abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156787645
TO ALL SHOPS

Since a few weeks, PostNL (our local national post carrier) does not deliver all of our packages to our homes anymore, but directly to a local depot.
Several users have questioned PostNL about this, and they respond with the message that this is 'on request of the seller'.

Now, I find it very hard to believe that all Chinese webshops have actively requested PostNL to ship all packages to a delivery center instead of directly to our doors.

Can you confirm this?
pi_156796491
Wat PostNL gezegd heeft is dat het op verzoek van de 'klant' was, niet de 'seller'. In dit geval is de klant China Post. Met de shops heeft PostNL geen direct contact. Andersom ook niet. Winkels zijn hier dus ook niet in gekend.
pi_156796867
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 03:01 schreef Kenzi het volgende:
Wat PostNL gezegd heeft is dat het op verzoek van de 'klant' was, niet de 'seller'. In dit geval is de klant China Post. Met de shops heeft PostNL geen direct contact. Andersom ook niet. Winkels zijn hier dus ook niet in gekend.
PostNL zegt op verzoek van de afzender.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 07:43:52 #4
201898 hiddit
Expect the unexpected,
pi_156796876
Misschien een idee om China Post er is naar te vragen?
pi_156796884
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 07:41 schreef G-NiLES het volgende:

[..]

PostNL zegt op verzoek van de afzender.

er staat "klant", en zelfs China Post genoemd. Als webshop sluit je een overeenkomst met de verzender, vaak China Post. Er is nooit direct contact met PostNL.

(die twitter / fb berichten zijn niet echt officiele mededelingen, tot nu toe is dit het enige officiele bericht wat ik gezien heb).

En de winkels die ik hier gesproken heb, geen is ooit door PostNL gevraagd of ze dit willen.
pi_156796894
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 07:43 schreef hiddit het volgende:
Misschien een idee om China Post er is naar te vragen?
succes ;) Chinese overheids instanties staan niet echt bekend om hun doorzichtige en snelle communicatie :{
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 07:49:08 #7
201898 hiddit
Expect the unexpected,
pi_156796906
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 07:46 schreef Kenzi het volgende:

[..]

succes ;) Chinese overheids instanties staan niet echt bekend om hun doorzichtige en snelle communicatie :{
Dat kunnen we dan denk ik wel vergeten ja
pi_156799397
quote:
Ja, daar gaat dit topic over :P
pi_156799487
Ja dat weet ik, daarom even deze twitter link geplaatst voor nog wat meer leesvoer over het onderwerp.

Overigens volgens RobertNL:Alleen Rx....CN codes vallen onder de nieuwe regeling
  woensdag 14 oktober 2015 @ 15:12:24 #11
327191 RobertNL
For your gear.
pi_156831102
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:34 schreef eddepetfokt het volgende:
Ja dat weet ik, daarom even deze twitter link geplaatst voor nog wat meer leesvoer over het onderwerp.

Overigens volgens RobertNL:Alleen Rx....CN codes vallen onder de nieuwe regeling
Jup, meer aangetekende zendingen komen er namelijk niet uit China.
De rest gaat allemaal via een ander land naar NL toe (al is het wellicht op papier), Singapore post is natuurlijk geen Chinees bedrijf :P

Tenminste dat is hoe ik het zie, pakketjes die niet op CN eindigen komen niet uit China (al is de werkelijkheid anders natuurlijk).
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
pi_156843620
Word je wel op de hoogte genracht dat je pakket daarzo ligt?
pi_156845150
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 23:44 schreef d4v1d het volgende:
Word je wel op de hoogte genracht dat je pakket daarzo ligt?
Theoretisch zou je een brief moeten krijgen met de mededeling dat er een pakket voor je ligt te wachten op het postkantoor.

(en het zou in je 'mijnpakket' online moeten staan)
pi_156845743
Mijn pakketbezorger vertelde mij gister dat hij vanaf vandaag de 15e, de pakketjes niet meer mee krijgt en ik een brief 1/2 dagen later kan verwachten met waar de pakketjes liggen.

Dus ik denk dat ze het per bezorgingsgebied ofzo invoeren...

ps. Hij baalt ervan, hij krijgt per pakket betaald
pi_156846092
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 03:34 schreef Kenzi het volgende:

[..]

Theoretisch zou je een brief moeten krijgen met de mededeling dat er een pakket voor je ligt te wachten op het postkantoor.

