abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156583078
Er is een reclame op tv waarin gezegd wordt dat iets van 77% van de gebruikers van die boter (volgens mij Becel) hun cholesterol binnen korte tijd weten te verlagen.
Wat ik mij hierbij afvraag is of zij het hebben over een steekproef van mensen die is overgestapt van 'normale' boter (of is het halvarine/margarine?) op deze cholesterolverlagende variant. Het kan immers ook gaan over een steekproef bestaande uit mensen die zowel geen als wel boter gebruiken. Als dan blijkt dat alsnog 77% van de mensen hun cholesterol weten te verlagen door het gebruik van dit product, is dat natuurlijk veel beter.

De kern van mijn vraag is dus: is het voor je gezondheid beter geen boter of deze cholesterolverlagende boter te gebruiken?

Dank!
pi_156583135
Geen boter uiteraard. Vette smaakloze drap
pi_156583488
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 23:35 schreef Dingflofbips het volgende:
Geen boter uiteraard. Vette smaakloze drap
Gebruik zelf ook geen boter, begrijp niet goed wat de toegevoegde waarde is. Maar aan de woordkeuze van Becel zou je kunnen afleiden dat het wellicht beter is wel boter te gebruiken.
pi_156584029
Je doet dan ook geen steekproef. Je neemt mensen, vraagt welke boter ze gebruiken, meet hun cholesterol, geeft ze Becel, wacht een paar weken, meet dan weer hun cholosterol.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_156584077
quote:
7s.gif Op zondag 4 oktober 2015 00:09 schreef Rezania het volgende:
Je doet dan ook geen steekproef. Je neemt mensen, vraagt welke boter ze gebruiken, meet hun cholesterol, geeft ze Becel, wacht een paar weken, meet dan weer hun cholosterol.
Maar dan alsnog: gaat het hier om mensen die sowieso al boter gebruiken of worden er ook mensen die dit niet doen meegenomen?
pi_156584149
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 00:10 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Maar dan alsnog: gaat het hier om mensen die sowieso al boter gebruiken of worden er ook mensen die dit niet doen meegenomen?
Tja, dat gaan ze niet zeggen, zal wel geen goed resultaat opleveren.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_156584247
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2015 00:13 schreef Rezania het volgende:

[..]

Tja, dat gaan ze niet zeggen, zal wel geen goed resultaat opleveren.
Natuurlijk had ik dit onderbuikgevoel ook, maar ik hoop dat er iemand is met verstand van zaken die dit kan bevestigen :)
  † In Memoriam † zondag 4 oktober 2015 @ 00:26:30 #8
231686 budvar
budvar
pi_156584402
Ik geloof best dat die Becel troep je cholesterol verlaagd, alleen een beetje jammer dat een te laag cholesterol ongezonder is dan een te hoge waarde.

http://www.optimalegezond(...)hart-en-vaatziekten/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24406106

http://www.gezondbeterwor(...)lesterol-leugen.html

Dus als je gezond oud wil worden zou ik maar van die Becel troep afblijven en gewoon boter(geen margarine dus)gebruiken.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_156585155
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 00:19 schreef NeuNeu het volgende:
Natuurlijk had ik dit onderbuikgevoel ook, maar ik hoop dat er iemand is met verstand van zaken die dit kan bevestigen :)
Geloof geen statistiek die je zelf niet vervalst hebt ;)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Licht Ontvlambaar zondag 4 oktober 2015 @ 07:25:18 #10
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_156587038
Voor je gezondheid is het beter om echte boter te gebruiken ipv gefabriekte, gehypte zooi. Maar als je het niet lekker vind, moet je het gewoon laten.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 4 oktober 2015 @ 08:45:10 #11
202348 Susi
Temple of Love
pi_156587310
Unilever/Becel heeft flink wat commentaar gekregen, google eens op foodwatch + becel bijvoorbeeld. Foodwatch ziet het als een medicijn omdat er kunstmatige plantensterolen zijn toegevoegd aan becel.

Zie ook:
http://www.nrcnext.nl/blo(...)ecel-en-cholesterol/
pi_156614827
Ok mooi, dan hoef ik uit gezondheidsoverwegingen dus niet ineens boter/halvarine/margarine te gaan eten ;)
pi_156617715
Roomboter wel, maar dan alleen de echte. Minimaal 82% melkvet. Margarine, halvarine en andere meuk mooi laten liggen!
  donderdag 8 oktober 2015 @ 10:45:59 #14
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_156685174
Het is zo simpel: Is door middel van een bloedonderzoek een verhoogde cholesterolspiegel vastgesteld?
Nee? Dan heb je geen becel-meuk nodig!

