eend in de bijt
door Saskia Herberghs
Den Haag Als gisteravond in de Haagse gemeenteraad de toon is gezet voor de komende vier jaar, belooft dat weinig goeds voor de vier fractieleden van Leefbaar Den Haag.
De nieuwkomers oogstten tijdens de eerste vergadering na de verkiezingen vooral geschamper en hoongelach. En het ging daarbij niet eens over het nog steeds ontbreken van een fractiekamer voor Leefbaar Den Haag. Ook al concludeert Paul van der Geest, 'hoofd fractiekamer' van Leefbaar Den Haag, dat het uitblijven daarvan erop duidt dat de partij niet serieus wordt genomen. Het leek er gisteravond inderdaad op dat deze grootste oppositiepartij, die in één keer vier zetels in de Haagse raad bezet, niet helemaal voor vol wordt aangezien.
Bij de interrupties van fractievoorzitter Michel Dufresne reageerde voorzitter en burgemeester Wim Deetman misschien nog wel serieus, maar ook steeds zeer afgemeten en wat korzelig.
Daarbij kon Deetman op veel bijval van de overige raadsleden rekenen, die op de tafels sloegen van de pret. Zoals om het stekelige antwoord van de burgemeester op Dufresnes vraag waarom een inspreker niet op de agenda was vermeld. Deetman: "Dat is vanmiddag besproken bij het fractievoorzittersoverleg. Ik constateer dat u dat heeft gemist".
Ook over het tijdelijk karakter van het reglement van orde had Dufresne een vraag. "Wat is de lengte en de duur van dit reglement?" Antwoord van Deetman: "Het geldt tot het nieuwe college van wethouders wordt gekozen. Dat hangt dus ook van de fractievoorzitters af. Ik heb begrepen dat u er een van bent".
Op het daaropvolgende enigszins raadselachtige weerwoord van Dufresne: "Ik hoop dat u gelooft wat u ziet", antwoordde Deetman: "Soms is het belangrijker om te geloven wat je niet ziet". Wederom hilarisch gejoel in de zaal.
De volgende vraag van Dufresne ging over het schriftelijk stemmen over wie binnen de raad de agenda gaan samenstellen: "Is dat wel nodig bij een unanieme stemming?"
Deetman diende hem meteen van repliek: "Ja, want pas als de stemmen zijn geteld, weten we of er unaniem is gestemd. Hier geldt: eerst zien, dan geloven".
Unaniem bleek de stemming niet te zijn; vier van 45 stemmen bleken ongeldig.
Artikel uit Haagsche Courant van 21-03-2002
'Leefbaar' krijgt netjes antwoord
Den Haag Nieuwkomer Leefbaar Den Haag krijgt voorlopig netjes antwoord op alle schriftelijke raadsvragen die fractieleider Dufresne sinds zijn verkiezing in de gemeenteraad pleegt af te vuren op het college van BenW
Woordvoerder M.van Bruggen meldt namens het college dat er al een concept klaar ligt met antwoorden op een serie van 75, veelal niet serieus te nemen vragen van Dufresne. Het laat zich raden dat die antwoorden meestal zeer summier zullen zijn.
Een dag na het eerste salvo kwam de fractieleider van Leefbaar Den Haag opnieuw met een lijst vragen. Deze keer wilde hij onder meer weten of BenW misschien nog iets in de krant hadden gelezen 'waarover schriftelijke vragen kunnen worden gesteld'. De ergernis over deze manier van doen neemt in het stadhuis snel toe. Afzender Dufresne zegt zelf ermee te willen bereiken dat de vaste politieke patronen een beetje worden doorbroken.
Artikel uit Haagsche Courant van 29-03-2002
Conflict tussen oprichters Leefbaar DH
Den Haag Drie weken na een glorieuze verkiezingszege is de eerste breuk binnen de vierkoppige gemeentraadsfractie van Leefbaar Den Haag al een feit
Jozef Labuche, die bij de verkiezingen optrad als lijsttrekker van de nieuwe partij, neemt inmiddels de grootst mogelijke afstand van Michel Dufresne, de mede-oprichter van Leefbaar Den Haag die inmiddels na een interne stemming optreedt als fractievoorzitter.
Labuche doet zijn beklag over Dufresne in een brief die gericht is aan burgemeester Deetman en aan de overige leden van de gemeenteraad. De voormalige politieman in België is het zat dat Dufresne voortdurend vellen vol doorgaans onzinnige schriftelijke vragen afvuurt op het college. Zonder dat de fractiegenoten van de vragensteller hier ook maar iets van afweten.
Labuche is het 'in het geheel niet eens' met de escapades van de mede-oprichter van zijn partij. Geheel ten onrechte, stelt de Belg vast, wordt hij hier ondertussen wel voortdurend mee geïdentificeerd. Door de acties van Dufresne lijdt hij zelfs 'persoonlijke schade'.
In zijn brief aan aan de burgemeester dringt Labuche er op aan dat zijn fractiegenoot Dufresne het recht wordt ontnomen om nog uit naam van Leefbaar Den Haag vragen te stellen. De leden van de fractie zouden dan alleen nog maar op individuele titel met hun schriftelijke vragen bij BenW terecht kunnen.
'Mensen kunnen vragen stellen. Een fractie is een abstract gegeven en kan als dusdanig geen vragen stellen', zo luidt de redenering van Labuche.
In een eerder gesprek met deze krant signaleerde Labuche reeds dat de karakters van de beide oprichters van zowel het Basisberaad Geestelijke Gezondheidszorg als Leefbaar Den Haag zo nu en dan flink met elkaar botsen. Ook gaf hij aan dat er wat hem betreft geen echt schisma in de partij komt. "Je schiet er niets mee op om jezelf af te splitsen. Al zijn er wel fracties die al naar mij lonken".
Artikel uit Haagsche Courant van 05-04-2002
Raad zet Leefbaar Den Haag buitenspel
Den Haag Het bestuur van het stadsgewest Haaglanden moet het voorlopig zonder de inbreng stellen van de partij Leefbaar Den Haag.