(en het zou in je 'mijnpakket' online moeten staan)
Maar als ik een untracked pakket heb vanuit china?
pi_156846158
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 09:12 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Maar als ik een untracked pakket heb vanuit china?
die zou nog gewoon aan de deur bezorgd moeten worden
pi_156937808
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 15:12 schreef RobertNL het volgende:

[..]

Jup, meer aangetekende zendingen komen er namelijk niet uit China.
De rest gaat allemaal via een ander land naar NL toe (al is het wellicht op papier), Singapore post is natuurlijk geen Chinees bedrijf :P

Tenminste dat is hoe ik het zie, pakketjes die niet op CN eindigen komen niet uit China (al is de werkelijkheid anders natuurlijk).
Dus pakketten die verstuurd zijn via HongKong post (HK) zouden in principe gewoon bezorgd moeten worden?
pi_157008650
China Post beginnend met met 3SRETA is linea recta postagentschap.
Vindt je misschien ook nog dat vermiste pakket dat nooit aangekomen was.....
pi_157077288
pi_157078752
Ik had gisteren mijn eerste briefje om een pakket op te halen op locatie. Gelukkig lag het klaar bij het postagentschap dat op 200 meter lopen van mijn huis ligt :)
Ik hoorde daar dat zij in het begin ook totaal niet ingelicht zijn over de nieuwe manier van werken en raar stonden te kijken bij de eerste klant die met zo'n nieuw briefje binnen kwam.

Dus PostNL heeft of de interne communicatie niet op orde of het is allemaal nogal overhaast ingevoerd waardoor er geen tijd was om iedereen voor de wijziging nog in te lichten.

Ik vind het met droge ogen beweren dat de chinese webshops hier bewust voor kiezen wel echt bizar. Het zou PostNL sieren als ze gewoon eerlijk zijn over de reden dat ze dit ingevoerd hebben. Ik zie het als bezuinigingsmaatregel. Of het is omdat ze van een deel van de bezorgers af willen of omdat ze de stroom pakketjes niet meer aankunnen en er niet meer bezorgers bij willen inhuren dat is nog even afwachten.

Ik vind het voor mezelf geen ramp dat ik mijn pakketjes nu ergens anders op moet halen. Ik ben vaak niet thuis dus nu worden mijn buren minder 'lastig gevallen' met mijn online koopgedrag ;)
Al word ik wel onrustig van het idee dat er soms geen briefjes aankomen om je te vertellen dat er een pakketje voor je ligt. Koppel dit soort informatie dan ook aan de app, zodat er nog een achtervang is!
pi_157078871
Ik kreeg gisteren nog gewoon een Rx....CN pakje waarvoor ik moest tekenen thuis afgeleverd. Misschien omdat we geen postagentschap hebben?!
pi_157078989
Zou goed kunnen! Waar ik woon zijn er meerdere postagentschappen, ik was vooral aan het duimen dat ze mijn pakketjes naar de dichtstbijzijnde zouden brengen :)
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 oktober 2015 @ 10:01:33 #23
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_157078994
dat zal zijn omdat ze zo goed als niets krijgen voor het bezorgen van die pakketjes, en het dus meer kost om ze door een bezorger af te laten leveren dan ze in 1x te dumpen bij een postagentschap.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  zondag 25 oktober 2015 @ 15:51:04 #24
423984 defokkingfoker
Holy fucking shit
pi_157086787
Wacht nu al 3 weken op een pakketje... Nog nooit duurde het bij mij zo lang :(

Denk dat het al in Nederland is aangekomen en bij een ophaalpunt ligt, maar heb nog geen bericht gehad :'(

En het kutte is dat binnen een straal van 2 KM er 5 ophaalpunten van postNL zijn, dat wordt leuk om ff langs ze allemaal te gaan :')
Ik ben geil
pi_157091311
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 09:41 schreef piglet het volgende:
Knip

Ik vind het met droge ogen beweren dat de chinese webshops hier bewust voor kiezen wel echt bizar. Het zou PostNL sieren als ze gewoon eerlijk zijn over de reden dat ze dit ingevoerd hebben. Ik zie het als bezuinigingsmaatregel. Of het is omdat ze van een deel van de bezorgers af willen of omdat ze de stroom pakketjes niet meer aankunnen en er niet meer bezorgers bij willen inhuren dat is nog even afwachten.

