abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156516851
School en studeren wordt veelal als een saaie bezigheid gezien. Feesten, spelen, 'chillen' en dat soort dingen worden als leuk gezien.

Wat ik mij dus afvraag: wat bepaalt of een kind een op een havo/vwo/gymnasium niveau terechtkomt? Wat maakt het verschil of een kind in de toekomst een degelijk (succesvolle) carriére zal hebben of een slechte/matige carriére zal hebben?

Wat zijn factoren die hier invloed op hebben en vanaf welke leeftijd heeft het invloed? Hoe groot is de invloed van de opvoeding? Etc etc. Dit zijn allemaal vragen waar ik geen antwoorden op kan vinden.

Ik heb wat zitten googlen maar daar werd ik ook niet wijzer van. Daarnaast hoor ik liever verschillende meningen.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 08:32:32 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156516874
Is het gewoon interesse of meer dan dat? Ik denk dat er echt wel het nodige onderzoek naar is gedaan.

En ik weet niet wat je hebt aan meningen over dit onderwerp? Dat zullen meer ideeën zijn over factoren die in meerdere of mindere mate meespelen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_156516878
Genetisch is er al heel veel bepaald. Ennuh kinderen niet pushen kan ook goed helpen.
Lachen joh.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 08:34:58 #4
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_156516895
Combinatie tussen aanleg, karakter, opvoeding en overige omgevingsfactoren.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_156516904
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:32 schreef Lienekien het volgende:
Is het gewoon interesse of meer dan dat? Ik denk dat er echt wel het nodige onderzoek naar is gedaan.

En ik weet niet wat je hebt aan meningen over dit onderwerp? Dat zullen meer ideeën zijn over factoren die in meerdere of mindere mate meespelen.
Meer dan dat? Hoe bedoel je?

Het is een combinatie van nieuwsgierigheid en interesse. Ik merk tegenwoordig dat er enorme daling is in de ijverigheid van mensen, laat staan leerlingen/kinderen. De nadruk lijkt zich te willen verplaatsen naar 'lang leven het plezier'.

Link naar onderzoeksrapporten waar je het over hebt?
pi_156516920
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:32 schreef Pajanus het volgende:
Genetisch is er al heel veel bepaald. Ennuh kinderen niet pushen kan ook goed helpen.
Genetisch? Hoe is dat 'bepaald'? Lijkt me niet dat het genetisch vaststaat met vinkjes of moeder en vader gestudeerd heeft en dat er daaruit iets bepaald wordt adhv kansrekenen. :P
  donderdag 1 oktober 2015 @ 08:39:17 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156516928
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:36 schreef Sucuk het volgende:

[..]

over dit onderwerp? Dat zullen meer ideeën zijn over factoren die in meerdere of mindere mate meespelen.
Meer dan dat? Hoe bedoel je?

Het is een combinatie van nieuwsgierigheid en interesse. Ik merk tegenwoordig dat er enorme daling is in de ijverigheid van mensen, laat staan leerlingen/kinderen. De nadruk lijkt zich te willen verplaatsen naar 'lang leven het plezier'.

Link naar onderzoeksrapporten waar je het over hebt?
[/quote]Moet je er iets over schrijven, bedoel ik met de vraag of het meer is dan interesse.

Nee, ik heb niks paraat qua linkjes.
Een daling in ijverigheid? Ik zou juist denken van niet, gezien het huidige stelsel van studiefinanciering. Lanterfanten is kostbaar.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 08:40:49 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156516941
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:38 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Genetisch? Hoe is dat 'bepaald'? Lijkt me niet dat het genetisch vaststaat met vinkjes of moeder en vader gestudeerd heeft en dat er daaruit iets bepaald wordt adhv kansrekenen. :P
Zo ging het vroeger wel. Vooropleiding vader en moeder telde mee in bepalen niveau keuze middelbare school.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 08:43:53 #9
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156516966
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:40 schreef Lienekien het volgende:

Zo ging het vroeger wel. Vooropleiding vader en moeder telde mee in bepalen niveau keuze middelbare school.
Wist ik niet.
Dat is dan heel vroeger? Voor de Cito?

Gelukkig maar, allebei mijn ouders hebben weinig scholing gehad :+ .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 08:46:20 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156516984
quote:
11s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:43 schreef Copycat het volgende:

[..]

Wist ik niet.
Dat is dan heel vroeger? Voor de Cito?

Gelukkig maar, allebei mijn ouders hebben weinig scholing gehad :+ .
Zoveel ouder dan jij ben ik toch niet?

Cito bestond toen overigens ook al, toch werd altijd gevraagd/gekeken naar opleiding en beroep ouders.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 08:50:11 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156517012
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:46 schreef Lienekien het volgende:

Zoveel ouder dan jij ben ik toch niet?