Een aantal kleinere partijen in de Haagse gemeenteraad is daarentegen wel in dit regionale orgaan vertegenwoordigd. Volgens de andere partijen steekt er niks achter dit besluit. Het zou om praktische redenen handiger zijn om de huidige verdeelsleutel voor de 24 Haagse zetels in het algemeen bestuur van het stadsgewest te handhaven tot er meer zicht is op de definitieve samenstelling van het regiobestuur. Toch zit het de vier fractieleden van Leefbaar Den Haag heel hoog dat zij zijn gepasseerd. In de gemeenteraad sprak fractielid Labuche gisteren van 'uitsluiting en discriminatie van gekozen raadsleden'. Zijn poging om alsnog twee fractiegenoten in het Haaglanden-bestuur te krijgen leverde echter alleen maar zes ongeldige stemmen op. Ook in de nieuwe rekeningencommissie van de gemeenteraad staat Leefbaar Den Haag voorlopig buitenspel. D66-fractieleider Van Lente werd boven zijn uitdager Roozenburg (GroenLinks) gekozen als voorzitter van dit controlerende orgaan.
Fractievoorzitter Dufresne van Leefbaar Den Haag trok ook in zijn tweede optreden op het lokale politieke podium veelvuldig de aandacht met tijdrovende interrupties, venijnige plaagstootjes, onnavolgbare monologen en dialogen met de voorzitter over de vergaderorde. Af en toe onderbrak hij zijn optreden met een verzoek om een schorsing en een gang naar de rookkamer. Raadslid Hijmans van de SP wond zich gaandeweg danig op over het gedrag van Dufresne. "Ik kan hier niet zo goed tegen", bekende zij.
Artikel uit Haagsche Courant van 19-04-2002
Dualisme lijkt op Muppet Show
door Axel Veldhuijzen
Den Haag Een halfnaakt raadslid, een vergadering zónder gevoelige onderwerpen die wel tot in de nacht duurt en een burgemeester die zijn geduld maar niet wil verliezen.
De Haagse gemeenteraad vergaderde gisteren voor het eerst volgens het dualistisch stelsel.
'Bam!', 'bam!' Burgemeester Deetman mept twee keer keihard met zijn voorzittershamer op tafel. De rust keert weer een beetje terug in de Haagse raadzaal. Voor de zoveelste keer moet hij de nieuwe raad tot de orde roepen, want van het geschreeuw is niets meer te volgen. Het was zojuist Jozef Labuche van Leefbaar Den Haag die met zijn markante Vlaamse tongval de hilarische vraag stelde: "Als wij geen oppositie zijn, wat zijn we dan eigenlijk wel?" Wethouder Heijnen kopte die existentialistische voorzet meteen in met de opmerking dat dát inderdaad een goede vraag was. Leefbaar Den Haag zit met vier zetels in de gemeenteraad en Den Haag zal dat weten. Op de agenda van deze raadsvergadering staan alleen maar de spelregels voor de nieuwe raad, maar de Leefbaar-voormannen Labuche en Dufresne weten er toch een hele voorstelling van te maken. Dufresne trekt bij het begin van het tweede agendapunt plotseling zijn mouwloze T-shirt met grote Mickey Mouse-print, uit. Vierenveertig stomverbaasde raadsleden en een fronzend, net benoemd college van BenW zien hoe hij doodgemoedereerd een felgestreept rugbyshirt aantrekt. Een nietsvermoedende ambtenaar komt dan net binnen. Hij kijkt om zich heen en vraagt: "Gaat dit al de hele tijd zo?" Hij krijgt een bevestigend antwoord van een collega. "Bij het eerste onderwerp vroegen ze meteen al hoofdelijke stemming aan". Beide heren slaken een zucht. Achter hen betichten de vertegenwoordigers van de zeven oppositiepartijen de drie grote
coalitiepartijen VVD, PvdA en CDA dan van ordinaire machtspolitiek en van het elimineren van gezonde oppositie. Alle procedurevoorstellen zouden de grote drie alleen maar bevoordelen.
De kleine fracties zouden monddood zijn gemaakt. "Ik word vergadervlees. Ik moet straks in veertien commissies zitten", mokt Joris Wijsmuller van de eenmansfractie van de Haagse Stadspartij. Vanwege de nieuwe regels mag hij straks naar die vergaderingen geen partijgenoten meer sturen.
Labuche vraagt weer een hoofdelijke stemming aan en even lijkt het alsof Niek Rozenburg van GroenLinks hem daarom wil aanvliegen. Burgemeester Deetman vraagt alleen maar of dat tijdrovende gedoe echt nodig is. Deetman blijft opmerkelijk monter in dit pandemonium. Sterker, hij lijkt zich bijna te amuseren in de kolkende raadsvergadering die bij tijd en wijle echt aan de Muppet Show doet denken.
Rinus, de vaste publieke tribunezitter die anders altijd goed is voor een verkwikkende schreeuwpartij tijdens een saai debat, volgt het tumult tot dan toe bijna timide. Plots lijkt hij zijn rol te hervinden en buldert hij naar Deetman dat die moet opstappen. De burgemeester heft zijn armen moedeloos ten hemel en zegt met een blik van verstandhouding over de rood aangelopen hoofden van de raadsleden: "We zullen het nog een tijd met elkaar moeten doen, Rinus". Deetman grijpt pas echt in, als Dufresne VVD-fractievoorzitter Peter Smit een 'kleuter' noemt.
De acht kersverse wethouders volgen het debat wat ongemakkelijk. Ze zijn door het dualisme geen raadsleden meer en zijn nu wat thuisloos in dit debat waar ze niks hebben in te brengen. Tegen één uur 'snachts hamert Deetman de steeds saaier wordende vergadering af. Bij de uitgang van de zaal wordt PvdA-fractievoorzitter Henk Kool boos op Michel Dufresne die de vergadering volgens hem onnodig heeft gerekt. "Vind je dit normaal? Wij hebben ook nog een báán hoor. Jij weet niet wat dat is, maar ik moet morgenochtend weer werken".
