abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156609035
Ik ben altijd zenuwachtig als ik iets ga doen. Dan zit ik thuis te wachten tot het bijna tijd is dat ik weg moet en tot het moment dat ik daadwerkelijk weg ga, voel ik mij bijzonder onprettig. :')

Moment dat ik uit huis ben is dat gevoel voor het grootste gedeelte gedeelte al weg eigenlijk.

Wat is dit gevoel en hoe gaat het weg? Heb het vooral bij niet dagelijkse dingetjes en snap niet waarom ik dit heb. Ik vind het echt hinderlijk. Zo ga ik morgen iets doen en ben er nu enigszins nerveus om. NU AL. :{
pi_156609301
Klinkt als iets om met je huisarts te bespreken. Je kan gedachten trainen om het kwijt te raken :)
pi_156609368
Ik zal mijzelf als voorbeeld pakken. Ik ben nu 25 en herinner me dat ik vanaf mijn 12e voor zo'n beetje alle nieuwe dingen die ik mijn eentje moest doen, stik zenuwachtig was. Naar de middelbare school, presentaties, naar de bovenbouw, en ook voor een massa andere kleinere dingen.

Ondanks dat ben ik, heel onlogisch, begonnen aan een docentenopleiding. Ook daar in het begin zenuwachtig geweest, maar ik kan nu zeggen dat het ongeveer weg is. Ondertussen geef ik al enkele jaren les, en geloof me, dan leer je heel sterk in je schoenen te gaan staan. Anders kun je het wel vergeten op een middelbare school.

Dus wat ik je zou willen meegeven:
-Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien groei je er overheen richting het ouder worden.
-Ga er actief tegenin. Ga je zenuwen tegemoet, bevecht ze en overwin.
pi_156609492
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:09 schreef Shockwave12 het volgende:
Ik zal mijzelf als voorbeeld pakken. Ik ben nu 25 en herinner me dat ik vanaf mijn 12e voor zo'n beetje alle nieuwe dingen die ik mijn eentje moest doen, stik zenuwachtig was. Naar de middelbare school, presentaties, naar de bovenbouw, en ook voor een massa andere kleinere dingen.

Ondanks dat ben ik, heel onlogisch, begonnen aan een docentenopleiding. Ook daar in het begin zenuwachtig geweest, maar ik kan nu zeggen dat het ongeveer weg is. Ondertussen geef ik al enkele jaren les, en geloof me, dan leer je heel sterk in je schoenen te gaan staan. Anders kun je het wel vergeten op een middelbare school.

Dus wat ik je zou willen meegeven:
-Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien groei je er overheen richting het ouder worden.
-Ga er actief tegenin. Ga je zenuwen tegemoet, bevecht ze en overwin.
Ben 32.

Probeer er schijt aan te hebben, maar wil weten hoe ik dit weg krijg.

Vaag genoeg: ben net terug van alleen op vakantie en de enige momenten dat ik wat onwennig was waren die 20 minuten voor ik het hotel verliet. Verder ook niet. Voelde me heerlijk alleen alle bezienswaardigheden afgaand en alleen dinerend. Weird right?
pi_156609521
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:06 schreef MevrouwPuff het volgende:
Klinkt als iets om met je huisarts te bespreken. Je kan gedachten trainen om het kwijt te raken :)
Ik wil het zelf kunnen doen. :) Zoek tips dus.
pi_156609556
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:16 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Ik wil het zelf kunnen doen. :) Zoek tips dus.
Huisarts kan je doorverwijzen naar GGZ, die houden zich ook bezig met angsten e.d. vgm.
pi_156609567
je lijkt me niet meer iemand die er overheen kan groeien :P

Onbewust zorgen om oordeel van anderen? Dat je dat minder hebt op vakantie omdat daar vreemden zijn die je hoogstwaarschijnlijk nooit meer ziet?

www.molemann.nl/e-health/moodgym

Is dit iets voor je om te proberen?
pi_156609888
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:18 schreef MevrouwPuff het volgende:
je lijkt me niet meer iemand die er overheen kan groeien :P

Onbewust zorgen om oordeel van anderen? Dat je dat minder hebt op vakantie omdat daar vreemden zijn die je hoogstwaarschijnlijk nooit meer ziet?

www.molemann.nl/e-health/moodgym

Is dit iets voor je om te proberen?
Nou, ik denk wel dat ik er overheen kan groeien eigenlijk.
Ben van mijzelf redelijk angstig ingesteld en heb vele vormen overwonnen. Nu dit nog :)

Probeer alleen het waarom te snappen.
pi_156609905
Ow en heb dit pas sinds een paar jaar.
pi_156610014
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:32 schreef Stimorol- het volgende:
Ow en heb dit pas sinds een paar jaar.
Ik herken het wel, ik heb het meestal vlak voordat ik ergens arriveer voor een afspraak. Ben ik helemaal in de stress terwijl ik 2 straten verderop moet zijn of ik wel kan parkeren :')

Ik vermoed dat het een vorm van stressuiting is.
pi_156610589
Anticipatory anxiety. Het is te behandelen met ret of cgt.
  maandag 5 oktober 2015 @ 00:06:09 #12
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_156610671
Klinkt als stress. Ik herken het zelf ook wel een beetje, stress om dingen die niet relevant zijn. Als ik in de trein zit en die gaat stilstaan waar dat niet hoort, merk ik meteen dat ik ga denken dat ik misschien te laat ga komen. Of als ik ergens met de auto naartoe moet kan ik stress hebben over het vinden van een parkeerplaats. Of als ik met de bus moet dat ik dan stress heb van het feit dat 'ie misschien te vroeg komt en ik hem mis. Dat soort dingen.
pi_156610691
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:01 schreef harddriver het volgende:
Anticipatory anxiety. Het is te behandelen met ret of cgt.
Hoe heet het in t NLs? Engelse artikels hebben het over daag jezelf gewoon uit.

Misschien moet ik vaker buiten zijn. Merk dat ik liever binnen zit, maar misschien is dat te veilig.
pi_156610831
Wat voor afspraakje is dat dan?
pi_156610932
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:06 schreef Hondenfluitje het volgende:
Klinkt als stress. Ik herken het zelf ook wel een beetje, stress om dingen die niet relevant zijn. Als ik in de trein zit en die gaat stilstaan waar dat niet hoort, merk ik meteen dat ik ga denken dat ik misschien te laat ga komen. Of als ik ergens met de auto naartoe moet kan ik stress hebben over het vinden van een parkeerplaats. Of als ik met de bus moet dat ik dan stress heb van het feit dat 'ie misschien te vroeg komt en ik hem mis. Dat soort dingen.
Klinkt als stress om de angst op onvoorziene situaties. Mensen die overal zoveel mogelijk controle over willen hebben, zijn daar vatbaar voor imo. Al jouw genoemde situaties bevatten dan ook elementen waar je geen controle over hebt. Je komt er overeen door te accepteren dat soms niet alles loopt zoals je wilt en dat de consequenties daarvan niet het einde van de wereld betekenen.
pi_156610940
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:06 schreef Hondenfluitje het volgende:
Wat wellicht helpt is om eens echt iets mee te maken, maar dat heb je niet voor het kiezen.
pi_156610963
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:13 schreef Rucola het volgende:
Wat voor afspraakje is dat dan?
Diėtiste.
En datgene wat ik al eeuwen uitstel. Sportschool.

:'(
pi_156610970
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:17 schreef Rucola het volgende:

[..]

Wat wellicht helpt is om eens echt iets mee te maken, maar dat heb je niet voor het kiezen.
Hoe bedoel je echt?
pi_156611003
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:18 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Diėtiste.
En datgene wat ik al eeuwen uitstel. Sportschool.

:'(
Maar hoezo ben je daar nou nerveus voor? :@ Het is niet alsof er iets vanaf hangt of dat je kei veel moet presteren of zo. Ik kan dit echt niet begrijpen, moet maar geen psycholoog worden. :D
pi_156611026
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:18 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Hoe bedoel je echt?
Dat je 'leert' om niet nerveus te raken om zulke nietszeggende dingen als je echt eens iets hebt om nerveus over te zijn, zeg maar. Maar 't zal wel iets psychisch zijn dus dat het dieper zit.
pi_156611047
quote:
11s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:20 schreef Rucola het volgende:

[..]

Maar hoezo ben je daar nou nerveus voor? :@ Het is niet alsof er iets vanaf hangt of dat je kei veel moet presteren of zo. Ik kan dit echt niet begrijpen, moet maar geen psycholoog worden. :D
Geen fucking idee. Het is 'de weg ernaar toe'. Moment zelf nergens last van.

Dit klinkt wel als ik: http://socialanxietydisor(...)cipatory-Anxiety.htm
pi_156611048
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:17 schreef Rucola het volgende:

[..]

Het meemaken zorgt voor levenservaring en het vergroten van jouw oplossingsvermogen. Tenzij je vreselijk onzeker bent oid, leer je dan vanzelf dat er wel belangrijkere zaken zijn waar je je druk om kan maken.
pi_156611052
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:07 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Hoe heet het in t NLs? Engelse artikels hebben het over daag jezelf gewoon uit.

Misschien moet ik vaker buiten zijn. Merk dat ik liever binnen zit, maar misschien is dat te veilig.
In het Nederlands heet het anticipatie angst. Het is geen op zichzelf staande stoornis maar een soort angsstoornis. Je zult niet alleen de dingen moeten doen die je angst opwekken maar ook je cognities veranderen. Er zijn verschillende boeken die je hierbij kunnen helpen maar als je er erg veel last van hebt kun je beter een psycholoog raadplegen.
pi_156611082
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:22 schreef Justinn het volgende:

[..]

Het meemaken zorgt voor levenservaring en het vergroten van jouw oplossingsvermogen. Tenzij je vreselijk onzeker bent oid, leer je dan vanzelf dat er wel belangrijkere zaken zijn waar je je druk om kan maken.
Zou je zeggen, maar wat nou als het echt iets psychisch is ofzo?
pi_156611121
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:21 schreef Rucola het volgende:

[..]

Dat je 'leert' om niet nerveus te raken om zulke nietszeggende dingen als je echt eens iets hebt om nerveus over te zijn, zeg maar. Maar 't zal wel iets psychisch zijn dus dat het dieper zit.
In mijn geval telt dat niet zo. Ik denk zelfs dat het in mijn geval erger is geworden na een periode van fucking veel stress + verdriet dat zeker 2.5 jaar heeft geduurd. Daarna is het veeeel erger geworden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')