Ja ja. Onze koters wordt een genuanceerd beeld voorgespiegeld. Door Vluchtelingenwerk, een organisatie die zich inzet voor de opvang van vluchtelingen.quote:Lespakket vluchtelingen vliegt de deur uit
Cyril Rosman
9-10-15 - 06:23
Nederlandse scholen hebben een grote behoefte aan lesmateriaal over vluchtelingen. De speciale lespakketten vliegen de deur uit bij VluchtelingenWerk.
Normaal kloppen zo'n honderd scholen per jaar bij Vluchtelingenwerk aan voor informatie, nu alleen al in september bijna 300. ,,Zowel basisscholen als scholen in het voortgezet onderwijs. Daar zijn we erg blij mee, want er is een gebrek aan feitenkennis over vluchtelingen in de samenleving. En kennis en draagvlak onder mensen is een voorwaarde voor goede opvang en integratie,'' zegt Onno Yska van Vluchtelingenwerk.
De stijgende vraag is volgens Yska een direct gevolg van de grote stroom vluchtelingen die naar Europa komt en de problemen met de opvang. De lessen van VluchtelingenWerk zijn al gemaakt in 2012. ,,Maar de informatie is nog steeds actueel,'' zegt Yska. ,,We leggen uit waarom mensen vluchten en wanneer ze hier bescherming krijgen en wanneer niet. We geven het verschil aan tussen vluchtelingen en arbeidsmigranten."
Ook wordt leerlingen gevraagd te reageren op stellingen als: 'Vluchtelingen zijn profiteurs die misbruik maken van de Nederlandse voorzieningen'."
Nodig
Dat soort uitleg en discussie is nodig, stelt Sjoerd Muller, docent aardrijkskunde aan het Regiuscollege in Schagen die ermee aan de slag gaat. ,,Deze vluchtelingencrisis is zo heftig en groot, dan zijn docenten ervoor om duiding en richting te geven. Nu krijgen leerlingen er via media en vanuit huis wat van mee. Ik merk dat ze die meningen vaak klakkeloos overnemen. Zeker jongens doen dan vaak stoere, stevige uitspraken. Onze taak is dan om te zeggen: kijk er ook eens op een andere manier naar."
Wij kregen vroeger op de basisschool eens in de maand of zo een blad genaamd SamSam, over kinderen in toen nog derde wereld landen, en die las ik altijd aandachtig door.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 08:07 schreef -AMG- het volgende:
VluchtelingenWerk zal dus de eigen agenda doordrukken op scholen zonder probleem. Top idee.
Moest vroeger ook op de basis school in opdracht 5 gulden meenemen voor het sponsorkindje van de klas in afrika. En Lange verhalen over hoe zielig die wel niet was. Kregen we eens per maand een tekening van hem.
Ik vraag me echt af waarom dit nu weer meteen als propaganda betiteld moet worden, het lijkt wel of een overheid bij sommige mensen (die hier niet eens meer wonen) totaal niets meer goed kan doen. Je begint bijna net zo xenofoob te worden als die jappaners waar je tussen woont en ooit nog wel eens een beetje tegen afzette.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 08:34 schreef Lyrebird het volgende:
voordat je hun tere en maagdelijke zieltjes bevuilt met propaganda?
Er kunnen heel wat vraagtekens gezet worden bij de perspectieven van een Vluchtelingenwerk. Doen alsof de ongelimiteerde, onvoorwaardelijke opvang van vluchtelingen de standaard is blijft belachelijk.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 08:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af waarom dit nu weer meteen als propaganda betiteld moet worden, het lijkt wel of een overheid bij sommige mensen (die hier niet eens meer wonen) totaal niets meer goed kan doen. Je begint bijna net zo xenofoob te worden als die jappaners waar je tussen woont en ooit nog wel eens een beetje tegen afzette.
Dat samsam is er nog steeds. En als er één blaadje vol met Neo-Marxistische indoctrinatie staat is het dit blad wel. Ik heb er hier wel eens een topic over geopend, met een voorbeeld.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 08:34 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wij kregen vroeger op de basisschool eens in de maand of zo een blad genaamd SamSam, over kinderen in toen nog derde wereld landen, en die las ik altijd aandachtig door.
Op zich is er niks mis mee om kinderen bekend te maken met het leed in de wereld, en hen te laten zien hoe goed wij het in het Westen hebben. Maar terugkijkend kregen wij kinderen een wel heel erg eenzijdig beeld, en je kunt je afvragen wat daar de waarde van is.
Daarnaast moge duidelijk zijn dat er aan ons rekenonderwijs het een en ander schort. Is het niet veel belangrijker dat kinderen eerst hun basiskennis opdoen, voordat je hun tere en maagdelijke zieltjes bevuilt met propaganda?