Artikel uit Haagsche Courant van 18-06-2002
Deetman wil Leefbaar niet antwoorden
DEN HAAG | Burgemeester Deetman weigert vragen van Leefbaar Den Haag te beantwoorden over onderwerpen die hij niet van belang acht
Fractievoorzitter M. Dufresne ontving vorige week een brief van de burgemeester waarin deze aangeeft dat vragen niet in behandeling kunnen worden genomen omdat ze 'niet relevant' zijn.
Het gaat om een lijst van twaalf opeenvolgende vragen over een kunstwerk in de Geleenstraat. De eerste drie vragen luiden: 'In de Haagsche Courant van gisteren stond toch iets over Lenin en Trotski? Stalin ook bekend bij het college? In de Geleenstraat is Stalin door een groep kunstenaars in de oude politiealarmtelefooncel geplaatst. Wanneer was dat ook alweer en wat was de naam van de kunstenaarsgroep?'
Daarna volgt nog een serie vragen, waaronder een taalkundige: 'Is het óp of áan het Buitenhof?'
Het is niet de eerste keer dat Leefbaar Den Haag een afwijzing krijgt. Vanaf het begin van de raadsperiode heeft de partij volgens een gemeentelijk woordvoerder 'enkele honderden' vragen gesteld. "De partij krijgt uiteraard antwoord maar alleen op inhoudelijke vragen. Dufresne herhaalt zichzelf". Lijsttrekker Dufresne laat zich niet uit het veld slaan door de weigering. Vandaag levert hij opnieuw een serie vragen in over hetzelfde onderwerp. 'Een beetje begrip dat u niet alle vragen wenst te beantwoorden. Toch willen we de hoofdvraag overeind houden en daar gaarne een antwoord op hebben', zo luidt de bijgaande tekst.
Artikel uit Haagsche Courant van 18-07-2002
Raadslid Labuche strijkt dubbele vergoeding op
DEN HAAG | Gemeenteraadslid Jozef Labuche van Leefbaar Den Haag heeft zichzelf benoemd tot medewerker van zijn fractie. Daardoor ontvangt hij naast de onkostenvergoeding voor het raadslidmaatschap ook nog eens de vergoeding die is gekoppeld aan het medewerkerschap.
Fractievoorzitter Peter Smit van de VVD wijst de dubbelfunctie af. "Dit is niet de bedoeling van deze nieuwe regeling. Het gaat er juist om dat raadsleden steun krijgen, zodat ze hun werk beter kunnen doen. Leefbaar Den Haag bevestigt elke karikatuur die er is van de politiek, inclusief die van de zakkenvuller".
Labuche reageert woedend op de kritiek van de VVD. "Wij hebben recht op 0,9 arbeidsplaats voor ondersteuning. Een deel daarvan doe ik, de rest doen anderen. Ik kan niet anders, want van de vergoeding voor het raadslidmaatschap kun je niet leven. Ik moet ook nog een dochter opvoeden".
VVD'er Smit wil na de vakantie met de andere partijen overleggen over het fractiemedewerkerschap.
Artikel uit Haagsche Courant van 20-08-2002
Het reces van een onaangepast mens
door Ellen den Hollander en Axel Veldhuijzen
Het raadslid Michel Dufresne (Leefbaar Den Haag) is evenals zijn collega-politici met reces. Dat betekent: nog maar halve dagen besteden aan zijn passie: de gemeentepolitiek. Hij ziet zichzelf als een 'controleur' en is op zoek naar het 'niet-kloppende'. 'Dat is niet leuk'.
DEN HAAG | Hij is bijzonder en hij weet het. Zoals een adembenemende vrouw die in haar mooiste outfit flaneert door de stad, geniet hij op zijn beurt van alle aandacht die hij oproept. Michel Dufresne (45) noemt zichzelf het meest spraakmakende raadslid van Den Haag. Vanaf zijn eerste dag in het Haagse gemeentehuis is zijn dagtaak aandacht trekken: talloze interrupties die de vergaderingen eindeloos verlengen, duizenden vragen aan het college van burgemeester en wethouders.
Wat moet iemand die zijn raadslidmaatschap beschouwt als een 24-uursbaan met zichzelf aan tijdens het reces? De rust in de politiek is toch oorverdovend?
"Ik sta om een uur of zeven op en dan ga ik om een uur of acht, half negen naar het stadhuis. Daar maak ik schriftelijke vragen, dan koop ik hier bij Dudok een muffin, want die vind ik lekker. Vervolgens stop ik de schriftelijke vragen in de brievenbus bij de media. Dan zit de dag er om een uur of één weer op".
Over zijn eigen leven heeft hij het liever niet. Bij voorkeur praat hij over 'de anderen' op het stadhuis. Over die andere politici heeft hij weinig goeds te melden: bij de PvdA is alles hetzelfde gebleven sinds de verkiezingen en bij de oppositiepartijen is het ook niet veel soeps. "Het oppositieoverleg is een kinderachtige schreeuwtafel. Cees (de Jager van de PPS, red.) schreeuwt, schoolmeester Bert (van Alphen van GroenLinks, red.) probeert de rust te bewaren". Het leidt allemaal tot niets. "Je spreekt van alles met elkaar af. Die doet dit en die doet dat. Maar tijdens de vergaderingen zitten ze toch allemaal te kakelen". Om zich te onderscheiden van de andere oppositiepartijen ziet Dufresne Leefbaar Den Haag liever als een 'non-collegepartij'.
Ook zoiets: de oppositie heeft zijn partij gevraagd om mee te helpen bij het maken van een nieuw plan voor de Zwarte Madonna. "Leuk hoor, maar ze kunnen ons beter overtuigen. Heb je trouwens het emailadres van Madonna? Kan zij pleiten voor de Zwarte Madonna. Hahaha". Dufresne wijkt in minimaal één opzicht af van zijn 'collega's': hij geniet er zichtbaar van om zich onaangepast te gedragen: tijdens het gesprek op het terras van Dudok pikt hij grinnikend stukjes taart van een andere tafel. Zijn uitdossing sluit ook niet aan op de kledingcode van het stadhuis: een vaalrood shirt met capuchon, een sweatvest en een broek met afritspijpen. Op zijn rode AllStar-gympen is hij heel trots. Een hekel aan het gewone kun je het noemen.
