abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156845198
quote:
Extra onderzoek naar energieverbruik witgoed

De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) gaat extra onderzoek doen naar het energieverbruik van huishoudelijke apparaten. Dat doet de inspectiedienst omdat uit steekproeven is gebleken dat witgoed zoals vaatwassers en droogtrommels lang niet zo zuinig zijn als op het etiket vermeld.

In de winkel geven energielabels aan wat consumenten mogen verwachten als het gaat om energieverbruik van een apparaat. De NVWA hield in 2013 en 2014 verschillende producten tegen het licht. Uit deze steekproeven bleek dat zo'n 75 procent van de vaatwassers, droogtrommels, ovens en koel- vriesapparaten afweek van de labels. Bij airco's bleek zelfs 90 procent niet te deugen.

Omdat het slechts steekproeven betrof weet de NVWA niet of ze representatief genoeg zijn om te kunnen concluderen dat consumenten massaal in het ootje worden genomen. Er volgt dus nader onderzoek. Daarbij wordt ook het energieverbruik van televisies, lampen en stofzuigers onder de loep genomen. Begin 2016 zullen de resultaten bekend worden gemaakt.
Er komt een onderzoek door de NVWA naar het energie verbruik van witgoed, wasmachines, vaatwassers led lampen, airco's e.d. al jaren worden we op de hak genomen door de zgn energie labels op apparaten dat deze zo zuinig zouden moeten zijn. Het blijkt dat deze apparaten toch meer energie gebruiken dan aangegeven. Wisten we toch wel al een beetje. ;)

[ Bericht 59% gewijzigd door Specularium op 15-10-2015 19:28:34 ]
pi_156845360
Wie is we? Heb je een account met je vrouw ofzo? Hebben jullie samen aan deze briljante OP gewerkt? Wisten jullie allebei niet hoe je een bron moet toevoegen? Vragen, vragen...
  donderdag 15 oktober 2015 @ 07:27:48 #3
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_156845434
Waar komt deze info vandaan? En precies wat Nielsch al zegt
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 15 oktober 2015 @ 08:01:18 #4
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_156845601
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_156845640
tja en wie controleert de energiemeters in de kelder?
pi_156845812
nVWa

lekker betrouwbaar
pi_156846001
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 04:38 schreef Tulpenboy50 het volgende:
Er komt een onderzoek door de NVWA naar het energie verbruik van witgoed, wasmachines, vaatwassers led lampen, airco's e.d. al jaren worden we op de hak genomen door de zgn energie labels op apparaten dat deze zo zuinig zouden moeten zijn. Het blijkt dat deze apparaten toch meer energie gebruiken dan aangegeven. Wisten we toch wel al een beetje. ;)
VW zal heus niet de enige zijn die de zaak op dit gebied besodemieterd.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_156849687
/care. Mijn kale electra verbruik zonder verwarming is 1300kWh terwijl ik 2900kWh opwek :D _O-. Al mijn witgoed is wel voorzien van een A(++++) label, dat dan weer wel.

Mensen die bijna een maand per jaar werken voor de kolenboer :')
pi_156850348
En Samsung televisies hebben ook sjoemelsoftware die het stroomverbruik omlaag gooien als ze testpatronen detecteren.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_156850425
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 13:19 schreef Resistor het volgende:
En Samsung televisies hebben ook sjoemelsoftware die het stroomverbruik omlaag gooien als ze testpatronen detecteren.
Toen ik mijn TV kocht heb ik deze in de showroom eerst getest met mijn stroommeter :X
Maargoed... ik heb ook een LED lamp in mijn koelkast en vriezer gedraaid :') :D
pi_156855091
Is er dan iemand die die kaartjes serieus neemt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_156855109
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 13:23 schreef Revolution-NL het volgende:
Toen ik mijn TV kocht heb ik deze in de showroom eerst getest met mijn stroommeter :X
Was je stroommeter wel geijkt?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_156855618
quote:

[..]