Misschien zijn wij consumenten jarenlang verwend door PostNL. Postnl bezorgde alles bij de consument thuis terwijl PostNL er misschien niet het geld voor kreeg van de afzender. De webshops hebben wel degelijk de keuze, daarom dat het tot nu toe alleen China (China post) betreft maar dit is pas de eerste stap (lijkt het, zoals ik op klachtcompas oid las)

Net zoals de banken. De banken werden gedwongen om het tarief van pinnen binnen de EU gelijk te trekken met pinnen binnen Nederland. Want een inwoner in bijvoorbeeld Maastricht, diende vijf km van huis (net in Duitsland) wel te betalen om te pinnen maar driehonderd km van huis in Groningen was het gratis. Dat was niet eerlijk, ondanks de werkelijke kosten van de bank dus pinnen moest altijd hetzelfde kosten. En laat de consument hogere kosten niet accepteren...

Ik denk dat wij jarenlang verwend zijn door PostNL en dat PostNL bovenstaande theorie tussen de regels door vermeldt maar niet direct durft te verwoorden. Dat zou niemand in Nederland accepteren.
pi_157092008
Ik vind het wel handig. Hadden ze veel eerder moeten doen, ook voor niet-chinees spul.
pi_157092243
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 18:51 schreef CafeRoker het volgende:
Ik vind het wel handig. Hadden ze veel eerder moeten doen, ook voor niet-chinees spul.
Echt hè? Nou, hij is vandaag niet thuis om 13:00. Laat ik het morgen nog eens proberen om 13:00 :'). Ga weg met die tijdverspilling en breng het direct naar waar ik het kan afhalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2015 18:59:26 ]
pi_157094073
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 18:58 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

Echt hè? Nou, hij is vandaag niet thuis om 13:00. Laat ik het morgen nog eens proberen om 13:00 :'). Ga weg met die tijdverspilling en breng het direct naar waar ik het kan afhalen.
ik snap je reactie wel hoor en ik vind het goed als je als consument keuze hebt om het af te halen.
Maar het zijn niet voor niks postBEZORGERS.
Ook al komt het goed uit voor een aantal klanten, er zijn ook mensen die slecht ter been zijn, geen fiets of ander vervoersmiddel hebben of afhankelijk zijn van een postagentschap met beperkte openingstijden. Of net als ik ruim 7 km moet rijden om het op te halen.
(zoals gezegd krijg ik het nog steeds netjes thuisbezorgd ...gelukkig)
pi_157107487
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 18:22 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Misschien zijn wij consumenten jarenlang verwend door PostNL. Postnl bezorgde alles bij de consument thuis terwijl PostNL er misschien niet het geld voor kreeg van de afzender. De webshops hebben wel degelijk de keuze, daarom dat het tot nu toe alleen China (China post) betreft maar dit is pas de eerste stap (lijkt het, zoals ik op klachtcompas oid las)

Net zoals de banken. De banken werden gedwongen om het tarief van pinnen binnen de EU gelijk te trekken met pinnen binnen Nederland. Want een inwoner in bijvoorbeeld Maastricht, diende vijf km van huis (net in Duitsland) wel te betalen om te pinnen maar driehonderd km van huis in Groningen was het gratis. Dat was niet eerlijk, ondanks de werkelijke kosten van de bank dus pinnen moest altijd hetzelfde kosten. En laat de consument hogere kosten niet accepteren...

Ik denk dat wij jarenlang verwend zijn door PostNL en dat PostNL bovenstaande theorie tussen de regels door vermeldt maar niet direct durft te verwoorden. Dat zou niemand in Nederland accepteren.
Ik denk niet dat het een kwestie van verwennen is hoor, ik ken eigenlijk geen landen waar pakketjes niet thuis bezorgd worden. Wel snap ik heel goed dat door het stijgende volume aan pakketjes uit landen waar de vergoeding voor het bezorgen aan de lage kant is (als wij niks of een paar dollar aan verzendkosten betalen, zal PostNL vast ook geen 7 euro krijgen om het pakketje te bezorgen), er iets moet veranderen.

Maar om dan te zeggen dat webshops hier bewust voor kiezen vind ik raar. De webshops die het gevraagd is, hebben allemaal aangegeven dat ze niks gewijzigd hebben in hun manier van verzenden. Dat China Post met PostNL andere afspraken heeft gemaakt en waarschijnlijk een premium tarief heeft ingevoerd voor de 'extra service' van aan huis bezorgen, is natuurlijk niet hetzelfde als webshops die bewust kiezen voor niet meer aan huis laten bezorgen ;)

Maar goed, zolang ze netjes de briefjes bij mij komen brengen dat er een pakketje voor me klaar ligt, vind ik deze manier van werken niet erg. En het zou helemaal fijn zijn als het ook in de PostNL app gemeld zou worden. Dan weet je zeker dat je geen zending mist en kan ik er soms voor zorgen dat ik op tijd thuis ben om mijn pakket nog even snel voor sluitingstijd op te halen!
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 06:32:26 #30
448109 HerrFlicK88
Herr Flick von da gestapo
pi_157128003
Het meest ideale zou zijn dat op het moment dat er een pakketje richting jouw postcode+huisnummer onderweg is, je een e-mail krijgt met een keuze;
-Bezorgen op huisadres
-Bezorgen bij postkantoor in de buurt

Ik kan mij voorstellen dat de meeste mensen gewoon overdag werken (WW'ers en studenten daar gelaten natuurlijk).
Jawohl
pi_157129268
Nou de eerste ellende is een feit;
geen afleverbewijs gehad (op werk), tracking deed alsmaar niet.
Net even door de PostNL tracking heen gehaald, en ja hoor, ligt al een week bij de Primera.
pi_157148582
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 09:31 schreef G-NiLES het volgende:
Nou de eerste ellende is een feit;
geen afleverbewijs gehad (op werk), tracking deed alsmaar niet.
Net even door de PostNL tracking heen gehaald, en ja hoor, ligt al een week bij de Primera.
Dat is echt balen zeg! Heb je het wel op kunnen halen? Bij mijn postagentschap zeiden ze dat sommige mensen het afhaalbriefje hadden aangezien voor reclame en direct bij het oud papier hadden gemikt :o

Ik heb weer een ander geval. Vandaag mijn 2e briefje om iets af te komen halen (en een ongetraceerd pakketje bij de buurvrouw haha). Omdat het postagentschap al dicht was, maar ik wel erg nieuwsgierig om welk pakket het ging, heb ik het trackingnummer even in de app ingevoerd. Krijg ik de melding dat het pakket al opgehaald is. Met mijn eigen handtekening erbij!

Hoogstwaarschijnlijk heb ik dus zaterdag het pakketje meegekregen waar ik vandaag pas een kaartje van kreeg :D Gelukkig heb ik in de app bewijs dat het pakketje waar ik het afleverbewijs nu van thuis heb, al heb meegekregen voor het afleverbewijs überhaupt verstuurd was. Anders krijg je daar misschien nog gezeur over ook.
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:08:02 #33
270971 Starm
Altijd hard aan het werk
pi_157150017
Klinkt als een bezuinigingsmaatregel vanuit de PostNL. Geloof echt niet dat de China Post de behoefte heeft om pakketjes direct naar een afhaalpunt te brengen, dat levert alleen maar meer gezeik op omdat er dan gecommuniceerd moet gaan worden naar klanten toe dat het pakketje af te halen valt.
Ik ben de stem uit het kussen, vertel je dromen terwijl je slaapt.
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:14:33 #34
423984 defokkingfoker
Holy fucking shit
pi_157150228
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2015 15:51 schreef defokkingfoker het volgende:
Wacht nu al 3 weken op een pakketje... Nog nooit duurde het bij mij zo lang :(

Denk dat het al in Nederland is aangekomen en bij een ophaalpunt ligt, maar heb nog geen bericht gehad :'(

En het kutte is dat binnen een straal van 2 KM er 5 ophaalpunten van postNL zijn, dat wordt leuk om ff langs ze allemaal te gaan :')

Per post nog wel ^O^ Nog 0x naar het postkantoor hoeven gaan!
Ik ben geil
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:27:38 #35
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_157150616
is er tegenwoordig al een manier om van het chinese trackingnummer het Nederlandse te achterhalen?
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:37:58 #36
270971 Starm
Altijd hard aan het werk
pi_157150898
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 23:27 schreef Tokus het volgende:
is er tegenwoordig al een manier om van het chinese trackingnummer het Nederlandse te achterhalen?
Ja via Twitter een berichtje naar de PostNL sturen, kunnen ze het omzetten.
Snap eigenlijk niet dat ze dat niet gewoon automatiseren door middel van een website of zoiets degelijks.
pi_157152637
Kan nog leuk worden, nu PostNL gewoon keihard service weigert te leveren aan klanten.
pi_157152699
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 23:37 schreef Starm het volgende:

[..]

Snap eigenlijk niet dat ze dat niet gewoon automatiseren door middel van een website of zoiets degelijks.
Nee, dan zou je het je klant eens makkelijk maken he
pi_157153460
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 01:16 schreef badschaap het volgende:
Kan nog leuk worden, nu PostNL gewoon keihard service weigert te leveren aan klanten.
Jij bent dan ook niet hun klant. China Post is hun klant, die betaald voor de service. En daar zal PostNL wel afspraken over hebben gemaakt.

Blijft een matige streek van PostNl maar goed, weinig aan te doen.
pi_157154335
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 23:37 schreef Starm het volgende:

[..]

https://www.internationalparceltracking.com//Default.aspx#/search

zoiets? Vul daar maar eens een china code in, die bijna af te leveren is is of al afgeleverd.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 10:19:54 #41
270971 Starm
Altijd hard aan het werk
pi_157155371
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 08:57 schreef G-NiLES het volgende:

[..]

zoiets? Vul daar maar eens een china code in, die bijna af te leveren is is of al afgeleverd.

Ja 5 van de 10 keer kan je hem daar tracken.
5 van de 10 keer ook niet omdat ze de China Post code niet als referentie bij de 3S code zetten.
pi_157158977
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 10:19 schreef Starm het volgende:

[..]

Ja 5 van de 10 keer kan je hem daar tracken.
5 van de 10 keer ook niet omdat ze de China Post code niet als referentie bij de 3S code zetten.
bij mij Allemaal tot nu toe.
Haal dr maar een paar oude doorheen.
pi_157160369
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 08:57 schreef G-NiLES het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip! Ik kon zien dat naast het pakketje wat nog op me ligt te wachten (vorige week woensdag aangekomen, afgelopen zaterdag pas een bericht op de mat :( en vervolgens 'verkeerde' pakketje meegekregen) er nog 1 onderweg is. Deze zal waarschijnlijk vandaag of morgen bij het servicepunt afgeleverd worden. Kan ik hopelijk morgen in 1 keer beiden ophalen, vandaag ben ik toch niet meer voor sluitingstijd in de buurt.

Een ander trackingnummer leverde geen resultaat op, maar ik vermoed dat die ook nog echt onderweg is.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 28 oktober 2015 @ 15:43:39 #44
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_157160671
ik kan de mijne er in ieder geval nog niet mee vinden. Een week geleden zou die al China verlaten hebben, volgens de chinese track&trace.
pi_157177373
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 15:43 schreef Tokus het volgende:
ik kan de mijne er in ieder geval nog niet mee vinden. Een week geleden zou die al China verlaten hebben, volgens de chinese track&trace.
Pas 1 a 2 dagen voor bezorgen is die pas bekend. Ik haal alles er om de 2 dagen ff doorheen.
  zondag 1 november 2015 @ 22:31:34 #46
334225 Driftkikkerrrrr
100% failure in 72 hours.
pi_157259712
Nou, ik wacht inmiddels ook al eventjes op 4 pakketjes. Van allemaal geen T&T nummer, morgen ook maar eens langs de Bruna hier en hopen dat ze daar liggen. :{
This conversation can serve no purpose anymore. Goodbye.
pi_158029289
Wat een gedoe.
  Eindredactie Games dinsdag 8 december 2015 @ 19:38:44 #48
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_158112531
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 22:31 schreef Driftkikkerrrrr het volgende:
Nou, ik wacht inmiddels ook al eventjes op 4 pakketjes. Van allemaal geen T&T nummer, morgen ook maar eens langs de Bruna hier en hopen dat ze daar liggen. :{
en dan krijg je niets mee omdat je geen afhaalbericht hebt :')
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_159284670
Voor de mensen die overdag werken is dit wel een handige service mits je ook tijdig een afhaalbewijs ontvangt.

Weet iemand welke bekende shops hiermee werken, en welke methode moet je aanklikken?
pi_159354793
Als de post dan nou een service had waarbij je een mailtje oid krijgt dat je pakketje op het postkantoor ligt. Nu kom ik thuis van mijn werk, ligt er een briefje in de bus dat ik mijn pakketje kan ophalen, en dan is of het postkantoor al dicht of ik moet me enorm gaan haasten.

Op zich vind ik het prima om het pakketje op te halen bij het postkantoor als het voor de Chinezen beter is, omdat ik nooit verzendkosten betaal. Maar als ik weet dat een pakketje is gearriveerd wil ik hem ook gelijk hebben :$
pi_159355016
Het meisje van het postkantoor zei trouwens dat deze manier voor de chinezen goedkoper was en ze daarom kiezen voor afleveren bij PostNL punt.
  zondag 24 januari 2016 @ 14:02:10 #52
327191 RobertNL
For your gear.
pi_159355249
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 13:55 schreef Allyo het volgende:
Het meisje van het postkantoor zei trouwens dat deze manier voor de chinezen goedkoper was en ze daarom kiezen voor afleveren bij PostNL punt.
Ja de marketing afdeling van postnl heeft ze dat netjes ingefluisterd :D
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')