'Decadent gebeuren'
Bijna even vervelend vindt Dufresne de fractievoorzittersclub. Eigenlijk had hij partijgenoot Jozef Labuche op die bijeenkomsten afgestuurd, maar hij heeft zelf ook een paar keer aangezeten. "Wat een decadent gebeuren, zeg!" schampert Dufresne. "Dan merk je toch dat daar een stelletje partijbaronnen zit. Blij dat ze bij burgemeester Deetman zitten. Het is de enige plek waar ik nooit een broodje neem. Ook al zit er een extra blaadje sla op".
Zijn opruiende gedrag in de raadzaal zorgt voor veel ergernis. Hij ziet zichzelf desondanks niet als nar.
"Het is vervelend voor hen dat ik de meest spraakmakende figuur ben. Als ze dat zouden toegeven, is het hek van de dam. Aan de rest zit kraak noch smaak". Welk plan steekt er eigenlijk achter zijn eigen partij? "In de Volkskrant las ik een verhaal over een scriptloze wereld. Dat spreekt mij wel aan". Vastomlijnde ideeën staan daarom niet op papier, zo meldt hij trots. "Ik heb me voor de verkiezingen ook te veel gek laten maken om een programma te maken. Achteraf ben ik blij dat er geen geld was. Dan hadden we dat misschien uitgegeven. In de fractiekamer van de PvdA zag ik hele stapels folders liggen die over waren. Die zijn later in de afvalcontainer gegooid".
Geen vooropgezet plan dus. Maar wel een onafgebroken rij vragen, vragen, vragen. Duizenden heeft het college al ontvangen. "Bij ons zit er continuïteit in", stelt Dufresne vast. "Dat kun je van andere partijen niet zeggen; die werken fragmentarisch. Het is ook een echte competitie: wie heeft de meeste vragen". Niet alle vragen zijn even 'relevant', maar dat kan de Hagenaar niet bommen. "Ik heb de afgelopen maanden wel gemerkt wat het college wel en niet relevant vindt".
Opgedroogd
De onuitputtelijke stroom vragen (waaraan hij elke dag werkt) is in de vakantietijd opgedroogd. De Leefbare fractie heeft zichzelf voorgenomen tijdens het reces geen vragen in te dienen. Alleen nog initiatiefvoorstellen. Zoals die van René Trouvat, die een lans breekt voor een Indisch ouderenhuis. Slimme ideeën komen soms spontaan op. Zoals zijn plan om het reces af te schaffen. Of om tijdens de vergaderingen eerst de collegepartijen te laten spreken alvorens de oppositie aan het woord komt. "Ik zit ook te denken aan een virtuele vergadering zodat de raadsleden niet aanwezig hoeven te zijn. Ik zie Deetman al zitten achter zo'n toetsenbord: Daar komt nummer 47".
Dufresne is tevreden over zichzelf, maar ook over zijn ploegje. René Trouvat, wiens bijdragen niet zo talrijk zijn, krijgt van hem een acht. Reinout Stekelenburg, die nooit in het stadhuis wordt gesignaleerd en dus nog nooit iets heeft gezegd, krijgt een negen. "Hij brengt rust in de tent", verklaart de fractievoorzitter met een uitgestreken gezicht. En Jozef Labuche krijgt een zesje. "Hij maakt te veel ruzie". Ze zijn controleurs. "Sinds het dualisme zijn wij allemaal controleurs geworden. Een grote zoektocht naar het niet-kloppende. Dat is niet leuk". Veel verschil tussen het reces en het raadswerk ziet Dufresne overigens niet. "Eigenlijk is het permanent reces. Want veel gebeurt er niet".
Tien opmerkelijke vragen van Leefbaar DH
De lijst nutteloze en minder nutteloze vragen die Dufresne stelde aan het college van BenW is bijna eindeloos. Een bloemlezing.
'Heeft het college gisteren de Haagsche Courant gelezen? Stond er nog wat bijzonders in?' 22 maart 2002
'Is een koeschijtfestival een diervriendelijk gebeuren?' 15 april
'Is het college bekend met die rode plastic dingen die op de weg staan bij de schouwburg?' 23 mei
'Enige tijd geleden liet wethouder Stolte op het Malieveld vogels uitvliegen. Hoe zat dat ook alweer?' 23 mei
'Moeten we de Rolling Stones maar niet ereburgers van Den Haag maken?' 3 juni
'Vindt het college ook niet dat het Prins Bernhardviaduct vervangen dient te worden door bijvoorbeeld een hangbrug net zoals in Rotterdam?' 18 juni
'Hoe gaat het met de collegelobby van Haagse burgemeester tot premier?' 1 juli
'Wat zijn de kosten van de reparatie van de voorzittershamer?' 4 juli
'Al jaren rond deze tijd gaan geruchten over vreemde lichtsignalen 'savonds boven de Scheveningse kust. Zijn dat UFO's?' 26 juli
'Heeft het college alvast futuristische dingen over 2006 om op Haags gemeenteraadsinternetgebeuren te zetten?' 29 juli
Artikel uit Haagsche Courant van 19-09-2002
'Stofmuts' verboden woord in Haagse raad
door Ellen den Hollander
DEN HAAG | Opstaan voor iemand in de trein. De ander behandelen zoals je zelf graag behandeld wilt worden. De discussie over normen en waarden is in alle hevigheid losgebarsten in Nederland.
In de Haagse raadzaal was het debat over fatsoen woensdag ook een moment actueel toen raadslid Wim Pijl van de ChristenUnie/SGP midden in zijn betoog over de plannen voor de Grote Markt te horen kreeg dat hij 'een stofmuts' was.
Degene die Pijls verhaal onderbrak met deze uitbarsting, was Michel Dufresne van Leefbaar Den Haag. Hoewel Dufresne wel vaker vergaderingen tracht te verlevendigen met ter zake doende en minder ter zake doende opmerkingen, ging hij dit keer te ver, vond voorzitter Rob van der Laar van de VVD. Hij liet weten dit soort taal niet op prijs te stellen. De schaapachtig lachende Dufresne kreeg te horen dat zulke uitlatingen ongepast zijn voor volksvertegenwoordigers. "Zo gaan wij in de raad niet met elkaar om".
Pijl zelf zag ook de humor niet in van de opmerking. "Vorige keer werd ik al rapalje genoemd, nu ben ik weer een stofmuts. Ik vind dit schandalig".
Artikel uit Haagsche Courant van 26-09-2002
'Dufresne, ik maak van je bril een racefiets'
DEN HAAG | Raadslid Michel Dufresne is op zijn vingers getikt vanwege zijn storende gedrag in de raad. Als de fractievoorzitter van Leefbaar Den Haag zich niet beter in de hand houdt, kan hij worden weggestuurd.
Dat blijkt uit een brief die Peter Smit, de voorzitter van het presidium, vorige week aan Dufresne stuurde. Smit stelt dat Dufresne zich geregeld schuldig maakt aan beledigende uitlatingen.
Volgens Smit worden 'alleszins de grenzen van het betamelijke en welvoeglijke overschreden'. Diverse mensen zouden zich persoonlijk gekwetst voelen door de opmerkingen. Dufresne mag zich niet meer op die manier uiten. 'In voorkomende gevallen zal u zonodig de verdere deelname aan de vergadering worden ontzegd'.
De voorbeelden liggen voor het oprapen. Vorige week noemde de fractievoorzitter van Leefbaar Den Haag zijn mederaadsleden nog 'kuttenkoppen' en ChristenUnie/SGP-raadslid Wim Pijl een 'stofmuts'.
Ondanks de waarschuwingen gaf de plaaggeest Dufresne gisteren opnieuw blijk van zijn ongenoegen over de raad. Hij kreeg deze keer Helga Hijmans van de SP in de gordijnen. De frustratie van het SP-raadslid liep zo hoog op, dat zij zich liet verleiden tot scheldpartijen. Hijmans noemde Dufresne 'een strontvervelend ettertje', waarop zij het antwoord kreeg: "Ergert u zich maar, ergert u zich maar. Als een tomaat", waarbij Dufresne verwees naar het beeldmerk van Hijmans' partij. Daarmee was de kous niet af. Hijmans voelde zich later tijdens de discussie zo geplaagd dat zij Dufresne toeriep: "Als je nou niet ophoudt, dan maak ik van je bril een racefiets".
Artikel uit Haagsche Courant van 16-10-2002
'Leefbaar Den Haag schaadt imago raad'
DEN HAAG | De manier waarop Leefbaar Den Haag zich opstelt in de Haagse gemeenteraad, schaadt het gezag en aanzien van de raad. Daarom wordt de partij niet toegelaten tot het algemeen bestuur van het Stadsgewest Haaglanden en tot de rekeningencommissie van de gemeenteraad.
Dat heeft de partij gisteren te horen gekregen van het presidium van de gemeenteraad. Leefbaar Den Haag is met vier zetels de grootste oppositiepartij in Den Haag. Fractieleden van Leefbaar Den Haag zorgen geregeld voor commotie tijdens vergaderingen omdat ze andere raadsleden uitschelden, uitweiden over uiteenlopende onderwerpen, of grove taal gebruiken. Ook de schriftelijke vragen van fractievoorzitter Dufresne zijn berucht. Hij heeft er sinds de verkiezingen in maart meer dan duizend gesteld. Gisteren vroeg hij opheldering over de waakhonden bij de slooppanden aan de Gedempte Gracht. De fractievoorzitter wil onder meer van het gemeentebestuur weten of de honden in continudienst zijn, of dat ze volgens een soort CAO werken.
Leefbaar Den Haag kreeg een ander probleem wel opgelost: het fractielid Stekelenburg mag weer op de achterste rij in de raadzaal zitten. Stekelenburg was na de verbouwing van de zaal op de eerste rij terechtgekomen, maar daar weigerde hij plaats te nemen omdat hij volgens eigen zeggen een 'backbencher' is. Hij heeft nog nooit een woord in de gemeenteraad gesproken.
Artikel uit Haagsche Courant van 17-10-2002
DEN HAAG
Dufresne: Uitsluiting Leefbaar Den Haag is een compliment
DEN HAAG | De kritiek dat zijn partij het imago van de gemeenteraad schaadt, kan fractievoorzitter Dufresne van Leefbaar Den Haag niets schelen.
Sterker nog, hij spreekt van een compliment. "De gemeenteraad grijpt diep in op de levens van mensen en als mijn partij dat gezag aantast, dan komen wij kennelijk op voor de mensen. Het gaat in de raad altijd om negatieve zaken, want over positieve zaken wordt niet gesproken. Dat zorgt ervoor dat er altijd veel wordt geklaagd door burgers." Dufresnes partij kreeg deze week een brief van het presidium van de gemeenteraad. Daarin staat dat het gezag en het aanzien van de raad worden aangetast door de manier waarop de fractieleden hun gevoelens en opvattingen tot uitdrukking brengen. Vanwege deze ongebruikelijke werkwijze van Leefbaar Den Haag wordt de partij uitgesloten van het bestuur van stadsgewest Haaglanden en de rekeningencommissie van de gemeenteraad. "Het zijn non-argumenten", vindt Dufresne. "Het draait in de brief om het woordje 'nu'. Kijk maar, hier staat: 'Na ampel overleg heeft het presidium geconcludeerd dat er nu geen aanleiding bestaat aan de raad een voorstel te doen ter honorering van uw verzoek (om lid te worden van Haaglanden en de rekeningencommissie, red.)'. "Nu niet, dus wanneer dan wel? Wanneer zijn we lief genoeg geworden? En waar meet je dat aan af?" Dufresne betreurt het, dat het presidium zoveel tijd steekt in dit soort kwesties. "Neem die brief waarin wordt gedreigd mij uit de raad te
zetten, als ik me niet gedraag. Het is nog steeds niet gebeurd. Ze stoppen energie in een maatregel die niet geëffectueerd kan worden."