Cito bestond toen overigens ook al, toch werd altijd gevraagd/gekeken naar opleiding en beroep ouders.
Nee, volgens mij ook niet.
Dat wist ik niet, dat er bij die toetsen specifiek om werd gevraagd Weet wel dat er soms (niet per se in dit Cito-verband) naar beroepen werd gevraagd, maar nooit naar opleiding. Dat eerste wist ik wel, en vertelde ik trots 'glaszetter en huisvrouw!', dat tweede wist ik toen zelf niet precies.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:03:53 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156517160
quote:
11s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:50 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee, volgens mij ook niet.
Dat wist ik niet, dat er bij die toetsen specifiek om werd gevraagd Weet wel dat er soms (niet per se in dit Cito-verband) naar beroepen werd gevraagd, maar nooit naar opleiding. Dat eerste wist ik wel, en vertelde ik trots 'glaszetter en huisvrouw!', dat tweede wist ik toen zelf niet precies.
Ik weet niet exact meer bij welke gelegenheid beroep ouders moest worden ingevuld. Dus of dat bij de Cito was, durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat mijn moeder bij dat soort gelegenheden enorm baalde van het 'huisvrouw' dat er dan werd ingevuld.

Ik weet van een paar klasgenootjes in die tijd dat de ouders de huishoudschool ook wel prima vonden voor hun dochter. Vader was dan buschauffeur of tuinman. Ze hebben toch allebei hoger gemikt, met goed gevolg.

Ik was gewoon nummer drie met VWO-advies, dus heel voorspelbaar.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:12:38 #13
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_156517266
quote:
Niks mis mee om je kinderen te leren zichzelf te pushen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:13:38 #14
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156517285
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:03 schreef Lienekien het volgende:
Ik weet van een paar klasgenootjes in die tijd dat de ouders de huishoudschool ook wel prima vonden voor hun dochter. Vader was dan buschauffeur of tuinman. Ze hebben toch allebei hoger gemikt, met goed gevolg.

Zo was het bij mij ook. Mijn broer en zus hebben resp. LTS en Huishoudschool, studeren was geen optie, voor zowel hen als mijn ouders. Nergens voor nodig. Ik mikte, wel via een omweggetje, maar toch, wel hoger. Dat kwam omdat ik al vanaf kinds af aan wilde schrijven en daar een opleiding in wilde doen. Wellicht dat mijn broer en zus die ambitie in hun kindertijd mistten? Ik weet wel dat mijn zus al erg vroeg met Walra-gedoe bezig was, van dat uitzetsparen.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:15:53 #15
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_156517318
quote:

[..]

Nog steeds is opleiding ouders de beste indicator om het opleidingsniveau / beroepskeuze van het kind te voorspellen. Wordt om - voor de hand liggende redenen - bewust niets meer mee gedaan. Onbewust zal het nog wel enorm van invloed zijn. Van het zoontje van de arts zal waarschijnlijk veel meer verwacht worden dan van het zoontje van de stratenveger.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_156517323
Nog niet genoemd, het aanleren van discipline en een zekere werkethiek. Geen linkjes beschikbaar, gewoon een persoonlijke constatering..
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:29:53 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156517483
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:13 schreef Copycat het volgende:

[..]

Zo was het bij mij ook. Mijn broer en zus hebben resp. LTS en Huishoudschool, studeren was geen optie, voor zowel hen als mijn ouders. Nergens voor nodig. Ik mikte, wel via een omweggetje, maar toch, wel hoger. Dat kwam omdat ik al vanaf kinds af aan wilde schrijven en daar een opleiding in wilde doen. Wellicht dat mijn broer en zus die ambitie in hun kindertijd mistten? Ik weet wel dat mijn zus al erg vroeg met Walra-gedoe bezig was, van dat uitzetsparen.
Andere tijden, hè?

Mijn vader trok het niveau dan wel weer omhoog (HTS). Mijn beide ouders lazen altijd verschrikkelijk veel, met brede interesse. En er was nooit een sfeer dat leren voor meisjes (twee oudere broers) minder belangrijk was. Als je een goed verstand had, dan gebruikte je dat.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:15 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nog steeds is opleiding ouders de beste indicator om het opleidingsniveau / beroepskeuze van het kind te voorspellen. Wordt om - voor de hand liggende redenen - bewust niets meer mee gedaan. Onbewust zal het nog wel enorm van invloed zijn. Van het zoontje van de arts zal waarschijnlijk veel meer verwacht worden dan van het zoontje van de stratenveger.
Of het de beste indicator voor succes is, weet ik niet. Het is misschien voor een kind wel lastiger om aan hooggespannen verwachtingen te voldoen. Een kind dat iets te 'winnen' heeft (zichzelf en anderen laten zien dat hij meer kan dan wordt aangenomen) heeft misschien wel een betere drive.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:35:26 #18
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156517540
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:29 schreef Lienekien het volgende:

Andere tijden, hè?

Mijn vader trok het niveau dan wel weer omhoog (HTS). Mijn beide ouders lazen altijd verschrikkelijk veel, met brede interesse. En er was nooit een sfeer dat leren voor meisjes (twee oudere broers) minder belangrijk was. Als je een goed verstand had, dan gebruikte je dat.
Bij mij in de (volks)buurt was leren en vooral doorleren iets wat amper werd gedaan. Ik weet nog dat ik aan een buurvrouw vertelde dat ik Journalistiek ging studeren: 'altijd al geweten da gij zo'nne technische waart'.
quote:
Of het de beste indicator voor succes is, weet ik niet. Het is misschien voor een kind wel lastiger om aan hooggespannen verwachtingen te voldoen. Een kind dat iets te 'winnen' heeft (zichzelf en anderen laten zien dat hij meer kan dan wordt aangenomen) heeft misschien wel een betere drive.
Zo was het bij mij wel. Totaal niet gestimuleerd vanuit huis (niet uit onwil, maar uit onwetendheid) maar oh wat wilde ik graag.
Mijn moeder is trouwens pas na haar scheiding van mijn vader heel veel gaan lezen. Heel erg veel. Heeft zichzelf daarna echt ontwikkeld. Mooi mens.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:50:42 #19
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_156517683
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:34 schreef Tinkepink het volgende:
Combinatie tussen aanleg, karakter, opvoeding en overige omgevingsfactoren.
Dit lijkt me ook wel ja.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_156517710
Mijn vader heeft de visserijschool gedaan, mijn moeder de mavo.
Ik eindigde op 't gymnasium. Volgens mij werd er inderdaad bij inschrijven wel naar beroepen/opleidingen van ouders gevraagd, maar Citoscore (1 foutje teveel voor 550, ik huil nog steeds) was het belangrijkste (1997 was dit, overigens).

Belangrijkste was dat mijn ouders me altijd hebben aangemoedigd (niet gepushed) en gesteund. Zonder hen was ik nooit daar gekomen waar ik nu ben.
Ja doei.
pi_156519340
quote:

[..]

Zover ik weet wordt er al een jaar of 15 alleen naar de opleidingen van de ouders gevraagd voor de subsidies van de basisschool. Het heeft niets te maken met het schooladvies voor het vervolgonderwijs.

https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs

quote:
Wat is de gewichtenregeling in het basisonderwijs?
De gewichtenregeling in het basisonderwijs bepaalt hoeveel geld een basisschool krijgt om onderwijsachterstanden weg te werken. Dit gebeurt op basis van het opleidingsniveau van de ouders en het postcodegebied van de school.
pi_156519572
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:29 schreef Sucuk het volgende:
Wat ik mij dus afvraag: wat bepaalt of een kind een op een havo/vwo/gymnasium niveau terechtkomt? Wat maakt het verschil of een kind in de toekomst een degelijk (succesvolle) carriére zal hebben of een slechte/matige carriére zal hebben?

Wat zijn factoren die hier invloed op hebben en vanaf welke leeftijd heeft het invloed? Hoe groot is de invloed van de opvoeding? Etc etc. Dit zijn allemaal vragen waar ik geen antwoorden op kan vinden.
Om te beginnen natuurlijk heel simpel het IQ. Hoe intelligenter een leerling, hoe hoger die kan komen. Dit is vooral aangeboren.
Maar zonder doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheidsbesef heb je niet zoveel aan een hoog IQ. Dit is deels aangeboren (karakter) en deels afhankelijk van opvoeding en omgevingsfactoren (vooral peergroup). Hier kan je dus als ouders in bijsturen al vanaf de peuterleeftijd. Verwennerij en instant behoefte bevrediging zal dit zeker tegenwerken.
Dan zijn er nog de factoren als de financiële situatie (meer geld is meer kansen) en het netwerk (hoe beter het netwerk hoe beter de kansen). Daar kan je als ouders dus ook deels in sturen.
Als laatste en dat heeft vooral bij het zoeken, vinden en vasthouden van een baan effect, is er het uiterlijk en de sociale capaciteiten. Uit onderzoek blijkt dat aan mensen met een mooi uiterlijk ook meer capaciteiten worden toebedeeld. Bij mannen speelt lengte en postuur ook een rol (langere en gespierdere mannen worden eerder gezien als leiders).
Als ouders heb je ook daar dus deels een rol in. Opvoeden met het idee van sociaal gedrag (niet te verwarren met lief en vriendelijk; juist eerder opportunistisch) en het belang van het uiterlijk.

Zoiets bedoel je? En vanwaar die vraag? Heb je zelf kinderen die je een zo goed mogelijke start wilt geven of denk je aan de rol van jouw ouders in jouw problematiek op de arbeidsmarkt?
pi_156519728
quote:
Ennuh kinderen niet pushen kan ook goed helpen.
Dus als een kind er met de pet naar gooit dan moet je als ouder vooral niets doen? Dan komt het wel goed?
Volgens mij bevorder je daarmee alleen dat een vwo kind op het mbo eindigt.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 12:04:23 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156519755
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zover ik weet wordt er al een jaar of 15 alleen naar de opleidingen van de ouders gevraagd voor de subsidies van de basisschool. Het heeft niets te maken met het schooladvies voor het vervolgonderwijs.

https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs

[..]

Dank voor je aanvulling. Mijn 'vroeger' dateert van ruim voor die 15 jaar.
pi_156520746
Thuissituatie (financieel/sociaal), sociale identiteit, sociale interactie, positieve aandacht, fysieke prestaties, uiterlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')