Je gaat toch ook geen paracetamol slikken als je geen pijn hebt 8)7
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
  † In Memoriam † donderdag 8 oktober 2015 @ 11:01:56 #15
231686 budvar
budvar
pi_156685389
quote:
2s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 10:45 schreef kELAL het volgende:
Het is zo simpel: Is door middel van een bloedonderzoek een verhoogde cholesterolspiegel vastgesteld?
Nee? Dan heb je geen becel-meuk nodig!

Je gaat toch ook geen paracetamol slikken als je geen pijn hebt 8)7
En dan nog: Is er ooit in een onderzoek aangetoond dat je met een verhoogd cholesterolgehalte meer kans hebt op hart en vaatziekten?
Nee dat is er dus niet, integendeel zelfs, mensen met een verlaagd cholesterolgehalte hebben juist meer kans op hart en vaatziekten.
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 10:40:00 #16
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_156706897
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 13:43 schreef Skeletor. het volgende:
Roomboter wel, maar dan alleen de echte. Minimaal 82% melkvet.
Van ):O ):O ):O die gras hebben gegeten *O*
Patat, het meest veelzijdige stukje friet.... patat!
  Moderator / Miss SHO vrijdag 9 oktober 2015 @ 11:06:34 #17
22592 crew  Ole
pi_156707379
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 00:26 schreef budvar het volgende:
Ik geloof best dat die Becel troep je cholesterol verlaagd, alleen een beetje jammer dat een te laag cholesterol ongezonder is dan een te hoge waarde.

http://www.optimalegezond(...)hart-en-vaatziekten/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24406106

http://www.gezondbeterwor(...)lesterol-leugen.html

Dus als je gezond oud wil worden zou ik maar van die Becel troep afblijven en gewoon boter(geen margarine dus)gebruiken.
Goede bronnen! Goed geschreven ook :X
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  † In Memoriam † vrijdag 9 oktober 2015 @ 11:34:37 #18
230491 Zith
pls tip
pi_156707822
Zal ik dan maar de eerste zijn die aangeeft dat er verschillende soorten cholesterol zijn, en dat de ene versie positief is, de andere negatief bij hoge waardes?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  † In Memoriam † vrijdag 9 oktober 2015 @ 11:38:43 #19
231686 budvar
budvar
pi_156707877
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 11:06 schreef Ole het volgende:

[..]

Goede bronnen! Goed geschreven ook :X
Zullen vast betere zijn maar alles komt op het zelfde neer: een laag cholesterol is funest voor je gezondheid.
  † In Memoriam † vrijdag 9 oktober 2015 @ 11:51:28 #20
231686 budvar
budvar
pi_156708089
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 11:34 schreef Zith het volgende:
Zal ik dan maar de eerste zijn die aangeeft dat er verschillende soorten cholesterol zijn, en dat de ene versie positief is, de andere negatief bij hoge waardes?
Hdl en ldl zijn niet positief of negatief, het gaat namelijk om de verhouding tussen hdl/ldl die goed of slecht kan zijn.
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 12:20:10 #21
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_156708535
Volgens mij is het nog erger:
Van middel A is het bewezen dat het cholesterol verlaagt, dus Becel stopt het in haar super ongezonde margarine en roep nu dat deze margarine cholesterol verlaagt en gezond is.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_156715560
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 10:40 schreef PatatFriet het volgende:

[..]

Idd! Binnenkort maar weer eens een kuipje halen lekker opp krosantjes
Ik zwaai naar dieren.
pi_156733310
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 10:40 schreef PatatFriet het volgende:

[..]

http://www.zuiverzuivel.n(...)ter-pakje-250-g.aspx

dan weet je tenminste waar het vandaan komt...
pi_156733664
inb4 pietverdriet
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_156735181
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 16:07 schreef FANN het volgende:

[..]

http://www.zuiverzuivel.n(...)ter-pakje-250-g.aspx

[ afbeelding ]

dan weet je tenminste waar het vandaan komt...
Als er makkelijk smeerbaar op staat, gaan bij mij wat alarmbellen rinkelen over rare toevoegingen :D . Roomboter voor op brood bewaar ik in een kuipje buiten de koelkast. Altijd makkelijk smeerbaar! Roomboter die ik gebruik om te koken, staat dan wel weer in de koelkast.
pi_156735734
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 17:16 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Als er makkelijk smeerbaar op staat, gaan bij mij wat alarmbellen rinkelen over rare toevoegingen :D . Roomboter voor op brood bewaar ik in een kuipje buiten de koelkast. Altijd makkelijk smeerbaar! Roomboter die ik gebruik om te koken, staat dan wel weer in de koelkast.
Als je deze in de koelkast legt is hij ook niet makkelijk smeerbaar hoor :P

ik snij er altijd een derde vanaf ofzo en dat bewaar ik buiten de koelkast om op brood
te smeren, de rest laat ik dan in de koelkast :+
pi_156735758
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 16:21 schreef MrSalazar het volgende:
inb4 pietverdriet
:D
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 19:30:35 #28
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_156739942
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 19:48 schreef Geerd het volgende:

[..]