Artikel uit Haagsche Courant van 21-10-2002
Labuche: Leefbaar wordt vermoord
DEN HAAG | Opnieuw zijn vragen van Leefbaar Den Haag onbeantwoord gebleven door het Haagse college van burgemeester en wethouders. Het gaat deze keer om vragen die raadslid Labuche heeft gesteld.
Burgemeester Deetman heeft de vragen die in totaal bijna tien A4-tjes beslaan retour gezonden met de mededeling dat de brieven niet voldoen aan de voorschriften. De vragen moeten kort en duidelijk zijn geformuleerd en kunnen worden voorzien van een korte toelichting. 'Uw brieven voldoen niet aan dit vereiste', schrijft Deetman aan Labuche. In een reactie laat Labuche weten zeer in zijn wiek geschoten te zijn. Hij vindt dat de inbreng van Leefbaar wordt 'vermoord' en dat de rest van de gemeenteraad erop uit is om te bewijzen dat Leefbaar het niet waard is om raadslid te zijn. 'Allemaal om met zijn allen een meerderheid te krijgen en van de oppositie vier zetels terug te winnen en verder te gaan met regentesk besturen?'
Artikel uit Haagsche Courant van 05-11-2002
Leefbaar Den Haag begroot 'behapbaar'
DEN HAAG | Leefbaar Den Haag, de grootste oppositiepartij in de Haagse gemeenteraad, heeft een alternatieve begroting opgesteld met drieëndertig voorstellen die volgens de partij allemaal 'behapbaar' zijn.
Sinds de invoering van het dualistisch bestuurssysteem hoeft de raad zich volgens de Leefbaar Den Haag geen zorgen meer te maken over de financiering van voorstellen.
Daarom staat bij de de financiële dekking van elk voorstel 'behapbaar.'
De voorstellen van de partij zijn zeer uiteenlopend. Zo moet de gemeenteraad een plantsoentje kraken, moet er voor raadsleden en bestuurders een 'shabby dresscode' komen en moet de Haagse tramtunnel geschikt worden gemaakt voor auto's.
Voor de uitwerking van alle plannen heeft Leefbaar Den Haag ook een praktische oplossing. Steeds staat er:
'Betreffende wethouder ga jij d'r lekker achteraan en als het niet goed is, dan spreken we wel verder.'
De Haagse gemeenteraad bespreekt de begroting aanstaande donderdag.
Dealen in het openbare achterkamertje van de raad
door Axel Veldhuijzen
De fracties uit de Haagse gemeenteraad bespraken maandag de moties en amendementen die zij donderdag zullen indienen bij de behandeling van de begroting. Wie geen dekking had, hoefde niet op steun te rekenen.
DEN HAAG | De Haagse highlights in een notendop. De twijfelachtig geworden aanleg van tramlijn 19, de brandveiligheid van horecapanden, de aankomst van Sinterklaas en de veiligheid van de stad.
In een tempo dat voor de Haagse gemeenteraad zeker een sneltreinvaart genoemd mag worden, werkten de fractieleden van alle tien partijen gisteravond alle moties en amendementen af. Fracties konden bij elkaar steun zoeken voor hun wijzigingsvoorstellen en in een paar gevallen gebeurde dat ook, soms op voorwaarde dat de indienende fractie de tekst iets wijzigde. Met opgerolde hemdsmouwen en op een tutoyerende toon werden er zaken gedaan in de foyer van de raadzaal. De vergadering was openbaar, maar er was geen publiek dat niet uit professionele interesse naar het Haagse kwartetten was komen kijken. Natuurlijk hing fractievoorzitter M. Dufresne van Leefbaar Den Haag als vanouds de pias uit. Daardoor merkte hij bijna te laat op dat hij bijna raadsbreed steun kreeg voor zijn motie om de brandpreventie in de stad te verbeteren. Steun was er ook voor het idee van GroenLinks om buurtmarkten op pleinen te promoten en om die verfoeide aanleg van tramlijn 19 eens bij het stadsgewest Haaglanden aan de kaak te stellen. De SP scoorde steun met het idee om een hulpketen voor de slachtoffers van loverboys, meisjesronselaars, in te stellen.
Kunstprijs
GroenLinks kon ook op steun van de PvdA rekenen voor het idee om een Haagse allochtone kunstprijs in het leven te roepen. PvdA-fractievoorzitter H. Kool zegde zijn steun alleen toe op voorwaarde dat de nieuwe prijs niet zoals GroenLinks wilde, vernoemd zal worden naar Mohammed Ben Chak Chak, de Marokkaanse kunstenaar die vorig jaar zelfmoord pleegde. Volgens Kool moet een dergelijke prijs niet vernoemd worden naar iemand die van een dak is gesprongen.
De coalitiepartijen kondigden ook drie voorstellen aan die daardoor vanzelf op voldoende steun kunnen rekenen: één over verbeterde openingstijden van buurthuizen, één over de uitwerking van het Haagse veiligheidsplan en één over strafrechtelijke opvang van drugsverslaafden. Daarbij wil de PvdA dat bewoners uit de maatschappelijke opvang ook sneller in aanmerking kunnen komen voor een gewoon huis, dat de gemeente meer subsidie uittrekt voor het Haags Milieu Centrum en een manier verzint waarop mensen die eigenlijk te veel verdienen voor hun goedkope huurwoning vrijwilig vertrekken naar een iets duurdere. Verreweg de meeste van de tientallen moties en amendementen, zoals die van Leefbaar Den Haag om Sinterklaas voortaan in Den Haag te laten wonen, krijgen donderdag hoogstwaarschijnlijk niet voldoende steun. Zeker niet de voorstelllen die geld uit de Haagse reserves als dekking hadden. Kool gaf zijn GroenLinks-collega Van Alphen daarom nog de suggestie om aan de dekking van een paar voorstellen te sleutelen. "Want de inhoud vind ik wel sympathiek." Je zag Van Alphen bijna twijfelen tussen het efficiënt behalen van een meerderheid en het principieel blijven. Donderdag zal blijken welke afweging doorslaggevend was.
Partij Leefbaar Den Haag boos en verdeeld
DEN HAAG | De raadsleden R. Stekelenburg en R. Trouvat van Leefbaar Den Haag zijn boos op VVD-fractievoorzitter P. Smit. Hij zou hen als voorzitter van het presidium van de gemeenteraad toegang hebben geweigerd tot het algemeen bestuur van het stadsgewest Haaglanden en de rekeningencommissie.
Volgens Smit zijn de verwijten nergens op gebaseerd. Hij vindt het allemaal onzin.
Stekelenburg en Trouvat hebben de hulp van advocaat mr. R. Veeris ingeroepen om alsnog hun gelijk te krijgen. De twee kregen onlangs van het presidium te horen dat 'de wijze waarop de fractie (van Leefbaar Den Haag red.) de gevoelens en opvattingen tot uitdrukking brengt, het gezag en aanzien van de Haagse gemeenteraad aantast'. Anders gezegd: Den Haag zou in het stadsgewest voor gek staan met de vaak luidruchtige en onbehouwen raadsleden van de meest opzienbarende raadsfractie in jaren.
Volgens mr. Veeris moet presidiumvoorzitter Smit de twee leden van Leefbaar Den Haag gewoon toelaten tot het stadsgewest en de rekeningencommissie. Doet hij dit niet, dan dreigen zowel civielrechtelijke als strafrechtelijke stappen.
Veeris: "Via een kort geding kan ik een dwangsom laten opleggen voor de periode dat mijn cliënten niet worden benoemd en ik overweeg Smit ook te vervolgen wegens smaad. Hij heeft ze namelijk zwartgemaakt bij het afwijzen van hun verzoek aan het presidium."
Niet de gehele fractie van Leefbaar Den Haag is overigens boos over de afwijzing van Smit, integendeel. Fractievoorzitter M. Dufresne en tweede man J. Labuche zeiden volgens Veeris eerder dat zij de afwijzing juist 'eervol' vonden. Dufresne zei eerder in de Haagsche Courant: "De gemeenteraad grijpt diep in op de levens van mensen en als mijn partij dat gezag aantast, dan komen wij kennelijk op voor de mensen." Volgens jurist Veeris staat de grootste oppositiefractie op dit moment op springen vanwege onderlinge meningsverschillen.
Presidiumvoorzitter Smit moet erg zuchten, als hij van de boze Leefbaren hoort. Volgens hem kennen ze de regels van de gemeenteraad niet en zijn ze daarom boos om niets. "Het presidium heeft niet het alleenrecht om raadsleden voor commissies voor te dragen. Ze kunnen ook zelf met een voorstel komen, maar dat weten ze kennelijk niet. En ze moeten natuurlijk helemaal niet bij mij persoonlijk zijn. Ik ben alleen maar voorzitter van het presidium, ik heb niets persoonlijk bepaald."
Smit zegt zich wel af te vragen of de kandidatuur van Stekelenburg en Trouvat door de rest van de raad gesteund zal worden, als ze met een voorstel zouden komen. "Hoe bozer ze worden, hoe meer ze mij duidelijk maken dat ze procedures niet kennen en Den Haag elders maar niet moeten verdedigen."
Artikel uit Haagsche Courant van 16-11-2002
Leefbaar wil Rolls Royce naast Deetman parkeren
door Axel Veldhuijzen
DEN HAAG | Leefbaar Den Haag overweegt een Rolls Royce te kopen om indruk te maken op burgemeester Deetman.
Fractievoorzitter Dufresne (zonder rijbewijs) is tegen het plan, maar de 'dakloze backbencher' Stekelenburg heeft met partijlid R. Kraft al een leuk modelletje gezien. Dufresne moet van Kraft ook opstappen.
Volgens Kraft zou de partij-Rolls in de parkeergarage van het stadhuis altijd naast de donkerblauwe Volvo van burgemeester Deetman moeten staan. "Dat zou indruk op hem maken. Dan weet 'ie met wie hij te maken heeft." Nadat raadslid Stekelenburg via de partijcomputer in de fractiekamer een aardige Rolls Royce vond, ging Kraft langs bij de dealer in Vlaardingen. "Het was een blauwe, voor 17.000 euro met weinig kilometers. Geen geld, vond Stekelenburg nog."
Kraft zag volgens eigen zeggen op het laatste moment toch van de koop van de limousine af, omdat hij nog iets anders wilde regelen: het royeren van fractievoorzitter Dufresne en tweede man Labuche. Die voeren volgens hem een 'ondemocratisch schrikbewind'. Stekelenburg had hem al de papieren opgestuurd die zijn kredietwaardigheid moesten bewijzen.
Artikel uit Haagsche Courant van 16-11-2002
Geen schijn van kans voor motie
De door Kraft aangekondige ledenvergadering van Leefbaar Den Haag eindigde vrijdagavond voor het boze lid met een domper.
De opkomst in het reusachtige verlaten Haagse stadhuis was met de drie door hemzelf meegenomen dames wel erg mager. Zijn vooraf aangekondigde motie van wantrouwen tegen de fractievoorzitter maakte geen kans. "Ik zei tegen de dames dat ze maar even in het atrium moesten wachten terwijl ik met Kraft sprak," vertelt Dufresne. "Ik denk dat 'ie met die dames uitging, ik had ze in elk geval nog nooit gezien". Ook de bewaker die poolshoogte kwam nemen waarschuwde Kraft dat hij echt geen ledenvergadering mocht houden, omdat het stadhuis daar niet voor bedoeld is. "En ondertussen gaf 'ie mij een knipoog," aldus Dufresne.
Krafts grootste bezwaar tegen Dufresne is dat de fractievoorzitter alle regels van het verenigingsleven aan zijn laars lapt. Dufresne bevestigt dat volmondig: "Ik heb alleen een vereniging opgericht omdat je zonder niet aan de verkiezingen mag deelnemen. Nu zitten we in de raad en is er ook geen sprake meer van een vereniging. Iedereen zit op persoonlijke titel in de raad voor Leefbaar Den Haag. En als Kraft beweert dat hij betalend lid is, dan is hij abuis, want we hebben niet eens een girorekening, laat staan leden".
Kraft, die bij de verkiezingen op de achtste plaats bij Leefbaar Den Haag stond, vertegenwoordigt de partij wel in de beroep- en bezwarencommissie van de gemeente. Dufresne gaf hem gisteravond 'de gedachte ter overweging' om die positie op te geven. "Ik wil het hele spul de 25ste toch bij elkaar roepen en het is netter als hij nu zelf een stap zet, dan dat er op die vergadering zoiets moet gebeuren".
Kraft beweert ook dat Dufresne hem ooit een betaalde aanstelling als fractiemedewerker heeft beloofd en dat hij die belofte nooit is nagekomen. Dufrese zegt daarop dat alles op zijn tijd moet gebeuren en dat de aanstelling van een andere fractiemedewerker zo goed als rond is. Binnen de partij is tegelijkertijd wrevel over de tweede man J. Labuche die door de fractie, dus ook door zichzelf, is aangesteld als betaald beleidsmedewerker. Labuche zegt die inkomsten nodig te hebben om rond te komen. Ook het presidium van de gemeenteraad heeft twijfels bij die combinatie en daarom is een speciale bijbanencommissie verzocht om te onderzoeken of dit door de beugel kan.
Stekelenburg heeft volgens Kraft al zijn conclusies getrokken. Hij zou vanaf nu als eenmansfractie betaald willen worden, zodat hij voortaan het deel fractieondersteuning krijgt uitbetaald dat vooralsnog naar de 'beleidsmedewerker' Labuche vloeit.
Bij het horen van de belangstelling voor zijn persoon faxt Labuche een bloemlezing van politieke proza om wat 'inhoudelijks' toe te voegen. De strekking is eenduidig: de gemeenteraad laat zich in de luren leggen door het college van B en W en niemand zegt er wat van. Hij vraagt zich af of een ambtenaar zijn werk niet beter kan overnemen.
Kraft, die overigens in Naaldwijk woont en daar eerder tevergeefs een ouderenpartij nieuw leven probeerde in te blazen, lijkt er rekening mee te hebben gehouden dat zijn avontuur bij Leefbaar Den Haag op niets uitloopt. Trots meldt hij de voorman te zijn van de nieuwe politieke groepering 'Pim Fortuyn Leefbaar Westland'.
quote:Het is een beetje teveel info in één keer denk ik. Misschien had je beter wat selectiever 1 of 2 berichtjes kunnen uitkiezen.
Op woensdag 20 november 2002 10:07 schreef Short_stop het volgende:
Ja, sorry hoor, maar ik kon er niet meer tegen dat mijn bericht het enige met 0 reacties was.
quote:
Op woensdag 20 november 2002 10:15 schreef piere het volgende:
ik reageer ook ff
quote:Ja, daar heb je gelijk in. Dankjewel voor de tip. Volgende keer
Op woensdag 20 november 2002 10:29 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Het is een beetje teveel info in één keer denk ik. Misschien had je beter wat selectiever 1 of 2 berichtjes kunnen uitkiezen.
quote:Tis een truc van GroenLinks
Op woensdag 20 november 2002 18:32 schreef Glacius het volgende:
Jullie weten allemaal dat Leefbaar Den Haag niets met andere Leefbaar-partijen te maken heeft?
een urinecontrole zou best op zijn plaats zijn.. niet te geloven dat zulke mafketels gewoon gemeenteraadslid kunnen worden en er ook nog dik betaald voor worden
quote:Ik ging daarnet wat zoeken om met een betoog te komen over de lage opkomst bij de verkiezingen maar toen vond ik dit;
Op donderdag 21 november 2002 01:10 schreef Fonkmeistah het volgende:
...niet te geloven dat zulke mafketels gewoon gemeenteraadslid kunnen worden en er ook nog dik betaald voor worden
"Artikel uit Haagsche Courant van 07-12-2000
Lokale Partijen
Enkele dagen geleden werd electoraal Den Haag een Sinterklaaspresentje voorgehouden met de breed uiteengezette aankondiging in de HC van de oprichting van een Haagse variant op Leefbaar Utrecht met de naam Leefbaar Den Haag. Het smeu´ge van deze aflevering van de soap is dat deze partij reeds bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel Haaglanden staat ingeschreven onder het adres Riviermarkt 2, bij de Haagse Ondersteunings Functie (en voorheen aan de Gedempte Gracht 51).
Om van te smullen is ook, dat de initiator van de al bestaande variant op Leefbaar Utrecht een en dezelfde is als die van de Vereniging de Haagse Stadspartij, welke voorheen ook aan de Gedempte Gracht 51 bleek te zitten. Nu staat Leefbaar Utrecht bekend als de luis in de pels van de gemeente van de stad Utrecht - me dunkt dat de huidige Scheveningse initiator van deze in Den Haag nieuw op te richten lokale partij dezelfde rol nastreeft op zoek naar electorale winst. Het is daarom zeer vermakelijk om te mogen constateren dat deze toekomstige luis in de pels van de gemeenteraad van Den Haag door diezelfde gemeenteraad onbedoeld facilitair is onderhouden. Als bij de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezing er electoraal uitgepakt kan worden, moet er nog wel aan de kiezer duidelijk gemaakt worden of Leefbaar Den Haag dan wel een echte Leefbaarheidspartij is dan wel of het hier gaat om het zoveelste Geestelijke Gezondheidszorg-kloontje, geboren uit het brein van de initiator van de Stichting Basis Beraad GGZ Den Haag. (Die voorheen ook op de Gedempte Gracht 51 zat en nu eveneens bij het Hof)."
Dat betoog komt wel een andere keer ok?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |