Ja mensen ik weet het ik ben heel lang niet op fok geweest enzo. Maar omdat het vandaag de dag is dat in Back to the Future 2 Marty en Doc naar 21 oktober 2015 reizen vond ik dit een mooie dag om iets aan jullie mee te delen wat ik een tijdje terug heb ontdekt: Back to the Future 2 bevat een paradox
Alleen als jullie de gehele trilogie gekeken hebben begrijpen jullie dit. (bevat spoilers!)
In deel 1 wordt Doc doodgeschoten door terroristen. In 1955 schrijft Marty hem vervolgens een brief dat hij de nodige maatregelen moet nemen om dit te voorkomen. Doc scheurt de brief echter doormidden voor hij hem gelezen heeft. Als Marty terugkomt in 1985 heeft Doc de verscheurde brief aan elkaar geplakt. Nou dat kan allemaal enzo maar...
In deel 2 gaan Marty en Doc samen naar 1955 terug. Aan het einde verdwijnt de Doc uit 1985 en gaat Marty naar de Doc uit 1955 voor hulp. Die valt flauw bij het zien van Marty. De volgende ochtend (in deel 3) wordt Doc wakker in zijn eigen huis en heeft Marty hem daar heengebracht.
Hier dus de paradox: Doc viel flauw dus kon de stukjes van de brief niet hebben meegenomen om aan elkaar te plakken. En tuurlijk, desondanks hij druk bezig was met Marty naar 1885 te helpen kon hij terug zijn gegaan naar de klokkentoren om die stukjes te pakken. Maar die nacht regende het en waaide het en was er 1 dikke storm. Dus die stukjes zouden daar de volgende ochtend echt niet meer liggen. Sowieso niet. Zelfs als ze er nog zouden liggen zou de brief waarschijnlijk onleesbaar zijn van de regen die nacht. Dus Doc kon de brief niet gelezen hebben, zou niet weten dat hij doodgeschoten zou worden, zou dus worden doodgeschoten, zou niet met Marty naar 1955 terug kunnen zijn gegaan.
Maar als dat niet gebeurd was zou de Doc van 1955 wel de stukjes van de brief aan elkaar hebben geplakt. Dus een paradox
Als je iets niet wil doen.............doe het dan niet