Idd! Binnenkort maar weer eens een kuipje halen lekker opp krosantjes
Die zou ik dan weer niet teveel weten want stampvol transvet :N
Patat, het meest veelzijdige stukje friet.... patat!
pi_156743305
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:01 schreef budvar het volgende:

[..]

En dan nog: Is er ooit in een onderzoek aangetoond dat je met een verhoogd cholesterolgehalte meer kans hebt op hart en vaatziekten?
Nee dat is er dus niet, integendeel zelfs, mensen met een verlaagd cholesterolgehalte hebben juist meer kans op hart en vaatziekten.
^O^

Eindelijk iemand die niet blindelings in de cholesterolmythe gelooft. Er is inderdaad nooit hard aangetoond dat er een causaal verband is tussen hoog cholesterol en HVZ. Er is een associatie, maar dat heeft vanzelfsprekend te maken met het feit dat het in veel onderzoeken een confounder is. Dat is óók een associatie, maar betekent dus geen drol.

En het klopt ook dat een aantal onderzoeken zelfs een omgekeerd evenredig verband laat zien: hoe lager het cholesterol des te groter de kans op HVZ. Met name bij de wat oudere bevolking is dit verband significant omgekeerd.

^O^
I feel kinda Locrian today
pi_156770983
Mijn cholesterol was wel te hoog.
Toen heb ik mijn eetpatroon (heel) iets aangepast en ben ik cholesterol verlagende boter gaan gebruiken.
Daarna was mijn cholesterol een stuk lager, nog net boven de normaalwaarde.

Dus voor mijn gevoel werkt het wel.

En cholesterol zorgt voor afzettingen in de slagaders -> vaatziekten.
Dus deze vaatlaborant gelooft wel in de relatie tussen een te hoog cholesterolgehalte en hart en vaat ziekten.
pi_156771147
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 22:31 schreef qwerty89 het volgende:
Dus deze vaatlaborant gelooft wel in de relatie tussen een te hoog cholesterolgehalte en hart en vaat ziekten.
Nuchter gemeten?

Je mag er in geloven, alleen is wetenschap geen geloof. Ik hou je niet tegen net zo min ik mensen tegen hou die de Bijbel lezen.

Maar het is nooit aangetoond. Wellicht voel je je er veiliger bij, maar dat is volledig subjectief en wordt niet gestaafd door wetenschappelijke publicaties. En hey, Becel moet toch aan iemand verdienen? :D

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/11111098/
http://m.qjmed.oxfordjournals.org/content/95/6/397.long
http://m.qjmed.oxfordjournals.org/content/96/12/927.long

Sorry, maar 'cholesterol is slecht' is echt nog jaren '90 gelul.

[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 11-10-2015 22:48:25 ]
pi_156771576
Ik assisteer bij onderzoeken/behandelingen als dotteren en stentplaatsing, geen wetenschap dus.
Het klinkt ongelofelijk logisch dat cholesterol gehalte invloed heeft, of je dat nuchter zou moeten meten is wat anders.
Op alle congressen en symposia wordt het gebracht als een voldongen feit, maar dat heb ik altijd aangenomen en me er zelf nooit verder in verdiept.

Er zijn over alle onderwerpen wetenschappelijke artikelen te vinden die van alles beweren, en artikelen die het tegenovergestelde beweren. Dus heel persoonlijk hecht ik meestal de meeste waarde aan de mainstream theorie.
  † In Memoriam † zondag 11 oktober 2015 @ 22:49:16 #33
231686 budvar
budvar
pi_156771653
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 22:31 schreef qwerty89 het volgende:
Mijn cholesterol was wel te hoog.
Toen heb ik mijn eetpatroon (heel) iets aangepast en ben ik cholesterol verlagende boter gaan gebruiken.
Daarna was mijn cholesterol een stuk lager, nog net boven de normaalwaarde.

Dus voor mijn gevoel werkt het wel.

En cholesterol zorgt voor afzettingen in de slagaders -> vaatziekten.
Dat het je cholesterol verlaagd geloof ik wel, dat een laag cholesterol gezonder en helpt tegen hart en vaatziekten niet.
En nog iets, wat 20-30 jaar geleden als een prima en gezond cholesterolgehalte werd beschouwd is nou opeens te hoog. Ze veranderen de gezonde waarde per jaar ongeveer terwijl dat nergens op gebaseerd is.
pi_156771796
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 22:47 schreef qwerty89 het volgende:
Ik assisteer bij onderzoeken/behandelingen als dotteren en stentplaatsing, geen wetenschap dus.
Het klinkt ongelofelijk logisch dat cholesterol gehalte invloed heeft, of je dat nuchter zou moeten meten is wat anders.
Op alle congressen en symposia wordt het gebracht als een voldongen feit, maar dat heb ik altijd aangenomen en me er zelf nooit verder in verdiept.

Er zijn over alle onderwerpen wetenschappelijke artikelen te vinden die van alles beweren, en artikelen die het tegenovergestelde beweren. Dus heel persoonlijk hecht ik meestal de meeste waarde aan de mainstream theorie.
Anno 2015 wordt juist 'cholesterol is helemaal zo slecht nog niet, misschien zelfs goed' mainstream. Jij hecht dus waarde aan mainstream van een decennium terug...maar boeien, knabbel jij lekker op een worteltje, eet ik een pond kippenlevertjes, jammie! *O*

Iedereen blij, ik, jij en de oplichters die cholesterolverlagende producten verkopen :)

PS was je cholesterol beide keren nuchter gemeten?
  † In Memoriam † zondag 11 oktober 2015 @ 22:54:57 #35
231686 budvar
budvar
pi_156771885
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 22:47 schreef qwerty89 het volgende:

In Amerika is het nu net sinds een paar maanden mainstream.

http://goedgezond.info/20(...)ijn-wordt-geschrapt/
pi_156771999
Ik ben ook nog steeds niet overtuigd van 'brood is slecht' :D
En wetenschappelijke artikelen over hoe slecht vaccinaties (deze die al jaaaaren gebruikt worden) wel niet zijn, hecht ik ook geen waarde aan.

Waar de grens voor een gezond cholesterolgehalte zou moeten liggen, ja ehhh geen idee.
Maar de denkwijze dat je door een hoog cholesterolgehalte je meer afzettingen tegen de slagader wand hebt doordat je bloed meer 'vettigheid' bevat, hoe zou dat juist andersom werken?
Ik kan mij wel voorstellen dat extreem laag voor problemen kan zorgen, dat wel.

Misschien denk ik dan wel veel te simpel hoor.

Ja cholesterol beide keren nuchter gemeten.

Bah kippenlevertjes, doe mij maar een stukje zalm of noten in plaats van die worteltjes *)
pi_156772082
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 22:58 schreef qwerty89 het volgende:
Maar de denkwijze dat je door een hoog cholesterolgehalte je meer afzettingen tegen de slagader wand hebt doordat je bloed meer 'vettigheid' bevat, hoe zou dat juist andersom werken?
Je kunt ook natuurlijk een paar artikelen lezen...
  † In Memoriam † zondag 11 oktober 2015 @ 23:04:34 #38
231686 budvar
budvar
pi_156772179
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 22:58 schreef qwerty89 het volgende:
Ik ben ook nog steeds niet overtuigd van 'brood is slecht' :D
En wetenschappelijke artikelen over hoe slecht vaccinaties (deze die al jaaaaren gebruikt worden) wel niet zijn, hecht ik ook geen waarde aan.

Waar de grens voor een gezond cholesterolgehalte zou moeten liggen, ja ehhh geen idee.
Ik kan mij wel voorstellen dat extreem laag voor problemen kan zorgen, dat wel.

Misschien denk ik dan wel veel te simpel hoor.

Ja cholesterol beide keren nuchter gemeten.

Bah kippenlevertjes, doe mij maar een stukje zalm of noten in plaats van die worteltjes *)
Een hoog cholesterol zegt sowieso niks, je moet de verhouding weten tussen hdl/ldl en die moet ongeveer 4:1 zijn. Een cholesterolgehalte van 8 kan dus veel gezonder dan 6 zolang de verhouding maar goed is. Maar 1 ding is echt zeker na al die jaren onderzoek; hoe lager, hoe meer ziektes en aandoeningen je krijgt.
pi_156772243
Of je kunt het me kort uitleggen, scheelt mij tijd en moeite. :+

Heb het verband hoog cholesterol = meer kans op hart en vaatziekten veel te vaak gehoord uit voor mijn gevoel betrouwbare bronnen (artsen/wetenschappers) om mij hier veel verder in te gaan verdiepen.
pi_156772566
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 23:06 schreef qwerty89 het volgende:
Of je kunt het me kort uitleggen, scheelt mij tijd en moeite. :+
Ledigheid is des duivels oorkussen ;)
pi_156773267
Cholesterol is sws een fabeltje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: