abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156564555
Er zijn universele autoladers te krijgen voor de smartphone. Zo'n dingetje dat met de ene kant de 12v aansteker-contact v/d auto in gaat en aan de andere kant een USB-poort heeft voor het opladen van een smartphone.

Ik heb wel al jaren één groot probleem met deze dingen: de ene lader/kabel/smartphone-combinatie kan wèl snel opladen, maar de andere combinatie laadt zó traag dat de accu gewoon onder het laden langzaam leegloopt :{

Waar is de laadsnelheid allemaal afhankelijk van?

Ik heb nu zowel een Huawei Ascend Y300 als een Honor Holly/3C Lite. Deze telefoons worden thuis geladen met resp. een 500mAh en 1000mAh lader. Geen probleem. De laadkabel is er een van een LG.

Nu heb ik in de auto een 1000mAh lader, maar op de één of andere manier laden beide telefoon super langzaam met deze lader. Met een Sony Ericsson kabel lijkt het een tikje sneller te gaan dan met de originele Huawei kabel. Maar in beide gevallen: 1% laden duurt minstens een kwartier. Als de telefoon gebruikt wordt voor bijv. navigatie, dan loopt hij zelfs sneller leeg dan dat hij wordt opgeladen :{

Met deze zelfde 1000mAh lader kon ik wèl op normale snelheid mijn vorige toestel, een Motorola Moto G (die inmiddels is verdronken), opladen.

Ik heb ook nog een andere autolader van 750mAh en die kon ook prima mijn Moto G opladen, maar mijn huidige 2 toestellen niet. Vooral dat van de Huawei Y300 vind ik ontzettend vreemd, want dat toestel was oorspronkelijk geleverd met een 500mAh lader en dat gaat wèl goed.

Zo heb ik in het verleden nog meer autoladers gehad en telefoons. En het was altijd weer dat een lader die op de ene telefoon wel goed laadde, op de andere tergend traag was. Een verband met het aantal mAh's was niet te trekken :{ De USB-laadkabel kon in sommige gevallen wat uit maken, maar in dit huidige geval gebruik ik al de originale Huawei-kabel :{

Waar is de laadsnelheid van een smartphone eigenlijk allemaal afhankelijk van? Hoe kan het dat een lader de ene telefoon goed laadt en de andere niet? :{ Je zou toch haast denken... 5v=5v en 1000mAh=1000mAh?
pi_156571724
Wat voor autoladers gebruik je? China/Action laders van een paar euro, of merk laders van 20 euro?
En ik gok dat het iig iets met weerstand te maken heeft, of een stroom beveiliging in de telefoon zelf.

Tevens heb je in autoladers soms/vaak 2 USB aansluitingen; 1 van 500mAh en 1 van 1000mAh. Vertonen ze beide hetzelfde gedrag?
pi_156573527
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 15:22 schreef oheng het volgende:
Wat voor autoladers gebruik je? China/Action laders van een paar euro, of merk laders van 20 euro?
En ik gok dat het iig iets met weerstand te maken heeft, of een stroom beveiliging in de telefoon zelf.

Tevens heb je in autoladers soms/vaak 2 USB aansluitingen; 1 van 500mAh en 1 van 1000mAh. Vertonen ze beide hetzelfde gedrag?
Ik heb zowel merk als merkloos gehad als lader.

Momenteel heb ik een 750mAh van Samsung met geïntegreerde kabel en een merkloze die geïntegreerd is een aanstekker-stekker-verder. Daar zit gewoon een USB-poort op van 1000mAh en die laadde mijn vorige Moto G ook prima op :{

Daarvoor had ik ook nog een merkloze van de Coolblue voor ¤15,- maar die heb ik inmiddels niet meer. Die laadde de Huawei's ook niet goed op :{
pi_156573714
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 16:51 schreef Fien1989 het volgende:
mAh
(milli)AmpereUur is een maat voor hoeveel lading er in een batterij kan,
voor stroom wordt de eenheid (milli)Ampere gebruikt.

Dat terzijde, USB kan standaard slechts 500mA leveren.
Telefoons die via USB opladen mogen dus niet meer dan 500mA afnemen.

Kan een lader meer stroom leveren dan moet deze dat op de een of andere manier aan de telefoon vertellen zodat deze weet dat hij meer stroom kan afnemen.
Hiervoor hebben verschillende merken/types verschillende manieren.
Als je lader of telefoon hierin niet compatible zijn dan zal de telefoon niet meer dan 500mA trekken.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_156573804
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 17:02 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

(milli)AmpereUur is een maat voor hoeveel lading er in een batterij kan,
voor stroom wordt de eenheid (milli)Ampere gebruikt.

Dat terzijde, USB kan standaard slechts 500mA leveren.
Telefoons die via USB opladen mogen dus niet meer dan 500mA afnemen.

Kan een lader meer stroom leveren dan moet deze dat op de een of andere manier aan de telefoon vertellen zodat deze weet dat hij meer stroom kan afnemen.
Hiervoor hebben verschillende merken/types verschillende manieren.
Als je lader of telefoon hierin niet compatible zijn dan zal de telefoon niet meer dan 500mA trekken.
Je hebt gelijk, een vergissing, inderdaad mA voor de voeding/lader :@

Maar zelfs al zou het beperkt zijn tot 500mA laadstroom... dan nog hoort het toch niet zo traag te gaan dat 1% laden zo'n 10 minuten duurt in ruststand?

Een gemiddelde telefoonaccu is 2000mAh, of nog iets minder. Dan zou het met een laadstroom van 500mA toch in 4 uren redelijk opgeladen moeten zijn? :{
pi_156580209
In theorie wel.
Maar in de praktijk kan het anders gaan.
te dunne kabels die te veel weerstand hebben.
De telefoon gebruikt toch te veel stroom in rust.
De lader voldoet niet aan de specificatie.

En meten is weten.
Ga maar stroom en spanning meten tussen de verschillende onderdelen in verschillende combinaties.
(12V sigarettenaansteker -> lader -> 5V USB -> telefoon -> batterij)

Dan moet je daar natuurlijk wel de tijd voor hebben.
pi_156586121
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 21:50 schreef jeroen25 het volgende:
In theorie wel.
Maar in de praktijk kan het anders gaan.
te dunne kabels die te veel weerstand hebben.
De telefoon gebruikt toch te veel stroom in rust.
De lader voldoet niet aan de specificatie.

En meten is weten.
Ga maar stroom en spanning meten tussen de verschillende onderdelen in verschillende combinaties.
(12V sigarettenaansteker -> lader -> 5V USB -> telefoon -> batterij)

Dan moet je daar natuurlijk wel de tijd voor hebben.
Dat meten is nogal lastig met die priegel-stekkers :{

De aansteker-aansluiting in de auto geeft i.i.g. wel de juiste spanning of. En de oplader zonder vaste kabel, daar meet ik gewoon netjes 5v.

Eenmaal aangesloten kan ik ze niet meten :{ De kabel doorknippen en een meter ertussen zetten lijkt me niet zo'n succes :{

He gekke is dat bepaalde combinaties wel/niet werken. Oplader A kan bijv. telefoon B opladen, maar niet telefoon A. En oplader B laadt weer telefoon A prima, maar B niet :{
pi_156589036
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 02:49 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Dat meten is nogal lastig met die priegel-stekkers :{

De aansteker-aansluiting in de auto geeft i.i.g. wel de juiste spanning of. En de oplader zonder vaste kabel, daar meet ik gewoon netjes 5v.

Eenmaal aangesloten kan ik ze niet meten :{ De kabel doorknippen en een meter ertussen zetten lijkt me niet zo'n succes :{

He gekke is dat bepaalde combinaties wel/niet werken. Oplader A kan bijv. telefoon B opladen, maar niet telefoon A. En oplader B laadt weer telefoon A prima, maar B niet :{
Even bij de Action een USB stroom metertje kopen voor 3 euro oid..

kan je heel makkelijk zien hoeveel Voltjes er uit komen.. en nog handiger hoeveel Ampere er loopt ;)

verder was er nog iets voor Telefoons / tablets dat ze pas meer dan 500mA mogen trekken als het overduidelijk is dat ze op NIET aan een usb poort hangen :? volgens mij sloten ze dan de data lijnen met elkaar kort oid.. maar dat moet je maar even googlen :)
pi_156597766
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 11:57 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Even bij de Action een USB stroom metertje kopen voor 3 euro oid..

kan je heel makkelijk zien hoeveel Voltjes er uit komen.. en nog handiger hoeveel Ampere er loopt ;)

verder was er nog iets voor Telefoons / tablets dat ze pas meer dan 500mA mogen trekken als het overduidelijk is dat ze op NIET aan een usb poort hangen :? volgens mij sloten ze dan de data lijnen met elkaar kort oid.. maar dat moet je maar even googlen :)
Zoiets: http://starbazaar.nl/inde(...)uage=nl¤cy=EUR

Wat leuk! Daar ga ik eens naar kijken voor eentje :D Ik wist het bestaan er niet eerder van :o
pi_156598092
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 02:49 schreef Fien1989 het volgende:
De kabel doorknippen en een meter ertussen zetten lijkt me niet zo'n succes :{
Waarom niet? Zo duur zijn USB kabeltjes niet.

Maar een kantenklaar USB metertje is ook goed.
Op aliexpress kosten ze maar 1 euro, maar dan moet je wel langer wachten.
pi_156598799
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:11 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Waarom niet? Zo duur zijn USB kabeltjes niet.

Maar een kantenklaar USB metertje is ook goed.
Op aliexpress kosten ze maar 1 euro, maar dan moet je wel langer wachten.
Die kant-en-klaar metertjes zijn makkelijker, vooral omdat het in de auto moet worden gemeten :)

Doorknippen is niet handig, omdat wat erin zit, super dunne draadjes zijn :{ En als je dan ook nog in de auto ermee zit dan is het helemaal priegelen :o
pi_156599102
Ik heb zo'n GP met dubbele USB aansluiting. Die voorziet zowel navigatie als Note 3 van stroom. Laadt vlot op.
pi_156610574
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 16:59 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Zoiets: http://starbazaar.nl/inde(...)uage=nl¤cy=EUR

Wat leuk! Daar ga ik eens naar kijken voor eentje :D Ik wist het bestaan er niet eerder van :o
erg hendig hoor :7

zo heb ik hier een normale 230V lader die max 1A zou leveren volgens de opdruk.. maar hij wil mn S5 gewoon met 1.8A (1800mA) laden :+

edit: http://www.gmb.nl/item.aspx?id=8540
zo zien die van de action er uit :+
pi_156611369
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:50 schreef MaGNeT het volgende:
Ik heb zo'n GP met dubbele USB aansluiting. Die voorziet zowel navigatie als Note 3 van stroom. Laadt vlot op.
Mijn navigatie is kieskeurig en laadt niet goed op met universele laders. Als de accu dan een keer toevallig leeg is na lang onbruik, gaat hij alleen nog maar aan met de originele Navigon autolader :{ Met universeel start hij tot het bootscreen en gaat weer uit.

quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:00 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

erg hendig hoor :7

zo heb ik hier een normale 230V lader die max 1A zou leveren volgens de opdruk.. maar hij wil mn S5 gewoon met 1.8A (1800mA) laden :+

edit: http://www.gmb.nl/item.aspx?id=8540
zo zien die van de action er uit :+
Zijn ze eigenlijk altijd te krijgen bij Action of wisselt het? Ik ben eigenlijk nooit bij een Action binnen geweest :@
pi_156612794
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:36 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Mijn navigatie is kieskeurig en laadt niet goed op met universele laders. Als de accu dan een keer toevallig leeg is na lang onbruik, gaat hij alleen nog maar aan met de originele Navigon autolader :{ Met universeel start hij tot het bootscreen en gaat weer uit.

[..]

Zijn ze eigenlijk altijd te krijgen bij Action of wisselt het? Ik ben eigenlijk nooit bij een Action binnen geweest :@
laatste weken iig wel :+
pi_156613996
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 17:08 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, een vergissing, inderdaad mA voor de voeding/lader :@

Maar zelfs al zou het beperkt zijn tot 500mA laadstroom... dan nog hoort het toch niet zo traag te gaan dat 1% laden zo'n 10 minuten duurt in ruststand?

Een gemiddelde telefoonaccu is 2000mAh, of nog iets minder. Dan zou het met een laadstroom van 500mA toch in 4 uren redelijk opgeladen moeten zijn? :{
Als het echt zo langzaam gaat, is er idd meer aan de hand. Meestal een slechte usb-kabel of slechte lader, maar het kan bijv. ook zijn dat je telefoon te warm is.

Volgens de officiële USB-specs zou je telefoon terug moeten vallen op 100mA als de lader niet herkend wordt, maar dat doet eigenlijk geen enkele telefoon omdat dat gewoon onrealistisch is. Te lage spanning of hitte zijn de voornaamste redenen dat er (te) langzaam geladen wordt.
pi_156622185
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:52 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Als het echt zo langzaam gaat, is er idd meer aan de hand. Meestal een slechte usb-kabel of slechte lader, maar het kan bijv. ook zijn dat je telefoon te warm is.

Volgens de officiële USB-specs zou je telefoon terug moeten vallen op 100mA als de lader niet herkend wordt, maar dat doet eigenlijk geen enkele telefoon omdat dat gewoon onrealistisch is. Te lage spanning of hitte zijn de voornaamste redenen dat er (te) langzaam geladen wordt.
telange usb kabel / te dunne usb kabel heeft ook zeker invloed :P

en als lader X en Y alle 2 1000mA kunnen leveren.. alleen lader X doet dat bij 5.1V en lader Y bij 4.9..

dan heb je kans dat het bij je device voor Lader X nog net 5V is en voor Lader Y slechts 4.8V

idem voor kabels.. en nee aan de buitenkant zie je dat niet hoe dik de aders zijn..
pi_156622408
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:52 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Het toestel is niet te warm. En de USB-kabel... tja... als zelfs de originele Huawei-kabel die net nieuw uit de verpakking komt ook niet goed is, dan weet ik het ook niet meer :{

Het gekke is dat de bestaande kabel wèl werkte met de vorige telefoon :{

quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 18:16 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

telange usb kabel / te dunne usb kabel heeft ook zeker invloed :P

en als lader X en Y alle 2 1000mA kunnen leveren.. alleen lader X doet dat bij 5.1V en lader Y bij 4.9..

dan heb je kans dat het bij je device voor Lader X nog net 5V is en voor Lader Y slechts 4.8V

idem voor kabels.. en nee aan de buitenkant zie je dat niet hoe dik de aders zijn..
Als 0.1v al zoveel uitmaakt... tjonge jonge... wat een kieskeurige telefoons zijn het dan :{

Dus dan heb je "USB" zogenaamd als universele oplader-aansluiting en dan krijg je alsnog dit soort rare dingen :(

De kabeldikte moet goed zijn, het gaat namelijk om de originele kabel die mee werd geleverd met de telefoon :{
pi_156622485
meten is weten :-) en je telefoon etc moeten van die 5V wel nog even een stepdown doen na 4.2V voor de lithium accu... en dat wil op den duur niet meer als de 5V te laag wordt :P
pi_156632240
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 18:29 schreef Ou-Tannu het volgende:
meten is weten :-) en je telefoon etc moeten van die 5V wel nog even een stepdown doen na 4.2V voor de lithium accu... en dat wil op den duur niet meer als de 5V te laag wordt :P
Ja, maar ik vind het wel naar dat dan het ene toestel er geen problemen mee heeft en het andere wel :{ Je zou haast denken dat die USB-laders bedoeld zijn om universeel te zijn :{

Die meter heb ik nog steeds niet, ben nog niet bij een Action geweest. Ik was vandaag met m'n moeder andere dingen gaan doen :{
pi_156632304
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 23:55 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Ja, maar ik vind het wel naar dat dan het ene toestel er geen problemen mee heeft en het andere wel :{ Je zou haast denken dat die USB-laders bedoeld zijn om universeel te zijn :{

Die meter heb ik nog steeds niet, ben nog niet bij een Action geweest. Ik was vandaag met m'n moeder andere dingen gaan doen :{
ene toestel houd zich mischien NIET aan de regels? de andere wel? :+
pi_156632319
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 23:59 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ene toestel houd zich mischien NIET aan de regels? de andere wel? :+
Maar dat is irritant :{ :( Soms verdienen die dingen echt bijna een mep van me :{
pi_156632365
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 23:59 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Maar dat is irritant :{ :( Soms verdienen die dingen echt bijna een mep van me :{
Zwemles O-)
pi_156632506
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 00:02 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Zwemles O-)
Haha, nee :P Als ik zwemles geef gaan ze het niet overleven :P
pi_156643066
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 00:10 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Haha, nee :P Als ik zwemles geef gaan ze het niet overleven :P
verder blijf ik er bij dat de data lijntjes kortgesloten moeten worden met elkaar aan de laders kant..
aldus the mighty internet..

binnenkort wel eens kijken wat de diverse laders hier eigenlijk doen.. van Originele tot de meest goedkope bagger uit China... en of de data pennen ergens naar toe liggen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')