Omdat het bijna grote vakantie is kwam mijn dochter thuis met een tasje vol schoolspulletjes. Daar zaten leuke dingen bij, zoals een schriftje met al haar tekeningen. Er zaten ook een aantal door school verstrekte zaken bij, zoals het in eerste instantie onschuldig ogende blaadje "SamSam" . "Magazine voor jonge Wereldburgers". Nou, dat kan natuurlijk.
Het thema van deze Samsam nr 2 was "Vaders". Aangezien ik zelf vader ben was ik wel benieuwd hoe dit thema behandeld werd. Het zijn toch de vaders die het gezin beschermen, het brood op de plank brengen en meestal het grappigst zijn. Op de voorpagina een zwart Bijlmerjongetje met zijn vader. Prima, niks mis mee.
Wat me op de eerste pagina al opviel was dat het dus om vaders wereldwijd ging. En dan allemaal uit diverse ontwikkelingslanden. Niet uit een ander Westers land, behalve Nederland dan. En dat ging dan over de vader van Shayaniqua. Opmerkelijk, aangezien 95% van de kinderen uit mijn dorp toch uit een gewoon Nederlands gezin komt met een werkende vader en met moeders die meestal thuis zijn.
Maar doorgebladerd naar de pagina met het Nederlandse gezin.
![Optimized-samsam1_zpscb9c9480.jpg]()
Getoond wordt een familie Doorsnee uit Nederland. Opdat men in het buitenland het juiste plaatje krijgt. Er zouden in dit gesubsidieerde, vooral door autochtone kinderen, toch ook wel blanke vaders staan tussen al die vaders van kleur?
Ik vreesde al bijna van niet, totdat ik bijna achterin het blaadje toch nog maar liefst
twee blanke vaders vond!!
![Optimized-samsam2_zpse88bc0f7.jpg]()
Waren er dan nog andere blanken in het tijdschriftje te vinden? Eigenlijk niet. Maar op één tekening vond ik nog iets wat een blanke zou kunnen zijn:
![Optimized-samsam4_zps108c4c91.jpg]()
Beetje onscherp. Maar de dief die de kostbare ring heeft gestolen uit de juwelenwinkel van de hardwerkende vader van Mohammed zou best wel eens blank kunnen zijn!
Verder stonden er alleen maar "Mensen van Kleur" in dit Oerhollandse blaadje. Gelukkig hadden ze ook nog een kort stukje over vaderschap in de Dierenwereld. Zo kunnen kinderen zich een beeld vormen over wat daar gebruikelijk is:
![Optimized-samsam3_zps9c0f9c2b.jpg]()
Omdat het slecht te lezen is (foto van het boekje), zal ik het even overschrijven:
"Dierenvaders
Welke zin hoort bij welk dier?
Vul de letters in
Welk woord zie je?
- Na de paring eet de moeder de vader op. W
- De vader speelt met de jonkies en haalt voedsel voor ze op. EE
- De vader draagt de eitjes in een buidel op z'n buik. U
- De vader broedt het ei uit. De moeder zoekt voedsel. L
"
Volgens het gezaghebbende blad "SamSam" zijn dit blijkbaar de meest gebruikelijke praktijken in de dierenwereld. Van de Gorilla die heerst over zijn Harem, van het Edelhert dat fier zijn territorium verdedigt, van de Zeeleeuw die wel 15 vrouwtjes bevrucht geen woord.
Niet dat ik iets tegen het laten zien van afwijkende gezinnen of zo heb, maar de belevingswereld van het gemiddelde kind dat dit blaadje onder ogen krijgt sluit totaal niet aan bij wat erin staat. Het doel van dit blaadje is het om het abnormale als normaal te presenteren en kinderen voor te bereiden op het leven in de Multikul. Hier op FOK! ga ik ook wel eens discussie aan met jeugd die onder het regime van dit blaadje is opgevoed, en er valt geen zinnig woord meer mee te wisselen.
Wij hadden vroeger Kuifje in Afrika en als Donald Duck naar Afrika ging belandde hij in een kookpot van de Wilden.