Helaas maak ik geen grap :X

http://www.theguardian.co(...)ts-than-in-real-life
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_156857026
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 17:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Was je stroommeter wel geijkt?
Het zou zomaar een sjoemel meter kunnen zijn :')
pi_156857273
quote:

[..]

Wist je dat de lamp uitgaat als de koelkast gesloten wordt :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_156857472
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 19:16 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Hoe weet je dat? Ben je in de koelkast gaan zitten ofzo?
:')
pi_156857723
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 19:07 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het zou zomaar een sjoemel meter kunnen zijn :')
Je weet het tegenwoordig nooit
pi_156858175
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 19:16 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Die van mij brandt al tijden niet meer....
pi_156858295
Ach, die onzuinige verbruiken nog meer dan op papier dus dat compenseert elkaar weer.
pi_156866573
quote:

[..]

Dus de lampen die er al in zaten en het deden heb je vervangen door verlichting die daarvoor extra geproduceerd moest worden. Alsof dat geen energie (en aanschaf) kost.

Doet me denken aan de overburen. Die wilden een onderhoudsarme tuin. Om die aan te leggen zijn er wekenlang dagelijks drie tot acht mannen bezig geweest. Heel wat manuren.
Farts are jazz to assholes
pi_156879185
quote:
2s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 23:51 schreef trabant het volgende:
Dus de lampen die er al in zaten en het deden heb je vervangen door verlichting die daarvoor extra geproduceerd moest worden. Alsof dat geen energie (en aanschaf) kost.
Vaak is de fabricage energie minder dan wat je ermee bespaard over de economische leeftijd van het apparaat. Vooral bij koelkasten kan je beter elke 5 jaar een nieuwe kopen. Dat is beter voor het milieu en je portemonee.
De oude dan wel naar de sloop brengen, want anders maakt het voor het milieu niks uit.
pi_156879863
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 17:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Vaak is de fabricage energie minder dan wat je ermee bespaard over de economische leeftijd van het apparaat. Vooral bij koelkasten kan je beter elke 5 jaar een nieuwe kopen. Dat is beter voor het milieu en je portemonee.
De oude dan wel naar de sloop brengen, want anders maakt het voor het milieu niks uit.
Slopen kost ook energie, net als transport van oude en nieuwe koelkasten, en je moet ook alle energie meerekenen, van delfstof tot aan eindproduct bij je thuis. Bovendien is er een grote winst geboekt in de zuinigheid van apparaten met die energielabels enzo, maar op een gegeven moment is er niet veel winst meer te boeken. Het verschil tussen een 5 jaar oude koelkast en een nieuwe koelkast was 10 jaar geleden ongetwijfeld een stuk groter dan nu.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_156880284
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 17:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Vaak is de fabricage energie minder dan wat je ermee bespaard over de economische leeftijd van het apparaat. Vooral bij koelkasten kan je beter elke 5 jaar een nieuwe kopen. Dat is beter voor het milieu en je portemonnee.
Geloof je het zelf? Elke vijf jaar vervangen is hooguit beter voor de economie, al dwingt de geplande veroudering door de fabrikanten je daar al vaak genoeg toe.

Het is natuurlijk wel zo makkelijk om je blind te staren op enkel de stroom die er door het snoertje gaat. Bij auto's doet men dat ook: men kijkt enkel naar wat er uit de pijp komt en vergeet voor het gemak maar even dat de productie en sloop meer milieubelasting vormen dan tien jaar intensief gebruik. Een auto helemaal oprijden is milieuvriendelijker dan elke drie jaar een nieuwe auto kopen omdat daar schonere software in zit.

Daarbij: onze koelkast is gelukkig niet meer wit, en dat werk ga ik ook niet elke vijf jaar doen.
Farts are jazz to assholes
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 19:32:39 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156881373
quote:

[..]

Same here :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 19:35:35 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156881443
quote:
Ik gebruik mijn Sony TV altijd in "Movie mode" want dan is het beeld het meest realistisch. Dat verbruikt ongeveer 50% meer energie dan de standaard mode. Dus ja, je moet inderdaad zelf je metingen doen, en wel met de settings waarop je daadwerkelijk kijkt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')