En als je hier een verkeerd antwoord op geeft, moet je nablijven en worden de ouders erbij gehaald.quote:Ook wordt leerlingen gevraagd te reageren op stellingen als: 'Vluchtelingen zijn profiteurs die misbruik maken van de Nederlandse voorzieningen'."
Goed, ik hap maar even.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 09:38 schreef SuperHarregarre het volgende:
Nederlandse scholen zijn zo gekleurd als wat qua informatie. Zeker met al die huilvrouwen die tegenwoordig juffrouw spelen. Ik zeg spelen, want als je rekenen overslaat omdat je 't niet leuk vindt, ben je geen professional.
[..]
En als je hier een verkeerd antwoord op geeft, moet je nablijven en worden de ouders erbij gehaald.
"Zeg, uw zoon heeft op vraag 3 'ja' geantwoord. Wat heeft u gestemd bij de verkiezingen? Ah, ik zie het probleem al. U kunt binnen een paar dagen jeugdzorg verwachten dan stoppen we uw kind in een heropvoedingskamp."
Maar goed, met dit soort rommel werd je vroeger echt doodgegooid en er werd geen enkel tegengeluid geboden. Alles was zielig, unicef hier, unicef daar, speelgoed opsturen, muntenbakjes vouwen en dan rondbedelen bij bekenden, hardlopen voor Afrika, boekjes vol met 'je moet je wel bewust zijn van de culturele verschillen, dus raak Fatima niet aan, want dan hakt haar vader haar hand eraf'.
Het is essentieel als ouders om na school de stof door te praten met je kind zodat je weet wat voor onzin ze krijgen voorgeschoteld. Kun je nog wat proberen te repareren...
Hap ik ook maar even. Dit soort foldertjes/blaadjes zijn gewoon gekleurd en zouden geen onderdeel moeten zijn van het curriculum. Linkse ouders zouden het ook niet op prijs stellen als er Pegida-materiaal als lesmateriaal gebruikt zou worden.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 10:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Goed, ik hap maar even.
Als je werkelijk zo'n verknipt beeld van het onderwijs hebt, dan houd je je kind toch lekker thuis. Kun je zelf het onderwijs verzorgen.
SamSam kan ik me ook nog wel herinneren. Moet je nagaan dat was begin jaren 70 en toen was het probleem mbt tot hongerbuikjes al bekend. Nu 45 jaar later is er nog steeds niets veranderd.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 08:34 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wij kregen vroeger op de basisschool eens in de maand of zo een blad genaamd SamSam, over kinderen in toen nog derde wereld landen, en die las ik altijd aandachtig door.
Op zich is er niks mis mee om kinderen bekend te maken met het leed in de wereld, en hen te laten zien hoe goed wij het in het Westen hebben. Maar terugkijkend kregen wij kinderen een wel heel erg eenzijdig beeld, en je kunt je afvragen wat daar de waarde van is.
Daarnaast moge duidelijk zijn dat er aan ons rekenonderwijs het een en ander schort. Is het niet veel belangrijker dat kinderen eerst hun basiskennis opdoen, voordat je hun tere en maagdelijke zieltjes bevuilt met propaganda?
Doen alsof het niet het geval is dan moeten we wat internationale verdragen op de schop gaan gooien en aangezien NL bij alles het braafste jongetje van de klas wil zijn zie ik dat nog niet snel gebeuren.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 08:48 schreef Gerolsteiner het volgende:
Doen alsof de ongelimiteerde, onvoorwaardelijke opvang van vluchtelingen de standaard is blijft belachelijk.
Als ik het totale gebrek aan empathie hier zie denk ik dat ze wel een juiste keus gemaakt hebben.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 10:33 schreef AvispaCS het volgende:
Dit riekt voor mij toch naar een vorm van propaganda. Wij van WC Eend leggen uit waarom WC Eend zo goed is.
Het lijkt mij dat een school meer aandacht kan besteden aan essentiële zaken, zoals rekenen, lezen en schrijven.
Dat is een misvatting.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als ik het totale gebrek aan empathie hier zie denk ik dat ze wel een juiste keus gemaakt hebben.
Mag dat in Nederland?quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 10:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Goed, ik hap maar even.
Als je werkelijk zo'n verknipt beeld van het onderwijs hebt, dan houd je je kind toch lekker thuis. Kun je zelf het onderwijs verzorgen.
Dat heeft niets met empathie te maken maar realisme. Je kunt minderheden helpen, maar je kunt niet de gehele wereldproblematiek oplossen. Dan help je uiteindelijk niemand.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als ik het totale gebrek aan empathie hier zie denk ik dat ze wel een juiste keus gemaakt hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |